MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
buizen
aERodynamIC schreef:
Eigenlijk moet je dat pas doen als alle acts geweest zijn, dat is het leukst.

Hoeveel tijd zit er dan tussen de afloop van het laatste nummer en de aanvang van de puntentellingpublicatie?

Ergens heb je wel gelijk.
Wordt dat geen hectische toestand?

Je kan je teksten natuurlijk al vooraf geschreven hebben en dan in de tijd naar de uitslag de nodige aanpassingen aanbrengen.

aERodynamIC schreef:
(quote)

Het filmpje van vandaag snap ik als guilty pleasure. Die van Albanië totaal niet. Of het nu je smaak is of niet: dat was wel kwaliteit. Ik zou die dan eerder als favoriet bestempelen.

Het ligt een beetje aan wat je als een guilty pleasure ziet. Veel joke acts, grappige inzendingen of niemendalletjes kunnen af en toe best wel leuk zijn en dat is uiteraard een guilty pleasure. Inzendingen die heel erg verdeeld zijn kunnen echter ook guilty pleasures zijn (dat vind ik althans, maar daar kunnen de meningen over verschillen). Je wilt niet weten op hoeveel sites ik heb gelezen hoe die Albanese inzending de grond in werd geboord na die 5e plek en ook tot nu toe hoor en zie ik online het heel veel bestempeld worden als de meest overschatte inzending ooit. Het is echt love it or hate it, en zo'n dergelijke inzending goed vinden reken ik dan toch tot guilty pleasure.
buizen schreef:
(quote)
Cool, dat klinkt als een dynamisch leven Aoibhin.
Je inbrengen in dit ESF-topic zijn geweldig. Dat mag ook wel eens gezegd.

Bedankt! Ik vind het heel leuk om hier te posten. Leuke enthousiaste reacties hier ook altijd van de anderen. Leuk om zo over het Songfestival te praten. Het komende jaar hoop ik ook wat actiever te worden op de rest van de site. Daar heb ik momenteel geen tijd voor, maar met mijn oude account heb ik wel eens wat recensies geplaatst. Een van de redenen dat ik een nieuw account heb genomen is omdat mijn muzieksmaak nogal wat is veranderd.
Ik heb drie jaar in Engeland gewoond vanwege mijn studie, maar ik hoop in juli af te studeren en heb gisteren mijn appartement opgegeven. Na drie jaar was het wel aardig wat werk om alles mee te nemen, maar het is gelukt. De komende tijd wordt alles gelukkig een stuk minder dynamisch. Ik hoop in juli af te studeren en daarna hopelijk een rustig jaar waarin ik wat geld kan verdienen om volgend jaar op reis te gaan.

Ik vind het wel een leuk idee om - wie dan ook tijd heeft - om even een voorspelling te doen na alle optredens. Vaak is het veel beter te voorspellen als alles in beeld is geweest. Ik heb alle repetitiebeelden al wel gezien, maar de camerashots krijg je dan niet mee en dat scheelt ook altijd heel veel.
Wel goed om te zien dat Douwe Bob het zo aardig doet in de odds. Ik denk niet dat dit een nieuwe Common Linnets wordt, maar ik denk wel dat de finale moet lukken en dan wellicht het linkerrijtje.

buizen schreef:

Wordt dat geen hectische toestand?

Blader terug naar mei 2015 en zie hoe gezellig het was

Het is echt te doen hoor.

Aoibhin schreef:

Wel goed om te zien dat Douwe Bob het zo aardig doet in de odds. Ik denk niet dat dit een nieuwe Common Linnets wordt, maar ik denk wel dat de finale moet lukken en dan wellicht het linkerrijtje.

We zitten wederom op 1 lijn. Ik denk dat finale te doen is ondanks de sterkte ervan. Maar in de finale gaat Douwe Bob niet stunten zoals The Common Linnets. Ik verwacht daar zo rond de 14e, 15e plaats dan. Maar nog steeds: het gaat er om spannen of hij de finale überhaupt wel gaat halen. Ik ben er nog niet gerust op.

buizen
"De jurypunten worden per communicatiesatelliet doorgegeven, waarbij de puntengevers dan ook in beeld worden gebracht. De personen die dit jaar de jurypunten doorgeven voor de desbetreffende landen staan in de lijst hieronder."

Wiki

Voor Nederland geeft Trijntje Oosterhuis de punten door.
Als ze maar geen broekpak aan heeft.

Per halve finale 18 deelnemers, de beste (nou ja, de meest gestemde) 10 gaan door.
Douwe Bob morgenavond 10 mei dus.

Wellicht zal ze dat broekpak gaan dragen, of de alom bekende scheurjurk (waarmee ze Edsilia eigenlijk na-aapt ).

Voor de grote drukte hier begint nog even een guilty pleasure en een favoriet plaatsen.

Voor mijn guilty pleasure gaan we naar München 1983. Voor Joegoslavië trad Danijel op met zijn Džuli. Een nummer dat in de daaropvolgende zomer ook een grote hit werd. Het is een vrolijke meezinger, maar ja toch wel een beetje fout. Ik wordt er nog steeds vrolijk van.

Voor de favoriet gaan we terug naar Millstreet 1993. Ruth Jacott en Vrede. Wat mij betreft nog steeds de beste Nederlandse en Nederlandstalige inzending.

Ik zal vanmiddag/avond eens een voorspelling wagen voor de 1e halve finale

Goede hoop heb ik wel dat Douwe door zal gaan .

De Volkskrant over de inzending van Kroatië:

Lighthouse begint al gelijk teleurstellend met een korte ruft uit een herdersfluit of panfluit of whatever voor fluit het ook is die deze WC-eend-blonde Lena Dunham on crack beter ergens anders had kunnen steken.

De overige reviews zijn ook de moeite waard om te lezen trouwens:

http://www.volkskrant.nl/muziek/-dat-wordt-een-eitje-voor-douwe-bob~a4297327/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=shared%20content&utm_content=paid&hash=8c911d3ace5e93a9fc5d62ed8728d85c183409ac

Dat gaat hem niet worden voor Douwe vrees ik. Ik bedoel, je kunt natuurlijk ook overdrijven...

http://i.imgur.com/FdKAlkR.png

WHAHAHAHAHAHA

Ik ga me aan een voorspelling van vanavond wagen.

Door naar de finale:
Hongarije
Nederland
Armenië
Rusland
Tsjechië
Cyprus
Oostenrijk
Azerbeidzjan (ook al zingt ze retevals en is het zeer onverdiend als ze het haalt)
Kroatië
Malta

Niet door naar de finale:
Finland
Griekenland
Moldavië
San Marino
Estland
Montenegro
Bosnië en Herzegovina
IJsland

Ik twijfel over IJsland, Azerbeidzjan, Estland en Oostenrijk

Die recensies ga ik zo even lezen; die lijken me erg leuk.

Hier mijn voorspelling (die wellicht nog zal veranderen nadat alle optredens zijn geweest):

Door:
Hongarije
Nederland
Armenië
Rusland
Tsjechië
Cyprus
Estland
IJsland
Bosnië & Herzegovina
Malta

Niet door:
Finland
Griekenland
Moldavië
Kroatië
San Marino
Oostenrijk
Azerbeidzjan
Montenegro

Al zie ik Kroatië en Oostenrijk ook nog wel kans maken ten koste van Tsjechië, Cyprus, Estland of Bosnië. De anderen zijn wel save denk ik (alhoewel, nu ga ik toch weer over Douwe Bob twijfelen...).

Na de optredens plaats ik een nieuwe voorspelling, wanneer we alles hebben gezien zoals het hoort.

buizen
Nog even ter opfrissing de deelnemende landen en liedjes in de juiste volgorde voor de eerste semi-final van vanavond:

Liedjes 1e halve finale:
01. Finland: Sandhja – Sing it away rehearsal
02. Griekenland: Argo – Utopian Land rehearsal
03. Moldavië: Lidia Isac – Falling stars rehearsal
04. Hongarije:Freddie – Pioneer rehearsal
05. Kroatië: Nina Kraljić – Lighthouse rehearsal
06. Nederland: Douwe Bob – Slow Down repetitie
07. Armenië: Iveta Mukuchyan – LoveWave rehearsal
08. San Marino: Serhat – I Didn’t Know rehearsal
09. Rusland: Sergey Lazarev – You Are The Only One rehearsal
10. Tsjechië: Gabriela Gunčíková – I Stand rehearsal
11. Cyprus: Minus One – Alter Ego rehearsal
12. Oostenrijk: Zoë – L’oin d’ici rehearsal
13. Estland: Jüri Pootsmann – Play rehearsal
14. Azerbeidzjan: Samra Rahimli – Miracle rehearsal
15. Montenegro: Highway Trio – The Real Thing rehearsal
16. IJsland: Greta Salomé – Hear them Calling rehearsal
17. Bosnië & Herzegovina: Deen & Dilal – Ljubav je rehearsal
18. Malta: Ira Losco – Walk on Water rehearsal

TV-uitzendingen:
Nederland: 21.00uur, NPO1 (het verkneukelen begint al om 20.30 uur: "Op Weg Naar Het Songfestival").
België: 21.00uur, Eén (verkneukelen begint om 20.40 uur: "Van Gils & Het Songfestival).

NB: De Zweedse hardrockband Europe zal vanavond ook nog optreden..

Ik snap niet helemaal waarom de jurybeoordeling op een ander moment (gisteravond) is dan het tv-optreden. Hebben ze daar een argument voor gegeven? Duurt het anders te lang voordat de jury over zijn punten uit is?

Onweerwolf
Teunnis schreef:
Ik snap niet helemaal waarom de jurybeoordeling op een ander moment (gisteravond) is dan het tv-optreden. Hebben ze daar een argument voor gegeven? Duurt het anders te lang voordat de jury over zijn punten uit is?

Dat doen ze al jaren zo en ik vraag me ook al jaren af waarom dat is. Vermoedelijk is het een praktische kwestie. Ik denk dat de jury's niet aan 10 minuten genoeg hebben.

Ik zie ook veel liever dat de jury het optreden op de avond zelf beoordeeld. Nu kan het bij wijze van spreken zo zijn dat een artiest op de jury rehearsals goed presteert en goed beoordeeld wordt, maar op de avond zelf kneitervals kan zingen en dan alsnog punten krijgt (andersom kan natuurlijk ook).

Ik zie nu de uitgelekte beelden van de Russische vakjury. Die zitten daar gewoon een beetje te keten en met een half oog naar een tv-scherm aan het kijken. Tsja...

3voor12 over "de pioniers van de wansmaak op het Eurovisie Songfestival":

Dit waren de pioniers van de wansmaak op het Eurovisie Songfestival - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl

Mijn voorspelling voor vanavond:

Door naar de finale:

Rusland
Armenie
Kroatie
Malta
Nederland
IJsland
Azerbeidzjan
Hongarije
Tsjechië
Cyprus

Kroatie gaat het denk ik net niet redden.

Onweerwolf
Bulgarije gaat vanavond sowieso de finale niet halen, Lexmans.

buizen
Tjonge wat toch eigenlijk een droomstartpositie voor onze Douwe Bob. Want zeg nou zelf: alles wat vóór DB komt is ofwel echt niet veel soeps ofwel ontstijgt dat niveau maar kan werkelijk niet tippen aan de kwaliteit van het liedje van Nederland, èn niet aan de performance.

En toch.. en toch…: Misschien heel raar maar ik verwacht dat San Marino dóór gaat (!).
Het liedje is toch weer niet helemaal zó slecht (de clip was dat wel, zacht uitgedrukt) en de performance druipt wel van glibberige-oude-man-sfeer maar misschien kijken zuidelijke landen daar weer heel anders naar en al met al verwacht ik een enorme verrassing van Serhat en zijn 'Coconuts'.

buizen
Aoibhin schreef:
Ik zie ook veel liever dat de jury het optreden op de avond zelf beoordeeld. Nu kan het bij wijze van spreken zo zijn dat een artiest op de jury rehearsals goed presteert en goed beoordeeld wordt, maar op de avond zelf kneitervals kan zingen en dan alsnog punten krijgt (andersom kan natuurlijk ook).

Ja precies, en je beoordeelt in feite ook twee geheel verschillende performances. Echt raar.
Jury en kijkers horen dezelfde act te beoordelen.

buizen
Mijn voorspelling dan maar:

Door:
01. Rusland (werkelijk alles klopt, een gedoodverfde favoriet voor ESF-winnaar)
02. Nederland (ook steengoed)
03. San Marino (jaja)
04. Hongarije (toch wel sterk liedje. Japanse trom blijft raar. Douwe Bob’s performance is veel beter)
05. Azerbeidzjan (kan er niet goed de vinger op leggen maar denk dat AZE door gaat)
06. Cyprus (kon nog wel eens goed vallen bij jury en publiekstemmers, caught in a miracle?)
07. Oostenrijk (zingen in de Franse taal kon nog wel eens troef blijken)
08. Malta (bizarre dansact maar liedje is sterk, oppassen voor nipslip met die jurk)
09. Bosnia & Herzegovina (mijn smaak is het niet maar verwacht toch gejuich bij de puntentelling)
10. Griekenland (een guilty pleasure van me. Verwacht dat Greece gematst wordt)

Niet door:
11. Ijsland (twijfelgeval, Greta komt gaandeweg liedje wel op gang)
12. Montenegro (gitaarriff gejat v. Europe die ‘toevallig’ vanavond optreedt. Als B&H toch níet doorgaat verwacht ik dat Montenegro wèl door is)
13. Kroatie (wat een uitdossing niet, zoveel werk van een jurk dan verdien je eigenlijk wel door te gaan)
14. Finland (misschien zit er een zomerhit in)
15. Tsjechië (vind het vleesch noch visch, hakken over de sloot geval misschien toch)
16. Armenië (het whoowhoowhoowhoo pff. Hoop dat Iveta gaat afvallen…)
17. Estland (beroerd, geen beste performance, rare hupjes, liedje van niks)
18. Moldavië (zwaar bagger en in feite gewoon lachwekkend: die stage-act van maanmannetje, breakdancing is zooo …).

Onweerwolf
6e positie noem ik geen droomstart. En zeker niet tussen Kroatië (dark horse) en het opmerkelijke geschreeuw van Armenië in. Het liedje van Bobo is best ok, maar ook gezapig en not very remember-able dus ik twijfel of 'ie het haalt. Ik denk dat het er om zal spannen.

Vanavond kan ik helaas niet kijken maar ik wens iedereen hier veel kijkplezier en Douwe Bob veel succes!

Nederland, hoe goed ook, blijft een twijfelgeval of ie doorgaat. Te veel standaard landen die altijd doorgaan plus een aantal sterke inzendingen en dan blijven er weinig plekjes over.

Armenië is een topfavoriet geworden en die komt na Douwe Bob, die ook nog eens ergens in het begin zit. Ik ben totaal niet zeker over de finale (en dat zou ik dit jaar wel erg vinden want onverdiend).

Dan nog de dagelijkse guilty pleasure:

Noorwegen 1984: Dollie Deluxe - Lenge Leve Livet

Het mag dan wel wat fouts hebben, maar nog steeds is dit wel een persoonlijke favoriet uit het jaar waarin het Songfestival echt begon te leven voor mij. Noorwegen heeft heel veel van mijn favoriete inzendingen verzorgd en mag dus een favoriet land genoemd worden. Maar de presentatie van dit nummer is... tja.... jaren '80 zullen we maar zeggen.

En een favoriet:

2008: Israël: Boaz Mauda - The Fire in Your Eyes

Het gebeurt niet snel dat ik een een volledige cd van een artiest koop die optreedt op het festival en al helemaal niet als ik het uit een land als IsraUel moet laten verschepen (hoesje is ook precies andersom dan wij hier gewend zijn). Best een mooie vent ook, maar dat lied sloeg enorm aan bij mij en nog steeds vind ik het erg mooi. Live von dik het overigens minder goed klinken dan op cd.

Ik ben vooral erg benieuwd hoe de 10 seconden stilte zullen gaan uitpakken. Ik denk erover dat dit een gouden zet zal zijn omdat het op zo'n overweldigende avond de aandacht weleens naar zich toe kan trekken maar het kan ook eens totaal verkeerd uitpakken en hem de finale kosten (aan de song en vocale kwaliteiten ligt het niet dus alles hangt af van de presentatie)

De Russen zijn weer bezig: EBU issues statement about jury voting in Russia | News | Eurovision Song Contest

We krijgen blijkbaar 7 punten uit Rusland van de jury en we zien nu hoe het eruit gaat zien vanavond!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:48 uur

geplaatst: vandaag om 06:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.