MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Aquila
ALARM!!
De 22-jarige Franka zat tijdens de halve finale in de Crystal Hall, waar het festival wordt gehouden. Maar halverwege de uitzending vertrok ze weer naar haar hotel. Gevreesd werd dat ze ziek was. Maar ze zegt zelf alleen een beetje moe te zijn.

Ze klonk verkouden, maar als ze nu klinkt als een oude oma - is het wellicht toch een prijswinnende act.

Ik heb niet gekeken gisteren, maar met de uitslag kan ik goed leven. Fijn om te zien dat Hongarije door is.

Volgens mij gaat het een sterke finale worden, want de tweede halve finale schat ik hoger in dan de eerste.

'Joan haalt de finale' - AD.nl

Volgens de Letse tv-maakster Aliyeva Mattuna van het Azerbeidzjaanse tv-station Kepez-tv heeft Joan een belangrijke troef: Iedereen weet dat Joan half Turks is. 'Dat levert heel veel stemmen op in Europa.'

Benieuwd wat de mensen die altijd steen en been klagen over vriendjespolitiek bij het Songfestival hier van vinden nu het in het voordeel van Nederland kan gaan werken .

Cerclezot schreef:

En wat betreft Iris de slechtste inzending dat mijn land ooit gestuurd heeft. en er zaten in het verleden al dikwijls hele slechte dingen tussen.

Iris was inderdaad heel zwak en ze zong behoorlijk vals maar Barbara Dex heeft voor mij toch nog steeds de prijs van slechtste inzending ooit voor België.
Het zou me trouwens niet verbazen dat Iris allerlaatste werd in deze eerste halve finale.

Barbara Dex zong wel behoorlijk maar het liedje was kleurloos - een te doorsnee ballad - en wat ze droeg was afgrijselijk.
Barbara - Iemand als jij

Een Belgische inzending die zou fout was dat het hilarisch wordt (die pakjes en danspasjes!).
Nicole & Hugo - Baby baby

De slechtste Belgische inzending ooit moeten wij zoeken in 2000 (ze eindigde laatste met 2 punten), werkelijk tenenkrommend op alle vlak.
Nathalie Sorce - Envie De Vivre

De meest vooruitstrevende Belgische inzending ooit was in 1980, synthipop in de stijl van Kraftwerk. Toen nog duidelijk te nieuw voor het ESF-publiek, het eindigde op 2 na laatste.
Telex - Euro-vision

Wat was het weer matig zeg. Alleen Rusland vond ik geweldig, de rest ver beneden elk niveau. De huppelkutjes van Ierland zelfs ergerlijk.

LucM schreef:
De slechtste Belgische inzending ooit moeten wij zoeken in 2000 (ze eindigde laatste met 2 punten), werkelijk tenenkrommend op alle vlak.

De meest vooruitstrevende Belgische inzending ooit was in 1980, synthipop in de stijl van Kraftwerk. Toen nog duidelijk te nieuw voor het ESF-publiek, het eindigde op 2 na laatste.
Telex - Euro-vision

België is wel meer laatste geëindigd en meer dan eens met 0 punten.

Nog twee voorbeelden van absoluut slecht vinden we in 1979 en 1985.

Micha Marah - Hey Nana (1979)

Een jury kon kiezen uit verschillende Micha Marah nummers.
En men koos voor het lied dat zij het meest haatte. Ze weigerde het zelfs op te nemen.
De enige versies van Hey Nana die bestaan zullen van televisiebeelden moeten geript worden.

Linda Lepomme - Laat Me Nu Gaan (1985)

Linda Lepomme was een actrice die nadien directrice werd van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen.
Haar kortstondige zangcarrière was geen goed idee. Ook zij eindigde laatste met 0 punten.

Pas de Deux - Rendez-vous (1983)

Telex (1980) was een revolutionair idee van de RTBF (Franstalige radio en televisie van België).
In 1983 sloeg de toenmalige BRT (Vlaamstalige radio en televisie) terug met pure new wave.

2MY schreef:
(quote)

Da's overdreven. Maar zwijgend in uw onderbroek op een bushokje is blijkbaar waarschijnlijker

Nou dat stelt me enorm gerust!

Linda Lepomme eindigde inderdaad laatste maar haalde 7 punten. Na het debacle met Pas De Deux (eindigde op 2 na laatste) wilde BRT terug een artistiek 'verantwoorde' inzending (oorspronkelijk wilden ze een operazangeres sturen). Het nummer bleek duidelijk te hoog gegrepen voor haar.

Hey Nana was ook een draak van een nummer, begrijpelijk dat Micha Marah het niet wilde opnemen.

Het kwam twee keer voor dat een Belgische inzending nul punten haalde (maar toen was de puntenverdeling nog anders).
Lize Marke - Als het Weer Lente is (1965)
Fud Leclerck - Ton Nom (1962)

Ook Nederland haalde toen - onbegrijpelijk - nul punten, nochtans vind ik dat één van de leukste Nederlandse inzendingen ooit (werd ook een evergreen).
De Spelbrekers - Katinka

LucM schreef:
Linda Lepomme eindigde inderdaad laatste maar haalde 7 punten.

Kijk eens aan, dat moet toch een schrale troost geweest zijn voor songwriter Pieter Verlinden,
de man achter menig televisiethemaatje en bekend van zijn werk met onder andere Ann Christy.

Onweerwolf
LucM schreef:
Ook Nederland haalde toen - onbegrijpelijk - nul punten, nochtans vind ik dat één van de leukste Nederlandse inzendingen ooit (werd ook een evergreen).
De Spelbrekers - Katinka

Daar ben ik het volledig mee eens. Katinka werd echt zwaar ondergewaardeerd. Ik draai dat nummer nog steeds af en toe en niet alleen vanuit een ESC-bui.

Nederland is twee keer onderaan met 0 punten geeindigd.

Annie Palmen met Een Speeldoos in 1963 heeft net als De Spelbrekers de dubieuze eer. En eigenlijk vind ik dat nummer, geplaatst in die tijd, ook helemaal zo slecht niet. We hebben ergere ingezonden. Dit heeft wel wat liefs vind ik.

LucM schreef:
De Spelbrekers - Katinka

Hmmm, 0 punten is natuurlijk overdreven weinig.

Maar het nummer zat toch wel dicht tegen Are You Sure van The Allisons, een jaar eerder.
En de tekst vind ik nou toch wel iets te tenenkrullend: twee mannen die zingen over een meisje
alsof het een kind is ... in het huidige zedenfeiten klimaat kan ik daar toch moeilijk van genieten ...

De parodie van Neerlands Hoop sprak dan ook boekdelen vond ik.

Mijn vader zaliger was in 1981 helemaal wild van de Nederlandse inzending.

Linda Williams - Het Is een Wonder (1981)

Het nummer had een lichte palingpop gloed in het arrangement
en als fan van The Cats probeerde vader het nummer op cassette te krijgen.
Niet eenvoudig, want het werd niet zo vaak op de radio gedraaid, maar het is hem gelukt.

Ikzelf was in 1982, het jaar waarin ik voor het eerst muziek op tape begon te zetten,
erg tuk op de Belgische inzending. Franstalige liedjes deden het trouwens altijd beter.

Stella - Si Tu Aimes Ma Musique (1982)

Maar mijn alltime favoriete, Waalse deelname blijft die uit 1976.

Pierre Rapsat - Judy et Cie (1976)

Ik had hem willen nomineren in Alle 40 Goed (Eurovisie Songfestival).
ware het niet dat hij buiten de top 5 viel met dit prachtlied (en dat mocht aanvankelijk niet).
Vanavond start trouwens de finale van het spel, waarop jullie allemaal zijn uitgenodigd.

Joan Franka maakte een matige indruk tijdens de eerste generale repetitie. Joan was de eerste 30 seconden van You and me niet helemaal bij stem en maakte een wat gespannen indruk. Hopelijk zullen de volgende uitvoeringen, de juryfinale woensdagavond en de uitzending donderdagavond, sprankelender zijn, want het is afgelopen week gebleken uit de vele buitenlandse reacties dat de Nederlandse inzending een kans maakt op een finaleplaats.

bron: Songfestival weblog

Ja hoor daar gaan we weer. Nederland is laaiend enthousiast. Dan blijkt uit polls dat Europa dat minder is en gaan we twijfelen en roepen dat het een dubbeltje op z'n kant gaat worden. Dan opeens gaat ze door want 'iedereen is zo enthousiast' en dan blijkt het toch allemaal niet denderend te zijn. En na afloop gaan we zitten simpen dat het weer niet gelukt is
Een herhaling van zetten onderhand..... Joan gaat het gewoon niet redden deze sterke halve finale. Hoe zeer ik het ook hoop; mijn gezonde verstand zegt dat het niet gaat gebeuren.
Ik zie de koppen al weer voor me: 'Nederland net als België niet in de finale, voor de 8e keer op rij'.

Opmerkelijk:

De eerste halve finale werd door iets meer dan 1 miljoen kijkers via Nederland 1 bekeken. Dat aantal ligt enkele tienduizenden hoger dan vorig jaar.

Daar snap ik niet veel van. Als je het moet geloven dan walgen er zeer veel mensen van het festival en hoe kan het dan dat notabene een halve finale zonder Nederland nog zo scoort????

Het klinkt inderdaad niet best (zacht uitgedrukt):

[embed]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=jq8TMiFSX98[/embed]

Het nummer van Joan Franka is wel aardig maar de act zelf (met indianentooi) is te kitscherig en weinig geloofwaardig. Misschien dat ze het beter sober hadden gehouden. Haar zang komt hier ook niet uit de verf.
Als Nederland de finale weer niet haalt zou dat een triest record zijn, voor de 8ste opeenvolgende keer geen finale, geen enkel ander land kan dat voorleggen.

Laten we maar hoop putten uit het feit dat er gisteren ook genoeg doorgingen die ronduit vals zongen

Over Joan: oei.

Over belangrijker zaken: de violist maakt reclame voor Prodent, lijkt. Malloot.. Mijn oorspronkelijke favoriet meneer de Banjo heeft concurrentie gekregen!

O jee! Het gaat lekker bergafwaards met Joan op deze manier! Jammer! Het beetje hoop dat er was is nu gegarandeerd vervlogen. Ik neem dit natuurlijk terug mocht ze het morgen 20x beter doen!

Van mij hoef je niet loepzuiver te zingen als je maar een beetje een creatieve en catchy act weet voor te schotelen. Ik denk dat ik er iets anders over denk dan de meeste Europeanen.

Bovenstaand filmpje zou gewoon mijn punten krijgen... het klinkt een beetje verkouden misschien, maar in principe gewoon goed gezongen.

LucM schreef:
Barbara Dex zong wel behoorlijk maar het liedje was kleurloos - een te doorsnee ballad - en wat ze droeg was afgrijselijk.
Barbara - Iemand als jij

Een Belgische inzending die zou fout was dat het hilarisch wordt (die pakjes en danspasjes!).
Nicole & Hugo - Baby baby

Telex - Euro-vision

Iemand als jij van Barbara Dex vind ik ook nog zo slecht niet, maar dat kleed dat ze droeg was idd

Wat Nathalie Sorce betreft geef ik toe dat ik even getwijfeld heb of ik Iris met Would You of Envie de vivre van Nathalie Sorce de ergste Belgische bijdrage vond. Beiden zijn eigenlijk gewoon draken.

jasper1991 schreef:
het klinkt een beetje verkouden misschien, maar in principe gewoon goed gezongen.

Buiten dat ze verkouden klinkt zingt ze er in het begin gewoon naast, dat hoeft geen probleem te zijn want er zijn er die met vals zingen door gaan maar aangezien NL geen torenhoge favoriet is kun je je dat niet veroorloven.
Vanavond schijnt de tweede generale repetitie te zijn en dan stemmen de vakjury's. Hopen dat het dan beter klinkt.

Onweerwolf
Ik geloof nog steeds in Joan.

Ik denk dat we het ook dit jaar met een travestiet niet ver gaan schoppen. En maar weer zeuren dat alle Oostbloklanden wel doorgaan.

Eerst maar eens een fatsoenlijk nummer inzenden, dat heeft er de laatste jaren ook niet ingezeten.

Rhythm & Poetry schreef:
Ik denk dat we het ook dit jaar met een travestiet niet ver gaan schoppen. En maar weer zeuren dat alle Oostbloklanden wel doorgaan.

?!?! Waar heb je het over?

Zo'n tooi wordt vaak door opperhoofden (= man) gedragen. Ik vind dit wel een goed nummer in ieder geval. Als ze goed zingt, zou ze door moeten gaan wat mij betreft.

2MY
Volgens mij doet het ontbreken van een degelijke soundmix ook veel in bovenstaand filmpje... Enfin, we zien morgen wel.

Tja, in veel reacties (ook van buitenlanders) gaat men zich nu afgeven op Joan’s stem, maar zuiver zingen is de laatste tien jaar nooit een belangrijk aspect op het Songfestival. Kijk naar Griekenland en Cyprus gisteren; van zingen was nauwelijks sprake. Het punt zit ‘m dan ook niet in de vocalen, maar in de uitstraling en het totale plaatje. Ik maak me eerder druk over de 50+er jurk die ze aanheeft, dan of ze ’t liedje wel zuiver kan zingen. Helaas is Joan niet de meest geschikte artiest om in een minirokje op het podium te staan, al had ze dat misschien toch moeten overwegen. 't Zou haar, denk ik, zeker meer punten opleveren dan die suffe jurk die ze morgen zal dragen.

”(...) De EBU laat verder weten dat van de tien finalisten van gisteravond de jury en de televoters het over acht kandidaten eens waren in hun top 10. Eén land wist zich dankzij de televotingstemmen nog voor de finale te plaatsen; de ander door de stemmen van de vakjury. (...)”

Ik ben wel benieuwd om welke landen het gaat trouwens. Zou Hongarije de finaleticket hebben behaald dankzij de vakjury? Het lijkt me wel het meest aannemelijk. En welk land heeft het gehaald dankzij de televotes? Denemarken misschien?

Ik denk Albanië door de vakjury en anders inderdaad Hongarije. Televoters zou je kunnen denken Rusland maar zelfs de vakjury's moesten hun punten kwijt en zullen die ook wel aan de opoetjes gunnen.

Onweerwolf
Angelo schreef:
En welk land heeft het gehaald dankzij de televotes? Denemarken misschien?

Rusland?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:16 uur

geplaatst: vandaag om 08:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.