Muziek / Algemeen / Platenzaken
zoeken in:
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 5 januari 2013, 12:15 uur
Kroese zit echt al jaren in Arnhem en er is eigenlijk altijd wel volk in de winkel. Ik zie ze niet snel verdwijnen. Laatste maanden niet veel vinyl gekocht, vandaar dat ik ook niet zo vaak bij Waaghals ben geweest. Het aanbod aan tweedehands cd's vind ik niet zo sterk de laatste tijd en nieuw heeft Kroese toch wat meer.
0
geplaatst: 5 januari 2013, 13:42 uur
Stijn_Slayer schreef:
en er is eigenlijk altijd wel volk in de winkel
en er is eigenlijk altijd wel volk in de winkel
Dat zegt niks, dat was in Plato Rotterdam ook wel zo maar als ze niet voldoende kopen houdt het ook een keer op.
Daarbij heeft de eigenaar last van een gehoorbeschadiging en kan hij niet lang in de winkel staan en het personeel wilde of kon het niet overnemen.
Met een beetje geluk zet iemand anders het op een andere locatie voort maar ik denk niet dat er veel gegadigden zullen zijn om dat te willen doen.
Je weet het dus nooit zeker.....
0
geplaatst: 5 januari 2013, 14:01 uur
Het tegendeel is waar, Kroese heeft naast de fysieke winkels juist een uitstekend webwinkel.
0
geplaatst: 5 januari 2013, 14:12 uur
Dat was een grapje over het feit dat de mensen daar nog wel naar fysieke zaken komen blijkbaar.
0
geplaatst: 5 januari 2013, 14:23 uur
Dat weet ik, en daar haakte ik vervolgens op in. Zelf vind ik het ook nog altijd zeer aangenaam om een fysieke winkel te bezoeken, dat is toch een andere winkelbeleving dan het afstruinen van webwinkels.
0
geplaatst: 5 januari 2013, 14:48 uur
Om daar dan weer op in te haken: ik denk wel dat veel platenzaken het internet inderdaad niet goed benutten daar liggen zeker hun kansen om het misschien te overleven.
Ik heb een tijd lang bij Plato online besteld maar het ging soms wat amateuristisch (kwam je bestelling niet binnen waren ze het gewoon vergeten). Daardoor wel een leuk email contact met de beheerders als het weer eens fout ging maar dat zou niet de bedoeling moeten zijn en uiteindelijk ook daar te duur dus ben ik er mee gestopt.
Ik vind bol.com bijvoorbeeld vaak wat duur maar het gaat altijd wel perfect en als er eens iets niet helemaal jofel gaat krijg je gelijk een tegoedbon. Ze doen daar nooit moeilijk (waarmee ik niet zeg dat ze dat bij Plato wel deden trouwens).
Ik heb een tijd lang bij Plato online besteld maar het ging soms wat amateuristisch (kwam je bestelling niet binnen waren ze het gewoon vergeten). Daardoor wel een leuk email contact met de beheerders als het weer eens fout ging maar dat zou niet de bedoeling moeten zijn en uiteindelijk ook daar te duur dus ben ik er mee gestopt.
Ik vind bol.com bijvoorbeeld vaak wat duur maar het gaat altijd wel perfect en als er eens iets niet helemaal jofel gaat krijg je gelijk een tegoedbon. Ze doen daar nooit moeilijk (waarmee ik niet zeg dat ze dat bij Plato wel deden trouwens).
0
geplaatst: 5 januari 2013, 15:13 uur
aERodynamIC schreef:
Om daar dan weer op in te haken: ik denk wel dat veel platenzaken het internet inderdaad niet goed benutten, daar liggen zeker hun kansen om het misschien te overleven.
Om daar dan weer op in te haken: ik denk wel dat veel platenzaken het internet inderdaad niet goed benutten, daar liggen zeker hun kansen om het misschien te overleven.
Ik denk en hoop dat je daarin gelijk hebt. Ik vind dat Kroese op dat punt zijn zaakjes heel goed voor elkaar heeft, ik heb er al veel geslaagde bestellingen gedaan. Recent heb ik ook goede ervaringen op dit vlak met Sounds uit Venlo, trouwens.
0
geplaatst: 5 januari 2013, 23:54 uur
Mooie hoes zie ik daar rechtsonder hangen zeg.
Ik bedoel maar...
0
Ponty Mython
geplaatst: 6 januari 2013, 02:10 uur
De Free Record Shop op de Oudegracht in Utrecht is definitief gesloten, merkte ik vanmiddag. Het is in ieder geval geen groot gemis en het moest er toch eens van komen.
0
geplaatst: 7 januari 2013, 16:54 uur
Niet dat ik de losse Fame vestigingen in de Bijenkorf en Donner als echte platenzaken zou omschrijven...
Maar wat is daar aan de hand? 50% van het aanbod voor 40% uitverkoop... inkrimpen? Alweer?!
De pop/rocksectie bij Fame Bijenkorf Rotterdam is gehalveerd en de blues is weg.. staat nu verstopt tussen de jazz, wat ook bijna helemaal weg is...
Wel een hoop dvds erbij.. het zal toch niet dat ze gaan spelen op Fame? Nu de FRS langzaam verdwijnt
Maar wat is daar aan de hand? 50% van het aanbod voor 40% uitverkoop... inkrimpen? Alweer?!
De pop/rocksectie bij Fame Bijenkorf Rotterdam is gehalveerd en de blues is weg.. staat nu verstopt tussen de jazz, wat ook bijna helemaal weg is...
Wel een hoop dvds erbij.. het zal toch niet dat ze gaan spelen op Fame? Nu de FRS langzaam verdwijnt
0
Ponty Mython
geplaatst: 7 januari 2013, 19:43 uur
Ik gok dat uiteindelijk alleen de best verkopende genres zoals pop, rock, klassiek en hiphop over zullen blijven bij Fame. Dat is ook wel te begrijpen wanneer een bepaald genre weinig tot niets verkoopt en in een tijd dat steeds minder mensen naar de platenzaak gaan.
0
geplaatst: 12 januari 2013, 20:55 uur
starbright boy schreef:
Ook Plato Rotterdam is nu echt weg zag ik vandaag.
Ook Plato Rotterdam is nu echt weg zag ik vandaag.
Inderdaad ... en dat terwijl ik sinds 1 januari op 200m afstand werk

0
geplaatst: 15 januari 2013, 07:38 uur
HMV-UK is failliet.
Nu uitverkoop, waaronder ook CD's, (muziek) Blu-rays en DVD's. Bron: hmv
Met acties als:
- '2 CD's voor £ 15', da's € 9,= p. stuk
- '5 Blu-ray voor £ 30', da's € 7,20 p. stuk
Nu uitverkoop, waaronder ook CD's, (muziek) Blu-rays en DVD's. Bron: hmv
Met acties als:
- '2 CD's voor £ 15', da's € 9,= p. stuk
- '5 Blu-ray voor £ 30', da's € 7,20 p. stuk
0
geplaatst: 15 januari 2013, 08:03 uur
Hmm, gezien het bijna monopolie van HMV in het VK lijkt me dat niet zo prettig. Misschien dat een deel van de winkels nog wel een doorstart zal maken?
0
geplaatst: 15 januari 2013, 09:49 uur
BBC News - HMV music and film chain to appoint administrator - bbc.co.uk
Je kan uit het bericht wel opmaken dat ze zo goed als failliet zijn, maar helemaal concreet staat 't er niet.
Dan is dit wat conreter nieuws, dat ze over 12 maanden 60 zaken moeten sluiten(wat ook een heule hoop is..)
BBC News - HMV to close 60 stores as sales and shares slump - bbc.co.uk
Je kan uit het bericht wel opmaken dat ze zo goed als failliet zijn, maar helemaal concreet staat 't er niet.
Dan is dit wat conreter nieuws, dat ze over 12 maanden 60 zaken moeten sluiten(wat ook een heule hoop is..)
BBC News - HMV to close 60 stores as sales and shares slump - bbc.co.uk
0
geplaatst: 15 januari 2013, 10:21 uur
HMV dat 60 zaken gaat sluiten is als de FRS die er 12 - 15 zou gaan sluiten - reken het effect uit.
1,5 jaar geleden hebben de grote platenmaatschappijen HMV nog 'gered' door hen de back catalogue voortaan in consignatie te geven (eerst verkopen vóór HMV de cd betaalt). Zal eens op zoek gaan naar meer info; zal ongetwijfeld liggen aan de economische omstandigheden, plus de perceptie op cd's an sich.
1,5 jaar geleden hebben de grote platenmaatschappijen HMV nog 'gered' door hen de back catalogue voortaan in consignatie te geven (eerst verkopen vóór HMV de cd betaalt). Zal eens op zoek gaan naar meer info; zal ongetwijfeld liggen aan de economische omstandigheden, plus de perceptie op cd's an sich.
0
geplaatst: 16 januari 2013, 12:20 uur
toch heel erg van HMV, dat was een instituut met een enorm breed assortiment en diversiteit, daar is de FRS totaal niks bij.
Maar verwonderlijk is het anderzijds niet. Werd ook niet 4 jaar terug gezegd dat de cd in 2012 passe zou zijn?
Maar verwonderlijk is het anderzijds niet. Werd ook niet 4 jaar terug gezegd dat de cd in 2012 passe zou zijn?
0
geplaatst: 16 januari 2013, 21:15 uur
Zaterdag opent er een platenzaak in Amsterdam die alleen vinyl gaat verkopen:
https://www.facebook.com/eardrumbuzzamsterdam
(ongeveer een kwartier lopen van het station schat ik)
https://www.facebook.com/eardrumbuzzamsterdam
(ongeveer een kwartier lopen van het station schat ik)
0
geplaatst: 20 januari 2013, 18:22 uur
Mjuman schreef:
HMV dat 60 zaken gaat sluiten is als de FRS die er 12 - 15 zou gaan sluiten - reken het effect uit.
Dit staat nu op HMV site: HMV dat 60 zaken gaat sluiten is als de FRS die er 12 - 15 zou gaan sluiten - reken het effect uit.

0
geplaatst: 20 januari 2013, 19:24 uur
ben gisteren in de HMV in Southampton geweest, op het gehele assortiment geldt 25% korting en er loopt sowieso al een gewone sale, echt heel veel voor spotprijzen. De keten GAME had ook gewoon een filiaal open en die waren een hele tijd terug ook in deze situatie.
Maar het issue was wel te zien: de hele begane grond wordt gebruikt voor DVD's en wii/games/ipod zooi, snoep, boeken, de cd's waren in de benedenverdieping
Maar het issue was wel te zien: de hele begane grond wordt gebruikt voor DVD's en wii/games/ipod zooi, snoep, boeken, de cd's waren in de benedenverdieping
0
geplaatst: 20 januari 2013, 20:07 uur
Ik ga het toch eens hardop zeggen: Ik heb de indruk dat Free Record Shop (incl. Fame) als geheel op de afgrond aan het afstevenen is. De ene na de andere winkel sluit. Om de haverklap is er uitverkoop. Er wordt gerommeld met voorraden (heb de indruk dat de totale voorraad kleiner wordt). En de grote baas is een tijdje geleden opgestapt. De webshop is al een tijdje volledig uitbesteed.
Het zou me niet verbazen als ze binnen nu en een jaar of twee niet meer bestaan.
Het zou me niet verbazen als ze binnen nu en een jaar of twee niet meer bestaan.
0
geplaatst: 20 januari 2013, 20:41 uur
Krijg sowieso het idee dat de meesten hier niet eens opa meer hoeven te worden om te kunnen vertellen "toen ik vroeger in de winkel nog boeken, kleding, cd's, schoenen en wijn kocht".
0
geplaatst: 20 januari 2013, 20:44 uur
FRS gaat zich meer focussen op elektronica, het cd-aanbod wordt inderdaad steeds minder. Hetzelfde geldt trouwens voor Mediamarkt. De platenzaken zoals Velvet zullen wel blijven bestaan.
Ik heb ook niks met online bestellen. Niks leuker dan een plaat te kopen en daarover met de verkoper een leuk gesprek te hebben.
Bij de HMV in Londen vond ik het muziekaanbod verrassend breed. De metalsectie was zeker weten 4 keer groter dan het complete cd-aanbod bij de lokale FRS.
Ik heb ook niks met online bestellen. Niks leuker dan een plaat te kopen en daarover met de verkoper een leuk gesprek te hebben.
Bij de HMV in Londen vond ik het muziekaanbod verrassend breed. De metalsectie was zeker weten 4 keer groter dan het complete cd-aanbod bij de lokale FRS.
0
geplaatst: 20 januari 2013, 20:46 uur
Don Cappuccino schreef:
FRS gaat zich meer focussen op elektronica, het cd-aanbod wordt inderdaad steeds minder. Hetzelfde geldt trouwens voor Mediamarkt. De platenzaken zoals Velvet zullen wel blijven bestaan.
We spreken elkaar nog wel eens, in a future near you - may the force be with you

0
geplaatst: 20 januari 2013, 20:50 uur
Alles valt te relativeren. Ik sprak vroeger met een handvol vrienden over de nieuwste albums. Het merendeel had een andere smaak dus dat liet ik maar.
Hier op Musicmeter kan je dagelijks met ik weet niet hoe veel muzikale vrienden 'gesprekken voeren' die toch heel wat mooie tips opleveren van tijd tot tijd
Hier op Musicmeter kan je dagelijks met ik weet niet hoe veel muzikale vrienden 'gesprekken voeren' die toch heel wat mooie tips opleveren van tijd tot tijd

0
geplaatst: 20 januari 2013, 21:34 uur
Als ik alles wat ik online had gekocht nu moest verwijderen, zou mijn verzameling meer dan gehalveerd worden - aan de andere kant, als ik ervoor terugkreeg wat ik ervoor betaald heb, zou ik waarschijnlijk een aardige tweedehandse middelklasser kunnen aanschaffen.
Maar, zo luidt de hamvraag, wat heb je aan een auto als je geen leuke cd's hebt om erin te draaien? De ergste taakstraf die ik me kan voorstellen is twee jaar luisteren naar Q-Music of Sky of andere meuk - ga je vanzelf Vincent van Gogh in stereo spelen, de echte - niet die van Don (Maclean).
Maar, zo luidt de hamvraag, wat heb je aan een auto als je geen leuke cd's hebt om erin te draaien? De ergste taakstraf die ik me kan voorstellen is twee jaar luisteren naar Q-Music of Sky of andere meuk - ga je vanzelf Vincent van Gogh in stereo spelen, de echte - niet die van Don (Maclean).
0
geplaatst: 20 januari 2013, 22:26 uur
Don Cappuccino schreef:
FRS gaat zich meer focussen op elektronica
FRS gaat zich meer focussen op elektronica
Ze proberen wat met koptelefoontjes, maar ik heb zeker niet de indruk dat dat loopt (en de allerhipste in bepaalde kringen hebben ze niet) en in sommige winkels kun je je telefoonabonnement regelen, net als op 400 andere plekken in de stad en nog eens heel veel online. Verder loopt de CD voorraad al 15 jaar terug, maar nu heb ik het gevoel dat dat voor de complete voorraad geldt. Zeker ook voor DVD's en randzaken.
En van de Velvetachtige zaken is driekwart al weg.
0
geplaatst: 20 januari 2013, 22:28 uur
Mjuman schreef:
Maar, zo luidt de hamvraag, wat heb je aan een auto als je geen leuke cd's hebt om erin te draaien? .
Maar, zo luidt de hamvraag, wat heb je aan een auto als je geen leuke cd's hebt om erin te draaien? .
Dan sluit je je smartphone aan en ga je spotify afspeellijsten draaien.

0
geplaatst: 20 januari 2013, 22:50 uur
Ik denk dat alle Free Record Shops weg zijn eind 2013/ half 2014.
Ik zie ze in grootte gatale sluiten, en aan de lopende band.
Alles wat zij nu willen verkopen loopt toch voor geen sodemieter. In veel gevallen zit er gewoon een Mediamarkt of iets vergelijkbaars in de buurt waar ze een groter assortiment aan Headphones en andere hippe zooi hebben en goedkoper dan de FRS kan bieden.
Ik denk dat het geld wordt ingezet op de kleinere vestigingen van Fame. Mede doordat die vaak in een Bijenkorft (of een Selexyz) zitten hebben ze dat publiek ook wat daar langs of doorheen loopt.
Daarnaast is het oppervlak kleiner dan de gemiddelde FRS en hoeven ze dus geen oppervlakte te vullen met CDs en DVDs. Ik weet niet of het goedkoper is dan een los winkelpand, maar ze beperken zich zo wel tot een beperkt aantal vestigingen wat een hoop losten zal schelen. Wie komt er uberhaupt nog bij de FRS?
Fame krimpt ook nog steeds, ze hebben in Rotterdam zowel in de Bijenkorf als in de Selexyz 40% korting op het halve assortiment, daar kan je ook geen pijl op trekken. Ze zullen die gaten vast niet gaan opvullen met nieuwe spannende dingen....
Wel hebben ze in de Selexyz een grootte klassiek afdeling, voor de gene die daar in zijn geinteresseert is dat wel een plus omdat dat eigenlijk de enige zaak is waar je behoorlijke titels nieuw kan kopen. De Plaatboef heeft ook wel een aardige klassiekafdeling, maar die is op dat gebeid iewat wisselvallig qua titels(allemaal 2e hands dus het hangt af van wat de klant komt verkopen).
Ik zal er geen traan om laten als ik gelijk krijg, al zou het voor Nederland wel weer een verlies zijn..
Ik zie ze in grootte gatale sluiten, en aan de lopende band.
Alles wat zij nu willen verkopen loopt toch voor geen sodemieter. In veel gevallen zit er gewoon een Mediamarkt of iets vergelijkbaars in de buurt waar ze een groter assortiment aan Headphones en andere hippe zooi hebben en goedkoper dan de FRS kan bieden.
Ik denk dat het geld wordt ingezet op de kleinere vestigingen van Fame. Mede doordat die vaak in een Bijenkorft (of een Selexyz) zitten hebben ze dat publiek ook wat daar langs of doorheen loopt.
Daarnaast is het oppervlak kleiner dan de gemiddelde FRS en hoeven ze dus geen oppervlakte te vullen met CDs en DVDs. Ik weet niet of het goedkoper is dan een los winkelpand, maar ze beperken zich zo wel tot een beperkt aantal vestigingen wat een hoop losten zal schelen. Wie komt er uberhaupt nog bij de FRS?

Fame krimpt ook nog steeds, ze hebben in Rotterdam zowel in de Bijenkorf als in de Selexyz 40% korting op het halve assortiment, daar kan je ook geen pijl op trekken. Ze zullen die gaten vast niet gaan opvullen met nieuwe spannende dingen....

Wel hebben ze in de Selexyz een grootte klassiek afdeling, voor de gene die daar in zijn geinteresseert is dat wel een plus omdat dat eigenlijk de enige zaak is waar je behoorlijke titels nieuw kan kopen. De Plaatboef heeft ook wel een aardige klassiekafdeling, maar die is op dat gebeid iewat wisselvallig qua titels(allemaal 2e hands dus het hangt af van wat de klant komt verkopen).
Ik zal er geen traan om laten als ik gelijk krijg, al zou het voor Nederland wel weer een verlies zijn..
* denotes required fields.