MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Onweerwolf
starbright boy schreef:
Het is hier al genoemd, maar de belangrijkste reden waarom we zo stijgen bij de bookmakers is iTunes, waar we het het allerbeste doen van alle nummers van gisteren.

Dat zal ongetwijfeld een reden zijn maar ik denk dat de bookmakers vooral rekening houden met het feit dat we in de tweede helft van de finale staan.

Heel leuk en zeker verdiend dat Ilse en Waylon de finale hebben bereikt!
Het nummer groeit bij mij. Had er ook even moeite mee maar vind het één van de betere nummers die ik tot nu toe gehoord heb.
Belgie is met de staart tussen de benen afgedropen en ik weet dat de verwachtingen bij onze zuiderburen hoog waren. Maar ik gaf Alex eigenlijk al weinig kans.

Hieronder een lijst met de beste 150 songfestivalnummers aller tijden (toegegeven: het chauvinisme viert hoogtij) die samen werd gesteld door een Vlaamse radio-programma

Eurosong Top 150 Aller Tijden/Ultratop .be

Onweerwolf schreef:

Dat zal ongetwijfeld een reden zijn maar ik denk dat de bookmakers vooral rekening houden met het feit dat we in de tweede helft van de finale staan.

Dat geldt ook voor Rusland en die dalen eerder wat bij de bookmakers.

Onweerwolf
starbright boy schreef:
(quote)

In mijn herinnering (maar ik heb het nooit teruggekeken) was het een vrij saai jaar en viel het nummer van Dave Benton en die andere gast op doordat er wat pretentieloos leven inkwam. Ik volgde de bookmakers nog niet zo en had nog geen nummer vooraf gehoord maar ik vond die winst dat jaar niet eens onverwacht, puur op basis van wat ik toen zag. Had volgens mij ook veel te maken met het moment dat het kwam (volgens mij laat in de uitzending na een aantal ballads, ik ga dat eens nazoeken).

Volgens mij klopt dat wel. In ieder geval speelden ze als 20e van de 24. Maar toch Griekenland speelde als 22e en sprak zoveel meer aan.

Het was verder inderdaad een saai jaar. Natasha St-Pier voor Frankrijk was nog wel ok, net als het alternatieve Mumiy Troll van Rusland maar verder niets opzienbarend. Op een grote persoonlijke all-time favoriet na: Turkije, maar daar stond ik geloof ik wel aardig alleen in.

Onweerwolf
sheep67 schreef:
Heel leuk en zeker verdiend dat Ilse en Waylon de finale hebben bereikt!
Het nummer groeit bij mij. Had er ook even moeite mee maar vind het één van de betere nummers die ik tot nu toe gehoord heb.
Belgie is met de staart tussen de benen afgedropen en ik weet dat de verwachtingen bij onze zuiderburen hoog waren. Maar ik gaf Alex eigenlijk al weinig kans.

Hieronder een lijst met de beste 150 songfestivalnummers aller tijden gekozen door (toegegeven: het chauvinisme viert hoogtij) Vlaamse radio-luisteraars

Eurosong Top 150 Aller Tijden/Ultratop .be

Dat is geen keuzelijst maar gebaseerd op hitparade noteringen door de jaren heen.

Onweerwolf
starbright boy schreef:
(quote)

Dat geldt ook voor Rusland en die dalen eerder wat bij de bookmakers.

Dat klopt inderdaad, maar ik denk dat Rusland sowieso niet als kanshebber wordt gezien omdat het liedje niet speciaal genoeg is. Nederland spring er natuurlijk wel uit omdat het zo verstild is.

Hongarije stijgt ook bij de bookmakers toch?

Ja klopt Onweerwolf! Terwijl jij met je bericht bezig was had ik het al veranderd. Zag de fout

de Herrey's niet bij de beste 40 dus sowieso niet serieus te nemen die lijst

Onweerwolf
vigil schreef:
de Herrey's niet bij de beste 40 dus sowieso niet serieus te nemen die lijst

Is dat jouw favo ESC nummer?

Favo is wel moeilijk, niet de beste denk ik wel 1 van de leukste. 1 van de eerste muzikale herinneringen voor mij. Wie wilde toen nou niet van die gouden schoenen

Onweerwolf
Opmerkelijke keuze wel.

Ik ben het afgelopen anderhalf jaar bezig geweest met het in etappes beluisteren, via de koptelefoon, van alle 1319 nummers die ooit meededen aan het ESC en heb alle nummers van een score voorzien. Toen heb ik de 350 best scorende nummers nog eens random beluisterd en opnieuw van een score voorzien. En daarna heb ik de scores gemiddeld en op basis daarvan een aller tijden ranglijst top 250 gemaakt. Ik heb de lijst echter nog niet bekeken en ga hem vrijdag en zaterdag helemaal draaien om me te laten verrassen.

Ik ben nu echter al een paar dagen alle nummers die de lijst niet haalden aan het shufflen en Diggi-Loo Diggi-Ley blijkt de lijst net niet gehaald te hebben. Ik gok dat die ergens tussen de 251 en 300 is geëindigd.

Zo dat is wel een werk, maar goed het lied staat in ieder geval in de Top 300 heb jij je top 10 nog?

Ik ben natuurlijk ook wat minder "ingevoerd" dan jij dus ik ken zo uit mijn hoofd enkel de NL inzendingen, de meeste winnaars en wat grote hits.

Hold Me Now van Logan vond ik in de tijd ook altijd erg goed.

Onweerwolf
vigil schreef:
Zo dat is wel een werk, maar goed het lied staat in ieder geval in de Top 300 heb jij je top 10 nog?

Die heb ik, maar ik weet nog niet exact hoe die er uit ziet. Mijn mediaspeler zal me die zaterdag tussen 20:00 en 20:30 laten horen.

Ik ben natuurlijk ook wat minder "ingevoerd" dan jij dus ik ken zo uit mijn hoofd enkel de NL inzendingen, de meeste winnaars en wat grote hits.

Zelf volg ik het ESC sinds 1989, Justine Pelmelay is mijn oudste bewust herinnering wat dat betreft.

Hold Me Now van Logan vond ik in de tijd ook altijd erg goed.

Ik ook wel, maar heb ik wel wat te vaak gehoord inmiddels.

Zeer interessant Onweerwolf en wat een werk inderdaad. Ben heel benieuwd hoe jouw lijst eruit gaat zien. Net als vigil, ken ik wel alle winnaars maar meer ook niet en uiteraard de meeste Nederlandse/Belgische inzendingen. Ben niet echt groot liefhebber van dit festijn maar wel dol op die chansons die als winnaar uit de bus kwamen.

"Vive la Francophonie" dus dit zijn mijn toppers:

France Gall - Poupée de Cire, Poupée de Son (65), Frida Boccara - Un Jour, un Enfant (69), Séverine Un Banc, un Arbre, une Rue (71), Vicky Leandros - Après toi (72), Anne-Marie David - Tu te Reconnaîtras, Marie Myriam - L'oiseau et L'enfant (77), Céline Dion - Ne partez pas sans moi (88) en uiteraard op eenzame hoogte Sandra Kim - J'aime la Vie (86)

Mooi rijtje, Marie Myriam is top en Dion heeft maar weinig betere nummers gemaakt, uberhaubt heeft ze weinig goede liedjes gemaakt

Onweerwolf
sheep67 schreef:
Zeer interessant Onweerwolf en wat een werk inderdaad. Ben heel benieuwd hoe jouw lijst eruit gaat zien. Net als vigil, ken ik wel alle winnaars maar meer ook niet en uiteraard de meeste Nederlandse/Belgische inzendingen. Ben niet echt groot liefhebber van dit festijn maar wel dol op die chansons die als winnaar uit de bus kwamen.

"Vive la Francophonie" dus dit zijn mijn toppers:

France Gall - Poupée de Cire, Poupée de Son (65), Frida Boccara - Un Jour, un Enfant (69), Séverine Un Banc, un Arbre, une Rue (71), Vicky Leandros - Après toi (72), Anne-Marie David - Tu te Reconnaîtras, Marie Myriam - L'oiseau et L'enfant (77), Céline Dion - Ne partez pas sans moi (88) en uiteraard op eenzame hoogte Sandra Kim - J'aime la Vie (86)

Marie Myriam en Sandra Kim zijn vooralsnog twijfelgevallen maar de andere nummers staan allemaal zeker in mijn Top 250. France en Frida zelfs heel erg hoog.

Frida moest ik even opzoeken op youtube maar dat is zeker een fraaie, wat ook altijd briljant is op die filmpjes dat je elke keer eerst de orkestleider (iedereen had er 1 bij zich) op komt en daarna de artiest.

Onweerwolf
Klopt, die orkesten vind ik ook altijd speciaal. Is een beetje een tijdsdocument geworden.

Onweerwolf
"Un Jour, un Enfant" is voor mij de moeder van de statige ESC ballads, natuurlijk niet de eerste maar wel de meest overtuigende. Helaas moest Frankrijk de winst door vieren delen destijds omdat er nog geen regels waren voor een gelijkspel. Als de huidige tiebreaker toen was toegepast dan had Frida gewonnen.

Onweerwolf schreef:
Dat nummer is later nog een behoorlijke hit in Europa geworden door cover versies.

Hij heeft er gewoon zelf een hit mee gescoord (Engelstalige versie)

Even mijn lijstje van vorig jaar opgedoken:

aERodynamIC schreef:
Nog even mijn all-time top 10:

1. I Treni Di Tozeur (Alice e Battiato (Italie 1984)
2. My Star - Brainstorm (Letland 2000)
3. L'Oiseau et l'Enfant - Marie Myriam (Frankrijk (1977)
4. Le Dernier Qui a Parlé - Amina (Frankrijk (1991)
5. Vrede - Ruth Jacott (Nederland 1993)
6. Clou Tou Kosmou I Elpida - Cleopatra (Griekenland 1992)
7. Dansevise - Grethe & Jørgen Ingmann (Denemarken 1963)
8. White and Black Blues - Joelle Ursull (Frankrijk 1990)
9. L'Amour est Bleu - Vicky Leandros (Luxemburg 1967)
10. Hemel en Aarde - Edsilia (Nederland 1998)

En top 10 NL inzendingen:

1. Ruth Jacott - Vrede (1993)
2. Edsilia Rombley - Hemel en Aarde (1998)
3. Anouk - Birds (2013)
4. Michelle - Out on My Own (2001)
5. Marlayne - One Good Reason (1999)
6. Heddy Lester - De Mallemolen (1977)
7. Esther Hart - One More Night (2003)
8. Lenny Kuhr - De Troubadour (1969)
9. Bernadette - Sing Me a Song (1983)
10. Linda Wagenmakers - No Goodbyes (2000)

Ik denk dat Loreen best in die top 10 mag en The Common Linnets zou ik op 5 zetten in de NL top 10.

Andere grote favorieten:

Un Banc, Un Arbre, Une Rue - Severine
Tu te reconnaîtras - Anne-Marie David
Hi - Ofra Haza
Silêncio e tanta gente - Maria Guinot
Door de Wind - Ingeborg
Alle Mine Tankar - Silje Vige
Mono Gia Mas - Constantinos Christoforou
Den Vilda _ One More Time
Mana Mou - Hara & Andreas Konstantinou
Dinle - Şebnem Paker
Ale Jestem - Anna Mria Jopek
Love Shine a Light - Katrina and the Waves
Modlitba - Katarina Hasprova
Like the Wind - Vanessa Chinitor
Reise nach Jerusalem - Surpriz
Everything - Anna Vissi
Molitva - Marija Šerifović
The Fire in Your Eyes - Boaz Mauda
Love Will Set You Free - Engelbert Humperdinck (maar dan niet live a.u.b.)
Kedvesem - ByeAlex
Silent Storm - Carl Espen

Nu zou het zoiets moeten zijn:

1. I Treni Di Tozeur - Alice e Battiato (Italie 1984)
2. My Star - Brainstorm (Letland 2000)
3. L'Oiseau et l'Enfant - Marie Myriam (Frankrijk (1977)
4. Le Dernier Qui a Parlé - Amina (Frankrijk (1991)
5. Vrede - Ruth Jacott (Nederland 1993)
6. Clou Tou Kosmou I Elpida - Cleopatra (Griekenland 1992)
7. Dansevise - Grethe & Jørgen Ingmann (Denemarken 1963)
8. Euphoria - Loreen (Zweden 2012)
9. White and Black Blues - Joelle Ursull (Frankrijk 1990)
10. L'Amour est Bleu - Vicky Leandros (Luxemburg 1967)

En top 10 NL inzendingen:

1. Ruth Jacott - Vrede (1993)
2. Edsilia Rombley - Hemel en Aarde (1998)
3. Anouk - Birds (2013)
4. Michelle - Out on My Own (2001)
5. The Common Linnets - Calm After the Storm (2014)
6. Marlayne - One Good Reason (1999)
7. Heddy Lester - De Mallemolen (1977)
8. Esther Hart - One More Night (2003)
9. Maribelle - Ik Hou van Jou (1984)
10. Bernadette - Sing Me a Song (1983)

Ruth Jacott

Loreen is idd top!

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
(quote)

Hij heeft er gewoon zelf een hit mee gescoord (Engelstalige versie)

Ah, dat was het.

Laat ik eens een top 10 van de Belgische inzendingen maken

01. Ingeborg - Door de Wind (1989)
02. Urban Trad - Sanomi (2003)
03. Tom Dice - Me and My Guitar (2010)
04. Vanessa Chinitor - Like the Wind (2000)
05. Pas de Deux - Rendez-Vous (1983)
06. Xandee - 1 Life (2004)
07. Claude Lombard - Quand Tu Reviendras (1968)
08. Sergio & the Ladies - Sister (2002)
09. Kate Ryan - Je t'Adore (2006)
10. Jean Vallée - L'amour ça fait chanter la vie (1978)

sheep67 schreef:

01. Sandra Kim - J'Aime la Vie (1986)
02. Sandie Shaw - Puppet on a String (1967)
03. France Gall - Poupee de Cire Poupee de Son (1965)
04. Vicky Leandros - Apres-Toi (1972)
05. ABBA - Waterloo (1974)
06. Brotherhood of Man - Save Your Kisses for Me (1976)
07. Johnny Logan - What's Another Year (1980)
08. Bucks Fizz - Making Your Mind Up (1981)
09. Johnny Logan - Hold Me Now (1987)
10. Izhar Cohen - A-Bi-Ni-Bi (1978)

Bij mij is wel de bezem er doorheen gegaan. Opnieuw gekozen voor een Top 10 met louter winnende liedjes en duidelijk zichtbaar is de Franstalige invasie.

01. Sandra Kim - J'Aime la Vie (1986)
02. France Gall - Poupee de Cire Poupee de Son (1965)
03. Anne-Marie David - Tu te Reconnaîtras (1973)
04. Frida Boccara - Un Jour, un Enfant (1969)
05. Vicky Leandros - Après toi (1972)
06. Sandie Shaw - Puppet on a String (1967)
07. Céline Dion - Ne partez pas sans moi (1988)
08. ABBA - Waterloo (1974)
09. Marie Myriam - L'oiseau et L'enfant (1977)
10. Euphoria - Loreen (2012)

Saillant detail: op de heren na van ABBA hebben zangeressen duidelijk mijn voorkeur in editie 2014. P.S. niet met opzet

Je hoort bij ABBA toch ook de zangeressen

Aangezien lijstjes maken mijn 2de natuur is zal ik me er in de loop van de dag ook eens over buigen.

Vanavond staan er een hoop danceacts op het podium. Ierland doet het beste aardig bij de bookmakers, Griekenland en Roemenië doen het zelfs erg goed. Ik ben heel benieuwd of hun nummers vanavond goed uit de verf komen en of ze de verwachtingen waar kunnen maken.

vigil schreef:
Je hoort bij ABBA toch ook de zangeressen

Aangezien lijstjes maken mijn 2de natuur is zal ik me er in de loop van de dag ook eens over buigen.

Yes I know maar blijven de enige twee heren in mijn lijstje en inderdaad ze zingen niet.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:14 uur

geplaatst: vandaag om 22:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.