Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival
zoeken in:
0
Onweerwolf
geplaatst: 23 mei 2012, 18:45 uur
Ik vermoed in ieder geval dat Rusland niet gaat winnen vanwege het bestaan van de vakjury. Ik denk dat Spanje, als het Top 5 scoort bij de televoters als overwinnaar uit de bus komt. Anderzijds zou het Zweden kunnen zijn als dat Top 5 weet te scoren bij de jury wat ik vooralsnog betwijfel, maar het zou kunnen.
0
Onweerwolf
geplaatst: 23 mei 2012, 18:50 uur
Ik denk sowieso dat er dit jaar wel eens sprake zou kunnen zijn van een behoorlijke verdeeldheid tussen de jury en de televoters vwb de hogere regionen omdat we toch een behoorlijke reeks typische jury nummers hebben. Spanje, UK, Albanië, Italië, Servië (al zal Servië bij beide populair zijn en derhalve ook nog best kans maken.) Misschien Portugal en Slovenië ook.
0
geplaatst: 23 mei 2012, 18:57 uur
Onweerwolf schreef:
Ik vermoed in ieder geval dat Rusland niet gaat winnen vanwege het bestaan van de vakjury.
Ik vermoed in ieder geval dat Rusland niet gaat winnen vanwege het bestaan van de vakjury.
"Vakjury" is sowieso een ongelukkig uitgekozen woord, naar mijn mening. De "vakjury" van vorig jaar had Azerbeidzjan op een tweede plaats (achter Italië). Het lijkt er dus op dat de vakjury ook niet echt oor heeft voor de vocale prestaties van de deelnemers aangezien Ell en Nikki de grootste moeite hadden met zuiver zingen. Maar goed, ook zonder een forse steun van de vakjury zou Rusland kunnen winnen; dan zou ieder land massaal voor de oma's moeten stemmen en de meningen voor wat betreft andere nummers zouden dan verdeeld moeten zijn (al is dat i.v.m. Loreen bijvoorbeeld niet aannemelijk).
Vanavond moet de vakjury zich overigens buigen over de liedjes van morgen, het is te hopen dat Joan probleemloos kan optreden. De Tros heeft zojuist, naar het schijnt, voor de zekerheid alle landen geïnformeerd over de achtergrond / bedoeling van de tooi, omdat veel andere landen kennelijk nog steeds in de veronderstelling zijn dat het als grap bedoeld is. Nu maar hopen dat men zich niet al te veel laat leiden door die tooi, want ik heb zo het vermoeden dat die tooi het liedje zal overschaduwen.
0
geplaatst: 23 mei 2012, 19:02 uur
Onweerwolf schreef:
Ik denk sowieso dat er dit jaar wel eens sprake zou kunnen zijn van een behoorlijke verdeeldheid tussen de jury en de televoters vwb de hogere regionen omdat we toch een behoorlijke reeks typische jury nummers hebben. Spanje, UK, Albanië, Italië, Servië (al zal Servië bij beide populair zijn en derhalve ook nog best kans maken.) Misschien Portugal en Slovenië ook.
Ik heb ook zo het vermoeden dat Spanje het ook vooral zal moeten hebben van de juries. Spanje staat weliswaar hoog in de polls, maar winnen zal noch Pastora noch Spanje in het algemeen toch nooit doen (denk ik tenminste). Spanje is gewoon een heel onpopulair land voor wat betreft het Songfestival. En dat liedje van haar had ook in de jaren '90 gemaakt kunnen worden. Het is echt geen ballad van deze tijd. Dat kan zelfs een mooie uithaal op het einde niet verbloemen.
0
geplaatst: 23 mei 2012, 19:03 uur
In 2004 werden de halve finales geintroduceerd. Re-Union ging toen door en haalde uiteindelijk een 20e plaats (6e in de semi).
Daarna kwam het nooit meer goed voor Nederland.
Hier nog eens de inzendingen sinds 2005 op een rijtje:
2005:
Ik vond het vreselijk dat dat nummer de voorronde won (Whitney Houston rip-off) en ik werd nooit fan. Toch vond ik dat ze het hier overtuigend bracht en ik zag haar toen wel doorgaan. Helaas niet dus.
2006
Ja dit was dus een aanfluiting. Rommelig optreden en gewoon een vervelend liedje. Misschien leuk voor het kindersongfestival. De promotoer door Europa had ze niet geholpen om in de finale te geraken.
2007
Tijdens de voorronde bleek al dat er geen klapper a la Hemel en Aarde tussen zat. Edsilia maakte uiteindelijk de switch van Nederlandstalig naar Engelstalig.
Ik heb een zwak voor haar en eigenlijk vond ik dit zo'n beroerd optreden nog niet. Helaas waren dit de jaren waar de Oostbloklanden heftig op elkaar stemden en gingen er veel mindere nummers door. Dit had de finale best kunnen halen. Niks mis met de performance ook.
2008
Het lukte maar niet en de naam Hind viel steeds meer. Mooie vrouw, goede zangeres blablabla en verdomd ze deed het in 2008. Maar het ging al vreemd bij de bekendmaking van het nummer: weggemoffeld in een programma van Claudia de Breij en het bleek een nummer dat Hind ooit op jonge leeftijd geschreven had en nog op de plank had liggen. Au!
Op zich geen slecht nummer maar net als die van Edsilia ook niet heel speciaal waardoor het echt knalt.
Het optreden kwam niet goed over: veel te donker allemaal. Nederland moest eens wat meer zijn mond opentrekken en niet akkoord gaan met de geboden decors.
2009
Drie oude kerels in een glitterpakje dat eigenlijk een lampenpakje had moeten zijn. Een ongelooflijk slecht nummer van Gordon zelf (hoezo doorgestoken kaart tijdens de nationale finale?!).
Tijdens de halve finale leek het wel of Gordon stond te flippen. De beste man kon zich gewoon niet inhouden en dat maakte het alleen maar erger en erger. Wat een waardeloze inzending was dit toch.
2010
De nationale finale was natuurlijk lachen en niemand heeft dit ooit serieus genomen denk ik.
Toch was het uiteindelijk allemaal wel charmant en schattig en konden we het lied allemaal niet uit onze kop krijgen. Hoe slecht ook: dit hoor en zie ik nog altijd liever dan de Floppers.
2011
Na alle kritiek zou de Tros het eens professioneel gaan aanpakken. Het werden de 3 J's. Wie? Ik kende ze niet.
Het werd dus Never Alone (wederom een switch van Nederlandstalig naar Engelstalig). Ik vond het nummer niet eens zo heel erg slecht als menigeen doet voorkomen. We zien wel vaker dit soort bandjes op het Songfestival maar vaak ook gaan ze niet door.
Het grote probleem zat hem hier vooral in de aanpak: geen voorbereiding, we doen maar wat en als popbandje hijsen we onszelf in een pak waar we ons niet fijn in voelen.
Een zanger met de uitstraling van een Volendamse paling en een rommelig in beeld gebracht optreden. Nul komma nul uitstraling. Ja dan kun je een wat matig liedje echt niet meer redden.
En zo gebeurt het dat Nederland recordhouder is met 7 jaar op rij geen finale te halen en het is aan Joan Franka om dat te doorbreken. Maar zoals bekend van mij vrees ik ook dit jaar weer het ergste.
Daarna kwam het nooit meer goed voor Nederland.
Hier nog eens de inzendingen sinds 2005 op een rijtje:
2005:
Ik vond het vreselijk dat dat nummer de voorronde won (Whitney Houston rip-off) en ik werd nooit fan. Toch vond ik dat ze het hier overtuigend bracht en ik zag haar toen wel doorgaan. Helaas niet dus.
2006
Ja dit was dus een aanfluiting. Rommelig optreden en gewoon een vervelend liedje. Misschien leuk voor het kindersongfestival. De promotoer door Europa had ze niet geholpen om in de finale te geraken.
2007
Tijdens de voorronde bleek al dat er geen klapper a la Hemel en Aarde tussen zat. Edsilia maakte uiteindelijk de switch van Nederlandstalig naar Engelstalig.
Ik heb een zwak voor haar en eigenlijk vond ik dit zo'n beroerd optreden nog niet. Helaas waren dit de jaren waar de Oostbloklanden heftig op elkaar stemden en gingen er veel mindere nummers door. Dit had de finale best kunnen halen. Niks mis met de performance ook.
2008
Het lukte maar niet en de naam Hind viel steeds meer. Mooie vrouw, goede zangeres blablabla en verdomd ze deed het in 2008. Maar het ging al vreemd bij de bekendmaking van het nummer: weggemoffeld in een programma van Claudia de Breij en het bleek een nummer dat Hind ooit op jonge leeftijd geschreven had en nog op de plank had liggen. Au!
Op zich geen slecht nummer maar net als die van Edsilia ook niet heel speciaal waardoor het echt knalt.
Het optreden kwam niet goed over: veel te donker allemaal. Nederland moest eens wat meer zijn mond opentrekken en niet akkoord gaan met de geboden decors.
2009
Drie oude kerels in een glitterpakje dat eigenlijk een lampenpakje had moeten zijn. Een ongelooflijk slecht nummer van Gordon zelf (hoezo doorgestoken kaart tijdens de nationale finale?!).
Tijdens de halve finale leek het wel of Gordon stond te flippen. De beste man kon zich gewoon niet inhouden en dat maakte het alleen maar erger en erger. Wat een waardeloze inzending was dit toch.
2010
De nationale finale was natuurlijk lachen en niemand heeft dit ooit serieus genomen denk ik.
Toch was het uiteindelijk allemaal wel charmant en schattig en konden we het lied allemaal niet uit onze kop krijgen. Hoe slecht ook: dit hoor en zie ik nog altijd liever dan de Floppers.
2011
Na alle kritiek zou de Tros het eens professioneel gaan aanpakken. Het werden de 3 J's. Wie? Ik kende ze niet.
Het werd dus Never Alone (wederom een switch van Nederlandstalig naar Engelstalig). Ik vond het nummer niet eens zo heel erg slecht als menigeen doet voorkomen. We zien wel vaker dit soort bandjes op het Songfestival maar vaak ook gaan ze niet door.
Het grote probleem zat hem hier vooral in de aanpak: geen voorbereiding, we doen maar wat en als popbandje hijsen we onszelf in een pak waar we ons niet fijn in voelen.
Een zanger met de uitstraling van een Volendamse paling en een rommelig in beeld gebracht optreden. Nul komma nul uitstraling. Ja dan kun je een wat matig liedje echt niet meer redden.
En zo gebeurt het dat Nederland recordhouder is met 7 jaar op rij geen finale te halen en het is aan Joan Franka om dat te doorbreken. Maar zoals bekend van mij vrees ik ook dit jaar weer het ergste.
0
geplaatst: 23 mei 2012, 19:05 uur
Angelo schreef:
"Vakjury" is sowieso een ongelukkig uitgekozen woord
"Vakjury" is sowieso een ongelukkig uitgekozen woord
De term 'vakjury' zegt mij ook niet zo veel: Griekenland en Cyprus geven elkaar ook daar al jaren de 12 punten en de Scandinavische landen kunnen er ook wat van. Dat is met de herinvoering van de vakjury zo maar dat was in lang vervlogen tijden al niet anders. Vakjury ammehoela!
Angelo schreef:
Spanje staat weliswaar hoog in de polls, maar winnen zal noch Pastora noch Spanje in het algemeen toch nooit doen (denk ik tenminste).
Spanje staat weliswaar hoog in de polls, maar winnen zal noch Pastora noch Spanje in het algemeen toch nooit doen (denk ik tenminste).
Waarom niet? Ze hebben al 2 keer gewonnen ook al is dat lang geleden.
0
geplaatst: 23 mei 2012, 19:19 uur
Ik was in 2005 nog live bij 1 van de voorrondes. How Does It Feel? en So High (God mag weten van wie die nummers waren, ken alleen nog de titels) vond ik bijvoorbeeld veel leuker. Van de 6 nummers die we toen hoorden die avond was Glennis misschien wel de slechtste. Maarja, ik ben dan ook echt geen fan van zeikballads.
Treble inderdaad een grote aanfluiting. Die #1 hit die ze ooit hadden in Nederland was al irritant.
De laatste 3 jaar (3Js, Sieneke en De Toppers) zijn echter nog wel met stip de ergste van het rijtje. Joan is een verademing vergeleken met dat.
Treble inderdaad een grote aanfluiting. Die #1 hit die ze ooit hadden in Nederland was al irritant.
De laatste 3 jaar (3Js, Sieneke en De Toppers) zijn echter nog wel met stip de ergste van het rijtje. Joan is een verademing vergeleken met dat.
0
geplaatst: 23 mei 2012, 19:22 uur
aERodynamIC schreef:
(quote)
Gevoelsmatig. Echt verwoorden kan ik het niet, maar dat idee heb ik gewoon. Dat heb ik ook bij een land als Frankrijk. Misschien omdat deze twee landen altijd inzendingen hebben die qua inhoud / sound erg dicht bij hunzelf liggen en soms zelfs best eigenaardig zijn. Dat betekent niet dat ze geen kwaliteitsnummers hebben hoor, maar ze hebben m.i. geen besef wat mogelijkerwijs zou kunnen aanslaan. Bekijk hun inzendingen maar van de laatste jaren maar 'ns. Daniel Diges en Patricia Kaas bijvoorbeeld… twee ontzettend goede composities maar volstrekt kansloos voor een top 5 notering.
Bij die drie andere grote landen denk ik daar juist heel anders over. Duitsland heeft dat twee jaar terug ook bewezen, maar ook de Britten en de Italianen hebben het in zich om met bijdragen te komen waar Europa voor zou vallen. Italië was al op de goede weg vorig jaar, en het Verenigd Koninkrijk zal daar nog meer aandacht aan moeten besteden (maar toch, vergeet niet dat Blue vorig jaar 3e werd bij het televotende publiek!). Het is dankzij de jury dat ze uiteindelijk op een elfde plaats eindigen.
0
geplaatst: 23 mei 2012, 19:26 uur
NewYorkCityLight schreef:
How Does It Feel?
How Does It Feel?
Geschreven door Johnny Logan.
Dat liedje had alleen door Laura Vlasblom uitgevoerd moeten worden (wat een fantastsiche zangeres is dat toch, die mag van mij volgend jaar zo gaan). Maar met die andere drie erbij, Brigitte, Tony en Stephan, leek het toch ietwat suffig. Als Vlasblom dat lied solo had gezongen had ze het NSF wellicht gewonnen, denk ik. Groepen doen 't sowieso nooit goed op het ESF, uitzonderingen daargelaten natuurlijk, dus Airforce had m.i. ook weinig kans gemaakt in Kiev.
0
geplaatst: 23 mei 2012, 19:28 uur
Angelo schreef:
Bekijk hun inzendingen maar van de laatste jaren maar 'ns. Daniel Diges en Patricia Kaas bijvoorbeeld… twee ontzettend goede composities maar volstrekt kansloos voor een top 5 notering.
Bekijk hun inzendingen maar van de laatste jaren maar 'ns. Daniel Diges en Patricia Kaas bijvoorbeeld… twee ontzettend goede composities maar volstrekt kansloos voor een top 5 notering.
Echt? Ik dacht dat juist die 2 nummers het wel eens ver zouden gaan schoppen (maar misschien dat mijn doorgaans andere muzieksmaak t.o.v. de gemiddelde Songfestivalliefhebber hier toch mee gaat tellen, ik val toch wel vaker voor de wat opvallender bijdrages).
0
geplaatst: 23 mei 2012, 19:45 uur
Ik hoop nog steeds op Madrid of Stockholm 2013. Als het maar niet Dublin 2013 wordt!!!!
0
Onweerwolf
geplaatst: 23 mei 2012, 20:22 uur
Als we het bekijken vanuit het perspectief van vorig jaar. Running Scared was een ontzettend knap liedje. Kop en staart, herkenbaar, melodieus, catchy en een heel sterk refrein. Het was niet mijn favoriet maar ik vond het wel een verdiende winnaar, ondanks de matige performance. Trek je dat door naar 2012 dan is IJsland de gedoodverfde opvolger want ze hebben een identiek nummer met als verschil dat de luchtigheid wat vervangen is door een beetje drama. Het nummer van IJsland is gewoon een potentiële hit met een eveneens sterk refrein. IJsland scoort zowel bij de vakjury als de televoters, kan niet missen.
Spanje heeft wat minder herkenbaarheid en melodie of drama maar wel een ijzersterk refrein en daarnaast vermoed ik een prima live performance. Stukje hoger op de ladder bij de jury dan IJsland maar lager op de ladder van de televoters. Het zou elkaar prima op kunnen heffen.
Zweden heeft eveneens een uitermate sterk refrein en is wellicht het meest catchy van alle nummers. Toch stelt het muzikaal en qua arrangement verder veel minder voor dan IJsland en Spanje. Je zou dus kunnen denken dat Zweden bij de televoters nog hoger staat maar bij de jury nog lager en weer heft het elkaar op.
Servië? De archetypische mooie Balkan ballad. Vergelijkbaar met Dino Merlin vorig jaar en hemzelf in 2004. Dit nummer mist echter toch iets imo. Ik vind het goed maar niet goed genoeg. Lane Moje was erg herkenbaar Nije Ljubav Stvar toch iets minder. Zal bij de jury en de televoters gaan scoren maar ik denk eerder subtop dan top.
En dan zijn er nog Rusland & Albanië, maar Rusland gaat denk ik door het ijs bij de jury en Albanië bij de televoters. Ik zie beide wel top 10, Rusland misschien Top 5 maar ik denk niet dat deze landen zullen winnen.
Vooralsnog dus voor mij Spanje, IJsland of Zweden.
Spanje heeft wat minder herkenbaarheid en melodie of drama maar wel een ijzersterk refrein en daarnaast vermoed ik een prima live performance. Stukje hoger op de ladder bij de jury dan IJsland maar lager op de ladder van de televoters. Het zou elkaar prima op kunnen heffen.
Zweden heeft eveneens een uitermate sterk refrein en is wellicht het meest catchy van alle nummers. Toch stelt het muzikaal en qua arrangement verder veel minder voor dan IJsland en Spanje. Je zou dus kunnen denken dat Zweden bij de televoters nog hoger staat maar bij de jury nog lager en weer heft het elkaar op.
Servië? De archetypische mooie Balkan ballad. Vergelijkbaar met Dino Merlin vorig jaar en hemzelf in 2004. Dit nummer mist echter toch iets imo. Ik vind het goed maar niet goed genoeg. Lane Moje was erg herkenbaar Nije Ljubav Stvar toch iets minder. Zal bij de jury en de televoters gaan scoren maar ik denk eerder subtop dan top.
En dan zijn er nog Rusland & Albanië, maar Rusland gaat denk ik door het ijs bij de jury en Albanië bij de televoters. Ik zie beide wel top 10, Rusland misschien Top 5 maar ik denk niet dat deze landen zullen winnen.
Vooralsnog dus voor mij Spanje, IJsland of Zweden.
0
geplaatst: 23 mei 2012, 20:27 uur
Sterke analyse alhoewel ik Rusland wel zie winnen (krijg beetje een Lordi gevoel hierbij).
0
geplaatst: 23 mei 2012, 20:45 uur
Onweerwolf schreef:
Als we het bekijken vanuit het perspectief van vorig jaar.
Als we het bekijken vanuit het perspectief van vorig jaar.
Grappig, ik denk er anders over.
Allereerst: ik zie niet echt een verband tussen Azerbeidzjan en IJsland (afgezien van de man-vrouw combi). Azerbeidzjan heeft een popliedje met een dertien in een dozijn beat, IJsland komt met symfonische pop-rock dat veel minder hap-klaar en zelfs ietwat minder toegankelijk is. Dus een overwinning voor IJsland? Nee.
Spanje? Te gedateerd en te voorspelbaar qua opbouw. Een winnend liedje? Nee.
Zweden: perfecte mystieke performance, eigentijdse pop-dance gebracht door een prima vocalist met een ontzettend herkenbaar refrein. Een winnend liedje? Ja.
Servië: te uitgekauwd anno 2012. Goed voor een hoge notering, maar winnen? Nee (daarvoor is Zjelcko 5 jaar te laat vrees ik).
Rusland: mwa. Het zou kunnen winnen, maar is het aannemelijk dat een aantal oma’s winnen? Ik zie het niet voor me.
Albanie: absoluut geen winnaar naar mijn idee. De grootste doelgroep van televoters (10 tot 25 jarigen) gaan hier niet voor stemmen. En daarnaast, een winnend liedje? Nee joh, veel te heftig en zwaar.
Wat er voor mij overblijft:
Duitsland: universeel klinkend popliedje. Klinkt in ieder land goed. Niks mis mee en Roman Lob is een degelijke zanger. Is het genoeg voor een overwinning? Geen idee. Het winnende liedje van Lena was ook niet bijzonder, maar wel universeel.
Italië: Winehouse-kloon, maar wel ontzettend charmant. Met een paar knipogen tijdens de performance en met een leuke, weinig verhullende, outfit kan ze een eind komen en misschien zelfs winnen.
Cyprus: la la la la la la… dit blijft hangen (ondanks de vele onzuiverheden tijdens haar optreden).
En tot slot… gastland Azerbeidzjan. Op het eerste gehoor geen opvallende bijdrage, maar wat een fantastisch visueel plaatje gaat dat worden: er worden allerlei kleuren en figuren op haar jurk geprojecteerd. Geloof maar wat dat mooi op beeld zal overkomen. Ook daarom zou ik deze bijdrage niet uitvlakken.

0
geplaatst: 23 mei 2012, 20:45 uur
Uiteraard zeg ik niet dat ik het bij het juiste eind heb, het zijn slechts vermoedens. 

0
geplaatst: 23 mei 2012, 21:47 uur
Komt er nou ook nog een tweede halve finale o.i.d.? Ik zag bij DWDD wat quotes van de Belgische televisie en dat was best wel hilarisch. Misschien ga ik toch ook maar eens kijken.
0
geplaatst: 23 mei 2012, 21:48 uur
Eh... er zijn altijd twee halve finales, Herman. Dat is het kenmerk van halve finales. 

0
geplaatst: 23 mei 2012, 21:57 uur
0
geplaatst: 23 mei 2012, 22:14 uur
Arrie schreef:
Eh... er zijn altijd twee halve finales, Herman. Dat is het kenmerk van halve finales.
Dat snap ik uiteraard, maar ik dacht dat er misschien al twee waren geweest of dat de tweede nu bezig was.
Er is zoveel gepost in dit topic dat ik het niet meer bijgehouden heb.

edit: Overigens zijn er niet altijd twee halve finales, bij zwem- of atletiektoernooien is dat wel eens anders.
0
geplaatst: 23 mei 2012, 22:37 uur
herman schreef:
edit: Overigens zijn er niet altijd twee halve finales, bij zwem- of atletiektoernooien is dat wel eens anders.
XD! Jeetje wat droog zeg
!
0
geplaatst: 23 mei 2012, 22:38 uur
Wacht, er is daadwerkelijk meer dan één halve finale? Ik dacht gisteren na het niet terugvinden van een NL-inzending dat ze Nederland uit medelijden hadden doorgelaten tot de grote finale. De laatste keer dat ik er iets van meegekregen heb was er toch maar één voorronde voor zover ik weet.
0
geplaatst: 23 mei 2012, 22:40 uur
herman schreef:
Dan heet dat ook anders, lijkt me.
0
Onweerwolf
geplaatst: 23 mei 2012, 22:50 uur
inquestos schreef:
Wacht, er is daadwerkelijk meer dan één halve finale? Ik dacht gisteren na het niet terugvinden van een NL-inzending dat ze Nederland uit medelijden hadden doorgelaten tot de grote finale. De laatste keer dat ik er iets van meegekregen heb was er toch maar één voorronde voor zover ik weet.
Hey! Weer een nieuw zeurder! Kom je volgend jaar ook op de meeting?

0
geplaatst: 23 mei 2012, 22:55 uur
L_T_B wil alleen presenteren in de Ahoy heb ik uit betrouwbare bron vernomen dus die meeting moet er komen! En groots ook.
0
geplaatst: 23 mei 2012, 22:57 uur
aERodynamIC schreef:
Leuk al die fragmenten.

Alleen het bovenstaande klopt niet. Ik begrijp dat het er zo uitzag, maar ze hebben zich maanden vooraf teruggetrokken in een villa in Frankrijk om te schrijven en te brainstormen over het Song Festival. Dat hun optreden er ongeïnspireerd uitzag, ben ik natuurlijk met je eens.
0
geplaatst: 23 mei 2012, 23:00 uur
En daar doelde ik ook op: op het optreden zelf en niet het schrijven van de nummers 

0
geplaatst: 23 mei 2012, 23:06 uur
inquestos schreef:
Ja, je zou toch verwachten dat ze de halve finales (als er twee zijn) binnen een dag na elkaar houden. Beetje raar om de ene al op dinsdag te doen en de andere pas op donderdag of vrijdag als zaterdag al de grote finale is.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.