MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
stoepkrijt schreef:
Nou zeg, Statements is erg goed ja!

Herkansingen? Hoe zit dat Melodifestivalen in elkaar dan? Is dat niet gewoon één show waar één winnaar uitkomt?

Er zijn 4 voorrondes bestaande uit 7 inzendingen per ronde. In elke ronde gaan 2 nummers door naar de finale en 2 nummers naar de 2e kansronde.
Er is 1 voorronde per week en de week na de 4e voorronde komt de 2e kansronde. Hierin komen dus 8 nummers terecht. Deze nummers worden in 'battles' verdeeld. Van elke battle (2 nummers tegen elkaar) valt er 1 af en komt er 1 in de finale.
Na 4 voorrondes en de 2e kans ronde is er een finale met daarin 12 nummers. De winnaar daarvan gaat naar het Eurovisie Song Festival voor Zweden.

Zie ook: Melodifestivalen 2017 - Wikipedia - en.wikipedia.org

Bedankt voor de uitleg Emile! Als Statements nu al de herkansingsronde in moet kan ik me niet voorstellen dat ze het festival nog gaat winnen. Jammer.

Ik heb nog geen andere inzending gehoord, maar ik heb er vertrouwen in dat Zweden 'gewoon' weer een kanshebber voor de winst naar Kiev stuurt.

Letland stuurt Triana Park:

Laat ik maar weer eens een volgorde maken.

1. Italië
2. Frankrijk
3. Finland
4. Hongarije
5. Wit-Rusland
6. Verenigd Koninkrijk
7. Albanië
8. Oostenrijk
9. Letland
10. Slovenië

11. Duitsland
12. Oekraïne
13. Spanje
14. Polen
15. Moldavië
16. Malta
17. Denemarken
18. Georgië
19. Zwitserland

In je top 7 kan ik me goed vinden! Alleen Finland hoeft voor mij niet zo.

Oostenrijk:

stoepkrijt schreef:
In je top 7 kan ik me goed vinden! Alleen Finland hoeft voor mij niet zo.

Ik heb Oostenrijk nog in mijn lijst kunnen verwerken. Aardig deuntje. Meer niet. Tot nu toe nog niet veel bijzonders gehoord.

stoepkrijt schreef:
Bedankt voor de uitleg Emile! Als Statements nu al de herkansingsronde in moet kan ik me niet voorstellen dat ze het festival nog gaat winnen. Jammer.

Ik heb nog geen andere inzending gehoord, maar ik heb er vertrouwen in dat Zweden 'gewoon' weer een kanshebber voor de winst naar Kiev stuurt.

Graag gedaan.
Er is tot nu toe 1 nummer geweest dat vanuit de herkansingsronde alsnog won: You van Robin Stjernberg (2013) dus ik hoop dat Loreen de 2e wordt...

Ik heb even flink wat moeten inhalen, maar ben inmiddels weer up to date. Nieuwe top 19:

1. Italië
2. Frankrijk
3. Hongarije
4. Finland
5. Wit-Rusland
6. Verenigd Koninkrijk
7. Oostenrijk
8. Letland
9. Slovenië
10. Spanje

11. Moldavië
12. Duitsland
13. Albanië
14. Polen
15. Denemarken
16. Zwitserland
17. Malta
18. Oekraïne
19. Georgië

Ik vind het tot nu toe maar een saai jaar. Maar we hebben nog meer dan de helft te gaan, dus hopelijk zit daar nog wat goeds bij.

Aoibhin schreef:
Ik heb even flink wat moeten inhalen, maar ben inmiddels weer up to date. Nieuwe top 19:
Had dan gewoon meteen Erics lijstje gekopieerd. Ik zie weinig verschillen.

Volgens mij lagen wij vorig jaar ook aardig op 1 lijn

Inderdaad, maar er zijn nu nog aardig wat nummers te gaan. Vorig jaar waren we het bijvoorbeeld dan weer niet eens over het winnende lied; daar heb ik nog steeds helemaal niets mee (hoewel ik het live optreden toen wel indrukwekkend vond).

Meestal zitten de betere nummers meer in de tweede helft van bekendmaking. Denk niet dat we het winnende lied al gehoord hebben (Italië zie ik dan wel hoog eindigen en Frankrijk moet ook top 10 kunnen worden lijkt me).

Nummer van Cyprus klinkt wel gelikt, maar de vraag is of dit live ook overeind blijft. Het moet de finale wel kunnen halen.

Morgen om elf uur maakt O'G3NE de inzending bekend. Het is allemaal live te volgen via Facebook en Youtube. Volgens het AD is het een 'opbouwende powerballad' en het heet Lights and Shadows.

Kroatië is inmiddels ook bekend:

Goh, beetje operazang, dat hebben we nog niet eerder gehoord

Kwijlballade. Wat is dit slecht zeg. Disney gaat tweetalig of zoiets en het geld was op voor een duet dus doet ie het zelf maar. En toch zou het me niet verbazen als ik dit heel stiekem straks leuk ga vinden (maar dat mag niemand dan weten). Horror is het natuurlijk wel

Meneer schijnt ook nogal homofoob te zijn, maar als ik hem zo zie...ahum.... nou ja laat die deur maar dicht hoor.

Morgen weten we waar Nederland mee komt. Ik heb er geen hoge verwachtingen van.

Ik loop heel wat achter zie ik. Dat wordt volgende week veel inhalen, maar het is op dit ogenblik veel te druk met verhuizen.

Dit is overigens de live stream waarop de inzending van O'G3NE bekend zal worden gemaakt. Om half twaalf gaat het beginnen met dan waarschijnlijk op 11.45 het lied:

Nou, en dit is het dan. De Nederlandse inzending:

Zoals verwacht vind ik het niets...

Ja , bijna wat ik verwacht had, maar ik had nog wat minder dynamiek gevreesd. Maar verder ene oor in andere uit, muziek waar geen smaak aan zit. De meisjes kunnen technisch heel goed zingen, maar het is verder zo ongelofelijk saai. Minste inzending die we in jaen gestuurd hebben en of we de finale halen betwijfel ik ook.

Ik heb ze afgelopen jaar op een bedrijfsfeest gezien. En meer woorden wil ik er niet aan vuil maken.

Dit nummer heeft hetzelfde probleem als hun andere liedjes: het is niet vervelend om naar te luisteren (als je van die meerstemmigheid houdt, en persoonlijk vind ik dat wel mooi), maar er zit totaal geen melodielijn in en het blijft niet hangen. Ik heb het nu al vier keer gehoord en kan me nog steeds niet herinneren hoe het nou ook alweer ging. Het is gewoon nogal saai en forgettable.

starbright boy schreef:
Ja , bijna wat ik verwacht had, maar ik had nog wat minder dynamiek gevreesd. Maar verder ene oor in andere uit, muziek waar geen smaak aan zit. De meisjes kunnen technisch heel goed zingen, maar het is verder zo ongelofelijk saai. Minste inzending die we in jaen gestuurd hebben en of we de finale halen betwijfel ik ook.

Hier ben ik het wel mee eens. Wel denk ik dat de finale mogelijk moet zijn, zeker wanneer het niveau van de tweede halve finale zo blijft als nu. De helft van de inzendingen van semi 2 moet nog bekend worden gemaakt, maar van een aantal liedjes die al bekend zijn moet Nederland het wel kunnen winnen. Dan komen er ook nog landen als San Marino e.d. aan waarvan we ook niet veel hoeven te verwachten en een finaleplaats is al zo goed als binnen.

De Volkskrant, ook niet bekend van de positieve recensies, geeft overigens vier sterren aan Ogene.

Dat is ook al jaren niet meer zo, hoor, VK geeft tegenwoordig ook aan elke ***plaat 4 sterren.

Dit nummer is best aardig, maar het mist een pakkend refrein.
Ze staan toch duidelijk in de shadow van Wilson Phillips

Na Kroatië weer een Disney nummer maar dan op de Wilson Philips manier (niet bepaald mijn bandje). Ik vind dit echt een vreselijk nummer. Ik hou niet van dat meerstemmige en het blijft niet hangen.

Maaaarrrrr..... mijn persoonlijke smaak even negerend is het niet eens zo beroerd. Er gebeurt genoeg om het van complete zaaddodendheid te behoeden. Een Brian May riedeltje, maar ook niet te veel zoals Kroatië bijvoorbeeld doet.
En daarbij is het deelnemersveld tot nu toe ook nog verre van overtuigend. Nadeel daarvan is wel dat we meer van dit soort nietszeggende ballads horen waardoor Nederland weer niet opvalt.

Een winnend nummer is het zeer zeker niet. Gelukkig had ik er niks van verwacht. Ik kende de dames niet en toen ik wat opzocht wist ik van tevoren al dat dit het niet zou gaan worden voor mij dit jaar. Op dat vlak vond ik waar Douwe Bob mee aan zou komen spannender. Bij The Common Linnets idem (en toen vond ik die eerste presentatie een aanfluiting en het nummer niks, nu heb ik gewoon hun album in huis). Laten we hopen dat de meiden het goed doen. Hans Pannecoucke gaat het team dit jaar niet versterken.

Ik sluit me aan bij de eerdere reacties.

Saai liedje zonder hook. Dit blijft echt niet hangen op een avond waar er tal van liedjes voorbij komen die wel beschikken over een overtuigende refrein.

Op de zang en productie is niet zoveel aan te merken, maar je gaat gewoon onvoldoende opvallen hiermee. Halve finale lijkt me normaal gewoon het eindstation.

Saai? Ja, ook totaal niet het soort muziek waar ik naar luister.

Maar, we gaan hier gewoon punten mee pakken hoor. Finale moet sowieso lukken.

Moet ik nog beginnen te zeggen dat dit mijn muziek niet is? Bij deze.

Maar, zo negatief als de meeste reacties hierboven ben ik niet. In tegenstelling tot Gretz hoor ik wel degelijk tweemaal iets wat voor een hook door moet gaan. En als je dit leuk aankleed op het podium kan het best wat worden. De meisjes kunnen alleraardigst zingen (al gaat het daar natuurlijk niet echt om bij het songfestival) en kunnen met wat make-up en goede kleding ook best opgekalefaterd worden. De finale moet geen probleem zijn, en vervolgens zal een plek a la Douwe Bob (tien - vijftien) het verdict wel zijn.

Ben het wel eens met Edgar18, zang is nooit een pré op ht festival, maar toch.... en als de staging goed is kan hier nog best iets van gemaakt worden (dat kon je bij Trijntje wel vergeten).
Nu geen indianentooi opzetten of blootsvoets rammelen op djembés en dan zijn we al een stuk verder.
Dat het mijn nummer dan verder niet is neem ik op de koop toe (dat kan het ook niet elk jaar zijn natuurlijk).
Finale lijkt me haalbaar en daar ergens tussen 10 en 15 zou moeten lukken.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:51 uur

geplaatst: vandaag om 15:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.