MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
En laat ik vandaag de eerste zijn met mijn guilty pleasure en favoriet.

Vandaag een 0 punten special:

De betere guilty pleasures van de 0-punters zitten in de jaren '80. Ik had kunnen kiezen voor Remedios Amaya die in 1983 een buiten Spanje totaal onbegrepen flamenconummer bracht, terwijl het qua muziek juist niet athentiek flamenco klonk. Of de Finse Kojo die geheel in de tijdgeest het songfestival in 1982 verraste met een nummer over het spoedig vallen van de atoombom. Maar ik heb gekozen voor Turkije die 1983 kwam met Çetin Alp & The Short Waves en het totaal geschifte Opera. Nog steeds erg leuke onzin. Gegarahdeerd feest op je eurovisie-afterparty.

Door de toenmalige puntentelling (5-4-3-2-1 per jury) zitten in de vroege tot midden jaren '60 erg veel 0-puntens en de beste zitten ook echt daar. Toch behoorlijk wat onbegrijpelijk slecht scorende nummers. Ook de allermooiste 0-punter komt uit deze tijd. Zweden stuurde de gerespecteerde jazzzangeres Monica Zetterlund met een prachtig filmisch lied: En gång i Stockholm. In 1963 eindigden naast deze nog drie andere liedjes op 0 punten, waaronder de Nederlandse inzending van Annie Palmen. Met Katinka een jaar eerder de enige twee keer dat Nederland helemaal zonder punten bleef.

Voor de guilty pleasure gaan we terug naar Malta 2001. Fabrizio Faniello met Another Summer Night werd toen 9e met 48 punten, maar voor mij was hij de winnaar.Dit jaar gaan we zijn zus zien voor Malta.

En dan bij de favorieten een van de beste zangeressen die mijn land heeft voortgebracht: Ann Christy. Ik sta hier op die site waarschijnlijk helemaal alleen in aangezien ze vorig jaar onmiddellijk werd uitgeschakeld in de Eurovisiesongfestival K.O.. Helaas veel te vroeg overleden.aan de gevolgen van baarmoederhalskanker. De jury in Stockholm was waarschijnlijk dronken want gelukkig zijn haalde pas de 15e plaats met 17 punten.

Uit 1994

Favorieten:

Een eigentijds nummer en één van de beste inzendingen van het VK ooit volgens mij. Prachtige symfonische break en geweldige backing vocals.

De allereerste inzending van Rusland en wat mij betreft de beste. Haar "choreografie" met die jurk/jas/cape is een voorteken van de later zo afgezaagde kostuumwissels, maar vind ik hier heel sfeervol en effectief.

Guilty pleasure:

Lelijke outfits, onaangename stemmen en lullige dansers, maar o zo catchy.

Onweerwolf schreef:
Dat laatste had ik enkele jaren terug toen die country shizzle opeens 2e werd omdat half Europa tijdelijk doof was.

Gelukkig won alsnog het beste nummer toen.

Tja, dit is iets wat ik nooit zal begrijpen. The Common Linnets waren geweldig. En dan toch weer die indiaan die jij de hemel in prijst. Ik zag gisterenavond de video weer terug. Man, man, man dat was zo beroerd slecht. Ik snap iets met voorkeuren en zo. Maar dit commentaar snap ik nooit goed zeker in combinatie met je adoratie voor Joan.
Ik vind O'G3ne bijvoorbeeld ook niet veel aan, maar erken wel dat er een bepaalde kwaliteit in zit door de manier van zingen. Mochten zij tweede worden dan zal ik het altijd een matig nummer vinden (vind ik van Dingedong ook), maar snap ik het ergens best wel dan. Zou Linda Williams dat doen dan zou ik dezelfde opmerking plaatsen

Dat 'beste nummer' won vooral door 'het statement'.

Hier gaan we het nooit over eens worden en zal 'onze traditie' worden elk jaar om aan te halen

Mijn guilty pleasure van vandaag is een Finse inzending uit 1984. Ik heb altijd wel een zwak gehad voor Finland. Sowieso het grappige taaltje, af en toe draken, af en toe leuke en opvallende nummers. Kirka's inzending is misschien wel een draak, maar dan wel een leuke draak. Altijd leuk gevonden, hoe fout ook.

Hongarije is ook zo'n land met bijzondere inzendingen. Fijn dat ze zich regelmatig nog in hun eigen taal presenteren. In 2013 mocht ByeAlex optreden met een nummer waarvan ik bijna zeker wist dat het de finale nooit zou gaan halen. Typisch zo'n nummer dat het leuk op de cd doet maar live niet echt overkomt. Dat vond ik dus eigenlijk ook van zijn optreden maar hij haalde de finale wel degelijk en werd zelfs tiende. Nog aparter was dat het nummer de iTunes top 30 wist te halen in Nederland en dat is omdat het bijna nooit voorkomt dat een niet-winnend lied en ook nog eens in een andere taal dan Nederlands of Engels die lijst weet te halen.

Beiden leuke inzendingen

Ik heb mijn top 42 eens gereviseerd... Gebaseerd op de studioversies kom ik hier op uit (als ik ze op live moet rangschikken, ziet het er ineens heel anders uit):

1. Tsjechië
2. Bulgarije
3. Nederland
4. Finland
5. Verenigd Koninkrijk
6. Portugal
7. Polen
8. Zweden
9. Macedonië
10. Armenië

11. IJsland
12. Frankrijk
13. Wit-Rusland
14. Duitsland
15. Zwitserland
16. Oostenrijk
17. Azerbeidzjan
18. Ierland
19. Israël
20. Cyprus

21. Estland
22. Hongarije
23. Denemarken
24. Australië
25. Roemenië
26. Malta
27. Italië
28. Slovenië
29. Albanië
30. België

31. Servië
32. Noorwegen
33. Kroatië
34. Oekraïne
35. Griekenland
36. Litouwen
37. Montenegro
38. Letland
39. Georgië
40. San Marino

41. Moldavië
42. Spanje

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
(quote)

Tja, dit is iets wat ik nooit zal begrijpen. The Common Linnets waren geweldig. En dan toch weer die indiaan die jij de hemel in prijst. Ik zag gisterenavond de video weer terug. Man, man, man dat was zo beroerd slecht. Ik snap iets met voorkeuren en zo. Maar dit commentaar snap ik nooit goed zeker in combinatie met je adoratie voor Joan.
Ik vind O'G3ne bijvoorbeeld ook niet veel aan, maar erken wel dat er een bepaalde kwaliteit in zit door de manier van zingen. Mochten zij tweede worden dan zal ik het altijd een matig nummer vinden (vind ik van Dingedong ook), maar snap ik het ergens best wel dan. Zou Linda Williams dat doen dan zou ik dezelfde opmerking plaatsen

Dat 'beste nummer' won vooral door 'het statement'.

Hier gaan we het nooit over eens worden en zal 'onze traditie' worden elk jaar om aan te halen

Tsja, Joan had niet een heel sterke performance, al was het ook niet zo slecht als sommigen willen beweren maar ze had tenminste een goed nummer. De hoofdtooi had ze natuurlijk niet moeten doen. Het nummer van de Linnets was wat mij betreft 100% vlak, saai en nietszeggend net als de stage act met dat suffe asfalt filmpje. Ik vind saai zijn soms een groter vergrijp dan slecht zijn en dat is hier zeker het geval. TROSpop, als een boterham waar de korstjes van afgesneden zijn. En Trijntje en nu het trio met de rare naam vallen ook gewoon in dat segment. Veilige easy listening. Douwe Bob zat ook wel in dat vaarwater maar zijn liedje had tenminste nog iets authentieks. Het kan uiteraard altijd nog slechter want ooit hadden we 3JS. Anouk was de laatste echt degelijke inzending van Nederland wat mij betreft en ik heb met terugwerkende kracht steeds meer sympathie voor Sieneke, gewoon omdat het tenminste origineel was.

Onweerwolf schreef:
Ik blijf het heerlijk leesvoer vinden, dus ga er vooral mee door!

Waarom OG3NE nu ineens klimt bij de bookmakers is moeilijk te zeggen. Blijkbaar is Europa onder de indruk van hun repetities. Aan de beelden zal het niet liggen, die zijn niet per se overweldigend of spectaculair. Dan blijft er maar een reden over: de zang.
Wij Nederlanders weten al langer dat de dames live hun mannetje staan en kijken er niet meer zo van op, maar voor de rest van Europa is dit misschien wel een eye-opener.

Al vanaf de dag dat dit liedje werd gepresenteerd dicht ik OG3NE goede kansen toe. De finale leek me een zekerheidje en de top 10 een mooi en realistisch streven. Ik zie voorlopig nog geen reden om daarop terug te komen.

Onweerwolf
Overigens staan de OG3NE dames momenteel 177e in mijn Junior Eurovision Song Contest top 211 aller tijden met hun inzending uit 2007.

Dan weten jullie dat.

Nederland inmiddels al op een 11e plek bij de bookmakers, België 12e

Onweerwolf schreef:
Overigens staan de OG3NE dames momenteel 177e in mijn Junior Eurovision Song Contest top 211 aller tijden met hun inzending uit 2007.

Dan weten jullie dat.

Lol hou je dat ook al bij joh.

Ik ken amper nummers van dat festival

laxus11 schreef:
Nederland inmiddels al op een 11e plek bij de bookmakers, België 12e

9e

Onweerwolf schreef:

Dan weten jullie dat.

Ik ben stiekem benieuwd waar je de Georgische bijtjes hebt staan.

Onweerwolf
Het JESC volg ik sinds 2011. Best vermakelijk.

Maar mijn all-time favoriet is Spanje 2005.

Onweerwolf
starbright boy schreef:
(quote)

Ik ben stiekem benieuwd waar je de Georgische bijtjes hebt staan.

Die staan momenteel op #99.

Onweerwolf schreef:
Italië heeft natuurlijk wel het nadeel een van de betalende landen te zijn en dus geen halve finale te hoeven doen waardoor het nummer minder kans heeft om zich bij mensen in het geheugen te nestelen.
Inmiddels is ook bekend dat ze in de eerste helft van de finale moeten aantreden. Ook dat kan een rolletje gaan spelen. En als ik deze repetitie zo hoort en zie denk ik dat Italië nog helemaal niet zeker is van die overwinning:

Mijn top 42 is nog aardig aan verandering onderhevig. Sommige liedjes die ik aanvankelijk erg hoog had staan begin ik wat beu te raken, terwijl ik een aantal liedjes uit de tweede halve finale nu pas beter begin te leren kennen en hierdoor ook beter ga waarderen.

Eigenlijk kun je pas een goede ranglijst maken als je alle liedjes een flinke tijd op je hebt laten inwerken, maar helaas heb ik vooralsnog niet alle liedjes even veel tijd kunnen geven.

Vooral Kroatië en Denemarken begin ik steeds beter te vinden en zullen uiteindelijk waarschijnlijk in mijn top 10 terecht gaan komen.

Mijn guilty pleasure vandaag komt uit 2004. Ik heb niet heel erg veel met Turkije als land op het Songfestival, mede door alle irritante diasporastemmen die ze altijd kregen en ervoor zorgden dat ze vrijwel gegarandeerd top 10 scoorden met echt niet altijd even geweldige inzendingen. Toen de jury's werden geherintroduceerd besloten ze dan ook om maar niet meer mee te doen, want o wee dat ze de gegarandeerde 12 punten uit o.a. Nederland mis zouden lopen. Deze inzending uit 2004 is er dan wel weer een die wat mij betreft echt terecht hoog geëindigd is; For Real van Athena wist een 4e plek te bemachtigen en ik vind het nog altijd een geweldig nummer.

Mijn favoriet komt dit jaar uit 2012. Sowieso vind ik dat een erg goed jaar, met een heleboel inzendingen die bij mij favoriet zijn gebleven. Een daarvan is deze bijdrage van Macedonië. Kaliopi probeerde al een paar keer eerder uit te komen voor het land: in 1996 zou ze de eerste artiest zijn die Macedonië ging vertegenwoordigen op het Songfestival, maar haar nummer Samo ti viel in de toenmalige, niet op tv uitgezonden voorselectie af. Later deed ze nog pogingen in de nationale finales van 2005 en 2006. Uiteindelijk lukte het dus in 2012 met Crno i belo. Dit stevige en donkere nummer moest even bij me groeien, maar werd uiteindelijk een van mijn favorieten. Het eindigde uiteindelijk als 13e, maar dat had van mij wel wat hoger mogen zijn.

En wederom plaatst Aoibhin een nummer die ik op mijn lijstje had staan, alleen had ik die niet als guilty pleasure neergezet (Athena).

Inmiddels als een 8e plek bij de bookmakers (NL)

Onweerwolf
Grote verrassing van dit jaar vind ik trouwens wel dat Verenigd Koninkrijk eindelijk weer eens een degelijk nummer blijkt te hebben ingestuurd.

Onweerwolf schreef:
Grote verrassing van dit jaar vind ik trouwens wel dat Verenigd Koninkrijk eindelijk weer eens een degelijk nummer blijkt te hebben ingestuurd.

Begin ik ook steeds beter te waarderen, is iig beter dan bijv, Electro Velvet

Onweerwolf
Electro Velvet was dan ook wel echt heel erg jammer.

Vandaag in de guilty pleasure een portie Oostenrijkse gospel dankzij George Nussbaumer en Weil's dr gut goat. Hij werd er 10e mee ini 1996 en behaalde 68 punten

En dan een favoriet uit Italië. Domenico Modugno met Piove uit 1959. Het werd 6e met 9 punten.

Het werd

Voor vandaag een guilty pleasure uit Roemenië. In 2007 stuurde het land een olijk zestal dat de liefde bezong in zes talen (Engels, Italiaans, Spaans, Russisch, Frans en Roemeens) begeleid door een catchy melodietje. Het is allemaal weinig verheven, maar ik kan niet helpen hier erg vrolijk van te worden. Ze haalden er de 13e plaats mee.

Mijn favoriet vandaag komt uit 2009. Frankrijk was alle lage noteringen van de jaren daarvoor zat en besloot hoog in te zetten met een internationale superster: Patricia Kaas. Et s'il fallait le faire is een echte chanson in een modern jasje gestoken. Patricia bracht het nummer live vol overgave en wist een 8e plaats te bemachtigen, maar wat mij betreft had dat minstens top 3 moeten zijn.

Patricia Kaas was inderdaaad fantastisch.

...en die had ik ook voor vandaag in gedachten. Fantastische inzending inderdaad.

Nederland ondertussen 8e bij de bookmakers. België weggezakt naar plaats 13.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:34 uur

geplaatst: vandaag om 23:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.