Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival
zoeken in:
0
geplaatst: 4 mei 2016, 19:17 uur
Leuke keuzes aERodynamIC en Aoibhin. Marie Myriam en Tozzi & Raf behoren ook tot mijn favorieten.
Fijn ook dat Onweerwolf van de partij is.
Fijn ook dat Onweerwolf van de partij is.
0
geplaatst: 4 mei 2016, 20:11 uur
Ik heb de voorbije uren dat ene YouTube-kanaal waar ze alle 42 op staan eens aan gezet, net als vorig jaar.
T'is dit jaar grotendeels een eenvormige brei aan klinische, flink geproduceerde en wat nietszeggende midtempo pop/dance (dat zal deels die 25 % nummers met Zweedse roots wel zijn...). Zal allemaal vast heel goed en hip zijn, maar ik mis een ziel in die nummers.
Uitzinderingen als San Marino daargelaten zit er dit jaar ook totaal geen humor in. Een beetje meer folklore had ook geen kwaad gekund; een gezellig Balkan-orkestje of zo.
Oostenrijk en ons eigen nummer vind ik nog relatief pruimbaar.
Nee, toen ik verleden jaar hetzelfde deed was het een beduidend plezieriger zit dan dit jaar. Al zat er vorig jaar ook weinig folklore en humor in. Maar iig wel een aantal nummers die ik later nog uit mezelf heb opgezet, zoals Estland, Slovenië en Israel.
Van mij mag er btw een regel komen dat alle schrijvers en uitvoerenden wonen in het land waar het befreffende liedje aan gekoppeld is.
T'is dit jaar grotendeels een eenvormige brei aan klinische, flink geproduceerde en wat nietszeggende midtempo pop/dance (dat zal deels die 25 % nummers met Zweedse roots wel zijn...). Zal allemaal vast heel goed en hip zijn, maar ik mis een ziel in die nummers.
Uitzinderingen als San Marino daargelaten zit er dit jaar ook totaal geen humor in. Een beetje meer folklore had ook geen kwaad gekund; een gezellig Balkan-orkestje of zo.
Oostenrijk en ons eigen nummer vind ik nog relatief pruimbaar.
Nee, toen ik verleden jaar hetzelfde deed was het een beduidend plezieriger zit dan dit jaar. Al zat er vorig jaar ook weinig folklore en humor in. Maar iig wel een aantal nummers die ik later nog uit mezelf heb opgezet, zoals Estland, Slovenië en Israel.
Van mij mag er btw een regel komen dat alle schrijvers en uitvoerenden wonen in het land waar het befreffende liedje aan gekoppeld is.
0
geplaatst: 4 mei 2016, 20:16 uur
buizen schreef:
Stelling van de dag:
"Het (überhaupt) houden/liefhebben van songfestivalliedjes is/lijkt tegenwoordig per definitie een guilty pleasure"
#muziek'deskundigen'.
Voor mij voelt het eigenlijk wel zo, maar dan vooral omdat veel mensen in mijn directe omgeving er zo over denken. Iemand die zich serieus muziekhebber noemt en tussendoor even helemaal opgaat in het Songfestival, voor veel mensen klopt dat niet.Stelling van de dag:
"Het (überhaupt) houden/liefhebben van songfestivalliedjes is/lijkt tegenwoordig per definitie een guilty pleasure"
#muziek'deskundigen'.
Eigenlijk is dat natuurlijk grote onzin. Zeker omdat het niveau van de Songfestivalliedjes helemaal niet zo slecht is als je het bijvoorbeeld met de top 40 zou vergelijken.
0
geplaatst: 4 mei 2016, 20:21 uur
Leuk dat je er weer bij bent Onweerwolf!

Onweerwolf schreef:
01. Sweden
Ik dacht tot 5 minuten geleden dat dit UK was vanwege het accent van de zanger. "Eindelijk doet UK weer eens serieus mee, dacht ik", maar het blijkt dus weer Zweden te zijn.
Als je UK bovenaan je lijstje ziet staan wéét je gewoon dat er iets niet klopt. 01. Sweden
Ik dacht tot 5 minuten geleden dat dit UK was vanwege het accent van de zanger. "Eindelijk doet UK weer eens serieus mee, dacht ik", maar het blijkt dus weer Zweden te zijn.

0
geplaatst: 4 mei 2016, 20:39 uur
tnf schreef:
Hier ben ik het mee eens. Het is juist het doel van zo'n Songfestival om de Europese diversiteit in muziek te horen. Veel komt uiteraard wel overeen, maar echte inzendingen uit het land zelf zijn veel authentieker op dat gebied. Heel erg veel moeite heb ik er niet mee als een land af en toe een liedje inkoopt van een buitenlandse schrijver, maar het is de afgelopen jaren wel heel extreem. Voor kleine landen als San Marino kan wel wat verzonnen worden.
Mij valt dit jaar ook heel erg tegen wat betreft de diversiteit. Ik vind het een van de minste jaren sinds dat ik het ben gaan kijken. Niet dat er veel bagger tussen zit, maar er zijn ook heel weinig uitschieters en echte eigenzinnige bijdragen. Meer dan de helft is compleet inwisselbaar voor elkaar en dat vind ik jammer, want het maakt zo'n editie een stuk minder leuk en memorabel.
0
Onweerwolf
geplaatst: 4 mei 2016, 20:49 uur
tnf schreef:
Hier ben ik het mee eens. Al heel lang trouwens. Lullig voor microstaatjes maar ja het is een landencompetitie en dat moet het ook blijven.
0
Onweerwolf
geplaatst: 4 mei 2016, 20:55 uur
stoepkrijt schreef:
(quote)
Als je UK bovenaan je lijstje ziet staan wéét je gewoon dat er iets niet klopt.
Dat is toch wel degelijk het geval voor 1961, 1970 en 2006.

0
buizen
geplaatst: 4 mei 2016, 20:57 uur
Nou ja, gelukkig is er nog niet de regel dat een land lid moet zijn van de EU om deel te kunnen nemen..
;-(
Maar eens met die gewenste regel over meer (verplichte) eigenheid van songs door de deelnemende landen. En liefst in de eigen taal (maar dat is een voorkeur, het zal niet als regel hoeven worden ingevoerd want anders zouden UK, Frankrijk en Italië natuurlijk wel een enorm voordeel met hun alom bekende talen t.o.v. bijv. het Nederlands of IJslands hebben).
;-(
Maar eens met die gewenste regel over meer (verplichte) eigenheid van songs door de deelnemende landen. En liefst in de eigen taal (maar dat is een voorkeur, het zal niet als regel hoeven worden ingevoerd want anders zouden UK, Frankrijk en Italië natuurlijk wel een enorm voordeel met hun alom bekende talen t.o.v. bijv. het Nederlands of IJslands hebben).
tnf schreef:
Ik heb de voorbije uren dat ene YouTube-kanaal waar ze alle 42 op staan eens aan gezet, net als vorig jaar.
Ijs en weder dienende wil ik die afspeellijst ook nog eens doornemen voor a.s. dinsdag.Ik heb de voorbije uren dat ene YouTube-kanaal waar ze alle 42 op staan eens aan gezet, net als vorig jaar.
0
Onweerwolf
geplaatst: 4 mei 2016, 20:59 uur
Ik ben anders ook voorstander van zingen in je eigen taal. Minimaal net zoals bij het Junior Eurovision Song Contest voor 50% van de lyrics.
0
Onweerwolf
geplaatst: 4 mei 2016, 21:06 uur
Luister en score sessie #7. Voor het eerst niet blind en ik merk meteen dat mijn mening hier en daar bijgeschaafd moet worden. Toch apart. 
http://puu.sh/oGffd/af6b6a99fd.png

http://puu.sh/oGffd/af6b6a99fd.png
0
geplaatst: 4 mei 2016, 21:46 uur
Onweerwolf schreef:
Ik ben anders ook voorstander van zingen in je eigen taal. Minimaal net zoals bij het Junior Eurovision Song Contest voor 50% van de lyrics.
Niks 50%, gewoon 100%, dat had gewoon zoveel meer charme. We zijn het er blijkbaar allemaal over eens dat het dit jaar wat saai is met geen grappen en grollen, echte guilty pleasures, uitschieters naar beneden of boven. Te veel eenheidsworst en dat is jammer want het haalt de charme een beetje weg van het festival. Aan de andere kant is het ook nooit goed natuurlijk, want we mogen blij zijn dat alle landen het gewoon veel serieuzer nemen.
Gelukkig is er nog wel een malle jurk en er is vast nog een grappig kapsel

En op Last.fm spieken bij Onweerwolf in deze tijd is altijd zo heerlijk vertrouwd

0
buizen
geplaatst: 4 mei 2016, 21:50 uur
Er is nu ook een blootfoto van Douwe Bob in Stockholm..
Rtl. weer.
Rtl. weer.
0
Onweerwolf
geplaatst: 4 mei 2016, 21:54 uur
Linkje of gewoon die foto posten? Hier komen toch geen mods.

0
buizen
geplaatst: 4 mei 2016, 22:08 uur
Hier de link Pikante foto: Douwe Bob geeft zich bloot in Zweden - RTL Nieuws - rtlnieuws.nl. Zag het toevallig vandaag voorbij komen en vond 't wel passen in het licht van 'sensatie' en zo.
Is het wel handig dat ie dat nou weer doet in Stockholm? We'll see.
Hopelijk wordt er beoordeeld op de liedjes.
Mijn excuses voor dit mededelinguitstapje, een belachelijke foto maar wellicht 'geruchtmakend' vandaar (het blijft toch ESF). Is het daar in Zweden nu ook al zo mooi weer dan. Slow down, Douwe Bob.
0
Onweerwolf
geplaatst: 4 mei 2016, 22:56 uur
Eerste foto ooit die ik zie van die gast overigens.
Ik vind het vooral jammer van die lelijke tokkie-tattoo's.
Ik vind het vooral jammer van die lelijke tokkie-tattoo's.
0
geplaatst: 4 mei 2016, 23:32 uur
Er zijn meer foto's van hem geplaatst: dat ie aan het zonnen is op het balkon daar (uiteraard zonder shirt) en van zijn nieuwe tattoos. Ook op een vinylmarktje. Relaxstand dus.
Die blootfoto lijkt spontaan maar het zou me niet verbazen als deze foto een paar keer opnieuw moest
Gewoon heel slim want iedereen heeft het er over. En aangezien we wat stijgen bij de bookmakers zeg ik 'blijf vooral doen'. Hij laat vooraal zijn ontspannen kant zien en dat past dan weer bij het nummer. Niks spontaans aan natuurlijk
Waarom? Als Trijntje dat vorig jaar gedaan had wellicht

Die blootfoto lijkt spontaan maar het zou me niet verbazen als deze foto een paar keer opnieuw moest

Gewoon heel slim want iedereen heeft het er over. En aangezien we wat stijgen bij de bookmakers zeg ik 'blijf vooral doen'. Hij laat vooraal zijn ontspannen kant zien en dat past dan weer bij het nummer. Niks spontaans aan natuurlijk

buizen schreef:
een belachelijke foto
een belachelijke foto
Waarom? Als Trijntje dat vorig jaar gedaan had wellicht

0
Onweerwolf
geplaatst: 4 mei 2016, 23:52 uur
Als 'ie echt wil dat iedereen het over hem heeft moet 'ie in een broekpak gaan optreden. 

0
geplaatst: 5 mei 2016, 00:38 uur
Onweerwolf schreef:
Als 'ie echt wil dat iedereen het over hem heeft moet 'ie in een broekpak gaan optreden.
Of een scheurjurk..

Trijntje geeft trouwens ook de punten dit jaar.
0
geplaatst: 5 mei 2016, 06:00 uur
Ijs en weder dienende wil ik die afspeellijst ook nog eens doornemen voor a.s. dinsdag.
Bij zoiets is een Android-stick in je tv erg fijn; de YouTube-app op zo'n stick kijkt veel lekkerder weg dan diezelfde app op een tablet, of een YouTube-service op je smart-tv. Op de laatste manier kan je volgens mij niet automatisch hele mapjes achter elkaar afspelen (bij mij is dat iig niet zo).
Ik had de voorbije maanden bewust nauwelijks Songfestival-nummers van dit jaar bekeken, om ze op een gegeven moment in één keer op me af te laten komen. Zodra de Varagids met die reviews uit is heb je een beetje duiding, da's een goed moment om dat te doen. En die viel dus een paar dagen geleden op de mat.
En nu zit ik weer allemaal filmpjes van vorig jaar te kijken, waar er verdorie minstens tien bovengemiddeld interessante bij bleken te zitten (bij sommige matige nummers was er wel wat anders wat het alsnog prikkelend maakte), en wordt de teleurstelling over dit jaar nog groter. En dan vind ik het ook nog eens een lelijk, chaotisch en migraineopwekkend decor, beetje onbegrijpelijk ook; die van de vorige drie edities vond ik zo mooi. Dan maar duimen voor de editie van 2017.

Maar als een van die 'Zweeds klinkende' dingen wint (het zijn er zo veel dat die kans groot is), krijgen we volgend jaar natuurlijk opnieuw zo'n editie.
0
geplaatst: 5 mei 2016, 06:44 uur
Voor mijn guilty pleasure gaan we vandaag terug naar Athene 2006. Roemenië werd toen 4e met dit leuk maar fout nummer. Tornero wordt hier nog regelmatig gedraaid.
Voor mijn favoriet gaan we vandaag terug naar Rome 1991. Zweden en Frankrijk haalden beide 146 punten. Zweden won, Frankrijk werd 2e. Maar dat liedje van Frankrijk heeft de tand des tijds veel meer doorstaan. Amina en Le Dernier Qui A Parlé blijft een juweeltje van ongekende schoonheid en zal ook volgende zaterdag gewoon weer de top 10 van Cerclezot's Eurovision Top 250 halen.
Voor mijn favoriet gaan we vandaag terug naar Rome 1991. Zweden en Frankrijk haalden beide 146 punten. Zweden won, Frankrijk werd 2e. Maar dat liedje van Frankrijk heeft de tand des tijds veel meer doorstaan. Amina en Le Dernier Qui A Parlé blijft een juweeltje van ongekende schoonheid en zal ook volgende zaterdag gewoon weer de top 10 van Cerclezot's Eurovision Top 250 halen.
0
geplaatst: 5 mei 2016, 07:08 uur
tnf ik heb even getwijfeld of ik Telex vandaag ging doen. Nu mag ik op zoek naar een nieuwe. Geen probleem keuze zat. Het is ten slotte het songfestival.
0
geplaatst: 5 mei 2016, 09:42 uur
Wat een leuke keuzes weer. Amina's nummer vind ik ook echt prachtig en die had van mij ook zeker mogen winnen. Tornero is inderdaad een leuke guilty pleasure en Telex blijf ik hilarisch vinden.
Vandaag dacht ik; laat ik even makkelijk doen en twee nummers uit hetzelfde jaar kiezen. In 2007 won een van mijn favorieten aller tijden en werd een grote guilty pleasure tweede.
Destijds vond ik dit eigenlijk strontvervelend en stond het ergens onderaan in mijn ranking. Ik heb al niet zoveel op met Oekraïne als Songfestivalland met vaak goedkope schreeuwinzendingen en toen kwamen ze met deze mafheid aanzetten. Ik dacht echt ‘oh nee, wat een afgang’. Toen kwam echter de halve finale aanzetten en toen betrapte ik me er heel stiekem op dat ik het eigenlijk best leuk vind. Dit nummer van drag queen Verka Serduchka is gewoon verschrikkelijk catchy en de act is véél té fout met al dat glitter, die danspasjes en die rare ster op Verka’s hoofd. Dit is een heel schuldige guilty pleasure, maar ik moet bekennen dat ik deze nog wel eens met plezier draai.
Na een aantal vrij zwakke jaren viel ook 2007 voor mij tegen. De halve finale was een flinke zit met weinig sterke nummers die de revue passeerden. Toen kwam echter het optreden van Servië en ik heb drie minuten ademloos voor het tv-scherm gezeten. Een enorm sterk nummer in de eigen taal, de krachtige stemmen van Marija en het achtergrondkoortje, de simpele maar effectieve staging die het verhaal perfect wisten over te brengen, de passie waarmee het optreden wordt gebracht; het was voor mij destijds (en nog steeds) echt een kippenvelmomentje. Dit is tot op heden nog steeds een van mijn favoriete inzendingen ooit.
Vandaag dacht ik; laat ik even makkelijk doen en twee nummers uit hetzelfde jaar kiezen. In 2007 won een van mijn favorieten aller tijden en werd een grote guilty pleasure tweede.
Destijds vond ik dit eigenlijk strontvervelend en stond het ergens onderaan in mijn ranking. Ik heb al niet zoveel op met Oekraïne als Songfestivalland met vaak goedkope schreeuwinzendingen en toen kwamen ze met deze mafheid aanzetten. Ik dacht echt ‘oh nee, wat een afgang’. Toen kwam echter de halve finale aanzetten en toen betrapte ik me er heel stiekem op dat ik het eigenlijk best leuk vind. Dit nummer van drag queen Verka Serduchka is gewoon verschrikkelijk catchy en de act is véél té fout met al dat glitter, die danspasjes en die rare ster op Verka’s hoofd. Dit is een heel schuldige guilty pleasure, maar ik moet bekennen dat ik deze nog wel eens met plezier draai.
Na een aantal vrij zwakke jaren viel ook 2007 voor mij tegen. De halve finale was een flinke zit met weinig sterke nummers die de revue passeerden. Toen kwam echter het optreden van Servië en ik heb drie minuten ademloos voor het tv-scherm gezeten. Een enorm sterk nummer in de eigen taal, de krachtige stemmen van Marija en het achtergrondkoortje, de simpele maar effectieve staging die het verhaal perfect wisten over te brengen, de passie waarmee het optreden wordt gebracht; het was voor mij destijds (en nog steeds) echt een kippenvelmomentje. Dit is tot op heden nog steeds een van mijn favoriete inzendingen ooit.
0
geplaatst: 5 mei 2016, 10:19 uur
De winst van Servië heb ik nooit begrepen. In mijn oren een saai ene-oor-in-andere-oor-uit-liedje, gezongen door een nogal onaantrekkelijke verschijning (o.k., ter compensatie staan er een paar sensuelere dames achter). Anderen horen en zien blijkbaar iets wat me ontgaat.
0
geplaatst: 5 mei 2016, 10:54 uur
2007 en 2008 waren voor mij juist de ergste jaren. Tot en met 2006 viel het nog behoorlijk mee en vanaf 2009 ging het terug berg op. De winnares van 2007 kon er nog mee door. Maar die inzending van Oekraïne vond en vind ik tenenkrommend. Mijn favoriet uit 2007 zal ik in aanloop naar het songfestival nog plaatsen. Tenzij iemand anders het doet.
0
geplaatst: 5 mei 2016, 11:11 uur
Verka Serduchkha 
Hier ook een Guilty Pleasure, zo erg dat ik zelfs mijn youtube account er naar vernoemd heb

Hier ook een Guilty Pleasure, zo erg dat ik zelfs mijn youtube account er naar vernoemd heb

0
Onweerwolf
geplaatst: 5 mei 2016, 11:19 uur
Zowel Verka als Marija zijn hier nog altijd zeer geliefd. 
De uitvoering van Molitva liet destijds inderdaad geen twijfel over dat Servië zou winnen. Eén van de beste performances van de laatste jaren. Alleen Spanje 2012 vond ik qua performance nog beter.
Favoriet uit 2007 is overigens tegenwoordig Les Fatals Picards.

De uitvoering van Molitva liet destijds inderdaad geen twijfel over dat Servië zou winnen. Eén van de beste performances van de laatste jaren. Alleen Spanje 2012 vond ik qua performance nog beter.
Favoriet uit 2007 is overigens tegenwoordig Les Fatals Picards.
0
geplaatst: 5 mei 2016, 11:45 uur
Zo, twee favorieten hoef ik al niet meer te plaatsen: Amina en Marija. Top 10 kandidaten voor mij.
Dan ga ik vandaag voor deze twee:
Finland 1994: CatCat - Bye Bye Baby
Niet echt fout natuurlijk, wel een beetje een huppeldeuntje (zie ook die overenthousiaste dansers) en waarschijnlijk door iedereen vergeten. Bij mij gaat de volumeknop nog steeds open bij dit nummer.
Voor de favoriet dan maar eens geen kaliber Amina of Marija vandaag, maar ook wat onbekender.
Slowakije 1998: Katarina Hasprová - Modlitba
Katarina werd 21e in 1998. Misschien omdat ze er af en toe wat naast zat? Ik draai dit nummer nog steeds heel graag en beschouw het als enorme favoriet. In die tijd deden dit soort sprookjesachtige inzendingen het al snel goed bij mij. Ik was dol op dit soort nummers. Ik noem ook een Neka Mi Ne Svane van Danijela of Verjamem van Eva Boto.
Ik kan trouwens uren kijken naar Katarina: prachtige vrouw.
Overigens heb ik nog zo'n nummer waar ik leip van was maar dat live compleet de mist in ging. Die bewaar ik denk ik nog even, als guilty pleasure wellicht.
Tof trouwens dat iedereen zo meedoet hieraan. Er komen leuke dingen voorbij en niks leuker om ze met z'n allen door te nemen
Dan ga ik vandaag voor deze twee:
Finland 1994: CatCat - Bye Bye Baby
Niet echt fout natuurlijk, wel een beetje een huppeldeuntje (zie ook die overenthousiaste dansers) en waarschijnlijk door iedereen vergeten. Bij mij gaat de volumeknop nog steeds open bij dit nummer.
Voor de favoriet dan maar eens geen kaliber Amina of Marija vandaag, maar ook wat onbekender.
Slowakije 1998: Katarina Hasprová - Modlitba
Katarina werd 21e in 1998. Misschien omdat ze er af en toe wat naast zat? Ik draai dit nummer nog steeds heel graag en beschouw het als enorme favoriet. In die tijd deden dit soort sprookjesachtige inzendingen het al snel goed bij mij. Ik was dol op dit soort nummers. Ik noem ook een Neka Mi Ne Svane van Danijela of Verjamem van Eva Boto.
Ik kan trouwens uren kijken naar Katarina: prachtige vrouw.
Overigens heb ik nog zo'n nummer waar ik leip van was maar dat live compleet de mist in ging. Die bewaar ik denk ik nog even, als guilty pleasure wellicht.
Tof trouwens dat iedereen zo meedoet hieraan. Er komen leuke dingen voorbij en niks leuker om ze met z'n allen door te nemen

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.