Muziek / Algemeen / Platenzaken
zoeken in:
0
geplaatst: 4 januari 2013, 13:06 uur
Free Record Shop in Den Haag (Lange Poten) is ook weg. Was niet echt duidelijk aangekondigd ofzo...
Enige adres voor Ticketservice-kaarten in Den Haag is nu bij mijn weten de FRS op het station.
Sowieso heeft (had) Den Haag nu echt een treurig aanbod aan platenzaken, een grote stad (dorp) echt onwaardig.
Enige adres voor Ticketservice-kaarten in Den Haag is nu bij mijn weten de FRS op het station.
Sowieso heeft (had) Den Haag nu echt een treurig aanbod aan platenzaken, een grote stad (dorp) echt onwaardig.
0
geplaatst: 4 januari 2013, 14:01 uur
Brunniepoo schreef:
Gaat voor alle grote steden in Nederland en België op maar we moeten ook geen krokodillentranen huilen natuurlijk want als je alleen al in dit topic ziet dat zelfs echt grote muziekliefhebbers die alles nog graag kopen (en we zijn tegenwoordig een minderheid) nu voor hun portemonnee kiezen en via internet bestellen dan is dat een logisch gevolg.
Ik vind het ook niet leuk want ik stapte nog steeds graag een cd-zaak binnen maar ik kwam nog maar zelden met een gekochte cd naar buiten.
Erger vind ik de teloorgang van Rotterdam als concertstad, dat is zo'n grote stad pas onwaardig.
Nu met de Ziggodome kunnen we Ahoy ook afschrijven en mag je voortaan alleen nog maar naar Amsterdam.
Ik hoop dat Rotown het blijft redden maar dat is dan gelijk zo'n beetje alles daar (buiten wat los georganiseerde optredens in de Schouwburg of de Doelen).
0
geplaatst: 4 januari 2013, 14:24 uur
Ja, Ahoy lijkt vandaag de dag alleen nog maar geschikt voor Frans Bauer of Kabouter Plop, geloof niet dat daar nog veel fatsoenlijks wordt geprogrammeerd. Wat een treurnis 
/edit: eens even het programma voor 2013 bekeken. Schijnt vooral populair te zijn voor uitgebreide muziekevenementen waarvan het NSJF de enige boeiende is. Verder meuk als Vrienden van Amstel, Studio 100 Zomerfestival (incl. die kabouter neem ik aan), Night of the Proms, Nacht van Oranje (jawel, met Fransje Bauer), KidsPlanet (met niemand minder dan Yes-R).
Dat wordt nooit meer wat met Ahoy dus...

/edit: eens even het programma voor 2013 bekeken. Schijnt vooral populair te zijn voor uitgebreide muziekevenementen waarvan het NSJF de enige boeiende is. Verder meuk als Vrienden van Amstel, Studio 100 Zomerfestival (incl. die kabouter neem ik aan), Night of the Proms, Nacht van Oranje (jawel, met Fransje Bauer), KidsPlanet (met niemand minder dan Yes-R).
Dat wordt nooit meer wat met Ahoy dus...
0
geplaatst: 4 januari 2013, 14:52 uur
aERodynamIC schreef:
Gaat voor alle grote steden in Nederland en België op
(quote)
Gaat voor alle grote steden in Nederland en België op
Over de gehele linie wordt het natuurlijk sowieso minder, maar eigenlijk beschikt Den Haag (al tijden) niet eens over één winkel met een goed nieuwaanbod. Echt niet vergelijkbaar met Amsterdam of Rotterdam.
0
geplaatst: 4 januari 2013, 14:56 uur
aERodynamIC schreef:
Gaat voor alle grote steden in Nederland en België op maar we moeten ook geen krokodillentranen huilen natuurlijk want als je alleen al in dit topic ziet dat zelfs echt grote muziekliefhebbers die alles nog graag kopen (en we zijn tegenwoordig een minderheid) nu voor hun portemonnee kiezen en via internet bestellen dan is dat een logisch gevolg.
Dat laatste klopt, maar vergeleken met Amsterdam, Rotterdam en Utrecht waar het nog goed muziekshoppen is komt Den Haag er echt wel heel bekaaid vanaf.
edit: Wouter was me voor.
0
geplaatst: 4 januari 2013, 16:02 uur
Brunniepoo schreef:
Free Record Shop in Den Haag (Lange Poten) is ook weg. Was niet echt duidelijk aangekondigd ofzo...
Helemaal mee eens, het aanbod van platenzaken is inmiddels abominabel te noemen voor een stad met meer dan een half miljoen inwoners. De schreeuwerige MediaMarkt, een magere FAME in de Bijenkorf en een aantal kleinere platenzaken met een beperkt aanbod, dat is het wel zo'n beetje.
Er zit helemaal geen Free Record Shop meer in het centrum van Den Haag (even afgezien van dat winkeltje op Centraal Station). Enkele maanden voordat de FRS op Lange Poten verdween, is de Van Leest/FRS in de Spuistraat ook ineens verdwenen. De FRS in de Venestraat was al wat langer uit het straatbeeld verdwenen.
Ticketservice-kaarten kun je verder (naast de FRS op CS) overigens nog wel bij het Haags Uitburo halen of bij FRS in Haagse buitenwijken of randgemeenten (Leyweg, Leidschendam, Rijswijk). Maar via internet is wel net zo handig, lijkt me.
0
geplaatst: 4 januari 2013, 16:09 uur
Choconas schreef:
Ticketservice-kaarten kun je verder (naast de FRS op CS) overigens nog wel bij het Haags Uitburo halen of bij FRS in Haagse buitenwijken of randgemeenten (Leyweg, Leidschendam, Rijswijk).
Ticketservice-kaarten kun je verder (naast de FRS op CS) overigens nog wel bij het Haags Uitburo halen of bij FRS in Haagse buitenwijken of randgemeenten (Leyweg, Leidschendam, Rijswijk).
Thanks, ga ik de volgende keer proberen!
0
geplaatst: 4 januari 2013, 17:40 uur
Toch zit er in Den Haag één echt wel meer dan geweldige platenzaak in de Boekhorststraat: Vinyl Grove. Het getuigt van gore lef om in deze tijd een winkel te beginnen die alleen vinyl verkoopt, en dan ook nog in die straat. Het genre-aanbod is beperkt (voor electronic hoef je er niet te komen bijvoorbeeld) maar binnen de genres rock (inclusief subgenres als -indie, -post, -hard), jazz en afro is de selectie echt goed. Toffe eigenaar ook, die je altijd wel een bakje koffie schenkt.
Verder houdt het niet over in 070. Het verdwijnen van de grote Plato in de Schoolstraat was een aderlating voor het brede aanbod, maar echt rouwig ben ik nog om het verdwijnen van LaLaLand. Den Haag begint muzikaal gezien echt dood te gaan, op een tof festival als State-X liepen ook veel te weinig bezoekers rond en de verdere programmering van het Paard is een aanfluiting.
Verder houdt het niet over in 070. Het verdwijnen van de grote Plato in de Schoolstraat was een aderlating voor het brede aanbod, maar echt rouwig ben ik nog om het verdwijnen van LaLaLand. Den Haag begint muzikaal gezien echt dood te gaan, op een tof festival als State-X liepen ook veel te weinig bezoekers rond en de verdere programmering van het Paard is een aanfluiting.
0
geplaatst: 4 januari 2013, 17:55 uur
Als het je een troost kan zijn: emigreren naar Utrecht is ook geen reële optie sinds het verdwijnen van Da Capo - het winkeldeel staat thans geheel leeg ("te huur") en zowel winkel/aanbod als eigenaar zijn sadly missed.
Plato: do I need to say more; Grammofoonwinkel voor de sm-diehards onder ons en Xango resteren er dan nog; FRS kom ik alleen voor aanbieding-dvd's en Mediamarkt: wat een rotassortiment
Plato: do I need to say more; Grammofoonwinkel voor de sm-diehards onder ons en Xango resteren er dan nog; FRS kom ik alleen voor aanbieding-dvd's en Mediamarkt: wat een rotassortiment

0
geplaatst: 4 januari 2013, 18:37 uur
itchy schreef:
Den Haag begint muzikaal gezien echt dood te gaan, op een tof festival als State-X liepen ook veel te weinig bezoekers rond en de verdere programmering van het Paard is een aanfluiting.
Den Haag begint muzikaal gezien echt dood te gaan, op een tof festival als State-X liepen ook veel te weinig bezoekers rond en de verdere programmering van het Paard is een aanfluiting.
Qua concerten zit je in A'dam, Utrecht en ook Rotterdam een stuk beter inderdaad. Het dieptepunt was voor mij toch wel Vladislav Delay voor een man of 5 in de grote zaal van Het Paard. En bij Lindstrom stonden er op een festival ook nog maar een man of 15 in de grote zaal.
Nu weet ik dat het in Rotterdam ook niet alles is, maar daar zijn toch wel heel regelmatig leuke concerten in Ro-town, De Unie e.d.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 4 januari 2013, 18:55 uur
Het assortiment neemt in Arnhem bijna met de week zichtbaar af. Elke keer als ik er ben, is er weer een schap met cd's uitgeruimd.
Niet dat ik zo dol ben op de Mediamarkt, maar af en toe valt er wel eens een leuk koopje te scoren.
0
geplaatst: 4 januari 2013, 19:04 uur
De tijd van koopjes bij de Mediamarkt ligt al ver achter ons. Ik kocht daar vroeger ook wel omdat het echt goedkoop was maar nu zijn ze gewoon duur.
Het was toen ze nieuw in Rotterdam waren gewoon een leuke stunt: laat de bezoekers helemaal door naar boven lopen zodat ze door de hele zaak wandelen. Het was een leuk lokkertje al die goedkopen cd's. Later werden het meer dvd's en nu zijn ze naar beneden gegaan qua etage en de prijzen zijn gelijkwaardig aan die van een freerecord of bol.com.
Het was toen ze nieuw in Rotterdam waren gewoon een leuke stunt: laat de bezoekers helemaal door naar boven lopen zodat ze door de hele zaak wandelen. Het was een leuk lokkertje al die goedkopen cd's. Later werden het meer dvd's en nu zijn ze naar beneden gegaan qua etage en de prijzen zijn gelijkwaardig aan die van een freerecord of bol.com.
0
geplaatst: 4 januari 2013, 19:16 uur
Die ene zaak in Den Haag, niet heel ver van de Bijenkorf vandaan, met al die plakkaten met cynische opmerkingen tegen de wanden (ben naam van zaak even kwijt), is die er nog? Ik heb op Google Images even naar LaLaLand gezocht, maar die lijkt het niet te zijn.
En de Plaatboef, en die zaak die er in ieder geval een maand of vier geleden - de laatste keer dat ik in Den Haag was - nog tegenover zat (Empire Records)?
Aangezien hier zo geklaagd wordt, lijkt het zowaar alsof minimaal één van deze drie ook al weg is.
En de Plaatboef, en die zaak die er in ieder geval een maand of vier geleden - de laatste keer dat ik in Den Haag was - nog tegenover zat (Empire Records)?
Aangezien hier zo geklaagd wordt, lijkt het zowaar alsof minimaal één van deze drie ook al weg is.

0
geplaatst: 4 januari 2013, 19:55 uur
Neuh, zijn er alle drie nog (en je bedoelt Spui Records, vermoed ik).
Maar Spui Records heeft een heel vaag assortiment en de Plaatboef heb ik nou ook nooit echt een topper gevonden (al koop ik er geregeld wat). Empire is wel tof.
Maar Spui Records heeft een heel vaag assortiment en de Plaatboef heb ik nou ook nooit echt een topper gevonden (al koop ik er geregeld wat). Empire is wel tof.
0
geplaatst: 4 januari 2013, 20:04 uur
tnf schreef:
Ik heb op Google Images even naar LaLaLand gezocht, maar die lijkt het niet te zijn.
Ik heb op Google Images even naar LaLaLand gezocht, maar die lijkt het niet te zijn.
Van deze 3 zit LaLaLand in LaLaLand. Die Plaatboef is wel groot, maar heeft voornamelijk meuk en de man die altijd achter de toonbank staat is een chagrijn. Empire vind ik nooit iets van mijn gading.
0
geplaatst: 4 januari 2013, 20:16 uur
Herkenbare typering van de Plaatboef.
Spui Records is ook wel een maf zaakje. Ik ben er wel eens binnen gelopen in mijn lunchpauze. Ze hadden er zelfs een schimmige afdeling "natuurfilms" (dat noemden ze dan ook zo, geloof ik). Vast allemaal uit de jaren '70, want zo'n indruk maakte de rest van het assortiment wel op me. Behoorlijk oubollig allemaal.
Spui Records is ook wel een maf zaakje. Ik ben er wel eens binnen gelopen in mijn lunchpauze. Ze hadden er zelfs een schimmige afdeling "natuurfilms" (dat noemden ze dan ook zo, geloof ik). Vast allemaal uit de jaren '70, want zo'n indruk maakte de rest van het assortiment wel op me. Behoorlijk oubollig allemaal.
0
geplaatst: 4 januari 2013, 20:19 uur
'Oubollig' is een uitstekende classificatie inderdaad.
Enige wat wel aardig is, is de hoeveelheid Immortal(achtige)-releases die ze daar vaak hebben. Als je daarin geïnteresseerd bent uiteraard...
Verder is het een beetje het assortiment dat je ook wel op de markt ziet (maar daar komt die zaak oorspronkelijk ook vandaan meen ik): vaag en te duur.
Enige wat wel aardig is, is de hoeveelheid Immortal(achtige)-releases die ze daar vaak hebben. Als je daarin geïnteresseerd bent uiteraard...
Verder is het een beetje het assortiment dat je ook wel op de markt ziet (maar daar komt die zaak oorspronkelijk ook vandaan meen ik): vaag en te duur.
0
sxesven
geplaatst: 4 januari 2013, 20:59 uur
tnf bedoelt Spui Records inderdaad, vreemd en oubollig zaakje ja. Wel de moeite waard voor de jazzsectie waar je nog wel eens leuke koopjes kunt vinden, voor de rest niet veel soeps.
Lalaland is wel echt een gemis, leuke zaak was dat. Echt heel jammer dat die weg is. Heb sindsdien ook Den Haag niet meer enkel voor platenbusiness (= platenzaken, hehe) bezocht.
Lalaland is wel echt een gemis, leuke zaak was dat. Echt heel jammer dat die weg is. Heb sindsdien ook Den Haag niet meer enkel voor platenbusiness (= platenzaken, hehe) bezocht.
0
geplaatst: 4 januari 2013, 21:05 uur
Spui Records is een megavage zaak, waar je echter wel af en toe eens naar binnen moet lopen, zodat je de kans hebt om met Heroes van Bowie voor 1 euro naar buiten te lopen, of met wat ECM- en Rune Grammofonmateriaal voor een habbekrats (allemaal nieuw). Dat moet je echter wel eerst zien te vinden tussen de Imca Marina- en schlagercd's. Hoe het kan... ik weet het niet maar ik lach me rot. Bovengenoemde vondsten doe ik daar wel steeds minder, overigens.
0
geplaatst: 4 januari 2013, 21:15 uur
herman schreef:
Het dieptepunt was voor mij toch wel Vladislav Delay voor een man of 5 in de grote zaal van Het Paard.
Het dieptepunt was voor mij toch wel Vladislav Delay voor een man of 5 in de grote zaal van Het Paard.
Als ik dat niet over het hoofd had gezien waren er een man of 6 geweest

0
geplaatst: 4 januari 2013, 21:16 uur
Ik vertel steeds minder waar ik m'n échte vondsten doe, enerzijds kan zo'n zaak zo maar gone tomorrow zijn, anderzijds wil ik er niet teveel van die MuMefreaks heen loodsen en dat heeft ook weer twee redenen, concurrentie én risico (schrik) vermijden - per slot van rekening meeting MuMe folks in real life - holy Moly, gaarne alleen op het einde van de week 

0
geplaatst: 4 januari 2013, 21:28 uur
aERodynamIC schreef:
De tijd van koopjes bij de Mediamarkt ligt al ver achter ons. Ik kocht daar vroeger ook wel omdat het echt goedkoop was maar nu zijn ze gewoon duur.
Dat 'gewoon duur' vind ik ook wel weer meevallen maar de reguliere prijs van een nieuwe cd zal ongetwijfeld niet de laagst mogelijke zijn. Wel had ik altijd het idee dat de prijzen van cd's bij de MM altijd wat eerder naar beneden gingen dan bij andere ketens, maar wellicht is dat eigenlijk helemaal niet (meer) zo.
De hoeveelheid budgettitels en de kortingsacties kunnen de Mediamarkt wel interessant maken maar dat ligt dan dus sterk aan de vestiging. Ik kom eigenlijk alleen voor mijn lol bij de vestiging in Alexandrium, bij de meeste anderen vind ik het assortiment te oninteressant.
0
geplaatst: 4 januari 2013, 21:44 uur
aERodynamIC schreef:
Ik vind het ook niet leuk want ik stapte nog steeds graag een cd-zaak binnen maar ik kwam nog maar zelden met een gekochte cd naar buiten.
Erger vind ik de teloorgang van Rotterdam als concertstad, dat is zo'n grote stad pas onwaardig.
Nu met de Ziggodome kunnen we Ahoy ook afschrijven en mag je voortaan alleen nog maar naar Amsterdam.
Ik hoop dat Rotown het blijft redden maar dat is dan gelijk zo'n beetje alles daar (buiten wat los georganiseerde optredens in de Schouwburg of de Doelen).
(quote)
Dat is het hem inderdaad. Ik wil liefst gewoon in een winkel kopen. Maar heb me bijna volledig toegelegd op online kopen. Ten eerste vanwege het aanbod...ik vind nog zelden in een winkel hetgeen ik zou willen aanschaffen. En ten tweede ook nog eens de prijs. Want natuurlijk kan ik ook op de winkelmeneer afstappen en hem vragen de niet door mij gevonden cd's te bestellen...om daarna een rolberoerte te krijgen van de daarmee gepaard gaande kosten.
Zo liep ik laatst nog eens de fame binnen, om zonder aankoop het pand maar weer te verlaten.
Mediamarkt vind ik al helemaal een dramatisch zwaar overgewaardeerde winkel, zeker wat muziek betreft. Maar zoals gezegd, hangt van de vestiging af. Nu kom ik wel eens in beide vestigingen in Amsterdam (dit jaar wellicht een 3e in Osdorp) en heb alleen die 2 dus als referentie.
0
geplaatst: 4 januari 2013, 23:14 uur
Deze week nog even bij Kroese geweest in Arnhem. Nog steeds een leuk aanbod en qua prijzen prima! 1 keer per jaar zo ongeveer even in Arhhem om te shoppen. Ben benieuwd of deze leuke winkel er volgend jaar nog zal zijn..
0
geplaatst: 4 januari 2013, 23:19 uur
Verwacht het wel; Kroese Nijmegen loopt in ieder geval nog goed.
0
geplaatst: 4 januari 2013, 23:22 uur
Misschien werkt internet in het oosten van het land niet zo goed

0
geplaatst: 4 januari 2013, 23:45 uur
Zit er nu weer achter en doet het ook hier prima, Eric.
Volgende keer als je in Arnhem of Nijmegen komt vooral De Waaghals checken. Zoveel MuMe proof CD's en vinyl per vierkante meter kom je nergens anders tegen. Ik heb me jarenlang op platenbeurzen suf gezocht naar moeilijk verkrijgbaar vinyl, bij De Waaghals staat 't gewoon het hele jaar door in de bakken. De CD collectie is niet super groot, maar af en toe denk ik wel eens dat ze MuMe als referentie voor hun aankoopbeleid hanteren. Sinds ik De Waaghals ken, kom ik nooit meer bij Kroese.
Volgende keer als je in Arnhem of Nijmegen komt vooral De Waaghals checken. Zoveel MuMe proof CD's en vinyl per vierkante meter kom je nergens anders tegen. Ik heb me jarenlang op platenbeurzen suf gezocht naar moeilijk verkrijgbaar vinyl, bij De Waaghals staat 't gewoon het hele jaar door in de bakken. De CD collectie is niet super groot, maar af en toe denk ik wel eens dat ze MuMe als referentie voor hun aankoopbeleid hanteren. Sinds ik De Waaghals ken, kom ik nooit meer bij Kroese.
0
geplaatst: 4 januari 2013, 23:50 uur
Ik ben niet zo lang geleden nog bij Kroese in Arnhem geweest. Leuke zaak.
0
geplaatst: 5 januari 2013, 04:02 uur
Ik bedoelde in m'n eerdere post inderdaad Spui Records. Bedankt. 
De wat ouderwetse sfeer daarbinnen vond ik wel leuk.
En bij De Waaghals in Nijmegen hebben ze de cd's recentelijk van de bovenverdieping weggehaald, ik snuffelde juist dáár graag. Bah.
*koopt geen vinyl, moet er ondanks de warme klank werkelijk niet aan denken*

De wat ouderwetse sfeer daarbinnen vond ik wel leuk.
En bij De Waaghals in Nijmegen hebben ze de cd's recentelijk van de bovenverdieping weggehaald, ik snuffelde juist dáár graag. Bah.

*koopt geen vinyl, moet er ondanks de warme klank werkelijk niet aan denken*
0
geplaatst: 5 januari 2013, 09:05 uur
Volgende keer als je in Arnhem of Nijmegen komt vooral De Waaghals checken. Zoveel MuMe proof CD's en vinyl per vierkante meter kom je nergens anders tegen.
Waaghals cd - & lp-speciaalzaak (zie ook jaarlijstjes)In Nijmegen vind je daarnaast Vinylarchief.com met een bijzonder ruim assortiment 2ehands vinyl en (niet hun specialiteit) cd's
* denotes required fields.