MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Platenzaken

zoeken in:
OldRottenhat schreef:

En bezoekje aan Amsterdam valt of staat natuurlijk niet met alleen het aanbod van FAME. Er zijn nog zat andere platenzaken te bezoeken.

pssst... ze hebben ook nog een historische binnenstad, musea, concertzalen en zo nog wat andere opvulling van de openbare ruimte...

Brunniepoo schreef:
(quote)

pssst... ze hebben ook nog een historische binnenstad, musea, concertzalen en zo nog wat andere opvulling van de openbare ruimte...

O ja, daar staat me inderdaad ook iets van bij!

Zaterdag bij de nieuwe FAME geweest, behoorlijke degradatie t.o.v. de kalverstraat

MAS
Bakema NL schreef:
(quote)

Vroegah was het nog echt import en kocht je het bij Attalos op de Overtoom bijvoorbeeld......ik heb nog wel lp's gekocht toen voor 40 gulden in de import.

Voor een mooie vinyl uitgave ben ik nog wel bereid om 20 euro te betalen in een winkel. Voor een CD die overal op internet voor de helft van het geld te krijgen is echter niet meer.

Ponty Mython
Musichiel schreef:
Zaterdag bij de nieuwe FAME geweest, behoorlijke degradatie t.o.v. de kalverstraat

Jammer om te moeten horen. Een degradatie qua aanbod?

zeker pop/rock is gekrompen er zonde.. Het is nu meer 5 losse freerecordsops b ij elkaar....

Was ik al een beetje bang voor.

MAS
Is er nog wel (hiphop) vinyl bij de nieuwe FAME?

Igg zijn ze gestopt met wereldmuziek las ik

Ponty Mython
Alles zit nu toch in die kelder waar een decennia terug de Virgin Megastore zat?

Casartelli (moderator)
Als vaste klant van de Fame ontving ik enkele dagen terug een enquête in de digitale brievenbus met als onderwerp wat ik van de nieuwe Fame, "Fame Plaza" vond. Ik realiseerde me dat ik er nog niet geweest was, dus nam ik per direct een dagje vrij (gisteren) om het allemaal eens op me in te laten werken.

Ik kan me nog wat opdringerige radioreclames herinneren over een bepaald winkelcentrum in de hoofdstedelijke binnenstad. Iets van "Shopping... Magna Plaza! Fashion... Magna Plaza!" en zo ging het nog even door. Het klonk niet direct als een bestemming waar ik beslist heen moest (eerst de historische binnenstad, musea, concertzalen en zo nog wat andere opvulling van de openbare ruimte maar een keer in beide richtingen afwerken), maar toen ik hoorde dat Fame er zou heropenen, was de naam in elk geval geen totale onbekende.

Dus goed geluimd toog ik naar het pseudohistorische pand aan de achterzijde van de Dam. Via trage en smalle roltrappen met maximale tussenafstand (dit pand is duidelijk ontworpen om het funshoppen, toch Nederlands populairste vrijetijdsactiviteit, zo lang mogelijk te laten duren) ging het naar de tweede verdieping, die tegenwoordig voor pakweg 80% uit Fame bestaat. Nou, dat beloofde wat!

Om een lang verhaal niet nodeloos nog verder op te rekken: het is mij niet echt meegevallen. Ducoz' omschrijving "meer 5 losse freerecordshops bij elkaar" slaat de spijker eigenlijk griezelig goed op de kop. Zeker, er is best het een en ander uit de oude winkelopzet te herkennen, maar de verschraling van het aanbod (die de laatste jaren overigens toch al in volle gang was), is in tussentijd niet bepaald tot stilstand gekomen (nou was dat ook niet direct te verwachten, maar toch).

De fysieke opzet van de winkel hielp ook al niet echt mee: in vrijwel elk subwinkeltje was er wel ergens een ongemakkelijk passeermoment met andere klanten, omdat de architectuur van de grote plaats in een krappe passage voorzien had. Nu weet ik ook wel dat het druktetechnisch in sommige provinciesteden de hele week maandagochtend is en in Amsterdam alleen op maandagochtend, maar dan nog... het was maar een eenvoudige woensdag in februari.

Nou, ik zal eens kijken wat de enquête te melden heeft...

O ja... ze hebben een hiphophoekje en een vinylhoekje.

Ik heb nog geen mogelijkheid gehad om er naar toe te gaan....misschien aankomende maandag even. Dat het geen vooruitgang zou zijn was bij voorbaat al duidelijk natuurlijk. Dat de winkel blijft was al heel wat. Dus ik ben benieuwd, maar met bovenstaande vermeldingen en de verwachting vooraf weet ik dus wat te verwachten.....ben toch benieuwd.

Casartelli schreef:
Als vaste klant van de Fame ontving ik enkele dagen terug een enquête in de digitale brievenbus met als onderwerp wat ik van de nieuwe Fame, "Fame Plaza" vond. Ik realiseerde me dat ik er nog niet geweest was, dus nam ik per direct een dagje vrij (gisteren) om het allemaal eens op me in te laten werken.

[...]

Dus goed geluimd toog ik naar het pseudohistorische pand aan de achterzijde van de Dam.

Ik zal binnenkort ook eens gaan kijken bij de nieuwe FAME. Een achteruitgang ten opzichte van de Kalverstraat was natuurlijk te verwachten, maar ik hoop dat ik er nog altijd interessante cd's tegen zal komen. Dank in elk geval voor je verhelderende verslag.

Ik vraag me wel af waarom je het woord "pseudohistorisch" bezigt als je verwijst naar het Magna Plazapand? Als ik me niet vergis, gaat het om een oud postkantoor dat aan het einde van de 19e eeuw is gebouwd en in de jaren negentig (van de 20e eeuw) grondig is gerestaureerd en verbouwd om te dienen als winkelcentrum. Het is bovendien een Rijksmonument. We kunnen toch gewoon spreken van een historisch pand?

Casartelli (moderator)
Choconas schreef:
Ik vraag me wel af waarom je het woord "pseudohistorisch" bezigt als je verwijst naar het Magna Plazapand? Als ik me niet vergis, gaat het om een oud postkantoor dat aan het einde van de 19e eeuw is gebouwd en in de jaren negentig (van de 20e eeuw) grondig is gerestaureerd en verbouwd om te dienen als winkelcentrum. Het is bovendien een Rijksmonument. We kunnen toch gewoon spreken van een historisch pand?

Ah dat wist ik dan weer niet, zo leer je nog eens wat. Persoonlijk vond ik het geheel een wat kitscherige indruk maken; zal er een volgende keer eens door een andere bril naar kijken.

Afgelopen zondagochtend (sic!) een tijdje rondgestruind bij Rough Trade aan Brick Lane in Londen. Geweldige plek, in een oude brouwerij middenop de vrolijke markt. Bij binnenkomst een hoop vinyl, daarachter héél veel cd's, wat cassetebandjes en hifi in de verkoop. Leukste detail: links achterin de winkel stonden wat oude synthesizerachtige dingen waar iedereen lekker mee mocht spelen.

Grootste probleem: de enorme omvang. Ik was hier een beetje bij toeval beland en had geen idee waar te beginnen, wat te kopen etc. Op goed geluk een beetje door de bakken gegraven en kwam daar al zoveel moois tegen... Volgende keer dat ik in Londen ben ga ik zeker terug met een lijstje, zodat ik wat gerichter kan zoeken

Casartelli schreef:
(quote)

Ah dat wist ik dan weer niet, zo leer je nog eens wat. Persoonlijk vond ik het geheel een wat kitscherige indruk maken; zal er een volgende keer eens door een andere bril naar kijken.

Ah, ik dacht dat je bedoelde dat het destijds in een veel oudere stijl gebouwd is en vond al dat je zo goed op de hoogte was. Maar naar nu blijkt dacht je dus dat het om nieuwbouw ging met een fake "klassiek" tintje .

Casartelli schreef:

Grappig inderdaad dat je dacht dat het om Eftelingnep ging, terwijl het om een oorspronkelijk monument gaat. Wellicht dat ik het de volgende keer meer met jouw ogen bekijk.

Casartelli (moderator)
Ja ja... eentje uit de Nederlandse Unesco-top-100 zelfs, zo las ik op de onvolprezen Wikipedia.

Ponty Mython
Oh, Fame zit dus op de tweede verdieping ipv in de kelder? Hoe is het gesteld met de import? Daar hadden ze altijd een ruime keus in, zowel voor cd's als dvd's.

Dat zal wel zijn gekrompen.. afgaande op het deleeten van het obscuurder materiaal tussen de pop/rock en metal e.d.

Het lijkt wel alsof overal het metalaanbod krimpt, echt jammer!

Don Cappuccino schreef:

Dat zou niet zo slim zijn, want het metalpubliek behoort (of behoorde?) tot het meest trouwe cd kopende publiek. Althans bij mij in de winkel wel. (die winkel heeft de slag overigens ook verloren)
Maar misschien is dit dan ook wel een teken aan de wand.
Ik denk dat ik morgen even een kijkje bij de nieuwe Fame ga nemen. Hoewel mijn pijlen meer gericht op Concerto zullen zijn.

Don Cappuccino schreef:

Terwijl metaal redelijk krimpvrij is. Nee, zonder gekheid - in Utrecht verdween eerst King Karol (eigenlijk White Noise, maar King Karol werd omgedoopt in White Noise) en later ook nog White Noise - en metalheads waren echte bulk-kopers. Bij Platenmanneke/Plato voelden ze zich eerst niet echt happy. Plato en metal is nooit een goed huwelijk geweest - metal vinden de coolies daar niet zo hip

Maar ook soul, R&B, rap/hiphop en dance heeft in Utrecht fikse klappen gehad (o.a. Midtown, Kareltje).

Kareltje .... dat is pas nostalgie! Of de oude Plato met die hangbanken achterin de zaak.

Is de Plaatboef in Utrecht nog een beetje redelijk qua sortering? Ik weet alleen nog dat hij erg duur was.

Stijn_Slayer
In Arnhem is Doll House verdwenen. Vond die zaak véél te duur, maar ze hadden een heel redelijk metalaanbod dat een stuk verder ging dan de bekende namen. Kroese heeft wel e.e.a. staan aan metal. Waaghals een klein beetje en Mediamarkt nog wat (zooi).

Ik zou graag meer metal kopen, maar struikel al jaren over de prijzen.

Ponty Mython
Mjuman schreef:
(quote)

Terwijl metaal redelijk krimpvrij is. Nee, zonder gekheid - in Utrecht verdween eerst King Karol (eigenlijk White Noise, maar King Karol werd omgedoopt in White Noise) en later ook nog White Noise - en metalheads waren echte bulk-kopers. Bij Platenmanneke/Plato voelden ze zich eerst niet echt happy. Plato en metal is nooit een goed huwelijk geweest - metal vinden de coolies daar niet zo hip

Maar ook soul, R&B, rap/hiphop en dance heeft in Utrecht fikse klappen gehad (o.a. Midtown, Kareltje).

Vergeet de rock/metal/gothic kelder niet die Boudisque te bieden had toen ze nog op de oude locatie vertoefden (Drieharingenstraat?).

Stijn_Slayer schreef:
In Arnhem is Doll House verdwenen. Vond die zaak véél te duur, maar ze hadden een heel redelijk metalaanbod dat een stuk verder ging dan de bekende namen. Kroese heeft wel e.e.a. staan aan metal. Waaghals een klein beetje en Mediamarkt nog wat (zooi).

Ik zou graag meer metal kopen, maar struikel al jaren over de prijzen.

Daar is Play It Again (nieuw en 2e hands) voor in de plaats gekomen. Daar is zo af en toe wel eens iets leuks tussen te vinden, ook metal.

Over Londen gesproken, na alle HMV's afgelopen te hebben en die 2e hands rotzooi van Sister Ray en andere tentjes in Soho toch nog een beetje redelijke winkel tegengekomen in een zijstraat van Shaftsbury Avenue in het Theatre District: Fopp Records.

Thuurke schreef:
Over Londen gesproken, na alle HMV's afgelopen te hebben en die 2e hands rotzooi van Sister Ray en andere tentjes in Soho toch nog een beetje redelijke winkel tegengekomen in een zijstraat van Shaftsbury Avenue in het Theatre District: Fopp Records.

Eigen schuld, dikke bult - zat tips hier van platendraaier en andere Engelandvaarders (w.o. ondergetekende) - veel info op dit topic (Soul Jazz Records, Rough Trade) en verder, wie vraagt, hoort (en weet).

Stijn_Slayer
pjh1967 schreef:
(quote)

Daar is Play It Again (nieuw en 2e hands) voor in de plaats gekomen. Daar is zo af en toe wel eens iets leuks tussen te vinden, ook metal.

Ah, zij zaten eerst achter/naast de Bijenkorf.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:15 uur

geplaatst: vandaag om 18:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.