MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
2. Duitsland: Elaiza - Is It Right

Duitsland deed het een aantal jaar niet echt goed net als de andere grote landen die automatisch in de finale staan. Ongetwijfeld een soort afstraffing daarvoor maar ook omdat ze prut inzonden.
Daar kwam met Lena verandering en prompt won het land voor de tweede keer.
Die derde keer zit er nu niet maar wel sturen ze wederom een vrij eigenwijze bijdrage.

Voor de een zeikerig voor de ander een lekker deuntje. Ik val in de laatste categorie.
Niks mis met dit nummer maar niet erg makkelijk om gelijk in te komen en dat zal er voor gaan zorgen dat dit niet heel hoog gaat eindigen vrees ik.

01. Noorwegen
02. Israël
03. Armenië
04. Albanië
05. Nederland
06. Griekenland
07. Duitsland
08. Malta
09. Estland
10. Zweden

11. Finland
12. Moldavië
13. Oostenrijk
14. Ierland
15. Polen
16. Rusland
17. IJsland
18. Slovenië
19. Zwitserland
20. Hongarije

21. Georgië
22. Montenegro
23. Macedonië
24. Azerbeidzjan
25. Oekraïne
26. Portugal
27. Roemenië
28. Denemarken
29. Litouwen
30. San Marino

31. België
32. Wit-Rusland
33. Letland

De tweede halve finale en die stemt mij ook niet bepaald vrolijk.

01. Malta: Firelight – Coming Home
Lijkt op een kruising van Mumford & Sons en Passenger. Toch wel een aardig en vlot folky nummer hoewel wat spanningsloos.
Cijfer: 6,5

02. Israël: Mei Feingold – Same heart
Redelijk dancenummer met volle, rauwe zang al is de beat wat clichématig. Refrein blijft wel hangen en dat is altijd een goed teken.

03. Noorwegen: Carl Espen – Silent Storm
Verreweg het beste nummer op het ESF, dit klinkt puur, gevoelig gezongen met sobere begeleiding. Een nummer dat Coldplay had vergeten te schrijven. Eens met aERodynamIC dat dit nummer moet winnen.
Cijfer: 8,5

04. Georgië: The Shin & Mariko Ebralidze – 3 Minutes To Earth
Dit wil afwijkend klinken met folky instrumentatie en gejodel maar het klinkt ook richtingloos en het kan mij nauwelijks boeien.
Cijfer: 4

05. Polen: Donatan & Cleo – My Slowianie
Ook weer folklore in een hedendaags kleedje maar een song hoor ik hier nauwelijks in. Goed voor een plaatselijke kermis.
Cijfer: 3,5

06. Oostenrijk: Conchita Wurst – Rise Like A Phoenix
Orkestrale ballade waarbij de vrouw-met-baard-gimmick ons wat teveel van het liedje afleidt dat niet onaardig is maar ook weinig memorabel.
Cijfer: 5,5

07. Litouwen: Vilija Mataciunaite – Attention
Geen aangename zang waarbij de schreeuwerige uithalen het 'soul'gehalte tevergeefs proberen te verhogen. Het liedje zelf zou ik liefst zo snel mogelijk willen vergeten.
Cijfer: 2,5

08. Finland: Softengine – Something Better
Finland stuurt een rocknummer in maar het is wel overgeproduceerd en erg clichématig, zij hebben duidelijk teveel naar Mylo Xyloto van Coldplay geluisterd.

09. Ierland: Can-linn featuring Kasey Smith – Heartbeat
Het doet mij denken aan de inzending van vorig jaar maar dan een divisie minder. Het nummer blijft wel hangen maar bijzonder of origineel is het niet.
Cijfer: 5

10. Wit-Rusland: Teo – Cheesecake
Hier heb ik ook een déjà-vu-gevoel bij. Uiteindelijk te vlak en te nietszeggend om hoge ogen te gooien, laat staan dat het een evergreen wordt.

11. Macedonië: Tijana Dapcevic – To The Sky
Dit is weer zo'n clichématig dancepopnummer met een platte beat en lelijke synthesizerklanken zoals er te veel in de top-40 terecht komen.
Cijfer: 2,5

12. Zwitserland: Sebalter – Hunter of Stars
Dit kan ik beter aanhoren met vlot ritme en leuke arrangementen zoals de banjo en viool maar het klinkt in zijn geheel wat vlakjes en zoutloos.

13. Griekenland: Freaky Fortune featuring Riskykidd – Rise Up
Dit doet mij ook weinig, het wil feestelijk klinken maar moet het teveel hebben van de blazers. Daarbuiten stelt het nummer weinig voor.

14. Slovenië: Tinkara Kovac – Spet (Round and Round)
Weer een 13-in-een-dozijn-nummer - doet mij bij wijlen doet denken aan Lady Gaga - dat niet stoort maar ook niet boeit of bijblijft.
Cijfer: 4,5

15. Roemenië: Paula Seling & Ovi – Miracle
Platte en clichématige dancepop dat ik tijdens het beluisteren al vergeten was en dat ook wil houden.
Cijfer: 3

3. Frankrijk: Twin Twin - Moustache

Frankrijk behoort toch wel tot mijn favoriete landen op het festival. In elk geval hebben ze veel torenhoge favorieten geleverd in het verleden. Of Twin Twin daarbij gaat horen valt te betwijfelen maar een lekker hedendaags deuntje is het wel en zeker gezien het succes van Stromae zou dit toch moeten kunnen aanslaan. Een leuk, vlot uptempo nummer dat alle kanten op kan gaan enorm afhankelijk van de live performance.
Maar ja: die finale hoeven ze al niet te halen. Dat scheelt.

01. Noorwegen
02. Israël
03. Armenië
04. Albanië
05. Nederland
06. Griekenland
07. Frankrijk
08. Duitsland
09. Malta
10. Estland

11. Zweden
12. Finland
13. Moldavië
14. Oostenrijk
15. Ierland
16. Polen
17. Rusland
18. IJsland
19. Slovenië
20. Zwitserland

21. Hongarije
22. Georgië
23. Montenegro
24. Macedonië
25. Azerbeidzjan
26. Oekraïne
27. Portugal
28. Roemenië
29. Denemarken
30. Litouwen

31. San Marino
32. België
33. Wit-Rusland
34. Letland

Het is de hoogste tijd om me ook eens in dit topic te gaan melden. Ik heb net de eerste halve finale beluisterd en hieronder heb ik mijn eerste indrukken uitgewerkt. Ik heb nog geen polls gezien of de berichten van Eric en Emile gelezen, dus ik ben benieuwd hoe ver mijn mening afwijkt van die van jullie.

Zweden, Oekraïne en Rusland zijn in mijn ogen de grootste kanshebbers in deze halve finale en gaan gegarandeerd door naar de finale. Verder durf ik nog geen uitspraken te doen. Zelf vind ik de inzendingen van Armenië, Estland, Oekraïne en Hongarije sterk en ook de lage landen hebben prima nummers gestuurd.

01. Armenia: Aram MP3 - Not Alone

Piano, viool, mooie stem: Ik krijg hier een Anathema-gevoel bij. Je hoort al vanaf het begin dat dit nummer langzaam op gaat bouwen naar een gigantische climax. Bombastisch, groots en bovenal erg mooi. Met een grootse show kan dit live goed uitpakken, maar of het nummer aansprekend genoeg is voor het grote publiek betwijfel ik.

02. Latvia: Aarzemnieki - Cake To Bake

De eerste 40 seconden zijn mooi. Daarna wordt het erg knullig. De coupletten zijn prima, maar het refrein is flut. Die tup-tup-tup op de achtergrond maken het er niet beter op. Toch is het een verdomd aanstekelijk liedje en een sympathieke verschijning. Maar kans op de finale? Nee, dat denk ik niet.

03. Estonia: Tanja - Amazing

Goede stem, prima nummer. Opvallend is het zeker niet, maar bleu wil ik het ook zeker niet noemen. Wat vindt het grote publiek ervan? Tsja, daar kan ik echt geen slag naar slaan, maar een finaleplaats hoort best tot de mogelijkheden dunkt me. Van mij mag ze het halen, maar wie ben ik?

04. Sweden: Sanna Nielsen - Undo

Daar is de eerste ballad. Zo lijkt het. Het nummer eindigt lang niet zo klein als het begint, maar dat grootse gebaar hoort ook wel een beetje bij het festival. Zingen kan Sanna zeker en dit nummer komt erg goed op me over. Dit kan wel eens wat worden, al ben ik er zelf nog niet ondersteboven van.

05. Iceland: Pollapönk - No Prejudice

Dit soort bandjes scoort zelden goed. Dat zie ik ook nu niet gebeuren. Niet voor IJsland in ieder geval. Leuke indie rock, maar niet aanstekelijk of mooi genoeg. De bridge (dat ene gitaarriffje van een paar seconden) vind ik trouwens ontzettend lekker, maar daar red je het nummer niet mee. Ook niet met de lalala’s.

06. Albania: Hersi - One Night's Anger

Kom op zeg. Shakira bestaat al jaren, bedenk een eigen stemmetje. Reuze benieuwd of en hoe dit live gaat klinken. Dat kan wel eens gaan tegenvallen voor mevrouw. Ik voorzie een saaie, statische act en schat de kansen van Albanië laag in. Wat vind ik er persoonlijk van? Vervelende stem, aardig nummer. Meer niet. Niets voor het Songfestival.

07. Russia: Tolmachevy Sisters - Shine

Welke Oostbloklanden zouden het aandurven om Rusland géén 12 punten te geven? Ik voorzie veel punten. De looks van deze dames werken daar ook zeker aan mee. Even overschakelen naar de muziek: Is dit een goed nummer? Nee toch? Beetje oppervlakkig. Erg doorsnee. En niet eens zo heel aanstekelijk.

08. Azerbaijan: Dilara Kazimova - Start A Fire

Een echte ballad. Een druilerige, zeurderige, saaie ballad. Een Adele-ballad, maar dan gewoon veel minder goed. Ongetwijfeld een heel mooi liedje, maar ik kan hier niks mee. Ene oor in, andere weer uit. Ach, wie weet scoort dit wel beter dan ik denk en hoop.

09. Ukraine: Mariya Yaremchuk - Tick - Tock

Oekraïne flikt het weer: Een goed liedje sturen. Finaleplaats gegarandeerd, top 10 in het verschiet. Dit scoort. Aanstekelijke, moderne pop, knappe zangeres, gelikte show erbij en je bent klaar. Van de tekst wordt ik niet echt vrolijk, maar ik kan dit nummer echt niet slecht vinden. In tegendeel. Mij heeft ze al ingepakt. En dat gaat ze met heel Europa doen.

10. Belgium: Axel Hirsoux - Mother

Laat ik het maar meteen zeggen: Wat is dit klef. Maar toch ook mooi. Roberto Bellarosa verraste vorig jaar ook vriend en vijand, dus waarom zou Axel dat niet kunnen? Oké, zijn looks zijn misschien wat minder, maar ik denk dat zijn optreden veel sympathie kan opwekken. Wie weet zit die finale er wel in.

11. Moldova: Cristina Scarlat - Wild Soul

Oei, dat accent doet pijn aan mijn oren. De rest van het liedje dan: Een doordeweeks recept. Een zangeres met een flinke strot, hier en daar wat uithalen, bombastische muziek en wat dubstepbeats erdoorheen. Toch kan dit best scoren, al vind ik het nummer nogal ongestructureerd overkomen. Ik heb het idee dat ik geen refrein langs heb horen komen en dat is geen goed teken.

12. San Marino: Valentina Monetta - Maybe (Forse)

Daar is Valentina weer. Crisalide was prachtig, dit nummer ligt een beetje in het verlengde daarvan. Helaas is Maybe een stuk zwakker. Italiaans is sowieso mooier en onderscheidender dan Engels, maar ook afgezien van de taal is dit nummer vrij onopvallend. Ik vind het wel mooi, maar tot de toppers hoort het zeker niet. De rest van Europa heeft dit nummer waarschijnlijk nog minder hoog zitten dan ik.

13. Portugal: Suzy - Quero Ser Tua

Oei, wat een goedkope troep! Deze inzending van Portugal wijkt op elk mogelijk vlak af van wat ik mooi vind. Van dit soort gezellige, swingende feestmuziek moet ik absoluut niks hebben. En de taal is natuurlijk ook lelijk. En die uithalen... Laat dit live maar lekker vals klinken, dan zijn we er snel vanaf. Ook als het wel zuiver klinkt zie ik deze halve finale als eindstation.

14. The Netherlands: The Common Linnets - Calm After The Storm

Daar zijn ze dan: Onze Common Linnets. De kritiek is bekend: Het kabbelt maar voort, heeft geen duidelijk refrein en is te tam en onopvallend voor het Songfestival. Nu ik de eerste dertien tegenstanders al heb gehoord denk ik niet dat we heel sceptisch hoeven te zijn, want dit nummer is onderscheidend en valt zeker op tussen de rest. Na die bonte vertoning van Portugal kan dit wel eens een verademing blijken te zijn. Ik zie kansen!

15. Montenegro: Sergej Ćetković - Moj Svijet

Voor mijn gevoel scoren ballads gezongen door een vrouw altijd beter dan wanneer een man ze voordraagt. Geen idee of dat echt waar is, maar dit nummer kan mijn standpunten een steuntje in de rug geven. Ik zie dit namelijk niet gaan presteren. Een erg anoniem nummer zoals ik ze al zo vaak gehoord heb op het Songfestival.

16. Hungary: András Kállay-Saunders - Running

Hier houd ik van! Het begint als mooie ballad en dan transformeert het in een knallende popsong. Niet per se een aanstekelijk nummer. Ook niet per se mooi, want daarvoor leidt het refrein teveel af van de schoonheid van de coupletten. Ik vraag me daarom serieus af wat voor mensen hierop zullen gaan stemmen en hoeveel stemmen dat zullen worden. Ik zie het somber in.

4. Italië: Emma Marrone - La Mia Città

Italië heeft altijd meer waarde gehecht aan hun eigen San Remo festival en dat zorgde ervoor dat ze vanaf 1998 gewoon helemaal maar niet meer meededen.
In 2011 keerde het land terug en werd promt tweede. De jaren erna wist het ook de top 10 te behalen (9e en 7e).

De vraag is nu of Emma dat ook gaat doen. Als het aan mij ligt wel: wederom één van de sterkere inzendingen dit jaar. Misschien ietwat te schreeuwerig en rockerig voor de opoes uit Griekenland en Rusland maar je kunt je de vraag stellen of die überhaupt wel stemmen. Het Songfestival is wel degelijk behoorlijk populair onder jongeren in Europa.

Italië gewoon weer in de top 10? Ja graag!

01. Noorwegen
02. Israël
03. Armenië
04. Italië
05. Albanië
06. Nederland
07. Griekenland
08. Frankrijk
09. Duitsland
10. Malta

11. Estland
12. Zweden
13. Finland
14. Moldavië
15. Oostenrijk
16. Ierland
17. Polen
18. Rusland
19. IJsland
20. Slovenië

21. Zwitserland
22. Hongarije
23. Georgië
24. Montenegro
25. Macedonië
26. Azerbeidzjan
27. Oekraïne
28. Portugal
29. Roemenië
30. Denemarken

31. Litouwen
32. San Marino
33. België
34. Wit-Rusland
35. Letland

5. Spanje: Ruth Lorenzo - Dancing in the Rain

Spanje stuurt Ruth Lorenzo met het ietwat zoete Dancing in the Rain. Het is degelijkheid en voorspelbaarheid troef met deze inzending maar wel typisch zo'n nummer dat het bij veel mensen goed zal doen maar waarom nu toch weer gezongen in 2 talen? Mens zing of in het Engels if on het Spaans. Elk jaar roep ik het weer: verplicht in eigen taal zingen allemaal want dat was wat het Songfestival zo leuk maakte.

Ruth gaat niet winnen maar zou het best leuk kunnen doen (ik schat zo ergens tussen de 10e en 15e plaats, misschien zelfs randje top 10).
Niet heel erg slecht maar 1 klontje suiker minder had lekkerder geweest.

01. Noorwegen
02. Israël
03. Armenië
04. Italië
05. Albanië
06. Nederland
07. Griekenland
08. Frankrijk
09. Duitsland
10. Malta

11. Estland
12. Zweden
13. Finland
14. Moldavië
15. Oostenrijk
16. Ierland
17. Spanje
18. Polen
19. Rusland
20. IJsland

21. Slovenië
22. Zwitserland
23. Hongarije
24. Georgië
25. Montenegro
26. Macedonië
27. Azerbeidzjan
28. Oekraïne
29. Portugal
30. Roemenië

31. Denemarken
32. Litouwen
33. San Marino
34. België
35. Wit-Rusland
36. Letland

aERodynamIC schreef:
Niet heel erg slecht maar 1 klontje suiker minder had lekkerder geweest.
Maak daar maar een paar scheppen van Mierzoet vind ik het en erg braaf. Ik kan me niet voorstellen dat dit de top-20 haalt, maar misschien heb ik het mis.

Nee, dan heeft Italië het beter voor elkaar. Die sturen al vier jaar op rij een goed nummer. Spanje vind ik al jaren achter elkaar vreselijk In het Italiaans zingen lijkt me sowieso iets dat bonuspunten oplevert, want wie vindt dat nu geen mooie taal?

Nog 1 inzending te gaan (UK) en dan doe ik een voorzichtige voorspelling.

Overigens zijn de eerste repetities al achter de rug.

Een flard van de eerste repetitie van de Common Linnets:

En Axel:

6. Verenigd Koninkrijk: Molly - Children of the Universe

Het Verenigd Koninkrijk stuurde oudgedienden Bonnie Tyler en Engelbert Humperdinck maar dat bleek geen garantie voor succes op het festival en daarom sturen ze nu Molly Smitten- Downes, een ietwat minder bekende naam.
Children of the Universe staat als een huis en past wel in het huidige poplandschap. Een nummer dat niet iedereen zal kunnen waarderen maar er zal wel moeten worden toegegeven dat het een goed popnummer is, een nummer dat mij persoonlijk wel weet te pakken. Top 10 waardig vind ik.

En dat zorgt voor de volgende eindstand n.a.v. de studioversies. Zoals elk jaar zullen er wel wijzigingen ontstaan na de avonden zelf. Hoe dan ook mag de winst voor mij naar Noorwegen dit jaar en kan ik goed leven met Israël, Armenië, Italië of het Verenigd Koninkrijk.

01. Noorwegen
02. Israël
03. Armenië
04. Italië
05. Verenigd Koninkrijk
06. Albanië
07. Nederland
08. Griekenland
09. Frankrijk
10. Duitsland

11. Malta
12. Estland
13. Zweden
14. Finland
15. Moldavië
16. Oostenrijk
17. Ierland
18. Spanje
19. Polen
20. Rusland

21. IJsland
22. Slovenië
23. Zwitserland
24. Hongarije
25. Georgië
26. Montenegro
27. Macedonië
28. Azerbeidzjan
29. Oekraïne
30. Portugal

31. Roemenië
32. Denemarken
33. Litouwen
34. San Marino
35. België
36. Wit-Rusland
37. Letland

Laat ik mijn eigen beoordeling achterwege en kijk ik naar hoe er internationaal gereageerd wordt dan denk ik dat we de volgende landen in de gaten moeten houden. Kortom, een voorzichtige voorspelling:

1. Armenië
2. Zweden
3. Oostenrijk
4. Hongarije
5. Griekenland
6. Italië
7. Israël
8. Noorwegen
9. Verenigd Koninkrijk
10. Denemarken

En de kansen voor Nederland en België?

Ik denk dat België wel een hoge gunfactor heeft en veel mensen zijn gevoelig voor dit soort kleffe ballads dus die zie ik de finale wel halen om daar vervolgens ergens rond de 15e plaats te zien stranden.
Nederland vind ik een stuk lastiger in te schatten. Het wordt in het buitenland behoorlijk gewaardeerd maar ook neergesabeld als extreem saai. Het gaat kantje boord worden: net wel of net niet en mocht de finale gehaald worden dan zie ik het daar ergens rond de 20e plaats eindigen.
Ik hoop vurig dat ik ernaast zit uiteraard

Winnen? Nee, geen Brussel of Amsterdam 2015.

Alle deelnemers aan de tweede halve finale zijn beluisterd. Hieronder doe ik mijn eerste indrukken uit de doeken.

Noorwegen en Griekenland zie ik vrij gemakkelijk de finale halen. Daarna wordt het moeilijk te voorspellen. Israël, Zwitserland en Finland maken een goede indruk en ook Polen zou de finale kunnen halen. Zwitserland en Finland behoren ook tot mijn eigen favorieten. Daarna volgen nog een hoop aardige nummers (Slovenië, Ierland, Roemenië, Israël, Oostenrijk), die nog geen onuitwisbare indruk hebben achtergelaten, maar die ik desondanks best kan waarderen. Weinig uitschieters dus in deze halve finale, maar best sterk in de breedte.

01. Malta: Firelight - Coming Home

Mumford and Sons-stijl. Niet origineel, maar wel uitermate geschikt voor het Songfestival. Toch had dit nummer heel wat aanstekelijker en vrolijker gekund, want zoals het nu klinkt vind ik het niet eens zo heel leuk. Die samenzang en de climax zijn dan weer wel mooi, maar of dat het liedje weet te redden weet ik niet. O ja, de zanger is een creep.

02. Israel: Mei Finegold - Same Heart

Dit is zonder twijfel een goed nummer. Een sterke, rauwe stem, flink wat pit en een catchy refrein. Dat is toch vrij essentieel voor een uptempo Songfestival-nummer. Alle ingrediënten zijn dus aanwezig, nu alleen nog hopen dat het live een beetje klinkt. Het kan wel eens erg schreeuwerig gaan worden en dat is natuurlijk niet bevorderlijk.

03. Norway: Carl Espen - Silent Storm

Een breekbaar liedje als dit zie ik wel hoog scoren. Dit is gewoon erg mooi, al vind ik het zelf nog wat aan de saaie kant. Vaker luisteren kan wonderen doen, maar dat zullen de meeste stemmers niet doen. Met een sobere performance kan de aandacht volledig op het liedje gelegd worden en dan palm je heel veel mensen in. Dat gaat vast lukken.

04. Georgia: The Shin and Mariko - Three Minutes to Earth

Wat stelt die eerste minuut voor? Wat een vage muziek zeg . En vaag blijft het. Apart is het zeker, maar ik weet echt niet wat ik hiervan moet vinden. Dit kan wel eens een grote afgang worden, maar dat is puur gebaseerd op een onderbuikgevoel. Ik vind er zelf in ieder geval weinig aan.

05. Poland: Donatan & Cleo - My Słowianie - We Are Slavic

Aan de dramatische tekst zal ik geen woorden vuilmaken. Muzikaal is het prima te pruimen. Vrij simpel en goedkoop, dat wel, maar best aanstekelijk. Kan daarom best aardig gaan presteren.

06. Austria: Conchita Wurst - Rise Like a Phoenix

Een opvallende verschijning is ze/hij/het zeker, dus publiciteit zullen ze vast krijgen. Of dat extra stemmen zal opleveren betwijfel ik. Het zal misschien eerder stemmen kosten. En dan nu over het liedje: Een beetje zeurderig en dramatisch, maar eerlijk gezegd vind ik het best mooi. En Conchita heeft gewoon een mooie stem.

07. Lithuania: Vilija Matačiūnaitė - Attention

Jammer maar helaas voor Litouwen: Dit is grauwe middelmaat. Best een aardig liedje hoor, en een leuke zangeres, maar als ik me afvraag wat dit nummer bijzonder maakt moet ik het antwoord schuldig blijven. Dit nummer ís niet bijzonder. Van mij mag ze de finale halen, maar dat gaat absoluut niet gebeuren.

08. Finland: Softengine - Something Better

Bandjes op het Songfestival vind ik altijd wel leuk. Ook al boeken ze zelden succes, ik vind dit soort poprock-songs meestal wél de moeite waard. Deze van Softengine hoort daar zeker bij. Stukken beter, volwassener en aanstekelijker dan de inzending van IJsland. Finale? Ja graag!

09. Ireland: Can-Linn feat. Kasey Smith - Heartbeat

Dit nummer heeft hitpotentie en kan zomaar een paar hitlijsten bestormen. Dat zegt echter nog niets over de kansen op het Songfestival. De song is goed en de melodielijnen zijn prima. Ook het refrein is aanstekelijk genoeg. Toch heb ik er geen lekker gevoel bij. Het knalt niet genoeg. Iets meer pit had zeker niet misstaan.

10. Belarus: Teo - Cheesecake

Gedrochten horen er nu eenmaal bij. Wit-Rusland heeft de eer. Dit nummer heeft alles in zich om de schlemiel van het festival te worden, want dit nummer is slecht. Ik wilde bijna gaan zeggen dat het ergens nog best catchy is, maar halverwege het nummer neemt irritatie de overhand. Dat accent maakt het alleen nog maar ondraaglijker.

11. F.Y.R. Macedonia: Tijana - To the Sky

Dance kan prima scoren, maar vaak komt het live veel minder goed uit de verf van in de studio. Dat zie ik hiermee ook wel gebeuren. Is het een goed liedje? Ook dat niet. Erg weinig om het lijf en een erg simpele, oppervlakkig beat. Ik vind het niet onprettig om aan te horen, maar ik denk dat ik hier snel op uitgeluisterd ben.

12. Switzerland: Sebalter - Hunter Of Stars

Dit is leuk! Dit nummer ligt heerlijk in het gehoor en dat fluitje nestelt zich razendsnel in je geheugen. Dat heb je net nodig op het Songfestival. Ik weet niet hoe dit live gebracht gaat worden, maar met een leuk bandje op het podium en de sympathiek ogende zanger als stralend middelpunt kan dit hoge ogen gaan gooien.

13. Greece: Freaky Fortune feat. RiskyKidd - Rise Up

De inzendingen van Griekenland zijn de laatste jaren altijd erg hip en modern en dat is nu niet anders. Lekker nummer, met toch weer een Balkanbeat erin verstopt. Dat is het enige wat het nummer echt bijzonder maakt, want verder is het een vrij standaard danceliedje. Wel lekker en dat is het belangrijkste.

14. Slovenia: Tinkara Kovač - Round and Round

Waarom heb ik het gevoel dat ik dit al veel vaker gehoord heb? Zangeres, tikje bombastisch in het refrein, opvallend instrument erbij (dwarsfluit deze keer) en een elektronische beat eronder. Zelf vind ik het een goed nummer hoor, mooi gezongen ook, maar het zou me niet verbazen als dit er genadeloos uitvliegt.

15. Romania: Paula Seling & OVI - Miracle

Leuk idee, zo’n duet, maar dat werkt veel beter bij ballads. Dit soort nummers kun je net zo goed door een iemand laten zingen, want de kans dat er een vals zingt maak je nu alleen maar groter. De live-versie die ik net heb gehoord klonk niet super. Het nummer is goed, maar doorsnee. Lekkere beat, aanstekelijk refrein: Hier houd ik wel van, maar ik weet inmiddels dat dit soort nummers altijd teleurstellen als het om de knikkers gaat.

De eerste zes finalisten zijn de laatste zes nummers die ik beluisterd heb. Hieronder mijn eerste indrukken.

Denmark: Basim - Cliche Love Song

Popmuziek uit het boekje. Als Songfestivalliedje is dit natuurlijk ideaal: De tekst is met al die scoobiedoobiedabdab’s gemakkelijk mee te zingen en catchier dan dit wordt muziek bijna niet gemaakt. Basim is de Deense Bruno Mars en lijkt me een goede outsider voor de winst. Ik walg van Bruno Mars, maar dit vind ik toch wel erg leuk. Vooruit, alleen tijdens het Songfestival dan.

Spain: Ruth Lorenzo - Dancing in the rain

Inderdaad: Een erg zoet liedje. Het glazuur spat er bijna vanaf. Zingen kan Ruth wel, maar het liedje weet me niet echt te boeien. Het nummer is lang niet zo slecht als ik gisteren (na de eerste luisterbeurt) nog dacht, maar kapot ben ik er niet van. Denkt Spanje echt te kunnen presteren met zo’n doorsnee liedje?

Italy: Emma - La Mia Città

Een rockband hoef je niet naar het festival te sturen, want die bakken er meestal niet veel van. Dit is ook een rocksong, maar dan een die wel succes kan boeken. Een nummer met ballen en een zangeres die dat overtuigend kan overbrengen. De Italiaanse taal doet het vast ook goed, in ieder geval bij mij.

France: TWIN TWIN - Moustache

Lekker nummertje hoor! Natuurlijk horen we dit soort dancenummers wel vaker, maar toch vind ik dit liedje wat bijzonders hebben. En dan heb ik het niet eens over de taal. Ik ben benieuwd hoe dit live gebracht gaat worden en of het dan een beetje uit de verf komt. Als de vrolijkheid uit de clip live goed nagebootst kan worden hoeft Frankrijk niet bang te zijn voor een afgang. Zo niet, dan...

United Kingdom: Molly - Children of the Universe

Mja. Ik vind hier dus niet veel aan. Het refrein doet me helemaal niks en de rest van het liedje nog minder. Toch klinkt het allemaal best degelijk en lijkt het me best een geschikt Songfestivalnummer. Maar mijn god, wat wordt die titel vaak herhaald zeg. Het wordt bijna irritant.

Germany: Elaiza - Is it right

Wat een vervelend stem heeft dat mens. Een grote kwek die aan P!nk doet denken, maar het rauwe en luide in haar stem past totaal niet bij het liedje. Qua instrumentatie wel leuk, maar de zang leidt me continu af. En dan is het ook nog eens een behoorlijk eentonig nummer. Verreweg de zwakste inzending van Duitsland van de laatste vijf jaar.

Zo, ik ben weer helemaal bij. Tijd om de polls te bekijken!

Armenië bovenaan? Dat had ik dus totaal niet zien aankomen, maar wat vind ik dit een heerlijke verrassing!
Dat Zwitserland het zo slecht doet verrast me ook. Gelukkig zijn het maar polls. Ik zie Zwitserland een beetje als het Malta van vorig jaar: Het sympathieke bandje met dito zanger dat door de live-performance veel stemmen in de wacht sleept. Ik blijf hoop houden op een goede afloop.

Ik zie Armenië zeker de top 3 halen en wellicht winnen.

Ik ben even afwezig geweest in dit forum. Puur omdat ik mijn top 37 opnieuw aan het herordenen was na de itunesversies gehoord te hebben. Maargoed, deze volgt later.
Armenië zal hoog eindigen, net als Zweden denk ik (en misschien Denemarken). Vandaag een kort live stukje van het nummer van Israel gehoord en dat klonk ook erg hoopgevend

1. Denemarken: Basim - Cliché Love Song
Inderdaad een cliché lovesong al is het wel goed gezongen (lijkt sterk op Bruno Mars) en aanstekelijk ritme.

2. Duitsland: Elaiza - Is It Right
Op zich wel een mooie eigenzinnige song maar de zang is zwak en niet al te toonvast. Met een andere zangeres zou ik wel een hoog cijfer hebben gegeven.
Cijfer: 5

3. Frankrijk: Twin Twin - Moustache
Frankrijk stuurt dan weer een Stromae-kloon. Net als zijn inspirator vind ik het nummer aardig maar heb er niet ondersteboven van.
Cijfer: 6

4. Italië: Emma Marrone - La Mia Città
De Italiaanse inzendingen kan ik globaal wel smaken. Ook dit rocknummer mag er zijn hoewel weinig origineel.
Cijfer: 6

5. Spanje: Ruth Lorenzo - Dancing in the Rain
Een wat te zoete ballad dat ze beter geheel in het Spaans had gezongen. Een mooie stem heeft ze wel.

6. Verenigd Koninkrijk: Molly - Children of the Universe
Ook de inzending van BG is best te pruimen maar memorabel of opzienbarend is wat anders. Degelijk zonder meer.

De leden van alle vakjury's zijn gisteren bekendgemaakt. Dat doen ze dit jaar voor het eerst, dus nu kan Daniël Dekker zijn mond niet meer voorbij praten. Scheelt een hoop gedoe

De Nederlandse juryleden zijn: Tony Berk, Freek Bartels, Marlayne Sahupala, Ruth Jacott en Sander Lantinga.

De repetitie:

En voor de Belgen op deze site:

Die repetitie van The Common Linnets klinkt prima hoor. Maar als dan dat nummer van Hongarije erachteraan komt ben ik Nederland allang weer vergeten... Het optreden van België is een stuk indrukwekkender.

Armenië vind ik niet best klinken trouwens. Geweldig nummer, maar de zang laat duidelijk te wensen over. Zonde.

Even tussendoor

Vandaag precies 28 jaar geleden won Belgie voor het eerst het Songfestival (03-05-1986)
Ieder jaar staan we samen met Sandra en een groep fans van het eerste uur even stil bij dat euforistische moment van weleer. Over 3 weken (25-05) ga ik haar weer ontmoeten achter de schermen en dat is en blijft nog steeds een heugelijk moment voor mij

Sandra Kim - J'aime la Vie (1986)

Ik zie België ook verder komen dan Nederland.. veel mensen houden wel van dat dramatische denk ik zo.

Hier is mijn bijgewerkte top 37 (nog steeds gebaseerd op de studioversies):

1 Zweden
2 Azerbeidzjan
3 Israël
4 Estland
5 Albanië
6 Armenië
7 Moldavië
8 Oekraïne
9 Oostenrijk
10 Noorwegen
11 Montenegro
12 Malta
13 Griekenland
14 Hongarije
15 Duitsland
---------- Hierboven staan de sterke nummers ---------------
16 Spanje
17 Denemarken
18 Slovenië
19 Roemenië
20 Nederland
21 Verenigd Koninkrijk
22 Ierland
23 Macedonië
24 Portugal
25 San Marino
26 Wit-Rusland
27 Letland
28 Rusland
29 België
30 Italië
---------------------Hieronder staan de gedrochten van dit jaar------------
31 Polen
32 Georgië
33 Frankrijk
34 Zwitserland
35 IJsland
36 Finland
37 Litouwen

Voorspelling voor de 1e halve finale:

Door (niet in volgorde):
1. Armenië
2. Estland
3. Zweden
4. Oekraïne
5. België
6. Hongarije
7. Letland
8. Azerbeidzjan
9. Montenegro
10. Moldavië

Er uit:
1. Albanië
2. San Marino
3. Portugal
4. Nederland
5. IJsland
6. Rusland

Ik heb gisteren het nummer van de UK gehoord in de show van Graham Norton en ik kan er vrij weinig van herinneren.. zegt genoeg denk ik. Verder heb ik bijna niets gehoord van de andere nummers, ik laat me verrassen.

Ik ga het volgen via de BBC, het commentaar van GN is hilarisch

staralfur schreef:

Ik ga het volgen via de BBC, het commentaar van GN is hilarisch

Een stuk beter dan dat van de Nederlandse commentatoren inderdaad!

Als ik het goed heb gaat Cornald Maas dit jaar weer commentaar geven. Ik vind dat hij het altijd erg leuk doet. Van Jan Smit zijn we helaas nog niet af...

Ja klopt! Had dan liever de combi van Cornald en Daniël Dekker gezien... Maarja....

Ik maak gewoon even een toptientje hoor.

1. Noorwegen
2. Israël
3. Finland
4. Armenië
5. Frankrijk
6. Griekenland
7. Estland
8. Verenigd Koninkrijk
9. Oostenrijk
10. Roemenië

Onweerwolf
Hallo lieve mede-ESC fans,

Ik heb het te druk gehad om me voldoende te kunnen focussen om mee te doen met de besprekingsronde van Aero. Sorry daarvoor. Iedereen bedankt voor het bespreken, ik heb het inmiddels allemaal gelezen.

Ik heb eindelijk ook de tijd gevonden om alle nummers minstens 5x te beluisteren, waarvan 2x met koptelefoon, zodat ik nu ook eindelijk mijn beknopte mening kan presenteren.

Hier is mijn top 37 van dit jaar, zoals het er nu voor staat, van slecht naar goed:

37. Finland: Softengine - Something Better

Ultravlakke alt.rock zonder inhoud.

36. Iceland: Pollapönk - Enga Fordóma

Suffe pretpunk.

35. Germany: Elaiza - Is It Right

Vervelend liedje met een irritante tekst.

34. Poland: Donatan & Cleo - My Słowianie (Slavic Girls)

Circusmuziek die nergens interessant wordt.

33. Netherlands: The Common Linnets - Calm After The Storm

Nederland stuurt weer eens iets dat je direct na het horen weer bent vergeten. Ik snap niet dat men na het serieuze succes van Anouk vorig jaar nu weer zo'n prutzangeres neemt. En dan die gast. Dit mag in het rijtje met Re-Union en 3JS.

32. Belarus: TEO - Cheesecake

Tsja, luchtig liedje dat ook nergens echt catchy is.

31. Macedonia: Tijana Dapčević - To The Sky

Niet slecht, niet goed, doet me helemaal niets.

30. Ukraine: Maria Yaremchuk - Tick-Tock

Dat vage geluidje is wel grappig, verder niets wat noemenswaardig is aan dit nummer.

29. Latvia: Aarzemnieki - Cake To Bake

Richard Harris had ooit een monsterhit met een volstrekt ridicuul liedje over taart. Dit is toch catchy, ondanks dat ik het eigenlijk te banaal vind.

28. Russia: Tolmachevy Sisters - Shine

Typisch ESC liedje van deze oud JESC-ers. Niet slecht maar ook niet bijzonder.

27. Georgia: The Shin Feat. Mariko - Three Minutes To Earth

Ik vond het eerst helemaal niets omdat het structuurloos lijkt maar het heeft toch wel iets. Hele bijzondere inzending waarvan ik me afvraag waar het gaat eindigen. Een beetje een groeier dit.

26. Slovenia: Tinkara Kovač - Spet/Round And Round

Slovenië probeert te cashen op de fluitjes winst van vorig jaar maar het liedje is te zwak.

25. Ireland: Can-Linn Feat. Kasey Smith - Heartbeat

Ierland stuurt een liedje dat zo ongeveer exact volgens het ESC boek is gecomponeerd. Volledig binnen de lijntjes. Aardig maar niet spannend.

24. Romania: Paula Seling & Ovi - Miracle

Dit duo werd ooit 3e voor Roemenië met een zeer vergelijkbare compositie maar net als Bulgarije vorig jaar gaat dit geen grote potten breken denk ik. Finale zal er net in zitten.

23. Switzerland: Sebalter - Hunter Of Stars

Op zich vind ik dit een leuk liedje maar met de toffe ingrediënten hadden ze iets beters moeten kunnen produceren vind ik. Een van de meer alternatieve inzendingen dit jaar. Krijgt een kleine gunfactor van mij.

22. Albania: Hersi Matmuja - Zemërimi I Nje Natë

Alleszins een degelijke inzending van Albanië maar het komt niet boven de middelmaat uit.

21. Spain: Ruth Lorenzo - Dancing In The Rain

Ook Spanje heeft een goed in het gehoor liggend liedje dat toch die X factor wel sterk mist.

20. Estonia: Tanja - Amazing

Estland heeft een goede moderne song met een sterke opbouw maar een te matig arrangement.

19. France: Twin Twin - Moustache

Frankrijk gaat voor de Stromae kloon. Ik vind Stromae erg goed, dit is net iets minder sterk.

18. Montenegro: Sergej Ćetković - Moj Svijet

De verplichte Balkan ballad komt dit jaar uit Montenegro. Ik heb een zwak voor het genre, maar ik heb ze zeker al beter gehoord.

17. San Marino: Valentina Monetta - Maybe

Twee jaar geleden vond ik het Facebook liedje van Valentina vreselijk. Vorig jaar had ze een mooie klassieke ballad die onterecht de finale net niet haalde. Dit jaar doet ze ongeveer hetzelfde als vorig jaar maar het liedje is net iets minder goed. Ik hoop dat ze het dit jaar wel haalt.

16. Malta: Firelight - Coming Home

Malta's inzending vond ik eerst erg leuk. Het doet me positief denken aan Simon & Garfunkel maar de houdbaarheidsdatum lijkt al snel dichterbij te komen helaas.

15. Moldova: Cristina Scarlat - Wild Soul

Ja, hier begint het sterke gedeelte. Moldavië komt met een hele sterke popsong met dubstep en een flinke stem. Goed gedaan maar winnen zal het niet.

14. Italy: Emma - La Mia Città

Dit is voor mij de groeier van het jaar. Ik vond er eerst niets aan maar de stem van Emma heeft voldoende inhoud om het nummer naar een hoger niveau te tillen. Ik ben benieuwd naar haar live performance. Is Italië misschien toch wel weer een outsider dit jaar.

13. Denmark: Basim - Cliche Love Song

Dit doet me heel sterk denken aan Mika. Het is een verdomd intelligent liedje dat het midden houdt tussen irritant en aanstekelijk maar voor alsnog doorslaat naar de positieve kant van de balans. Opvallend, catchy en eigenlijk ook wel een leuke tekst. Ik schat Denemarken wel weer in voor een top 10 notering.

12. Azerbaijan: Dilara Kazimova - Start A Fire

Azerbeidzjan is het enige land dat altijd kwaliteit brengt. Ik heb ze nog nooit op een slechte inzending kunnen betrappen. Ook deze moderne ballad is weer goed. Maar het mist denk ik net iets speciaals dat het nummer de Top 5 in duwt.

11. Hungary: András Kállay-Saunders - Running

Hongarije is al een tijdje bezig met originele inzendingen te sturen en ook deze mag er weer zijn. Een liedje met een hele actuele sound. Eigenlijk op het snijvlak van mainstream alternatief en pop. Sterke compositie met degelijke zang. Dit jaar zal het nog niet zover zijn denk ik maar als Hongarije zo door gaat dan gaan we binnen enkele jaren een keer naar Boedapest, want de aanhouder wint. Goed gedaan Hongarije!

10. UK: Molly - Children Of The Universe

Engeland stuurt eindelijk weer eens een echt knap liedje. Het is wel heel erg X-factor verantwoord, maar het klinkt als een klok. Ze zijn de eeuwige tweede en heel misschien dit jaar ook wel weer. Het zou me niet verbazen.

9. Greece: Freaky Fortune Feat. Riskykidd - Rise Up

Griekenland scoort altijd goed op het ESC en ook dit jaar gaat dat weer het geval zijn. Zeker top 10 en misschien een hele lichte outsider voor de winst al is dat misschien net iets te hoog. Het liedje is een hypermoderne fusie van stijlen die gegarandeerd aanslaat en als ze in de finale rond de 18e t/m de 24e plek loten dan verwacht ik er veel van.

8. Portugal: Suzy - Quero Ser Tua

Dit is een beetje een guilty pleasure voor mij. Het is een zeer lichtvoetig deuntje maar dat deuntje is gewoon ontzettend lekker. Zo mag ik Portugal graag horen.

7. Israel: Mei Finegold - Same Heart

Israël is zeker een van mijn favoriete ESC landen. Hebreeuws klinkt gewoon erg boeiend in mijn oren en ook dit jaar komt Israel weer met een behoorlijk sterke pop ballad die deels Engels, deels Hebreeuws is. Ik heb ze al wel beter gehoord uit Israël maar dit nummer is ook wel weer heel erg ESC verantwoord.

6. Lithuania: Vilija Matačiūnaitė - Attention

De inzending van Litouwen was de eerste dit jaar die me erg kon bekoren. Ik hou wel van deze stijlen fusie en het doet me denken aan Santigold. Dwingende zang met poptronica. Ik hoop dat ze minimaal de finale kunnen halen maar ik gok dat het niet erg populair zal zijn.

5. Sweden: Sanna Nielsen - Undo

Ja Zweden. Het meest fanatieke songfestivalland krijgt het weer voor elkaar om met een hele knappe popsong te komen die perfect is voor ESC. Het voldoet aan alle eisen en is zeker een hele grote kanshebber. Toch zou het niet de meeste bijzondere winnaar van de afgelopen jaren zijn als het wint.

4. Austria: Conchita Wurst - Rise Like A Phoenix

De klassieke ballad van het jaar komt uit Oostenrijk. Ze mag dan een man die er uitziet als een vrouw met een baard zijn, dat neemt niet weg dat Conchita wel degelijk uitstekend kan zingen en ze heeft een nummer dat 20 jaar geleden kanshebber zou zijn geweest voor goud. Nu is het wellicht net iets te belegen. Ik zou het haar niettemin van harte gunnen.

3. Armenia: Aram MP3 - Not Alone

Ohh, Armenië. Het land is al een aantal keren aardig op koers voor de de overwinning geweest en dit jaar zou het wel eens echt kunnen lukken met deze drama ballad die het vooral moet hebben van de sterke spanningsboog in het arrangement. Yerevan 2015?

2. Norway: Carl Espen - Silent Storm

Het liedje van Noorwegen is absoluut prachtig in zijn eenvoud. Het is zo'n type galm nummer dat er elk jaar wel bij zit maar niet vaak overtuigt. Doet me denken aan Estland 2012 en dat kwam uiteindelijk toch flink bovendrijven in de finale. Dit nummer is beter en het verdient een Top 5.

1. Belgium: Axel Hirsoux - Mother

En tenslotte België, het land dat van alles probeert en heel vaak voor de dag komt met suffe truttenmuziek. Heel soms raken ze echter wel de juiste snaar. De laatste keer dat België echt heel serieus meedeed was met Urban Trad in 2003 toen ze met slechts 2 punten verloren van Turkije. Ik denk dat Axel Hirsoux er dit jaar heel dicht bij kan gaan komen want Mother is de grote dark horse van 2014 en in een veld zonder echt hele duidelijk overwinningsfavoriet zijn de omstandigheden misschien wel ideaal. De vraag is of Europa valt voor het enorme sentiment en natuurlijk of Alex het live kan brengen zoals het op CD klinkt. Ik vind het in ieder geval een steengoed nummer en ik hoop van harte dat de winst dit jaar naar een klein landje, zonder al te veel politieke vriendjes, in West-Europa mag gaan.

Verrassende nummer 1 mag ik wel zeggen

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:49 uur

geplaatst: vandaag om 07:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.