MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Onweerwolf
Yep, zoals valt te zien aan de lijst stijgen beide landen bij mij, dat betekent inderdaad dat ze hier ook aanslaan.

Ik vind Oostenrijk trouwens, hoe banaal en ordinair ook, wel echt zeer catchy.

Onweerwolf
Ik ben overigens zeer positief over Nederland. Dit is het beste nummer wat we in jaren hebben ingezonden wat mij betreft. Ik vind het moeilijk in te schatten wat het gaat doen. Het heeft wel de curiosa factor die Sieneke ook werd toegedicht maar ik vermoed dat Joan deze wel eens kon gaan verzilveren met een finaleplaats itt Sieneke. Veel hangt dan af van de performance en natuurlijk de concurrentie. Als ze de finale haalt dat zet ik haar toch zeker wel als dark horse neer. De uitspraak van Joan is wellicht een heikel punt, maar Lena won twee jaar geleden toch ook zeker door haar opmerkelijke stemgeluid. Nou is uitspraak en stemgeluid niet geheel vergelijkbaar maar ik gok dat de kans bestaat dat het juist goed zou kunnen vallen in Oost-Europa.

Onweerwolf
Het nummer van Israel doet me sterk denken aan glamrock band The Ark, en dan met name de zang. Dat gemixed met een beetje wave en een lekker fout geluid maakt het momenteel tot mijn persoonlijke favoriet.

Onweerwolf schreef:
Ik ben overigens zeer positief over Nederland. Dit is het beste nummer wat we in jaren hebben ingezonden wat mij betreft. Ik vind het moeilijk in te schatten wat het gaat doen.

Ik vind het maar zo zo. Zodra ze de hoogte in gaat krijg ik de kriebels. Ik verwacht niet dat ze naar de finale gaat omdat de concurrentie te groot is die halve finale (inclusief vriendjespolitiek die niet gunstig uitvalt voor Nederland).
De presentatie zal heel belangrijk zijn want de 3J's waren dan wel niet zo sterk maar zo slecht om allerlaatste te worden? Zo slecht vond ik dat nummer niet alleen was het een presentatie van 3 keer niks. Laatste zal ze niet worden maar als ze 11e of 12e gaat worden is ze ook niet door. Zo simpel is het en ik verwacht dat ze daar ergens gaat eindigen (ik hoop uiteraard anders).
Maar als de act heel erg sterk gaat zijn heb ik zeer kleine hoop en dan zal het er om spannen.

Onweerwolf schreef:
Het nummer van Israel doet me sterk denken aan glamrock band The Ark, en dan met name de zang. Dat gemixed met een beetje wave en een lekker fout geluid maakt het momenteel tot mijn persoonlijke favoriet.

Ik ben een groot fan van The Ark maar had dat er nog niet ingehoord, maar nu je het zegt ademt het wel wat van die Ark-sfeer (alhoewel ik dat niet in de vocalen hoor). Geen slecht nummer maar ook geen persoonlijke favoriet. Middenmotertje. Ik verwacht overigens niet dat dat nummer door zal gaan naar de finale.

België 1989: Ingeborg - Door de Wind

Mijn favoriete inzending uit België is dus niet dat winnende nummer wat al eerder aan bod gekomen is (Sandra Kim) maar Ingeborg's Door de Wind geschreven door Stef Bos die ook op het podium stond.
Een klein liedje geheel in de stijl van Stef Bos. Mooi in alle eenvoud.
Met slechts 13 punten werd ze helaas 19e van de 22. Onze eigen Justine Pelmelay (die met die schorre uithaal aan het einde) werd 15e en Joegoslavië won met de flutinzending Rock Me van Riva.
Van mij had het Ingeborg mogen worden dat jaar.

aERodynamIC schreef:
Eigenlijk zou ik het helemaal niet leuk vinden als 'grote favoriet' Zweden gaat winnen (…)

Interessant statistiekje trouwens: de kans dat een Zweed wint (niet per se Loreen), is 25% aanwezig:
- Zweden
- Noorwegen
- Cyprus
- Griekenland
- Italië
- Spanje
- Ierland
- Verenigd Koninkrijk
- Azerbeidzjan
- Malta
- (eventueel Finland)

Alle bovenstaande landen maken gebruik van Zweedse componisten en / of tekstschrijvers. Beetje overdreven, vind ik, maar ik snap het wel: wij hebben in Nederland ook veel belabberde componisten.

Ik verwacht niet dat ze naar de finale gaat omdat de concurrentie te groot is die halve finale (inclusief vriendjespolitiek die niet gunstig uitvalt voor Nederland).

Logische gedachte. Het lijkt wel alsof bijna alle kanshebbers in de tweede semi-finale gepropt zijn. Het probleem zit hem ook in het feit dat bijv. Macedonië een kanshebber heeft heeft (het is niet helemaal mijn smaak btw.), ze hebben al een paar jaar de finale niet gehaald en het zal me niet verbazen als dat dit jaar met Kaliopi wel anders is. Ook het ietwat saaie nummer van Bosnië en Herzegovina, en de andere saaie ballade van Estland, en de smartlappen-fado uit Portugal zou ik niet uitvlakken. (Van 5 van de 18 nummers weet je bijna zeker dat de kans miniem is dat ze doorstromen naar de finale: Georgië, Slowakije, Malta, Wit-Rusland en Bulgarije). Het liedje van Joan is leuk, fris en speels, maar eerlijk is eerlijk, het is ook amateuristisch (dus ik vraag me af of de juries hiervoor warm zullen lopen).

De presentatie zal heel belangrijk zijn want de 3J's waren dan wel niet zo sterk maar zo slecht om allerlaatste te worden? Zo slecht vond ik dat nummer niet alleen was het een presentatie van 3 keer niks.

Daarin verschillen we duidelijk van mening. Ik had ze ook helemaal onderaan staan. De hele act (inclusief de lui op ’t podium; de 3js en de achtergrondzangeressen waren hartstikke onverzorgd, ze misten charisma en dat vreeslijke pseudo-pop/rocknummer hing me na de eerste luisterbeurt al de strot uit). In alle eerlijkheid kan ik zeggen dat ik ze met stip de slechtste deelnemers van 2011 waren. En btw: die punten van België en Bulgarije hadden we niet verdient.

Dat nummer van Ingeborg verdiende inderdaad veel meer dan de 19e plaats, Nederland had ook een goede inzending. Dat de flutinzending van Joegoslavië had gewonnen kon ik niet begrijpen, er waren veel betere inzendingen (ook dat van Groot-Brittannië).

Angelo schreef:
Het liedje van Joan is leuk, fris en speels, maar eerlijk is eerlijk, het is ook amateuristisch (dus ik vraag me af of de juries hiervoor warm zullen lopen).

We weten niet of ze met hoofdtooi gaat maar als ze dat doet hoe gaat men daarop reageren? Die hobbezakkenjurk die ze toen droeg was ook allesbehalve vlot dus ik vrees echt het ergste voor haar waardoor we ons record van slechts presterende land flink gaan verstevigen.

Want welke 10 uit die halve finale zie ik doorgaan?

Servië (gewoon een goed nummer)
Portugal (zal het bij de jury's niet slecht doen)
Oekraïne (scoort altijd wel leuk en heeft vriendjes)
Slovenië (vriendjes)
Zweden (favoriet)
Turkije (ongetwijfeld weer de 12 punten uit Nederland, Frankrijk en Duitsland)
Estland (o.a. vriendjes uit Zweden)
Noorwegen (vriendjes en wel een popi nummertje)
Bosnië & Herzegovina (vriendjes)

Nummer 10 zal dan spannend worden: Litouwen, Macedonië en Bulgarije zie ik eerder doorgaan dan Nederland.
Nederland wil nog wel eens punten krijgen uit België, Israel, Ierland en Denemarken en die stemmen niet mee. Daarbij is het typisch een love or hate nummer. Ik zie in individuele lijstjes uit andere landen Nederland behoorlijk hoog staan of ergens onderaan.
Nogmaals: ik vrees dus het ergste, buiten dat ik zelf ook niet enorm sta te jubelen over deze inzending die echt zo heel fris niet is want we hebben dit soort country-achtige nummers al eerder gehoord.
Hopen op doorgaan naar de finale is een ander ding want dat hoop ik zeer zeker van wel. Maar stel dat haar dat lukt dan zie ik het in de finale ergens onderaan eindigen. Maar helaas zijn we al zover afgezakt dat we doorgaan naar de finale al als winnen zien.

Onweerwolf
Je bent verrassend negatief over Nederland, aERo.

Vind jij dit nummer ook niet stukken beter dan wat we de afgelopen jaren hebben ingezonden?

aERodynamIC schreef:
We weten niet of ze met hoofdtooi gaat maar als ze dat doet hoe gaat men daarop reageren?

Ze heeft in interviews aangegeven dat de veren i.i.g. mee naar Baku gaan, volgens Joan staan die veren voor symbolische vrijheid voor haar als artiest. De tooi zou niet meegaan, dat vertelde ze tenminste, omdat ze die al drie keer ophad tijdens de nationale finale (en ze wilde nu wat anders). Maar ja, misschien bedenkt ze zich wel het laatste moment en komt de tooi alsnog tevoorschijn.

Want welke 10 uit die halve finale zie ik doorgaan?

(landen)

Nummer 10 zal dan spannend worden: Litouwen, Macedonië en Bulgarije zie ik eerder doorgaan dan Nederland.

Mijn lijstje ziet er hetzelfde uit, en ik houd er dus rekening mee dat Macedonië de meeste kans heeft om het tiende land te worden (Bulgarije denk ik niet echt; zij hebben de finale ook vaak moeten missen). Gelukkig kan / mag Noorwegen wel voor ons stemmen (Hind ontving 7 punten in 2008).

Ik vind You and Me trouwens geen countrynummer. Bij country denk ik aan Duitsland 2006 of Denemarken 2001. You and Me zou ik persoonlijk als een folknummer classificeren, en soortgelijke nummers kan ik mij niet herrineren.

Maar...... weet je wat dit saaie Songfestival echt had kunnen gebruiken? :

(afbeelding)

Onweerwolf
Het is eigenlijk een folk/country mix. Overwegend folk maar met country invloeden.

Over die lijst, de tweede semi-final is inderdaad sterk. Servie, Macedonie, Zweden, Noorwegen zijn sowieso wel zeker. Maar Turkije en Ukraine ook? Ondanks dat dit landen zijn die altijd zeer profiteren van vriendjes, hebben beide landen wel echt matige inzendingen dit jaar.

Onweerwolf
Laat ik trouwens een voorzichtige eerste gok doen: ik denk dat Helsinki 2013 tot de mogelijkheden behoort.

Onweerwolf schreef:
Je bent verrassend negatief over Nederland, aERo.

Vind jij dit nummer ook niet stukken beter dan wat we de afgelopen jaren hebben ingezonden?

Nee, niet 'stukken beter'. Het is een aardig deuntje maar dat vond ik van de 3J's ook (alleen zagen die er gewoon niet uit en hadden ze een presentatie van niks) Het irriteert me vaak echt als ze de hoogte in gaat. Ik vind dat zo'n infantiel stukje. Kan het niet helpen.... maar ik gun het haar wel (zo gunde ik het de Toppers bijvoorbeeld totaal niet).
Sieneke sloeg nergens op, Toppers waren echt vreselijk (dat vond ik pas een dieptepunt), Hind was niet onaardig (wel wat kleurloos), Edsilia vond ik zo beroerd nog niet (maar een stuk minder dan Hemel en Aarde), Treble vond ik ook erg, Glennis Grace was totaal mijn ding niet maar ik geef toe dat ze een geweldige performance gaf en Re-Union vind ik een beetje het niveau van Joan.
Laatste echt goede nummer voor Nederland vond ik Michelle met Out of My Own maar dat zijn er maar weinig met me eens. Esther Hart kon ook nog wel.
En zo komen we uit bij 1998: Edsilia's Hemel en Aarde. Toen was ik vanaf het begin groot fan en was tijdens het festival de spanning om te snijden toen Nederland tijdens een tussenstand opeens op de eerste plaats stond. Wat een euforie.

Onweerwolf schreef:
Maar Turkije en Ukraine ook? Ondanks dat dit landen zijn die altijd zeer profiteren van vriendjes, hebben beide landen wel echt matige inzendingen dit jaar.

Buiten dat ik het nummer van Turkije dus wel goed vind profiteren die dit jaar dus wel weer van alle televoters i.t.t. vorig jaar en zag wat er toen gebeurde. Oekraine vind ik ook zo beroerd nog niet en die zal wel wat oostblokpunten weten te vergaren.

Onweerwolf schreef:
Laat ik trouwens een voorzichtige eerste gok doen: ik denk dat Helsinki 2013 tot de mogelijkheden behoort.

Daar kan ik me niet veel bij voorstellen alhoewel ik het niet erg zou vinden. Ik hoop wel op een verrassing. Altijd leuker dan de gedoodverfde favoriet (alhoewel dat vaak niet uitkomt dus ik ben benieuwd; het is ook dit jaar lastig te voorspellen en altijd weer opvallende namen die ineens doorgaan naar de finale en ik hoop dat Nederland dat dat jaar gaat zijn).
Van mij mag het nog steeds Londen 2013 worden.

Onweerwolf
Ik vind dat hoge stuk juist wel erg gaaf. Maar ik heb alleen nog maar de studioversie gehoord. Ik kan dus niet beoordelen hoe het live klinkt.

3JS waren inderdaad qua presentatie echt zeldzaam waardeloos maar ik vond het lied op zich ook gewoon vreselijk grijs en nietszeggend. Van You And Me gaat iets authentieks uit, iets gemeends en dat compenseert de knulligheid. Dat was bij Sieneke ook een beetje zo maar dit jaar is de balans veel beter. Althans zo komt het op mij in ieder geval over.

En als je die vergelijking doortrekt, Sieneke werd in 2010 11e voor wat betreft de televoting stemming. Dat was toch zekere geen onaardige score.

Onweerwolf
Voor wat betreft London 2013. Het zou kunnen en dat zou het ESF natuurlijk wel een goede impuls geven. Engelbert is echter voor 2012 wat Italië voor 2011 was en Frankrijk voor 2009. Een gegarandeerde jury-favoriet die het bij de televoting lastiger zal hebben. Maar wie weet, als de kijkers Engelbert omarmen en hem belonen met een top 5 positie en de jury geeft hem net zo'n enorme voorsprong als ze vorig jaar bij Italië deden dan zou het eindresultaat winst kunnen zijn. Wat op zich ook wel leuk zou zijn aangezien het dan precies tegenovergesteld aan vorig jaar zou zijn.

Het wordt Stockholm 2013, dat kan bijna niet anders. Ik kan geen inzending bedenken die beter zou kunnen aanslaan als die van Loreen (al heb ik he-le-maal niets met het nummer). Geen enkel ander liedje klinkt zo modern en catchy als Euphoria, en met die Kate Bushachtige-act erbij gaat het haar zeker veel stemmen opleveren; zowel bij de televotes als bij de jury!

De locatie zal dan vast en zeker de nieuw gebouwde Swedbank Arena, net buiten Stockholm, worden:

(afbeelding)

Ik denk ook dat Zweden het gaat worden (de strijd winnend van de opoes uit Rusland). Het nummer is catchy, ze zingt het verder wel prima en het Kate Bush gewiebel geeft het net wat aparts mee zoals ook Lena op haar manier apart was 2 jaar terug.
Dit jaar dus net als Noorwegen in 2009 de torenhoge favoriet die die rol ook gaat waarmaken. Kan haast niet anders.

Onweerwolf
Ik ben aERo's all-time top 40 eens in volgorde aan het beluisteren.

Maar na 12 nummers alweer gestopt?

Ik zou er zo weer een aantal willen wijzigen trouwens

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
Maar na 12 nummers alweer gestopt?

Even eten en tijdens het eten kijk ik altijd even een aflevering van een serie.

Maar nu weer verder.

Onweerwolf
Trouwens leuk om op last.fm de strijd te zien tussen de foto's van de twee Engelberts.

Ja, grappig, zag ik ook al

Door mijn avondje 'ik-ben-nu-toch-alleen-thuis-dus-Eurovisie-kan-hard-aan' ontdek ik weer een hoop nummers die ook wel in die top 40 kunnen staan.

1998 blijft er wel aardig uitspringen moet ik zeggen.

Onweerwolf
'88 was een leuk jaar inderdaad. Ik moet zeggen dat ik zelfs Ne Partez Pas Sans Moi een prima nummer vind.

'98 he niet '88 (en Ne Partez Pas Sans Moi vond ik toen vreselijk en dat vind ik nog steeds)

Onweerwolf
Ah, '98. Verkeerd gelezen. Ook een leuk jaar. Kroatië!

Onweerwolf
Zo, bijna klaar met aERo's lijstje. Leuke rangschikking met veel van mijn favorieten ertussen (Alice & Battiato, Boaz Mauda, Vicky Leandros, Anna-Marie David, France Gall, Amina, Željko Joksimović) en eigenlijk maar één nummer waar ik heel weinig mee kan (White and black blues). Natuurlijke missen er ook een paar nummers in je lijst, waarvan ik Frida Boccara toch wel de meest opvallende vind en qua Nederlandse inzendingen Maggie MacNeal en mijn favoriet Maywood.

Onweerwolf
En Paradise Oskar mist ook, maar goed die had ik ook niet bij je verwacht.

Maar dat vind ik best een leuk nummer. Een top 40 over 1367 nummers is ook niet makkelijk he

Een vraagje.

Ik zit al een tijdje met een Greatest Hits of Songfestival variant in mij hoofd.
Meer nog, ik zou er een nieuw spel van willen maken met telkens een ander thema.

En ik was graag met het Eurovisie Songfestival thema begonnen.
Mijn vraag is nu in hoeverre jullie in dit topic al iets soortgelijks hadden gedaan?

Bedoeling is om met 2 poules van 40 songs te spelen.

De eerste poule bevat de 40 bekendste winnaars van het Songfestival.
Deze poule ligt behoorlijk vast: een startlijst die gegeven is.

De tweede poule bevat de 40 populairste niet-winnaars.
Deze poule zou kunnen opgebouwd worden aan de hand van nominaties.

De 20 beste van elke poule blijven over en komen in de finale tegen elkaar uit.

Werktitel van dat nieuwe spel dat een aantal weken zou duren is Alle 40 Goed.

Maar ik merk dat jullie dus zelf al iets soortgelijks voorbereiden of niet?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:58 uur

geplaatst: vandaag om 12:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.