Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival
zoeken in:
0
geplaatst: 22 april 2012, 10:20 uur
14. Estland: Ott Lepland - Kuula
In 2001 werd Estland (dat meedoet sinds 1994) vrij onverwacht eerste met het nummer Everybody gezongen door Tanel Padar en Dave Benton en daarmee won Nederland ook ietsiepietsie door de afkomst van Benton.
In 2002 werden ze derde maar daarna ging het snel bergafwaarts en haalde het land regelmatig de finale niet (in 2009 en 2011 wel met respectievelijk een 6e en 24e plaats als resultaat).
Dit jaar sturen ze Ott Lepland met de ballad Kuula.
Kuula is een songfestival ballad volgens het boekje: oerdegelijk, prima gezongen en mooi qua muzikale inkleuring maar juist omdat het zo volgens het boekje is heb je veel te veel een been there done that gevoel en valt het niet genoeg op.
Puntjes van de vakjury verzekerd lijkt me maar of televotend Europa hier mee aan de haal gaat moeten we afwachten. Het zou de onverwachte klapper van dit jaar kunnen gaan worden en zeer hoog eindigen of het blijft steken in deze halve finale. Ik heb echt geen idee welke kant het op zal gaan.
Overigens vind ik het zelf geen onaardig nummer.
Morgen: Slowakije die op de ruige toer gaat.
In 2001 werd Estland (dat meedoet sinds 1994) vrij onverwacht eerste met het nummer Everybody gezongen door Tanel Padar en Dave Benton en daarmee won Nederland ook ietsiepietsie door de afkomst van Benton.
In 2002 werden ze derde maar daarna ging het snel bergafwaarts en haalde het land regelmatig de finale niet (in 2009 en 2011 wel met respectievelijk een 6e en 24e plaats als resultaat).
Dit jaar sturen ze Ott Lepland met de ballad Kuula.
Kuula is een songfestival ballad volgens het boekje: oerdegelijk, prima gezongen en mooi qua muzikale inkleuring maar juist omdat het zo volgens het boekje is heb je veel te veel een been there done that gevoel en valt het niet genoeg op.
Puntjes van de vakjury verzekerd lijkt me maar of televotend Europa hier mee aan de haal gaat moeten we afwachten. Het zou de onverwachte klapper van dit jaar kunnen gaan worden en zeer hoog eindigen of het blijft steken in deze halve finale. Ik heb echt geen idee welke kant het op zal gaan.
Overigens vind ik het zelf geen onaardig nummer.
Morgen: Slowakije die op de ruige toer gaat.
0
geplaatst: 22 april 2012, 20:04 uur
Degelijke ballad, niet bijzonder of opzienbarend maar juist gezongen en gearrangeerd. Mag wat mij betreft naar de finale.
Cijfer: 6
Cijfer: 6
0
geplaatst: 23 april 2012, 18:11 uur
15. Slowakije: Max Jason Mai - Don't Close Your Eyes
Lordi die het songfestival won met een hardrocknummer: het was me wat. Daarna hebben we het vaker gehoord en Slowakije probeert het dit jaar met Don't Close Your Eyes.
Max Jason Mai mag graag met zijn spieren pronken op promofoto's en hij schreeuwt er lekker op los in dit voor Songfestivalbegrippen stevige nummer met toch wel wat catchy hooks.
Alleen heeft het net wat te veel ruige momenten waar Russische opoe's en Griekse boertjes vast niet op gaan stemmen en de homoscene zal vast voor de spieren van meneer willen gaan maar of onze Kylie en Lady Gaga tutjes over de muziek heen willen stappen geloof ik niet echt.
Met andere woorden: volgend jaar gewoon weer proberen Slowakije.
Morgen: Noorwegen, ze doen het goed in de polls maar lijkt het niet ietwat te veel op het succes van Zweedse Eric Saade vorig jaar?
Lordi die het songfestival won met een hardrocknummer: het was me wat. Daarna hebben we het vaker gehoord en Slowakije probeert het dit jaar met Don't Close Your Eyes.
Max Jason Mai mag graag met zijn spieren pronken op promofoto's en hij schreeuwt er lekker op los in dit voor Songfestivalbegrippen stevige nummer met toch wel wat catchy hooks.
Alleen heeft het net wat te veel ruige momenten waar Russische opoe's en Griekse boertjes vast niet op gaan stemmen en de homoscene zal vast voor de spieren van meneer willen gaan maar of onze Kylie en Lady Gaga tutjes over de muziek heen willen stappen geloof ik niet echt.
Met andere woorden: volgend jaar gewoon weer proberen Slowakije.
Morgen: Noorwegen, ze doen het goed in de polls maar lijkt het niet ietwat te veel op het succes van Zweedse Eric Saade vorig jaar?
0
geplaatst: 23 april 2012, 18:29 uur
Stevige rock als dit kan voor mij altijd maar de zang komt mij geforceerd over en de melodie en riffs zijn mij te standaard. Te hard voor het ESF, niet sterk genoeg in 'alternatieve' kringen, vrees ik.
Cijfer: 4,5
0
geplaatst: 23 april 2012, 18:44 uur
Portugal: prima bijdrage en een leuke zangeres. Fado met een poprandje, leuk! 7/10
Oekraïne: geschikt om te gebruiken voor het EK, WK of de Olympische spelen. Verder vreselijk. 1/10
Slovenië: niet zo goed als Maja vorig jaar, maar ’t is geen onaardige compositie én ze ziet er goed uit. Dat is ook wel een extra puntje waard. 7/10
Kroatië: goede zangeres (ze is een vrij gevestigde naam, geloof ik), maar de ballad vind ik te onopvallend. 5/10
Zweden: gemaakt voor de overwinning, en ze zal waarschijnlijk ook wel winnen, maar ik vind het liedje en de act nogal geforceerd overkomen. In veel reacties op YouTube lees je dat men haar zo’n goede zangeres vindt, maar dat vind ik reuze meevallen. Dit had iemand als bijv. Raffaela ook makkelijk kunnen zingen. Hoe dan ook: ik heb hier helemaal niks mee. Ik zag liever Charlotte Perrelli, Marie Serneholt, Timoteij, The Moniker, Sean Banan of Lisa Miskovsky gaan. 3/10
Georgië: op zich eens zo slecht, maar het visuele aspect (de zanger) is niet om aan te zien. 3/10
Bulgarije: ach ja, dit kan er ook nog wel bij. 2/10
Turkije: laat dit a.u.b. winnen! Mooie instrumentatie, enigszins grappige en leuke tekst en mr. ADHD brengt het met enthousiasme. Met afstand mijn favoriet dit jaar. Staat al weken op repeat hier. Turkije heeft veel toffe inzendingen gehad de laatste jaren, maar dit vind ik toch echt de leukste. 9/10
Estland:
2/10
Slowakije: wat een geneuzel. Ik krijg er migraine van. 1/10
't Blijft leuk hè, cowboy en indiaan spelen.
Oekraïne: geschikt om te gebruiken voor het EK, WK of de Olympische spelen. Verder vreselijk. 1/10
Slovenië: niet zo goed als Maja vorig jaar, maar ’t is geen onaardige compositie én ze ziet er goed uit. Dat is ook wel een extra puntje waard. 7/10
Kroatië: goede zangeres (ze is een vrij gevestigde naam, geloof ik), maar de ballad vind ik te onopvallend. 5/10
Zweden: gemaakt voor de overwinning, en ze zal waarschijnlijk ook wel winnen, maar ik vind het liedje en de act nogal geforceerd overkomen. In veel reacties op YouTube lees je dat men haar zo’n goede zangeres vindt, maar dat vind ik reuze meevallen. Dit had iemand als bijv. Raffaela ook makkelijk kunnen zingen. Hoe dan ook: ik heb hier helemaal niks mee. Ik zag liever Charlotte Perrelli, Marie Serneholt, Timoteij, The Moniker, Sean Banan of Lisa Miskovsky gaan. 3/10
Georgië: op zich eens zo slecht, maar het visuele aspect (de zanger) is niet om aan te zien. 3/10
Bulgarije: ach ja, dit kan er ook nog wel bij. 2/10
Turkije: laat dit a.u.b. winnen! Mooie instrumentatie, enigszins grappige en leuke tekst en mr. ADHD brengt het met enthousiasme. Met afstand mijn favoriet dit jaar. Staat al weken op repeat hier. Turkije heeft veel toffe inzendingen gehad de laatste jaren, maar dit vind ik toch echt de leukste. 9/10

Estland:
2/10Slowakije: wat een geneuzel. Ik krijg er migraine van. 1/10
GrafGantz schreef:
Ik krijg vooral de neiging om op die hoofdtooi te gaan schieten, dus wellicht heb je gelijk.
(quote)
Ik krijg vooral de neiging om op die hoofdtooi te gaan schieten, dus wellicht heb je gelijk.
't Blijft leuk hè, cowboy en indiaan spelen.

0
geplaatst: 24 april 2012, 17:40 uur
16. Noorwegen: Tooji - Stay
Vorig jaar scoorde Zweden behoorlijk goed met Eric Saade's Popular. Dat kunnen wij ook moet Noorwegen gedacht hebben: een meezingbaar nummer, goeduitziende jongen (die overigens niet kan zingen) en een gelikte act met een hoop dans. Daar moet Europa wel plat voor gaan zal de gedachte zijn. De gays en tienermeisjes zullen ongetwijfeld niet vies zijn van Stay maar gaat Tooji het daarmee redden?
Hij zal zeker naar de finale gaan en het daar niet slecht doen maar of Noorwegen gaat winnen? Ik denk dat ze daarvoor toch de sympathie-factor een beetje missen die Alexander Rybak een paar jaar terug wel had.
Stay is een aardige deun maar de zang verpest het live toch wel veel, maar goed dat zegt op het festival zelden wat en de studioversie is best prima.
Categorie: gelikt en daardoor gebeiteld voor de finale.
Morgen: Bosnië & Herzegovina stuurt een ballad. Een verademing na de show van Noorwegen of gaan we in slaap vallen?
Vorig jaar scoorde Zweden behoorlijk goed met Eric Saade's Popular. Dat kunnen wij ook moet Noorwegen gedacht hebben: een meezingbaar nummer, goeduitziende jongen (die overigens niet kan zingen) en een gelikte act met een hoop dans. Daar moet Europa wel plat voor gaan zal de gedachte zijn. De gays en tienermeisjes zullen ongetwijfeld niet vies zijn van Stay maar gaat Tooji het daarmee redden?
Hij zal zeker naar de finale gaan en het daar niet slecht doen maar of Noorwegen gaat winnen? Ik denk dat ze daarvoor toch de sympathie-factor een beetje missen die Alexander Rybak een paar jaar terug wel had.
Stay is een aardige deun maar de zang verpest het live toch wel veel, maar goed dat zegt op het festival zelden wat en de studioversie is best prima.
Categorie: gelikt en daardoor gebeiteld voor de finale.
Morgen: Bosnië & Herzegovina stuurt een ballad. Een verademing na de show van Noorwegen of gaan we in slaap vallen?
0
geplaatst: 24 april 2012, 17:45 uur
Slechte zang en het nummer heeft niet veel om het lijf. De televotende tienermeisjes zullen er wel voor vallen ...
Cijfer: 3,5
Cijfer: 3,5
0
geplaatst: 25 april 2012, 17:30 uur
17. Bosnië & Herzegovina Maya Sar - Korake ti znam
En toen was de zak borrelnootjes leeg, en er kan wel weer eens bijgeschonken worden. Bosnië & Herzegovina komt toch maar op de proppen met een slaapverwekkende ballad zo tegen het einde van deze halve finale.
Jammer alleen dat ze ongetwijfeld genoeg vriendjes hebben die ze nog door gaan stemmen ook.
Voor mij hoeft het niet.
Waar was ik ook al weer naar op zoek? O ja, mijn glas moest bijgeschonken worden.......
Morgen het laatste land van deze halve finale: Litouwen met een vlees noch vis bijdrage.
En toen was de zak borrelnootjes leeg, en er kan wel weer eens bijgeschonken worden. Bosnië & Herzegovina komt toch maar op de proppen met een slaapverwekkende ballad zo tegen het einde van deze halve finale.
Jammer alleen dat ze ongetwijfeld genoeg vriendjes hebben die ze nog door gaan stemmen ook.
Voor mij hoeft het niet.
Waar was ik ook al weer naar op zoek? O ja, mijn glas moest bijgeschonken worden.......
Morgen het laatste land van deze halve finale: Litouwen met een vlees noch vis bijdrage.
0
geplaatst: 25 april 2012, 17:54 uur
Een goed alternatief voor valium inderdaad, het doet mij helemaal niets behalve in slaap wiegen.
Cijfer: 3
0
geplaatst: 25 april 2012, 20:10 uur
Tussendoor een all time top 40 (en ik ben er ongetwijfeld een aantal vergeten):
1. I Treni Di Tozeur (Alice e Battiato (Italie 1984)
2. My Star - Brainstorm (Letland 2000)
3. Clou Tou Kosmou I Elpida - Cleopatra (Griekenland 1992)
4. L'Oiseau et l'Enfant - Marie Myriam (Frankrijk (1977)
5. Dansevise - Grethe & Jørgen Ingmann (Denemarken 1963)
6. Vrede - Ruth Jacott (Nederland 1993)
7. Le Dernier Qui a Parlé - Amina (Frankrijk (1991)
8. White and Black Blues - Joelle Ursull (Frankrijk 1990)
9. L'Amour est Bleu - Vicky Leandros (Luxemburg 1967)
10. Hemel en Aarde - Edsilia (Nederland 1998)
11. Un Banc, Un Arbre, Une Rue - Severine (Monaco 1971)
12. Alle Mine Tankar - Silje (Noorwegen 1993)
13. Molitva - Marija Serifovic (Servië 2007)
14. Ale Jestem - Anna Maria Jopik (Polen 1997)
15. Love Shine a Light - Katrina and the Waves (Groot- Brittanië 1997)
16. Tu te reconnaîtras - Anne-Marie David (Luxemburg 1973)
17. Boonika Bate Doba - Zdob Si Zdub (Moldavië 2005)
18. The Fire in Your Eyes - Boaz Mauda (Israel 2008)
19. Poupée de cire, poupée de son - France Gall (Luxemburg 1965)
20. Dinle - Sebnem Paker (Turkije 1997)
21. Hi - Ofra Haza (Israel 1983)
22. Waterloo - Abba (Zweden 1974)
23. Non Ho L'Eta - Gigliola Cinquetti (Italië 1964)
24. Si - Gigliola Cinquetti (Italië 1974)
25. Is It True? - Yohanna (IJsland 2009)
26. Love Will Set You Free - Engelbert Humperdick (Groot-Brittanië 2012)
27. Mana Mou - Hara & Andros Konstatinou (Cyprus 1997)
28. Mono Yia Mas - Constantinos (Cyprus 1996)
29. Mysterious Woman - Marc Roberts (Ierland 1997)
30. Hardrock Hallelujah - Lordi (Finland 2006)
31. Where Are You? - Imaani (Groot-Brittanie 1998)
32. Modlitba - Katarina Hasprova (Slowakije 1998)
33. Lenge Leve Livet - Dollie de Luxe (Noorwegen 1984)
34. Door de Wind - Ingeborg (België 1989)
35. For Real - Athena (Turkije 2004)
36. Lane Moje - Zeljko Joksimovic (Servië & Montenegro 2004)
37. Like the Wind - Vanessa Chinitor (België 1999)
38. The Worrying Kind - The Ark (Zweden 2007)
39. Sanomi - Urban Trad (België 2003)
40. Den Vilda - One More Time (Zweden 1996)
1. I Treni Di Tozeur (Alice e Battiato (Italie 1984)
2. My Star - Brainstorm (Letland 2000)
3. Clou Tou Kosmou I Elpida - Cleopatra (Griekenland 1992)
4. L'Oiseau et l'Enfant - Marie Myriam (Frankrijk (1977)
5. Dansevise - Grethe & Jørgen Ingmann (Denemarken 1963)
6. Vrede - Ruth Jacott (Nederland 1993)
7. Le Dernier Qui a Parlé - Amina (Frankrijk (1991)
8. White and Black Blues - Joelle Ursull (Frankrijk 1990)
9. L'Amour est Bleu - Vicky Leandros (Luxemburg 1967)
10. Hemel en Aarde - Edsilia (Nederland 1998)
11. Un Banc, Un Arbre, Une Rue - Severine (Monaco 1971)
12. Alle Mine Tankar - Silje (Noorwegen 1993)
13. Molitva - Marija Serifovic (Servië 2007)
14. Ale Jestem - Anna Maria Jopik (Polen 1997)
15. Love Shine a Light - Katrina and the Waves (Groot- Brittanië 1997)
16. Tu te reconnaîtras - Anne-Marie David (Luxemburg 1973)
17. Boonika Bate Doba - Zdob Si Zdub (Moldavië 2005)
18. The Fire in Your Eyes - Boaz Mauda (Israel 2008)
19. Poupée de cire, poupée de son - France Gall (Luxemburg 1965)
20. Dinle - Sebnem Paker (Turkije 1997)
21. Hi - Ofra Haza (Israel 1983)
22. Waterloo - Abba (Zweden 1974)
23. Non Ho L'Eta - Gigliola Cinquetti (Italië 1964)
24. Si - Gigliola Cinquetti (Italië 1974)
25. Is It True? - Yohanna (IJsland 2009)
26. Love Will Set You Free - Engelbert Humperdick (Groot-Brittanië 2012)
27. Mana Mou - Hara & Andros Konstatinou (Cyprus 1997)
28. Mono Yia Mas - Constantinos (Cyprus 1996)
29. Mysterious Woman - Marc Roberts (Ierland 1997)
30. Hardrock Hallelujah - Lordi (Finland 2006)
31. Where Are You? - Imaani (Groot-Brittanie 1998)
32. Modlitba - Katarina Hasprova (Slowakije 1998)
33. Lenge Leve Livet - Dollie de Luxe (Noorwegen 1984)
34. Door de Wind - Ingeborg (België 1989)
35. For Real - Athena (Turkije 2004)
36. Lane Moje - Zeljko Joksimovic (Servië & Montenegro 2004)
37. Like the Wind - Vanessa Chinitor (België 1999)
38. The Worrying Kind - The Ark (Zweden 2007)
39. Sanomi - Urban Trad (België 2003)
40. Den Vilda - One More Time (Zweden 1996)
0
geplaatst: 26 april 2012, 11:50 uur
Nou, aERodynamIC. Ik doe even met je mee! Ik heb ook een lijstje gemaakt van mijn all-time favorites:
1. Jill Johnson- Kärleken är (Zweden 1998)
2. Filipa Azevedo- Ha dias assim (Portugal 2010)
3. Nadine Beiler- The secret is love (Oostenrijk 2011)
4. Chiara- The one that I love (Malta 1998)
5. Yohanna- Is it true (IJsland 2009)
6. Sandrine Francois- Il faut du temps (Frankrijk 2002)
7. Jade Ewen- My time (UK 2009)
8. Feminnem- Lako je sve (Kroatië 2010)
9. Edsilia- Hemel en aarde (Nederland 1998)
10. Alyosha- Sweet people (Oekraine 2010)
11. Marija Serifovic- Molitva (Servië 2007)
12. Loreen- Euphoria (Zweden 2012)
13. Pastora Soler- Quédate conmigo (Spanje 2012)
14. Carola- Invincible (Zweden 2006)
15. Maja Keuc- No one (Slovenië 2011)
16. Eva Boto- Verjanem (Slovenië 2012)
17. Selma- All out of luck (IJsland 1999)
18. Ruth Jacott- Vrede (Nederland 1993)
19. Michelle- Out on my own (Nederland 2001)
20. Gigliola Cinquetti- Non ho l'eta (Italië 1964)
21.Magdi Rúsza- Unsubstantial blues (Hongarije 2007)
22.Chiara- Angel (Malta 2005)
23.Charlotte Nilsson- Take me to your heaven (Zweden 1999)
24.Hera Björk- Je ne sais quoi (IJsland 2010)
25. Texas Lightning- No no never (Duitsland 2006)
Hopelijk ben ik er geen vergeten!
1. Jill Johnson- Kärleken är (Zweden 1998)
2. Filipa Azevedo- Ha dias assim (Portugal 2010)
3. Nadine Beiler- The secret is love (Oostenrijk 2011)
4. Chiara- The one that I love (Malta 1998)
5. Yohanna- Is it true (IJsland 2009)
6. Sandrine Francois- Il faut du temps (Frankrijk 2002)
7. Jade Ewen- My time (UK 2009)
8. Feminnem- Lako je sve (Kroatië 2010)
9. Edsilia- Hemel en aarde (Nederland 1998)
10. Alyosha- Sweet people (Oekraine 2010)
11. Marija Serifovic- Molitva (Servië 2007)
12. Loreen- Euphoria (Zweden 2012)
13. Pastora Soler- Quédate conmigo (Spanje 2012)
14. Carola- Invincible (Zweden 2006)
15. Maja Keuc- No one (Slovenië 2011)
16. Eva Boto- Verjanem (Slovenië 2012)
17. Selma- All out of luck (IJsland 1999)
18. Ruth Jacott- Vrede (Nederland 1993)
19. Michelle- Out on my own (Nederland 2001)
20. Gigliola Cinquetti- Non ho l'eta (Italië 1964)
21.Magdi Rúsza- Unsubstantial blues (Hongarije 2007)
22.Chiara- Angel (Malta 2005)
23.Charlotte Nilsson- Take me to your heaven (Zweden 1999)
24.Hera Björk- Je ne sais quoi (IJsland 2010)
25. Texas Lightning- No no never (Duitsland 2006)
Hopelijk ben ik er geen vergeten!
0
geplaatst: 26 april 2012, 17:54 uur
18. Litouwen: Donny Montell - Love Is Blind
Het laatste nummer deze tweede halve finale is afkomstig uit Litouwen.
Is deze meneer bang van het grote podium omdat ie een blinddoek draagt? Bang af te gaan waardoor hij in elk geval de volgende dag gewoon over straat kan gaan?
Rare act bij een raar nummer dat vlees noch vis is. Is het nu een ballad? Is het nu een discosong? Wat wil deze meneer nu toch? Ik wil in elk geval dat de 3 minuten zo snel mogelijk over zullen zijn.
Morgen: de eerste van 3 finale landen die deze ronde mee gaat stemmen en dat is Het Verenigd Koninkrijk die een wel heel oude deelnemer stuurt.
Het laatste nummer deze tweede halve finale is afkomstig uit Litouwen.
Is deze meneer bang van het grote podium omdat ie een blinddoek draagt? Bang af te gaan waardoor hij in elk geval de volgende dag gewoon over straat kan gaan?
Rare act bij een raar nummer dat vlees noch vis is. Is het nu een ballad? Is het nu een discosong? Wat wil deze meneer nu toch? Ik wil in elk geval dat de 3 minuten zo snel mogelijk over zullen zijn.
Morgen: de eerste van 3 finale landen die deze ronde mee gaat stemmen en dat is Het Verenigd Koninkrijk die een wel heel oude deelnemer stuurt.
0
geplaatst: 26 april 2012, 17:56 uur
Mijn top 10 over de tweede halve finale:
1. Slovenië
2. Servië
3. Turkije
4. Zweden
5. Estland
6. Oekraine
7. Nederland
8. Noorwegen
9. Wit-Rusland
10. Portugal
1. Slovenië
2. Servië
3. Turkije
4. Zweden
5. Estland
6. Oekraine
7. Nederland
8. Noorwegen
9. Wit-Rusland
10. Portugal
0
geplaatst: 26 april 2012, 18:26 uur
aERodynamIC schreef:
7. Spanje
7. Spanje
Ben ik nou gek geworden of staat Spanje sowieso in de finale en stemmen ze alleen mee in deze tweede halve finale?
0
geplaatst: 26 april 2012, 19:56 uur
18. Litouwen: Donny Montell - Love Is Blind
Begint als een ballad en eindigt als een disconummer. Zijn stem doet mij een beetje denken aan George Michael maar hij is veel minder toonvast.
Begint als een ballad en eindigt als een disconummer. Zijn stem doet mij een beetje denken aan George Michael maar hij is veel minder toonvast.
0
geplaatst: 26 april 2012, 20:07 uur
Tweede halve finale (die met een ster mogen door wat mij betreft):
01. Servië: Zeljko Joksimović - Nije ljubav stvar: 8 *
02. (VJR) Macedonië Kaliopi - Crno i Belo: 2,5
03. Nederland: Joan Franka - You and Me: 5,5 *
04. Malta: Kurt Calleja - This the night: 3
05. Wit-Rusland:: Litesound - We Are The Heroes: 2,5
06. Portugal: Filipa Sousa - Vida Minha: 5,5 *
07. Oekraïne:: Gaitana - Be my Guest: 4,5 *
08. Bulgarije: Sofi Marinova - Love Unlimited: 2,5
09. Slovenië: Eva Boto - Verjamem: 4 *
10. Kroatië:: Nina Badrić - Nebo: 3
11. Zweden: Loreen - Euphoria: 5 *
12. Georgië:: Anri Jokhadze - I'm A Joke: 1,5
13. Turkije: Can Bonomo - Love Me Back: 5 *
14. Estland: Ott Lepland - Kuula: 6 *
15. Slowakije: Max Jason Mai - Don't Close Your Eyes: 4,5 *
16. Noorwegen: Tooji - Stay: 3,5 *
17. Bosnië & Herzegovina Maya Sar - Korake ti znam: 3
18. Litouwen: Donny Montell - Love Is Blind: 3
Gemiddelde: 4,03
01. Servië: Zeljko Joksimović - Nije ljubav stvar: 8 *
02. (VJR) Macedonië Kaliopi - Crno i Belo: 2,5
03. Nederland: Joan Franka - You and Me: 5,5 *
04. Malta: Kurt Calleja - This the night: 3
05. Wit-Rusland:: Litesound - We Are The Heroes: 2,5
06. Portugal: Filipa Sousa - Vida Minha: 5,5 *
07. Oekraïne:: Gaitana - Be my Guest: 4,5 *
08. Bulgarije: Sofi Marinova - Love Unlimited: 2,5
09. Slovenië: Eva Boto - Verjamem: 4 *
10. Kroatië:: Nina Badrić - Nebo: 3
11. Zweden: Loreen - Euphoria: 5 *
12. Georgië:: Anri Jokhadze - I'm A Joke: 1,5
13. Turkije: Can Bonomo - Love Me Back: 5 *
14. Estland: Ott Lepland - Kuula: 6 *
15. Slowakije: Max Jason Mai - Don't Close Your Eyes: 4,5 *
16. Noorwegen: Tooji - Stay: 3,5 *
17. Bosnië & Herzegovina Maya Sar - Korake ti znam: 3
18. Litouwen: Donny Montell - Love Is Blind: 3
Gemiddelde: 4,03
0
geplaatst: 26 april 2012, 20:16 uur
Emile93 schreef:
Ben ik nou gek geworden of staat Spanje sowieso in de finale en stemmen ze alleen mee in deze tweede halve finale?
(quote)
Mijn fout
Ze stemmen alleen mee in de eerste halve finale en zijn daarom al aan bod gekomen na mijn bespreking van de eerste halve finale. Top 10 aangepast.
0
geplaatst: 27 april 2012, 12:10 uur
aERodynamIC schreef:
Mijn fout
Ze stemmen alleen mee in de eerste halve finale en zijn daarom al aan bod gekomen na mijn bespreking van de eerste halve finale. Top 10 aangepast.
(quote)
Mijn fout
Ze stemmen alleen mee in de eerste halve finale en zijn daarom al aan bod gekomen na mijn bespreking van de eerste halve finale. Top 10 aangepast. Haha! Oke dan!!!
0
geplaatst: 28 april 2012, 01:13 uur
Finalist: Verenigd Koninkrijk: Engelbert Humperdinck - Love Will Set You Free
En dan nog de laatste 3 landen die al in de finale staan en meestemmen met de tweede halve finale.
Toen bekend werd dat het Verenigd Koninkrijk Engelbert Humperdinck ging sturen kwamen velen niet meer bij inclusief moi. Die oude kerel? Lyss Assia was het in Zwitserland niet gelukt maar stel je voor zeg: dat zou echt de bejaarden editie geworden zijn.
Maar gloeiende gloeiende. Toen werd bekend met welk nummer. Ik stond met mijn mond vol tanden te huiveren...... van genot ja!
Dit is geheel mijn favoriete stijl die ik herken bij een artiest als Marc Almond. Wat houd ik hiervan en wat een stem.
Dit moet gaan winnen!!!!! Nu al één van mijn favoriete inzendingen ooit: zo klein, zo fragiel maar tevens zo vol power.
De startpositie in de finale is helaas erg ongunstig. Een ballad en dan ook nog eens het festival moeten openen; ik vrees het ergste maar laat ze dan allemaal de jeweetwel krijgen.
Voor mij is dit de winnaar van 2012. Dankuwel!
Morgen: Duitsland met een nummer geschreven door Jamie Cullum.
En dan nog de laatste 3 landen die al in de finale staan en meestemmen met de tweede halve finale.
Toen bekend werd dat het Verenigd Koninkrijk Engelbert Humperdinck ging sturen kwamen velen niet meer bij inclusief moi. Die oude kerel? Lyss Assia was het in Zwitserland niet gelukt maar stel je voor zeg: dat zou echt de bejaarden editie geworden zijn.
Maar gloeiende gloeiende. Toen werd bekend met welk nummer. Ik stond met mijn mond vol tanden te huiveren...... van genot ja!
Dit is geheel mijn favoriete stijl die ik herken bij een artiest als Marc Almond. Wat houd ik hiervan en wat een stem.
Dit moet gaan winnen!!!!! Nu al één van mijn favoriete inzendingen ooit: zo klein, zo fragiel maar tevens zo vol power.
De startpositie in de finale is helaas erg ongunstig. Een ballad en dan ook nog eens het festival moeten openen; ik vrees het ergste maar laat ze dan allemaal de jeweetwel krijgen.
Voor mij is dit de winnaar van 2012. Dankuwel!
Morgen: Duitsland met een nummer geschreven door Jamie Cullum.
0
geplaatst: 28 april 2012, 09:33 uur
Van Engelbert Humperdinck moet ik niet veel hebben maar dit is een verrassende meevaller: gevoelige ballad, misschien een beetje oubollig maar mooi gezongen en niet zo slijmerig als zijn meeste andere werk.
Cijfer: 7
Cijfer: 7
0
geplaatst: 28 april 2012, 10:44 uur
Finalist Duitsland: Roman- Standing still
Duitsland deed het net als de andere automatische finalisten een aantal jaar erg slecht op het festival maar daar is verandering in gekomen met als gevolg dat Lena er zelfs met de winst vandoor ging 2 jaar geleden.
Dit jaar zetten ze wederom stevig in met een door Jamie Cullum geschreven nummer. Het is een beetje een standaard-nummer (zou Jamie het zelf als afdankertje zien?) maar ondanks dat steekt het toch met kop en schouders boven de vele slechte inzendingen dit jaar uit.
Niks mis met degelijkheid zelfs als het misschien ietwat saaiig is. Mag van mij hoog eindigen.
Morgen: het einde is in zicht. Dan presenteer ik het laatste land van dit jaar en dat is finalist Frankrijk (en wie mijn eerdere all-time lijstje zag weet dat Frankkrijk en/of Franstalige nummers het meestal wel goed doen bij mij op het Songfestival)
Duitsland deed het net als de andere automatische finalisten een aantal jaar erg slecht op het festival maar daar is verandering in gekomen met als gevolg dat Lena er zelfs met de winst vandoor ging 2 jaar geleden.
Dit jaar zetten ze wederom stevig in met een door Jamie Cullum geschreven nummer. Het is een beetje een standaard-nummer (zou Jamie het zelf als afdankertje zien?) maar ondanks dat steekt het toch met kop en schouders boven de vele slechte inzendingen dit jaar uit.
Niks mis met degelijkheid zelfs als het misschien ietwat saaiig is. Mag van mij hoog eindigen.
Morgen: het einde is in zicht. Dan presenteer ik het laatste land van dit jaar en dat is finalist Frankrijk (en wie mijn eerdere all-time lijstje zag weet dat Frankkrijk en/of Franstalige nummers het meestal wel goed doen bij mij op het Songfestival)
0
geplaatst: 29 april 2012, 09:26 uur
Inderdaad een standaard-nummer, ik hoor hier ook de hand van Jamie Cullum. Ik word hier niet warm van vooral door de vlakke zang.
0
geplaatst: 29 april 2012, 12:12 uur
Finalist Frankrijk: Anggun - Echo (You and I)
Franse nummers en Frankrijk zelf heb ik altijd wel hoog zitten op het festival. Dit jaar sturen ze Anggun die best een aanstekelijk nummer heeft dat alleen wat rommelig van start gaat en tussendoor ook wat sputtert hier en daar. Noem het vervreemdend, mag ook.
In elk geval hebben ze de moeite genomen een videoclip te maken wat veel landen meestal wel geloven.
Ik vind dit nummer zo slecht nog niet maar hoor er geen winnaar in.
En dat waren ze dan allemaal. Het niveau dit jaar lijkt wat minder dan de vorige jaren maar dat denk ik wel vaker. Het is eigenlijk als altijd: erg weinig echt geweldige nummers, een aantal wel leuk en veel bagger.
Toch moet ik toegeven dat dit die bagger ook altijd wel guilty pleasures zitten maar ga dat maar eens toegeven op een site als deze. Men neemt mij als muziekhebber toch al niet meer serieus na deze jaarlijkse bespreking
Hoe dan ook blijft het Songfestival een fenomeen dat zich ook kenmerkt door jeugdherinneringen; een tijd waarin het festival echt bijzonder was en iedereen er de dag na over sprak. Klassiekers levert het niet meer op (kent iemand de winnaar van vorig jaar nog?!) maar persoonlijke lievelingsnummers soms wel en voor mij is dat dit jaar het Verenigd Koninkrijk.
Mijn top 42 ziet er als volgt uit:
1. Verenigd Koninkrijk
2. Hongarije
3. Slovenië
4. Servië
5. Denemarken
6. Zwitserland
7. Turkije
8. Finland
9. Zweden
10. Duitsland
11. IJsland
12. Italië
13. Estland
14. Oekraïne
15. Moldavië
16. Spanje
17. Nederland
18. Frankrijk
19. Noorwegen
20. Rusland
21. Wit-Rusland
22. Portugal
23. Griekenland
24. Israel
25. Bosnië & Herzegovina
26. Ierland
27. Macedonië
28. Roemenië
29. Malta
30. Kroatië
31. België
32. Letland
33. Oostenrijk
34. Azerbeidzjan
35. Slowakije
36. Bulgarije
37. Cyprus
38. Litouwen
39. Albanië
40. Montenegro
41. Georgië
42. San Marino
Hopelijk hebben de liefhebbers er wat aan gehad en de tegenstanders...eh.... ja die zijn dan dom geweest hier te komen
Volgend jaar weer voorbesprekingen?!
Franse nummers en Frankrijk zelf heb ik altijd wel hoog zitten op het festival. Dit jaar sturen ze Anggun die best een aanstekelijk nummer heeft dat alleen wat rommelig van start gaat en tussendoor ook wat sputtert hier en daar. Noem het vervreemdend, mag ook.
In elk geval hebben ze de moeite genomen een videoclip te maken wat veel landen meestal wel geloven.
Ik vind dit nummer zo slecht nog niet maar hoor er geen winnaar in.
En dat waren ze dan allemaal. Het niveau dit jaar lijkt wat minder dan de vorige jaren maar dat denk ik wel vaker. Het is eigenlijk als altijd: erg weinig echt geweldige nummers, een aantal wel leuk en veel bagger.
Toch moet ik toegeven dat dit die bagger ook altijd wel guilty pleasures zitten maar ga dat maar eens toegeven op een site als deze. Men neemt mij als muziekhebber toch al niet meer serieus na deze jaarlijkse bespreking

Hoe dan ook blijft het Songfestival een fenomeen dat zich ook kenmerkt door jeugdherinneringen; een tijd waarin het festival echt bijzonder was en iedereen er de dag na over sprak. Klassiekers levert het niet meer op (kent iemand de winnaar van vorig jaar nog?!) maar persoonlijke lievelingsnummers soms wel en voor mij is dat dit jaar het Verenigd Koninkrijk.
Mijn top 42 ziet er als volgt uit:
1. Verenigd Koninkrijk
2. Hongarije
3. Slovenië
4. Servië
5. Denemarken
6. Zwitserland
7. Turkije
8. Finland
9. Zweden
10. Duitsland
11. IJsland
12. Italië
13. Estland
14. Oekraïne
15. Moldavië
16. Spanje
17. Nederland
18. Frankrijk
19. Noorwegen
20. Rusland
21. Wit-Rusland
22. Portugal
23. Griekenland
24. Israel
25. Bosnië & Herzegovina
26. Ierland
27. Macedonië
28. Roemenië
29. Malta
30. Kroatië
31. België
32. Letland
33. Oostenrijk
34. Azerbeidzjan
35. Slowakije
36. Bulgarije
37. Cyprus
38. Litouwen
39. Albanië
40. Montenegro
41. Georgië
42. San Marino
Hopelijk hebben de liefhebbers er wat aan gehad en de tegenstanders...eh.... ja die zijn dan dom geweest hier te komen

Volgend jaar weer voorbesprekingen?!
0
geplaatst: 29 april 2012, 14:02 uur
De Franse inzendingen kan ik meestal wel waarderen maar dit boeit mij weinig - te vlak en te afstandelijk - en het vermengen van Frans en Engels werkt hier niet.
Cijfer: 4
Cijfer: 4
0
geplaatst: 29 april 2012, 14:25 uur
Mijn top-10:
1. Servië: Zeljko Joksimović - Nije ljubav stvar
2. Denemarken: Soluna Samay – Should’ve known better
3. Verenigd Koninkrijk: Engelbert Humperdinck - Love Will Set You Free
4. Israël: Izabo – Time
5. Finland: Pernilla Karlsson – När jag blundar
6. Estland: Ott Lepland - Kuula
7. Moldavië: Pasha Parfeny – Lăutar
8. Portugal: Filipa Sousa - Vida Minha
9. Italië: Nina Zilli – L'Amore È Femmina
10. Nederland: Joan Franka - You and Me
Bottom-5:
1. Georgië: Anri Jokhadze - I'm A Joke
2. Cyprus: Ivi Adamou – La la Love
3. San Marino: Valentina Monetta – The Social Network Song (OH OH -- Uh - OH OH)
4. Montenegro: Rambo Amadeus – Euro Neuro
5. Bulgarije: Sofi Marinova - Love Unlimited
Veel bagger tot middelmaat, weinig uitschieters. Gemiddelde = 4,19.
1. Servië: Zeljko Joksimović - Nije ljubav stvar
2. Denemarken: Soluna Samay – Should’ve known better
3. Verenigd Koninkrijk: Engelbert Humperdinck - Love Will Set You Free
4. Israël: Izabo – Time
5. Finland: Pernilla Karlsson – När jag blundar
6. Estland: Ott Lepland - Kuula
7. Moldavië: Pasha Parfeny – Lăutar
8. Portugal: Filipa Sousa - Vida Minha
9. Italië: Nina Zilli – L'Amore È Femmina
10. Nederland: Joan Franka - You and Me
Bottom-5:
1. Georgië: Anri Jokhadze - I'm A Joke
2. Cyprus: Ivi Adamou – La la Love
3. San Marino: Valentina Monetta – The Social Network Song (OH OH -- Uh - OH OH)
4. Montenegro: Rambo Amadeus – Euro Neuro
5. Bulgarije: Sofi Marinova - Love Unlimited
Veel bagger tot middelmaat, weinig uitschieters. Gemiddelde = 4,19.
0
geplaatst: 29 april 2012, 16:38 uur
Ik heb me nog een keer gewaagd aan een totaal nieuwe top 42. De 4e alweer:
1. (1) Zweden
2. (2) Spanje
3. (10) Slovenië
4. (3) Noorwegen
5. (18) Italië
6. (20) Portugal
7. (7) Servië
8. (4) Cyprus
9. (6) Denemarken
10. (5) Estland
11. (16) Bosnië-Herzegovina
12. (11) Azerbeidzjan
13. (9) Roemenië
14. (13) Hongarije
15. (14) Griekenland
16. (8) Verenigd Koninkrijk
17. (17) IJsland
18. (15) Frankrijk
19. (21) België
20. (22) Oekraïne
21. (12) Rusland
22. (25) Nederland
23. (23) Duitsland
24. (24) Moldavië
25. (19) Albanië
26. (28) Zwitserland
27. (30) Bulgarije
28. (26) Macedonië
29. (31) Wit-Rusland
30. (27) Finland
31. (33) Malta
--------------------
32. (36) Litouwen
33. (38) Israel
34. (32) Kroatië
35. (29) Ierland
36. (34) Oostenrijk
37. (40) San Marino
38. (35) Slowakije
39. (37) Turkije
40. (39) Montenegro
41. (42) Georgië
42. (41) Letland
Tussen haakjes is de positie van het land in de vorige editie.
Onder de streep vind ik de nummers echt slecht.
Ik vind dit een ontzettend fijn en leuk topic!!! Dus graag meer!!!!
1. (1) Zweden
2. (2) Spanje
3. (10) Slovenië
4. (3) Noorwegen
5. (18) Italië
6. (20) Portugal
7. (7) Servië
8. (4) Cyprus
9. (6) Denemarken
10. (5) Estland
11. (16) Bosnië-Herzegovina
12. (11) Azerbeidzjan
13. (9) Roemenië
14. (13) Hongarije
15. (14) Griekenland
16. (8) Verenigd Koninkrijk
17. (17) IJsland
18. (15) Frankrijk
19. (21) België
20. (22) Oekraïne
21. (12) Rusland
22. (25) Nederland
23. (23) Duitsland
24. (24) Moldavië
25. (19) Albanië
26. (28) Zwitserland
27. (30) Bulgarije
28. (26) Macedonië
29. (31) Wit-Rusland
30. (27) Finland
31. (33) Malta
--------------------
32. (36) Litouwen
33. (38) Israel
34. (32) Kroatië
35. (29) Ierland
36. (34) Oostenrijk
37. (40) San Marino
38. (35) Slowakije
39. (37) Turkije
40. (39) Montenegro
41. (42) Georgië
42. (41) Letland
Tussen haakjes is de positie van het land in de vorige editie.
Onder de streep vind ik de nummers echt slecht.
Ik vind dit een ontzettend fijn en leuk topic!!! Dus graag meer!!!!
0
geplaatst: 29 april 2012, 17:00 uur
Er is niks meer voorlopig. Pas tijdens de halve finales en finale zal het hier weer flink gaan losbarsten.
Maar ik denk dat ik tot die tijd wel eens wat favoriete nummers kan gaan plaatsen die misschien niet zo bekend zijn. Morgen ben ik een klein weekje weg maar vanaf dan zal ik dit volhouden tot aan de eerste halve finale eind mei.
Laat ik aftrappen met Griekenland 1992: Clou Tou Kosmou I Elpida - Cleopatra ofwel: Κλου Του Κόσμου Η Ελπίδα - Κλεοπάτρα
Met 94 punten werd Griekenland in 1992 5e met dit ietwat bombastische nummer vol folklore invloeden.
Nog steeds is dit 1 van mijn favoriete inzendingen en vraag me niet waarom. Het is niet echt een bekende festival-kraker geworden, daarvoor is het misschien wat te etnisch maar juist dat is wat me zo aanspreekt aan inzendingen. Eigen taal en wat folklore.... het maakt de nummers eigen en leuker dan de eenheidsworst die ze ons de laatste jaren toeschuiven.
Wat mij betreft een lekker nummer waarvan ik snap dat menigeen zijn wenkbrauwen zal optrekken bij deze keuze.
Maar ik denk dat ik tot die tijd wel eens wat favoriete nummers kan gaan plaatsen die misschien niet zo bekend zijn. Morgen ben ik een klein weekje weg maar vanaf dan zal ik dit volhouden tot aan de eerste halve finale eind mei.
Laat ik aftrappen met Griekenland 1992: Clou Tou Kosmou I Elpida - Cleopatra ofwel: Κλου Του Κόσμου Η Ελπίδα - Κλεοπάτρα
Met 94 punten werd Griekenland in 1992 5e met dit ietwat bombastische nummer vol folklore invloeden.
Nog steeds is dit 1 van mijn favoriete inzendingen en vraag me niet waarom. Het is niet echt een bekende festival-kraker geworden, daarvoor is het misschien wat te etnisch maar juist dat is wat me zo aanspreekt aan inzendingen. Eigen taal en wat folklore.... het maakt de nummers eigen en leuker dan de eenheidsworst die ze ons de laatste jaren toeschuiven.
Wat mij betreft een lekker nummer waarvan ik snap dat menigeen zijn wenkbrauwen zal optrekken bij deze keuze.
0
geplaatst: 29 april 2012, 17:12 uur
Leuke besprekingen weer! 
Ik heb nauwelijks 'n top 10 kunnen samenstellen met inzendingen die ik op zich wel leuk vind.
01: Turkije
02: Servië
03: Duitsland
04: Nederland (!)
05: Spanje
06: Moldavië
07: Slovenië
08: Portugal
09: Italië
10: Verenigd Koninkrijk
[Israël valt er net buiten; staat op 11 bij mij]
Ik kan niet eens zeggen dat ik het liedje van Joan zó über-geweldig vind, het is eerder dat ik de rest zo matig vind (waardoor You and Me er - voor mij - uiteindelijk toch wel bovenuit springt). En wie weet, misschien weet Europa dit wel te waarderen. Lenny Kuhr met haar gitaartje vonden de juries immers ook leuk 100 jaar geleden. Ik vind het i.i.g. wel één van de meest origineelste keuzes van het jaar en zeker van Nederland (gezien de standaard producties van voorgaande jaren). Joan is trouwens nu op promo-tour in Turkije, dus laten we hopen dat die 12 punten naar ons gaan.
Btw: ik dacht dat ik San Marino het ergste nummer van het jaar vond, maar nu ik net de Franse inzending nog eens heb beluisterd, ben ik van mening veranderd. Wat een gedrocht, dat nummer van Anggun. Ik houd het niet vol om hier drie minuten naar te luisteren. Vre-se-lijk!

Ik heb nauwelijks 'n top 10 kunnen samenstellen met inzendingen die ik op zich wel leuk vind.
01: Turkije
02: Servië
03: Duitsland
04: Nederland (!)
05: Spanje
06: Moldavië
07: Slovenië
08: Portugal
09: Italië
10: Verenigd Koninkrijk
[Israël valt er net buiten; staat op 11 bij mij]
Ik kan niet eens zeggen dat ik het liedje van Joan zó über-geweldig vind, het is eerder dat ik de rest zo matig vind (waardoor You and Me er - voor mij - uiteindelijk toch wel bovenuit springt). En wie weet, misschien weet Europa dit wel te waarderen. Lenny Kuhr met haar gitaartje vonden de juries immers ook leuk 100 jaar geleden. Ik vind het i.i.g. wel één van de meest origineelste keuzes van het jaar en zeker van Nederland (gezien de standaard producties van voorgaande jaren). Joan is trouwens nu op promo-tour in Turkije, dus laten we hopen dat die 12 punten naar ons gaan.

Btw: ik dacht dat ik San Marino het ergste nummer van het jaar vond, maar nu ik net de Franse inzending nog eens heb beluisterd, ben ik van mening veranderd. Wat een gedrocht, dat nummer van Anggun. Ik houd het niet vol om hier drie minuten naar te luisteren. Vre-se-lijk!

0
geplaatst: 2 mei 2012, 10:02 uur
Héhé, weer een topic waar ik enthousiast aan begonnen ben, maar ergens halverwege ben beginnen sputteren...
Binnenkort het vervolg van mijn pronostiek! Ongetwijfeld iets waar iedereen reeds lange tijd halsreikend naar zit uit te kijken
Binnenkort het vervolg van mijn pronostiek! Ongetwijfeld iets waar iedereen reeds lange tijd halsreikend naar zit uit te kijken

0
geplaatst: 2 mei 2012, 11:56 uur
En wederom vind ik Zweden het beste nummer afleveren voor het Songfestival. Niet gek overigens want de voorrondes zijn in Zweden zo ongeveer nationale volkssport met diverse topinzendingen. Zweden wordt niet voor niets als muziekland nummer 2 gezien in Europa.
Voor mij zijn ze echter mondiaal muziekland nummer 1 sinds ABBA
btw nationaal songfestival was beter dan daarvoor. Dankzij de heer de Mol denk ik dan wel. Maar wat een aanfluiting die internationale jury. Adviesfunctie.....
Ik zou me goed genaaid voelen als ik daaraan had deelgenomen. Het advies werd niet een heel klein beetje terzijde geschoven...nee het werd snoeihard genegeerd door zowel de jury als het programma zelf. Er werd vrijwel geen aandacht aan besteed. Jammer voor de potentiele winares Rafaella.
Voor mij zijn ze echter mondiaal muziekland nummer 1 sinds ABBA

btw nationaal songfestival was beter dan daarvoor. Dankzij de heer de Mol denk ik dan wel. Maar wat een aanfluiting die internationale jury. Adviesfunctie.....
Ik zou me goed genaaid voelen als ik daaraan had deelgenomen. Het advies werd niet een heel klein beetje terzijde geschoven...nee het werd snoeihard genegeerd door zowel de jury als het programma zelf. Er werd vrijwel geen aandacht aan besteed. Jammer voor de potentiele winares Rafaella.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.