MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Ah, we gaan weer de stijd aan met Engeland voor de laatste plaats!

Daarentegen, la Suisse douze points!

Ik kende alleen de studioversie van Zwitserland, maar deze live-versie is een stuk leuker.

Engeland stuurt de boyband Blue die blijkbaar herrezen zijn

Onweerwolf
Toch blijft het een geweldig fenomeen dat ESC. Ik kijk er nu al weer naar uit.

Haha, wat een aanfluiting weer gisteren. Yolanthe natuurlijk een drama qua presentatie. De jury zat er ook min of meer voor de kat zijn viool bij. Drie nummers van de 3Js waren echt compleet kansloos geweest qua inzending. Ik viel er nog net niet bij in slaap. Het winnende nummer is iig nog de meest geschikte van de vijf. Toch is het het overwegen waard om dit in het Engels te brengen. Maar dat zal wel niet gebeuren. Ik hoop uiteraard dat we eindelijk weer een keer de finale gaan halen maar ik vrees wederom het ergste. Krijgen we daarna weer de vraag of we er gewoon mee moeten stoppen of dat we het de volgende keer over een compleet andere boeg moeten gooien. Wat niet gebeurt. Maar ook ik kijk weer uit naar het Eurovisie Songfestival. Organiseren kunnen we wel aan de Duitsers overlaten.

@Aero: was jij nog plan om filmpjes te plaatsen van alle inzendingen? Zou ik wel top vinden!

Joy4ever schreef:

@Aero: was jij nog plan om filmpjes te plaatsen van alle inzendingen? Zou ik wel top vinden!

Is goed hoor, maar pas als alle nummers bekend zijn en zoals bijna altijd zal Zweden de laatste zijn met hun finale op 12 maart (net even opgezocht). Dus daarna heb ik nog 2 maanden de tijd
Bovendien veranderen versies nogal eens tussendoor, dus half maart zal ik het dan wel weer gaan doen.
Op dit moment zijn slechts 4 landen bekend: Albanië (schreeuwnummer), Roemenië (degelijke pop zonder toeters en bellen), Zwitserland (lief klein liedje) en Nederland.
Opvallend is dat er meer en meer wordt gekozen voor degelijker en eenvoudiger nummers naar songfestival begrippen. De tijd van het balkancircus lijkt voorbij.

Overigens zit Nederland in de tweede halve finale met landen als Oostenrijk, België, Ierland en Israel. Landen die Nederland meestal goed gezind zijn en dus gunstig omdat alleen landen uit die halve finale die avond mogen stemmen.

Ik acht de 3Js vrij kansloos zoals ze het gisteren brachten, maar het hangt ook af van wat de rest brengt en of ze in het engels gaan zingen en wat ze aan hun presentatie gaan doen (inclusief dat slonzige uiterlijk).

Ja, het getrut is weer begonnen....heerlijk

Wat een slaapverwekkende vertoning van de 3J's gisteren en een chaotisch verloop van het programma. Op een gegeven moment stonden alle fotografen en journalisten achter Yo voor een kiekje.

De kansloze missie van Nederland is begonnen

Thomzic schreef:
Wat een slaapverwekkende vertoning van de 3J's gisteren en een chaotisch verloop van het programma. Op een gegeven moment stonden alle fotografen en journalisten achter Yo voor een kiekje.

Ja, dat was prachtige tv. Je zou bijna het idee krijgen dat er iets heel belangrijks aan de hand was, zo druk werd het!

Ook het publiek swingend en klappend ieder nummer mee walsen...

Wederom geen love it or hate it nummer, dus kansloze inzending.

Ik heb het niet gezien, maar met Yolanthe aan het presenteren leek het weer een Volendams feestje... Nouja, ik heb het liedje nog niet gehoord, maar het kan niet erger zijn dan Vader Abraham, of all people...

Ik vond het niveau van die liedjes gister zo slecht nog niet. Dat 4e liedje had niet misstaan in het repertoire van bijvoorbeeld Boudewijn de Groot. Vond ik ook het mooiste liedje. Ballads maken bij de tros en die jury volgens mij per definitie geen kans, ze denken daar dat je alleen een kans maakt in Europa als het opzwepend is. Voor mij is dat winnnende liedje te 13 in een dozijn. Niet slecht, maar niet bijzonder genoeg.

Ik heb me stukgelachen gisteravond, waarom het op moest blijven staan weet ik niet, ik zat achter de laptop aan de tafel en in de woonkamer stond het op. De liedjes vielen me eigenlijk nog wel mee, had nooit van de Drie J's gehoord en verwachtte Jan Smit muziek, dat was het dan weer net niet, maar erg goed vond ik het niet (in tegendeel). Sterker nog, ik vond het live optreden belabberd. En dat die juryleden deden alsof het hogere kunst was 'dat is 'te mooi', dat snappen ze in Europa niet' en 'de mooiste Nederlandse teksten die ik in jaren heb gehoord' deden me helemaal stukgaan.

En Yolanthe in dat korte jurkje

Het was weer eens slecht, maar wat wil je, bij de KRO...

niels94 schreef:

En Yolanthe in dat korte jurkje

Damn, ik had dus toch moeten kijken...

niels94 schreef:

Het was weer eens slecht, maar wat wil je, bij de KRO...

Jij weet dus niet waar je over praat. Als de KRO zo'n programma wil maken moet er een aardverschuiving komen. De productie lag volledig in handen van de TROS.

Ik vond Yo meer een circusartieste in haar pakje dan een presentratrice. Heb haar beter voor de dag zien komen.

En dan als het winnende liedje gezongen gaat worden gewoon volop in beeld komen en afkondigen, gevolgd door het weg te draaien terwijl het nummer nog niet eens op de helft is.
De Tros maakte er weer gedenkwaardige tv van (dacht niet dat dat nog kon na vorig jaar met Pierre Kartners 'kop of munt')

Thomzic schreef:
(quote)

Jij weet dus niet waar je over praat. Als de KRO zo'n programma wil maken moet er een aardverschuiving komen. De productie lag volledig in handen van de TROS.

Ik bedoelde de TROS, helemaal mijn fout Heb het even aangepast, gewoon verkeerd getypt, excuses. Ik bedoelde echt de grootste familie van Nederland

Net als vorig jaar, was Yolanthe weer het hoogtepunt van het Nationaal Songfestival. Ik heb echt dubbel gelegen toen ze de "deskundigen" voorstelde. Alsof die mensen enig idee hebben wat er op het Songfestival mogelijkerwijs zal aanslaan. En dan Eric van Tijn: "ja, blues/pop kan heel goed in het Nederlands, zo blijkt maar weer, maar voor het Songfestival is het niets". Pff, als WIJ nog enigszins punten wilden binnenhalen, dan hadden we juist dat nummer moeten inzenden.
't Wordt tijd dat Nederland eens een keer met wat anders komt. Net als de Fransen bijvoorbeeld deden met Patricia Kaas, die een prachtige chanson ten gehore bracht. Alsof het huidig gekozen niemanddalletje ook maar één procent potentie heeft! Nee, dan waren we beter af met Sieneke, dat nummer had enige vorm van charme en de zijzelf was ook nog eens een grappige verschijning. Dit is voor mij in ieder geval 1000x erger!

Wij Belgen sturen Witloof bay Ik gok dat we hiermee voor de laatste plaats in de halve finale gaan.

Cerclezot schreef:
Wij Belgen sturen Witloof bay Ik gok dat we hiermee voor de laatste plaats in de halve finale gaan.

Dus geen herhaling van 1986?

Ik ga het misschien weer eens kijken. Al is onze inzending weer echt te droevig, ik word er gewoon niet goed van. Elk jaar hetzelfde. Nu weer de 3Js. Had dan op z'n minst Wat Is Dromen? met Ellen ten Damme gestuurd, dat is nog een mooi nummer.

Blue (boybandje dat begin 2000 een aantal internationale 'hits' scoorde) doet mee voor Engeland geloof ik.

All Rise van Blue is één van mijn guilty pleasures.
Blue heeft inderdaad wel wat grote hits gehad (ook een nummer 1-hit in Nederland met Sorry Seems To Be The Hardest Word met Elton John), en Simon Webbe, een van de leden, heeft solo ook twee hits gescoord (No Worries en Coming Around Again).

Blue en verwanten hebben wel wat leuke nummers gehad (No Worries, Bubblin' etc.) maar het nummer dat ze inzenden (I Can) vind ik zeer magertjes

Heel misschien ontdek ik wel weer een groep dankzij het songfestival. Serebro (die in 2007 met Song #1 meededen) volg ik al jaren

Is het nu wéér Songfestival?

Blue heeft een afgrijselijk nummer vind ik zelf en ik ben wel verheugd dat Moldavië Zdob Si Zdub weer stuurt.
Israel probeert het met ex-winnares Dana International en zoals bekend gaat Duitslands Lena gewoon weer.
Over 2 weken of zo begin ik wel weer met het plaatsen van filmpjes en besprekingen ervan. Dat kan als alle definitieve versies bekend zijn (is een nieuw fenomeen: vernieuwde versies insturen nog net voor de deadline).
Elke dag een clipje: halen we dan wel voordat het begint

Door "onze" inzending in het Engels te brengen is het laatste greintje emotie dat het origineel al had er helemaal uitgeperst. Zouden ze nou echt denken dat er een internationale carriere in zit?

De 3JS zullen als derde het podium betreden tijdens de tweede halve finale op donderdag 12 mei. Dat wees de loting in Düsseldorf vanmiddag uit. Nederland treedt aan tussen Oostenrijk en België. De 2e halve finale wordt geopend door Bosnië & Herzegovina en het Ierse Jedward sluit af.

De eerste halve finale wordt geopend door Polen en Griekenland sluit de rij van 19 af. In de finale treden Frankrijk, Italië, Verenigd Koninkrijk en Duitsland in het midden van het programma aan, terwijl Spanje dezelfde startpositie als Lena in 2010 heeft.

1e halve finale, dinsdag 10 mei:

01. Polen, 02. Noorwegen, 03. Albanië, 04. Armenië, 05. Turkije, 06. Servië, 07. Rusland, 08. Zwitserland, 09. Georgië, 10. Finland, 11. Malta, 12. San Marino, 13. Kroatië, 14. IJsland, 15. Hongarije, 16. Portugal, 17. Litouwen, 18. Azerbeidzjan, 19. Griekenland

Stemmen ook mee: Spanje en Verenigd Koninkrijk

2e halve finale, donderdag 12 mei:
01. Bosnië & Herzegovina, 02. Oostenrijk, 03. Nederland, 04. België, 05. Slowakije, 06. Oekraïne, 07. Moldavië, 08. Zweden, 09. Cyprus, 10. Bulgarije, 11. VJR Macedonië, 12. Israël, 13. Slovenië, 14. Roemenië, 15. Estland, 16. Wit-Rusland, 17. Letland, 18. Denemarken, 19. Ierland

Stemmen ook mee: Duitsland, Frankrijk en Italië

Finale:

11. Frankrijk, 12. Italië, 14. Verenigd Koninkrijk, 16. Duitsland, 22. Spanje

Nu Italië dus weer meedoet is het de big five geworden i.p.v. big four en die staan dus direct in de finale.

Omdat de inzending van Portugal nogal veel negatieve reacties kreeg (van wat ik heb gelezen) heb ik die even bekeken.

Wat een geweldige inzending

Nu de landen hun beslissingen genomen moeten hebben (mag ik hopen) zal ik hier af en toe een inzending plaatsen en dan volg ik de eerste halve finale, daarna de tweede en dan de big five. Een beetje eerder dan mijn bedoeling was, maar ach.... de belangstelling hiervoor is op deze site toch minimaal. Laten we het ook allemaal niet te serieus nemen, dat is sowieso niet de bedoeling van dit topic toch?!

Te beginnen dus met Polen die gelijk al tot de landen behoren die blijkbaar maar niet kunnen kiezen. Dit weekend besloten ze om met de Engelstalige versie van Jestem naar Düsseldorf te gaan, maar vandaag is dat weer teruggedraaid en zal Magdalena Tul alsnog de Poolse versie vertolken (mogen we maar aannemen....). Zelf hou ik er wel van als landen in hun eigen taal zingen. Dat gaf het songfestival vroeger toch zijn eigen sfeertje.
Eurovision 2011 zal in elk geval geopend worden door dit nummer uit Polen. Ik denk dat ze wel kans maken door te schuiven naar de finale: het is een catchy popdeuntje dat het goed doet in de polls. Flets, dat wel, maar dat zijn de meeste popdeunen in het festival wel, dus dat is niets nieuws. Een veilig nummertje dus: niet opzienbarend. Of het in de finale potten zal geen breken moeten we maar afwachten. Een winnaar hoor ik er zeer zeker niet in en het behoort niet tot mijn persoonlijke favorieten.

01. Polen (eerste halve finale)

Volgend land zal Noorwegen gaan worden die blijkbaar tropisch bloed hebben daar in het hoge noorden.

Dat klinkt zeker niet verkeerd. Ben het met je eens, eigen taaltje is altijd een plus (en niet alleen omdat dan een gebrekkig Engels accent ontbreekt)

Zou zomaar één van mijn favorieten kunnen zijn. Goede inzending wat mij betreft.

Ik zal vanaf nu elke dag een nummer plaatsen (misschien eens een dagje overslaan): we hebben nog genoeg tijd daarvoor.
Het lijkt me leuk om dit jaar eens niet op alfabet de lijst af te gaan maar echt de halve finales aanhouden. En blijkbaar is er toch nog ietwat belangstelling voor; want dat het 'not done' is werd mij elk jaar wel weer duidelijk gemaakt door o.a. Father McKenzie. Die zullen we moeten missen dit jaar omdat hij niet meer aanwezig is op deze site en hij ook nog eens beloofd had zich niet meer te vertonen in dit topic
Overigens is het in dit geval nog erg lang wachten op mijn favoriet dit jaar (die inderdaad al in de finale staat)

Ik verheug me erg op je besprekingen van de rest van de nummers!

Trouwens, die loting voor de 3J's lijkt me behoorlijk goed! We krijgen meestal wel wat punten uit Duitsland, België, Israël en Slovenië.

Eigen taal vind ik ook een pluspunt inderdaad. Leuk dat je alles weer bespreekt, Eric. Die van Polen vind ik wel aardig en catchy, maar weet zich denk ik te weinig te onderscheiden.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:21 uur

geplaatst: vandaag om 07:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.