MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
De EBU en Australië zijn een apart songfestival aan het maken voor Zuid-Oost Azië dat zijn eerste editie in Australië in 2018 zou houden.

Mijn uitslag van de live Finale

1 Australia Dami Im - Sound of Silence SF2
2 France Amir - J'ai cherché Final
3 The Netherlands Douwe Bob - Slow Down SF1
4 Latvia Justs Sirmais - Heartbeat SF2
5 Austria ZOE - Loin d'ici SF1
6 Cyprus Minus One - Alter Ego SF1
7 Tsjechië Gabriela Gunčíková - I Stand SF1
8 Lithuania Donny Montell - I've Been Waiting for This Night SF2
9 Bulgaria Poli Genova - If Love Was a Crime SF2
10 Russia Sergey Lazarev - You are the only one SF1
11 Italy Francesca Michielin - No Degree of Separation Final
12 Israel Hovi Star - Made Of Stars SF2
13 Georgia Nika Kocharov and Young Georgian Lolitaz - Midnight Gold SF2
14 Belgium Laura Tesoro - What's The Pressure SF2
15 Spain Barei - Say Yay! Final
16 Malta Ira Losco - Walk On Water SF1
17 Azerbaijan Samra - Miracle SF1
18 Hungaria Freddie - Pioneer SF1
19 Sweden Frans - If I Were Sorry Final
20 Germany Jamie-Lee Kriewitz - Ghost Final
21 Croatia Nina Kraljic - Lighthouse SF1
22 UK Joe and jake - You're Not Alone Final
23 Armenia Iveta Mukuchyan - LoveWave SF1
24 Serbia ZAA Sanja Vučić - Goodbye (Shelter) SF2
25 Ukraine Jamala - 1944 SF2
26 Poland Michał Szpak - Color of Your Life SF2

De televoting is a farce en mogen ze direct afschaffen. Polen was lachwekkend.
Het nummer van ESC2016 is Dami Im - Sound of Silence.

Voor de mensen die nog twijfelen of ze een volgende keer toch maar op de BBC moeten gaan kijken:

22 Times Graham Norton Was Really Sassy During Eurovision 2016 - buzzfeed.com

“We will need Stephen Hawking to explain how that was only three minutes. It felt a lot longer.”

Onweerwolf
Volgend jaar is de eerste serieuze kans voor het langverwachte debuut van Kazachstan. Als er één land is waar ik enthousiast voor ben om deel te gaan nemen dan is het dat land wel.

Fijn nummer hoor! Zou het goed kunnen doen op een Songfestival. Is dit echt als Songfestivalliedje bedoeld of is dit gewoon een willekeurig Kazachstaans nummer?

Kazakhstan ligt toch ook niet in de EBU zone? Daar gaat mijn argument waarom Australië niet mee mag doen. Volgens mij zit Kazakhstan ook niet in de Raad van Europa (kan ook doorslaggevend zijn voor deelname, ondanks geen actief EBU lid).
Misschien kom ik over als een mierenneuker op dit gebied, maar ik denk dan zoiets van: als je zo'n regel niet meer wil, dan schaf je hem toch af? Ik vind het zelf een beetje raar dat ze hier en daar maar uitzonderingen maken. Misschien herinner ik het me verkeerd, maar volgens mij werd Qatar ook al eens afgewezen vanwege deze regel.

Onweerwolf
stoepkrijt schreef:
Fijn nummer hoor! Zou het goed kunnen doen op een Songfestival. Is dit echt als Songfestivalliedje bedoeld of is dit gewoon een willekeurig Kazachstaans nummer?

Ik denk gewoon willekeurig. Ik haalde het wel van een ESC website maar de achtergrond ken ik niet.

Onweerwolf
Aoibhin schreef:
Kazakhstan ligt toch ook niet in de EBU zone?

Jazeker wel.

Oh, dan heb ik misschien een verouderde afbeelding hier. Het land hoeft er uiteraard ook niet helemaal in te liggen (anders zou Rusland ook niet mee mogen doen). Ik kan me wel herinneren dat het zo'n tien jaar geleden naar het Oosten is uitgebreid.

Onweerwolf
Nou ja, ik ging er in ieder geval altijd van uit. Kazachstan staat al jaren op de lijst om mee te gaan doen (net als Kosovo) en ik dacht dat dat voornamelijk was omdat ze in de EBU zone zitten.

Volgens mij probeert Kazachstan al een tijdje toe te treden tot de Raad van Europa. Ook dan mag je eventueel meedoen aan het Songfestival, ook al ben je geen actief EBU lid (wel zijn ze associative member), dus dat zou wel kunnen. Ze behoren momenteel nog niet tot de Raad van Europa, maar als dit gaat gebeuren dan zouden ze ook mee mogen doen.

EBU-landen die nog nooit deelnamen:
- Algerije
- Egypte
- Jordanië
- Libanon (Ging in 2005 deelnemen, maar haakte op het nippertje af)
- Libië
- Tunesië
- Vaticaanstad

Marokko deed in 1980 al 1 keer mee.

Daarnaast zijn er landen wiens aanvraag tot lidmaatschap bij EBU in verwerking is:
- Kosovo
- Liechtenstein
- Palestina
- Qatar

En daarnaast zijn er nog de "Geassocieerde leden":
- Australië
- Bangladesh
- Brazilië
- Canada
- Chili
- China
- Cuba
- Groenland
- Hong Kong
- Indië
- Iran
- Japan
- Kazachstan (Willen mee doen, zoals hierboven dus al gezegd door iemand anders)
- Zuid-Korea
- Maleisië
- Mauritius
- Mexico
- Nieuw-Zeeland
- Oman
- Syrië
- Vernigde Staten
- Zuid-Afrika

Onweerwolf schreef:
Volgend jaar is de eerste serieuze kans voor het langverwachte debuut van Kazachstan. Als er één land is waar ik enthousiast voor ben om deel te gaan nemen dan is het dat land wel.

(embed)

Best een leuk nummer

De originele puntentelling stond ooit op Youtube, maar kan ik helaas niet meer vinden, maar hier wel een reportage over de meest omstreden nationale finale in Vlaanderen ooit. Die van 1983.

Eén - De jaren stillekes - Reconstructie: Pas de Deux | Eén - een.be

Hilarisch, die danspasjes ... Met Pas de Deux wilde de jury duidelijk een foertinzending sturen (eigenlijk als protest tegen het ESF en de teleurstellende resultaten van België de vorige jaren) maar ik wist al snel dat dit niet in goede aarde zou vallen bij de ESF-jury (Pas de Deux eindigde op twee na laatste). Dat nummer van Wim De Craene vond ik kwalitatief bovenuit steken (het is ook een Vlaamse evergreen geworden) maar het was misschien te goed voor het ESF.
Een leuk feitje is dat Ben Crabbé de drummer was in het orkest van Pas de Deux (later zou hij drummer van de Kreuners worden) en dat Bart Kaell zijn intrede deed en toen al veel fans had (hij zou uitgroeien tot één van de populairste Vlaamse zangers).
In het buitenland werd er met de Belgen gelachen toen ze de inzending van Pas de Deux hoorden.

De winnaar van de Barbara Dex Award is bekend: Nina Kraljic (Kroatië). Dat had ik niet echt aan zien komen. Het is zeker een opvallende jurk, maar lelijk vind ik het eigenlijk niet.

Duitsland is tweede, Zwitserland derde. Dat snap ik dan weer wel.

Onweerwolf
starbright boy schreef:
De originele puntentelling stond ooit op Youtube, maar kan ik helaas niet meer vinden, maar hier wel een reportage over de meest omstreden nationale finale in Vlaanderen ooit. Die van 1983.

Prachtig filmpje.

starbright boy schreef:

Die rel heb ik niet meegemaakt, maar ik kan me de verontwaardiging goed voorstellen. Leuke reportage in ieder geval!

Onweerwolf
stoepkrijt schreef:
De winnaar van de Barbara Dex Award is bekend: Nina Kraljic (Kroatië). Dat had ik niet echt aan zien komen. Het is zeker een opvallende jurk, maar lelijk vind ik het eigenlijk niet.

Duitsland is tweede, Zwitserland derde. Dat snap ik dan weer wel.

Ik heb het idee dat een extreme outfit al snel punten vergaart bij de Dex award tegenwoordig.

Deze dame won twee jaar geleden:

http://puu.sh/p19Fd/3188828333.png

Dat snapte ik ook niet zo goed. Het is modern en spacy, tuurlijk. Maar er is wel aandacht aan besteed en het is stijlvol op z'n eigen manier vind ik.

Dan snap ik de winst van Trijntje Broekpak vorig jaar stukken beter.

Duitsland was niet mijn ding dit jaar qua aankleding maar echt lelijk vond ik het ook niet. Zwitserland daarentegen was echt té erg en had absoluut moeten winnen.

edit; overigens werd Bulgarije dit jaar ook weer 5e met een outfit waar ook helemaal niets mis mee is maar die net als de winnaar van 2 jaar terug nogal spacey en futuristisch is.

Kroatië vond ik niet eens echt de lelijkste outfit hebben (zeker die cape niet). Het was een zeer aparte outfit, maar heel erg lelijk vond ik het niet.
Duitsland hetzelfde. Voor iemand met een harajuku stijl (heeft Jamie-Lee in het echt ook) is het gewoon een prima outfit waar goed over is nagedacht. Ik vind het absoluut niet lelijk. De afgelopen jaren scoren echter wel vaker aparte outfits heel hoog, ongeacht of ze nou wel echt zo lelijk zijn of niet.
Zwitserland begrijp ik dan wel weer. Dat was echt heel lelijk.

Zelf vond ik Bulgarije overigens de lelijkste outfit hebben. Die had van mij echt dik mogen winnen. Bosnië vond ik ook erg lelijk; die zijn dan ook vijfde geëindigd.
Al met al vind ik de top 2 eigenlijk best onterecht. De andere drie in de top vijf waren voor mij meer terechte winnaars geweest.

Na een jaar en vier maanden, deel 2 van mijn Nederlandstalige versies van Eurovisiewinnaars-rubriekje:

Zo maakte een piepjonge Patricia Paay van Boom Bang-A-Bang Sim Sala Bim. Het werd geen hit.

All Kinds of Everything werd in handen van latere deelneemster Willeke Alberti Duzenden Dingetjes.

Sugar Free mocht in mijn vorige post al Satelite om zeep helpen, nu wagen ze zich aan Making Your Mind Up en dat wordt heel logisch, Geef er een Lap Op!. Maar ik smokkel ook een beetje in deze post, want deze Duitse versie is veel leuker fout. Ben benieuwd hoeveel post ze kreeg op haar fanadres in het begin. Een zoektocht leert dat ze zeven jaar voor dit nummer een hit in Duitsland had met een cover van My Boy Lollipop. Toen was ze 14, hier pas 21!

En als uitsmijter Marijke Merckens met De Modepop. De leukste van het stel wat mij betreft.

Was een paar dagen thuis met m'n schatje, dus eindelijk eens tijd om de finale te zien.
Winnaar Oekraïne is zo'n beetje de ergste inzending ooit. Niet om aan te horen kattengekrijs dat maar weer eens aan duidt dat muzikale smaak er in dit festival totaal niet toe doet.

Nederland was heel goed, maar Georgië had duidelijk moeten winnen.

Teunnis schreef:
(quote)

Absoluut!

Gisteravond "verklapte" iemand in een appgroep dat Mother Russia gewonnen had. Ik stevig balen, maar vandaag toch maar teruggekeken (althans, de interessantere acts + uitslag). Ik vond Oekraïne iets minder overtuigend dan in de halve finale, maar nog steeds met kop en schouders boven de rest uitsteken. Ze heeft inderdaad een wat vervelend stemgeluid, maar in overtuiging en oprechtheid kwam er niks in de buurt van Oekraïne. Muzikaal ook niet. Pas nadat Rusland erg achterliep in de jurypunten (en Australië ver voor) bedacht ik me dat het "verklappen" in de appgroep ook gewoon een grapje kon zijn; daar wordt het ESF namelijk totaal niet serieus genomen. Dat uiteindelijk mijn grote favoriet Oekraïne won was een heerlijke verrassing. Natuurlijk zullen de anti-Rusland sentimenten een rol hebben gespeeld. Maar voor Rusland geldt hetzelfde: elk jaar krijgen ze, ongeacht de kwaliteit, enorm veel punten van de voormalig Sovjet-Unie. En als Australië had gewonnen kwam dat doordat de jury vooral op (politiek) veilig speelde. Gezien de enorme voorsprong van deze drie nummers was dit de terechte top-3. Wie van de drie het meest van de politieke spelletjes geprofiteerd heeft kunnen we niet weten.

Verrassend dat hier zoveel zure reacties op de winst van Oekraïne zijn. Ik had verwacht dat het mainstream publiek moeite zou hebben met de electronica (en de electronica-puristen zouden haten op de dubstep/Burial-vergelijkingen). Maar de zure reacties hier gaan vooral over de politieke boodschap of het overdreven drama. Natuurlijk is het nogal dramatisch gebracht, maar het onderwerp is nou niet echt iets wat je als een Douwe Bob moet brengen. Bovendien is er toch niks mis met drama op het ESF? En de politieke boodschap brengt iedereen er zelf in. Ik vond dat ze daar bij de organisatie heel duidelijk over waren. De tekst zelf heeft geen politieke lading. Tussen de regels door kun je er zeker een politieke boodschap in vinden, maar zoiets doet de luisteraar toch echt zelf. Ik vind het juist mooi dat ze hiermee iedereen prikkelt, zonder direct naar het huidige conflict te verwijzen.

Hopelijk onthouden we over een jaar vooral dat de winnaar van dit jaar muzikaal gedurfd was, zodat er de komende jaren meer van dit soort nummers komen.

Nee sorry, ik vond Oekraïne echt he-le-maal verschrikkelijk, ongeacht de politieke boodschap.

Cyprus is de eerste die een kandidaat voor 2017 selecteert de 27 jarige Hovig.

O’G3NE voor Nederland naar Kiev...

Wie? En hoe spreek je dat uit?

Ik zag wat dingen voorbij komen en dat vond ik echt helemaal niks. Ben sowieso niet zo dol op dit soort meidengroepjes (ook op het Songfestival zelden behorend tot mijn favorieten)

Hoewel not my cup of tea zijn de dames vocaal tezamen best impressive. Zien er ook niet heel verkeerd uit. Goed liedje, goede styling, mooie act. Wie weet! Nick en Simon, serieus? Hahaha!

Je spreekt het op zijn Engels uit als o'gene, ze hebben ooit een talktentenjacht gewonnen (The Voice meen ik) en hebben jaren geleden al eens meegedaan met het Junior Songfestival. Verder weet ik alleen dat het nogal poppy is en verwacht ik er maar niet te veel van.

Eerst maar het nummer horen en dan kijken hoe het op het podium gebracht wordt. En dat duurt nog wel even

Onweerwolf

Geen fan van.

Absoluut niet mijn kopje thee maar wel een slimme zet. Dit is een act die - mits goed gepresenteerd - hoge ogen kan gooien.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:00 uur

geplaatst: vandaag om 14:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.