MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Mijn uitslag van ESC 2015 Finale

1 Letland 9,8
2 Zweden 9,7
3 Australië 9,6
4 Noorwegen 9,5
5 België 9,3
6 Spanje 9
7 Italië 8,9
8 Oostenrijk 8,8
9 UK 8,2
10 Estland 8
11 Litouwen 7,7
12 Duitsland 7,4
13 Slovenië 6,8
-- Servië 6,8
15 Azerbeidzjan 6,4
16 Griekenland 6,3
17 Frankrijk 6,2
18 Roemenië 6
19 Montenegro 5,8
20 Polen 5
21 Israel 4,8
-- Cyprus 4,8
23 Georgië 4,6
24 Hongarije 4,5
25 Armenië 1,8
26 Albanië 1,4
27 Rusland xx

Als ik het goed zie zou op basis van de televoters Italië gewonnen hebben. Straf.
Ik weet niet of ik wel echt voorstander ben van het systeem met jury's. Het maakt het allemaal nogal voorspelbaar.

Nou, ik ga voortaan pas na de finale mijn toplijst maken. Ik heb vanavond op Italië gestemd (dat land vond ik toch echt het best) en Noorwegen, mijn andere favoriet, vond ik ook erg goed. Tevens vond ik Rusland en Zweden, twee landen die ook hoog in mijn favorietenlijst stonden, erg goed. Servië en Azerbeidzjan vielen behoorlijk tegen en Albanië en Polen vond ik duidelijk het slechtst.

Mijn definitieve Top 27:

1. Italië (nog steeds mijn nummer 1. Kippenvel!)
2. Noorwegen (had een hogere klassering verdiend)
3. Rusland (prachtig liedje, blijft een persoonlijke favoriet)
4. Zweden (wat een prachtige act, stijgt een plaatsje)
5. België (misschien wel na Zweden de beste act van de avond. Schiet als een raket omhoog in mijn lijstje!)
6. Australië (schiet, net als België, omhoog in mijn lijstje. Prima popliedje)
7. Spanje (stuivertje wisselen met Roemenië)
8. Roemenië (verliest de zevende plaats net aan Spanje)
9. Frankrijk (zakt een aantal plaatsen. Goed gezongen, maar het viel me toch een beetje tegen)
10. Litouwen (misschien simpel, maar ik word er vrolijk van)
11. Servië (Servië viel mij erg tegen. De zangeres overschreeuwde zichzelf naar mijn mening. Dondert van plaats 4 naar plaats 11)
12. Georgië (ik vond het leuk, mijn ouders geloof ik iets minder)
13. Montenegro (ik houd wel van dat Balkansausje)
14. Israël (leuk liedje, met name vanaf het moment dat het typische geluid van het Midden-Oosten losbarst)
15. Griekenland (verraste mij positief. Deze mevrouw kan live prima zingen!)
16. Armenië (ik vond dit een erg leuk liedje. Toch had er voor mijn gevoel nét iets meer ingezeten. Vandaar een paar plaatsjes verlies)
17. Letland (omhoog geschoten vanaf plek 25. Was toch beter dan ik eerst dacht. Goede zangeres!)
18. Azerbeidzjan (uit de top 10 gevallen. Viel live toch een beetje tegen naar mijn smaak)
19. Estland (best aardig, maar vocaal is dit niet helemaal mijn smaak)
20. Hongarije (wat aan de saaie kant. Qua zang vond ik dit beter dan Estland, maar de Estse inzending vond ik net iets spannender)
21. Oostenrijk (ook een paar plekjes gestegen, vanaf plek 24. Het liedje stelt niet veel voor, maar live vond ik het vanavond best goed gedaan)
22. Slovenië (deed me toch minder dan in de halve finale. Ik vond het eerst een typische middenmoter, maar door de finale is de Sloveense inzending wat weggezakt. Ik was niet enthousiast over de zang van het meisje)
23. Duitsland (niet heel slecht, maar ik vond dit liedje behoorlijk nietszeggend)
24. Verenigd Koninkrijk (tsja, ik hou dit wel een minuut vol, maar meerdere minuten wordt me echt te veel)
25. Cyprus (er gebeurt niet veel in dit nummer en wat er gebeurt vind ik ongelofelijk slijmerig. Brrr, ik krijg echt de kriebels van dit soort muziek...)
26. Polen (misschien is het een lieve vrouw, maar ik vond dit echt niet om aan te horen)
27. Albanië (dit vond ik al de slechtste finalist en mevrouw vond het nodig om mij er even flink aan te herinneren, waarom ik dat ook alweer vond...)

Maar goed, ik heb me vanavond prima vermaakt!

Ik had mijn punten ingevoerd op het scorebord van Onweerwolf, maar blijkbaar is er iets misgegaan en zijn ze niet meegenomen. Met mijn punten zouden alleen Letland en Zweden en Roemenië en Italië een plaatsje gewisseld hebben op de MuMe-ranking.

Fijn dat mijn twee grootste favorieten toch nog redelijk mooi in de Top 10 zijn geëindigd. Vooral van Letland had ik dat niet gedacht.

Zweden vind ik toch vooraleen beetje klinken als een goedkope Avicii-ripoff. Een betere zanger had waarschijnlijk een hoop gescheeld in mijn beoordeling.

Gretz. (MuMe) [Europa] Land
01. (01) [08] Norway
02. (02) [06] Latvia
03. (10) [21] Spain
04. (07) [15] Romania
05. (05) [04] Belgium
06. (06) [07] Estonia
07. (04) [02] Russia
08. (08) [03] Italy
09. (16) [14] Slovenia
10. (13) [25] France
11. (09) [05] Australia
12. (03) [01] Sweden
13. (17) [11] Georgia
14. (18) [18] Lithuania
15. (12) [10] Serbia
16. (19) [26] Germany
17. (21) [13] Montenegro
18. (20) [20] Hungary
19. (15) [12] Azerbaijan
20. (23) [17] Albania
21. (14) [27] Austria
22. (25) [22] Cyprus
23. (26) [19] Greece
24. (11) [09] Israel
25. (24) [16] Armenia
26. (27) [23] Poland
27. (22) [24] United Kingdom

Toch wel een zeer groot verschil dit jaar:

Jury results

1. Sweden 353
2. Latvia 249
3. Russia 234
4. Australia 224
5. Belgium 186
6. Italy 169
7. Norway 163
8. Israel 82
9. Georgia 62
10. Cyprus 58

Televoting results:

1. Italy 366
2. Russia 286
3. Sweden 279
4. Belgium 195
5. Estonia 144
6. Australia 132
7. Israel 104
8. Latvia 100
9. Albania 93
10. Serbia 86

Dit jaar heb ik de halve finales voor het eerst overgeslagen (alleen na afloop de uitgeschakelde landen bekeken), zodat het "dit heb ik toch al eens gezien?"-gevoel in de finale ontbrak en het leuk was om alle nummers te zien.
Waar ik het ra-pa-pap gedeelte van België op de cd wat irritant vond, had ik daar tijdens de show helemaal geen last van en stond België na alle optredens opeens op nummer 3 in mijn prognose. De vijf hoogst scorende landen waren sowieso gemakkelijk te voorspellen, ook Jan & Cornald konden dat.
Ik was wel bang dat Rusland met de eer ging strijken. Aardig nummer, maar behoorlijk zouteloos (net als bijvoorbeeld Love shine a light of Only teardrops). Met Zweden is dat toch nog allemaal goedgekomen.
Jammer dat iets waar je zo naar uit hebt gekeken zomaar opeens is afgelopen (bij de Tour de France en Sinterklaas heb ik dat ook altijd), maar gelukkig hebben we de cd's nog!

Onweerwolf

Wat precies?

Vinden jullie niet dat de Belgische inzending wat weg heeft van Lorde? Trouwens een verrassend mooie uitslag.

Martial
En dik en dik verdiende overwinning voor Zweden het enige land dat er echt wat van wilt maken ook in de voorrondes en stuurde Nederland maar eens zo'n nummer dan had je niet af hoeven vragen of je door was in de halve finale.

Gelukkig geen Rusland dat met de eer ging strijken, een draak van een nummer dat vol zat met Songfestivalclichés.

Zweden de zeer terechte winnaar, maar voor de rest gauw vergeten deze zeer matige editie van het ESC.

Het nummer zelf van Zweden vind ik weinig bijzonder maar de act was bijzonder sterk en origineel. Rusland bracht een wat kleffe ballad maar dan met veel overtuiging. Clichés zijn er altijd geweest op het ESF en zullen er ook altijd blijven bestaan.
Overigens vond ik het niveau nog wel meevallen. Het waren geen liedjes waar ik warm of koud van word (Noorwegen en Estland spraken mij het meeste aan) maar echt slechte waren er ook nauwelijks (en er werd ook zuiverder gezongen).

Martial
Natuurlijk heeft Zweden geen wereldnummer Luc, maar alles klopte er wel aan oftewel het welbekende totaalplaatje en het zingt lekker mee en blijft zeer goed hangen.

Onweerwolf
Martial schreef:
(quote)

Ik heb weer gelachen vandaag en je was nog wel zo blij dat Zweden in de 1e helft van de show zat met je zielige YES of het uit had gemaakt wanneer die zou optreden en in welk gedeelte.

Wat nou zielig. Ga iemand anders voor zielig uitmaken, trutje.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Wat precies?

Ah, ze hebben het weggehaald. De punten van de jury's van deze landen waren niet bepaald geloofwaardig. Beide jury's werden dan ook zeer terecht gediskwalificeerd.

Onweerwolf
En uit de televoting blijkt wel degelijk dat de vroege loting van Zweden effect moet hebben gehad. Daar waar je verwacht dat bij de jury Zweden, Italië en Rusland dicht bij elkaar zitten en bij de televoting Zweden wint is dat juist andersom.

Onweerwolf
JSPR_G schreef:
Ah, ze hebben het weggehaald. De punten van de jury's van deze landen waren niet bepaald geloofwaardig. Beide jury's werden dan ook zeer terecht gediskwalificeerd.

Ah ok, vorig jaar was dat ook met een paar landen zo. Montenegro zat toen ook al bij de twijfelgevallen.

Onweerwolf schreef:
En uit de televoting blijkt wel degelijk dat de vroege loting van Zweden effect moet hebben gehad. Daar waar je verwacht dat bij de jury Zweden, Italië en Rusland dicht bij elkaar zitten en bij de televoting Zweden wint is dat juist andersom.

Inderdaad. Zeer verrassend dat Zweden het zo slecht deed bij de televoters. Italië kreeg van de televoters van 14 landen 12 punten, Zweden maar van 3 landen!

ohmusica
Dit jaar waren er maar 10 landen die er een beetje toe deden, de rest was vrijwel kansloos. Naar min smaak moeten veel meer landen in de voorronden afvallen om de finale een beetje acceptabel te maken. Verder draait het teveel om de puntentellingen, de buzz, de schaamteloze camp erom heen, van een relikwie uit het verre verleden toen maar een beperkt aantal landen meededen tot een niet te verteren maar voor sommigen het hoogtepunt van het jaar. Het zou meer moeten gaan dat ieder land kan laten zien wat men 'in huis' heeft en Europa kennis maakt met nieuw talent en muziek. en dat men uiteindelijk dan daar een waardering aan geeft. Maar ik vrees dat we hier nooit meer van deze zielloze formule afkomen, tenzij de 'grote landen' er de stekker uittrekken.

Onweerwolf
Je eigen woorden onweerwolfje en wie de bal kaatst kan hem terug verwachten

En als ik je even uit de droom mag halen, niet alleen homo's kijken naar een Songfestival er zijn ook genoeg hetero's die daar naar kijken en ik val in de laatste categorie

Ik kaats helemaal geen bal naar jou. Jij begint je onbehoorlijk te gedragen.

En wat je laatste opmerking met het hele verhaal te maken heeft ontgaat mij volledig.

Mijn top was gisteren:

Letland 12
België 10
Rusland 8
Estland 7
Noorwegen 6
Italië 5
Zweden 4
Roemenië 3
Israël 2
Australië 1

Dit dacht ik als top-3:

1. Zweden
2. Rusland
3. Estland

Ik heb mijn top (van voor de finale) nog doorgestuurd via de link van Onweerwolf. Kan ik ergens de uitslag zien? Als ik terug op die link klik, kom ik op een algemene pagina uit.

aERodynamIC schreef:
Tussen haakjes mijn voorspelling voordat het festival begon:
(Uitslag)
Misschien moet ik maar eens aan de loterij mee gaan doen

Loterij?
Er werden weer (schaamteloos) ouderwets punten gegeven aan buurlanden en moedertje Rusland alsof het niks is.

Die loterij van het ESF is voor zeker de helft gebaseerd op voorkennis en heeft dus al een bepaalde mate van voorspelbaarheid waar de staatsloterij al snel aan failliet zou gaan. Dat Rusland, net als dit keer Oostenrijk en Duitsland, nul punten zal halen is volstrekt uitgesloten. Welke draak ze ook afvaardigen.

Gelukkig heb ik voor 45 cent dan nog op Zweden gestemd. Al was het maar om te voorkomen dat er weer een nieuwe Poetin show kan worden opgevoerd in dat homo-hatende land, vliegtuig-uit-de-lucht-schietende en Oekraïne bezetter.

Er mag inmiddels geen "boe" meer worden geroepen bij het ESF bij alles m.b.t. Rusland, om vooral de kunstmatige "goede sfeer" maar niet te bederven. Het zal dan ook nog wel even duren voor Pussyriot weer bij elkaar komt en zal mogen uitkomen voor Rusland. Vermoedelijk maken ze dat niet meer mee.
http://powervrouwen.blog.nl/files/2013/12/pussy_riot.jpg

Martial
musician schreef:

Er werden weer (schaamteloos) ouderwets punten gegeven aan buurlanden en moedertje Rusland alsof het niks is.

Doet Nederland ook aan mee hoor met de 12 punten aan onze buren Belgie

Ja, dat van die buurlanden en 12 punten geldt voor bijna elk land. Zo scoorde Zweden natuurlijk leuk in Noorwegen, IJsland, Finland en Denemarken. Daarnaast heb je nog de kliek van landen die Rusland altijd de punten geven.
Je begrijpt niet dat Duitsland zo graag de grootste financier van het festival wil blijven.

Vreemd dat Duitsland en Oostenrijk elkaar geen punten gaven, nochtans buurlanden. De burenstemmen zijn er vooral in de Scandinavische, de Oost-Europese en Balkanlanden. Ook West-Europa doet er nu aan mee (België kreeg 12 van Nederland en Frankrijk).
Opmerkelijk, Griekenland en Cyprus gaven elkander niet de verwachte 12 punten.

Heb me wel weer vermaakt gisteren, alleen kan ik echt niet leven met Zweden als winnaar. Vreselijk onorigineel liedje met een soort Avicii sound die je tegenwoordig overal hoort. Dan had ik liever Italië gezien. Noorwegen, Estland en Roemenië vond ik ook behoorlijk goed.

Het niveau van de finale was over de hele breedte gezien best oké. Zweden als winnaar is ook niet mijn keuze dan nog liever Italië of Rusland. Maar goed, het Zweedse liedje werkt wel. Drie keer gehoord en ik begon het vanochtend nadat ik wakker werd te neuriën..

De uitslag is niet erg verrassend, maar ik kan me er wel erg goed in vinden. Zweden is een terechte winnaar, Rusland en Italië (dat live ijzersterk klonk!) staan op een meer dan verdiende podiumplaats.

Eigenlijk zijn alle nummers die ik zelf goed vind ook hoog geëindigd. Mijn favoriet Letland zelfs op een prachtige zesde plaats. Alleen Spanje deed het wat minder goed dan gehoopt.

Hoewel ik alle nummers als erg goed kende (ook in live-uitvoeringen) werd ik gisteren toch een aantal keer aangenaam verrast. Litouwen was weer erg leuk, Australië was zeer sterk (maar nog steeds geen favoriet van me) en ook van Montenegro en Albanië heb ik volop genoten. Italië was met hun vlekkeloze performance een perfecte uitsmijter.

Het was weer leuk!

dix
Zweedse inzending deed me qua beeldtaal nogal aan Take On Me van A-ha denken.
Daar scoor je mee, leert het verleden. Slimme mensen die Scandinaviërs.

Onweerwolf schreef:
Azerbeidzjan 10e is ook opmerkelijk. Bijna voor het eerst niet gekwalificeerd en dan in de finale toch 12e worden terwijl hij in de halve finale beter zong.
Hier begrijp ik ook helemaal niks van.

Die derde plaats voor Israël vind ik ook erg verrassend trouwens.

Inderdaad, slechts brons? He's a golden bo-hooohoyy!

Zit nog steeds in mijn hoofd dat liedje

Sorry hoor, maar ik moet echt even laten zien hoe goed ik deze uitslag voorspeld heb.

De uitslag met tussen haakjes mijn voorspelling en daarachter het verschil.

1. Zweden (1) +0
2. Rusland (2) +0
3. Italië (3) +0
4. België (7) –3
5. Australië (5) +0
6. Letland (6) +0
7. Estland (8) –1
8. Noorwegen (4) +4
9. Israël (12) –3
10. Servië (15) –5
11. Georgië (9) +2
12. Azerbeidzjan (10) +2
13. Montenegro (16) –3
14. Slovenië (11) +3
15. Roemenië (17) –2
16. Armenië (21) –5
17. Albanië (19) –2
18. Litouwen (18) +0
19. Griekenland (14) +5
20. Hongarije (22) –2
21. Spanje (13) +8
22. Cyprus (20) +2
23. Polen (27) –4
24. Verenigd Koninkrijk (26) –2
25. Frankrijk (25) +0
26. Duitsland (24) +2
27. Oostenrijk (23) +4

Alleen met Spanje zat er ik redelijk ver naast en dat doet pijn, want dat is een persoonlijke favoriet.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:15 uur

geplaatst: vandaag om 06:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.