MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Voor de guilty pleasure van de dag gaan we naar Oostenrijk 1989. Thomas Forstner vertegenwoordigt zijn land met Nur Ein Lied, een compositie van Dieter Bohlen (Modern Talking). Hij werd 5e met 97 punten.
Twee jaar later probeert hij het opnieuw met Vendeig Im Regen, maar wordt laatste met 0 punten.

Voor de favoriet gaan we naar IJsland 1997. Paul Oscar vertegenwoordigt hen met Minn Hinsti Dans en wordt slechts 20e met 18 punten.

Mijn guilty pleasure voor vandaag is het nummer Tora Zo van Elpida, de inzending voor Cyprus in 1986. Het kreeg slechts vier punten en werd daardoor 20e en dus laatste.Blijkbaar was ik de enige die het leuk vond.

Een favoriet die misschien wat minder bekend is komt uit 1993. De Italiaanse Enrico Ruggeri met zijn Sole d'Europa werd 12e. Het thema Europa kwam in die jaren wel vaker naar voren. De vier jaren hierna deed Italië niet mee, om in 1997 terug te keren en daarna 13 jaar weg te blijven.

Mijn guilty pleasure komt vandaag uit 2006. Het was een van de laatste jaren waarin de regel gold dat niet alleen de big 4, maar ook de tien beste van de overige landen van het jaar ervoor standaard het jaar erop al in de finale mochten aantreden. Door hun 11e plaats met Vukovi umiru sami (nog zo’n guilty pleasure) hoefde Kroatië in 2006 dan ook niet eerst door de halve finale heen en trad Severina met Moja stikla gelijk al aan in de finale. Dat leverde voor mij wel een van de meest hilarische optredens op tot dan toe. Die gekke dansjes, dat melige melodietje, die kreten er tussendoor (Afrika paprika!); ik had echt zoiets van ‘waar ben ik naar aan het kijken’? Maar zoals zo vaak met wat geinige inzendingen ben ik het al gauw leuk gaan vinden. Het zou een van de laatste leuke inzendingen worden van Kroatië, dat in de jaren erop niet echt veel meer bij me wist te doen.

In 1999 keek ik het Songfestival nog niet live en het heeft daarna nog flink wat jaren geduurd voordat ik genoeg fan was om ook de oudere jaren uit te pluizen op zoek naar leuke nummers. Toch is Marija Magdalena van Doris Dragovic een nummer dat ik me echt nog herinner te kennen uit mijn jeugd. Geen idee waar ik het toen gehoord heb (wellicht toch voor de tv gezeten en dat ik me dat niet meer herinner?), maar ik snap wel dat het is blijven hangen; het is lastig om deze melodie weer uit je hoofd te krijgen. Ik vind 1999 verder niet een erg bijzonder jaar met slechts een stuk of 3 goede nummers en een matige winnares, maar dit catchy nummer blijf ik gewoon erg goed vinden.

Omdat ik nog geen top 42 gemaakt heb van alle nummers hier dan (eindelijk) mijn top 42:

1. Italië
2. Frankrijk
3. Portugal
4. België
5. Armenië
6. Australië
7. Zweden
8. Nederland
9. Bulgarije
10. Macedonië

11. Hongarije
12. Azerbeidzjan
13. Duitsland
14. Spanje
15. Moldavië
16. Israël
17. IJsland
18. Noorwegen
19. Verenigd Koninkrijk
20. Zwitserland

21. Finland
22. Ierland
23. Cyprus
24. Polen
25. Griekenland
26. Denemarken
27. Servië
28. Montenegro
29. Letland
30. Estland

31. Oostenrijk
32. Wit-Rusland
33. Kroatië
34. Albanië
35. Tsjechië
36. Roemenië
37. San Marino
38. Slovenië
39. Oekraïne
40. Litouwen

41. Georgië
42. Malta
43 Rusland (was ook mijn nummer laatst geweest als het had mee gedaan

Het kan nog veranderen omdat ik nog geen live versies van de nummers heb gezien

Mijn guilty pleasure is Malta uit 2005. Werd wel heel verdienstelijk 2e (of 3e?). Ik ben een sucker voor dit soort nummers. Ze zingt prachtig vind ik en haar verschijning is zo lief Nu ik het zo terug hoor, goosebumbs all over

musicfriek schreef:
Mijn guilty pleasure is Malta uit 2005. Werd wel heel verdienstelijk 2e. Ik ben een sucker voor dit soort nummers. Ze zingt prachtig vind ik en haar verschijning is zo lief Nu ik het zo terug hoor, goosebumbs all over

(embed)

Het is iig beter dan die draak die ze nu sturen

laxus11 schreef:
Het is iig beter dan die draak die ze nu sturen

Zeker waar, dat nummer doet me ook niet veel, standaard ballad, ene oor in, andere eruit.

Voor het eerst de cd gekocht en Bulgarije en Tsjechie zijn nog groeiende hier.

musicfriek schreef:
Mijn guilty pleasure is Malta uit 2005. Werd wel heel verdienstelijk 2e (of 3e?). Ik ben een sucker voor dit soort nummers. Ze zingt prachtig vind ik en haar verschijning is zo lief Nu ik het zo terug hoor, goosebumbs all over

Altijd vreselijk gevonden terwijl ik een partner heb die dan vond dat het volume flink omhoog moest (en nee, ik heb het niet over de maten van Chiara)

Zingen kan ze wel.

Moja ŠÂštikla is ook van mij een guilty pleasure. Zo fout als wat, maar zo leuk. En Marija Magdalena vind ik ook te gek. Fantastisch jaar was dat

Hoe jammer België. Zo'n ongelooflijk mooi nummer maar dit komt niet over. Blanche lijkt elk moment te kunnen gaan huilen of zo en zingt onvast.
Ik krijg een Xandee-gevoel hierbij. Enorm favoriet vooraf, maar op het podium valt het weg.

Ja, viel mij dus ook enorm tegen en dan ook nog zo'n foute jurk aan.. Voor zo'n modern nummer mag je wel iets anders gekleed gaan. Wel heel erg jammer, want het nummer is gewoon steengoed. Ik vrees ook het ergste voor Belgie als ze deze staging blijven aanhouden.

Armenie valt me ook tegen op het podium. Had ze niet die dansers uit de video mee kunnen nemen? Zag er veel strakker uit. Die 2 danseressen aan haar zijde komt nogal irritant op me over. Ik vrees dat het nummer niet echt zal overkomen.

Oei België vind ik vrij slecht, mag hopen dat ze het dinsdag beter doet want qua nummer hoort het bij de beste 5

Ik vond en vind dit echt prachtig: Il Volo - Grande Amore (Italië, 2015) :

Oei, Il Volo. Echt verschrikkelijker dan verschrikkelijk. Maar volgens mij heb ik dat al wel vaker geroepen hier.

Enfin, mijn guilty pleasure van vandaag komt uit 1990 en is de Joegoslavische inzending. Veel leuker dan het nummer van Riva waar ze een jaar eerder mee wonnen en met dit liedje werden ze in eigen land zevende. Hajde Da Ludujemo van Tajci. Met een iets overijverig bewegende zangeres in het roze.

Voor de favoriet smokkel ik vandaag een beetje en post ik de studioversie omdat die toch wel beter is. Verder is dit het soort nummer waarbij je het live-orkest echt enorm mist. Maar verder een schoolvoorbeeld van een prachtige ballad: Israel 2010: Harel Skaat met Milim

Milim

Echt een prachtig nummer

Onweerwolf
Hallo!

Late to the party dit jaar maar ik ben er!

Ik heb helemaal niets gelezen over het ESC dit jaar, geen favo lijstjes en bookmaker dingen en was dus een onbeschreven blad. In de afgelopen twee weken heb ik alle 42 nummers 7x volledig blind beluisterd en een score gegeven en daar is een lijstje uitgerold.

Ik ben benieuwd of er weer overeenkomsten en zijn en natuurlijk of aERo weer een tegenovergesteld lijstje heeft.

Ik moet zeggen dat de trend van de afgelopen jaren zich een beetje voortzet bij mij. Namelijk dat er enerzijds steeds minder echt goede nummers bij zitten en er anderzijds in de breedte veel kwaliteit is. Het middensegment puilt net als vorig jaar uit bij mij.

Er is eigenlijk maar één nummer dat er echt bovenuit springt en dat ik dan ook 7x de hoogste score heb gegeven. Er is echter ook maar één nummer dat ik afgrijselijk vind en dus kansloos onderaan bungelt.

De meeste andere nummers klinken allemaal prima qua sound en performance maar echt raken doen ze me niet. Wellicht groeien er nog een paar.

Mijn lijstje:

01. Romania

Ik twijfel dit jaar niet, Roemenië springt er echt bovenuit. Het nummer is extreem catchy en superaanstekelijk. De zwakte zit hem wellicht in het feit dat het nummer té luchtig is. Dat zou echter wel erg mooi contrasteren met de winnaar van vorig jaar want toen won veruit het meest moeilijke nummer. Roemenië doet inmiddels al een jaar of 10 echt serieus mee en is samen met Hongarije één van de twee landen waarvan ik al jaren verwacht dat ze als eerste zullen winnen van de landen die nog nooit wonnen. Ik hoop van harte dat het dit jaar gebeuren gaat.

02. Croatia
03. Ukraine
04. France
05. Switzerland
06. Estonia

Twee tot en met zes zijn de nummers die me allemaal een beetje raken. Een bepaalde sound of zanglijn of gewoon gevoelsmatig.

07. Azerbaijan
08. Poland
09. Finland
10. Hungary
11. Belgium
12. Armenia
13. Montenegro
14. Australia
15. Slovenia
16. UK
17. Iceland
18. San Marino
19. Belarus
20. Portugal
21. Sweden
22. Malta
23. Greece
24. Italy
25. Cyprus
26. Moldova
27. Macedonia
28. Norway
29. Latvia
30. Austria
31. Albania
32. Georgia
33. Bulgaria
34. Denmark
35. Israel
36. Czech Republic
37. Germany
38. Ireland
39. Spain
40. Netherlands
41. Serbia

7 t/m 40 zijn allemaal luisterbaar. Deze nummers scoren bij allemaal wel voldoende maar ze zijn eigenlijk ook allemaal wel kansrijk om de vergetelheid te raken.

42. Lithuania

Litouwen is echt volstrekt kut.

Onweerwolf
Even wat bijgelezen..

Italië op 1 bij de bookmakers verrast me bijzonder. Is er iets speciaals me de show van Italië toevallig?

Ik dacht dat België een zanger had gestuurd en dat Portugal een zangeres had gestuurd.

Onweerwolf schreef:
Late to the party dit jaar maar ik ben er!

Welnee joh. Dat is traditie. Vorig jaar idem, dus welkom terug

Onweerwolf schreef:
Ik ben benieuwd of er weer overeenkomsten en zijn en natuurlijk of aERo weer een tegenovergesteld lijstje heeft.

Ehm ja, jouw toppers doen het bij mij een stuk minder. Over Nederland zijn we het wat meer eens, dat is meestal wel anders. Toch gun ik het die meiden wel en hoop ik stiekem dat de verhalen net als bij The Common Linnets gaan uitkomen: dark horse dus. Ik geloof er daarentegen nog weinig van en dan nog vind ik het nummer niet zo denderend.

Onweerwolf schreef:
Italië op 1 bij de bookmakers verrast me bijzonder. Is er iets speciaals me de show van Italië toevallig?

Echt? Al toen ik het voor de eerste keer hoorde vond ik het winnaars-waardig. Het is catchy, pakt gelijk, zanger komt sympathiek over en de 'act' met de dansende aap blijft hangen (wat je daar ook van mag vinden) en het kent een grappig dansje. Na een zwaarmoedige winnaar vorig jaar gaat er geheid nu iets luchtigs winnen. Dus alle kans dat Italië dat gaat worden. Probleem als je die favorietenrol krijgt is wel vaak dat het net niet lukt en dat ze dan tweede of derde worden. Denk dat het dit jaar gewoon gaat gebeuren dat de gedoodverfde favoriet ook daadwerkelijk gaat winnen, zoals met Loreen, Mans, Alexander en Emilie het geval was.

starbright boy schreef:
Israel 2010: Harel Skaat met Milim

Stond voor morgen in de planning. Gaat nu een ander worden. Prachtig nummer. Ik kende de artiest al voordat ie meedeed en was zeer verheugd dat hij Israël dat jaar zou gaan vertegenwoordigen en dan ook met zo'n schitterend nummer!

Voor de guilty pleasure gaan we vandaag naar Israël uit 1988. Vooral de laatste minuut wordt het echt leuk. Het werd 7e met 85 punten. Dat had echt meer mogen zijn.

En dan een grote favoriet. Pernilla Karlsson met När Jag Blundar uit Finland 2012. Het was voor mij als student Zweeds enorm wennen aan de uitspraak van het Fins Zweeds.
Maar daarna werd het elke luisterbeurt beter. Ja dit is samen met Paradise Oskar het beste wat Finland op het songfestival ten hore gebracht heeft. Dit bleef onterecht in de halve finale steken als 12e met 41 punten.

Mijn guilty pleasure vandaag komt uit Nederland: Bernadette vertegenwoordigde Nederland in 1983 met het mierzoete Sing Me a Song. Dat ging niet zonder slag of stoot, want ze won met een verschil van 1 punt het Nationale Songfestival van Vulcano met Een Beetje van Dit, waar het publiek het niet mee eens was en boe ging roepen. Vulcano had moeten gaan. Die band scoorde alsnog een hit in Nederland en Bernadette werd doodleuk zevende op het Songfestival.

Een favoriet is en blijft Yohanna's Is It True uit 2009 al weer. Deze IJslandse inzending is gewoon bloedmooi. Uiteraard had dit moeten winnen van Alexander Rybak, maar die won met overmacht.

Roept u maar.... goed gezongen en we zien nu maar een heel klein stukje van het totaalplaatje. Reacties uit buitenland zijn vooral lovend en dark horse valt vaak. Zelf heb ik dat nog niet zo, maar het zou wel tof zijn natuurlijk.

In het begin dacht ik België makkelijk door, Nederland moeilijk door, maar op basis van de repitities denk ik het omgekeerd.

De RTBF moet echt ingrijpen, want een top 10 plaats die voor het grijpen lag zou wel eens een serieuze kater kunnen worden.

Onweerwolf schreef:
Ik dacht dat België een zanger had gestuurd en dat Portugal een zangeres had gestuurd.
Dat zijn de leuke dingen van blind luisteren.
Wat ik me afvraag: Als jij alles blind beluisterd, herken je dan wel eens artiesten die al eerder hebben meegedaan?

Leuk dat je Roemenië op 1 hebt staan,i k kan dat liedje ook wel waarderen. Maar dat ze een straatlengte voorsprong hebben op de rest, dat vind ik toch wel verrassend.

Ik snap eerlijk gezegd nog helemaal niets van die lovende verhalen over Nederland. Die act ziet er totaal niet bijzonder uit en ik vind het ook helemaal niet overkomen. Geheel is nogal afstandelijk en koud, zoals alle eerdere live optredens van hen.
Dan heb je zoveel mooie/opvallende stagings dit jaar, Nederland heeft alleen maar een gekleurde LED-wand met wat tekst en goedkope plaatjes en dan wordt uitgerekend die act de hemel in geprezen. I don't get it. Het is niet eens effectief in zijn eenvoud, wat The Common Linnets wel waren waarvan de kracht van de act voornamelijk in het camerawerk en het opwekken van de sfeer zat.

Het zou natuurlijk wel ontzettend leuk zijn als het een dark horse wordt, maar ik zou echt niet weten waar dat dan op gebaseerd zou moeten zijn. Vooralsnog denk ik wel dat het zeker een finaleplaats wordt, wat dan meer ligt aan de nogal zwakke concurrentie.

Mijn guilty pleasure vandaag komt uit Israël en is typisch een nummer dat dit land wel vaker heeft gestuurd: folkloristisch melodietje, vrolijk en opzwepend, inclusief leuke dansjes, met een herkenbare Israëlische sound. Dit is echt zo'n nummer dat ik soms ineens in mijn hoofd heb zitten, ook al heb ik het al een tijdje niet meer gehoord. Ook op het Songfestival werd Hora een succes, want Avi Toledano haalde de 2e plaats, overigens ver achter winnaar Ein bisschen Frieden van Nicole (waar ik niet zoveel mee heb).

Mijn favoriet vandaag is er een van nog niet zo lang geleden: Noorwegen 2015. Dat jaar is veruit mijn favoriete jaar van alle jaren dat ik het Songfestival live kijk. Het ene na het andere goede nummer passeerde dat jaar de revue en veel daarvan zijn all time favorieten geworden. A Monster Like Me van Morland & Debrah Scarlett stond echter zelfs in dat goede jaar in mijn absolute top. Prachtig nummer.

Het Vernenigd Koninkrijk en Duitsland klinken beide erg goed tijdens hun eerste rehearsal. Voor Duitsland zie ik ineens wat licht aan het einde van de tunnel: misschien kunnen ze toch nog wegblijven van de laatste plaatsen.

Frankrijk valt me wat tegen. Die 30 seconden die ik heb gezien waren wel erg statisch. Leuke visuals, maar Alma staat er nogal stijfjes en alleentjes bij.

Duitsland klinkt inderdaad wel goed, maar dat is nooit echt het probleem geweest. Het nummer is wel erg onopvallend en die 'grijze muisjes' act springt er ook niet echt uit. Ik ben bang dat alleen een goede startplek en/of sympathie stemmen van de jury Duitsland eventueel van de laatste plaats vandaan kunnen houden.

Van Frankrijk hebben we nog niet de camerabeelden gezien; als die effectief zijn hoeft het niet op te vallen dat ze daar maar alleen op een podium staat.

Prachtige inzendingen, Aoibhin! "A Monster Like Me" was in 2015 mijn nummer 2, na het door starbright boy bijzonder gewaardeerde liedje van Il Volo. "A Million Voices" van Polina Gagarina (Rusland) vond ik ook bijzonder mooi.

Overigens heb ik naar aanleiding van "Grande Amore" meerdere liedjes van Il Volo beluisterd, maar geen enkel liedje wist mij zo te overtuigen als "Grande Amore".

Onweerwolf
stoepkrijt schreef:
(quote)
Dat zijn de leuke dingen van blind luisteren.
Wat ik me afvraag: Als jij alles blind beluisterd, herken je dan wel eens artiesten die al eerder hebben meegedaan?

Leuk dat je Roemenië op 1 hebt staan,i k kan dat liedje ook wel waarderen. Maar dat ze een straatlengte voorsprong hebben op de rest, dat vind ik toch wel verrassend.

Ik herken soms wel eens een sound inderdaad. Zoals dit jaar Sunstroke Project. Maar ik wist van te voren dat die weer mee zouden doen. Overigens duurde het even, ik dacht eerst dat de inzending van San Marino het nummer van Sunstroke Project was en dat het nummer van Estland van Valentina was want ik had gezien dat ze als duo meedeed dit jaar. Uiteindelijk viel de sax van Sunstroke Project niet te missen.

Nederland herkende ik overigens ook meteen aan de overmatige truttigheid van het nummer.

Verder dacht ik dat Kroatië Italië was.

Sgt. Revolver ook Il Volo en Polina Gagarina stonden dat jaar in mijn absolute top. Ik was er destijds best zuur van dat de jury Il Volo van de winst had afgehouden, want ik vond het echt stukken beter dan Heroes (die ik op zich ook wel goed vind, maar dat jaar waren er zoveel meer inzendingen die ik beter vond).

Il Volo volgde ik overigens al flink wat jaren voordat ze aan het Songfestival meededen. Zij zijn begonnen in 2010, toen ze nog erg jong waren en ik heb hun debuut cd hier nog in huis. Ik was echt blij verrast toen ze meededen aan San Remo en nog meer toen bleek dat ze ook nog naar het Songfestival gingen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:38 uur

geplaatst: vandaag om 12:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.