Muziek / Algemeen / Aantal cd's
zoeken in:
0
geplaatst: 15 december 2011, 11:24 uur
Bakema NL schreef:
Cd'tje of 1000 denk ik.....en dan nog een bergje lp's, dvd's. En dan heb ik al behoorlijk veel vind ik...........zeker omdat ik ook nog andere hobbies heb.........gamen (zo'n 1000 games ook), film (zo'n 1000 dvd's ook), boeken (stuk of 500) en mijn grootste hobby is stripboeken (meer dan 45 000).........dus daarbij vergeleken is het aantal cd's nog te overzien.
Cd'tje of 1000 denk ik.....en dan nog een bergje lp's, dvd's. En dan heb ik al behoorlijk veel vind ik...........zeker omdat ik ook nog andere hobbies heb.........gamen (zo'n 1000 games ook), film (zo'n 1000 dvd's ook), boeken (stuk of 500) en mijn grootste hobby is stripboeken (meer dan 45 000).........dus daarbij vergeleken is het aantal cd's nog te overzien.
Ehm, wow? Heb je ook een extra huis ofzo om alles kwijt te kunnen? :")
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 15 december 2011, 11:50 uur
Stijn_Slayer schreef:
Ik ben één album verwijderd van de 900. Dat zijn dan wel elpees en cd's samen.
Ik ben één album verwijderd van de 900. Dat zijn dan wel elpees en cd's samen.
Nu 1064.

0
geplaatst: 15 december 2011, 16:41 uur
Ik heb nu 73 albums, niets vergeleken met de meesten hier 
Overigens ook nog een gratis single van Intergalactic Lovers, een gratis remixonzinnigheidje van Vampire Weekend en een gratis verzamelalbum van Marillion

Overigens ook nog een gratis single van Intergalactic Lovers, een gratis remixonzinnigheidje van Vampire Weekend en een gratis verzamelalbum van Marillion

0
geplaatst: 15 december 2011, 19:25 uur
Niensel schreef:
(quote)
Nee hoor.....dan houd ik geen geld over voor de hobbies
.Alles staat gewoon in huis, alleen de strips heb ik helaas grotendeels in opslag. Een aantal jaar geleden was ik getrouwd, 1 zoon op een gegeven moment en de strips stonden in de 3e slaapkamer, zo'n 27 boekenkasten heb ik daar in gekregen (simpele Billies, extra verstevigd).....net een bibliotheek, alles langs de wanden en dan in het midden 2 rijen van 3 aan 3 boekenkasten....overal kon je net doorheen lopen.......ik heb daar nog wel ergens foto's van als het goed is, moet ze eens opsnorren.
Echter op een gegeven moment gescheiden.....huis bleef van mij, zoon bleef ook bij mij wonen (was een rechtzaak voor nodig, maar gewonnen als fulltime werkende vader...gelukkig). En tja, zo'n 10 maanden later liep ik een aardige dame tegen het lijf, het klikte enorm goed en een jaartje later gingen we definitief samenwonen en moesten we van 1 woning af. Makkelijke keus, we gingen in haar woning, andere woonplaats, beter huis. Zij heeft ook een zoon, dus helaas heb ik geen grote slaapkamer meer over. Een kleintje, maar die hebben we zelf nodig voor andere dingen. Dus alles in opslag jammer genoeg..........en nu wachten tot een van die apen het huis uit gaat........en anders help ik ze een handje
. Het is niet anders, de relatie is toch wel even wat belangrijker uiteraard. 
0
geplaatst: 16 december 2011, 00:57 uur
Tellen is moeilijk: telt een box voor 1 of gaat het werkelijk om het aantal schijfjes?
Ik heb 20 Bennorekken vol cd's, wat dozen en laden vol miskopen, en dan nog enkele boxen in alle formaten en vormen die je nergens kwijtkunt.
Ik heb een tijdje als een bezetene klassiek verzameld tot ik bij de 10de versie Don Giovanni vond dat het toch wat obsessief werd. Ondertussen me opnieuw op een gezondere manier op pop gestort.
Ik schat zo'n 3000 schijfjes, wat enerzijds veel is, maar anderzijds peanuts in vergelijking met 45000 stripboeken ...
Ik heb 20 Bennorekken vol cd's, wat dozen en laden vol miskopen, en dan nog enkele boxen in alle formaten en vormen die je nergens kwijtkunt.
Ik heb een tijdje als een bezetene klassiek verzameld tot ik bij de 10de versie Don Giovanni vond dat het toch wat obsessief werd. Ondertussen me opnieuw op een gezondere manier op pop gestort.
Ik schat zo'n 3000 schijfjes, wat enerzijds veel is, maar anderzijds peanuts in vergelijking met 45000 stripboeken ...
0
geplaatst: 16 december 2011, 09:17 uur
nico1616 schreef:
Tellen is moeilijk: telt een box voor 1 of gaat het werkelijk om het aantal schijfjes?
Is weer van een andere orde natuurlijk, compleet andere hobby....zo zou ik me geeneens kunnen voorstellen om bv. 45 000 cd's te hebben, zoveel vind ik er geeneens leuk. Met strips is er een nog veel groter aanbod. Van die 45 000 is zo'n 15 000 Nederlandstalig, de rest is Engels (Amerikaans).
En je heb altijd baas boven baas. Ik heb eens foto's van een Amerikaanse verzamelaar gezien........echt niet normaal. Zijn vrouw liep er overdag gewoon bij als Wonderwoman....en dan moet je je een halfbloed dame voorstellen met echt enorme jopen in zo'n Wonderwoman pakje.......kwam inderdaad zo uit een stripboek weg, hahahaha. Daar gaat het me dan toch echt even te ver zeg maar.

0
geplaatst: 25 december 2011, 23:49 uur
Bakema NL schreef:
Is weer van een andere orde natuurlijk, compleet andere hobby....zo zou ik me geeneens kunnen voorstellen om bv. 45 000 cd's te hebben, zoveel vind ik er geeneens leuk. Met strips is er een nog veel groter aanbod. Van die 45 000 is zo'n 15 000 Nederlandstalig, de rest is Engels (Amerikaans).
En je heb altijd baas boven baas. Ik heb eens foto's van een Amerikaanse verzamelaar gezien........echt niet normaal. Zijn vrouw liep er overdag gewoon bij als Wonderwoman....en dan moet je je een halfbloed dame voorstellen met echt enorme jopen in zo'n Wonderwoman pakje.......kwam inderdaad zo uit een stripboek weg, hahahaha. Daar gaat het me dan toch echt even te ver zeg maar.
Leuke anekdote over Wonderwoman

Maar hoe weet je in godsnaam wat je al hebt bij 45000 stuks? Ik heb het grootste deel van mijn cd's in mijn hoofd, maar het gebeurt wel eens dat ik twijfel: heb ik deze nu al dan niet?
Wat is jouw manier om geen dubbels te kopen?
0
geplaatst: 26 december 2011, 01:06 uur
nico1616 schreef:
Maar hoe weet je in godsnaam wat je al hebt bij 45000 stuks? Ik heb het grootste deel van mijn cd's in mijn hoofd, maar het gebeurt wel eens dat ik twijfel: heb ik deze nu al dan niet?
(quote)

Maf genoeg weet ik het vaak wel....maar ik liep voorheen ook altijd met een schrift op zak met daarin wat ik nog zocht. Nu met mobieltjes is het echt simpel...excel bestandjes binnen handbereik, echt super. Ik houd dus ook bij in excel wat ik heb qua boeken, strips, dvd's, cd's en games.....handig voor de verzekering en om inderdaad dubbele aankopen te vermijden.
0
geplaatst: 28 december 2011, 12:35 uur
Het einde van het jaar is weer inzicht en er komt waarschijnlijk niets meer bij de komende 3 dagen dus tijd voor een update:
Gekocht in 2011:
363 CD, 13 CD single / EP, 84 LP, 14 12" / EP, 13 7".
Dat brengt de totalen per 31-12-2011 op:
5713 CD*
945 CD single / EP
Vinyl
2125 LP*
778 12" / EP
304 Single
* Zijn titels, dus dubbel albums en boxen tellen als 1.
Aardige verzameling al zeg ik het zelf
Gekocht in 2011:
5713 CD*
945 CD single / EP
Vinyl
2125 LP*
778 12" / EP
304 Single

0
geplaatst: 28 december 2011, 13:41 uur
thelion schreef:
Het einde van het jaar is weer inzicht en er komt waarschijnlijk niets meer bij de komende 3 dagen dus tijd voor een update:
Gekocht in 2011:
5713 CD*
945 CD single / EP
Vinyl
2125 LP*
778 12" / EP
304 Single
Gekocht in 2011:
5713 CD*
945 CD single / EP
Vinyl
2125 LP*
778 12" / EP
304 Single
Doet me denken aan mijn hevigste jaren klassieke muziek verzamelen.
Het probleem met 500 nieuwe titels (inclusief boxen) in 1 jaar is toch het beluisteren ervan.
Hoeveel van die 8000 titels ken je echt door en door?
Of misschien ben je professioneel dag in dag uit met muziek bezig?
Ik word ook wat overweldigd door keuzestress bij zo'n verzameling: wat moet je nu gaan draaien? Hoe kiezen?

0
geplaatst: 28 december 2011, 13:49 uur
nico1616 schreef:
Het probleem met 500 nieuwe titels (inclusief boxen) in 1 jaar is toch het beluisteren ervan.
Door en door niet meer dan één derde, het overgrote deel van wat overblijft ken ik goed en er is maar een zeer klein gedeelte (minder dan 5%) dat niet vaker dan 5x geluisterd is.
Wat te draaien keuze genoeg dacht ik zo, al is het wel zo dat het gross in een aparte kamer staat en wat er gedraait word meestal uit de 1500 titels komt die in de woonkamer staan.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 28 december 2011, 13:59 uur
Ik heb toch liever een luxeprobleem dan dat ik voor de kast sta en van alles wil beluisteren dat niet in de kast staat. Dat heb ik nu nog steeds wel vaak en ik heb toch ook best een boel albums.
Ik ken 85 à 90% wel goed, ook al draai ik bijna geen enkele cd echt regelmatig (en constant). Maar ik heb een goed muzikaal gehoor (en geheugen). Soms is het ook een kwestie van willen hebben. Om bepaalde redenen wil je iets hebben (oeuvre compleet hebben, ontwikkeling van een artiest zo volledig mogelijk hebben, een paar goede nummers op de plaat, originaliteit, etc.). Als je het eenmaal hebt kun je er altijd op terug grijpen. Dat vind ik wel een prettige gedachte.
Het heeft wel iets, zo'n enorme collectie. Het is een beetje alsof je in de platenzaak staat uit te zoeken welke cd je gaat nemen. Álles door en door kennen is ook niet leuk. Het is juist leuk als je af en toe nog een nieuw detail hoort in een album dat je al kent.
Ik ken 85 à 90% wel goed, ook al draai ik bijna geen enkele cd echt regelmatig (en constant). Maar ik heb een goed muzikaal gehoor (en geheugen). Soms is het ook een kwestie van willen hebben. Om bepaalde redenen wil je iets hebben (oeuvre compleet hebben, ontwikkeling van een artiest zo volledig mogelijk hebben, een paar goede nummers op de plaat, originaliteit, etc.). Als je het eenmaal hebt kun je er altijd op terug grijpen. Dat vind ik wel een prettige gedachte.
Het heeft wel iets, zo'n enorme collectie. Het is een beetje alsof je in de platenzaak staat uit te zoeken welke cd je gaat nemen. Álles door en door kennen is ook niet leuk. Het is juist leuk als je af en toe nog een nieuw detail hoort in een album dat je al kent.
0
geplaatst: 28 december 2011, 15:05 uur
Stijn_Slayer schreef:
Maar vanaf een bepaald aantal cd's (> 2000) en een bepaalde leeftijd ga je je afvragen: hoeveel keer zal ik mijn collectie nog volledig kunnen beluisteren? Ik heb eens gelezen dat een cd/lpcollectie beheersbaar is tot 2000 stuks, vanaf dan begin je best met verkopen of wegschenken
. Vandaar dat thelion ook een deelcollectie van 1500 albums in zijn woonkamer heeft. Ik ben ook meer en meer mijn niet-beluisterde cd's in dozen naar de zolder gaan brengen.
Het hebben geeft een zekere voldoening, maar hebben zonder kennen geeft mij een leeg gevoel ...
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 28 december 2011, 15:13 uur
Het probleem van opslag in dozen op zolder is dat je er niet snel meer naar omkijkt. Je weet na een tijdje niet meer dat je bepaalde cd's hebt en als je toch nog eens naar zo'n cd wilt luisteren moet je de moeite nemen om die cd te gaan zoeken. Dan zet je denk ik toch maar een andere cd op.
Een hoofdcollectie en subcollecties kan ik wel inkomen.
Een hoofdcollectie en subcollecties kan ik wel inkomen.
0
Ziegler
geplaatst: 28 december 2011, 15:29 uur
thelion schreef:
Door en door niet meer dan één derde, het overgrote deel van wat overblijft ken ik goed en er is maar een zeer klein gedeelte (minder dan 5%) dat niet vaker dan 5x geluisterd is.
Er vanuit gaande dat een gemiddeld album een uurtje duurt, betwijfel ik dit. Je hebt grofweg 8000 titels op LP of CD. Als een klein gedeelte in ieder geval 5 keer gedraaid is, heb je alles in ieder geval 5 maal gedraaid. Dat is al 40.000 uur. Je geeft echter aan dat dit maar voor 5% geldt. Het totale luisteruren komt dus op een veelvoud van die 40.000 uur . . . . .
Als je 8 uur per dag luister kost dit minimum van 40.000 je al een kleine 14 jaar. Laat staan dat veelvoud er van . . . .
Mensen zijn altijd optimistisch over hoe vaak ze iets draaien. Last.Fm/iTunes bewijst bij mij in ieder geval dat een fors deel van de collectie nauwelijks gedraaid wordt.
0
geplaatst: 28 december 2011, 15:30 uur
Inderdaad, ik kwam laatst een doos tegen waarvan ik het bestaan compleet vergeten was. Ik probeer alles bij elkaar te houden, al moet ik zeggen dat mijn collectie ook over 2 plekken verspreid staat. In de slaapkamer heb ik nog een kast met cd's waar ik eigenlijk ook niet echt naar omkijk. Maar wegdoen is ook weer zoiets...
0
geplaatst: 28 december 2011, 15:52 uur
herman schreef:
Inderdaad, ik kwam laatst een doos tegen waarvan ik het bestaan compleet vergeten was. Ik probeer alles bij elkaar te houden, al moet ik zeggen dat mijn collectie ook over 2 plekken verspreid staat. In de slaapkamer heb ik nog een kast met cd's waar ik eigenlijk ook niet echt naar omkijk. Maar wegdoen is ook weer zoiets...
Het eeuwig opbergprobleem, je kunt niet blijven cdrekjes bijkopen en dan belandt een deel in dozen, in laden, ... Kan toch ook een fijne verrassing zijn na enkele jaren

Deze discussie doet me ook denken aan een onderzoek van enkele jaren terug waaruit bleek dat mensen gemiddeld 1,2 keer luisteren naar een cd die ze gekocht hebben ...
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 28 december 2011, 16:00 uur
Maar hoe werd dat onderzoek gehouden? Onder liefhebbers of onder mensen die incidenteel een cd kopen? Wie een kleinere collectie heeft komt waarschijnlijk vaker toe aan het beluisteren van een specifieke cd. Hangt ook nog af van de eigen smaak en kwaliteit van de cd.
Het lijkt mij daarom te willekeurig en variabel. Zo'n gemiddelde lijkt me niet veel waard, tenzij er meerdere groepen zijn gemaakt met elk hun eigen gemiddelde.
Ik beluister sowieso elke cd die ik koop direct een keer, dus ik ga wel over dat gemiddelde heen. Al hoor ik van anderen wel eens verhalen dat zo'n nieuwe cd dan op de stapel belandt. Pa heeft nog een stuk of 40 cd's liggen die hij twee jaar geleden gekocht heeft en nog nooit heeft beluisterd.
Het lijkt mij daarom te willekeurig en variabel. Zo'n gemiddelde lijkt me niet veel waard, tenzij er meerdere groepen zijn gemaakt met elk hun eigen gemiddelde.
Ik beluister sowieso elke cd die ik koop direct een keer, dus ik ga wel over dat gemiddelde heen. Al hoor ik van anderen wel eens verhalen dat zo'n nieuwe cd dan op de stapel belandt. Pa heeft nog een stuk of 40 cd's liggen die hij twee jaar geleden gekocht heeft en nog nooit heeft beluisterd.
0
geplaatst: 28 december 2011, 16:27 uur
Stijn_Slayer schreef:
Maar hoe werd dat onderzoek gehouden? Onder liefhebbers of onder mensen die incidenteel een cd kopen? Wie een kleinere collectie heeft komt waarschijnlijk vaker toe aan het beluisteren van een specifieke cd. Hangt ook nog af van de eigen smaak en kwaliteit van de cd.
Ik vind jammer genoeg de details niet meer terug van dit onderzoek. Ik heb het in Humo gelezen, jaren geleden, toen de cdverkoop nog het dubbele was van nu. Het gemiddelde is ook iets bedrieglijks: als je één plaat grijsgedraaid hebt en er ondertussen 10 hebt laten liggen, dan zal je gemiddelde heel laag uitvallen. In dat onderzoek werd ook vermeld dat vooral bestsellers gemiddeld bijzonder weinig gedraaid worden. Ook bij boeken is dit een bekend fenomeen: denk bv. aan de slinger van Foucault van Eco: een van de meestverkochte maar minstgelezen boeken ....
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 28 december 2011, 17:43 uur
Opmerkelijk dat bestsellers gemiddeld weinig gedraaid worden (al geldt ook hier weer de vraag onder welk publiek is dat zo). Bij boeken snap ik dat nog enigszins, want lezen vergt (over het algemeen) meer inspanning en soms willen mensen 'erbij horen'. Je neemt je voor het boek te lezen en komt er niet aan toe. Een cd opzetten heeft een lagere drempel.
Erg interessant, misschien kan ik via de universiteitsbibliotheek aan het onderzoek komen (maar als Humo ook de uitvoerder van het onderzoek was zal dat wel niet).
Erg interessant, misschien kan ik via de universiteitsbibliotheek aan het onderzoek komen (maar als Humo ook de uitvoerder van het onderzoek was zal dat wel niet).
0
geplaatst: 28 december 2011, 18:49 uur
Dat van die bestsellers wil ik wel geloven, al gaat het dan natuurlijk wel om een heel breed publiek en niet om de echte liefhebbers. Een album dat populair is, en waarvan de singles op de radio gedraaid worden, wordt door jan en alleman aangeschaft.
Het verbaast me iedere keer weer hoe vaak ik op rommelmarkten en in kringloopwinkels albums (zowel LP als CD) op de kop tik die niet of nauwelijks gebruikssporen hebben. Populaire albums van pak 'm beet Madonna, Sting, Toto, Level 42, Sade, Paul Simon, Supertramp, dat soort werk, is vaak voor een habbekrats te vinden. Dan hebben mensen zich laten meeslepen en zijn tot aanschaf overgegaan, waarna het album na enkele keren draaien stof staat te vergaren en uiteindelijk wordt afgedankt. Ik neem ze nog graag mee voor 1 of 2 euro. Wat dat betreft heb ik geluk dat ik een redelijk commerciële smaak heb.
Aan dat andere aspect dat hier genoemd is, ben ik trouwens ook schuldig: mijn collectie gaat hard richting 3000 cd's, met ook nog eens meer dan duizend LP's. En daar zitten echt albums bij die ik niet meer dan 2x gedraaid heb, al zijn dat uitzonderingen.
Toch heb ik geen last van keuzestress. Ik vind het juist leuk als ik een pareltje ontdek dat ik voorheen min of meer over het hoofd heb gezien. Anderzijds begint het ruimteprobleem wel op te spelen: ik heb dit jaar voor het eerst twee dozen met cd's naar de zolder verhuisd.
De afgelopen drie jaar heb ik meer albums gekocht dan ooit tevoren, enerzijds door de lage prijzen en het massale dumpen, anderzijds doordat ik het idee heb dat we momenteel misschien wel de laatste periode meemaken waarin muziek in fysieke vorm nog volop te krijgen is. En voor mijn gevoel 'heb' ik een album pas als ik 'm op LP of CD heb.
Het verbaast me iedere keer weer hoe vaak ik op rommelmarkten en in kringloopwinkels albums (zowel LP als CD) op de kop tik die niet of nauwelijks gebruikssporen hebben. Populaire albums van pak 'm beet Madonna, Sting, Toto, Level 42, Sade, Paul Simon, Supertramp, dat soort werk, is vaak voor een habbekrats te vinden. Dan hebben mensen zich laten meeslepen en zijn tot aanschaf overgegaan, waarna het album na enkele keren draaien stof staat te vergaren en uiteindelijk wordt afgedankt. Ik neem ze nog graag mee voor 1 of 2 euro. Wat dat betreft heb ik geluk dat ik een redelijk commerciële smaak heb.
Aan dat andere aspect dat hier genoemd is, ben ik trouwens ook schuldig: mijn collectie gaat hard richting 3000 cd's, met ook nog eens meer dan duizend LP's. En daar zitten echt albums bij die ik niet meer dan 2x gedraaid heb, al zijn dat uitzonderingen.
Toch heb ik geen last van keuzestress. Ik vind het juist leuk als ik een pareltje ontdek dat ik voorheen min of meer over het hoofd heb gezien. Anderzijds begint het ruimteprobleem wel op te spelen: ik heb dit jaar voor het eerst twee dozen met cd's naar de zolder verhuisd.
De afgelopen drie jaar heb ik meer albums gekocht dan ooit tevoren, enerzijds door de lage prijzen en het massale dumpen, anderzijds doordat ik het idee heb dat we momenteel misschien wel de laatste periode meemaken waarin muziek in fysieke vorm nog volop te krijgen is. En voor mijn gevoel 'heb' ik een album pas als ik 'm op LP of CD heb.
0
geplaatst: 28 december 2011, 19:22 uur
Stijn_Slayer schreef:
Ik denk niet dat Humo uitvoerder van het onderzoek was. Als mijn geheugen me niet in de steek laat, vermeldde RV het onderzoek in Dwarskijker in een van zijn memorabele melancholische stukjes. Het is me altijd bijgebleven en het zou heel interessant zijn meer details te kennen.
De vraag volgt blijkbaar het aanbod. Zo heb ik zelf ook Coldplay- en Madonnaplaten waar ik gemiddeld 0,5 keer naar geluisterd heb. Maar ze waren zo goedkoop en keken me vanuit grote stapels steeds weer veelbelovend aan...
0
geplaatst: 28 december 2011, 22:06 uur
Rond de 125 cd's. Als student heb ik natuurlijk nog geen financiële weelde 
Moet het nu nog hebben van verjaardagen en feestdagen en dergelijke

0
Sietse
geplaatst: 29 december 2011, 11:16 uur
Screenager schreef:

Werken jongen
0
geplaatst: 29 december 2011, 11:29 uur
Inderdaad.
Ik als arme student,snik, moet het ook doen met salaris en andere financieringen.. maar toch weet ik het te mangagen om iedere maand tussen de 30 en 50 cds te kopen...
Zonde van het geld, maar goed...
Ik als arme student,snik, moet het ook doen met salaris en andere financieringen.. maar toch weet ik het te mangagen om iedere maand tussen de 30 en 50 cds te kopen...
Zonde van het geld, maar goed...
* denotes required fields.