MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Onweerwolf
ðe waan schreef:
Hebben we überhaupt een punt gekregen van alle landen tussen Moldavië en Azerbeidjan?

Van de drie landen die tussen Moldavië en Azerbeidzjan liggen kregen we 3 punten van Rusland. Van Oekraïne en Georgië niets.

Dan mijn voorspelling:

De winnaar:
Zweden (met pijn in mijn hart)

Werd derde. Gelukkig, want ik heb echt liever Oostenrijk als winnaar (al had ik nog liever Nederland of Hongarije gehad).

De nummers 2-5
Noorwegen
Hongarije
Armenie (Had kunnen winnen zonder de uitspraken en met betere zang)
Oostenrijk (nummer 1 van het Westen, maar komt tekort in het Oosten)

Niet slecht, hier heb ik de nummer 8, 5, 4 en 1 staan. De punten uit het Oosten kwamen wel degelijk voor Oostenrijk.

6-10
Nederland (noordwest-europa en de baltische landen zijn in de pocket (en er gaan een paar keer 12 punten vallen), maar er gaan ook landen niets geven)
Groot-Britannie (niet goed genoeg om te winnen of daarbij in de buurt te komen, maar komt ver met stemmen van bijna iedereen, 6 punten enzo)
Denemarken (mits de uitvoering deugt)
Azerbeidjan
Oekraine

Hier zit er twee keer echt flink naast. Nederland werd fraai tweede en kreeg veel vaker 12 punten dan ik had durven dromen (en inderdaad de meeste punten uit de genoemde landen). Denemarken staat in het goede rijtje (10e) en Oekraine ook (6e). Maar Azerbeidzjan werd maar 21e en de Britten 17e. Had ik beide hoger ingeschat.

11-15
Roemenie
Zwitserland
Polen (veel televoting, maar wordt door nauwelijks juryvotes gedempt)
Rusland (Relatief laag, anti-putin stemming en niet zo'n sterk, ondersneeuwend nummer, maar ik kan me niet voorstellen dat het buiten de eerste 15 gaat vallen)
Griekenland (Het gerap is er net teveel aan en de jury gaat dit ook niet steunen)

Deze landen werden 11, 14, 13, 7 en 20. Niet gek. Al overschatte ik Griekenland en onderschatte ik Rusland.

16-20
Italie
Spanje
Frankrijk (alles uit west, bijna niks uit oost)
Montenegro (Gaat wat ondersneeuwen)
IJsland

22, 9, 26, 19, 15. Spanje doet het beter dan ik verwachte en ik had Frankrijk niet stijf onderaan verwacht, niks uit Oost, maar ook niks uit West, bijna niks.

21-26
Finland
Slovenie (gaat met San Marino en Duitsland vechten voor de laatste plaats, is echt zo'n 10e halve finale-nummer)
Duitsland
San Marino (In het grote werk gaan de sympathiestemmen wegvallen)
Malta
Wit-Rusland (vooral uit Oost)

12, 25, 18, 24, 23, 16

Een van de verrassingen van dit jaar is voor mij Finland en in mindere mate Wit-Rusland. De rest is redelijk raak.

Hoewel ik de nummer 1 fout had heb ik zelden zo goed voorspeld eigenlijk. Vooral flink ernaast bij Rusland, Azerbeidzjan, Spanje en Finland.

Onweerwolf
Nederland kreeg trouwens van alle landen punten in de 1e semi final.

Oostenrijk ook in de tweede. Gek genoeg maar 4 van Duitsland en dat is het minste.

Nederland 8 keer 12 punten in de finale. Oostenrijk 12 keer.

Onweerwolf
starbright boy schreef:
Oostenrijk ook in de tweede. Gek genoeg maar 4 van Duitsland en dat is het minste.

Ja wow, dat wilde ik dus net gaan posten. Bizar!

Onweerwolf
Lol, Nederlandse stemmen voor Polen:

http://puu.sh/8Hmbh.png

1e 5 zijn de afzonderlijke juryleden. Dan gemiddelde van jury en dan de televoting en het gemiddelde.

WTF???!

De jury heeft watjes in de oren

Onweerwolf
In België ook: jury 26e en televoting 4e.

Geen 12 punten van Belgie komt vooral door de jury. Het publiek zette ons op 2, de jury op 8. Met name Bob Savenberg (die ken ik, die zat in Clouseau) en ene Yannic Fonderie en ene Wouter vanderveken vonden het hogere middenmoot. Laura van Bruel en Roos vanacker (die ken ik ook allebei) vonden het wel goed.

Een Nederlands jurylid (Tony Berk) vond Montenegro het beste.

Onweerwolf
Volgend jaar dus én tieten én een baard en je bent binnen.

En jury's moeten geblinddoekt luisteren, want dit slaat nergens op.

Onweerwolf
starbright boy schreef:
Met name Bob Savenberg

Die zong dan ook ooit "Breek de Stilte" samen met Stef Bos dus die houdt niet zo van kalmte na de storm.

Zit allemaal logisch in elkaar.

Polen is trouwens enorm afgeremd door jurystemmen. Polen is bijna in elk land top 5 bij het publiek en ergens onderin bij de jury.

In Ierland is Polen 26e en 1e zelfs.

Het gekke is: Hoe hoger Polen bij het publiek hoe lager bij de jury. In landen waar Polen 10e wordt bij het publiek is het 18e bij de jury.

Onweerwolf
starbright boy schreef:
Polen is trouwens enorm afgeremd door jurystemmen. Polen is bijna in elk land top 5 bij het publiek en ergens onderin bij de jury.

Ik denk dat het beide kanten opgaat; namelijk dat er gewoon best wat mensen hebben gestemd voor de tieten. Want er zijn genoeg prutsers die dat doen, al is het maar voor de 'lol'.

Anderzijds vermoed ik dat jury leden bang zijn een image te verliezen door voor Polen te stemmen en of gewoon überhaupt hun functie niet waardig zijn door een nummer naast zich neer te leggen vanwege de act.

In Armenie stemmen alle juryleden en het publiek Azerbeidzjan naar de laatste plek. In Azerbeidzjan is het precies omgekeerd.

Onweerwolf
Russische televoters top 5:

http://puu.sh/8Hnuo.png

Zat open-minded mensen daar. Dat dacht ik wel.

Onweerwolf
starbright boy schreef:
In Armenie stemmen alle juryleden en het publiek Azerbeidzjan naar de laatste plek. In Azerbeidzjan is het precies omgekeerd.

Ja, die moeten elkaar echt niet.

(En het is vermoedelijk ook een risico om toch voor elkaar te stemmen, helaas.)

Onweerwolf
Wat dan wel weer grappig is is dat de jury van Armenië Malta op 1 stemt en de televoting stemt Malta 24e.

Ik zit de herhaling te luisteren (zonder beeld) en Polen springt er gewoon uit als een goed liedje. Het is door de niet-westerse invloeden misschien te wild voor de wat conservatieve jury's. En voor het publiek kwam Polen op een goed moment. Vanaf IJsland zat ik me een beetje te vervelen. "Hoe lang moeten we nog", heb ik op enig moment tegen mijn vrouw geroepen.

Je komt echt rare juryleden tegen. Hongarije het slechste vinden vind ik echt onbegrijpelijk bijvoorbeeld.

Overigens al een oud-winnaar gespot die Nederland op 1 zette (Charlie Mcgettigan namens Ierland).

Onweerwolf
De jury van Azerbeidzjan zit trouwens wel vol homofoben.

En die van Armenië en Wit-Rusland ook.

Onweerwolf schreef:

Het is inderdaad dat de vijand meedoet, anders was het stijf onderaan. Mijn hemel.

Er deugt echt geen bal van Azarbeidzjan. Die jury is zo corrupt als de pest. Kijk maar eens verder.

Onweerwolf
Dat zijn wel de enige drie landen. Georgië had een 100% televoting.

Verder nog wel enkele landen waar Oostenrijk redelijk laag stond zoals Montenegro en Macedonië, maar niet stokstijf onderaan.

Onweerwolf
Onweerwolf schreef:

Ik moet mezelf corrigeren en zeggen dat het of homofoben zijn of dat ze onder druk staan of angst hebben voor de regering.

Zo, dat was een bijzondere avond (en erg gezellig).

Wat ik al dacht is ook gebeurd en ik moest het in mijn vriendenclub voor aanvang ook maar weer uitleggen: Oostenrijk gaat winnen en krijgt gewoon punten uit landen als Rusland omdat de haat binnen het stemmende publiek echt zo groot niet is als wij allemaal denken en dat gebeurde dus ook (punten voor Oostenrijk van Rusland).

Geen verrassing voor mij dus. Wel verrassend dat Nederland tweede is geworden en misschien nog wel verrassender dat die bookmakers er de laatste jaren wel heel erg dichtbij zitten. Gaat haast vreemd en verdacht worden en eerlijk gezegd had ik daardoor toch een een beetje een teleurstellend gevoel terwijl ik heel blij had moeten zijn met die tweede plaats. Al sinds dinsdag hoor je dat Nederland tweede of derde staat bij de bookmakers. Daar ga je aan wennen en dan is het best onwerkelijk als dat uitkomt ook.

Ik ben blij dat Oostenrijk als land gewonnen heeft: was net als Nederland ook een kneus op het festival de laatste jaren en toch leuker dan wanneer het weer Zweden was geworden, maaaaarrrrrr... waar ik van baal is dat het uitgerekend deze artiest is geworden. Een dramanicht (oh wat ben ik toch emotioneel) die al jaren als act een vrouw met baard opvoert. Het bewijs voor velen dat het Songfestival een freakshow is enzovoort.
We zullen nu wel minder gezeur krijgen over dat het een balkanfestival is geworden want dat klopt al een tijd niet meer en daar kan niemand meer onderuit, maar de 'freakshow' tja...... dus kom maar weer op allemaal.

Storend ook wel dat we lekker geilen bij Poolse tieten en de 'vrouw met baard' (man met jurk) is gatver, smerig en weet ik het wat..... de ware tolerantie kwam weer fijn naar boven drijven. En dat was mijn angst ook waardoor ik gemengde gevoelens heb bij deze winst. Een lekkere fuck you naar velen deze winst, maar tevens een bevestiging dat het niet 'normaal' kan en je dus met iets geks moet komen om te winnen (dat is de conclusie voor veel mensen nu wel weer).

Laten we hopen dat de fuck you van Ilse en Waylon die van Wurst overvleugelt en laat zien dat Nederland de goede weg is ingeslagen. Laat de artiesten de regie zelf maar in handen houden, laat het stemvolk vooral niet kiezen (vader Abraham, doe Sieneke dan maar, ook niet) en laten we vooral heel erg de cameravoering als zeer belangrijk zien want die hielp de NL inzending dit jaar wel naar een hoger plan.

We mogen trots zijn op dit resultaat ondanks dat we er misschien voorlopig nooit meer zo dichtbij zullen zitten. Nederland zal nog lang op deze tweede plaats moeten teren lijkt me.

Oh ja, willen alle zeikerds op Facebook en weet ik welke media op internet die het Songfestival kut vinden, er niets van moeten weten en zo voortaan ook echt zg. hun filmpje op de andere zender bekijken en zich er verder ook niet mee bemoeien want dat komt namelijk niet zo geloofwaardig over. Het is als 10 keer commentaar leveren op de nieuwe cd van Jan Smit hier op Musicmeter, want ja daar moet je toch echt naar luisteren en deze site is er toch ook voor om te laten weten of iets slecht is. M.a.w. ik snap dat echt niet!

Ik wil onweerwolf kunnen afzeiken over Joan Franka, ik wil het eens zijn met starbright boy, voorpret hebben met Emile93.... mensen die er echt plezier aan beleven (gelukkig zie ik ze op deze site steeds meer). Om het festival moet je zeer zeker kunnen lachen en zeuren maar het oprechte afzeikniveau van sommigen is soms wel erg hoog (praat niet specifiek over deze site) terwijl ze continue een duit in het zakje menen te moeten doen, iets wat ik nooit zal begrijpen. Kijk dan niet!

aERodynamIC

Eens. Zelfs hier barste het alweer los helaas. Het gezeik over freakshow enzo.

Onweerwolf
Mooi gesproken aERo!

Overigens zetten ook vier van de vijf Russische juryleden gewoon Oostenrijk bij de eerste 10, maar het publiek was nog enthousiaster.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:30 uur

geplaatst: vandaag om 18:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.