MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Thorgal schreef:
Zweden wordt niet voor niets als muziekland nummer 2 gezien in Europa.
Voor mij zijn ze echter mondiaal muziekland nummer 1 sinds ABBA

Ik vind Zweden ook een van de beste muzieklanden. Maar wat is nummer 1 dan?

Italië 1984: Alice e Battiato - I Treni di Tozeur

1984 zal voor mij misschien wel altijd hét Songfestival jaar zijn. Ik beleefde het echt heel bewust omdat ik vanaf 1980 mocht opblijven om te kijken en ik dit jaar voor het eerst op cassettebandje opnam omdat de jaren ervoor zo leuk waren.
De mooiste inzending dat jaar noem ik nog steeds mijn favoriete inzending ooit (en dat is relatief uiteraard). Alice e Battiato werden 5e en deden het dus niet slecht, alleen had ik ze liever zien winnen dan de Herrey's voor Zweden

aERodynamIC schreef:

(embed)

1984 zal voor mij misschien wel altijd hét Songfestival jaar zijn. Ik beleefde het echt heel bewust omdat ik vanaf 1980 mocht opblijven om te kijken en ik dit jaar voor het eerst op cassettebandje opnam omdat de jaren ervoor zo leuk waren.
De mooiste inzending dat jaar noem ik nog steeds mijn favoriete inzending ooit (en dat is relatief uiteraard). Alice e Battiato werden 5e en deden het dus niet slecht, alleen had ik ze liever zien winnen dan de Herrey's voor Zweden

De Herrey's traden toen als eerste op, misschien een opsteker voor je favoriet Engelbert Humperdinck: het is niet onmogelijk ...
I treni di Tozeur is idd een van de beste Eurosongs ooit, de schone en het beest met drie rondborstige operazangeressen als kers op de taart

Emile93 schreef:

Ik vind Zweden ook een van de beste muzieklanden. Maar wat is nummer 1 dan?

Ik dacht altijd dat de UK dat was in Europa.

Oke! Ja ik wist het niet hoor! Ik ben gewoon nieuwsgierig!

Denemarken 1963: Dansevise - Grethe & Jørgen Ingmann

Denemarken won in 1963 voor de eerste keer het Songfestival met het walsje Dansevise gezongen door het echtpaar Grethe & Jørgen Ingmann.
Nog steeds vind ik dit één van de beste winnaars die het festival heeft opgeleverd hoe oud het nummer ook mag zijn.
Op de één of andere manier doet het me denken aan de filmsoundtracks van Quentin Tarantino.
Uiteraard een compleet andere tijd zonder alle toeters en bellen maar daardoor wel zo leuk en het leverde prima nummers op (maar ook toen zat er waardeloze troep tussen ook al willen veel tegenstanders van het festival graag roepen dat het 'vroeger allemaal veel beter was').

Zijn er nog andere users die hun favoriete 'oudjes' hier kort willen bespreken? Lijkt me leuk

aERodynamIC schreef:

(embed)

Wist helemaal niet dat dit een songfestivalnummer was. Veel te mooi eigenlijk daarvoor

YouTube - Sandra Kim - J'aime la vie

Mijn favoriet blijft uiteraard Sandra Kim die in 1986 het Songfestival wist te winnen met het vrolijke J'aime la Vie voor onze zuiderburen.
Met 176 punten won deze dartelende tiener het circus dat toendertijd in Noorwegen werd gehouden.
Leuk vrolijk nummer, leuke spontane meid (dat is ze anno 2012 nog steeds) maar jammer dat een groot gedeelte van de opbrengst spoorloos is verdwenen.

Bovendien met 13 jaar en 7 maanden de jongste winnares ooit.

Sandra kim kwam inderdaad wel met een lekker vrolijk nummer. Alleen vind ik haar stem zo schel... Ze won dat jaar wel terecht. Een frisse bijdrage van onze zuiderburen indertijd!

Ik heb altijd een hekel gehad aan dat nummer van Sandra Kim (en het erge is dat mijn niet Songfestival-liefhebbende partner dit nummer dan weer wel kan waarderen en als het toevallig voorbijkomt steevast het volume omhoog gooit)

J'aime la Vie heb ik steeds een leuk nummer gevonden, weliswaar fout maar erg charmant en spontaan. Ik had destijds ook verwacht dat dit nummer zou winnen.

Ik ga ook af en toe een favoriete ESF-nummer posten (in chronologische volgorde).

Domenico Modugno - Nel Blu Dipinto di blu (Volare) (Italië, 1958)
Dit won het ESF niet maar werd het best verkochte en meest gecoverde ESF-nummer ooit. Een nummer die altijd bijblijft en dus een evergreen, de oorspronkelijke versie vind ik nog steeds de beste door zijn frasering.

The Allisons - Are You Sure? (Verenigd Koninkrijk, 1961)
Duidelijk geënt op Everly Brothers maar het klinkt erg charmant en onweerstaanbaar, heerlijke stemmen.

Turkije 1997: Şebnem Paker - Dinle

Turkije doet vanaf 1975 mee maar bleef lange tijd 'het lachertje' op het festival door telkens maar weer laag te eindigen. Europa was niet klaar voor de etnische klanken uit het land en televoting was nog niet uitgevonden. Pas in 1986 haalden ze de 9e plaats en daarna moesten ze wachten tot 1997 voor het eerste echt grote succes: Dinle gezongen door Şebnem Paker. Het nummer eindigde op een terechte derde plaats. Toen kwam de klad er weer wat in om in 2003 dan eindelijk te winnen. Hoe het daarna ging weten we inmiddels. Televoting doet het land goed, ze eindigen steevast hoog en dat is ook omdat de inzendingen gewoon prima zijn. Er is een juiste balans gevonden tussen wat 'alternatievere' klanken gemengd met etnische invloeden en dat Turken door heel Europa standaard op hun land stemmen helpt uiteraard ook flink.
Hoe dan ook blijf ik een zwak houden voor deze inzending uit 1997.

Leuke inzending inderdaad. Ik kende 'm nog niet. Wat me vooral opvalt is haar mooie stem.

Ik kijk het Songfestival sinds 1998. Ik was toen 5.
In 1998 deed voor Zweden Jill Johnson mee met het Songfestival. Ze werd uiteindelijk 10e met slechts 53 punten. Echter is het sinds dat jaar al mijn all-time favoriet! Een prachtige ballad die, ondanks dat ik er niks van versta mijn ziel raakt.

Alweer bijna 14 jaar later verder ben ik nogal fan van Jill en nog steeds gek van het Songfestival!

Inderdaad een mooi nummer dat eindigde in mijn top 10 van dat jaar.
Leuk dat het ook een wat minder bekende klassieker van het festival is die je hier plaatst (mogen er van mij nog meer volgen ).
Sowieso een goed jaar met sterke inzendingen uit de UK, Slowakije, Israel (Dana was toch best vermakelijk als winnaar), Kroatië, Cyprus, Polen, Portugal, Zweden en Finland.

Slowakije 1998: Katarína Hasprová - Modlitba

Ik geef het toe: ik heb wel een zwak voor mierzoete Songfestivalmeuk. Niet voor niets is Slovenië dit jaar één van mijn favorieten, vond ik Servië met Modlitba een terechte winnaar en vind ik Vanessa Chinitor's Like the Wind nog steeds een heerlijke inzending uit België.
1998 beschouw ik als één van de leukere festival jaren met aardig wat persoonlijke favorieten.
Modlitba van Katarína Hasprová is er zo eentje; live soms wat onzeker en op het randje als je het mij vraagt maar het liedje is en blijft lief en leuk.
Daar dacht Europa dus anders over en het nummer werd roemloos 21e van de 25 met slechts 8 armzalige punten. Terecht, zullen jullie ook wel denken. Voor mij blijft het toch een nummer waar ik eens even mierzoet op weg kan zwijmelen en voordat ze helemaal in de vergetelheid raakt wil ik haar hier nog even in het zonnetje zetten. Fijn ook om te zien dat het orkest hier nog ingezet werd. Helaas was het het laatste jaar.

Ik vind 1998 en 1999 nog steeds de beste edities van het ESC die ik heb gezien. Er werd ook het beste live gezongen (op Dana International na).

Molitba vind ik nog steeds een leuk nummer! Vooral het einde van het refrein (volgens mij zit ze er echt naast, maar ik vind het goed aan te horen).

Maargoed, Mijn nummer 2 aller tijden is Portugal uit 2010. Het prachtige Ha Dias Assim werd toen vertolkt door Filipa Azevedo. Uiteindelijk bereikte ze in de finale de 18e plek met 43 punten. Ach, ik weet nog goed dat ik een klein rondedansje heb gedaan op het moment dat ik, tijdens de halve finale, hoorde dat Portugal de finale had gehaald! Wat vond ik dat terecht.

Ook dit jaar heeft Portugal een prachtige inzending, al vrees ik dat het geen hoge ogen zal gaan gooien (laat staan dat het de finale haalt).

Met nummers als Ha Dias Assim heb ik nooit zo veel hoe prima gezongen ook. Het toont aan dat we de favorieten vaak in andere hoeken zoeken Emile93. Ik heb het nooit zo op dit soort Disney-achtige ballads. Maar in 2008 wist Portugal me op het festival wel te overtuigen terwijl ik er vooraf maar bitter
weinig aan vond. Vânia Fernandes zong Senhora do mar erg overtuigend.
Verder doet Portugal het nooit echt goed bij terwijl ik fado wel kan waarderen en de taal schitterend vind. Uitzondering is de inzending uit 1998 van Alma Lusa, Se eu te pudesse abraçar, waar ik wel een zwak voor heb.

Letland 2000: Brainstorm - My Star

Letland maakte zijn debuut in 2000 met de inzending My Star gezongen door Brainstorm. En wat voor een debuut was dat!
Eindelijk eens een echt verfrissend nummer dat gewoon heel erg sterk was. Het koste mij maar een paar seconden om er compleet verliefd op te worden en nog steeds is het samen met I trenid di tozeur van Alice e Battiato mijn favoriete inzending ooit..
Europa dacht er ook positief over want het land werd derde (2 jaar daarna zelfs eerste met het niemandalletje van Marie N, I Wanna). In 2005 werden ze nog een keer vijfde maar voor de rest breekt het land geen potten en ook dit jaar zie ik ze de finale niet halen.
Ik vond het jammer dat Denemarken dat jaar eerste werd, gevolgd door Rusland. Letland is voor mij de echte winnaar van 2000 en zelfs nu klinkt dit liedje nog fris en leuk.

Brainstorm en Jill Johnson........ brrrrr.......... ik heb hier he-le-maal niks mee. Ik vond Dana International sowieso de terechte winnaar/winnares (volgens mij had ze toen nog geen operatie ondergaan), en in 2000 had Rusland of Estland van mij mogen winnen. En Filipa vond ik wel aardig, met de vermelding dat 2010 sowieso een leuk jaar was (met veel pakkende en nóg betere popliedjes dan de Portugese).

Sebnem Paker en Katarina Hasprová daarentegen: Twee fantastische etnische inzendingen. Onbegrijpelijk dat Modlitba het zo slecht deed, Europa heeft zitten slapen, zoals wel vaker 't geval.

Katarina Hasprová heeft trouwens nog een ander aardig nummer uitgebracht: Isabel.
Niet zo leuk als Modlitba weliswaar, maar zeker niet onaardig.

Angelo schreef:
Ik vond Dana International sowieso de terechte winnaar/winnares (volgens mij had ze toen nog geen operatie ondergaan)

Volgens mij wel maar terechte winnaar? Ze zong zo vals als wat. Ik vond het geweldig dat ze won maar eerlijk is eerlijk: het was nog al wat een transgender op het podium en dan nog voor Israel ook.
Ze won ongetwijfeld door alle publiciteit daar omheen en ook omdat ze omarmd werd door de homo-gemeenschap die die jaren nadrukkelijker aanwezig waren het op festival dan ooit.
Maar of het dan terecht is dat ze won? Er waren betere nummers dat jaar. Dat het leuk is is weer een ander verhaal

Cyprus 1996: Constantinos Christoforou - Mono gia mas

In de categorie zwijmelballads heeft dit nummer van Constantinous Christoforou uit Cyprus het altijd wel lekker gedaan bij mij. Het is dat ik de taal niet beheers maar wat zou het anders toch lekker meegalmen zijn.
Hij werd er 9e mee en hij zou later nog terugkeren op het festival:in 2002 met boyband One waar ze 6e werden en in 2005 weer solo waar hij slechts 18e werd. In 2010 lukte het Christoforou niet om door de voorronde te komen.

Onweerwolf
Net alle nummers beluisterd en hier is mijn eerste rauwe rangschikking van het jaar:

01 Macedonia
02 Serbia
03 Israel
04 Spain
05 Finland
06 United Kingdom
07 Netherlands
08 Albania
09 Bulgaria
10 Iceland
11 France
12 Cyprus
13 Slovenia
14 Romania
15 Portugal
16 Lithuania
17 Moldova
18 Austria
19 Russia
20 Switzerland
21 Azerbaijan
22 Denmark
23 Montenegro
24 Ireland
25 Latvia
26 Slovakia
27 Belarus
28 Bosnia And Herzegovina
29 Italy
30 Estonia
31 Sweden
32 Greece
33 Germany
34 Ukraine
35 Croatia
36 Georgia
37 Hungary
38 Belgium
39 Malta
40 Turkey
41 San Marino
42 Norway

Zweden 1963: Monica Zetterlund - En gång i Stockholm

Een favoriet uit de oude doos vandaag: Monica Zetterlund met En gång i Stockholm. In die jaren een bekendheid in Zweden. Op deze site staat haar album Waltz for Debby met inderdaad Bill Evans. Jazz dus en in dat hoekje kunnen we deze inzending misschien ook wel plaatsen.
Het werd dat jaar blijkbaar niet begrepen want ze eindigde met nul punten op een 13e plaats. Het is Zweden nooit overkomen om met nul punten laatste te worden. In 1977 eindigde Zweden nog een keer laatst maar kreeg toen nog 2 punten.
Ik vind het onbegrijpelijk dat dit tijdloze nummer het zo slecht deed maar door haar deelname heb ik dat album met Bill Evans wel beluisterd en dat was zeker geen straf.

aERodynamIC schreef:
(quote)

Volgens mij wel maar terechte winnaar? Ze zong zo vals als wat. Ik vond het geweldig dat ze won maar eerlijk is eerlijk: het was nog al wat een transgender op het podium en dan nog voor Israel ook.
Ze won ongetwijfeld door alle publiciteit daar omheen en ook omdat ze omarmd werd door de homo-gemeenschap die die jaren nadrukkelijker aanwezig waren het op festival dan ooit.
Maar of het dan terecht is dat ze won? Er waren betere nummers dat jaar. Dat het leuk is is weer een ander verhaal

Zingen kan ze inderdaad niet. Het ging mij er ook meer om dat 'n transseksueel, afgevaardigd door Israël nota bene, het ESF wint. Vooral omdat veel (orthodoxe) joden fel tegen haar deelname waren, vind ik het juist zo leuk dat ze won. Bovendien staat Dana International anno 2012 toch een beetje voor cult. Zo’n impact had Edsilia, Imaani of Miss Piggy uit Malta nooit kunnen maken (en trouwens, ik vind Diva ook een stuk leuker dan de nummers van die andere drie: typisch ESF en typisch jaren '90).

In 1983 had Israël van mij trouwens ook mogen winnen. Niet dat ik het liedje van Ofra Haza zo leuk vind, maar als je in Duitsland (!) een tekst bezingt over de kostbaarheid van het leven (vooral gezien de geschiedenis), dan verdien je die overwinning dubbel en dwars. Ook eigenlijk best een gedurfde en noemenswaardige keuze van Israël toentertijd. Ik denk dat velen zich Ofra Haza of Carola beter kunnen herrineren dan Corinne Hermes, al had die laatste wel 't mooiste nummer naar mijn mening.

Trouwens, als je die clipjes van Jill Johnson, Katarina Hasprová en Dana International achter elkaar bekijkt, zou je bijna denken dat het zussen zijn. Alle drie hebben ze vrouwelijke lichamen, maar een half-man-half-vrouw gezicht; komt vast door de jukbeenderen.

Die bijdragen van Cyprus en Zweden die je plaatste vind ik zelf niet zo interessant. Ik heb ook niet veel met beide talen (vooral de Zweedse taal vind ik vreselijk klinken).

Ofra Haza is wel een favorietje trouwens dus we hebben weer overlap

Dat van Ofra Haza was ook mijn favoriete inzending van 1983, toen had Israel mogen winnen (itt. Dana International in 1998).

2004 Servië & Montenegro: Željko Joksimović - Lane Moje

Een recentere favoriet die meer mensen ongetwijfeld zullen kennen. ŽZeljko Joksimović met Lane Moje voor toen nog Servië & Montenegro.
Hij werd eerste in de halve finale en uiteindelijk tweede in de finale zelf achter de Wild Dances van Ruslana.
Iedereen mag dan wel zeuren over het feit dat het oostblok het festival is gaan overheersen; velen vergaten dat daar gewoon een hoop sterke inzendingen vandaan kwamen zoals deze.
Hara Mata Hari zong in 2006 Lejla voor Bosnië & Herzegovina dat van zijn hand kwam en in 2008 schreef hij het ook al zo schitterende Oro gezongen door Jelena Tomasšević dat als 6e eindigde en hij presenteerde het festival dat in Belgrado gehouden werd.
Een grote festivalnaam dus en die verstevigt hij door dit jaar opnieuw deel te nemen met Nije Ljubav Stvar, een nummer dat volgens mij weer enorme kans maakt om hoog te eindigen en terecht.

Onweerwolf
Luistersessie 2 gehad, tijd voor een update:

01 (03) Israel
02 (02) Serbia
03 (05) Finland
04 (01) Macedonia
05 (10) Iceland
06 (07) Netherlands
07 (04) Spain
08 (06) United Kingdom
09 (08) Albania
10 (09) Bulgaria
11 (11) France
12 (18) Austria
13 (19) Russia
14 (20) Switzerland
15 (14) Romania
16 (25) Latvia
17 (22) Denmark
18 (13) Slovenia
19 (15) Portugal
20 (12) Cyprus
21 (24) Ireland
22 (21) Azerbaijan
23 (16) Lithuania
24 (31) Sweden
25 (28) Bosnia And Herzegovina
26 (30) Estonia
27 (26) Slovakia
28 (27) Belarus
29 (29) Italy
30 (32) Greece
31 (17) Moldova
32 (37) Hungary
33 (23) Montenegro
34 (33) Germany
35 (35) Croatia
36 (38) Belgium
37 (42) Norway
38 (36) Georgia
39 (34) Ukraine
40 (40) Turkey
41 (39) Malta
42 (41) San Marino

Eigenlijk zou ik het helemaal niet leuk vinden als 'grote favoriet' Zweden gaat winnen maar ik merk wel dat het nummer steeds meer aanslaat bij mij. Zo'n plat nummer maar ook zo aanstekelijk.

Overigens zie ik die Russische opoes ook nog wel winnen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:14 uur

geplaatst: vandaag om 11:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.