MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / De Tijdloze (Studio Brussel)

zoeken in:
Zwakke editie tot nu toe. Sterke nummers die dalen, zwakke die stijgen. Wel enkele leuke binnenkomers.

Momenteel de tijdloze van StuBru naast de 1000 klassiekers van Radio 2 (Vlaanderen) aan het beluisteren. Beide lijsten bevatten grotendeels prachtige nummers naast af en toe een nummer waar ik weinig mee heb (maar dat is begrijpelijk)
Natuurlijk is de lijst van Radio 2 meer mainstream getint maar anderzijds moet ik toegeven dat die lijst veel meer gevarieerd is, daar komt behoorlijk wat soul, singer-songwriters, Nederlandstalig en zelfs Franstalig in voor. De lijst van StuBru bevat vrijwel enkel rock op een verdwaalde dance-nummer (Underworld) na. Verder vind ik het verdwijnen van R.E.M., Rolling Stones en dEUS een grote aderlating.
De beste nummers komen in beide lijsten voor (A Day in the Life, Born to Run ...).

Morgen is het weer zover. Ik kijk er toch weer naar uit, ondanks dat ik het vorig jaar een mindere editie vond en in de top 20 nauwelijks nog sterke nummers staan

Mijn top 3 was alvast:

1. Radiohead - Paranoid Android
2. Sonic Youth - Teenage Riot
3. Björk - Hyperballad

Ik luister ook traditioneel graag naar de Tijdloze. Er was blijkbaar wel een lek, dus ik hoop dat het forum van de Tijdloze gevrijwaard blijft van spoilers.

1. Pearl Jam - Alive
2. Tool - Schism
3. Arcade Fire - Rebellion (Lies)

Hopelijk blijven de alternatievere nummers standhouden tegenover de classic rock die het de laatste jaren beter doet. Bohemian Rhapsody zal bv. Vermoedelijk doorstijgen in de top-3 maar eigenlijk hoop ik dat ze zakken.

1. Kate Bush - Cloudbusting
2. Muse - Newborn (moet er terug in)
3. Radiohead - Street Spirit (mag er niet uit) Edit:

Goose met Synrise is de eerste nieuwkomer. Had ik niet echt verwacht, maar het is wel een van de meest gedraaide nummers van de voorbije jaren op StuBru dus in die zin niet verrassend. Zorgt voor iets meer variatie qua genres, maar dat is zowat het enige positieve dat ik erover kan vertellen. En terwijl ik wilde typen dat ik The War On Drugs ook wel als nieuwkomer in de Tijdloze verwacht, mogelijk zelfs met 2 nummers (Red Eyes en Thinking of a Place), wordt Red Eyes gedraaid.

PS: laat iemand het weten als de chatbox open is?

Die is open hoor JoaMuse

Nog eens Fleetwood Mac nieuw. Ik dacht er al aan toen presentator zei dat het om een band ging die volgend jaar naar België kwam, maar ik dacht die zijn de voorbije jaren al met twee nieuwe nummers binnengekomen dus dat zal wel niet. Toch wel dus...

dumb_helicopter schreef:
Ik luister ook traditioneel graag naar de Tijdloze. Er was blijkbaar wel een lek, dus ik hoop dat het forum van de Tijdloze gevrijwaard blijft van spoilers.

1. Pearl Jam - Alive
2. Tool - Schism
3. Arcade Fire - Rebellion (Lies)

Hopelijk blijven de alternatievere nummers standhouden tegenover de classic rock die het de laatste jaren beter doet. Bohemian Rhapsody zal bv. Vermoedelijk doorstijgen in de top-3 maar eigenlijk hoop ik dat ze zakken.

In de jaren '70 waren Deep Purple, Pink Floyd en Led Zeppelin bv. behoorlijk 'alternatief'. Over een aantal jaren zullen de bands in jouw top-10 ook 'classic rock' genoemd worden.

Paranoid, Street Spirit, Born to Run en Go With The Flow eruit.

Oeps, heb de top 3 gezien. Iemand deelde op twitter screenshot van Google. Dus tip als je geen spoilers wil: kijk niet op twitter en zoek niet op Tijdloze in Google.

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar de 'luister live'-functie is echt aan het flippen bij mij. Beetje jammer omdat ik verder geen radio heb Iemand met hetzelfde probleem?

Vind ik minder handig om zo te luisteren. Ga straks nog eens proberen via de site en anders pik ik wel nog wat mee als ik straks in de wagen zit.

ArthurDZ schreef:
pik ik wel nog wat mee als ik straks in de wagen zit.

Idem

Veel zullen we toch niet gemist hebben denk ik. Ik hoorde dat The Sound of Silence erinstaat. Maar nee hoor, niet het prachtige origineel van S&G maar die wanstaltige cover van Disturbed. Dat staat dus gewoon in die lijst hé, hoe verzinnen ze het?! Wat is 't volgende, Leef van Drétje Hazes Jr? Niet meer serieus te nemen die lijst....

Johnny Marr schreef:
(quote)

Idem

Veel zullen we toch niet gemist hebben denk ik.
Nu jouw favoriete groep.

JoaMuse schreef:
(quote)
Nu jouw favoriete groep.

The Doors, neem ik dan aan?

Bwa, ik vind de cover van Disturbed eerlijk gezegd wel beter dan het origineel. Veel meer emotie.

dumb_helicopter schreef:
Bwa, ik vind de cover van Disturbed eerlijk gezegd wel beter dan het origineel. Veel meer emotie.
In de Radio 2 top 2000 staat ie ook hoog. Gelukkig wel onder het origineel. Persoonlijk vind ik het een wanstaltig gedrocht maar ik kan me voorstellen dat het liefhebbers van 'harde' muziek wel aanspreekt.

Ik dacht net met Disturbed, historisch dieptepunt in de Tijdloze geschiedenis, maar toen kwamen die draken van Coldplay, Editors en Linkin Park nog.

JoaMuse schreef:

PS: laat iemand het weten als de chatbox open is?

Kom chat x

Die vrouwenactie laat wel zijn sporen na...

dumb_helicopter schreef:

Sporen van Opgezwolle? Die mag wel eens de lijst halen, hoog tijd!

The Sound of Silence in de versie van Disturbed? Het origineel van Simon Garfunkel had er in moeten staan!
Gelukkig wat meer soul in de lijst (Aretha Franklin, Nina Simone) maar het verdwijnen van Paranoid, Born To Run en Street Spirit vind ik een zware aderlating. En volgend jaar a.u.b. Losing My Religion van R.E.M. terug in de lijst (oneindig veel beter en tijdlozer dan Linkin' Park).

dumb_helicopter schreef:

Anne Clark

Stemprocedure moet volgend jaar echt anders, het bovenste kwart zit veel te vast. Wel positief dat er iets meer vrouwen in de top 100 zijn gestemd

Gretz schreef:
Stemprocedure moet volgend jaar echt anders, het bovenste kwart zit veel te vast. Wel positief dat er iets meer vrouwen in de top 100 zijn gestemd

Ik vond dat eerlijk gezegd wat geforceerd. Ik zie 3 kwart van de vrouwelijke nieuwkomers op 2 jaar er terug uit liggen.

dumb_helicopter schreef:
(quote)

Ik vond dat eerlijk gezegd wat geforceerd. Ik zie 3 kwart van de vrouwelijke nieuwkomers op 2 jaar er terug uit liggen.

Ik vind het schokkend dat Aretha Franklin geen vaste waarde was in deze lijst. Staat toch echt wel op gelijke hoogte met een Bowie of Pink Floyd, qua legacy. Mag er nog vele jaren in blijven staan.

Nu nog Stevie Wonder en Kraftwerk. En eindelijk eens wat hiphop.

Graag eruit: Linkin Park, Cranberries, No Sound But The Wind, 3 Doors Down, Bush, Goose en System Of A Down. En The Killers minder absurd hoog.

Piece of My Heart van Big Brother and the Holding Company. Wie kent 't niet... Is die geplugd op StuBru?

chevy93 schreef:
Piece of My Heart van Big Brother and the Holding Company. Wie kent 't niet... Is die geplugd op StuBru?

Is de band van Janis Joplin dus gewoon de Janis Joplin-versie.

De Tijdloze heeft lang met nostalgische stemmers te maken gehad die hun jeugdhits van de jaren '90 hoog hielden. Denk aan dEUS, Radiohead, Pearl Jam, Nirvana, Gorki, Metallica, Oasis,… Sommige van die groepen hadden meerdere hits. Die trend zie je nu bij opvolgers van de nieuwere generatie als Arctic Monkeys, Editors, Foo Fighers, Arcade Fire, Coldplay, … Tijd zal uitwijzen welke hits blijven.

Als je ziet dat er toch een jongere generatie StuBru-luisteraars zijn en de stemmen logischerwijs mee veranderen blijft het knap dat oa Fleetwood Mac, Janis Joplin, Aretha Franklin, Nina Simone, David Bowie, Toto, Billy Joel en Queen nog vrij recent de Tijdloze hebben gevonden. Nummers van Disturbed, War on Drugs en Goose zijn niet echt mijn ding, maar lijken me niet onlogisch door een jonger publiek.

Het blijft indrukwekkend dat tegenover andere tijdloze lijstjes, deze wat mij betreft de lat nog altijd hoog legt. Ook dit jaar na een groots campagne rond meer vrouwen, die naast Aretha Franklin er toch maar in slaagde om tussen die vele iconische vrouwen stemmen verzameld te zien rond enkele klassiekers, er uiteindelijk maar 12 nieuwe nummers bij zijn gekomen.

De bovenste rij nummers mag wel eens door elkaar geschud worden, al mag dat geleidelijk aan. Het is zowel vernieuwing als dat vertrouwelijke dat de lijst zo goed maakt. De meeste nummers die verdwijnen doen pijn en een Disturbed of Goose nagelaten ben ik wel blij met nummers die er de laatste jaren bij zijn gekomen. En wat meer soul of hiphop mag er zeker bij. Al ben ik opgegroeid met StuBru in de jaren '90 die vooral bestond uit gitaarwerk. Wat de huidige lijst grotendeels verklaart.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:20 uur

geplaatst: vandaag om 03:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.