MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Gisteren dan eindelijk de eerste halve finale kunnen zien (de tweede zal er helaas niet inzitten).
Een kort verslag hierover:

Wie ervoor gezorgd heeft om Ierland door te laten moest zonder pardon zwaar worden gestraft.
Men neme een valse boyband-zanger en probeert hem een macho imago mee te geven d.m.v. een leren jack en een stel apen met nep-tatoeages. 'They're trying to make Justin Bieber look like an Hell's Angel' zei m'n schatje droog.

Verder waren de Kuikentje Piep-act van Montenegro ('Bad 80's sci-fi meets bad dance-music' zei m'n lieve vrouwtje) en de K3-act van Servië van een bedroevend niveau, werkte de Celine-Dion-in-een-sprookje-act van Oekraïne niet, kwam Belarus met de zoveelste post-Shakira-act, zou ik de zanger die uitkomt voor België niet in een donkere steeg willen tegenkomen en heb ik zelden zulke saaie rockmuziek gehoord als dat van Litouwen...

Positieve uitschieters waren Kroatië (zang kwam niet altijd goed uit de verf, maar het nummer en het idee deugden), Denemarken (zou nog wel eens de winst kunnen pakken! ) en, jawel, Anouk!

Zij zou, afgaande op het andere gebodene van de eerste helft van de halve finale, nog wel eens voor een verrassing kunnen gaan zorgen. Het is al (blijkbaar) een prestatie van formaat om Nederland weer eens in de finale te plaatsen, maar daarnaast vind ik dat het liedje op een positieve manier afsteekt tegen de 'veilige' tegenstand. Ik voorspel een hoge plaats.

Denk wel; dit alles schreef ik zonder de tweede helft te hebben gezien!

Ik volg het ESF dit jaar ook meer dan sinds vele jaren (heb beide voorrondes gekeken!). Ook mijn stemmen uitgebracht op de site die Onweerwolf noemde, al is het mij een raadsel hoe hij dan aan de uitslagen komt...

Anouk vind ik (natuurlijk) ook veruit het beste nummer. Denemarken is heel catchy, dus die zal het wel worden. Wel gek dat Bulgarije er direct uit lag...

En nu maar afwachten of we volgend jaar weer vervallen in Sieneke-niveau of dat er nu meer interessantere artiesten met sterke nummers (want dat is het allerbelangrijkste) durven te gaan.
Wende?

In elk geval is Anouk slim bezig geweest: ik weet niet of mijn aandacht naar haar nieuwe album zou zijn gegaan als ze niet meedeed.

Martial
Ik gok ook wel op een Top 10 notering voor onze Anouk, winnen zit er niet volgens mij niet in daar is het liedje denk ik net te "serieus" voor, maar voor het Songfestival zou het natuurlijk wel goed zijn en dat we eindelijk is verLOST gaan worden van die vreselijke kermisacts dit heb ik nu echt wel gezien.

Maar op welke plaats Anouk ook gaat eindigen alle lof voor haar dat ze als grote artiest het toch maar mooi aandurfde om op dat Songfestival te gaan staan.

Tsja en Denemarken zal helaas wel aan het langste eind gaan gaan trekken een nummer dat het zeker niet moet hebben van orginaliteit en vol zit met 'Songfestival clichés'

Eric, ik vrees dat we volgend jaar weer gewoon lekker back to basics gaan, Monique Smit of iets anders superleuks als Nick & Simon.

Leuke stukjes trouwens stoepkrijt. Jullie voorspellen allemaal niet veel goeds voor Moldavië. Hoop toch stiekem dat dit land ook nog gaat verrassen, die heeft wat mij betreft ook een van de mooiste acts (ja, heb je toch weer een homo die naar de jurk kijkt, hè Eric? ) en live vind ik het bovendien met stip de sterkste uitvoering.

Ik heb niks met jurken nee; die rokjes van Griekenland daarentegen

NewYorkCityLight schreef:
Eric, ik vrees dat we volgend jaar weer gewoon lekker back to basics gaan, Monique Smit of iets anders superleuks als Nick & Simon.

Of Ben Cramer *AU!*

Martial
Wat zullen de kijkcijfers gaan worden en gaan we het vanavond meemaken het "legendarische" ...and finally the 12 points go to ....... The Netherlands

Onweerwolf
Gretz schreef:
Denemarken is qua podiumpresentatie eigenlijk maar een beetje gewoontjes, zonder echte climax.

Whut? De podiumpresentatie is juist geweldig gedaan. Alsof het al gewonnen heeft.

Onweerwolf
Svendra schreef:
(quote)

Echt? Jeetje. In gewone taal heet dat omkoping.

Het is ook de reden waarom Turkije niet langer mee wil doen.

Onweerwolf
ranboy schreef:
Ik volg het ESF dit jaar ook meer dan sinds vele jaren (heb beide voorrondes gekeken!). Ook mijn stemmen uitgebracht op de site die Onweerwolf noemde, al is het mij een raadsel hoe hij dan aan de uitslagen komt...

Er komt een link waarbij je alle scores achter elkaar te zien krijgt en dus de uitslag.

Anouk - Birds (Netherlands) Ju... - Telly Video

Niet kijken als je verrast wilt worden maar dit was de vertolking van Anouk voor de vakjury die voor 50% bepalend is en zo komt het er uit te zien (inclusief startnummer 13).
Anouk wordt als enige land bij naam aangekondigd door de presentatrice. Wel een verademing om dit te zien zonder het geleuter van commentatoren.
Dit filmpje wordt volgens mij ook ingezet als er iets helemaal fout zou gaan.

En ze vonden ook dat de vakjury te veel invloed kreeg volgens mij (en dat kan ik in hun geval begrijpen met al die televote stemmen die ze al jaren kregen en wat nooit echt eerlijk was op die manier).

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
(quote)

Of Ben Cramer *AU!*

(embed)

Niks mis mee toch? Ben Cramer is ok!

Onweerwolf schreef:
(quote)

Whut? De podiumpresentatie is juist geweldig gedaan. Alsof het al gewonnen heeft.

Zo bijzonder is dat toch niet met die glitters op het eind? En die trommels zijn ook niet heel spectaculair te noemen imo. Het zeker niet verkeerd om naar te kijken, maar ik vind het ook weinig origineel. Als Denemarken wint is het voor ca. 90% door het liedje en ca. 10% door de presentatie.

Onweerwolf
Voor wie nog wil stemmen:

Onweerwolf schreef:
Wellicht leuk om dit jaar met alle deelnemers van dit topic onze eigen rangschikking te maken?

Via deze link: ScoreWIZ - the online scoreboard making tool (Eurovision style) - tummiweb.com kom je op een scoreboard. Vul je MusicMeter naam in en dan kun je 12,10, en 8-1 punten uitdelen. (Dus alleen je 10 favoriete landen krijgen punten).

Ik zal morgenavond rond 20:00 uur ofzo dan de lijnen sluiten zodat de score bekend wordt.

Iedereen maximaal 1 keer stemmen graag.

(Volgens mij heb ik het goed gedaan, maar laat me even weten als er iets niet klopt of lukt)

Ongeveer tot 19:45 want na 20:00 krijg ik een vriendin op bezoek.

Onweerwolf
Gretz schreef:
(quote)

Zo bijzonder is dat toch niet met die glitters op het eind? En die trommels zijn ook niet heel spectaculair te noemen imo. Het zeker niet verkeerd om naar te kijken, maar ik vind het ook weinig origineel. Als Denemarken wint is het voor ca. 90% door het liedje en ca. 10% door de presentatie.

Tsja, ik vind die trommels, het fluitje, de confettie, de blote voetjes, het kleurenschema, etc. juist heel erg goed gedaan.

Onweerwolf schreef:
Niks mis mee toch? Ben Cramer is ok!

Niet zoals hij hier zingt.

Voordat het echt zo ver is wil ik hier mijn gehoopte top 5 nog even droppen. Mijn top 5 waar ik stiekem een top 6 van maak, omdat het erg dicht op elkaar zit.

1. Noorwegen
2. Denemarken
3. Hongarije
4. Oekraïne
5. Duitsland
6. Ierland

Samen met San Marino en Slovenië (de studioversie!) is dit mijn lijstje favorieten van dit jaar. Er doen meer leuke nummers mee, maar deze acht steken er voor mij toch net bovenuit.

Duitsland is trouwens op het laatste nippertje nog twee plaatsen gezakt. In mijn top 10 die Onweerwolf straks meeneemt in zijn uitslag hebben ze dus eigenlijk 2 puntjes teveel. Just for the record.

aERodynamIC schreef:
Niet zoals hij hier zingt.

Wat bezielt hem om dit lied te zingen? Hij valt hier vreselijk door de mand.

Onweerwolf schreef:

Een land waar corruptie niet voorkomt.

Onweerwolf
Ik ga gewoon even de volledige rangschikking voorspellen:

1. Denmark
2. Azerbaijan
3. Norway
4. Georgia
5. Netherlands
6. Russia
7. Germany
8. Italy
9. Ukraine
10. Sweden
11. Finland
12. Iceland
13. Estonia
14. Moldova
15. UK
16. Greece
17. Malta
18. Belarus
19. Belgium
20. Ireland
21. Hungary
22. Romania
23. France
24. Spain
25. Lithuania
26. Armenia

Leuk gedaan

Iedereen veel plezier straks!

Onweerwolf
Bedankt aan alle 16 andere deelnemers! Leuk om te zien dat het tot en met de 17e stemmer spannend was.

Ik gooi morgen wel ff een paar screenshotjes hier neer om het te vereeuwigen.

Iedereen veel plezier!

Zeker leuk gedaan, hopelijk gaat NL ook zo hoog eindigen vanavond

Oh ja iedereen ook veel plezier vanavond

Leuk gedaan, maar als wij zelfs hier van Denemarken verliezen

Ik kan niet kijken, maar zie nog wel een stukje voorbeschouwing en daarmee een stukje van de halve finale. Dat ziet er goed uit, het is ook best een aardig nummer. Hup Anouk!

Denemarken wint. Dat is allang bekend.

Ik vind het zelfs een goed nummer, zeker voor een songfestival. Mijn dochters hebben me vandaag wat van de concurrentie laten horen en naar mijn mening steekt Anouk er met kop en schouders boven uit. Wat een verademing!!

....maar ze zal het afleggen tegenover een aantal van die housebeat gedomineerde en met clichés overladen deuntjes en vooral tegen Denemarken met dat kitscherige Keltische intro.

Moet toch een kansje inzitten voor Anouk. Het zou wat ziijn; De soberheid wint van de kitsch.
Zou wel eens goed zijn dat het gebeurt. Voor ons hollanders natuurlijk, maar misschien ook als eye opener.
Laat de kwaliteit eens een keer de dienst uitmaken op een songfestival.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:26 uur

geplaatst: vandaag om 15:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.