MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Ik weet nu al dat ik er zo goed als niets van zal gaan luisteren maar toch met veel plezier de stukjes hier zal lezen.

Die Poolse dame doet me aan die Ksenia uit Boer Zoekt Vrouw denken, heel snel en vluchtig bekeken lijkt het wel wat, bij nader inzien wordt de belofte niet waargemaakt....

Noorwegen stuurt dit jaar Stella Mwangi, dat klinkt niet als Helene Bøksle, Åste & Rikke of Hanne Sørvaag. Noorwegen gaat voor exotisch dit jaar met het nummer Haba Haba, waarmee we wel weer kunnen zeggen dat de dingedong, tralala of hey hey hey traditie op het festival zich voortzet.
Overigens zijn die Noorse namen geen verzinsels van mij: het zijn allen artiesten die hebben verloren van Stella.
Het nummer doet het goed in de polls, is pakkend en zal ongetwijfeld doorstoten naar de finale. Zo op cd klinkt het ook allemaal erg gezellig. Live komt het allemaal minder uit de verf (tegen het valse aan), maar daar hebben er meer last van en in het verleden is gebleken dat dat geen ene moer uitmaakt allemaal. Dus Habba habba hup hup naar die finale dan maar. En niet vergissen met Shakira's Waka Waka: schudden met die billen!

2. Noorwegen (eerste halve finale)

Volgende land is Albanië met een uptempo nummer gezongen door een dame die kan klinken als een brulboei.

Albanië was het tweede land dat zijn keuze bekendmaakte: een zevenkoppige jury koos voor zangers Aurela Gaçe met het lied Kënga Ime, maar zoals zoveel landen dit jaar werd er uiteindelijk toch gekozen voor de engelse versie genaamd Feel the Passion.
Nou, die passie wordt er flink in geramd door deze Aurela want ze kan een aardige keel opzetten.
Het nummer is niet erg populair onder de Eurovisie-fans en het valt inderdaad te bezien of dit door gaat naar de finale. Heel veel vriendjes hebben zo ook niet echt.
Het is allemaal wat te schreeuwerig en weinig pakkend. Kortom: volop ingrediënten om het niet te redden. Zelf vind ik het niet extreem slecht, maar heel erg boeien doet het me ook weer niet. Ik kan het nummer uitzitten en om nu al een plaspauze in te lassen.....

03. Albanië (eerste halve finale)

Armenië is de volgende in de rij en die sturen de Vengaboys, eh, Emmy. Na Haba Haba uit Noorwegen is het nu de beurt aan Boom Boom.

Wat een irritant nummer is dat Haba Haba.

Feel the Passion vind ik daarentegen wel leuk. Ik vind het echt een eurovisie nummer.

Toch doet Noorwegen het een stuk beter in de polls. Live vind ik het niet om aan te horen.

Ik vind Haba Haba maar een matig nummer. Feel The Passion daarentegen vind ik een prima nummer.

Haba Haba hoorden we eerder deze halve finale en nu is het de beurt aan Boom Boom, dat wel een Vengaboys-echo in zich heeft.
Emmy zal met deze draak Armenië gaan vertegenwoordigen. Ook als u niet naar de wc moet kan ik het ten zeerste aanraden want wie weet raakt u anders spontaan aan de schijterij en moet u alsnog.
Mag ik u bij deze één van de meest ergerlijke, kinderlijke inzendingen van dit jaar presenteren?

04. Armenië (eerste halve finale)

Hierna Turkije die al wat jaartjes tot mijn favorieten weet te behoren en dat ook dit jaar weer doet.

Je hebt geen woord overdreven, dat is inderdaad ècht verschrikkelijk

Ugh.. Wat een verschrikkelijk nummer zeg..

Albanië vind ik daarentegen best leuk.

Masimo schreef:
Albanië vind ik daarentegen best leuk.

Die ga ik ook steeds leuker vinden.

ik vind het eerlijk gezegd een leuk nummer van armenie

Turkije doet het sinds televoting werd ingesteld erg goed. Niet verwonderlijk natuurlijk, wel ergerlijk. Toen vorig jaar de vakjury terugkeerde maakte dat niet veel uit: rockband Manga werd tweede en niet geheel onterecht. Turkije stuurt wel vaker sterke inzendingen. Dat ze dit jaar wederom de finale halen zal wel weer een feit zijn en dan is het leuk te weten of er dan in elk geval ook een leuk nummer gestuurd wordt. Yüksek Sadakat zal Live It Up vertolken en daarmee staat er weer een rockbandje op het podium met een nummer dat ik persoonlijk leuk vind, maar waar de echte songfestivalfans niet wakker van liggen. Dat ze goed hebben geluisterd naar The Doors' Hello I Love You' mag de pret niet drukken (of ben ik de enige die dat hoort?). Dat het een ietwat flauw rocknummertje is ook niet en dat Turkije iets betere inzendingen heeft gehad ook al niet. Live It Up vind ik zelf gewoon tot de leukere nummers horen dit jaar en is niet zo 'typisch Songfestival' als de Boom Booms of Haba Habaas.

05. Turkije (eerste halve finale)

Hierna Servië met een nummer die toch wel wat afwijkt van de sterke ballads waar ze normaliter nogal eens mee aan komen zetten.

aERodynamIC schreef:
ik ben wel verheugd dat Moldavië Zdob Si Zdub weer stuurt.

Ik ook! En ik ben ook heel benieuwd wat Dino Merlin gaat doen voor Bosnie & Herzegovina. Zijn laatste album vond ik erg prettig. Ik ga je stukjes weer volgen

Het is jammer dat we dit jaar naar een minder exotische stad mogen, maar volgend jaar zijn er weer spannende mogelijkheden door Zdob, Merlin en het duo van Azerbeidzjan. Ik ga overigens niet minder genieten in Dusseldorf.

Nina vertegenwoordigt Servië met het lied Čaroban. Waar het land voorheen regelmatig sterke ballads stuurde daar proberen ze het dit jaar met een zomers muziekje, en gelijk doet Servië het een stuk minder in de polls. Nu zeggen polls niet zo heel veel, maar ik verwacht zelf ook niet dat dit Čaroban heel hoog zal scoren. Het is een aardig niemandalletje dat het ene oor in gaat en het andere weer net zo hard uit, en als iets funest is op het songfestival........
Ach, het achtergrondkoortje huppelt leuk mee. Misschien levert dat nog wat puntjes op, maar laat die druk wiebelende en playbackende Bluesbrothers op hun blazers dan wel thuis alstublieft.

06. Servië (eerste halve finale)

Nummer 7 in de eerste halve finale is Rusland die een paar jaar terug nog de winst op hun naam konden zette. Of dat nu weer gaat gebeuren met een 'hip nummertje'?

Zowel Turkije als Servie vind ik niet veel aan, helaas.

Rusland wist in 2008 het festival te winnen met het afgrijselijke nummer Believe van Dima Bilan en in 2003 vielen ze op met nep-lesbo's t.A.T.u.
Het land behoort niet tot mijn favoriete landen daar ze er elk jaar weer in slagen vervelende inzendingen in te sturen met uitzondering van Mumiy Troll die in 2001 een alternatief poppareltje in de vorm het nummer Lady Alpine Blue inzonden.
Een alternatief poppareltje is de semi-discostamper van dit jaar zeker niet. Alexey Vorobyov mag zijn nummer Get You komen bleren met heel veel ohohohoooos (doet het altijd goed bij pubermeisjes) en zijn stralende koppie (doet het altijd goed in de nichtenbars).
Een plat, typisch songfestival nummer die, zoals wel vaker, het beter gaat doen dan waar je zelf op hoopt.

07 Rusland (eerste halve finale)

De volgende keer kan ik met een heel wat leuker en aanstekelijker nummer uit Zwitserland komen. Daar zal user L_T_B wel blij mee zijn

L_T_B schreef:
la Suisse douze points!

Kan ermee door. Zal wel een beetje wegvallen tussen de rest neem ik aan, schreeuwt nou niet om m'n aandacht namelijk.

aERodynamIC schreef:
... maar laat die druk wiebelende en playbackende Bluesbrothers op hun blazers dan wel thuis alstublieft.

Die gaan inderdaad helemaal nergens over..

Verder vrij saai liedje en ook Rusland doet me niet zo heel veel. Typische liedjes die je wel hoort, maar als vervolgens het overzicht van alle liedjes komt je je niet meer kan herinneren dat deze nummers langs zijn geweest..

Nou L_T_B hier jouw 12 punten. Van mij krijgt Anna Rossinelli die met haar In Love for a While niet, maar dat Zwitserland in mijn top 10 staat dit jaar is een feit. Het is een eenvoudig lief en klein liedje dat opvalt door zijn frisheid.
Rossinelli kan zingen, ziet er leuk uit en mag van mij zo door naar de finale. Ik zou het ook niet erg vinden als Zwitserland dan eindelijk met de opvolger van Céline Dion komt. En laat ik dit lied dan een heel stuk beter vinden. Mocht dit nummer winnen dan zal het de derde overwinning voor dit land zijn (in 1956 en 1988 wonnen ze). Ik vrees dat dit er niet in zit, en de vraag is of er voldoende vriendjes zijn die dit nummer de finale in kunnen loodsen. Het is namelijk typisch een nummer waar veel songfestivalliefhebbers een beetje aan voorbij gaan.
Benieuwd wat het MuMe-publiek hier van vindt.....

08 Zwitserland (eerste halve finale)

Volgende land is Georgië die een nummer hadden gekozen en halverwege gewoon de zangeres inwisselde voor een ander. De live-opname bekijkend kan ik me er iets bij voorstellen.

aERodynamIC schreef:
Volgende land is Georgië die een nummer hadden gekozen en halverwege gewoon de zangeres inwisselde voor een ander.

Dit is wel een leuk nummertje, ja.

Tot dusver vind ik Polen en Albanië het beste. Rusland gaat toch wel weer hoge ogen gooien door het pakkende refrein. Noorwegen wordt mijn moment voor de bitterballen.

Georgië stuurt Eldrine met One More Day. De Georgische groep Eldrine zal op het songfestival met een andere zangeres aan de start verschijnen dan wat eigenlijk de bedoeling was. Het nummer werd uitgebracht en daarna kwam deze bekendmaking inclusief nieuwe versie. Vreemd, aangezien zangeres Tako Vadachkoria één van de oprichters was en haar bijnaam ook de groepsnaam is. Een reden voor de wijziging werd niet bekend gemaakt. Ik kan hem zelf wel bedenken als ik de live-opname van die clip bekijk: wat kan dat mens vals loeien zeg. Ze wordt vervangen door Sopho Toroshelidze die iets minder hard loeit (in de studioversie althans) maar niet kan voorkomen dat dit een middelmatig rocknummer blijft met zeer irritante rap er doorheen.

09. Georgië (eerste halve finale)

Morgen: zou Finland net als vorig jaar België potten gaan breken met een allercharmanst kabbelend gitaarnummer?

Zwitserland's In Love For a While doet me denken aan Bubbly van Colbie Caillat.
Zeker geen slecht nummer maar het doet me ook niet echt iets.

Georgie klonk wel aardig tot aan het refrein, toen begon ze te schreeuwen. En inderdaad.. die rap

Toen ik een paar jaar terug heel hard riep dat de monsters van Lordi het songfestival zouden winnen keek iedereen in mijn omgeving heel vreemd naar me. Finland? Dat land dat altijd in de onderste regionen eindigde? Dat land dat zichzelf nu onsterfelijk belachelijk maakte met een monster rockband? En zo geschiedde dat Finland met een opvallende act het festival won. Schande vonden velen. Hardrock Hallelujah riep ik zelf.
Dit jaar een bescheiden hallelujah van mijn kant voor een bescheiden lied van Paradise Oskar die het lied Da Da Dam zingt. Na Haba Haba en Boom Boom een Da Da Dam. Het wordt een gezellige bende die eerste avond. Toch zul je mij niet negatief horen over dit klein gehouden liedje. Ik was vorig jaar immers ook een fan van België dus waarom nu niet van Finland. Een nummer dat wel in mijn top 10 staat en waarvan ik hoop dat het doorgaat. Of dat gaat gebeuren weet ik niet: het kan vriezen en het kan dooien met deze inzending. Het is en blijft Finland uiteraard

10. Finland (eerste halve finale)

Hierna een jonkie uit Malta. Vier keer eerder probeerde hij de nationale finale al te winnen en pas de vijfde keer is het hem gelukt. Maar of hij de grote Eurovisie finale gaat halen???

Inderdaad een leuk nummer. Mijn favoriet tot nu toe

Masimo schreef:
Rusland doet me niet zo heel veel. Typische liedjes die je wel hoort, maar als vervolgens het overzicht van alle liedjes komt je je niet meer kan herinneren dat deze nummers langs zijn geweest..

Vergeten te melden dat de Russen wederom groots inzetten met deze keer componist RedOne, de man achter de hits van onder meer Lady GaGa.

Vijf keer is scheepsrecht. Of was dat gezegd nu anders? Hoe dan ook, Glen Vella is het de vijfde keer gelukt om dan eindelijk uitgezonden te worden namens Malta met het nummer One Life en laten we eerlijk zijn: het valt te betwijfelen of hij er hoge ogen mee gaat gooien. Het is een ietwat kleurloos en inspiratieloos discostampertje zoals we er zoveel horen op het Songfestival en het ontstijgt de grijze middenmoot niet. We doen eens een plasje, we schenken een drankje in, we branden onze tong aan een bitterbal, wiebelen hooguit even met het linkervoetje en voor we het weten zitten we al weer bij het volgende nummer.

11. Malta (eerste halve finale)

Hett volgende nummer is overigens afkomstig uit San Marino dat voor de tweede keer meedoet. In 2008 debuteerden ze om vervolgens pas dit jaar weer terug te keren. Ze zullen hard hebben moeten sparen waarschijnlijk. In zo'n ministaatje zijn de centjes blijkbaar snel op en was de pijn nogal groot om tijdens het debuut laatste te worden met slechts 5 punten en daarmee dus ook de finale niet halend.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:36 uur

geplaatst: vandaag om 05:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.