MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
14. Oekraïne: Jamala - 1944

Oekraïne is een land dat eigenlijk altijd wel goed scoort of in ieder geval de finale haalt. Zelf heb ik er dan echt helemaal niets mee. Enkel het winnende nummer Wild Dances van Ruslana in 2004 kon ik waarderen en ook de inzendingen uit 2006 en 2010 vind ik wel aardig. Voor de rest sturen ze zelden echt troep, maar scoren ze wel altijd dik tien plaatsen of meer hoger dan ik ze zou toebedelen. Waar de Oekraïners dan wel weer enorm goed in zijn is het in beeld brengen van hun inzendingen. Hun acts zijn altijd effectief en tot in de puntjes uitgewerkt en ook nu verwacht ik dan ook dat de presentatie het nummer erg zal gaan helpen.

1944 is een apart nummer waarin meerdere stijlen samenkomen en het nummer heeft veel donkere atmosfeer en etnische invloeden. Daar hou ik op het Songfestival vaak wel van, dus eigenlijk heeft dit nummer heel veel ingrediënten om een goed gewaardeerde inzending te worden. Echter moet ik helaas zeggen dat ik dit nummer niet te beluisteren vind. Waarom? De stem van Jamala. In 2011 deed ze al mee aan de Oekraïense voorronde en ook toen viel me al meteen op hoezeer onaangenaam ik haar stemgeluid vind. Ik luister nog liever naar honderd nagels krassend op een schoolbord dan naar dat gekrijs van haar. Ik vind het echt verreweg de meest onaangename inzending dit jaar en daarom plaats ik het ook onderaan; iets wat dit nummer muzikaal misschien niet verdiend, maar mijn beoordeling is dan ook subjectief.

Over een goede eindpositie hoeft Oekraïne zich in ieder geval geen zorgen te maken, want ik vermoed dat dit makkelijk de finale gaat halen en eenmaal daar ook goed zal gaan scoren. Ik heb het liever niet, maar ach; terwijl Jamala aan het kwelen is heb ik dan weer alle tijd om naar de wc te gaan, mijn glas in te schenken en nieuwe snacks te halen.

1. Italië
2. Kroatië
3. Macedonië
4. Nederland
5. Frankrijk
6. Hongarije
7. Bosnië & Herzegovina
8. Cyprus
9. Duitsland
10. Zweden
11. Israël
12. Oostenrijk
13. Servië
14. Bulgarije
15. Letland
16. Polen
17. Verenigd Koninkrijk
18. Denemarken
19. Spanje
20. Australië
21. Rusland
22. Tsjechië
23. Estland
24. IJsland
25. Finland
26. Litouwen
27. Ierland
28. Malta
29. Moldavië
30. Zwitserland
31. Wit-Rusland
32. Slovenië
33. Montenegro
34. Griekenland
35. Azerbeidzjan
36. Armenië
37. San Marino
38. Oekraïne

Mijn lijst:
1 Australië *****
2 Litouwen *****
3 Frankrijk *****
4 Rusland *****
5 Nederland *****
6 Estland ****
7 Cyprus ****
8 Denemarken ****
9 Verenigd Koninkrijk ****
10 Israel ****

11 Zweden ****
12 Ierland ****
13 Bulgarije ****
14 Polen ****
15 Letland ***
16 Hongarije ***
17 Italië ***
18 Macedonië ***
19 Ijsland ***
20 Oostenrijk ***

21 Bosnië & Herzegovina **
22 Duitsland **
23 Servië **
24 Zwitserland **
25 Montenegro **
26 Moldavië **
27 Kroatië **
28 Finland **
29 Slovenië **
30 Tsjechië **

31 Azerbeidzjan **
Roemenië **
32 Malta *
33 Armenië *
34 Griekenland *
35 San Marino *
36 Spanje *
37 Wit-Rusland *
38 Oekraïne (hier kan ik zelf geen ster voor geven)

Oekraïne: Oekraïne vond ik eigenlijk nog nooit echt leuk op het songfestival. Wild dances kon er nog mee door, maar begrijp nog steeds niet dat Duitsland dat jaar niet won. Can't wait until tonight van Max was veel mooier.

Dit jaars inzending is misschien wel het slechtste songfestivalnummer in jaren (en we hebben de voorbije jaren veel brol gehoord op het songfestival). Met de beste wil van de wereld kan ik dit zelfs geen lied of muziek noemen. Ze zingt slecht en onverstaanbaar heb de tekst moeten raadplegen om te weten er wel Engels in dit nummer voorkwam. Ik kan dan ook geen sterren toekennen aan dit nummer. Meer woorden maak ik hier niet aan vuil. Morgen wordt het sowieso beter.

15. Noorwegen: Agnete – Icebreaker

Ook Noorwegen gaat net als IJsland een beetje in de Loreen voetsporen treden met een nummer in dezelfde stijl. Of het land daarmee voor de vierde keer gaat winnen moeten we maar afwachten, want heel origineel is het niet.

Noorwegen stuurt vaak inzendingen die ik hoog waardeer, zeker de laatste jaren: A Monster Like Me (2015), Silent Storm (2014) waren allebei mijn nummer 1en I Feed You My Love (2013) mijn nummer 2. Ook de jaren daarvoor waren zeker niet verkeerd. Een andere enorme favoriet komt uit 2003: I'm Not Afraid to Move On en natuurlijk de winnaar uit 1995, Nocturne, Alle Mine Tankar (1993)waren persoonlijke nummer 1 noteringen.

Veel hoge noteringen en een favoriet Songfestival land. Agnete heeft ook geen vervelend nummer. Klinkt goed, maar probeert mij iets te veel Loreen stijl te zijn en ik vind de vertragingen in het nummer wat storend werken. Verder een prima inzending maar geen winnaar, ook niet voor mij.

01. Israël
02. Macedonië
03. Letland
04. Nederland
05. Frankrijk
06. Rusland
07. Australië
08. Bulgarije
09. Cyprus
10. Noorwegen

11. Oekraïne
12. IJsland
13. Verenigd Koninkrijk
14. Kroatië
15. Italië
16. Hongarije
17. Duitsland
18. Zweden
19. Servië
20. Estland

21. Zwitserland
22. Denemarken
23. Ierland
24. Finland
25. Spanje
26. Bosnië en Herzegovina
27. Malta
28. Wit-Rusland
29. Tsjechië
30. Armenië

31. Griekenland
32. Polen
33. Litouwen
34. Oostenrijk
35. Slovenië
36. Montenegro
37. Azerbeidzjan
38. Moldavië
39. San Marino

15. Noorwegen: Agnete - Icebreaker

Ah, Noorwegen. Het land waar mijn favoriete inzending ooit vandaan komt: Nocturne van Secret Garden, de winnaar van 1995. Ik was al jaren een beetje fan van Secret Garden en had al hun cd's toen ik erachter kwam dat ze ooit het Songfestival hadden gewonnen. Zo onverwachts vond ik dat, want het is niet gauw muziek die ik daar verwacht had en tevens maken ze voornamelijk instrumentale muziek (na hun winst zijn de regels omtrent de tekst die er minimaal in een inzending moet zitten dan ook aangescherpt). Ook veel andere Noorse inzendingen staan op mijn favorietenlijstje, zoals de inzendingen van 2014 en 2015. Vreemd genoeg heb ik iets minder met de hoogst scorende winnaar aller tijden, Alexander Rybak met Fairytale die won in 2009, alhoewel dat nummer in de loop der jaren wel gegroeid is.

Dit nummer is naar mijn idee een stapje terug ten opzichte van de vorige jaren, maar het is nog altijd best aardig. Zelf vind ik de tempowisselingen overigens wel wat hebben; het geeft een interessante dimensie aan het lied. Ook zingt Agnete prima en ik hou wel van de donkere atmosfeer in het nummer. Toch doet het nummer me uiteindelijk niet zoveel, wat er misschien inderdaad wel aan kan liggen dat we zulk soort nummers zo vaak voorbij hebben zien komen de laatste jaren.

Icebreaker is een prima inzending, maar veel heb ik er ook niet mee. Bij mij staat het nu ergens in de middenmoot. Ik vermoed overigens dat Noorwegen zeker de finale wel zal halen, maar eenmaal daar vind ik het lastig te voorspellen.

1. Italië
2. Kroatië
3. Macedonië
4. Nederland
5. Frankrijk
6. Hongarije
7. Bosnië & Herzegovina
8. Cyprus
9. Duitsland
10. Zweden
11. Israël
12. Oostenrijk
13. Servië
14. Bulgarije
15. Letland
16. Polen
17. Verenigd Koninkrijk
18. Denemarken
19. Spanje
20. Australië
21. Noorwegen
22. Rusland
23. Tsjechië
24. Estland
25. IJsland
26. Finland
27. Litouwen
28. Ierland
29. Malta
30. Moldavië
31. Zwitserland
32. Wit-Rusland
33. Slovenië
34. Montenegro
35. Griekenland
36. Azerbeidzjan
37. Armenië
38. San Marino
39. Oekraïne

Mijn lijst:
1 Australië *****
2 Litouwen *****
3 Frankrijk *****
4 Rusland *****
5 Nederland *****
6 Estland ****
7 Cyprus ****
8 Denemarken ****
10 Israel ****

11 Zweden ****
12 Noorwegen ****
13 Ierland ****
14 Bulgarije ****
15 Polen ****
16 Letland ***
17 Hongarije ***
18 Italië ***
19 Macedonië ***
20 Ijsland ***

21 Oostenrijk ***
22 Bosnië & Herzegovina **
23 Duitsland **
24 Servië **
25 Zwitserland **
26 Montenegro **
27 Moldavië **
28 Kroatië **
29 Finland **
30 Slovenië **

31 Tsjechië **
32 Azerbeidzjan **
Roemenië **
33 Malta *
34 Armenië *
35 Griekenland *
36 San Marino *
37 Spanje *
38 Wit-Rusland *
39 Oekraïne (hier kan ik zelf geen ster voor geven)

Noorwegen: het Scandinavisch land (Finland en Ijsland vallen voor mij niet onder Scandinavië) waar ik het minst mee heb. Toch vond ik de Noorse bijdragen vaak leuk denken we aan Nocturne, I evighet, Alltid sommer, My heart goes boom, I'm not afraid to move on, high, Alvedansen, Fairytale en Silent storm. Ook Icebreaker vind ik weer een leuke Noorse bijdrage.

buizen
Jullie zagen misschien Douwe Bob ook wel even net, bij DWDD. De presentatie.
Het was natuurlijk ook een klein podium, straks bij de halve finale in Stockholm is de stage veel en veel groter maar toch.. Douwe had eigenlijk maar één move/beweging het hele liedje door. Met de gitaar om wat van links naar rechts 'wiegen' (swingen?) met zijn bovenlichaam. En ze stonden allemaal zo op een rijtje op het podium.
Het liedje zelf is nu opeens toch ook wat minder overrompelend.
Dat bedoel ik nou met dat een mooie clip (als je alleen dat gezien hebt) nog helemaal niks zegt.
Blijft een hoge favoriet maar ben er toch wat minder zeker over.

ik heb zojuist Slow Down op tv gezien, wat bij het eerste gehoor op een wat mindere Eagles-tribute lijkt. Toch is het geen slechte song, in de rock-hitparade van 45 jaar terug zou het een succes geweest zijn, denk ik, het is een echt rockband geluid, drum, bas, gitaar en een zanger..
Ik zie hierboven dat er nog 38 liedjes meedoen, waar ik er denk ik geen een van ken. Weet iemand of er nog meer van dit soort classic rock "bandjes"-inzendingen zijn?
Dan zoek ik die even op.

buizen
camcam schreef:
ik heb zojuist Slow Down op tv gezien, wat bij het eerste gehoor op een wat mindere Eagles-tribute lijkt. Toch is het geen slechte song, in de rock-hitparade van 45 jaar terug zou het een succes geweest zijn, denk ik, het is een echt rockband geluid, drum, bas, gitaar en een zanger..
Ik zie hierboven dat er nog 38 liedjes meedoen, waar ik er denk ik geen een van ken. Weet iemand of er nog meer van dit soort classic rock "bandjes"-inzendingen zijn?
Dan zoek ik die even op.

Nou niet echt.
Cyprus en Montenegro misschien dan nog, maar ook niet echt.

De presentatie bij DWDD heeft niks te maken met hoe het er straks allemaal uit komt te zien. Voor zo'n optreden in een programma doen ze echt niet de moeite om het er precies zo uit te laten zien als straks op het Eurovisie podium. Daar komt - als het goed is - ook meer bij kijken wat betreft achtergrond en camerawerk. Destijds hadden de Common Linnets ook een heel suffe presentatie bij DWDD en pas in de repetitieweek werd bekend dat ze een heel goede podiumact hadden.
Het zegt dus echt helemaal niks. Als het goed is weten we komende maandag iets meer als de eerste repetitie van Nederland begint, maar volgens mij is pas vanaf de tweede repetitie later die week dat alles echt precies zo wordt geoefend als dat het eruit komt te zien.

buizen
Dan ben ik benieuwd naar de 'toverslag' die gemaakt wordt en hoe anders de presentatie 'straks' zal zijn. #uitzwaaiconcert.

16. Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz – Midnight Gold

Georgië is er pas sinds 2007 bij en wist twee keer negende te worden in 2010 en 2011. Verder doen ze het nog niet spectaculair en daar gaat Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz geen verandering in brengen als we de polls en bookmakers mogen geloven.

Rock en festival doet het meestal wat matig alhoewel er positieve uitzonderingen zijn als het met een wat moderne twist gebeurt en dat is hier toch wel het geval.

Ik vind Midnight Gold helemaal leuk en het past ook goed in waar ik doorgaans graag naar luister. Nee, niet die nodige Songfestival afwisseling in dit geval. Toch kan ik me voorstellen dat veel mensen dit niks vinden en dat ook de serieuzere muziekliefhebber dit weg zal zetten als niksig. Misschien moet ik het dan maar mijn guilty pleasure gaan noemen en er de tweede halve finale maar even van genieten, want in de finale gaan we het niet terugzien. Of misschien blijkt het live gewoon oerslecht. In dat geval hou ik het lekker bij de studioversie.

01. Israël
02. Rusland
03. Frankrijk
04. Letland
05. Georgië
06. Macedonië
07. Nederland
08. Australië
09. Bulgarije
10. Cyprus

11. Noorwegen
12. IJsland
13. Verenigd Koninkrijk
14. Kroatië
15. Italië
16. Hongarije
17. Duitsland
18. Oekraïne
19. Zweden
20. Servië

21. Estland
22. Zwitserland
23. Denemarken
24. Ierland
25. Finland
26. Spanje
27. Bosnië en Herzegovina
28. Malta
29. Wit-Rusland
30. Tsjechië

31. Armenië
32. Griekenland
33. Polen
34. Litouwen
35. Oostenrijk
36. Slovenië
37. Montenegro
38. Azerbeidzjan
39. Moldavië
40. San Marino

16. Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz - Midnight Gold

Wat vind ik Georgië toch een leuk land op het Songfestival. Niet omdat ik doorgaans zo gek ben op hun inzendingen, want ik heb me toch een vreemde inzendingen voorbij zien komen in de loop der jaren. Ik waardeer het echter wel dat Georgië vaak van de gebaande paden probeert af te wijken en met opvallende inzendingen komt. Hun debuut uit 2007, Visionary Dream, vind ik nog altijd een tof nummer. Ook de inzendingen uit 2011, 2013 en 2015 vind ik prima.

Dit jaar staat Georgië er niet zo goed voor in de peilingen en ook op heel veel fansites wordt het nummer slecht ontvangen. Ik vind het dan weer best aardig en ik hoop deze inzending graag terug te zien in de finale, maar ik betwijfel of dit gaat gebeuren. Ik vermoed ook dat weinig mensen dit zullen gaan waarderen en dat weinig mensen hiervoor naar de telefoon zullen grijpen. De presentatie kan echter veel veranderen, dus we zullen zien. Dit kan best nog wel eens een dark horse worden als alles live klopt.

1. Italië
2. Kroatië
3. Macedonië
4. Nederland
5. Frankrijk
6. Hongarije
7. Bosnië & Herzegovina
8. Israël
9. Cyprus
10. Duitsland

11. Zweden
12. Oostenrijk
13. Servië
14. Bulgarije
15. Letland
16. Polen
17. Georgië
18. Verenigd Koninkrijk
19. Spanje
20. Australië

21. Denemarken
22. Noorwegen
23. Rusland
24. Tsjechië
25. Estland
26. IJsland
27. Finland
28. Litouwen
29. Ierland
30. Malta

31. Moldavië
32. Zwitserland
33. Wit-Rusland
34. Slovenië
35. Montenegro
36. Griekenland
37. Azerbeidzjan
38. Armenië
39. San Marino
40. Oekraïne

buizen schreef:
(quote)

Nou niet echt.
Cyprus en Montenegro misschien dan nog, maar ook niet echt.

Bedankt buizen. Beide geen classic-rock songs.
Liedjes hangen als los zand aan elkaar.
Historisch gezien eerder bombastische 80’s synthesizer-pop dan bandjes-rock (blues schema met couplet, refrein, couplet, couplet, refrein, brug, couplet, refrein, zoiets).

Montenegro heeft dan ook nog elementen van rytmische gymnastiek, misschien wel een goede trouvaille in een Olympisch jaar.

Ik denk dat Bob wel eens kans maakt gezien de goede ontvangst van Ilse De Lange’s country rootsrock van vorig jaar.

Mijn lijst:
1 Australië *****
2 Litouwen *****
3 Frankrijk *****
4 Rusland *****
5 Nederland *****
6 Estland ****
7 Cyprus ****
8 Denemarken ****
10 Israel ****

11 Zweden ****
12 Noorwegen ****
13 Ierland ****
14 Bulgarije ****
15 Polen ****
16 Georgië ***
17 Letland ***
18 Hongarije ***
19 Italië ***
20 Macedonië ***

21 Ijsland ***
22 Oostenrijk ***
23 Bosnië & Herzegovina **
24 Duitsland **
25 Servië **
26 Zwitserland **
27 Montenegro **
28 Moldavië **
29 Kroatië **
30 Finland **

31 Slovenië **
32 Tsjechië **
33 Azerbeidzjan **
Roemenië **
34 Malta *
35 Armenië *
36 Griekenland *
37 San Marino *
38 Spanje *
39 Wit-Rusland *
40 Oekraïne (hier kan ik zelf geen ster voor geven)

Georgië: Het lied van Georgië ligt misschien het dichtst bij wat ik het vaakst luister tijdens het jaar door. Daarom beoordeel ik het misschien ook iets strenger dan de andere nummers. Ik vind het dan net iets te rommelig in mekaar zitten en daarom blijft het voor het songfestival niet genoeg hangen zodat ik uitkom op ***.

Zo, ik ga ook weer eens beginnen aan mijn jaarlijkse trip door Eurovisie-land. Dat wordt wel weer eens tijd, zo'n anderhalve week voor het festival.

Ik luister net de inzending van Roemenië. Een fraaie powerballad, maar kanshebber of zelfs maar outsider voor d winst is het zeker niet. Een groot gemis is het daarom niet, al blijft het natuurlijk erg sneu dat ze niet mee mogen doen.

Na het afhaken van Roemenië zijn er nog 18 eerste halvefinalisten over. Dit zijn mijn eerste indrukken.

01. Finland: Sandhja - Sing It Away
Meteen en leuk nummer om het festival mee te openen! Fris en aanstekelijk met leuke blazers in het refrein die de boel lekker opfleuren. De zang vind ik nogal mannelijk klinken, dat vind ik zelf niet zo fraai.

02. Greece: Argo - Utopian Land
De afgelopen jaren komt Griekenland steeds met zeer moderne popsongs aanzetten, dit jaar gaan ze voor een Balkansound. Ik ben er geen fan van en vind de zang irritant. Bij het grote publiek zal het kwartje niet direct vallen. Ik vraag me af of het überhaupt zal vallen. De finale kan wel eens in gevaar gaan komen.

03. Moldova: Lidia Isac - Falling Stars
Ja natúúrlijk, die climax in het refrein was te verwachten. Ik vind hem fijn hoor, maar ze hebben er wel een iets te goedkope beat onder geplakt. Toch een prima nummer hoor, al is het met dit soort zangeressen en dit soort uithalen altijd maar even afwachten hoe dit live klinkt. Als ze net zo stijf op het podium staat als in de clip slinken haar kansen echter behoorlijk.

04. Hungary: Freddie - Pioneer
Zelfs als dit nummer niet door zo'n hunk gezongen zou worden (want dat is het toch, of niet? Ik ben niet zo'n expert) is een finaleplaats gegarandeerd. Goed nummer, rauw randje om de stem en een leuk fluitend mannenkoortje. Zou misschien wel een gooi kunnen doen naar de winst.

05. Croatia: Nina Kraljić - Lighthouse
Hé, ik hoor een blokfluit! Een of twee jaar geleden had Kroatië ook een leuk nummer met fluit dat kansloos ten onder ging in de finale. Ik vond het een leuk nummer, net als dit Lighthouse. Fijne stem, goede melodie. Niet per se heel pakkend, dus hoge verwachtingen heb ik niet.

06. The Netherlands: Douwe Bob - Slow Down
Ik heb al vijf typische ESC-liedjes gehoord, Slow Down is dat niet. Niet dat dit nu bijster origineel of goed is, maar het is wel een verkwikkende sound. Zelf vind ik het wat sufjes, met het liedje is verder best oké. Wat ik me wel ineens afvraag: zou dit niet te westers zijn? Wat vind Oost-Europa van dit soort country?

07. Armenia: Iveta Mukuchyan - LoveWave
We zijn bijna een minuut onderweg voor het nummer eindelijk lijkt te beginnen. Geen makkelijk liedje, maar het heeft zeker potentie. Het doet wat aan Love Injected van Aminata (Letland 2015) denken. Dat was live zwaar indrukwekkend, dus wie weet gaat dit ook wel scoren. Interessante inzending!

08. San Marino: Serhat - I Didn't Know
Maar die man helemaal niet zingen! Een luchtig, vrolijk liedje, maar daar is alles mee gezegd. Kwalitatief gaat dit keihard door de ondergrens. Dit is bijna lachwekkend slecht. Ik wil Valentina terug!

09. Russia: Sergey Lazarev - You Are The Only One
Deze inzending had ik een tijdje terug al gehoord en ik ben weer onder de indruk. Dit is echt goed. Sterke popsong, knallend refrein en met erg fraaie visuals. Als ze die live ook zo kunnen overbrengen staat er een dijk van een act. Kanshebber voor de overwinning.

10. Czech Republic: Gabriela GunĨíková - I Stand
Gewoon een mooie ballad. Wat kan ik er verder nog over zeggen? Dat de zangeres een mooie dame is. En dat was het. Mooi genoeg voor een finaleplaats, hoe het daar gaat scoren durf ik niet te voorspellen.

11. Cyprus: Minus One - Alter Ego
Hé, deze had ik ook al eens gehoord. De eerste twintig seconden zijn direct herkenbaar. Dit soort rocksongs vallen goed in de smaak bij mij. Van een Cypriotische inzending had ik dit niet zo snel verwacht. Rockbands doen het meestal niet zo goed op het Songfestival, maar de finale moet zeker haalbaar zijn.

12. Austria: ZOË - Loin d'ici
O jee, daar gaat mijn tandglazuur! Bah, dit is wel heel zoetsappig. Oubollig ook. Op zich een leuk liedje, maar hiermee hoef je in 2016 niet meer aan te komen. Kansloos.

13. Estonia: Jüri Pootsmann - Play
Dit is een originele inzending. Persoonlijk heb ik niets met dit genre (Wat is het eigenlijk voor genre? Jaren '50/bigband/James Bond/Sinatra-achtig ofzo?), maar dit kan zeker scoren. Deze live-opname klinkt niet super, maar als het liedje goed genoeg is (en dat is het) geeft dat niet eens. Subtop moet kunnen.

14. Azerbaijan: Samra - Miracle
Een krachtig liedje, zonder dat de zangeres in ordinair geschreeuw vervalt (alhoewel... ik begin nu toch wat te twijfelen). De originaliteitsprijs zal dit niet winnen, maar afgezaagd is het ook zeker niet. Ik wordt gepakt door dit nummer en heb best vertrouwen in de live-uitvoering. Azerbeidzjan gaat haar reputatie hooghouden.

15. Montenegro: Highway - The Real Thing
Nog ene rocksong, net als Cyprus. Deze inzending is echter op alle vlakken zwakker. De zang is matig, het nummer is onsamenhangend en ontoegankelijk, de muziek is harder (té hard denk ik) en het is gewoon een veel minder goed liedje. Gewaagde inzending, geen succes.

16. Iceland: Greta Salóme - Hear Them Calling
Van de ene kant kom dit heel mysterieus en wat zwaarmoedig over, deels ondersteund door de fraaie visuals. Van de andere kant hoor ik vrij frisse Of Monsters and Men-achtige muziek. Dat strookt niet. Ik weet dan ook niet zo goed wat voor publiek ze hiermee proberen aan te spreken.

17. Bosnia & Herzegovina: Dalal & Deen feat. Ana Rucner and Jala - Ljubav Je
Wat een enge man. De muziek is precies wat je kunt verwachten van een uitzending uit Bosnië. Niet echt mijn ding, maar na een paar luisterbeurten ga ik dit soort nummers meestal wel waarderen. En terwijl ik dit typ hoor ik ineens een rapper langskomen. Moet dat nou? Beetje jammer, hoor.

18. Malta: Ira Losco - Walk On Water
Het begint als een Céline Dion-ballad (best een mooie, dat wel), maar mondt uit in een Florence + the Machine-refrein. Erg lekker! Dit nummer knalt en de elektronische muzikale begeleiding (beetje dubstep-like) vind ik heerlijk. Ik denk dat ik hier fan van wordt.

Het is lastig om hier meteen conclusies over te trekken, maar ik ben niet ontevreden over de kwaliteit. Rusland en Hongarije zie ik als kanshebbers voor de winst. Persoonlijke favorieten zijn Cyprus, Rusland en Malta. Lachertjes zijn San Marino en Oostenrijk.

17. Albanië: Eneda Tarifa – Fairytale love

Albanië is een land dat niet echt opvalt op het festival. Sinds 2003 proberen ze te winnen maar dat is nog niet gelukt. Het beste resultaat stamt uit 2012 toen Rona Nishliu haar gedurfde bijdrage liet horen en dat werd beloond.

Ik denk niet dat Eneda dat succes zal evenaren, sterker, ik help haar hopen dat ze de finale weet te halen.

Fairytale is een prima bijdrage maar heeft net dat beetje extra niet, iets waar meer inzendingen dit jaar last van hebben. Best jammer, want het is een fijn deuntje maar daar heb ik het dan ook wel mee gezegd. Misschien dat de gunstige startpositie een gunstige bijdrage kan leveren. Ze mag nog wel gaan schaven aan haar Engels.

01. Israël
02. Rusland
03. Frankrijk
04. Letland
05. Georgië
06. Macedonië
07. Nederland
08. Australië
09. Bulgarije
10. Cyprus

11. Noorwegen
12. IJsland
13. Verenigd Koninkrijk
14. Kroatië
15. Italië
16. Hongarije
17. Duitsland
18. Oekraïne
19. Zweden
20. Albanië

21. Servië
22. Estland
23. Zwitserland
24. Denemarken
25. Ierland
26. Finland
27. Spanje
28. Bosnië en Herzegovina
29. Malta
30. Wit-Rusland

31. Tsjechië
32. Armenië
33. Griekenland
34. Polen
35. Litouwen
36. Oostenrijk
37. Slovenië
38. Montenegro
39. Azerbeidzjan
40. Moldavië
41. San Marino

17. Albanië: Eneda Tarifa - Fairytale Love

Albanië was dit jaar een van de eerste landen die hun inzending openbaar maakten en meteen al was er iets in het nummer dat me tegenstond. Het kwam op me over als een dramatische ballad en daar hou ik wel van en ik kan het tevens waarderen als landen in de eigen taal zingen. Toch vond ik het nummer niet echt geweldig opgebouwd en voornamelijk Eneda's stem stond me tegen. Wat is het toch dit jaar met al die zangeressen die het nodig vinden om HEEL HAAhaaHAAÁÁÁRD te zingen met een flinke lading adlips erin? Ik vind dat echt niet mooi, tenzij de uithalen echt wat toevoegen aan het nummer. Ironisch gezien is Suus van Rona Nishliu uit 2012 een van mijn favoriete bijdragen van de afgelopen jaren ondanks dat dit hét toppunt van harde uithalen is. Echter hoorde dit heel erg bij het dramatische nummer en was het nummer zodanig emotioneel dat minder volume het nummer juist onderuit had gehaald. Suus is echter een grote uitzondering op de regel dat ik schreeuwende zangeressen echt helemaal niets vind.

Slecht heb ik Fairytale Love overigens nooit gevonden, want op zich klinkt de melodie best aardig en zingt Eneda best goed ondanks het geschreeuw. Toen kwam echter de nieuwe, Engelstalige versie en wat voor mij een nummer in de lage middenmoot was is nu ergens onderop beland. Zoals ik al zei kwam het nummer op me over als een dramatische ballade, maar nu blijkt het nummer juist een positieve boodschap te hebben en is de algehele "verhaallijn" in het lied juist dat Eneda ontzettend verliefd is. Waarom dan die dramatiek? Een nummer dat ik in eerste instantie nog wel een beetje kon waarderen door de mooie dramatiek klopt nu ineens niet meer.

Al met al vind ik het een nogal vreemde inzending waar ik niets mee kan. De zware melodie klopt helemaal niet met de lichte, positieve tekst en Eneda mag wel eens wat dimmen met dat geschreeuw. Ik vermoed ook niet dat dit de finale gaat halen, al weet je maar nooit met deze enorm goede startpositie.

1. Italië
2. Kroatië
3. Macedonië
4. Nederland
5. Frankrijk
6. Hongarije
7. Bosnië & Herzegovina
8. Israël
9. Cyprus
10. Duitsland

11. Zweden
12. Oostenrijk
13. Servië
14. Bulgarije
15. Letland
16. Polen
17. Georgië
18. Verenigd Koninkrijk
19. Spanje
20. Australië

21. Denemarken
22. Noorwegen
23. Rusland
24. Tsjechië
25. Estland
26. IJsland
27. Finland
28. Litouwen
29. Ierland
30. Malta

31. Moldavië
32. Zwitserland
33. Wit-Rusland
34. Slovenië
35. Montenegro
36. Griekenland
37. Azerbeidzjan
38. Armenië
39. Albanië
40. San Marino
41. Oekraïne

buizen
Mooie beknopte beschouwingen, stoepkrijt.
Met "Wat ik me wel ineens afvraag: zou dit niet te westers zijn? Wat vind Oost-Europa van dit soort country?" kon je nog wel eens raak zitten (Douwe Bob)..

Leuk om al je meningen te lezen stoepkrijt!
Het nummer van Douwe Bob heeft inderdaad een erg Westerse sound, maar dat hoeft niet altijd iets uit te maken. The Common Linnets kregen ook punten uit Oost-Europa. Douwe Bob doet het ook vrij goed in de preview shows. Die worden voornamelijk georganiseerd in de Scandinavische landen die Nederland sowieso vaak wel goedgezind zijn, maar ook in bijv. Servië scoorde Douwe Bob laatst top 10. Ik heb sowieso wel het gevoel dat met een goede live uitvoering en presentatie Nederland dit jaar best een dark horse kan zijn.

Mijn lijst:
1 Australië *****
2 Litouwen *****
3 Frankrijk *****
4 Rusland *****
5 Nederland *****
6 Estland ****
7 Cyprus ****
8 Denemarken ****
10 Israel ****

11 Zweden ****
12 Noorwegen ****
13 Ierland ****
14 Bulgarije ****
15 Polen ****
16 Georgië ***
17 Letland ***
18 Hongarije ***
19 Italië ***
20 Macedonië ***

21 Ijsland ***
22 Oostenrijk ***
23 Bosnië & Herzegovina **
24 Duitsland **
25 Servië **
26 Zwitserland **
27 Montenegro **
28 Moldavië **
29 Kroatië **
30 Finland **

31 Slovenië **
32 Tsjechië **
33 Azerbeidzjan **
Roemenië **
34 Malta *
35 Armenië *
36 Albanië *
37 Griekenland *
38 San Marino *
39 Spanje *
40 Wit-Rusland *
41 Oekraïne (hier kan ik zelf geen ster voor geven)

Albanië: Albanië heeft me slechts een keer kunnen bekoren en dat was Kejsi Tola met Carry Me In Your Dreams in 2009. Ook dit jaar kan Albanië me weer totaal niet bekoren. Straks komt mijn eigen land als laatste aan de beurt.

Fijn stoepkrijt om je reacties op de eerste halve finale te lezen. Benieuwd wat je van de tweede halve finale en de finalisten vindt.

18. België: Laura Tesoro – What’s the pressure

België doet het net als Nederland matig in de polls, maar het land mag in de handen knijpen met het feit dat ze als laatste hun nummer mogen opvoeren en dan ook nog eens zo'n party nummer waar Selah Sue mede voor verantwoordelijk is. Het zou zomaar kunnen dat deze startpositie ervoor zorgt dat België de finale wel eens zou kunnen gaan halen.

Aanvankelijk had ik niet zo veel op met dit nummer, maar het is toch wel wat gegroeid de laatste weken. Ongecompliceerde fun, maar leuker dan het nummer van bijvoorbeeld een Spanje dat in dezelfde lijn ligt.

België presteert sinds de invoering van de halve finales net zo beroerd als Nederland en deze keer kunnen we elkaar geen punten geven (want ja, ook Nederland en België maken zich schuldig aan vriendjespolitiek, niet alleen de balkanlanden).

Loïc Nottet werd vorig jaar vierde, een groot succes, en dat zie ik Laura bij lange na niet evenaren laat staan verbeteren. Finale lijkt em mogelijk, maar ik vrees dat het daarna niet veel meer gaat doen.

01. Israël
02. Rusland
03. Frankrijk
04. Letland
05. Georgië
06. Macedonië
07. Nederland
08. Australië
09. Bulgarije
10. Cyprus

11. Noorwegen
12. IJsland
13. Verenigd Koninkrijk
14. Kroatië
15. Italië
16. België
17. Hongarije
18. Duitsland
19. Oekraïne
20. Zweden

21. Albanië
22. Servië
23. Estland
24. Zwitserland
25. Denemarken
26. Ierland
27. Finland
28. Spanje
29. Bosnië en Herzegovina
30. Malta

31. Wit-Rusland
32. Tsjechië
33. Armenië
34. Griekenland
35. Polen
36. Litouwen
37. Oostenrijk
38. Slovenië
39. Montenegro
40. Azerbeidzjan
41. Moldavië
42. San Marino

En dat waren alle landen. Mijn eigen lijst zal ongetwijfeld nog wijzigen na het zien van de podiumprestaties, deze volgorde is puur gebaseerd op de studio-versies.

Grote kanshebbers voor de winst?

Ik zie Rusland gewoon winnen (hoe jammer ik dat ook vind als land, maar uiteindelijk gaat het om de nummers). Frankrijk zou wel eens de grote verrassing kunnen worden door juist lager te scoren dan iedereen verwacht (dat zou ik jammer vinden). Australië zie ik wel meedingen naar die eerste plaats, maar legt het af tegen Rusland.

Nederland? Ik durf daar pas een uitspraak over te doen als bekend is hoe hij op het podium staat (schijnt bijzonder te worden, maar dat zeiden ze bij Trijntje ook). Het kan net als The Common Linnets een dark horse zijn. België zie ik de finale wel halen en daarna is het klaar.
Een andere grote verrassing zou Bulgarije kunnen zijn en verder is het dit jaar misschien wel spannender dan ooit omdat er wat mij betreft, op Rusland na, geen enorme uitschieters tussen zitten, zowel naar beneden als boven.

Ik ben ook benieuwd hoe het gaat uitpakken nu ze de puntentelling anders gaan presenteren.

Moskou 2017? Ik denk het wel. En ik hoop dat Douwe Bob het verder gaat schoppen dan nu zichtbaar in polls en wedkantoren.

Even een zijstapje: alle verzamelalbums van het Eurovisie Songfestival, bijvoorbeeld deze zijn aangepast waardoor de artiesten gekoppeld zijn aan hun artiestpagina, en dus beter vindbaar.

Niet:
Edsilia Rombley (The Netherlands) - On Top of the World
Maar:
Edsilia Rombley - On Top of the World (The Netherlands).

Super!! Dat is een verbetering! Ik miste vaak die koppeling inderdaad, wat jammer is als een bijdrage in de smaak viel en ik meer van de artiest wou luisteren...

Graag gedaan. Het was wel een klus, dus bij deze het vriendelijke verzoek aan de toevoegers om dat bij edities 2016 t/m 2099 op deze wijze te blijven doen. .

Dat geloof ik graag ja!!!! Laten we er allemaal rekening mee houden

Ik heb de laatste tijd het erg druk gehad met andere dingen, dus vul ik mijn lijstje even 'gewoon' aan tot een top 42 zonder alle nummers apart te bespreken.

Toplijstje puur gebaseerd op studioversies.
1. Tsjechië
2. Oekraïne (iedereen hier is zo negatief. Ik heb echter totaal geen last van de stem van Jamala en vind het een sterk nummer, krachtige energie hebben en een heerlijk arrangement)
3. Oostenrijk
4. Kroatië
5. Israël
6. Australië
7. Armenië
8. Frankrijk
9. Macedonië
10. Spanje
11. Rusland
12. Italië
13. Servië
14. Bulgarije
15. België (lekker nummer, al blijf ik erbij dat het te veel lijkt op Sax van Fleur East)
16. Noorwegen
17. Nederland (het wordt kapot gedraaid op de Nederlandse radiozenders waardoor ik het steeds minder leuk vind…)
18. Azerbeidzjan
19. Litouwen
20. Letland
21. Albanië
22. Malta
23. Denemarken
24. Estland
25. Moldavië
26. Duitsland
27. Polen
28. IJsland
29. Hongarije
30. Zweden
31. Cyprus
32. Verenigd Koninkrijk
33. Zwitserland
34. Ierland
35. Bosnië en Herzegovina
36. Finland
37. Slovenië
38. Wit-Rusland
39. Georgië
40. Montenegro
41. Griekenland
42. San Marino

Ik denk overigens ook dat Rusland wint, en dat de concurrentie moet komen van Frankrijk en Australië.

Bedankt voor de leuke reacties! Ik ben zelf ook erg benieuwd naar de tweede halve finale. Jullie zijn toevallig net klaar met bespreken, dus ik ga me er ook meteen in verdiepen.

18. België: Laura Tesoro - What's the Pressure

Ik vind België een beetje wisselvallig op het Songfestival; het ene jaar behoort hun inzending tot mijn favorieten, maar het andere jaar staan ze net zo makkelijk weer onderaan mijn lijstje. Ik moet ook toegeven dat ik weinig weet van hun inzendingen voordat ik begon met kijken in 2003. Vanaf dat jaar is Tom Dice met Me and My Guitar mijn favoriet. Het was niet bijster origineel, maar wel een leuk klein liedje dat erg puur en simpel werd gebracht en daardoor een van mijn favorieten was dat jaar. Ook Urban Trad met Sanomi uit 2003 vind ik een prachtig nummer en vorig jaar was Loic Nottet met het gedurfde Rhythm Inside wederom een van mijn favorieten. Ook de inzending van Roberto Bellarosa uit 2013 vind ik best aardig.

Dit jaar heb ik weer eens Eurosong gekeken en daar bleek dat kwaliteit met het jaar compleet kan omslaan. Niet één nummer vond ik daadwerkelijk goed en dan was Laura met What's the Pressure inderdaad nog wel een van de betere. Dat neemt niet weg dat ik het alsnog een prutnummer vind. What's the Pressure is naar mijn mening niets meer dan een zeikerig niemendalletje dat pretendeert veel meer te zijn dan het is.

België heeft dan weer enorme mazzel gehad met de startpositie en het kan haast niet anders dan dat deze inzending de finale gaat halen, zeker na Georgië en Albanië die ik beide niet veel kansen toedicht en waarvan de Belgische inzending dan nog het meest toegankelijk is. Eenmaal daar zie ik dit niet veel potten breken, al presteert België opvallend goed in de tot nu toe georganiseerde previewshows, dus je weet maar nooit. Van mij hoeft het in ieder geval niet.

1. Italië
2. Kroatië
3. Macedonië
4. Nederland
5. Frankrijk
6. Hongarije
7. Bosnië & Herzegovina
8. Israël
9. Cyprus
10. Duitsland

11. Zweden
12. Oostenrijk
13. Servië
14. Bulgarije
15. Letland
16. Polen
17. Georgië
18. Verenigd Koninkrijk
19. Spanje
20. Australië

21. Denemarken
22. Noorwegen
23. Rusland
24. Tsjechië
25. Estland
26. IJsland
27. Finland
28. Litouwen
29. Ierland
30. Malta

31. Moldavië
32. Zwitserland
33. Wit-Rusland
34. Slovenië
35. Montenegro
36. Griekenland
37. Azerbeidzjan
38. Armenië
39. Albanië
40. België
41. San Marino
42. Oekraïne

Persoonlijk vind ik Italië, Kroatië en Macedonië eruit springen en ik hoop ook echt dat een van deze landen wint, maar helaas denk ik dat die kans heel klein is. Van alle landen die in of bijna in mijn top 10 staan dicht ik eigenlijk alleen Frankrijk en Hongarije hoge kansen toe, al heb ik ook het idee dat deze landen wel eens erg kunnen gaan falen. In Israël zie ik de dark horse van dit jaar, maar toch zie ik een winst niet gebeuren.
Voor de winst voorspel ik ook Rusland, wat ik jammer zou vinden aangezien ik het nummer wel erg gladjes en gezocht vind. Australië zie ik ook als kanshebber en Letland en Servië zie ik ook wel in de top 10. Spanje zal het minder doen dan verwacht, maar nog steeds best aardig en ook Zweden zal waarschijnlijk weer een prima score krijgen. Verder kunnen Noorwegen, Bulgarije en Oekraïne nog wel eens erg verrassen.
Ik vind het voor de rest erg lastig te voorspellen. Wat betreft een finaleplaats voor Nederland gaat het erom spannen. Zoveel hangt af van de presentatie. Ik zie Europa dit wel bestempelen als saai en middle-of-the-road en dat het vervolgens in de halve finale blijft steken, maar met hetzelfde gemak zie ik Slow Down ook zo een dark horse worden.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:25 uur

geplaatst: vandaag om 14:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.