MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
IJsland maakt indruk met de presentatie en daar het al een fanfavoriet in de polls is zou het me niet verbazen als we hier met een outsider te maken hebben. Reykjavik 2013 wellicht?

[embed]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=tKz_REgbLPM#![/embed]

dazzler schreef:
En ik was graag met het Eurovisie Songfestival thema begonnen.
Mijn vraag is nu in hoeverre jullie in dit topic al iets soortgelijks hadden gedaan?

Er is al eens een KO gehouden in het verleden (2006): Muziek >> Muziekgames >> Eurovisie-songfestival KO

Maar dat is wat anders denk ik? (ik volg alle spelletjes namelijk niet echt dus heb geen idee hoe ze werken).

kanjedateten
Ik vind de nederlandse inzending wel steeds beter worden, in mijn optiek toch een groeiertje en beter dan wat we de afgelopen jaren ingezonden hebben. Hoop alleen niet dat ze het gaat doen in haar indianenpakje.

Ik had even de indruk dat men hier met lijstjes zou werken, maar dat klopt niet.
Dit topic gaat vooral over de huidige editie van het songfestival.

Een KO in 2006 ... dat is natuurlijk al een eeuwigheid geleden.
Ik ga eens kijken of ik er werk van kan maken een dezer dagen.

Hoe stompzinnig en overbodig de indianentooi ook is - 't gaat wel bij het vluchtige publiek als herkenningspunt werken. Zonder is het een vrouw met gitaar die zingt, en moet 't enkel van het liedje komen, met deze indianentooi ligt 't veel simpeler in het geheugen van de kijker die alles voor het eerst ziet. Wat dat betreft vind ik de indianentooi, hoe willekeurig ook, niet eens zo'n heel slecht idee. Zonder tooi zou ik niet weten waardoor de kijker Nederland wél kan onthouden, aan de catchy-factor voldoet het lied ook niet echt.

Onweerwolf
Niet catchy? Het is juist behoorlijk catchy. Zeker voor Nederlandse begrippen.

Wat mij betreft is dit de beste Nederlandse songfestivalinzending van de afgelopen tien jaar zo ongeveer.

Onweerwolf
Echt wel.

Onweerwolf schreef:
Niet catchy? Het is juist behoorlijk catchy. Zeker voor Nederlandse begrippen.
Voor Nederlandse begrippen, hm, wellicht, maar 't is geen lied dat hardnekkig in je hoofd blijft zitten en er maar niet uit wil. En dat is omdat het refrein niet blijft hangen. Let wel, ik vind 't ook een van de leukste inzendingen sinds tijden, met een banjo zelfs! Ik denk alleen niet dat het nummer na één maal luisteren bij veel luisteraars/kijkers zal blijven hangen, zodat ze Nederland zullen onthouden. Daar kan zo'n tooi wél voor zorgen.

herman schreef:
Wat mij betreft is dit de beste Nederlandse songfestivalinzending van de afgelopen tien jaar zo ongeveer.

Iets met een land vol blinden en wie dan de koning is...

Ja, daar heb je dan ook wel weer gelijk in. De vorige inzendingen waren dan ook wel extreem slecht.

Onweerwolf
Masimo schreef:
(quote)
Voor Nederlandse begrippen, hm, wellicht, maar 't is geen lied dat hardnekkig in je hoofd blijft zitten en er maar niet uit wil. En dat is omdat het refrein niet blijft hangen. Let wel, ik vind 't ook een van de leukste inzendingen sinds tijden, met een banjo zelfs! Ik denk alleen niet dat het nummer na één maal luisteren bij veel luisteraars/kijkers zal blijven hangen, zodat ze Nederland zullen onthouden. Daar kan zo'n tooi wél voor zorgen.

Bij mij bleef het juist wel direct hangen. Het refrein is perfect mee te zingen en je krijgt meteen zin om het nog eens te horen.

Het lijkt wel of jullie een compleet ander nummer luisteren.

Onweerwolf schreef:

Het is toch dat nummer waar de zangeres zo jengelend de hoogte ingaat?

Slecht is het niet maar ik vind het nog steeds redelijk makkelijk aansluiten bij de magere rij inzendingen van de laatste jaren (ook al waren er echt vreselijke tussen waar dit dan bovenuit steekt maar ja dat is niet zo moeilijk in die gevallen).
Een knaller kan ik het absoluut niet noemen en als dat wel zo was dan stond ze veel hoger in alle polls en wedkantoren omdat iedereen er warm voor loopt.

Maar geloof maar dat ik echt wel blij ben als ze doorgaat naar de finale

2MY
Eens kijken, waar waren we ook alweer gebleven... ergens op pagina 61 blijkbaar...

Spanje: volgens de eurosong-formule, hoofdstuk 'Celine Dion': zangeres zingt een ingewikkeld poplied met wat tremor en klassieke instrumentatie dat crescendo gaat in bombast. Gelukkig valt het nummer wel mee. Voorlopig mag het op de lijst, we zullen later wel zien wat het doet bij herbeluistering.

Lithouwen: volgens de eurosong-formule 'Johnny Logan': man zingt gevoelige popballad. En daarna wordt het slappe wanna-be-hippe-dance. Te flauw om ook maar iets te kunnen teweegbrengen op het festival.

Estland: brengt een eigen versie van The Rose van Bette Midler en kijkt daarbij alsof die roos - inclusief doornen - zich op dit eigenste moment via zijn anus een weg naar buiten zit te banen. Tenzij hem dat ook daadwerkelijk lukt tíjdens het festival, zal dit nummer niet echt opgemerkt worden.

Rusland: ze worden zeker opgemerkt, maar volgens mij is de hype al voorbij. Dit hadden ze pas de week vóór het festival mogen vrijgeven! Maar goed, laten we ervan uit gaan dat driekwart van het stemmende publiek geen voorbereidend werk verricht. Dit is een gimmick, de besjes zingen niet echt loepzuiver - we hebben eerbied voor de grijzen haren en blijven beleefd - en zullen ongetwijfeld goed scoren (ze komen wel op m'n lijstje) maar laat dit toch maar niet de winnaar worden plz.

Slowakije: jawadde! Dit vind ik zelfs op het randje af goed De zang stoort me - helaad - regelmatig, 'tis meer Bon Jovi dan RATM, laat ons zeggen, maar rock is in dit topic een uitzonderlijke verademing!

Roemenië: het begint als Ruslana, tussendoor gooit ze er een beetje Sieneke tussen, maar stiekem wil ze eigenlijk Dana International nadoen. Ondanks de referenties aan eurosong-winnaars (en Sieneke dus) ontstijgt ze de middelmaat niet. Niveau Xandee, en we weten wat daarmee is gebeurd...

Servië: een popballad met tremor. Echte pioniers, de Serviërs. De klassieke instrumenten (ook een vondst!) redden het stuk. Twijfelgeval. Geen winnaars, maar eindigen mss wel redelijk. Voorlopig op het lijstje.

Zweden: moderne eurodance met wat Rihanna-invloeden. Maakt ook wel een kans, maar ik zelf ben niet echt overtuigd - sorry Zweden-fans -....

Portugal: middelmaat. Niet uitzonderlijk slecht, maar ook geen knaller. Geen behoefte om dit vaker te horen.

Moldavië: nu nog de mix verbeteren (vocalen naar achter, en de instrumenten naar voor) en dat komt snor!

Griekenland: ook moderne eurodance... tiens, dezelfde producers als dat van Zweden, zo lijkt het wel, en eveneens een Rihanna-referentie. Enfin. We beslissen hier later nog wel over.

Italië: en Italië stuurt de winnaar van deze editie. Geen slechte zet, want iemand moet het doen.

Montenegro: origineel, maar te experimenteel. Jovanotti is ook nooit echt geliefd geweest bij het grote publiek.

Bosnië-Herzegovina: bof... fucking panfluit. Of wat voor fluit dan ook.

San Remo: mocht Facebook nu? Die discussie kom ik ontwijfeld later nog wel tegen (ik zit op pagina 62) en laat deze even voor wat het is.

Azerbeidzjan: 2MY heeft het eventjes gehad met hese hijgerige dames. Én de flauwe nummers die ze zingen.

België: te doordeweeks, helaas.

UK: tof nummer. Ook een gimmick uiteraard: bejaarde crooner wordt ergens opgevist, máár: 't is een tof nummer en de mens lijkt nog goed bij stem.

Voorlopig dus:
2MY's EurosongKanshebbers (het wordt al best een lang lijstje...)

- Duitsland
- Frankrijk
- Denemarken
- Hongarije
- Oekraïne
- Wit-Rusland
- Ierland
- Finland
- Nederland
- Slovenie
- Spanje
- Rusland
- Slowakije
- Servië
- Zweden
- Moldavië
- Griekenland
- Italië !
- UK

2MY
Ah... 19 nummers....

Na de mislukte oogst nog even het kaf van het koren scheiden....

2MY schreef:
Estland: brengt een eigen versie van The Rose van Bette Midler en kijkt daarbij alsof die roos - inclusief doornen - zich op dit eigenste moment via zijn anus een weg naar buiten zit te banen. Tenzij hem dat ook daadwerkelijk lukt tíjdens het festival, zal dit nummer niet echt opgemerkt worden.

Onweerwolf
Weer een update:

01 (01) (03) Israel
02 (06) (07) Netherlands
03 (02) (02) Serbia
04 (04) (01) Macedonia
05 (03) (05) Finland
06 (07) (04) Spain
07 (05) (10) Iceland
08 (08) (06) United Kingdom
09 (13) (19) Russia
10 (14) (20) Switzerland
11 (11) (11) France
12 (16) (25) Latvia
13 (12) (18) Austria
14 (15) (14) Romania
15 (10) (09) Bulgaria
16 (17) (22) Denmark
17 (18) (13) Slovenia
18 (09) (08) Albania
19 (23) (16) Lithuania
20 (24) (31) Sweden
21 (21) (24) Ireland
22 (20) (12) Cyprus
23 (29) (29) Italy
24 (19) (15) Portugal
25 (22) (21) Azerbaijan
26 (26) (30) Estonia
27 (25) (28) Bosnia And Herzegovina
28 (28) (27) Belarus
29 (30) (32) Greece
30 (27) (26) Slovakia
31 (32) (37) Hungary
32 (31) (17) Moldova
33 (34) (33) Germany
34 (37) (42) Norway
35 (33) (23) Montenegro
36 (35) (35) Croatia
37 (40) (40) Turkey
38 (39) (34) Ukraine
39 (41) (39) Malta
40 (36) (38) Belgium
41 (38) (36) Georgia
42 (42) (41) San Marino

Ik doe even mee met een update (nr 6, maar nummer 5 heb ik niet op de site gezet).

1. Zweden
Spanje
3. Slovenië
4. Bosnië-Herzegovina
5. Noorwegen
6. Portugal
7. Italië
8. Cyprus
9. Denemarken
10. Servië
11. Estland
12. Azerbeidzjan
13. Roemenië
14. IJsland
15. Hongarije
16. Griekenland
17. Verenigd Koninkrijk
18. Frankrijk
19. België
20. Oekraïne
21. Rusland
22. Nederland
23. Finland
24. Duitsland
25. Moldavië
26. Albanië
27. Bulgarije
28. Macedonië
29. Georgië
30. Wit-Rusland
31. Zwitserland
32. Malta
33. Kroatië
------------
34. Israel
35. Slowakije
36. Litouwen
37. Ierland
38. Oostenrijk
39. San Marino
40. Turkije
41. Montenegro
42. Letland

Nee, ik ben niet vergeten nummer 2 te typen, ik kan gewoon niet meer kiezen tussen Zweden en Spanje. Ik vind ze beiden op hun eigen manier geweldig. Zweden zie ik het festival absoluut winnen maar Spanje is gewoon een geweldige ballad.

Mocht iemand het op zijn gevallen, in mijn vorige lijstjes stond Georgie steevast laatste, maar sinds er een nieuwe versie is gekomen vind ik het een stuk beter!!

Onder de streep zijn nummers die ik eind deze maand het liefst niet hoor!

Letland is definitief het ergste nummer van het festival! Wat een draak van een nummer! Ok! Catchy is het maar wel op een meer dan irritante manier! Ze hadden het nummer niet Beautiful Song moeten noemen maar Annoying song! BAH!!!!! Ik kan een boek schrijven over hoe erg ik dit nummer vind!!! Het is nog erger dan San Marino's draak!

Voila, hier is de eerste editie van ALLE 40 GOED.

Muziek >> Muziekgames >> Alle 40 Goed (Eurovisie Songfestival)

Noorwegen 1993: Silje Vige - Alle Mine Tankar

Jonge meisjes op het songfestival; we zien ze vaker. In 1993 leverde Noorwegen Silje Vige die de kleingehouden ballad Alle Mine Tankar zong.
Voor mij nog steeds één van de betere inzendingen qua kleine, lieve ballads. Live nogal onzeker gezongen en soms echt op het randje (de studioversie verdient sterk mijn voorkeur) maar blijkbaar maakte niemand dat iets uit want ze werd er 5e mee.
Eens kijken hoe dat jonge meisje uit België het dit jaar gaat doen.....

En hoe doen de Russische oma's het tijdens de repetitie? Nou zo dus.....

Eerlijk is eerlijk. Ik verwacht dat Nederland er niet bij zit in de finale en ik denk deze act uit Rusland zeer zeker wel maar echt terecht zou dat niet wezen als dit gaat scoren en wij vanaf de zijlijn voor de zoveelste keer mogen toekijken.
De grap met deze oudjes is er eigenlijk al vanaf.

Eerste oefening van Joan in Baku, toch met tooi:

Allemaal best aardig, totdat die al die andere lui op het allerlaatst nog het podium betreden. Ze kan zo'n liedje beter klein houden. Wat mij betreft voert ze het liedje alleen uit, anders heb je alweer (!) zo'n rommelig geheel net als bij de 3js en de Toppers, en vooral bij You and Me zou dat een afbreuk zijn.

Het liedje op zichzelf is niet bijzonder sterk, wel leuk - maar niet sterk, dus ze zal het vooral moeten hebben van de presentatie (en hoe de performance overkomt bij de mensen thuis). Ik mag hopen dat er nog het e.e.a. verbeterd wordt, anders vrees ik dat we wederom de finale missen.

Onweerwolf schreef:
Bij mij bleef het juist wel direct hangen. Het refrein is perfect mee te zingen en je krijgt meteen zin om het nog eens te horen.

Neen, jij denkt waarschijnlijk dat 'Ik Ben Verliefd (Sha La Lie)' de inzending van dit jaar is.

Onweerwolf
Kan iemand Slowgaze de weg naar de zandbak even wijzen?

Angelo schreef:
Allemaal best aardig, totdat die al die andere lui op het allerlaatst nog het podium betreden. Ze kan zo'n liedje beter klein houden. Wat mij betreft voert ze het liedje alleen uit, anders heb je alweer (!) zo'n rommelig geheel net als bij de 3js en de Toppers, en vooral bij You and Me zou dat een afbreuk zijn.

Het liedje op zichzelf is niet bijzonder sterk, wel leuk - maar niet sterk, dus ze zal het vooral moeten hebben van de presentatie (en hoe de performance overkomt bij de mensen thuis). Ik mag hopen dat er nog het e.e.a. verbeterd wordt, anders vrees ik dat we wederom de finale missen.

Ik ben het met je eens voor wat betreft dat volk op het podium, dat lijkt niet over te komen, vooral die grijnzende banjo-speler met z'n ongeschoren muil en v-hals is nogal eng.

De rehearsal van Nederland (andere beelden):

De reacties op internationale fora zijn niet overweldigend en ze is vandaag van 18 naar 28 gezakt bij de bookmakers.
Was deze repetitie dan zo slecht? Ja, is ook mijn mening.

Het komt ongeinspireerd over alsof er nog niet nagedacht is over de act. Net als vorig jaar doen we maar weer wat. Hallo John de Mol dat had al helemaal in kannen en kruiken moeten zijn!
We leren dus niet van voorgaande jaren.
De tooi wordt niet begrepen in het buitenland maar of die ook echt opgaat weten we nog niet dus daar valt nog weinig over te zeggen.

Ter vergelijk: het onopvallende Malta wordt nu ineens veel beter ontvangen juist door de performance. En daar zitten wij dus voor.

En dan die 'band'. 'Mooie' mannen, vast fotomodel of iets dergelijks maar geen muzikanten. Het is niet om aan te zien hoe die viool wordt vastgehouden en ze staan erbij te lachen als een boer met kiespijn. Het is een 'happy song' kom op zeg!
Het arrangement is licht gewijzigd met toevoeging van een viool (die deze meneer niet eens weet te playbacken).

Ik wilde zo graag enthousiast worden na de repetitie maar mijn hoop is nu definitief verloren. Er moet nog teveel gesleuteld worden aan de act en dan moet ik opeens denken aan vorig jaar waar dat ook zo was.
Rommelig, ongeinspireerd en daarom toch echt kansloos. Jaar nummer 8 geen finale lijkt een zekerheid te gaan worden zo.
en Joan zelf? Ach ze zingt het wel aardig maar ze lijkt haast nauwelijks te durven bewegen door die tooi waardoor een hoop charme verloren lijkt te gaan.

Nogmaals: ik ben geen groot fan van het nummer maar zeker ook geen groot tegenstander. Het staat of valt met de act en daar hebben we nu een indruk van gekregen: niet goed genoeg om de finale te kunnen halen. Helaas

Onweerwolf
Ik moet het helaas wel met je eens gaan zijn momenteel. Ik heb nog wel hoop want ik vind het nummer gewoon echt sterk. De compositie verdient echt een finaleplaats itt de afgelopen jaren. Maar ja de performance en act zijn uiteraard ook belangrijk.

Die band is geniaal

Overigens: de viool klinkt rommelig. Zonde, hadden ze weg moeten laten of een minder rommelige melodie moeten maken.. Óf gave banjo, óf gave viool, niet beide, da's teveel. Leer kiezen, dhr Mol.

aERodynamIC schreef:
De tooi wordt niet begrepen in het buitenland maar of die ook echt opgaat weten we nog niet dus daar valt nog weinig over te zeggen.

De tooi blijft op (en helaas ziet ze niet in dat de tooi haar punten gaat kosten; bijna alle landen denken dat het een parodie is). Zie rond 2:00 haar antwoord op de tooi-vraag:

Die daling bij de bookmakers van plaats 18 naar 28 is inderdaad wel heel dramatisch (ook dát heeft nog geen ander land gepresteerd). Het is duidelijk te zien dat Joan en haar team zich totaal niet hebben voorbereid. Als je de rehearsals van bijvoorbeeld Israël of Cyprus (< Cyprus gaat het erg goed doen, denk ik) erbij pakt, zie je gelijk het verschil. Zij hebben hun act al klaar, ze hoefden alleen even de soundcheck te doorlopen en te controleren of het visuele plaatje matcht met hetgeen zij in gedachten hebben. Ik blijf erbij dat Joan alleen op het podium moet staan zonder al die stijve harken. Ook de vuurkorven hoeven niet; het liedje heeft wellicht zo’n “kampsfeer” maar op een ESF-podium lijken die korven nogal kinderlijk. Jammer, want het liedje maakt(e) een kans, maar de act is echt waardeloos.

Het grootste struikelblok vind ik dat Joan en haar backings er zo ongemakkelijk bij staan. Alsof ze met tegenzin het podium betreden (en dan moet je vooral zo’n vrolijk liedje als You and Me hebben!), dat botst gewoon. De spontaniteit van het liedje is niet terug te vinden in de act en dat is gewoon jammer.

Btw: de recescenten bij de Varagids zijn ook niet helemaal 100%; ze geven de Franse bijdrage vijf (uit vijf) sterren. Onbegrijpelijk! Het enige andere land dat van hen vijf sterren krijgt is ’t Verenigd Koninkrijk (en Rusland krijgt nul punten).

Angelo schreef:
Het grootste struikelblok vind ik dat Joan en haar backings er zo ongemakkelijk bij staan. Alsof ze met tegenzin het podium betreden (en dan moet je vooral zo’n vrolijk liedje als You and Me hebben!), dat botst gewoon. De spontaniteit van het liedje is niet terug te vinden in de act en dat is gewoon jammer.

Ook mijn mening. Dat ongemakkelijke kan hem zitten in die tooi die haar belemmert maar het is allemaal zo zoutloos. Totaal onvoorbereid dat podium opkomen en dan in 1 week bedenken wat we nu eens gaan doen. Zo ging dat vorige jaren ook en dat vind ik nog het ergst: ze weten nu toch hoe je je moet voorbereiden???

En dan is dit een feel-good nummer en zing je het alsof je er geen zin in hebt en zet je een backing vocalist in een verre hoek die niet weet hoe ze moet bewegen en aan de andere kant een stel jongens die een band moeten voorstellen maar dat totaal niet zijn, dat druipt eraf. Ze voelen zich zichtbaar niet op hun gemak. Hoe kun je dat 'feel-good' gevoel dan nog uitstralen dat bij dat nummer zou moeten horen. Waar is dat frisse in de uitstraling?

Velen denken dat we weer eens kans maken. Ik denk dat we wederom ergens onderaan gaan eindigen. Dit komt net zo over als Sieneke deed. Voordeel? Het is altijd nog ietsje beter dan hoe 3J's en de Toppers presteerden

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:32 uur

geplaatst: vandaag om 14:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.