MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Ruby1966
Ik vind Noorwegen ook heel erg leuk!

De votes vanuit huize otherfool:

1. Portugal - lief en leuk liedje, eigenlijk veel te lief en leuk voor het ESF
2. Noorwegen - kwalitatief heel aardig nummer, frisse knul
3. Moldavie - je wordt er subiet vrolijk van
4. Oekraïne - kitch zoals het hoort
5. Roemenië - spannend meisje zingt redelijk niemendalletje

Ik vond ze trouwens echt letterlijk alle 25 beter dan De Toppers, dus 'we' staan gewoon terecht niet in de finale wmb.

Ruby1966 schreef:
Ik vind Noorwegen ook heel erg leuk!
Ik geloof dat ik de enige ben die het categorie 'wel aardig' vind (maar ik heb het nummer dan ook heel vaak gehoord ).
Ik denk wel dat dit jaar de grote favoriet het ook daadwerkelijk gaat winnen. Volgend jaar Oslo is mijn gok.

Top 10 kanshebbers:

1. Noorwegen
2. Azerbeidzjan
3. Griekenland
4. IJsland
5. Turkije
6. Armenië
7. Oekraïne
8. Malta
9. Frankrijk
10. Estland

Mijn punten:

12 Frankrijk
10 IJsland
8 Israel
7 Portugal
6 Estland
5 Moldavië
4 Albanië
3 Litouwen
2 Azerbeidzjan
1 Oekraine

En zo slecht vond ik het dit jaar allemaal niet: aardig wat prima popnummers.

Ik vind het liedje van Estland wel iets hebben. Die ophef rond Noorwegen snap ik niet helemaal: middelmatig liedje wat mij betreft. (opvallend: beide songs hebben een vioolsolo, volgend jaar André Rieu?)
Engeland, Frankrijk en Denemarken vielen, ondanks de inzet van gerenommeerde namen (Andrew Lloyd Webber, Patricia Kaas en Ronan Keating), ook heel erg tegen. Spanje zou nooit door de voorrondes gekomen zijn en Portugal vind ik echt niet meer van deze tijd.

Ach, ondanks dat het een enorm kitsch-festival is en het nergens over gaat, zit ik toch elk jaar te kijken. Vermakelijk familie-avondje

Punten hier:
12 Ijsland
10 Portugal
8 Frankrijk
7 Oekraïne
6 Estland
5 Azerbeidzjan
4 Noorwegen
3 Bosnië
2 Israël
1 Roemenië

Echt spannend was de puntentelling bepaald niet, maar we hebben een leuke winnaar. Uit West-Europa.

Father McKenzie schreef:
die Oosteuropese maffia zal daar wel een stokje voorsteken

En dat viel dus wel weer mee (want het zit heel erg in de hoofden van 'westerlingen'):

1. Noorwegen 387
2. IJsland 218
3. Azerbeidzjan 207
4. Turkije 177
5. Verenigd Koninkrijk 173
6. Estland 129
7. Griekenland 120
8. Frankrijk 107
9. Bosnië & Herzegovina 106
10. Armenië 92

En daarmee heb ik 8 van de 10 goed in de top 10 weten te voorspellen.

De overige landen:

11. Rusland 91
12. Oekraine 76
13. Denemarken 74
14. Moldavië 69
15. Portugal 57
16. Israël 53
17. Albanië 48
18. Kroatië 45
19. Roemenië 40
20. Duitsland 35
21. Zweden 33
22. Malta 31
23. Litouwen 23
23. Spanje 23
25. Finland 22

De Nederlandse punten gingen naar Griekenland (1), Duitsland (2), Verenigd Koninkrijk (3), Bosnië & Herzegovina (4), Armenië (5), Frankrijk (6), IJsland (7), Turkije (8), Azerbeidzjan (10) en Noorwegen (12).

Nederland is afgelopen donderdag van de 19 landen 17e geworden met maar 11 punten (daaronder Slowakije met 8 en Letland met 7 punten).

De uitslag van de eerste halve finale die ik eerder plaatste was dus inderdaad niet kloppend wat ik al vermoedde.

Eerste halve finale:

1. IJsland 174
2. Turkije 172
3. Bosnie & Herzegovina 125
4. Zweden 105
5. Armenie 99
6. Malta 86
7. Israel 75
8. Portugal 70
9. Roemenie 67
10. Macedonie 45 (viel er dus uit door de vakjury keuze)
11. Montenegro 44
12. Finland 42 (vakjury keuze)
13. Wit Rusland 25
14. Zwitserland 15
15. Andorra 8
16. Bulgarije 7
17. Belgie 1
18. Tsjechie 0

Tweede halve finale:

1. Noorwegen 201
2. Azerbeidzjan 180
3. Estland 115
4. Griekenland 110
5. Moldavie 106
6. Oekraine 80
7. Albanie 73
8. Denemarken 69
9. Litouwen 66
10. Servie 60 (viel er uit door de keuze van de vakjury)
11. Ierland 52
12. Polen 43
13. Kroatie 33 (keuze vakjury)
14. Cyprus 32
15. Hongarije 16
16. Slovenie 14
17. Nederland 11
18. Slowakije 8
19. Letland 7

Nederland ontving 1 punt uit Denemarken en liefst 10 uit Albanië.

In de halve finale gaf Nederland als volgt de punten: Albanië (1), Polen (2), Ierland (3), Moldavië (4), Estland (5), Servië (6), Denemarken (7), Azerbeidzjan (8), Griekenland (10) en Noorwegen (12)

Macedonië viel voor het tweede achtereenvolgende jaar als nummer 10 buiten de boot.

Volgens de geruchten stopt Andorra omdat ze nog nooit in de finale zijn geweest en er geen geld meer aan spenderen.
Letland stopt ook vanwege het geld en Spanje is voor het 5e jaar niet meer in de top 10 geraakt en daar zien ze het voorlopig ook als bekeken. Maar nogmaals: het zijn geruchten.

aERodynamIC schreef:
Nederland ontving 1 punt uit Denemarken en liefst 10 uit Albanië.

Nou, ik heb ruim 3 uur naar de conspiracy theories van Cornald Maas geluisterd maar deze mag-ie nog wel eens uitleggen...

Ik heb alleen de eerste 3 nummers gezien. Frankrijk vond ik nog steeds erg mooi met die gracieuze eindedans van La Kaas. Israel was een beetje onopvallend en Litouwen gewoon slecht.

Morgen de winnaar en de andere hooggenoteerden maar 's bekijken op YouTube.

Twee dingen zijn mij dit festival jaar opgevallen:
1) De kwalitiet van de liedjes was niet eens zo slecht.
2) De puntenverdeling is er op vooruit gegaan dankzij die nieuwe vakjury.

Misschien wordt het festival weer wat het ooit geweest is...
Voor al die mensen die dit nog steeds een "oost-blok festival" noemen:
Zie je nou wel dat je met het juiste liedje die oost-blokkers gewoon kunt verslaan.
Het is zo erg niet als men wil geloven.

Ik heb me weer bijzonder vermaakt gisteravond. Dat Noorwegen zou gaan winnen was niet geheel een verrassing. Het was alleen wel jammer dat de puntentelling nooit spannend werd. Afgetekende overwinning. Mijn persoonlijke favoriet Portugal heeft het gelukkig ook prima gedaan. Engeland zal deze keer ook wel content zijn. Volgens mij had de zangeres wel wat problemen met haar stem, wellicht kostte haar dat wat punten. Leuk dat Azerbaidsjan zo hoog is geëindigd trouwens. Ik kon mijn ogen ook niet afhouden van die zangeres . Wat ik ook wel mooi vond was het gezicht van Sakis Rouvas. Hij dacht wel even te gaan winnen omdat hij een gevierde ster is in eigen land. Het pakte iets anders uit. Tja, wat valt er verder nog te zeggen? Dat het nummer van Ijsland idd op het lijf is geschreven van IIse de Lange. Dat Rusland er een spektakel van heeft gemaakt qua organisatie. Vooral die wateract (uit Argentinië!) was erg indrukwekkend. Volgend jaar ga ik zeker weer kijken.

otherfool schreef:
Ik vond ze trouwens echt letterlijk alle 25 beter dan De Toppers, dus 'we' staan gewoon terecht niet in de finale wmb.
Nou ja, ik vond Litouwen, Spanje en Finland toch echt nog een stuk minder dan Nederland. Niet geheel toevallig dat die drie ook onderaan eindigden in de finale.

Sommige oudere forummers moeten echt iets doen aan de Mauer im Kopf. Het Oostblok bestaat trouwens al 20 jaar niet meer. Het idee van Oost-Europese barbaren die onze West-Europese cultuur verzieken is belachelijk.

Ik heb niet kunnen kijken, maar heb wel wat nummers hier en daar kunnen oppikken. Frankrijk vond ik het beste. Verder waren Turkije en Estland wel aardig. Noorwegen vond ik oké, maar niet echt bijzonder.

Het meest aanstekelijke nummer heeft gewonnen. Inderdaad blijft de melodie van Noorwegen het gemakkelijkste in je hoofd hangen als je alle nummers hebt gehoord.

Ik heb voor het eerst aandachtig het songfestival bekeken. Niet verwacht dat ik dat ooit zou doen en al helemaal niet verwacht dat hoe slecht het ook was het een zeer vermakelijk festival was. Zelfs het irritante commentaar van Cornald Kaas (volgens mij familie van de Franse zangeres) deerde me niet. Ik heb alle landen een cijfer gegeven (1 t/m 10). Het gemiddelde punt dat ik gaf was 3,24 dus dat is een zeer zware onvoldoende. Ik zal er wat landen uitlichten:

- Noorwegen

Dit land heb ik 4,5* gegeven, en daarmee vond ik het toch nog altijd een van de beste landen. De jongen die het zong was een aardige verschijning, dit besefte hij zelf ook en dus probeerde hij elk moment zo geil mogelijk in de camera te kijken. Ach ja je moet je talenten maar benutten. Qua zang viel hij echter vies tegen, ik vond met name het refrein erg zeurderig (en schreeuwerig) klinken. De instrumentatie was redelijk, dit klonk lekker fris (maar was zijn viool nou kapot?).

- Estland

Mijn absolute favoriet, tussen al het gekwek door het meest sfeervolle en rustige nummer. Ik heb het een 8,5 gegeven. Echte muzikale artiesten die de strijkers op een fraaie manier bespeelde. Een rustige zangeres met een betoverende stem. En ook al verstond ik er geen bal van het refrein was catchy.

- Frankrijk

Het land dat volgens velen zo geweldig was. Nou ik vond er geen bal aan. Het kreeg van mij 3* en was dus niks meer dan een middenmoter. De Liesbeth List imitatie heeft het voor mij niet gedaan. Ik heb een hekel aan haar hijgerige manier van zingen. Onder mom van: kijk mij eens muzikaal bezig zijn. Oow ik ben niet in slaap gevallen en dat is al een hele prestatie.

- Ijsland

Een land dat het erg goed heeft gedaan en net als Estland gewoon een goede zangeres heeft gestuurd. Met een mooie 6 was dit mijn nummer twee. Weinig poespas, fijne instrumentatie. Nadeel was dat zij in het Engels zong waardoor het goed te horen was dat het tekstueel toch wel erg cliché is.

- Zweden

Kreeg van mij een 4,5. De zangeres kan prima opera zingen, de krachtige refreintjes waren dan ook het hoogtepunt. Helaas waren de coupletten erg slecht, want ze kan niet op een normale manier zingen. Haar uitspraak was daarnaast ook nog eens slecht en de beat was dan weer iets te modern (dit paste er niet goed bij).

- UK

Ik dacht even dat Kerstmis al begonnen was, ik miste alleen de rendieren nog. De zangeres kan, hoewel het niet bijzonder is, goed zingen. Maar voor de rest vond ik dit een uitermate saai en cliché nummer dat ik 3,5* heb gegeven.

dix
otherfool schreef:
(quote)

Nou, ik heb ruim 3 uur naar de conspiracy theories van Cornald Maas geluisterd maar deze mag-ie nog wel eens uitleggen...

Als die Albanese hacker z'n PC was vastgelopen, waren we dus met één enkel punt onderaan geëindigd. De Toppers, een adequaat stuk Holland promotie

Serves 'em right.
Nu maar hopen dat Nederland hier iets van geleerd heeft.
Iets over 'zelfoverschatting' en 'smaak'....

Ik krijg bijna een gevoel van "zie je nou wel", onderstaande schreef ik op 19 september al.

starbright boy schreef:

Juist niet. Totaal kansloos zijn ze. De toppers zijn een soort Nederlands amusement waar ze in het buitenland (terecht) niets van snappen en voor stemmen uit het oostblok zijn ze vooral ook veel te oud, omdat daar bijna alleen maar jongeren stemmen en die stemmen niet op artiesten boven de 30 en al helemaal niet op mannen boven de 30. Een totale flater wordt het qua uitslag. Laatste vijf halve finale.

Overigens wordt het volgend jaar half jury-half televoting

Maar ik weet dat er ook hier genoeg mensen zijn die het met me eens waren. Ik was niet alleen in mijn verbijstering dat Nederland uitgerekend De Toppers zou sturen.

En ik had nooit verwacht dat Albanezen dan weer wel op oude mannen met buikjes in iets te kleine glitterjasjes stemmen. Dat geef ik toe.

Overgenomen van een andere site:

Analyse van de punten:

Alexander Rybak bezorgde Noorwegen zijn derde songfestivalzege na de Bobbysocks in 1985 en Secret Garden in 1995. Net als Israël is Noorwegen het enige land dat tot nog toe drie zeges op zijn conto mag schrijven. Het is de eerste keer dat het Songfestival voor het tweede jaar op rij wordt gewonnen door een mannelijke solo-artiest. Met 387 punten vestigt Alexander Rybak een absoluut record. 16 keer kreeg hij het maximum van 12 punten, tien keer 10 punten en tien keer acht punten. Van elk ander van de 41 deelnemende landen kreeg hij punten. Dat is geleden sinds 1997. Gemiddeld kreeg Rybak 9.4 punten van elk land. Da's net geen record, want in 1976 kreeg Brotherhood of Man 9.6 puntren. Voor het eerst sinds 2000 is het winnende land een land dat eerder al eens gewonnen had.

Azerbeidzjan heeft met de derde plaats zijn beste resultaat 'ooit' bereikt. Na amper twee deelnames behaalt het land al een plaats in de top drie. Ijsland slaagde erin om exact tien jaar na Selma zijn beste resultaat te bereiken: de tweede plaats. Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk behaalden hun beste resultaat sinds 2002 en brachten de Big 4 prompt weer in de top 10. Estland slaagde er voor het eerst in de finale te bereiken en verbaasde met een fraaie zesde plaats. Denemarken slaagde erin zijn beste resultaat sinds 2005 te bereiken, ook al strandde Niels Brinck op de dertiende plaats.

In de categorie 'tegenvallers' moest Finland de bonen vreten met de laatste plaats in de finale. Dat was sinds 1996 geleden. Armenië daarentegen eindigde op de tiende plaats, maar liet toch zijn slechtste resultaat ooit optekenen. Ook Albanië behaalde zijn laagste plaats in een finale. Ook Spanje moet tegen de verwachtingen in genoegen nemen met het slechtste resutaat sinds 1999, toen Lydia laatst eindigde. De 23ste plaats van Litouwen is het slechtste resultaat sinds 2002, maar daar staat tegenover dat het land een aantal keer geëlimineerd werd voor de finale. Oekraïne zit voor het eerst sinds 2005 niet in de top 10. Idem dito voor Rusland. Bovendien haalt Rusland de top drie niet voor het eerst in vier jaar. Zweden behaalde zijn slechtste resultaat sinds 1992.

De verdeling van de 12 punten:
Noorwegen - 16 keer
Turkije - 6 keer
Ijsland - 3 keer
Bosnia & Herzegovina - 3 keer
Griekenland - 3 keer
Estland - 2 keer
Moldavië - 2 keer
Armenië - 1 keer
Spanje - 1 keer
Verenigd Koninkrijk - 1 keer
Kroatië - 1 keer
Azerbeidzjan - 1 keer
Roemenië - 1 keer
Rusland - 1 keer

Dit jaar is gebleken dat liedjes die later op de avond aan bod kwamen niet noodzakelijk een voordeel hadden. Slechts vier van de top tien-noteringen kwamen in de tweede helft van de show.

joyce19791 schreef:
Twee dingen zijn mij dit festival jaar opgevallen:
1) De kwalitiet van de liedjes was niet eens zo slecht.

Eens. Afgezien van Zweden, Rusland en Oekraïne viel het mee met de over-the-top kitsch.

Overigens vond ik die bijdragen van Frankrijk en VK ook niks. Zogenaamd goede muziek die de oostblokliedjes een lesje zou moeten leren in kwaliteit. Nou, ik viel tweemaal in slaap. Dan liever een stapel blij dansende meiskes

Ik heb weer heel erg genoten van het Songfestival. Het was de tweede keer dat ik live aanwezig was en het beviel zeer goed. Moskou is best een mooie stad en heeft samen met het gehele Eurovisie-circus zeer veel indruk gemaakt. Het Rode Plein, Kremlin, Goed en natuurlijk de vele prachtige Russische vrouwen waren al de moeite. Als dan ook nog dit muziekfestival in de stad is, dan kan de pret helemaal niet meer op.

Ik vind deze editie erg interessant, met erg veel goede liedjes. Zo wil ik graag IJsland noemen, maar ook Armenie, Albanie, Zwitsterland, Estland, Turkije en de terechte winnaar Noorwegen. Overigens is het wel zo dat als je een hele week bezig bent met het Songfestival - erover schrijven, veel repetities volgen, etc. - je al sneller liedjes leuk gaat vinden. Nou ben ik niet zo naief om te zeggen dat alle liedjes even geweldig waren, want Eurovisie 2009 bevat ook een aantal ontzettende draken van nummers. Ierland, Wit-Rusland en uiteraard Tsjechie konden niet op veel sympatiek van mij rekenen. Ook Griekenland vond ik maar een vervelende herhaling van het refrein.
Maar nogmaals vind ik deze editie beter dan mijn bezoek in 2008 aan Belgrado.

Ook het Oostblok is redelijk buitenspel gezet tijdens de finale. En dat was ontzettend prachtig om te zien. Noorwegen, IJsland, Frankrijk en zelfs de vijde plek van Engeland zijn verrassend. Ik bedoel maar: Als er goede nummers worden ingezonden, dan valt het Oostblok heus wel door de mand.

Wat mij betreft is Noorwegen een terechte winnaar en ik kan nu al niet wachten om af te reizen naar Oslo, volgend jaar in mei.

Oja, niet geheel onaardig, mijn voorspellingen van landen die zouden doorgaan naar de finales:

Eerste halve finale: 8/10 - fout Montenegro en Zwitserland, moest Malta en Portugal zijn.
Tweede halve finale: 7/10 - fout Ierland, Servie en Letland, moest Denemarken, Kroatie en Litouwen zijn.

Overigens was Ierland achteraf gezien een debiele keus. Maar dat terzijde. Litouwen en Kroatie toch wel verrassend om deze in de finale te zien.

Dit was het weer voor dit jaar. Ik heb in ieder geval weer genoten en tot Oslo in 2010!

Juist.

Ik wilde maar net voorstellen toch echt te stoppen met dat zielige gedoe tijdens, op en rond het songfestival. Laten we er gewoon mee ophouden.

Nederland en België zullen er toch nooit meer enig potje kunnen breken, levenslange uitsluiting van enige finaleplaats is al een feit.

Misschien in plaats daarvan een jaarlijks avondje met Belgische en Nederlandse talenten op de tv? Gewoon, zonder te stemmen maar wel interesse wekken van de kijker. Met als doel kweken van belangstelling voor muziek uit de lage landen.

Is er iemand die mij de toegevoegde waarde voor de muziek kan uitleggen met dit circus? Na een jaar is iedereen alles (inclusief winnaar) allang weer vergeten en leiden de talentloze muzikanten weer net zo'n onbekend bestaan als voorheen.

Jammer, dat juist dit soort rampzalige muziek is uitgekozen tot een raar soort van bindmiddel van de Europese landen, gecombineerd met een idiote vorm van partriotisme, uitgevochten tijdens een festival waarvoor plaatsvervangende schaamte het enige nog is dat ons rest.

De uitslag als alleen de vakjury had mogen stemmen:
01 (01) Noorwegen 312/387
02 (02) IJsland 260/218
03 (05) Verenigd Koninkrijk 223/173
04 (08) Frankrijk 164/107
05 (06) Estland 124/129
06 (13) Denemarken 120/74
07 (04) Turkije 114/177
08 (03) Azerbeidzjan 112/207
09 (16) Israel 107/53
10 (07) Griekenland 93/120
11 (14) Moldavië 93/69
12 (09) Bosnië & Herzegovina 90/106
13 (22) Malta 87/31
14 (20) Duitsland 73/35
15 (10) Armenië 71/92
16 (12) Oekraine 68/76
17 (11) Rusland 67/91
18 (15) Portugal 64/57
19 (18) Kroatië 58/45
20 (23) Litouwen 31/23
21 (19) Roemenië 31/40
22 (21) Zweden 27/33
23 (17) Albanië 26/48
24 (25) Finland 12/22
25 (24) Spanje 9/23

bron: ebu

musician schreef:
Juist.

Ik wilde maar net voorstellen toch echt te stoppen met dat zielige gedoe tijdens, op en rond het songfestival. Laten we er gewoon mee ophouden.

Nederland en België zullen er toch nooit meer enig potje kunnen breken, levenslange uitsluiting van enige finaleplaats is al een feit.

Misschien in plaats daarvan een jaarlijks avondje met Belgische en Nederlandse talenten op de tv? Gewoon, zonder te stemmen maar wel interesse wekken van de kijker. Met als doel kweken van belangstelling voor muziek uit de lage landen.

Is er iemand die mij de toegevoegde waarde voor de muziek kan uitleggen met dit circus? Na een jaar is iedereen alles (inclusief winnaar) allang weer vergeten en leiden de talentloze muzikanten weer net zo'n onbekend bestaan als voorheen.

Jammer, dat juist dit soort rampzalige muziek is uitgekozen tot een raar soort van bindmiddel van de Europese landen, gecombineerd met een idiote vorm van partriotisme, uitgevochten tijdens een festival waarvoor plaatsvervangende schaamte het enige nog is dat ons rest.

Ik ga eerder voor een Battle-Of-The-Bands-festival (rock uiteraard) met alleen Westerse landen waarbij bellers kunnen televoten. Zo breng je tenminste nog eens Goede Muziek aan de argeloze man!

Dat halfzachte gedoe met die Idols en Eurovision altijd...

lowriderluuk
Was toevallig aan het zappen toen precies Noorwegen aan de beurt was, gelijk doorgezapt, wat een slijmerige bagger.

kaztor schreef:
Ik ga eerder voor een Battle-Of-The-Bands-festival (rock uiteraard) met alleen Westerse landen waarbij bellers kunnen televoten. Zo breng je tenminste nog eens Goede Muziek aan de argeloze man!

Vind ik ook prima, alleen door te stellen "alleen Westerse landen" laad je een bepaalde verdenking op je............. Ik hou het op België en Nederland, het mag dan in elk vat gegoten worden, als het maar leuk is.
Dat halfzachte gedoe met die Idols en Eurovision altijd...

En dan die jurering.............

Maar bij de jeugd weet Nederland wel te winnen!

btw: hoorde ik daar nou Sigur Ros bij zo'n acrobatische act tussendoor?

Ja, ik dacht ook de zang van Sigur Ros te herkennen! Ik ben dus niet de enige.

musician schreef:
(quote)

Vind ik ook prima, alleen door te stellen "alleen Westerse landen" laad je een bepaalde verdenking op je............. Ik hou het op België en Nederland, het mag dan in elk vat gegoten worden, als het maar leuk is.

Ik doel op landen als Frankrijk, NL/B, Engeland, Ierland, Skandinavische gebied en het Noord-Amerikaanse. Ik heb tenminste nog nooit een potje behoorlijke rockmuziek uit het oosten gehoord of uit Afrika... Verder zit er geen bijbedoeling achter.

Ga eens naar Tinariwen luisteren, kaztor!

Of naar Boris uit Japan. Die rocken jouw top 10 ondersteboven.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:15 uur

geplaatst: vandaag om 12:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.