MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
03. Nederland: Joan Franka - You and Me

Over 'onze' Indiana Joan is al genoeg geschreven. Over haar indianentooi ook en of ze daar nu wel of niet mee naar Baku afreist doet er niet eens zo toe.
De grote vraag is: gaat ze het redden in een halve finale die behoorlijk sterk is en waar veel onderlinge vriendjes zijn terwijl wij die moeten missen. Of zou Turkije ons nu extra punten geven omdat Joan Turks bloed heeft?
Allemaal vragen die een rol kunnen spelen maar waar het nu echt om draait: is dit nummer goed genoeg? De laatste jaren stuurden we telkens matig, tot slechte nummers en daardoor doen we het terecht zo slecht.
In de polls staat Joan meestal zo rond de 15e plaats (goed voor ongeveer plaats 6 in deze halve finale). Dat zou genoeg zijn om door te kunnen naar de finale. Toch twijfel ik er ernstig aan. Het is onder de songfestivalfans een beetje love or hate en of het grote publiek hier nu zo warm voor gaat lopen?! Extra nadeel is dat ze al vroeg op het podium staat dus na 18 nummers weet niemand meer wie Joan is. Ik denk dat dat Nederland ook dit jaar niet zo veel kans maakt ook al hoop ik anders en al ik ons land uiteraard supporteren. Maar dat het een beetje tegen beter weten in is voor mij moge duidelijk zijn.
Persoonlijk vind ik het wel een aardig nummer maar meer ook niet en wanneer ze de hoogte in gaat gaan mijn nekharen soms ook diezelfde hoogte in en dat is niet bepaald positief te noemen.

Morgen: Malta met een zwak deuntje. Hopelijk werkt het in ons voordeel om dit na ons te hebben.

Ik vind het een aardig nummer al vind ik de zang (in de hoge noten) ook niet perfect.
Cijfer: 6

04. Malta: Kurt Calleja - This the night

Mag Nederland blij zijn dat na Joan een nogal kleurloos popdeuntje uit Malta op het podium komt te staan?! In de polls doen ze het niet best en dat voor een land dat het in het verleden soms best goed deed.
Kurt Calleja zal vast een vriendelijke meneer zijn, hij komt wat braafjes over en dan helpt een wat zouteloos nummer daar niet echt bij. Zouteloos? Zoutjes.....ah..... de zak is leeg...... nog maar eentje openen dan want aan dit nummer missen we niet zo veel.

Morgen: Wit-Rusland. Alena Lanskaya mocht niet gaan (fraude in de televoting) Litesound nam het stokje over met een wat rockgetint nummer en paste datzelfde nummer later weer aan waardoor het ineens pure pop werd. rare jongens die Wit-Russen.

Ik blijf You and Me een lief liedje vinden. Ik vind het ook goed geschreven, door Joan zelf geloof ik. Ik moet echter wel zeggen dat haar stem wel een beetje op de zenuwen gaat werken bij mij en haar accent mag ze ook wel eens wat aan doen..
Ik denk dat dit de 300e DNQ voor Nederland wordt maar ik vind het in ieder geval onze leukste inzending sinds ik me kan herinneren.

Servië heeft wel een leuk nummer, al komt dat vooral door de viool. Hopelijk heeft dat nog een kansje.

04. Malta: Kurt Calleja - This the night

Inderdaad een zoutloos en erg doorsnee nummer zoals wij vaker tegenkomen in de top-40, dit is gemaakte vrolijkheid.
Cijfer: 3

05. Wit-Rusland:: Litesound - We Are The Heroes

In Wit-Rusland maakten ze er een puinhoop van. Alena Lanskaya mocht niet gaan door fraude met de stemmen (buiten haar weten om) en Litesound nam het over met een poprock nummer dat in de studioversie nog wel te doen is maar live bakt meneer er niet veel van getuige ook de video.
Leuk voor de bakvisjes misschien, leuk voor de homo's wellicht maar hoe aanstekelijk ook: het blijft een flinterdun nummer. Zou Joan dan toch kans gaan maken?

Voor de liefhebbers hier nog de laatste, definitieve en dus aangepaste versie van rockdeuntje naar pop/dance gevalletje:

Morgen: Portugal. Eens kijken en luisteren of ze weer wat traditionele elementen in hun nummer gestopt hebben. Iets wat de Portugezen meestal wel smaakvol doen.

Boysband-met-gitaren brengt een nummer zo cliché als maar kan zijn, ik heb dit zo vaak eerder gehoord. Gemaakte vrolijkheid deel 2.
Cijfer: 2,5

Azerbeidzjan: geen vervelende ballad maar vrij standaard. Ze maakt ook etnische folksmuziek, dat had ik liever gehoord van deze Sabrina. Maar ach, oordopjes hoeven hier niet aan te pas te komen. 5/10

Spanje: aardige ballad, dito zangeres, maar 't klinkt best jaren ’90. Niettemin zou dit met een goede voordracht het redelijk goed kunnen doen. Ik vond de andere ballad uit de nationale finale, Ahora o Nunca, iets geschikter omdat die minder cliché is (niet de typische “rustig beginnen, groots eindigen-opbouw”) Dit bevalt me beter dan de Zweedse inzending (geschreven door dezelfde schrijver). 7.5/10

Servië: heel mooi. Smaakvol arrangement, dat vooral. Niet zo mooi als Lane Moje, maar mooi genoeg om in m’n top 3 te eindigen. Hij heeft het geluk dat hij weinig waardige concurrentie heeft. 8.5/10

Macedonië: niet vervelend om aan te horen, maar westerse landen zijn dit na drie minuten vergeten. Macedonië zal echter van buurlanden vast punten krijgen. En ach, met dit liedje mag dat best. 5.5/10

Nederland: de Nederlandse bijdrage zit voor het eerst sinds - euh - 12 jaar weer bij m’n favorieten. Ik durf zelfs te zeggen dat we vrij origineel voor de dag komen, want dergelijke folkliedjes heb ik nog niet eerder op het ESF gehoord. Laat Joan die tooi maar ophouden, misschien zijn er kleine kindertjes in Europa die hun ouders overhalen om op haar te stemmen. Ze heeft i.i.g. wel de gunfactor. 7.5/10

Malta: Eurovisie Songfestival anno 1995, wat enig. Next 1/10

Wit-Rusland: I Love Belarus van vorig jaar was veel leuker (en catchier!). 2/10

06. Portugal: Filipa Sousa - Vida Minha

Typisch Portugese klanken van Filipa Sousa die Waarom Fluister ik je naam n... eh...... Vida Minha zingt.
Ze doen het vaker en dat met wisselend succes. Winnen hebben ze sowieso nog niet gedaan dus Nederland doet het in dat opzicht nu ook weer niet zo slecht met 4 overwinningen, ook al waren die in de oudheid.
Maar wat moeten we hier nu van vinden? Ik vind een potje fado op z'n tijd best aangenaam maar dit nummer neuzelt me wat te veel door. Het is degelijk maar dat zijn die Tiffany-lampjes geloof ik ook. Leuk voor opa en oma van in de 80. Geen idee of die kunnen televoten dus ik vrees voor Portugal dat er ook dit jaar geen overwinning in gaat zitten. De finale halen zou kunnen maar als dat zo is verwacht ik daar niet veel. Ze zullen het moeten hebben van de vakjury. Ach, ze hebben toch geen geld voor een overwinning.

Morgen: Oekraïne, een land dat het meestal behoorlijk goed doet. Blijven ze dat doen?

Portugal levert gewoon een goede bijdrage maar het kan niet tippen aan Filipa Azevedo's Há dias assim uit 2010.

Aardige bijdrage, smaakvol tenminste maar na een tijd begon het nummer mij te vervelen. Mag wat mij betreft wel naar de finale.
Cijfer: 5,5

Angelo schreef:
Ze heeft i.i.g. wel de gunfactor.

Ik krijg vooral de neiging om op die hoofdtooi te gaan schieten, dus wellicht heb je gelijk.

07. Oekraïne:: Gaitana - Be my Guest

Oekraïne doet sinds 2003 mee en niet onverdienstelijk. Al hun tweede deelname bleek goud toen Ruslana met haar Wild Dances won en de top 10 werd ook regelmatig gehaald: 7e in 2006, 2e in 2007 en 2008 en vorig jaar 4e.
Dit jaar is het aan Gaitana om het met haar partynummer te proberen. Zoals bij zoveel anderen klinkt de studioversie een stuk beter dan live maar ook dat even weglatend denk ik niet dat er wederom een zeer hoge notering voor het land gaat inzitten.
Be My Guest is een lekker meezingbaar nummertje maar blijft op de een of andere manier toch ook wat onzichtbaar. Rommelig misschien ook wel en daar worden mensen onrustig van en zijn ze het na afloop al snel weer vergeten en als iets nu niet de bedoeling is.....
Misschien leuk voor de middenmoot maar dan moet Gaitana wel eerst de finale nog zien te behalen.

Morgen: Slovenië die haast met een kopie komt van het winnende Servische nummer uit 2007 (Modlitba). Maar daar is ook wel een reden voor.

Wat niemendallerig nummer, haar uithalen gaan mij soms te ver en het doet mij ook teveel denken aan When Love Takes Over (David Guetta ft Kelly Rowland).
Cijfer: 4,5

09. Slovenië: Eva Boto - Verjamem

Vladimir Graić bezorgde Servië tijdens hun debuut op het Songfestival in 2007 al gelijk de overwinning met het door Marija ŠSerifović gezongen Molitva.
Dit jaar probeert hij Slovenië te laten winnen met een nummer dat verdacht veel op Molitva lijkt, iets minder krachtig gezongen maar de gelijkenis is treffend. En net als toen val ik er weer helemaal voor. Ik ben blijkbaar erg gevoelig voor deze toch wat kitscherige pracht en praal. Sorry daarvoor maar Slovenië behoort dit jaar tot mijn persoonlijke favorieten.
Winnen zie ik ze niet doen maar ik gun ze wel een hoge notering.

En om ieders geheugen nog even op te frissen dat ene winnende nummer (en luister naar het verschil in zang dat helaas voor Eva toch echt beter gedaan werd door Marija).

Morgen: het volgende balkan land Kroatië.

Typische ESF-ballade, inderdaad meer kitsch dan emotie en diepgang en het doet mij dan ook weinig.
Cijfer: 4

10. Kroatië:: Nina Badrić - Nebo

Onopvallende ene oor in andere uit nummer zoveel. Nina wie? Nina Badrić met Nebo. Misschien dat ze wat puntjes kan scoren bij de homogemeenschap met deze clip want van het nummer hoeft ze het niet te hebben. Oersaai en totaal niet beklijvend. Degelijk misschien maar daar gaat ze het niet mee redden alhoewel haar buren vast wel een handje zullen helpen waardoor ze alsnog de finale gaat halen.
Ik doe een flinke gaap en pas op niet in slaap te dommelen; ik wil immers weten wie de volgende is

Morgen: de getipte winnaar Zweden. Het is niet de eerste keer dat dat land die eer krijgt dus eerst maar eens zien of ze het waar gaan maken.

Muzikaal behang dat ik tijdens het beluisteren al vergeten ben ... geeuw ...
Cijfer: 3

11. Zweden: Loreen - Euphoria

Hier is ie dan: de winnaar van 2012...... als we de polls en bookmakers mogen geloven. Zou Zweden inderdaad in 2013 het gastland gaan worden?
Ik moet het nog maar zien. Dit soort uptempo nummers scoren in de polls altijd hoog en vallen uiteindelijk op de avond zelf tegen. Voorbeelden te over en zeker ook uit Zweden zelf. Herinneren we getipte Zweedse winnaars als Eric Saade (2011), Charlotte Perelli (2008) of Carola (2006) nog? Allemaal getipt voor de overwinning maar werden het niet (Charlotte Perelli eindigde zelfs ronduit teleurstellend 18e).
Dat Loreen de finale gaat halen lijkt me een zekerheid en ik schat haar zeker ook wel eindigend in de top 5. Ik vind het een prima popnummer. Niet hoogstaand maar dat zijn er maar weinig in Baku.
Maar wat doet Loreen in hemelsnaam op dat podium? Denkt ze dat ze Kate Bush is of zo? Wapperdewapper met die armpjes. Daar hebben we geen windmachine meer voor nodig (wat hebben die Zweden toch met dat apparaat?!).

Morgen: een joker uit Georgië. Mensen wat een lol dat nummer.

Goede dance, prachtig theatraal nummer met een heerlijke melodie. Ik denk toch niet dat hij gaat winnen omdat het iets te plat en te weinig origineel is...

Inderdaad te weinig origineel hoewel niet onaardig in zijn genre. Maar hoogstaand of memorabel? Neen!
Cijfer: 5

Goh jij bent ook niet al te enthousiast, LucM? Zwakke lichting dit jaar?

Erg jammer dat Lisa Miskovsky het niet is geworden voor Zweden. Zeer verdienstelijke zangeres, met al een prachtige wereldhit op haar naam (Still Alive)

Als ik het goed heb een negende plek tijdens de Melodifestivalen 2012. Tegenvallend lage notering.

12. Georgië:: Anri Jokhadze - I'm A Joke

Georgië mag er wat mij betreft vandoor gaan met de poedelprijs dit jaar. Wat een gedrocht leveren ze af. Ze boffen dat er meer van dit soort debiele nummers te horen zijn; staan ze niet alleen.
En wat is Anri Jokhadze nu eigenlijk? Een jokker?
Nou ja, doet er niet toe. Dit is in elk geval verzekerd van blijven hangen in de halve finale alhoewel je het nooit zeker weet. Elk jaar gaat er wel een nummer van dit kaliber door. Laat het dan niet deze jokker of joker zijn alstublieft.

Morgen: Turkije. Altijd verzekerd van 10 of 12 punten uit Nederland en Duitsland, al zetten ze een bloempot op het podium. Misschien doen ze daar nu ook aan 'Love Me Back' en gunnen ze Nederland dit jaar de 12 punten (we maken er kans op met de Turkse invloed van Indiana Joan).

Georgië vind ik echt een draak van het nummer! Schandalig!
Zweden is voor mij wel een absolute favoriet. Heerlijk nummer, hopelijk maakt ze de 1e plaats waar!

Elk jaar komen er een aantal debiele draken in het ESF voor en dit is er zo één met irritante pretentieuze zang. "I'm a joker, I'm a walker", wat bedoelt hij toch?
Cijfer: 1,5

De bijdrage van Bulgarije (8) werd vergeten.

LucM schreef:
De bijdrage van Bulgarije (8) werd vergeten.

Klopt, dus doe ik die nu toch gewoon

08. Bulgarije: Sofi Marinova - Love Unlimited

Dit nummer was ik dus vergeten te bespreken en nu ik dit weer hoor en zie begrijp ik waarom: eng wijf en oervervelend deuntje. Gewoon weer snel vergeten dus. Ik deed het blijkbaar niet voor niets
Enige pluspuntje is dat het in eigen taal gezongen wordt. Wat mij betreft gaan alle landen dat weer doen.

Morgen door met Turkije.

Erg vervelend dance-deuntje, inderdaad om snel te vergeten. Dat het in eigen taal gezongen wordt is weliswaar een pluspunt maar dan ook het enige goede daaraan.
Cijfer: 2,5

13. Turkije: Can Bonomo - Love Me Back

De Turken horen met hun bijdragen de laatste jaren steevast tot mijn favorieten. Ze durven net even wat meer, zenden 'alternatievere' artiesten en dat is dit jaar niet anders. Can Bonomo valt ook in die categorie. Geen huppeltrutje die op een westerse deun met eigen invloeden haar ding staat te doen. Die invloeden keren altijd wel weer terug, het ene jaar meer dan het andere.
Love Me Back is geen makkelijk nummer en ik denk niet dat Europa er voor gaat vallen. Maar door het televoten geraken ze altijd wel door. Vorig werd pijnlijk duidelijk dat dit inderdaad invloed had omdat Turkije toen in een halve finale zat zonder al te veel vrienden en de finale voor het eerst sinds tijden niet wist te halen met een nummer dat ik persoonlijk echt best goed vond.
Maar goed, dit jaar leveren ze een nummer dat ik wederom tot mijn persoonlijke favorieten beschouw. Je moet er even inkomen maar als de klik er is blijft een lekker nummer over

Morgen: Estland met een ballad. Of ze hier hun tweede overwinning mee gaan halen is natuurlijk de grote vraag.

Het nummer zelf is best aardig met een goed ritme en originele arrangementen, vrij gedurfd maar die zang ...
Cijfer: 5

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:15 uur

geplaatst: vandaag om 08:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.