MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Onweerwolf
Overigens hebben de dames van Nederland een redelijk duidelijk accent live.

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
(quote)

Echt? Al toen ik het voor de eerste keer hoorde vond ik het winnaars-waardig. Het is catchy, pakt gelijk, zanger komt sympathiek over en de 'act' met de dansende aap blijft hangen (wat je daar ook van mag vinden) en het kent een grappig dansje. Na een zwaarmoedige winnaar vorig jaar gaat er geheid nu iets luchtigs winnen. Dus alle kans dat Italië dat gaat worden. Probleem als je die favorietenrol krijgt is wel vaak dat het net niet lukt en dat ze dan tweede of derde worden. Denk dat het dit jaar gewoon gaat gebeuren dat de gedoodverfde favoriet ook daadwerkelijk gaat winnen, zoals met Loreen, Mans, Alexander en Emilie het geval was.

Ik heb het nummer bij de nationale finale van Italië even bekeken. Ik snap op zich wel wat je bedoelt. Het doet mij persoonlijk gewoon weinig. Het is niet slecht en het swingt maar de schorre zang is niet mijn ding en het klinkt allemaal nogal gedateerd. Ik vind het een beetje 1993.

Als Roemenië niet wint hoop ik op Estland, Zwitserland of Oekraïne. Of eventueel Kroatië of Frankrijk, al zijn die bij het luisteren hun houdbaarheid al weer iets voorbij.

Wordt het geen van die landen dan maakt het me verder niet zoveel uit.

Onweerwolf schreef:
Ik snap op zich wel wat je bedoelt. Het doet mij persoonlijk gewoon weinig. Het is niet slecht en het swingt maar de schorre zang is niet mijn ding en het klinkt allemaal nogal gedateerd. Ik vind het een beetje 1993.

Dat is inderdaad jouw voorkeur. Maar los van wat je er ook van mag vinden snap ik de favorietenrol wel en toen ik het voor het eerst hoorde dacht ik dat al en stond het nog niet hoog in de polls of bij de bookmakers. Bij die eerder door mij genoemde namen had je dat van tevoren ook.
Dit heeft alles in zich om te winnen. Alleen gebeurt het soms ook dat de grote favoriet het net niet wordt en dan tweede of derde gaat worden. Dat kan natuurlijk ook gebeuren. Zitten we volgend jaar ineens in Amsterdam

En we zitten allemaal in elkaars vaarwater met de favorieten want Aoibhin plaatst er nu eentje die nog op mijn lijstje stond. Mooi om te zien dat we allemaal wel een beetje dezelfde favorieten hebben.

Onweerwolf
Bij Alexander en Emilie was dat voor mij ook meteen duidelijk. Net als bij Lordi en Ruslana overigens. Bij Loreen duurde het even. Bij Mans snap ik er nog steeds niets van.

Maar het is ook wel leuk als het op voorhand niet duidelijk is.

Italië heeft natuurlijk wel het nadeel een van de betalende landen te zijn en dus geen halve finale te hoeven doen waardoor het nummer minder kans heeft om zich bij mensen in het geheugen te nestelen.

Måns Zelmerlöw was voor mij dan weer meteen duidelijk. Een van de weinige songfestivalartiesten waarvan ik een volledig album heb en naar een concert van ben geweest.

Onweerwolf
Ik heb alleen volledige albums van ABBA en Paradise Oskar. En de enige die ik wel eens min of meer live heb gezien/gehoord was Lordi. Maar dat was op een festival in de verte, omdat ik iets interessanters te doen had.

Mijn guilty pleasure van vandaag is er een van een land dat nooit voorbij de halve finale raakte. Met dit leuke punkpopnummer met schattige tekst over een betere wereld kwamen ze nog het dichtste bij: 12e in de halve finale van 2007. Hier hadden ze op zijn minst de finale mee moeten halen. Na zes vruchteloze pogingen en bezuinigingen bij de publieke omroep haakte ze in 2010 definitief af. Ik heb het over Andorra 2007, Anonymous met Salvem el món. Leuk weetje: Het nummer werd een dikke hit in Spanje. Minder leuk weetje: De zanger maakt tegenwoordig behoorlijk slechte elektronische muziek met rockgitaren en veel '80 invloeden.

Een vergeten liedje van Frankrijk uit 1975 waar ik een groot zwak voor heb is vandaag mijn favoriet. Nicole Rieu met Et bonjour à toi l'artiste. Ze werd vierde achter onder andere Ding-A-Dong. Aan de beelden te zien trad ze toen op als Nicole. Wellicht is haar achternaam er later bijgesmokkeld om verwarring met die andere Nicole te voorkomen.

Portugal staat ondertussen op de tweede plaats bij de bookmakers. Ik hoop zo dat hij ook nog voorbij die gorrilla van Italië gaat.

Anonymous ging ik morgen doen. Inderdaad een fantastisch leuk nummer.

starbright boy Et bonjour a toi l'artiste van Nicole Rieu is ook een van mijn alltime favorieten. Ik vind het zo zonde dat dit liedje zo vergeten is. Ik vind het met afstand de beste inzending van dat jaar (nee ik heb níks met Ding-A-Dong).

Onweerwolf schreef:
01. Romania

Ik twijfel dit jaar niet, Roemenië springt er echt bovenuit. Het nummer is extreem catchy en superaanstekelijk. De zwakte zit hem wellicht in het feit dat het nummer té luchtig is. Dat zou echter wel erg mooi contrasteren met de winnaar van vorig jaar want toen won veruit het meest moeilijke nummer. Roemenië doet inmiddels al een jaar of 10 echt serieus mee en is samen met Hongarije één van de twee landen waarvan ik al jaren verwacht dat ze als eerste zullen winnen van de landen die nog nooit wonnen. Ik hoop van harte dat het dit jaar gebeuren gaat.
Hee, wat leuk! Een medestander Ik heb deze op 5 staan en verwacht vooral veel punten van de televoters, top 3 moet haalbaar zijn. Na al die weken vind ik het nog steeds een prima nummer, het blijft een unieke combinatie en bijzonder origineel. Was alleen niet zo kapot van hun staging, wel erg druk allemaal..

Een tiental Engelstalige versies van Nederlandstalige songfestivalinzendingen voor uw vermaak:
Sandra & Andres - What do I do - YouTube
Heddy Lester - The World Keeps Turning - YouTube
TOPPOP: Harmony - It's Ok - YouTube
Linda Williams - I am the lady 1981 - YouTube
Frizzle Sizzle - Everything has rhythm - YouTube
Lost in gale force ten - Marcha.avi - YouTube
Lenny Kuhr - The Troubadour (Dressed for Succes) - YouTube
Willeke Alberti - Where Is The Sun - YouTube
Ruth Jacott - Einstein in reverse (Vrede) - YouTube
maribelle-in love with you - YouTube

Vind dat één nummer er flink op vooruit gaat, ik denk zelfs dat dat nummer in het Engels is geschreven en vertaald is naar het Nederlands nu ik het hier hoor. Een paar blijven overeind, maar het meeste is toch duidelijk minder. Linda Williams voorop die een van de slapste Nederlandse inzendingen ooit nog een beetje erger maakt.

Ik heb vandaag gelezen dat Salvador (Portugal) eindelijk is aangekomen in Kiev. Gelukkig, ondanks dat bevestigd werd dat hij gewoon zou komen, was ik ergens nog een beetje bang dat hij toch ineens niet mocht optreden of zo.

Nederland blijft trouwens maar stijgen bij de bookmakers. Op sommige sites staan we zelfs al 8e. Ik heb alles gevolgd aan live streams en (uitgelekte) filmpjes, maar snap totaal niet waarom iedereen er ineens mee wegloopt en zelf vind ik het nog steeds niks. Maar goed, ik ga me dan maar alvast even mentaal voorbereiden op een spannende puntentelling volgende week zaterdag.

Zie je maar weer hoe goed een staging een act kan helpen

En toch vind ik tot nu toe de staging dus echt ontzettend knullig juist. Die saaie LED wall met die lelijke teksten, die lelijke afbeeldingen, dat cheesy vingergeknip... Ik vermoed dat we het beste van de staging en het camerawerk nog niet gezien hebben, dus ik kijk echt uit naar donderdag tot we het gaan zien. Of misschien lekt er eerder nog wat uit.

Aoibhin schreef:
En toch vind ik tot nu toe de staging dus echt ontzettend knullig juist. Die saaie LED wall met die lelijke teksten, die lelijke afbeeldingen, dat cheesy vingergeknip... Ik vermoed dat we het beste van de staging en het camerawerk nog niet gezien hebben, dus ik kijk echt uit naar donderdag tot we het gaan zien. Of misschien lekt er eerder nog wat uit.

Het is ook niet helemaal mijn ding maar allicht voor vele mensen wel.

Ik heb goede hoop dat NL de finale en wellicht de top 10 kan halen

laxus11 schreef:
(quote)

Het is ook niet helemaal mijn ding maar allicht voor vele mensen wel.

Ik heb goede hoop dat NL de finale en wellicht de top 10 kan halen

Oh, ik kan zeker snappen dat het nummer bij sommige mensen in de smaak kan vallen. Ik snap alleen niet dat voor de repetities niemand er ook maar iets om gaf, en inééns ligt half Europa in katzwijm, stijgt het in de persoonlijke lijstjes van buitenlandse fans gemiddeld van 22 naar 8 en staat het nu ook al dik top 10 bij de bookmakers. En ik heb echt geen flauw idee waarom die massale ommezwaai er ineens is. Maar misschien moet ik wel mijn ogen spoelen en mis ik iets geniaals in die act.
Uiteraard is het heel leuk voor de meiden en voor de rest van Nederland. Ik zou alleen zo graag willen weten waarom iedereen ineens zo massaal om is gegaan. Wie weet pik ik dat enthousiasme dan ook wel op.

Onweerwolf schreef:
Italië heeft natuurlijk wel het nadeel een van de betalende landen te zijn en dus geen halve finale te hoeven doen waardoor het nummer minder kans heeft om zich bij mensen in het geheugen te nestelen.

Dat is inderdaad het enige dat ze kan nekken en waardoor ik Bulgarije een gevaarlijke outsider acht.

Overigens staat Bulgarije nu vierde bij de bookmakers achter 1. Italië, 2. Portugal, 3. Zweden (wat iedereen in dat numemr hoort weet ik niet en alweeeeeeeer Zweden), Armenië op de vijfde plaats.

Nederland nu 9e en België toch nog 11e. Die schade lijkt daar dus mee te vallen.

Cerclezot schreef:
Portugal staat ondertussen op de tweede plaats bij de bookmakers. Ik hoop zo dat hij ook nog voorbij die gorrilla van Italië gaat.

Ik hoop dat Portugal wint. IK heb het nummer op 1 staan, maar eigenlijk moet het die eer delen met de rest van mijn top 4 of zo. Maar qua winst zou ik het zo leuk vinden als Portugal eindelijk een keer wint. Ik gun het ze enorm. Het zou wel een sensatie zijn.

Aoibhin schreef:

Oh, ik kan zeker snappen dat het nummer bij sommige mensen in de smaak kan vallen. Ik snap alleen niet dat voor de repetities niemand er ook maar iets om gaf, en inééns ligt half Europa in katzwijm, stijgt het in de persoonlijke lijstjes van buitenlandse fans gemiddeld van 22 naar 8 en staat het nu ook al dik top 10 bij de bookmakers. En ik heb echt geen flauw idee waarom die massale ommezwaai er ineens is. Maar misschien moet ik wel mijn ogen spoelen en mis ik iets geniaals in die act.
Uiteraard is het heel leuk voor de meiden en voor de rest van Nederland. Ik zou alleen zo graag willen weten waarom iedereen ineens zo massaal om is gegaan. Wie weet pik ik dat enthousiasme dan ook wel op.

Dat dus.... ik snap en zie het ook nog steeds niet. Buiten dat de meiden gewoon erg goed live kunnen zingen. Maar Nederland stuurt bijna elk jaar wel artiesten die gewoon goed kunnen zingen. Ik begrijp de ommezwaai ook niet. Wat heb ik nu ineens gemist? Bij The Common Linnets begreep ik het wel.

Vergelijk hun Eurovisie optreden maar eens met toen de bekendmaking van het nummer. Wereld van verschil.

Onweerwolf
Nederland gaat de finale echt niet halen. Truttig liedje, onuitspreekbare bandnaam, saaie act, matige live-zang. Als we de bottom 3 in de halve finale ontlopen mogen we al blij zijn.

Onweerwolf
Ik begin overigens Italië nu wel een beetje te snappen en meer te waarderen.

Ik hoop ook dat Portugal wint. Het is uiteraard mijn smaak, maar ik gun het dat land ook heel erg na zoveel onterecht lage noteringen. In eerste instantie stond het ook dicht bij de andere landen in mijn top 5, maar inmiddels is het echt tot topfavoriet uitgegroeid. Ik denk overigens niet dat het wint.

En wat je zegt aERodynamIC begreep ik het wel bij The Common Linnets. Geen doorsnee nummer en een heel erg steengoede act. Het was understated, sfeervol en effectief in beeld gebracht. Ik snapte volkomen dat mensen het in eerste instantie niets vonden om het rustige tempo en het genre, maar dat door de act ineens het kwartje ging vallen.
Nu zien we nog niet alle camerabeelden, maar wat ik heb gezien zag er gewoon onderhoudend uit, maar niet heel bijzonder en zeker niet genoeg om zo'n ommezwaai te verklaren. De dames zingen natuurlijk ontzettend goed, maar dat was al langer bekend onder de pers en fans. Nu zijn er echter ook mensen van de pers en fans die het eerst niks vonden en ineens zijn ze helemaal idolaat. Dan moet dat wel door de act te verklaren zijn. Daarom hoop ik alsnog dat ik donderdag ineens alsnog weggeblazen wordt door een onverwacht goede act, maar vooralsnog merk ik er niets van.

Onweerwolf schreef:
Nederland gaat de finale echt niet halen. Truttig liedje, onuitspreekbare bandnaam, saaie act, matige live-zang. Als we de bottom 3 in de halve finale ontlopen mogen we al blij zijn.

Dat dacht ik eerst dus ook, maar er is een of andere adoratie-bom gevallen in Songfestivalland. Niemand gaf iets om Nederland tot een week geleden en ineens wordt het overal geadoreerd. Fans die het eerst helemaal niks vonden posten ineens op allemaal random forums en social media dat ze helemaal ontroerd en geraakt zijn door dat repetitiefilmpje van 30 seconden. Het is in een paar dagen tijd van plek 20 naar plek 9 gestegen in de voorspellingen.

Ik zeg dit niet omdat ik niet begrijp dat smaken kunnen verschillen, want dat doe ik zeker. Ik zeg het ook niet omdat ik niet wil dat Nederland hoog eindigt, want het maakt me niet veel uit en ik zou het leuk vinden voor OG3NE (want, wat je ook van ze vindt, ze hebben echt duidelijk hun best gedaan en dat waardeer ik en bovendien hebben ze mijn sympathie). Ik begrijp ook dat meningen kunnen veranderen. Maar de huidige ontwikkelingen kan ik op geen enkele logische manier meten aan wat er daadwerkelijk gebeurt.

Ik ben het overigens niet eens over de live zang; ze zingen juist erg zuiver. Ook zijn ze heel erg stemvast, dus ik zie dat echt niet ineens misgaan straks. Ik denk juist dat ze puur op stem genoeg jurypunten halen om in ieder geval de finale te halen. Daar twijfel ik echt geen moment over.

Onweerwolf
Tsja, uiteindelijk zijn het toch echt de jury's en de casuals die het bepalen en niet de fans. Van de jury's zullen ze vast wel wat punten krijgen, want lekker veilig en lieve schattige meiskes enzo. De casuals zullen hier niet voor stemmen uitgezonderd wat Westeuropese oma's.

De fans kunnen hypes snowballen wat ze willen maar dit gaat hem echt niet worden.

Als zelfs een briljante inzending als Kroatië 2010 de finale niet haalt dan gaat dit damestrio hem ook niet worden.

Uiteraard zegt het allemaal nog niets en bookmakers zitten er vaak naast. Toch zegt het vaak wel wat als een land ineens zoveel stijgt in de peilingen.

Nu klinkt het overigens alsof ik Nederland niet in de finale wil, maar dat is niet zo. Ik hoop alleen niet dat ze betere liedjes achter zich laten. Want ook al zingt OG3NE goed en hebben ze toch ineens een goede act, het is qua nummer echt niet kwalitatief sterk. Dat zeg ik echt niet alleen uit smaak, maar de tekst bevat fouten en is voorspelbaar, en muzikaal is het erg gedateerd en niet verrassend.

Met Kroatië 2010 had ik overigens ook niet zoveel, dus misschien is het toch allemaal wel heel smaak gerelateerd.

Ik heb altijd gezegd dat ze het net niet gaan halen. Nu met al die heisa weet ik het gewoon niet meer. Ik snap ook echt niet waar het ineens vandaan komt. Waarom ineens zo gestegen bij de bookmakers? Waarom zijn fans ontroerd? Waarom is de pers enthousiast? Ik mis duidelijk iets, maar weet wel dat ik vanaf nu niet meer zelfverzekerd roep dat ze de finale niet halen. Ik weet het gewoon echt niet meer met dit nummer. De gunfactor is er wel van mijn kant. Dat het nooit een favoriet nummer van mij gaat worden is gewoon zo.
Als we dan weer eens winnen dan liever met een ander nummer. Maar ik geloof sowieso nooit dat we mee gaan doen in de race.

Ja ik ben het helemaal met je eens aERodynamIC. Ik gun het OG3NE wel door hun enthousiasme en moeite, maar ben echt verbijsterd over het plotselinge succes. Ik snap er niks van; het komt zonder verklaarbare reden ineens uit de lucht vallen. Van mij gaat het ook nooit een favoriet worden, maar ik accepteer nu gewoon dat het hoog gaat eindigen ondanks mijn afwijkende smaak.

Toch hoop ik dat ik het nog ga snappen de komende dagen. Het is natuurlijk leuker om het Songfestival te volgen terwijl je echt achter de eigen inzending staat.
Momenteel zit ik namelijk met een rare combinatie aan gevoelens dat ik aan de ene kant wil dat de moeite van OG3NE wordt uitbetaald in punten, samen met mijn gewoonlijk afwezige chauvinisme dat ineens op komt spelen, maar daarentegen ook het wrange gevoel dat ik een hoge plaats ergens niet wíl door de slechte kwaliteit van het nummer en het hoge gehalte aan andere goede nummers. Als dit ineens hoger gaat eindigen dan bijv. een Portugal of een Finland hou ik gewoon een nare bijsmaak over aan het hele Songfestival van dit jaar.

Onweerwolf
Dat laatste had ik enkele jaren terug toen die country shizzle opeens 2e werd omdat half Europa tijdelijk doof was.

Gelukkig won alsnog het beste nummer toen.

Die country shizzle vond ik dan wel weer geweldig, al zeker niet het beste van hun cd (Calm After the Storm vind ik zelfs een van de mindere Common Linnets nummers), al maakte vooral de staging toen heel veel goed.
Conchita Wurst vond ik ook heel goed, en uiteindelijk heb ik er wel vrede mee dat het won. Al denk ik dat Silent Storm van Noorwegen mijn uiteindelijke favoriet blijft van dat jaar.

Ik hoorde het wel meteen in The Common Linnets, twijfelde hooguit omdat het nogal afweek. Van de meiskes van dit jaar had ik vanaf het begin het idee dat het niks zou worden. Matig en saai liedje. Hooguit pluspunten voor de (ook saaie, maar technisch sterke) samenzang, maar het succes van Wilson Philips is ook al meer dan 25 jaar geleden. En dit klinkt als een afgekeurd B-kantje van ze.

Maar als ze het echt gaan redden dan gun ik het ze wel. Ik moet het nog zien. Ben hooguit van "100% zeker niet" naar twijfel gegaan hierdoor.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:17 uur

geplaatst: vandaag om 09:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.