MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Israël is heel erg gestegen bij de bookmakers sinds Hovi’s eerste repetitie gisteren. Bah. Wat mij betreft blijft die steken in de halve finale samen met Polen. Heb echt helemaal niets met beide ballads.

Songfestivalweblog.nl bericht dat de eerste repetitie van Oekraïne heel indrukwekkend schijnt te zijn geweest. Ik had al zo’n vermoeden en ik denk dat dit nummer ook heel hoog kan eindigen. In eerste instantie vond ik “1944” echt verschrikkelijk, maar voor mij is het de grootste groeier van het jaar. Heb Jamala nu op #8 staan, maar als dat optreden echt zo indrukwekkend is als dat men nu doet vermoeden, dan zou ze nog wat kunnen stijgen in mijn ranglijst.

Ik ben wel benieuwd of “LoveWave” en “1944” van elkaar wat punten zullen afsnoepen. Beide nummers zijn verreweg de meest eigenzinnige bijdragen dit jaar: donkere nummers met zangeressen die een heel eigen en uniek stemgeluid hebben.

"Modlitba" is trouwens echt een geweldig nummer, ik sluit me aan bij aEro. Had zeker hoger moeten eindigen, maar 1998 vind ik sowieso een heel goed jaar. Laatste jaar met live-orkest en de taalregel.

Cerclezot schreef:
2007 en 2008 waren voor mij juist de ergste jaren. Tot en met 2006 viel het nog behoorlijk mee en vanaf 2009 ging het terug berg op.

Ik blijf 2005 het slechtste jaar vinden van die tijd, maar ook 2007 en 2008 waren inderdaad niet best. Ik vond ook 2004 en 2006 veel oninteressante inzendingen hebben, maar daar waren nog wel een aantal uitschieters. In 2008 had ik drie favorieten die helaas allemaal de top vijf niet hebben gehaald en de rest vond ik óf oninteressant óf enorme bagger. In 2007 was Verka een guilty pleasure en de enige echt goede nummers die op mijn favorietenlijstje zijn beland kwamen van Servië en een land dat ik nog maar even niet ga noemen.
Ik ben het ermee eens dat vanaf 2009 de kwaliteit zeer omhoog ging.

Angelo schreef:
Israël is heel erg gestegen bij de bookmakers sinds Hovi’s eerste repetitie gisteren. Bah. Wat mij betreft blijft die steken in de halve finale samen met Polen.

Dacht het niet: uitgegroeid tot mijn favoriet dit jaar dus winnen en Tel Aviv 2017 wat mij betreft

Alleen komt de zanger niet zo fijn over en dat kost punten vrees ik. Met Polen heb ik ook niet veel.

Israel vind ik ook steeds leuker. Hij heeft een van de mooiste stemmen dit jaar. Toch vrees ik dat het volgend jaar in Rusland zal zijn.

Cerclezot schreef:
Israel vind ik ook steeds leuker. Hij heeft een van de mooiste stemmen dit jaar. Toch vrees ik dat het volgend jaar in Rusland zal zijn.

Israel bungelde in het begin in de middenmoot bij mij. Nooit gedacht dat ik het zo mooi zou vinden.

Rusland zie ik ook nog steeds gewoon winnen. Ik denk dat Frankrijk wederom zijn favorietenrol neit waar gaat maken (voorgevoel) en ook Australië gaat het niet worden. Armenië en Oekraïne zie ik dan eerder strijden tegen Rusland om daar vervolgens van te verliezen.

Alles bij Rusland klopt dit jaar en dat gaat ze de winst bezorgen tussen de wat grotere eenheidsworst. Of Rusland nu wat ouderwets klinkend is met een act die we nu wel kennen of niet. Het werkt gewoon.
Ik zou me echt geen ander land kunnen voorstellen dat dit jaar gaat winnen. Nu hebben we vaker verrassingen gehad, maar de laatste jaren zagen we de winnaars vooraf toch wel aankomen.

aERodynamIC schreef:
Armenië en Oekraïne zie ik dan eerder strijden tegen Rusland om daar vervolgens van te verliezen.

...maar wat zou het stunt zijn als niet de torenhoge favoriet Rusland wint, maar juist Oekraïne met een nummer dat toch wel enigszins anti-Rusland is.

Ik deel de mening dat het totale plaatje bij Rusland klopt, maar zou het allemaal er niet té dik bovenop liggen? Het nummer is best leuk hoor, en ook nog eens heel catchy, maar die hele act erbij lijkt te veel van het goede. Hij wil té graag, naar mijn idee. En zoals ik bij de albumpagina al aangaf: zou men (televoters en vooral de juries) nu massaal stemmen op Rusland terwijl ze dat vorig jaar al niet deden bij Zweden?

Frankrijk doet het de laatste paar dagen goed in de iTunescharts van veel landen, maar ik zet inderdaad ook grote vraagtekens bij zijn kansen. Hij heeft weinig stage presence (afgezien van een leuke lach) en vocaal is het ook niet al te best. Amir moet wel echt met een killer staging komen, wil hij de top 5 halen, laat staan winnen.

Ik hoop in ieder geval op een hele spannende puntentelling, zoals in 1998 of 2003.

Angelo schreef:
Het nummer is best leuk hoor, en ook nog eens heel catchy, maar die hele act erbij lijkt te veel van het goede. Hij wil té graag, naar mijn idee.

Net als Zweden vorig jaar en zie... ze wonnen ook gewoon. Ik zie en herhaling plaatsvinden. Uiteraard hoop ik op een stunt ook al vind ik het nummer leuk en zou ik er mee kunnen leven. Alleen kan ik niet leven met winst voor Rusland als land. Tja.....

Het ziet er in ieder geval naar uit dat de favorieten dit jaar stuk voor stuk inzendingen zijn waar ik niets mee heb of zelfs afschuwelijk vind (op Frankrijk na, maar ik vrees ook dat Amir het niet waar gaat maken). De laatste keer dat de top 5 volledig bestond uit inzendingen die onderaan in mijn lijstje bungelden was 2008 en ik vrees voor herhaling.
Ach ja, smaken verschillen en het blijft sowieso leuk om te kijken, maar het haalt toch wat voorpret bij me weg wetende dat mijn favorieten waarschijnlijk weinig zullen presteren...

Hoe het er nu naar uitziet zal Georgië zich dus ook kwalificeren. De staging schijnt één van de meest opvallende/bijzondere tot nu toe te zijn:
The entire performance was unapologetically colourful, and the boys were serving up some psychedelic ’70s realness. (...) However, the most exciting part could be the camera choices of the performance. The entire show delivers mirroring, black and white shots and unique camera angles in spades.

Leuk dat dit nu ook vrij positief ontvangen wordt. Ik heb Georgië momenteel op #11 staan, dus ik gun ze van harte een plek in de finale. Aanvankelijk had ik Georgië op #8, maar hij is iets gezakt omdat ik de revamp net iets minder mooi vind. De oorspronkelijke versie had een vleugje post-punk wat ik wel gedurfd vond, maar dat is bij de nieuwe, huidige versie verdwenen. De nieuwe versie klinkt verder wel lekker spacy en psychedelisch. Vanwege de eigenzinnigheid horen ze - wat mij betreft - sowieso thuis in de finale.

Ik begin mij inmiddels toch wel een klein beetje zorgen te maken voor Macedonië. Ik hoop zó erg dat Kaliopi de finale haalt, maar haar optreden is één van de meest simpele in deze halve finale. Ik ben bang dat zij volledig ondersneeuwt tussen de rest.

...en ik denk dat Denemarken de finale voor een tweede jaar op rij wel weer eens zou kunnen missen.

Ik gooi vanmiddag mijn derde luistersessie ertegenaan en ik zal eens kijken of ik ze een beetje gerangschikt krijg.

Albanië is net klaar en dat nummer begint aardig indruk te maken.

Hmm, dat nummer van Denemarken vind ik stiekem toch wel leuk. Het blijft een fout boybandliedje, maar dat refrein is gewoon onweerstaanbaar lekker.

Ik ben ook wel blij dat Georgië goed wordt ontvangen. Dat nummer groeit steeds meer bij mij, hoewel ik de revamp ook minder vind dan het origineel.
Ik vrees ook heel erg voor Macedonië. Het is mijn favoriete nummer samen met Italië en Kroatië. Nu scheen Kroatië ook al tegen te zijn gevallen. Met uitzondering van Israël zijn het juist mijn minst favoriete nummers die positief verrassen.

stoepkrijt schreef:
Hmm, dat nummer van Denemarken vind ik stiekem toch wel leuk. Het blijft een fout boybandliedje, maar dat refrein is gewoon onweerstaanbaar lekker.

Vind ik ook.

Onweerwolf
+1

Voila, mijn voorlopige top 42. Volgens mij ben ik de enige hier die Zwitserland goed vindt, maar ik trek me van jullie niks aan.

1 Zwitserland
2 Italië
3 Letland
4 Kroatië
5 Bulgarije
6 Albanië
7 Cyprus
8 Malta
9 Georgië
10 Oekraïne

11 Azerbeidzjan
12 Wit-Rusland
13 Rusland
14 Hongarije
15 Zweden
16 België
17 Spanje
18 Noorwegen
19 Denemarken
20 Finland

21 Australië
22 Frankrijk
23 Litouwen
24 Verenigd Koninkrijk
25 Moldavië
26 Nederland
27 Ierland
28 Tsjechië
29 Armenië
30 Servië

31 Duitsland
32 Slovenië
33 Estland
34 IJsland
35 Polen
36 Montenegro
37 Bosnië & Herzegovina
38 Oostenrijk
39 Israël
40 Macedonië

41 San Marino
42 Griekenland

Voor de liefhebber: er is nu op Npo3 weer een terugblik bezig over vroegere inzendingen.

Aoibhin schreef:
Ik ben ook wel blij dat Georgië goed wordt ontvangen. Dat nummer groeit steeds meer bij mij, hoewel ik de revamp ook minder vind dan het origineel.
Ik vind Georgië heel tof, maar ik ken maar één versie: degene die op de cd staat. Dat is volgens mij dezelfde als uit de clip die op de Eurovisie-website staat. Welke versie is dat?

Ik vrees ook heel erg voor Macedonië. Het is mijn favoriete nummer samen met Italië en Kroatië.
Zonde van die miskleun van Macedonië in je schitterende top 3!

Onweerwolf
Even een update. Toch wel weer wat veranderd na nu 8 keer luisteren.

01. Sweden
02. Germany
03. Norway
04. Ukraine
05. Russia
06. San Marino
07. Croatia
08. Poland
09. Macedonia
10. Denmark
11. Netherlands
12. Italy
13. Switzerland
14. Austria
15. Latvia
16. Albania
17. Bulgaria
18. Azerbaijan
19. Bosnia And Herzegovina
20. Australia
21. France
22. Iceland
23. Israel
24. Greece
25. Cyprus
26. Czech Republic
27. Slovenia
28. UK
29. Hungary
30. Lithuania
31. Spain
32. Moldova
33. Malta
34. Armenia
35. Finland
36. Estonia
37. Belarus
38. Serbia
39. Ireland
40. Georgia
41. Montenegro
42. Belgium

Go Georgië (ook al vind ik de eerste versie ook net iets beter)

buizen
Dat wordt dit weekeinde toch serieus de 42-lijst nog eens doornemen en ik zou eigenlijk ook wel de huidige presentaties ( 'repetities') willen zien als daar tenminste actuele beelden van zijn maar heb sowieso het gevoel dat m'n laatste 'toplijst' nog wel even flink gehusseld wordt.
Israël had ik al hoog zitten en gaat zeker stijgen.
Griekenland houd ik toch als pers. favo., al verguizen veel mensen de inzending. Wait and see.
Rusland gun ik helemaal niks en als ze toch Eurovisiesongfestivalwinnaar worden, uiteindelijk, dan denk ik dat er omkoping in het spel is; maar goed je moet tegenwoordig op je woorden letten op fora dus ik zal nu wel nooit meer naar Rusland op vakantie kunnen (het idee).
Douwe Bob moest zo nodig een naaktfoto de social media opslingeren.. een rare move.
Mijn zwak voor Jamie-Lee mag verder als genoegzaam bekend worden verondersteld.

Mijn update:

01. Israël
02. Rusland
03. Georgië
04. Letland
05. Frankrijk
06. Macedonië
07. Nederland
08. Oekraïne
09. Bulgarije
10. Cyprus

11. Australië
12. Noorwegen
13. IJsland
14. Verenigd Koninkrijk
15. Kroatië
16. Italië
17. België
18. Hongarije
19. Duitsland
20. Zweden

21. Albanië
22. Servië
23. Estland
24. Denemarken
25. Zwitserland
26. Ierland
27. Finland
28. Spanje
29. Bosnië en Herzegovina
30. Malta

31. Wit-Rusland
32. Tsjechië
33. Armenië
34. Griekenland
35. Polen
36. Litouwen
37. Oostenrijk
38. Slovenië
39. Montenegro
40. Azerbeidzjan
41. Moldavië
42. San Marino

Vandaag gaan we twee keer naar Hongarije. Mijn guilty pleasure komt uit 2005. Hongarije werd toen 12e met het superleuke Foroj világ van Nox.

En dan nu mijn persoonlijke favoriet van 2007. Magdi Rúzsa werd in het zwakke jaar 2007 met Unsubstantial blues onbegrijpelijk maar 9e.

Twee ontzettend leuke nummers Cerclezot! Unsubstantial Blues was in 2007 mijn nummer 2 na Servië. Inderdaad onbegrijpelijk dat dit nummer maar 9e is geworden in zo'n zwak jaar. Forog, vilag is inderdaad ook heel erg leuk.

Gisteren had ik twee nummers uit 2007, vandaag twee nummers die wat mij betreft zijn ondergewaardeerd (een wat de uiteindelijke uitslag betreft, en een vanwege het feit dat je er nooit meer wat van hoort).

Mijn guilty pleasure van vandaag is er een die we voornamelijk zullen kennen van de award die haar naam draagt: Barbara Dex met Iemand als jij, die in 1993 met een foeilelijke jurk aantrad voor België en daar laatste werd.

Afgezien van natuurlijk die afschuwelijke jurk waarnaar terecht de Barbara Dex Award is genoemd voor de lelijkste Songfestival outfit van het jaar, vind ik dit echt oprecht een mooi liedje. Het was misschien voor die tijd al iets te sloom (zoals de commentator in dit filmpje al aanhaalde ‘misschien wat truttig en ouderwets’), maar dat neemt niet weg dat dit een prima lied is met een mooie melodie en goede zang. Winnaarsmateriaal was het niet, maar laatste? Kom op, dit had echt beter verdiend. Zeer ondergewaardeerd, maar hier zet ik het zeker nog wel eens op.

Mijn favoriet vandaag deed het met een vierde plek nog niet eens zo slecht, maar het is er toch een die je nooit voorbij ziet komen bij toplijstjes op internet en waar je nooit iemand over hoort: Et bonjour a toi l’artiste van Nicole Rieu, de Franse inzending van 1975.

Dit nummer is compleet in de vergetelheid geraakt en wat is dat verschrikkelijk zonde. Het nummer werd “slechts” vierde, maar van mij had dat winst mogen zijn ten koste van dat afschuwelijke Ding-a-Dong (ja ik weet het, het is de laatste keer dat ‘we’ wonnen en daarom zou ik het eigenlijk moeten koesteren, maar ik blijf het gewoon een grafnummer vinden waar ik een schurfthekel aan heb). Dit daarentegen is gewoon een schitterend nummer en een van mijn alltime favorieten. Het is ook een van de weinige Eurovisie nummers die ik het hele jaar door blijf luisteren.

Ah de beruchte Barbara Dex wiens naam zelfs een wat dubieuze award dient. Niet helemaal mijn nummer, dan vind ik Door de Wind van Ingeborg mooier.
Foroj világ van Nox zou ik niet eens een guilty pleasure noemen, gewoon een goed nummer

Ik blijf ook in België maar dan voor een guilty pleasure:

België1983 : Pas de Deux - Rendez-vous

Ik was 13 en keek voor de 4e keer. Maar dit vond ik echt te vreemd voor woorden. Rendez-vous, maar de maat is vol en de kop is toe. Wat was dit nu weer? Stiekem vond ik het erg leuk, maar die mening werd in het openbaar in Europa niet gedeeld en het werd ook afgestraft met een 18e plaats.

Maar eigenlijk is het gewoon een heel sterk nummer natuurlijk.

En dan weer een torenhoge favoriet. Wederom kies ik voor een onbekender nummer.

Griekenland 1992: Cleopatra - Olou Tou Kosmou I Elpida

Uit de tijd dat de Grieken wat minder gelikte nummers stuurden. Dit nummer staat in mijn top 10 aller tijden. Ik ken de studioversie door en door, maar word aangenaam verrast nu ik de live opvoering weer eens terughoor en zie. Prachtige dramatiek waar het orkest de boel lekker vet aanzet en mevrouw kan zingen. Mijn hemel wat een lekker nummer! Ze werden vijfde. Dit had natuurlijk gewoon van Linda Martin (Ierland) moeten winnen dat jaar.

Vandaag zijn de 2e repetities van de 1e halve finale. Deze repetities komen helemaal op YouTube te staan via de kanalen ESCKAZ.com en Wiwibloggs. Bijvoorbeeld Kroatië:

Ook op het officiële kanaal van het ESC staan langere filmpjes van de 2e repetities (alleen zijn die wat langzamer). Bijvoorbeeld Hongarije:

Veel plezier allemaal! Ik ga van het mooie weer genieten

Douwe Bob doet het prima! Inclusief de stilte......... en er komt een knipoog, ja ja

Telamon
' een peiling, onder alle landelijke fanclubs'

Eindstand van de fan-peiling:

1. Frankrijk (425 punten)

2. Rusland (392)

3. Australië (280)

4. Bulgarije (175)

5. Italië (170)

6. Spanje (155)

7. Oostenrijk (128)

8. Letland (110)

9. Oekraïne (88)

10. Hongarije (80)

Nederland staat op plaats 31 met nul punten. Die plek wordt gedeeld met Albanië, Bosnië Herzegovina, Denemarken, Finland, Georgië, Griekenland, Moldavië, Montenegro, Verenigd Koninkrijk en Wit-Rusland.

Fans laten Douwe Bob links liggen|Film en uitgaan| Telegraaf.nl

Doen ze elk jaar. Zegt nog niet zo veel, alhoewel het natuurlijk best een indicatie is dat Nederland het zwaar gaat krijgen en er net wel of net niet bij zit in de finale. En aangezien het een zeer sterke halve finale is met landen die altijd wel doorgaan gaat het heel erg spannend worden. Bij Anouk had ik geen idee, bij The Common Linnets had ik het gewoon verwacht door de positieve vibe die er die week hing om het nummer en bij Trijntje was het ook wel duidelijk.

Bij Douwe Bob heb ik echt totaal geen idee wat het kan gaan worden.

Ik was bij zowel Anouk als The Common Linnets toch wel vrij zeker, maar alleen gedurende de repetitieweek. Daarvoor was ik er minder zeker van, maar toch ook best positief aangezien het afwijkend was én kwalitatief goed en het is zelden dat dit niet gewaardeerd wordt op het Songfestival.
Dit keer heb ik voor het eerst sinds jaren ook echt geen idee. De ene dag denk ik dat het gaat lukken en de andere keer heb ik er een hard hoofd in. Het nummer is wel echt enig in zijn soort in deze halve finale. Er is dit jaar zo'n overkill in uithalende zangeressen dat ik me bijna niet voor kan stellen dat die het allemaal gaan halen en ook is er heel veel visueel spektakel. Wat ik mee krijg van Douwe Bob's act is dat het simpel maar effectief is. De liefhebbers van simpele, vrolijke feel-good nummers die weinig pretentieus overkomen zullen allemaal voor Nederland gaan, terwijl de liefhebbers van circus hun stemmen straks zullen gaan verdelen tussen de vele acts die daar onder vallen.

Barbara Dex is voor mij zelfs een favoriet. Dit vind ik nog steeds een van de betere Vlaamse inzendingen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:15 uur

geplaatst: vandaag om 12:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.