MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Voordeel van Nederland t.o.v. mijn persoonlijke favoriet Noorwegen: de zanger staat er ongeïnteresseerd en beetje shabby bij en zingt het soms gewoon niet goed.

Als Waylon en Ilse weer zo prima zingen, camera pakken en elkaar zo aankijken denk ik dat we zeker top 10 moeten kunnen halen.
Maar kunnen ze het nog een keer zo sterk?!

Anouk was in de halve finale duidelijk minder maar herpakte zich in de finale zelf.

Ik ben positief verrast door Nederland. Het werd gisteren beter gebracht dan in de voorgaande live-optredens en het is misschien ook wel sprankelender dan de studioversie. Qua performance gewoon het beste wat we gisteravond zagen.

Ik denk dat ronde de 10e plaats eindigen heel goed mogelijk is. Sinds er een vakjury mee doet maken dit soort serieuze nummers veel meer kans op een mooie notering. Vorig jaar won Anouk het ook vooral op jurystemmen. Ik denk dat het dit jaar weer precies hetzelfde gaat.

catdog schreef:
Calm After the Storm heeft zich als enige song van het festival, naast hun eigen entry natuurlijk, gevestigd in de UK iTunes Top 100. Toch best netjes. Zaterdag gaat best spannend worden.

Verbaast me niets dat dit in verschillende hitlijsten ook opduikt. Het heeft een beetje dezelfde vibe als Lady Antebellum's Need You Now wat het ook heel goed deed in een groot deel van Europa.

Ik heb luidkeels meegezongen met de inzending van Nederland. Al vanaf de eerste noten.

'EVERY BREATH YOU TAKE, EVERY MOVE YOU MAKE, EVERY BOND YOU BREAK, EVERY STEP YOU TAKE, I'LL BE WATCHING YOU!’

RockAround schreef:
Ik heb luidkeels meegezongen met de inzending van Nederland. Al vanaf de eerste noten.

'EVERY BREATH YOU TAKE, EVERY MOVE YOU MAKE, EVERY BOND YOU BREAK, EVERY STEP YOU TAKE, I'LL BE WATCHING YOU!’

De oorpolitie is op dit moment onderweg naar je.

En nu derde bij de bookmakers, toe maar!

Eurovision Betting | Eurovision Odds | Oddschecker

RockAround schreef:

YouTube - The Common Linnets vs The Police - Every Storm You Take (DJ Sandstorm Mashup)

Houd je er wel rekening mee dat er pas 16 landen zeker zijn van de finale? Natuurlijk staat Nederland nu boven alle deelnemers aan de tweede halve finale, want die moeten nog een extra horde nemen.

Ja hoor, ik hou overal rekening mee. Als ze het zaterdag minder goed brengen heeft dat ook gevolgen. Dat iedereen (ja waar komen die miljoenen kijkers toch vandaan? het is toch een doelgroepfeestje? Songfestival is toch altijd kut?) nu ineens roept dat we eerste worden slaat nergens op natuurlijk.

Ik begreep zelfs dat er maar 3 punten verschil waren tussen de nummers 10, 11 en 12. Voor hetzelfde geld was NL tiende

Dit maakte Jon Ola Sand bekend (Difference between no. 10 and 12 in the first Semi_final was just 3 points. Every vote counts!). Dus geen gerucht of zo.

Martial
aERodynamIC schreef:

Als Waylon en Ilse weer zo prima zingen, camera pakken en elkaar zo aankijken denk ik dat we zeker top 10 moeten kunnen halen.
Maar kunnen ze het nog een keer zo sterk?!

Dat zal toch wel Eric?
Het zijn 2 professionele artiesten die al jaren meelopen.

Martial schreef:
(quote)

Dat zal toch wel Eric?
Ten eerste is een foutje snel gemaakt, zeker op zo'n groot podium en met zoveel druk erop.
Ten tweede klonk het optreden van gisteren beter dan alle voorgaande repetities.

Het zou prachtig zijn als het zaterdag net zo mooi klinkt, maar ik ben voorzichtig.

Onweerwolf
Ik kan me echt niet voorstellen dat Nederland de top 20 gaat halen hoor, volgens mij wordt er een beetje doorgedraafd na de finale plaats. Het liedje is echt veel minder sterk dan onze inzending van vorig jaar dus dat zou heel vreemd zijn.

Martial schreef:
(quote)

Dat zal toch wel Eric?

Kan altijd misgaan. Adele Dazeem, excuus, Idina Menzel bijv. is het gewend om dagelijks op te treden voor een Broadway publiek maar ging toch aardig de mist in bij afgelopen Oscars vanwege de extra druk die daar dan op dat optreden staat.

Onweerwolf schreef:
Ik kan me echt niet voorstellen dat Nederland de top 20 gaat halen hoor, volgens mij wordt er een beetje doorgedraafd na de finale plaats. Het liedje is echt veel minder sterk dan onze inzending van vorig jaar dus dat zou heel vreemd zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat de bookmakers er zo ver naast zouden zitten. De kans op een top-10 notering is zo'n 75%. Niet bij de beste 20 lijkt me zwaar onwaarschijnlijk.

Dat het minder sterk dan vorig jaar is is vooral wat jij verkondigd. Volgens mij zijn de meeste mensen het daar niet mee eens.

Volgens mij is Onweerwolf hier de enige die hier niet zo veel mee heeft, top 10 wordt makkelijk gehaald, denk zelfs wel de top 5.

Kwalitatief gezien is het een prima nummer. Dat het je smaak niet is kan altijd natuurlijk. Top 5 lijkt me wel wat hoog gegrepen maar ik laat me graag verrassen .

Gretz schreef:
(quote)

Dat het minder sterk dan vorig jaar is is vooral wat jij verkondigd. Volgens mij zijn de meeste mensen het daar niet mee eens.

Klopt, Ik vind de presentatie ook prima, tussen al dat visueel geweld is dit een oase van rust.
Mensen die hier dus gevoelig (lang niet iedereen) voor zijn, gaan nog naar het liedje luisteren ook.

Wat een optimisme hier ineens! Dat Nederland in de polls omhoog is geschoten is echt nog geen garantie voor succes hoor. Tot een week geleden durfde nog niemand hardop uit te spreken dat Nederland de finale gingen halen en nu verwacht iedereen ineens een top-10-notering.

Ik hou voorlopig nog een grote slag om de arm. Misschien moeten meer mensen dat doen, voordat heel Nederland straks zwaar teleurgesteld is na een 18e plek.

Onweerwolf
Gretz schreef:
(quote)

Ik kan me niet voorstellen dat de bookmakers er zo ver naast zouden zitten. De kans op een top-10 notering is zo'n 75%. Niet bij de beste 20 lijkt me zwaar onwaarschijnlijk.

De bookmakers hebben het wel vaker verkeerd. Hongarije 2011 bijvoorbeeld.

Volgens mij wel hoor.

Oh, maar ik denk niet dat NL gaat winnen, ik vind het ook niet allerbeste NL liedje ever, maar tussen al die 100 meters hard zingen, vond ik het wel het meest subtiele liedje.

Onweerwolf schreef:
(quote)

En Frankrijk 2011. En Estland 2011. De bookies waren duidelijk uit vorm

Onweerwolf schreef:
(quote)

Klopt, maar veel vaker zitten ze goed. De kans op een top 20-notering is gewoon heel erg groot, hoe je het ook wend of keert. Ik schat zo'n 90%.

Onweerwolf
stoepkrijt schreef:
(quote)
En Frankrijk 2011. En Estland 2011. De bookies waren duidelijk uit vorm

Andersom kan het ook trouwens; Estland 2001. Nog altijd een volstrekt onbegrijpelijke winnaar, dat had het jaar van Griekenland moeten zijn. Met terugwerkende kracht is Antique's "(I Would) Die For You" ook een grote fan favorite geworden terwijl "Everybody" behoorlijk vergeten is. Heel vreemd jaar dat.

Zo ver terug gaat mijn Songfestival kennis niet, hoor Ik kan me nog wel herinneren dat er twee festivals achter elkaar in de Baltische staten zijn gehouden, maar daar houdt het ook mee op.

Onweerwolf
stoepkrijt schreef:
Zo ver terug gaat mijn Songfestival kennis niet, hoor Ik kan me nog wel herinneren dat er twee festivals achter elkaar in de Baltische staten zijn gehouden, maar daar houdt het ook mee op.

Dat was inderdaad dat jaar en het jaar erop won Letland met Marie N., wat overigens wordt gezien als de slechtste winnaar van de afgelopen 20 jaar. Waar ik het wel mee eens kan zijn.

Het leek wel alsof de Baltische Staten toendertijd heel veel gunstemmen kregen omdat ze net mee waren gaan doen.

Ach ik ben al blij dat Nl de finale heeft gehaald, nu nog even in de top 10 en ik ben tevereden.

Onweerwolf
Overigens een beetje ondergesneeuwd door het feit dat Valentina eindelijk de finale heeft gehaald maar ook Montenegro staat voor de eerste keer in de finale terwijl ze al voor de 6e keer meedoen.

Leuk is dat.

De beste score ooit voor een artiest uit Montenegro was Danijel voor Joegoslavië in 1983 met een 4e plek voor Džuli, wat voor mij wel een kleine persoonlijke favoriet is. Dat nummer is later nog een behoorlijke hit in Europa geworden door cover versies.

Veel mensen herkennen het vast wel:

Ik denk niet dat Montenegro dit jaar beter zal scoren dan Danijel in '83.

Het is hier al genoemd, maar de belangrijkste reden waarom we zo stijgen bij de bookmakers is iTunes, waar we het het allerbeste doen van alle nummers van gisteren. Kleine vergelijking tussen Nederland en Belgie:

Nederland:
1-Netherlands
1-Latvia
2-Sweden
3-Estonia
3-Lithuania
5-Denmark
9-Finland
12-Hungary
17-Belgium
19-Ireland
20-Norway
20-Austria
22-Spain
42-Switzerland
48-Poland
81-Portugal
88-UK
88-Russia
88-Slovenia
93-Germany
285-Malta

Belgie:
69-Belgium
163-Netherlands

Op basis van itunes zijn Nederland, Hongarije, Armenie en Zweden de kandidaten van gisteren. De rest blijft flink achter in iTunes-cijfers.

Het zegt niet alles, want afvallers als Portugal en Letland doen het beter dan een aantal landen die wel door zijn (zoals San Marino en Montenegro). Maar misschien is dat het vakjury-effect. Portugal en Letland zijn bepaald geen nummers waar een vakjury voor gegaan zal zijn. Qua itunescijfers bungelt bij de nummers van gisteren Moldavie onderaan.

starbright boy schreef:
Het is hier al genoemd, maar de belangrijkste reden waarom we zo stijgen bij de bookmakers is iTunes, waar we het het allerbeste doen van alle nummers van gisteren.

Sterker nog, Nederland scoort op dit moment het beste van alle nummers. De landen die nog moeten komen scoren nu natuurlijk nog gemiddeld lager, maar wie weet blijven we wel bovenaan staan. Het is knap dat we Armenië en Zweden voorlopig voor blijven.

Onweerwolf schreef:

Dat was inderdaad dat jaar en het jaar erop won Letland met Marie N., wat overigens wordt gezien als de slechtste winnaar van de afgelopen 20 jaar. Waar ik het wel mee eens kan zijn.

Het leek wel alsof de Baltische Staten toendertijd heel veel gunstemmen kregen omdat ze net mee waren gaan doen.

In mijn herinnering (maar ik heb het nooit teruggekeken) was het een vrij saai jaar en viel het nummer van Dave Benton en die andere gast op doordat er wat pretentieloos leven inkwam. Ik volgde de bookmakers nog niet zo en had nog geen nummer vooraf gehoord maar ik vond die winst dat jaar niet eens onverwacht, puur op basis van wat ik toen zag. Had volgens mij ook veel te maken met het moment dat het kwam (volgens mij laat in de uitzending na een aantal ballads, ik ga dat eens nazoeken). Dat was het jaar erna wel anders bij Marie N. Daar snapte ik toen helemaal niks van.

Maar het zijn geen van beide erg memorabele winnaars. Bepaald niet. Dan knapt het in 2003 flink op met Sertab.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:47 uur

geplaatst: vandaag om 07:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.