MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Ai, ik zit net de eerste repetitie van Italië te kijken. De visuals zijn op het eerste gezicht behoorlijk kitscherig en Francesca heeft een broekpak aan. Daar gaat haar status als outsider...

stoepkrijt schreef:
Dus jij bent al vanaf je tiende Eurovisiewatcher?
blijkbaar een mooie leeftijd om te starten ?
Ik was ook tien. Ik wist wel dat mijn ouders ernaar keken maar 1980 was het eerste jaar dat ik mee mocht kijken. Johnny Logan won. Veel weet ik er niet meer van. Ook het jaar daarna keek ik maar alleen de act van Bucks Fizz staat me nog bij. In 1982 werd ik serieuzer. Ik nam de nummers op cassette op zodat ik de hele zondag terug kon luisteren en de voorbereiding zat hem in kijken naar de BRT die twee weken vooraf in twee uitzendingen de clips uitzond.

Heel anders dan nu dus. Het had wel charme natuurlijk. Maar tijden veranderen en dit is anders leuk.

Casettes, dat is lang geleden! Dat heeft wel charme, ja. Heb je die bandjes nog? Dat zou helemaal charmant zijn.

Ik kijk sinds een paar jaar alle clips via YouTube. Een ander soort beleving inderdaad, maar ik weet niet beter.

Ik was bijna tien toen ik 1996 (dit wordt dus mijn 21e songfestival) begon te kijken dus misschien stoepkrijt was jij gewoon laat. Daarnaast heb ik ook gewoon alle cd's van het songfestival (2000-2016) in bezit en op mijn IPOD staan en veel van de oudere liedjes ook op IPOD staan. Maar zo'n grote kenner als aERodynamIC ben ik niet. Alles is op het internet te vinden dus niets houd je tegen om te graven je zal verrast zijn van de wonderschone liedjes die je zult vinden.

2003 was het eerste jaar dat ik lang genoeg mocht opblijven om het te zien. Ik had er daarvoor al wel van gehoord omdat mijn ouders het keken.
Tot 2010 heb ik echter gewoon elk jaar gekeken, maar dat was het dan. Dat jaar begon ik actief te worden op veel Songfestival fora, o.a. Eurovision Today, en toen is de koorts toegeslagen. Sindsdien luister ik elk jaar alle nummers van tevoren en ben ik me ook gaan verdiepen in oudere inzendingen.

stoepkrijt schreef:
Casettes, dat is lang geleden! Dat heeft wel charme, ja. Heb je die bandjes nog? Dat zou helemaal charmant zijn.

Helaas niet meer. Ik plakte afbeeldingen van de deelnemende artiesten op het hoesje en creëerde zo mijn eigen artwork. Ik knipte die uit de tv gids.

Wel heb ik cd's die door fans gemaakt werden en die je kon kopen. Dat was nog voor 2000 toen ze begonnen met officiële cd's. Ik heb daar vorig jaar in dit topic nog een foto van geplaatst.

Gek genoeg waren ze bij mij in de familie nooit een groot liefhebber. Ze keken als het uitkwam en ik heb een partner die er niks mee heeft. Qua songfestival sta ik altijd een beetje alleen wat dat aan gaat. Heeft ook z'n charme. Het is onderdeel van mijn muziek hobby maar dan het gekke zijstraatje ?

Cerclezot schreef:
Ik was bijna tien toen ik 1996 (dit wordt dus mijn 21e songfestival) begon te kijken dus misschien stoepkrijt was jij gewoon laat.
Ja, dat was ik inderdaad. Mijn ouders gaven niks om het Songfestival, dan houdt het al snel op. Als jochie van 10 was mijn macht over de afstandsbediening nog niet zo groot. Ik weet nog wel dat de Olsen Brothers in 2000 wonnen, toen was ik 8, maar dat festival heb ik niet helemaal gezien.

aERodynamIC schreef:
(quote)
Ik plakte afbeeldingen van de deelnemende artiesten op het hoesje en creëerde zo mijn eigen artwork. Ik knipte die uit de tv gids.
Wat een nostalgie! Jammer dat je ze niet meer hebt.

Oké, ik begin te geloven dat Zwitserland inderdaad weinig kans maakt op een finaleplaats... (Hier de tweede repetitie.) Rykka zingt niet geweldig, ze heeft een doorzichtige vuilniszak als jurk, haar leuke bos krullen is vervangen door stijl haar en dat haar is blauw. Blauw!
Ik blijf het overigens wel een leuke meid vinden, maar dat terzijde.

De kansen van Letland (een andere favoriet van me) schat ik na het zien van de tweede repetitie juist hoger in, want Justs weet zijn noten en uithalen allemaal uitstekend te raken.

buizen
Het is al eerder opgemerkt maar het kan niet vaak genoeg worden gezegd: dankzij de bijdragen van de songfestivalfreaks hier is dit een prachtig topic aan het worden. Die guilty pleasures en favo's uit achtergelegen jaren zijn ook een gouden zet!
Mooiste is om te lezen hoe flabbergasting veel kennis en enthousiasme over het ESF er in menig bijdrage verscholen ligt. Dank!
Zelf ben ik, net als stoepkrijt, 'niet zo' maar geniet wel van de bijdragen hier.
Nog twee nachtjes slapen!

buizen
Nog even Argo's 2nd rehearsal in Stockholm bekeken maar ai dat is toch niet best zeg.
Vind het liedje van Griekenland nog steeds mooi maar de presentatie/uitvoering... Sowieso die rare rapper erbij maar eigenlijk the whole package on stage.. Wel een beetje tenenkrommend. Het geluid lijkt slecht gemixt en dan de gekozen kleding.. Het houdt een beetje het midden tussen traditionele kledij en de jurken bij de ontsteking van het Olympisch vuur ieder jaar.
De lighning vind ik ook erg 'druk' en in elk geval niet mooi.
Ben bang dat het niks wordt.

buizen
Als het om 'guilty pleasures' gaat dan kom ik toch uit op de eurovisiesongfestivalwinnaar van 1982:
Ein Bisschen Frieden van Nicole.
Misschien de Duitse taal, misschien het wat 'oubollige' maar zeker het thema van het liedje gaven toch wel de doorslag. Nog immer mag ik het nummer graag horen als het wel eens op de radio voorbij komt.

Wat de repetities betreft is Kroatië voor mij de teleurstelling. Ik vind het nog steeds een heel mooi liedje, maar de act vind ik maar raar en die jurk die ze aanheeft helpt ook niet mee...
Wat betreft mijn andere favorieten ben ik wel tevreden met wat ik tot nu toe gezien heb. Ik had gelezen op blogs dat Frankrijk tegenvalt, maar van wat ik zoal hoor vind ik het zelf best meevallen. Toch denk ik dat Frankrijk de favorietenrol niet waar gaat maken, helaas.

buizen schreef:
Zelf ben ik, net als stoepkrijt, 'niet zo'
Spreek voor jezelf!

Niet zo wat dan?

buizen
aERodynamIC schreef:
Niet zo wat dan?

Wat stoepkrijt hier schreef. Over niet zoveel kennis over Songfestival.

Onweerwolf
De winst van Sandra Kim in 1986 is mijn oudste ESC herinnering, toen was ik 7 jaar. Daarna heb ik een paar jaar wel wat gezien maar niet intensief en vanaf 1990 heb ik het ESC echt gevolgd. In de late jaren '90 en vroege jaren '00 heb ik wat minder interesse gehad en hier en daar ook wat gemist maar sinds ruim 10 jaar ben ik weer echt fan, met name door de winst van Oekraïne in 2004.

Bij de guilty pleasures gaan we vandaag naar Kopenhagen 2001. Mumiy Troll vertegenwoordigt Rusland met Lady Alpine Blue. Hoewel de zanger totaal niet kan zingen ben ik altijd gecharmeerd geweest door het nummer. En die das rond zijn broek is ook altijd bijgebleven .

En voor mijn favoriete inzending aller tijden moeten we terug naar Dublin 1995. Noorwegen won zoals hier al eerder gepost met Nocturne van Secret Garden, maar Zweden werd 3e met Se På Mej/Se På Mig van Jan Johansen. En het straffe is dat ik eigenlijk ook vind dat dit nooit Melodifestivalen had mogen winnen, want Det Vackraste van Cecilia Vennersten blijft van ongekende schoonheid.

Onweerwolf
Haha, moeten Se På Mej & Lady Alpine Blue niet worden omgedraaid qua guilty pleasure en favorite?

ik vind beide erg goed maar het nummer van Jan is wel ultraglad. Als een cavia in een emmer motorolie. en het nummer van Mumiy Troll beschouw ik als een van de weinige echte (geslaagde) alternative rock inzendingen die ooit aan het festival meededen.

Vandaag weer een guilty pleasure en een favoriet uit hetzelfde jaar. Het valt me trouwens op dat 2012 een jaar is met een heleboel guilty pleasures. Ik plaatste gisteren al Albanië, maar ik heb er zeker nog drie die ik ook nog wel zou willen posten.

Uiteindelijk voor mijn guilty pleasure vandaag dan toch gekozen voor deze:

Ik vond het destijds een beetje stom dat ze tweede werden, wat voor zo'n overduidelijke gimmick act natuurlijk veel te hoog is; en dan ook nog eens ten koste van Zeljko Joksimovic uit Servië. Maar leuk vind ik dit uiteraard wel. Niet alleen zijn die omaatjes erg grappig, maar het nummer zelf is ook zo heerlijk aanstekelijk. Dat refrein brul je zo mee en het blijft op een niet-irritante manier in mijn hoofd zitten.

En 2012 bracht ook een van mijn favorieten voort:

Het is een beetje cliché natuurlijk om dit goed te vinden, maar vooruit; af en toe vind ik mainstream heerlijk. Ik moet zeggen dat ik destijds in 2012 hier niet eens zo heel erg gek op was. Ik vond het in eerste instantie weer zo'n gladde, overgeproduceerde Thomas G:Son plaat. Hij is een Zweedse componist die elk jaar weer verantwoordelijk is voor inzendingen uit vele landen, van dit jaar o.a. Cyprus en misschien nog wel meer. Het nummer was nog niet bekend gemaakt, of ik vond Euphoria al zwaar overhyped. Toen zag ik echter de live act en ik werd er eindelijk door gepakt. In de weken die volgden werd Euphoria mijn meest gedraaide Eurovisie nummer van dat jaar en in de finale kon ik niet anders dan dit ook als mijn favoriet beschouwen. Misschien was het ook wel een beetje de act, die het nummer echt perfect ondersteunde, maar in veel latere optredens van Loreen en ook op de cd blijft het nummer me toch heel erg boeien.

De eerste keer waren die oma's nog grappig, maar nog voor het songfestival begon vond ik het al verschrikkelijk. Loreen blijft zoals de meeste de Zweedse inzendingen nog steeds leuk.

buizen
Stemproblemen voor Douwe Bob

‘Die airco was niet uit te krijgen. Dat konden ze blijkbaar niet uitdoen, dus dat hebben we gewoon dichtgetaped.’

Man!! Er had wel brand kunnen ontstaan!
Die Douwe Bob (denk ook aan de blotekontfoto) is soms wel onbesuisd hoor.

Mijn guilty pleasure van vandaag komt uit Nederland.

Nederland 1986: Frizzle Sizzle - Alles Heeft een Ritme

Ja, dit is natuurlijk gewoon behoorlijk fout. Dat dansje alleen al! Maar ik kan het niet helpen, ik vind dit gewoon leuk en dat vind ik eigenlijk nog steeds.
Zo'n nummer waar je heerlijk mee kunt zingen.

En voor een favoriet gaan we naar Turkije.

Turkije 1997: Şebnem Paker & Grup Etnik - Dinle

Een heerlijk nummer met etnische invloeden en tot dan toe het grootste succes in Turkije (later zou Sertab winnen voor het land en deden de televoters goede zaken).
Dit blijft voor mij een Songfestival klassieker. Ze werden er derde mee.

buizen
aERodynamIC schreef:
Mijn guilty pleasure van vandaag komt uit Nederland.

Nederland 1986: Frizzle Sizzle - Alles Heeft een Ritme

(embed)

Geweldig!
Ik weet ook niet precies waarom maar in eerste instantie vond ik dit nummer afschuwelijk maar allengs veranderde dit in bewondering. Hoe krijgt een platenmaatschappij het voor elkaar vanuit het niets iets fruitigs uit Hilversum te creëren en er nog mee te scoren ook.
De formule is echt heel erg fout maar ik denk dat de Frizzle Sizzle dames ieder individueel gewoon heel toffe meiden zijn. En dat zij hard werkten.
Mensen op afstand hebben vaak negatieve denkbeelden over songfestivalaangelegenheden.

Morgen de eerste halve finale!
Douwe Bob!

Ik heb dan weer helemaal niets met Frizzle Sizzle. Ik vind het een erg irritant nummer. Dat Turkse nummer vind ik wel heel goed!

Ik heb ook echt zoveel zin in morgen! De afgelopen dagen waren nogal hectisch aangezien ik vandaag definitief ben terug verhuisd van Engeland naar Nederland en ik nogal wat inboedel mee had te nemen. Maar het is allemaal gelukt en dan is het heerlijk om gelijk in het Songfestival te duiken.

Nu een 9e plaats voor Douwe Bob bij de bookies (Oddscheckers). En ergens anders weer 11e.
We praten dan wel over alle deelnemende landen.

Zegt niks, maar toch weer een opsteker. Het betekent dat er vertrouwen is in het nummer en dat het steeds beter gewaardeerd wordt.

Aoibhin schreef:
Ik plaatste gisteren al Albanië, maar ik heb er zeker nog drie die ik ook nog wel zou willen posten.

Het filmpje van vandaag snap ik als guilty pleasure. Die van Albanië totaal niet. Of het nu je smaak is of niet: dat was wel kwaliteit. Ik zou die dan eerder als favoriet bestempelen.
Zelf vond ik het live meer indruk maken dan op cd weet ik nog wel. Maar een favoriet aller tijden? Nee, dat niet.

buizen
Aoibhin schreef:
..nogal hectisch ..
...aangezien ik vandaag definitief ben terug verhuisd van Engeland naar Nederland ...
... en ik nogal wat inboedel mee had te nemen...
Maar het is allemaal gelukt...
en dan is het heerlijk om gelijk in het Songfestival te duiken.
Cool, dat klinkt als een dynamisch leven Aoibhin.
Je inbrengen in dit ESF-topic zijn geweldig. Dat mag ook wel eens gezegd.

Ik plaats trouwens morgen vóór aanvang van de Eerste Halve Finale Eurovisie Song Festival nog wel even mijn inschatting. Dus niet meer persoonlijk favoriet maar inschatting van afvallers en doorgaanders.
Spannend!

Eigenlijk moet je dat pas doen als alle acts geweest zijn, dat is het leukst.

Mij lukt dat morgen waarschijnlijk niet daar ik bezoek krijg (maar wel kijken hoor).

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:25 uur

geplaatst: vandaag om 08:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.