menu

Muziek / Algemeen / Platenzaken

zoeken in:
avatar van Mjuman
buckingham schreef:
Erg rustig op platenzakengebied
Ik hoop de komende week weer even wat Mediamarkten en Saturns mee te nemen rond Berlijn. En dan niet de bekenden in het Centrum, maar meer die in de buitenwijken. Ook hoop ik in Potsdam even bij een van beide te kunnen kijken. Ik moet de eerste Duitse vestiging nog verlaten zonder wat te hebben gescoord


Man d'r zijn zulke mooie platenzaken in Berlijn - in 1, 4 en 7 kan ik wel wat duiten stuk slaan - dat je dan uitgerekend naar die rampzaken gaat

The 15 Best Record Shops in Berlin - foursquare.com

avatar van buckingham
Haha.... ieder zijn eigen Mjuman!
Ik ben allang blij dat er in Duitsland bij de Saturn en Mediamarkt een mooi aanbod is en het lekker sneupen is en spotgoedkoop. Kan in Nederland bijna nergens meer.

avatar van Mjuman
buckingham schreef:
Haha.... ieder zijn eigen Mjuman!
Ik ben allang blij dat er in Duitsland bij de Saturn en Mediamarkt een mooi aanbod is en het lekker sneupen is en spotgoedkoop. Kan in Nederland bijna nergens meer.


Geen idee - dat "sneupen" klinkt mij trouwens verdacht veel in de oren als iets waar je toch hulp bij moet zoeken - we hebben regelmatig kleine platenbeurzen, check de site van dynamite. en halfjaarlijks de grote (in Utrecht - per trein goed bereikbaar vanuit Friesland en Groningen, geen inreisvisum nodig) en daar zie ik toch veel mensen van allerlei kaliber rondlopen, (van rockers tot feeënmeisjes) en flinke aankopen doen - misschien zijn die ook wel aan het "sneupen", maar dat durf ik niet te vragen, bang dat dat sneupvirus overdraagbaar is.

Maar goed er is een deel van het land waar sinterklaaswinkelen "klotteren" wordt genoemd en bij dat woord heb ik ook een associatie van regenpak aantrekken en rubberlaarzen dragen

avatar van buckingham
I know, Mjuman! Platenbeurzen kom ik ook wel eens en ook in Utrecht ben ik wel geweest. Leuk, maar ook veel te veel 2e hands spul en teveel mensen die pretenderen 'verstand van muziek' te hebben en praatjes met je aan proberen te knopen over de goeie ouwe tijd enz... Ik hou daar niet zo van.
Laat mij maar lekker neuzen tussen het meer 'commerciële' spul, mooi geplastificeerd en leuke prijzen. En mooi dat nog kan in Duitsland.

avatar van Jester
vinylzaak 2016 | WEKELIJKSE BRON VOOR VINYL NIEUWS / JAARGANG 17 -WEEK 51 - lpvinyl.nl

Opvallend hoeveel zaken in de top uit het Oosten van het land komen, en in de Top 10 zelfs 2 uit Deventer.

avatar van Mjuman
Jester schreef:
vinylzaak 2016 | WEKELIJKSE BRON VOOR VINYL NIEUWS / JAARGANG 17 -WEEK 51 - lpvinyl.nl

Opvallend hoeveel zaken in de top uit het Oosten van het land komen, en in de Top 10 zelfs 2 uit Deventer.


Lijkt mij typisch een geval van lokalo's (a.k.a. fanboys) en mainstreamerds (a.k.a. rockies en indiejannen) are taking over. Van die hele top30 zijn er 2-3 zaken die ik leuk vindt en waar ik 2-3 p.j. kom. Dat maakt mij waarschijnlijk atypisch vinylistig

avatar van vielip
Mooie lijst! Ik ken er nog genoeg niet uit dus er vallen nog zat leuke 'uitjes' te plannen

buizen
Gelukkig staan de allermooiste platenboerderijen er niet tussen. Die zijn geheim. Juweeltjes.
Geesteren? Maar eens naar toe dan.

avatar van aERodynamIC
Mjuman schreef:
Lijkt mij typisch een geval van lokalo's (a.k.a. fanboys) en mainstreamerds (a.k.a. rockies en indiejannen) are taking over.

Lijkt me ook. Voorbeeldje: Rock Mania Records in Gouda. Schat van een gozer hoor (heel jong), terecht veel lof vanwege zijn leeftijd, leuk zaakje, maar zo'n zaak staat dan boven Demon Fuzz en Plaatboef in Rotterdam. Dat is niet eens te vergelijken qua aanbod.

Ehm??? Blijkbaar wint de schattigheids- of gunfactor het dan, want anders snap ik het niet.
Ik mis ook Plexus uit Delft in de lijst. Is aan de prijs, maar wel een zeer goed aanbod, toch echt beter dan menig zaak die in deze lijst staat (waarvan een aantal erg veel nieuwe platen verkopen en dat is het dan wel).

Altijd een beetje met de gebruikelijke korrel zout nemen, maar wel leuk voor 'de ontdek'

avatar van itchy
Handig hoor, zo'n overzichtje met platenzaken waar je eens heen kan als je in de buurt bent.

Verder totaal arbitrair, natuurlijk. Waarom zo'n stijging van 47 naar 7 van een platenzaak in Deventer? Heeft die zijn prijzen gehalveerd?
Of een keldering van 4 naar 36 van Vinyl Grove, terwijl het precies dezelfde (overigens prima) zaak is als vorig jaar?

Telamon
Rankering vindt plaats op basis van stemmen. Men zou ook direct hebben kunnen kijken naar het aantal Facebook volgers per winkel en daar een top 30 op baseren.


Zelf heb ik gestemd op Diskid, de zaak waar ik eind jaren '80 mn (2e hands) platenverzameling bij elkaar kocht. En nog steeds graag kom, paar keer per jaar. Ook de enige winkel die ik volg op Facebook.

avatar van deric raven
Waarschijnlijk zijn degene die de lijst samen stellen niet in de kelder van De Waaghals Nijmegen geweest.
Al voordat het een rage was, hadden die een geweldig aanbod, al ben ik meer van de cd's.
En het rommelige zootje van Vinylarchief heeft ook wel wat.

avatar van Venceremos
Wat doet fokking North End nog op 6. Stelletje oplichters!

avatar van dix
dix
Vandaag om 17:50 bij Plato in Groningen naar binnengelopen om de laatste van The Flaming Lips aan te schaffen. Goed idee?

De hork achter de toonbank vond van niet. De blik bij binnenkomst was al wat verstoord. Terwijl ik door de bak heen bladerde deed hij de muziek plots uit. En op weg naar de kassa begon hij de lampen uit te doen. Alsof er geen klant in de zaak was.

Dus ... Dan maar teruggezet. Om 17:55 stond ik buiten en liet hij de schuifpui zakken. Daar kom ik dus nooit meer.

avatar van vigil
Onder het motto wees blij dat je bij Plato Groningen een plaat mag kopen... kansloos!

avatar van Brunniepoo
Binnenkort ga ik naar Parijs en de laatste posts daarover zijn alweer van een behoorlijke tijd geleden. Zitten daar nog zaken die de moeite van het bezoeken waard zijn? Uitsluitend cd's, voorkeur voor tweedehands en een internationaal aanbod.

avatar van luigifort
dix schreef:
Vandaag om 17:50 bij Plato in Groningen naar binnengelopen om de laatste van The Flaming Lips aan te schaffen. Goed idee?

De hork achter de toonbank vond van niet. De blik bij binnenkomst was al wat verstoord. Terwijl ik door de bak heen bladerde deed hij de muziek plots uit. En op weg naar de kassa begon hij de lampen uit te doen. Alsof er geen klant in de zaak was.

Dus ... Dan maar teruggezet. Om 17:55 stond ik buiten en liet hij de schuifpui zakken. Daar kom ik dus nooit meer.


Ik zou ff een mail sturen naar Plato..kijken of die vent erop aangesproken wordt

avatar van lennon
Venceremos schreef:
Wat doet fokking North End nog op 6. Stelletje oplichters!


+1

avatar van deric raven
Ik heb een mindere ervaring met Sounds in Venlo, daar naar toe gebeld of ze de laatste van Bettie Serveert hadden, zouden ze voor mij apart leggen.
Ruim een half uur rijden, daar aangekomen, hadden ze deze in de tussentijd verkocht, toen was het voor mij ook wel klaar.

buizen
Brunniepoo schreef:
Binnenkort ga ik naar Parijs en de laatste posts daarover zijn alweer van een behoorlijke tijd geleden. Zitten daar nog zaken die de moeite van het bezoeken waard zijn? Uitsluitend cd's, voorkeur voor tweedehands en een internationaal aanbod.


Deze site heb je vast wat aan. Kon er goed mee de weg vinden in de hoofdstad van een ander land.
Ook even kaart (plattegrond) bij pakken, sommige zaken zitten bij elkaar in de buurt. Looproute en metroroute kun je dan beetje plannen.

avatar van vielip
Iemand ervaring met platenzaken in Southampton? Begin mei ben ik er een aantal dagen namelijk...

avatar van GrafGantz
deric raven schreef:
Ik heb een mindere ervaring met Sounds in Venlo, daar naar toe gebeld of ze de laatste van Bettie Serveert hadden, zouden ze voor mij apart leggen.
Ruim een half uur rijden, daar aangekomen, hadden ze deze in de tussentijd verkocht, toen was het voor mij ook wel klaar.


Jij rijdt ruim een half uur (enkele reis) voor een cd? In 2017?

avatar van Joshua68
GrafGantz schreef:
(quote)


Jij rijdt ruim een half uur (enkele reis) voor een cd? In 2017?

Hij woont denk ik dichter bij Nijmegen dan bij Venlo...

avatar van vigil
GrafGantz schreef:
(quote)


Jij rijdt ruim een half uur (enkele reis) voor een cd? In 2017?

Ik denk (ook gezien het assortiment daar) dat hij die cd graag wilde hebben om daarna nog eens lekker in de bakken te snuffelen. Maar daar had hij geen zin meer in (het was wel klaar) na de negatieve ervaring.

Ook in 2017 kan je nog met plezier een stukje reizen (zelfs maar liefst een heel half uur) om lekker te gaan grasduinen.

avatar van deric raven
GrafGantz schreef:
(quote)


Jij rijdt ruim een half uur (enkele reis) voor een cd? In 2017?


2016

Normaal zou ik dan inderdaad nog in de bakken gaan snuffelen, nu ben ik voor de kinderen naar de Cool Cat outlet gegaan om wat kleding te kopen.
Nijmegen is voor mij gunstiger, dan ga ik naar De Waaghals, Kroese, en soms naar Vinylarchief.

avatar van Mjuman
vigil schreef:
(quote)

Ik denk (ook gezien het assortiment daar) dat hij die cd graag wilde hebben om daarna nog eens lekker in de bakken te snuffelen. Maar daar had hij geen zin meer in (het was wel klaar) na de negatieve ervaring.

Ook in 2017 kan je nog met plezier een stukje reizen (zelfs maar liefst een heel half uur) om lekker te gaan grasduinen.


Dat apart leggen is idd een raar iets in de detailhandel. Met kleding tweemaal meegemaakt dat iets toch was verkocht - in het ene geval lag er toch nog een exemplaar (blouse voor mijn vriendin) in de winkel. Blijkbaar is de fysieke aanwezigheid van een lokale, bekende klant - voeg daarbij, ik kan het nú verkopen - toch dwingend.

De achterliggende gedachte is dan - toch vaak - waarom zou je ca 100 km rijden en brandstof verstoken als je het 1-2 dagen later in de brievenbus kunt hebben (of iets later en dan nog goedkoper). Maar daar is het antwoord al op gegeven.

Anders dan vroeger ga ik nu veel minder op pad om in 1 of 2 zaken te snuffelen. Meestal combineer ik het, ook in het geval van beurzen.

De zaken die Deric noemt, ken ik ook - Vinylarchief heeft mooi spul, maar is niet goedkoop en Waaghals heeft aardig wat modern spul (D&B, electronic) op vinyl, tweedehands.

avatar van Rufus
Ik woon zelf in Nijmegen. Maar ken alleen Kroese en Vinylarchief.
Tegenwoordig gaat mijn vrouw winkelen in Amsterdam Albert Cuyp, op de terugweg lopen we
altijd even Concerto binnen. Aardige mensen, prettige zaak.

avatar van Rufus
Mijn vrouw bezocht Vinilarchief en kocht daar een verzamel cd met licht
klassieke muziek, voor mezelf had ik Acid Mothers Temple uitgezocht.
(voor de heb).
Ze ging alleen afrekenen, ik was expres weggegaan, vol ongeloof vroeg
de verkoper aan haar of ze wel wist wat ze kocht en of het geen vergissing was.
Heel heel andere muziek.
Toch wel aardig van de verkoper.

avatar van Tony
Ga regelmatig naar Arnhem. Struinen bij De Waaghals, vooral in de 2e hands bakken staat vaak erg leuk spul, met vaak heel fijne prijzen. Hebben ze niet wat ik zoek, dan naar Kroese om mijn verlanglijstje erbij te houden, niet om te struinen, en vaak met lege handen weer naar buiten omdat ze toch weer te duur zijn. Dan maar weer een bestelling naar Dodax als het geen haast heeft of Sounds Delft als ik t de volgende dag in huis wil hebben. Dat zijn zo'n beetje mijn (beperkte?) opties.

avatar van Tony
Rufus schreef:
vol ongeloof vroeg de verkoper aan haar of ze wel wist wat ze kocht en of het geen vergissing was.


Ze zal er ook wel een beetje onnozel bij gekeken hebben, dat triggert natuurlijk.
(grapje he?)

Gast
geplaatst: vandaag om 11:25 uur

geplaatst: vandaag om 11:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.