MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
15. Hongarije: Compact Disco – Sound of our Hearts

Een beetje het riedeltje van Madonna's The Power of Goodbye en een beetje een Hurts-gevoel. Zie daar; één van mijn favoriete nummers van de eerste halve finale afkomstig uit Hongarije.
Kwalitatief verantwoorde pop met een voor songfestival begrippen kleine alternatieve bite.
Live vond ik de uitvoering wat minder sterk en ik hoop dat ze dat uiteindelijk niet gaat nekken tijdens de avond zelf want ik heb wel vaker favorieten die op het podium zelf veel minder indruk maken en dan toch niet bovenin mijn top 10 eindigen.
Hoe dan ook bevalt dit nummer in studioversie mij meer dan uitstekend en mag van mij linea recta door naar de finale om ook daar hoog te eindigen.

Morgen: een 'shittrack' uit Oostenrijk waar flink met de billen geschud gaat worden.

Mij boeit het eerlijk gezegd niet veel, het is een vrij vervelende compositie met te weinig emotie of sfeer, het kabbelt voorbij en nadien ben je het vergeten. Al is dit kwalitatief nog één van de betere tot nu toe.
Cijfer: 4,5

Hongarije vind ik geweldig!!! Wat een goede inzending! Een van mijn favorieten van dit jaar!

LucM schreef:
Mij boeit het eerlijk gezegd niet veel, het is een vrij vervelende compositie met te weinig emotie of sfeer, het kabbelt voorbij en nadien ben je het vergeten. Al is dit kwalitatief nog één van de betere tot nu toe.
Cijfer: 4,5

Ah, Luc doet ook mee!

Morgen maar weer eens m'n kritisch oog laten glijden over deze bak klereher... eh deze lichting deelnemende Songfestival-landen.

Leukste nummers van deze vijftien zijn wat mij betreft Israël, Albanië en Hongarije.

Het ergst vind ik Roemenië, Montenegro (hoewel dat best grappig is) en Letland met dat stomme deuntje dat honderd keer terugkomt.

Ik kijk al uit naar de volgende besprekingen, Eric!

16. Oostenrijk: Trackshittaz – Woki mit deim Popo

Facebook mag niet op het Festival maar een shittrack uit Oostenrijk wel, zo erg zelfs dat ik u die ongecensureerde versie van de video moest besparen omdat u dan op YouTube moet gaan inloggen.
Die malle Oostenrijkers toch. Willen scoren met fluoriserende schuddende konten die moeten verhullen dat dit eigenlijk maar een strontvervelend nummer is. Shit dus die Trackshittaz die aan woki mit deim popo doen.
En toch en toch.... hoe vreselijk ik het vind: ik merk wel dat ik snel meezing en met een beetje pech wiebel ik dadelijk nog flink mee ook. Alleen weet iemand waar je die pakjes kan kopen?

Voor de liefhebbers nog even de act:

Morgen: een hoop klezmer-balkan-vrolijkheid uit Moldavië zoals we het wel vaker krijgen voorgeschoteld uit die contreien.

Zó erg fout dat het niet meer grappig is, uiteindelijk vind ik het ook vreselijk. Ik was het nummer tijdens het beluisteren al beu gehoord.
Cijfer: 2,5

17. Moldavië: Pasha Parfeny – Lăutar

Zdob Si Zdub heeft al 2 keer gezorgd voor een geweldige bijdrage uit Moldavië dus ik was dit jaar wel benieuwd of ze weer met zo'n heerlijk nummer zouden komen.
Pasha Parfeny mag met Lăutar een hoop zomerse vrolijkheid het podium opslingeren. Wat mij betreft heel wat fijnere zomerse klanken dan die uit Roemenie of Cyprus dit jaar.
Gezelligheid kent geen tijd voor de Moldaven en dat zal best wel wat puntjes bij elkaar weten te sprokkelen. Of ze het succes van Zdob Si Zdub gaan evenaren laat staan verbeteren betwijfel ik ernstig maar in een zwakke halve finale als deze moet dit nummer toch wel verder kunnen komen lijkt mij om vervolgens in de finale ergens onderaan te gaan eindigen.
Wel geinig maar ook iets te veel ene oortje in en andere weer uit.

Morgen (mits u er nog bent na toch wel erg veel dramatische nummers): de laatste bijdrage van de eerste halve finale uit Ierland.... en ja hoor de ADHD broertjes Jedward gaan het wederom proberen en volgens mij hebben ze nog steeds dezelfde kapper.

Een zomers nummer, niet echt bijzonder in het genre maar best genietbaar. Mag wat mij betreft ook naar de finale.
Cijfer: 6

18. Ierland: Jedward – Waterline

Ierland stuurde een paar jaar terug een kalkoen uit protest tegen de oostblok-overheersing. Het land had blijkbaar niet door dat ze al wat jaartjes bagger stuurde en dat hun jaren '90 overwinningsnummers passé zijn.
De kalkoen haalde de finale niet maar de 2 kalkoenen van vorig jaar deden het erg goed. Hypertweeling Jedward sprong meer dan dat ze zongen en Lipstick was een succes. De formule gevonden dachten de Ieren dus we sturen ze nog een keer met hetzelfde kapsel. Kalkoentjes dus.
Waterline is wat minder gimmick dan Lipstick maar het is nog steeds wel een pakkend deuntje. Toch denk ik dat ze het er dit jaar minder ver mee schoppen. Ik was vorig jaar al Jedward-moe en hoef ze dit jaar al helemaal niet meer te zien. Misschien gebeurt dat ook wel niet omdat ik inmiddels in slaap gevallen ben. Wat een waardeloze halve finale was dit. Zat Nederland hiertussen dan denk ik dat we de finale wel konden halen......

Morgen: de eerste van drie finale-landen die deze halve finale mee gaat stemmen en dat is Italië, een land dat zijn nummer gewijzigd heeft omdat ze geen zin hadden het eerste nummer in te korten.

Banaal en leeg 1300-in-een-dozijn-popnummer, ben ik na enkele minuten al vergeten.
Cijfer: 3

Even recapituleren:

01. Montenegro: Rambo Amadeus – Euro Neuro: 2
02. IJsland: Greta Salóme & Jónsi – Never Forget: 5 *
03. Griekenland: Eleftheria Eleftheriou – Aphrodisiac: 3,5
04. Letland: Anmary – Beautiful Song: 4 *
05. Albanië: Rona Nishliu – Suus: 3 (een punt verlaagd, vervelende ballad tenslotte)
06. Roemenië: Mandinga – Zaleilah: 4,5 *
07. Zwitserland: Sinplus – Unbreakable: 5 *
08. België: Iris – Would You: 3,5
09. Finland: Pernilla Karlsson – När jag blundar: 6 *
10. Israël: Izabo – Time: 6,5 *
11. San Marino: Valentina Monetta – The Social Network Song (OH OH -- Uh - OH OH): 2
12. Cyprus: Ivi Adamou – La la Love: 1,5
13. Denemarken: Soluna Samay – Should’ve known better: 7 *
14. Rusland: Buranovskiye Babushki – Party for everybody: 4 *
15. Hongarije: Compact Disco – Sound of our Hearts: 4,5 *
16. Oostenrijk: Trackshittaz – Woki mit deim Popo: 2,5
17. Moldavië: Pasha Parfeny – Lăutar: 6 *
18. Ierland: Jedward – Waterline: 3

Gemiddelde 1e halve finale: 4,08 (nóg lager dan de top-40 van 2012 tot nu toe).
De 10 gemerkte nummers mogen doorgaan naar de finale als ik het voor het zeggen heb (sommigen niet van harte).

Mijn top 10 van de eerste halve finale (en ik moet het er echt uitpersen), m.a.w. deze mogen door:

1. Hongarije
2. Denemarken
3. Zwitserland
4. Finland
5. IJsland
6. Moldavië
7. Rusland
8. Israel
9. Griekenland
10. Ierland

Ik heb mijn eerste top 42 van het ESC dit jaar even flink aangepast. Dit is de nieuwe versie:

1. Zweden
2. Noorwegen
3. Cyprus
4. Groot- Brittannië
5. Estland
6. Denemarken
7. Spanje
8. Hongarije
9. Servië
10. Frankrijk
11. Roemenië
12. Rusland
13. Azerbeidzjan
14. Griekenland
15. Albanië
16. IJsland
17. Bosnië & Herzegovina
18. Oekraïne
19. België
20. Portugal
21. Italië
22. Slovenië
23. Duitsland
24. Finland
25. Zwitserland
26. Macedonië
27. Moldavië
28. Nederland
---------------------------------
29. Ierland
30. Bulgarije
31. Wit- Rusland
32. Kroatië
33. Malta
34. Oostenrijk
35. Slovakije
36. Litouwen
37. Turkije
38. Israël
39. Montenegro
40. San Marino
41. Letland
42. Georgië

De nummers onder de streep vind ik echt heel slecht.

(Finalist) 10. Italië: Nina Zilli – L'Amore È Femmina

Italië deed eindelijk na 14 jaar afwezigheid weer mee met het Songfestival en maar goed ook want hun bijdrage van vorig jaar was uitstekend en eindigde op een tweede plaats.
Dit jaar mag Nina Zilli het succes van Raphael Gualazzi proberen te evenaren of verbeteren.
Haar album L'Amore è Femmina verscheen in februari en van dat album zou het nummer Per Sempre het land vertegenwoordigen; een typische Italiaanse ballad die helaas iets te lang duurde wat meestal niet zo'n probleem is omdat ze de bestaande versie dan wat inkorten.
Daar hadden de Italianen geen zin in en dus kozen ze een ander nummer van dat album. De titeltrack is uptempo en ligt mij persoonlijk een stuk beter. Lekkere pop-jazz-r&b in een Amy Winehouse-light versie, maar oh wat jammer dat ze, net als vorig jaar Raphael deed, de helft in eigen taal en de andere helft in het engels zingt. Waarom toch? Omdat ze er vorig jaar ook mee scoorden?
Het is een smetje op een verder vrij vrolijk en onbekommerd liedje dat van mij best hoog mag eindigen. Weinig aan de hand muziek van de bovenste plank maar toch heel wat beter dan dat we zijn tegengekomen in de eerste halve finale.
Italië stemt mee tijdens de eerste halve finale maar zal zelf pas in de finale als tiende aantreden omdat zij meer bijdragen aan het festival dan andere landen. Ik blijf het een rare regel vinden maar het is niet anders.....

Morgen: gastland Azerbeidzjan. Of het liedje wat is hoort u morgen, laat ze eerst maar eens zorgen dat de hal afgebouwd gaat worden want het schijnt nogal vertraging te hebben opgelopen. Misschien is een bouwplaats wel een origineel decor straks in mei.

Italië komt met een leuke inzending. Een vrolijk nummertje, wat er best mag zijn. Het blijft naar mijn mening alleen net wat te weinig hangen helaas. Daarom staat het in mijn persoonlijke lijst ook precies halverwege, op 21.

aERodynamIC schreef:
18. Ierland: Jedward – Waterline

(embed)

Ierland stuurde een paar jaar terug een kalkoen uit protest tegen de oostblok-overheersing. Het land had blijkbaar niet door dat ze al wat jaartjes bagger stuurde en dat hun jaren '90 overwinningsnummers passé zijn.
De kalkoen haalde de finale niet maar de 2 kalkoenen van vorig jaar deden het erg goed. Hypertweeling Jedward sprong meer dan dat ze zongen en Lipstick was een succes. De formule gevonden dachten de Ieren dus we sturen ze nog een keer met hetzelfde kapsel. Kalkoentjes dus.
Waterline is wat minder gimmick dan Lipstick maar het is nog steeds wel een pakkend deuntje. Toch denk ik dat ze het er dit jaar minder ver mee schoppen. Ik was vorig jaar al Jedward-moe en hoef ze dit jaar al helemaal niet meer te zien. Misschien gebeurt dat ook wel niet omdat ik inmiddels in slaap gevallen ben. Wat een waardeloze halve finale was dit. Zat Nederland hiertussen dan denk ik dat we de finale wel konden halen......

Morgen: de eerste van drie finale-landen die deze halve finale mee gaat stemmen en dat is Italië, een land dat zijn nummer gewijzigd heeft omdat ze geen zin hadden het eerste nummer in te korten.

OMG...

De vraag is ditmaal: Nemen ze hoogstpersoonlijk beiden een camera te grazen of niet?
Wat een triest duo was me dit vorig jaar...

Zou er een middel bestaan tegen deze nare vorm van ADHD?

aERodynamIC schreef:
Wat een waardeloze halve finale was dit. Zat Nederland hiertussen dan denk ik dat we de finale wel konden halen......

Inderdaad. Haast alle nummers zijn matig tot slecht. "Wij hebben ook altijd pech..."

Cyprus: productioneel hebben ze er een RedOne-aftreksel van gemaakt. Misschien dat dit 'n jonge(re) doelgroep aanspreekt? Verder volledig inwisselbaar en ook zwaar irritant, maar haar verschijning zal vast nog wel nog een puntje hier en daar opleveren. Van mij krijgt ze daarom ook een halfje erbij. 1/10

Denemarken: een soort zwak Kelly Clarksonachtig nummer. Heb hier niets mee. Ik vind het nummer niet echt kwaliteit hebben, maar ik kan me voorstellen dat dit rondom die andere troep enigszins aan te horen valt. Maar ik heb er niks mee, zoals gezegd. Kleurloze zangeres dito nummer. Ik vind ’t niet veel beter dan Cyprus. 2/10

Rusland: come on everybody dance! 6,5/10

Hongarije: mwa, productioneel wel aardig, dacht ik zo. Tekst en vocalen zijn dan weer erg doorsnee. Daar had meer aandacht aan besteed kunnen worden. Vooralsnog één van de “betere” inzendingen van de eerste halve finale. Maar de vraag is: valt dit op? 6/10

Oostenrijk: nein, danke. Nicht mit dieses Scheisslied. 0,5/10

Moldavië: ja, dit bevalt me wel, dit zomerse liedje. Klinkt meer Spaans / Italiaans dan Moldavisch. Maar dit zou zomaar eens een frisse wind kunnen zijn op die o zo saaie avond. Eén van mijn favorieten van dit jaar. 7.5/10 !

Ierland: dit nummer heeft niet dezelfde charme als Lipstick wel had. Dit klinkt eerder als zo’n gedateerd jaren negentig boyband nummer (vooral dat suffe intro). Maar goed, zij hebben het geluk tussen al die andere rotnummers te moeten, dus de finaleplaats lijkt bij voorbaat een garantie (vooral als ze het nummer met een opvallende act brengen) 5,5/10

Italië: kut dat ze ‘m deels naar het Engels hebben vertaald, maar goed, het blijft nog steeds een sterke compositie. Eén van mijn favorieten van dit jaar. Bigband anno 2012, maar wel commercieel genoeg om een breed publiek te trekken. Met een soort van Moulin Rouge act zou dit nummer, denk ik, het beste tot zijn recht komen. Ik hoop dat ze ’t dit jaar weer goed doen, ze verdienen het immers. 7.5/10 !

10. Italië: Nina Zilli – L'Amore È Femmina
Mij lijkt het alsof ik eerder zoiets heb gehoord (ik beluister misschien teveel muziek) maar het klinkt niet onaardig.
Cijfer: 5,5

(Finalist) 13. Azerbeidzjan: Sabina Babayeva - When The Music Dies

Omdat Azerbeidzjan vorig jaar won is Baku dit jaar de plaats waar alles afspeelt. Althans dat mogen we hopen want het stadion is nog steeds niet af maar alles gaat goedkomen verzekeren ze ons want ze willen alles op alles zetten om het beste festival ooit neer te zetten. Dat horen we elk jaar weer dus laten we er maar vanuit gaan.
Azerbeidzjan hoorde vorig jaar bij de favorieten en die rol werd dus ook waargemaakt. Dat is niet altijd het geval maar toen dus wel.
Dit jaar blijkt hun inzending een middenmoter in de polls zoals ook deze ballad een middenmoter is. Op zich niet veel mis mee maar laat ik nu net even een sms sturen naar vrienden, een plasje plegen en kijken wat het weer morgen gaat doen.... oeps.... en toen was het stukje muziek uit het gastland voorbij want dat hoor ik aan het extra harde applaus dat uit de zaal komt. Hoe dit liedje van Sabina is? Ik geloof wel aardig. Toch?! Ik weet het niet meer zo goed. Sorry.

Ook Azerbeidzjan stemt mee in de eerste halve finale.

Morgen: Spanje, het laatste finaleland dat meestemt voordat we naar de tweede halve finale gaan.

Deze ballad is op zich niet slecht gebracht maar klinkt te doorsnee en voorspelbaar, ook hier heb ik een déjà-vu-gevoel.
Cijfer: 5

(Finalist) 19. Spanje: Pastora Soler - Quédate conmigo

Het derde land dat automatisch in de finale staat en meestemt tijdens de eerste halve finale is Spanje. Het land heeft het net als de andere grote landen een paar jaar erg moeilijk gehad op het festival: ze eindigden steevast ergens onderaan. Was het een soort 'straf' voor dat automatisme van in de finale staan? De zg. Oostblok hegemonie? Of waren het gewoon slechte inzendingen. Ik denk toch echt het laatste.
Dit jaar doet Spanje het enorm goed in de polls. Het land wordt vaak na Zweden genoemd als kanshebber en juist omdat Zweden zo'n torenhoge favoriet is zou het me niet verbazen als de 'runner-up' er straks met de buit vandoor gaat. Ach, Madrid 2013 is niet verkeerd toch?!

Het is een vrij standaard ballad maar wel powerful gezongen en de eigen taal geeft het wat extra's mee. Gelukkig gaat Spanje niet in het Engels dus dat is voor mij al een extra pluspuntje.
Niet een heel bijzonder nummer en voor mij dit jaar een wat kleurloze bijdrage (lees: was me niet zo opgevallen). Maar nu ik het zo terughoor moet ik toegeven dat het zo slecht niet is. Ik ben er geen fan van maar vooruit; ik kan er mee leven als het hoog eindigt (maar dan wel graag mijn favorieten voor laten gaan).

Morgen: gaan we van start met de zware tweede halve finale waar we de grote favorieten tegenkomen en die Nederland tegenover zich ziet staan. Arme Joan.
Servië mag de aftrap verrichten. Kijken of Željko Joksimović wederom met zo'n schitterend nummer komt aanzetten dit jaar.

Spanje levert dit jaar een prachtige bijdrage, maar live vind ik het maar matig! Ik weet niet of het dan echt de kijker kan raken... De studioversie is een pareltje.
Maar het niveau van het ESC is normaal qua live-kwaliteit niet geweldig. Wat dat betreft is ze een van de betere...

19. Spanje: Pastora Soler - Quédate conmigo

Weer een standaard-ballad, niet slecht in die zin dat het degelijk gezongen is maar beklijven of ontroeren? Neen!
Cijfer: 5

We gaan van start met de tweede halve finale die plaats gaat vinden op donderdag 24 mei.

01. Servië: ŽZeljko Joksimović - Nije ljubav stvar

ZŽeljko Joksimović is geen onbekende op het songfestival. Zijn Lane Moje vind ik nog steeds één van de beste nummers op het festival ooit en ook Oro vond ik prachtig.
Nije Ljubav Stvar sluit daar naadloos op aan: een prachtig staaltje Balkan-vakwerk en van mij mag het heel hoog eindigen.
Schitterend nummer waar ik niets op aan te merken heb.

Morgen: Macedonië. Wederom oostblok. Eens kijken of het een oostblok feestje gaat worden deze halve finale.

Duidelijk het beste nummer tot nu toe, smaakvolle symfonie-orkest en degelijk gezongen en melodisch zit het ook prima.
Cijfer: 8

Ik moest bij dat loopje op 0:17 ineens aan Coldplay - Paradise denken en volgens Google ben ik niet de enige, maar hier komt hij toch wel mee weg?

Heerljk nummer van Servië! Ik heb mijn lijstje toch maar weer moeten aanpassen. Dus hier is versie 3:

Tussen () = vorige editie
Tussen [] = hoogste positie.
Onder de streep is beneden de 'lat'.

1.(1) Zweden [3x1]
2.(7) Spanje [2]
3.(2) Noorwegen [2]
4.(3) Cyprus [2]
5.(5) Estland [5]
6.(6) Denemarken [5]
7.(9) Servië [7]
8.(4) Groot- Brittannië [3]
9.(11) Roemenië [9]
10.(22) Slovenië [10]
11.(13) Azerbeidzjan [11]
12.(12) Rusland [8]
13.(8) Hongarije [4]
14.(14) Griekenland [10]
15.(10) Frankrijk [6]
16.(17) Bosnië & Herzegovina [16]
17.(16) IJsland [16]
18.(21) Italië [18]
19.(15) Albanië [15]
20.(20) Portugal [18]
21.(19) België [16]
22.(18) Oekraïne [14]
23.(23) Duitsland [22]
24.(27) Moldavië [24]
25.(28) Nederland [19]
26.(26) Macedonië [26]
---------------------------------
27.(24) Finland [7]
28.(25) Zwitserland [25]
29.(29) Ierland [15]
30.(30) Bulgarije [30]
31.(31) Wit- Rusland [29]
32.(32) Kroatië [32]
33.(33) Malta [33]
34.(34) Oostenrijk [34]
35.(35) Slowakije [35]
36.(36) Litouwen [31]
37.(37) Turkije [36]
38.(38) Israël [38]
39.(39) Montenegro [39]
40.(40) San Marino [40]
41.(41) Letland [38]
42.(42) Georgië [42]

02. (VJR) Macedonië Kaliopi - Crno i Belo

Macedonië stuurt dit jaar een rauwe tante die wel van wat drama houdt. Ze heeft een beetje moeite om op gang te komen binnen de 3 minuten die ze gekregen heeft. Maar na ruim een minuut blijkt waar ze naar toe wil: beetje 'ruig rocken' op z'n songfestivals.
Ik denk dat we hier het eerste nummer deze halve finale te pakken hebben dat de finale niet gaat halen. Te veel cliché en dit gaat niet beklijven bij de mensen in Europa voor de buis. Bij mij ook niet? Nee, bij mij ook niet. Ik vind dit een nogal stroperig nummer dat me niet echt weet te raken maar het staat me ook niet tegen. Beetje nikserig dus en daar hebben we er al te veel van.
Volgend jaar beter Macedonië....

Morgen: zal onze Indiana Joan het gaan redden deze zware halve finale? Of gaan we ons record van slechtst presterende land sinds de halve finales zijn ingevoerd verstevigen?

Bij mij beklijft het ook niet, vreselijke stem heeft zij bovendien.
Cijfer: 2,5

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:31 uur

geplaatst: vandaag om 06:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.