menu

Mijn Updates +
Muziek / Algemeen / Platenzaken

zoeken in:
Misschien pureshores bedoel je die zaak in de Proosdijpassage - hoofdzakelijk vinyl, breed aanbod (niet echt mijn smaak), weinig aantrekkelijke winkel; die hebben ook het vinyl van Koning Willem (Kleine Overstraat) overgenomen; die zaak is gestopt met platen. In dezelfde straat zit nu Variaworld (ook website), met een goed aanbod, en sommige dingen prettig geprijsd: Goldfrapp (Headfirst) en laatste Garbage voor 10,- resp. 12,50/

pureshores schreef:
De Mumu's uit Deventer kunnen vast vertellen of die (troosteloze) passage in het centrum er nog is, daar zat in de 90's ook een grote platenzaak weet ik nog.

Die afschuwelijk troosteloze gelukkig hele kleine passage bestaat nog steeds, er zit een mega vinyl zaak in met duizenden titels, van mainstream tot obscure punk.
Iets verderop zit een hele goed vinyl zaak, Variaworld in de kleine overstraat en ook Plato heeft zijn deuren weer geopend.
Daarnaast nog veel kleinere vinyl winkeltjes.

devel-hunt schreef:
(quote)

Die afschuwelijk troosteloze gelukkig hele kleine passage bestaat nog steeds, er zit een mega vinyl zaak in met duizenden titels, van mainstream tot obscure punk.
Iets verderop zit een hele goed vinyl zaak, Variaworld in de kleine overstraat en ook Plato heeft zijn deuren weer geopend.
Daarnaast nog veel kleinere vinyl winkeltjes.

De zaak in de passage heet Walk inn shop. aardige eigenaar en ruim aanbod, ze hebben ook het pand ernaast erbij nu. Variaworld inderdaad ook leuk.

thanks, dat zal dan de Proosdijpassage zijn.
Binnenkort een combi dag Deventer/Zwolle in de planning.
Maar Musicshop Disc vond ik een pareltje in een vrij doodse winkelstraat

Variaworld adverteert zich ook suf op marktplaats toch?

Klopt. En als je ooit iets online hebt besteld krijg je regelmatig updates.

En ze organiseren héél veel platenbeurzen! Zondag a.s. in de IJsselhal in Zwolle bijvoorbeeld

Zoals ik op 8 september jl. al meldde bij CD's gaan verdwijnen is de muziekafdeling van Warenhuis Vanderveen in mijn woonplaats Assen tegen de trend in mooi verbouwd en uitgebreid. Kennelijk ziet men hier nog wel een toekomst in fysieke geluidsdragers, zowel vinyl als CD's. Er is meer dan 60 M2 aan ruimte bijgekomen. Alles oogt wat ruimer maar er is ook voorraad bijgekomen. Het oogt allemaal gelikt en ruim. Nu de verbouwing is afgerond zou ik willen zeggen: kom eens langs! Gerrie, Gert Jan en Robin staan op doordeweekse dagen. Tommy en Lianne ondersteunen het vaste drietal in de weekends of bij ongebruikelijke drukte. Komend weekend kun je Mooi Wark (vrijdagavond) zien optreden, een meet en greet hebben met Jan Smit en op zondagmiddag om 13:00 zal Marlene Bakker een optreden geven! Daar zal ik sowieso bij zijn.

VanderVeen doel je dan op neem ik aan?

Ik was er zo half augustus (Was de verbouwing toen al geweest?) En ik vond het een mooie grote ruim gesorteerde afdeling. De artiesten naambordjes vond ik wat schreeuwerig maar verder niets dan lof

Klopt. Aangepast. Naam staat er nu bij. Je bent net een paar weken voor aanvang van de verbouwing geweest.

http://www.openrotterdam.nl/Geen+rock-+%e2%80%98n-+roll+meer+aan+de+Walenburgerweg/nieuws/item?1103183

Sorry voor de brak ogende link, maar Hitsound Records in Rotterdam gaat na 40 jaar sluiten. Toch wel een begrip, in elk geval hier in Roffa.

Ongetwijfeld een begrip. Ik ben er alleen nog nooit geweest

ik ook niet, erg gericht op de Amerikaanse muziek volgens mij

Lekker ouderwetse zaak met een erg vriendelijke eigenaar die vol verhalen zit.

Ik ben er net nog langsgelopen, ligt min of meer op mijn route van huis naar het station. Wat Edgar zegt is spot on: lekker ouderwets. Echt een prettige zaak met veel oude muziek. Zo'n zaak verwacht je niet meer in 2018, daarom des te jammerder dat ie weg gaat.

Helemaal mee eens. Ik heb een leuke band met Willem (de eigenaar) en hij is bekend met mijn muzieksmaak. Hij heeft me al een paar keer opgebeld omdat ie platen had gevonden waarvan ie dacht dat ik ze wel zou willen hebben (Mickey Newbury, Townes van Zandt, John Prine).

Ik was er een week of vier geleden een middagje en toen heb ik het verhaal achter de sluiting gehoord. De zaak zit al jaren voor een schappelijk prijsje in het pand. De eigenaar van het pand vond het zonde als het pand leeg zou staan en daarom mocht Hitsound er voor een zacht prijsje in. Inmiddels is er een huurder die het volle pond wil betalen en daarom moet de boel dicht. Online blijft de zaak wel bestaan.

Edit: ik zie nu dat al het bovenstaande precies de inhoud van het artikel is

Het viel me nu pas op dat Plato Rotterdam er niet meer is: je merkt het uiteindelijk als je er weer op gaat letten. Sinds 2002 keek ik er niet meer naar om, omdat ik niet meer binnen durfde te komen na een reeks slechte ervaringen met hun terugnamebeleid en personeel. Als ze meenden een onzichtbaar krasje te kunnen waarnemen dan probeerde die langharige vent van 2 meter 1 mede door zijn gestalte jou dit te weigeren. Een zo'n gothic mevrouw gaf me eens vijftien gulden minder omruilverschil. Na het verhaal drie keer uitgelegd te hebben wilden ze de fout nog steeds niet inzien. Voor dat bedrag kun je toch niets kopen, zei ze, alsof zij dat geld tegoed hadden. Ik ben toen afgedropen, omdat er een bandje ging optreden in die kleine ruimte en toen deden zo'n wegwerpgebaar van shht en kassa gesloten=discussie gesloten. En tegen de periode van dure muziekdvd's kreeg ik een keer een lege hoes, waar ik toch al snel tussen de zestig en negentig gulden voor betaalde. Hierna heb ik al mijn geluidsdragers maar bij FRS, MM, ebay et cetera of mijn favoriet van destijds, postorderbedrijf dvdboxoffice in Canada besteld (dvd's, cd's en spelletjes allemaal in 1 koop met gratis verzendkosten).. Ik weet niet of de andere Plato's in het land andere vestigingen zijn of niet, daarvan zin er ook al een paar gesloten, Den Haag las ik, en elders zijn er nog Plato's.

Dat zijn er niet veel meer. Plato Den Haag ging ik weleens heen toen het nog bestond, maar ik vond ze altijd vrij duur. Ik was een poos geleden nog in Leiden en daar hadden ze bij Plato ook 2e hands cd's staan. Zaten best leuke titels tussen.

Hmmm ja, als ik dat verhaal van PEN15 zo lees, snap ik waarom Plato Rotterdam niet meer bestaat. Ervan uitgaande dat zijn verhaal representatief is voor hun klantenbehandeling in het algemeen.

Want juist in deze tijd van alsmaar afnemende verkopen in stenen winkels, moet je er als eigenaar en personeelsleden eens te meer je best voor doen om een meerwaarde te bieden. In de vorm van service, behandeling van je klanten en als het even kan ook de prijs. Want muziekaankopen zijn voor een deel toch ook afhankelijk van sfeer en beleving.

Ik lees in dit topic gelukkig genoeg positieve ervaringen van ondernemers die wél snappen hoe het moet, en die liefde voor muziek combineren met gevoel voor klantvriendelijkheid. Mijn woonplaats Zwolle heeft gelukkig nog een goed gesorteerde Plato-vestiging, die volgens mij ook vrij behoorlijk draait. Mooie zaak in een mooi en ruim pand. Een breed aanbod, zowel nieuw als tweedehands, al is de prog wel zwaar ondervertegenwoordigd, maar dat zal wellicht ook een persoonlijke keuze van de eigenaar zijn.
Als ik het wel heb, zijn de resterende Plato-vestigingen allemaal in handen van franchisenemers, die het succes van hun onderneming zelf in de hand hebben. Of toch deels in elk geval, op basis van de hierboven genoemde aspecten.

Over de prijs: ik vind het niet erg als een album 2 tot 5 euro duurder is dan online, maar het verschil moet niet te gek worden. Ik maak me zelf ook schuldig aan veel online-aankopen, maar merk de laatste tijd toch weer dat ik meer naar lokale winkels trek, met name als het gaat om vinyl.

gaucho schreef:
Hmmm ja, als ik dat verhaal van PEN15 zo lees, snap ik waarom Plato Rotterdam niet meer bestaat. Ervan uitgaande dat zijn verhaal representatief is voor hun klantenbehandeling in het algemeen.

Nou eerlijk gezegd snap ik dat verhaal niet

Voorzover mij bekend worden cd's en/of lp's alleen teruggenomen als ze geseald zijn. De reden daarvoor lijkt me vrij duidelijk. Als je een mispersing (cd) in handen hebt gekregen, lijkt me dat ook in de winkel aantoonbaar. De enige cd's die je bij Plato kon kopen en - gedraaid - kon terug brengen was de zgn "no risk disk". Van Leer heeft wel altijd het beleid gehad dat je - mits in het bezit van een klantenpas - je een cd altijd terug mocht brengen.

Met mispersingen van een lp lijkt me dat een stuk lastiger. Hoe wil je in de winkel aantonen dat een album op je eigen hifi-set gewoon klote klinkt en totaal niet aan je verwachtingen voldoet?

Verder, vinyl kopen bij de lokale winkel kan ook zijn nadeel hebben: stel je vind eindelijk dat langgezochte exemplaar van Loveless (MBV) op Creation, wit vinyl voor 20,- - hoe weet je dan dat het geen counterfeit is? Ook op de platenbeurs ben ik ze veel tegengekomen. En - anders dan je zou verwachten - ook in de retail zijn ze te vinden.

Oh, ik las PEN15 zijn verhaal als het inruilen van tweedehands CD's, in de hoop dat je daar nog een klein bedragje voor kon vangen (rond het jaar 2000 was dat nog vrij aannemelijk). En dat ze dan moeilijk doen als een exemplaar niet helemaal krasvrij is. Maar jouw lezing - de aankoop van een nieuwe CD die je vervolgens terugbrengt en zij nemen 'm niet in vanwege dat minuscule krasje - kan natuurlijk ook. Laat PEN15 dat zelf maar nader verklaren.

Ja, van de kant van de winkelier snap ik dat je niet elke CD (het verhaal speelt voor 2002, dus ik ga uit van de zilveren geluidsdrager) zomaar terugneemt. Tegenwoordig kun je tweedehands CD's en vinyl vaak eigenhandig bekijken en controleren op conditie. Maar vroeger was dat met CD's inderdaad wel eens een probleem. Dan moest je met het lege doosje naar de toonbank en stopten ze daar je CD erin. Ik heb het ook meermalen aan de hand gehad dat je bij achteraf gebleken beschadigingen dan flink moest soebatten, en soms gewoon ook nul op het rekest kreeg.

Het blijft in zo'n geval altijd jouw woord tegen het zijne (of hare). Maar ook in zo'n geval blijft het een lastige discussie. Want zeker als een CD'tje een jaar of langer achter de toonbank heeft gestaan, willen er nogal eens krassen of pitjes ontstaan. En dan kwam het dus wel eens voor dat je niet tevreden was over de kwaliteit van het gebodene. Nog los van de muziek, want in die tijd kon je bij gebrek aan uitgebreide voorbeluistermogelijkheden ook kwalitatief wel eens misperen.

Dat zijn dan weer de zegeningen van het internettijdperk. Tenminste, ten dele: want doorgaans krijg je nagelnieuwe, verzegelde exemplaren opgestuurd van online verkopers. Maar als er wat mis mee is, wordt reclameren natuurlijk een heel gedoe. Zeker met nieuw vinyl, dat ook in gesealde vorm wel eens een slechte persing bevat. Bij mijn weten is alleen Amazon daar redelijk toeschietelijk in.

Mjuman schreef:
Verder, vinyl kopen bij de lokale winkel kan ook zijn nadeel hebben: stel je vind eindelijk dat langgezochte exemplaar van Loveless (MBV) op Creation, wit vinyl voor 20,- - hoe weet je dan dat het geen counterfeit is? Ook op de platenbeurs ben ik ze veel tegengekomen. En - anders dan je zou verwachten - ook in de retail zijn ze te vinden.

Zeker, dat laatste komt ook voor. Toch zegt mijn gevoel me dat die kans online aanmerkelijk groter is dan in een lokale platenzaak. Hangt ook een beetje van de betrouwbaarheid van je platenboer af, en de mate waarin je hem of haar kent. In het algemeen geldt ook hier: goed je huiswerk blijven doen. En ook dan kun je niet alle risico's uitsluiten.

Wat LP's betreft loop je zelfs een tweeledig risico. Net wat je zegt: een echte mispersing (CD of LP) moet ook in een platenzaak goed aan te tonen zijn. Het wordt al anders als jij vindt dat die plaat hetzij geluidstechnisch (de mastering) hetzij qua persing (vuil in de groeven, veel oppervlakteruis) niet aan je verwachtingen voldoet. Dat is veel lastiger aan te tonen, en niet iedere winkelier zal daar gemakkelijk in meegaan.
Het is wel mijn ervaring dat, wanneer je veel bij dezelfde winkelier koopt en geen misbruik maakt van de inruilmogelijkheden, je vaak wel gelijk krijgt als het een enkele keer voorkomt. Maar de marges mogen op LP's dan groter zijn, de kans op ontevredenheid is dat ook (ten opzichte van een CD). En als een winkelier de kosten moet slikken van een foute persing, is dat al een aardige aanslag op zijn winstmarge, zeker als het vaker voorkomt.

Om je de waarheid te zeggen had ik bij dat "tweedehands" verkopen niet stilgestaan - er werd nl gesproken van "terugnamebeleid"; maar ik wil wel beamen dat dat tweedehands verkopen - bij Plato Utrecht pas mogelijk sinds de verhuizing naar de Voorstraat - idd veelal een redelijk beschamend proces is. waarbij je stapel cd's sowieso in 2n wordt gesplitst (bruikbaar en onbruikbaar) en vervolgens wordt de ene stapel minutieus bekeken en de andere naar je teruggeschoven, regelmatig zijn het dan cd's die ook van de winkel zelf afkomstig waren.

T.a.v. counterfeits/mispersingen van lp's:
gaucho schreef:
Zeker, dat laatste komt ook voor. Toch zegt mijn gevoel me dat die kans online aanmerkelijk groter is dan in een lokale platenzaak. Hangt ook een beetje van de betrouwbaarheid van je platenboer af, en de mate waarin je hem of haar kent.

Tja, d'r zijn marktkooplui die allerlei producten verkopen die uiterlijk ca 95% overeenkomst vertonen met de echte merkproducten (denk aan Lacoste-polo's of Rolex-klokkies; worden die verkopers gepakt, worden hun producten in beslag genomen, vernietigd en zij worden fiks beboet. Bij een van jouw lokale platenboeren vond ik 2 non-gatefold albums (Sound en Dead Can Dance) die daar gewoon als nieuw werden verkocht, voor20,-. Reactie: "ik kon ze inkopen en er is vraag naar".

Ik heb ook wel eens een counterfeit gekocht en dan wist ik het, prijstechnisch en de staat van het album (splinternieuw, terwijl het album niet is herperst) . Je zou mogen verwachten dat een gerenommeerde platenzaak geen counterfeits verkoopt - (ook al geldt: "er is een markt voor"), niet alleen vanwege de kwaliteit, maar vooral vanwege het feit dat voor counterfeits geen rechten worden uitgekeerd aan de artiest. Voor de Stichting Brein heeft dit verschijnsel geen prioriteit.

Dat over Plato (de Meent) wilde ik nog even kwijt, nu ik uiteindelijk weet dat ze voorgoed weg zijn. Ik kwam er voorheen vaker en vertrok keer op keer weer met enorm gevulde papieren zakken vol cd's. Die ene gebeurtenis met duurdere muziekdvds die ik niet mocht ruilen zit me nog altijd dwars. Ik zag destijds twee muziek-DVD's met the Smiths en RHCP - Funky Monks. Ik kon in die tijd absoluut niet weten wat daar op stond en dat konden zij me ook niet zeggen. Er staat op de achterzijde wel een hele lijst van 15 +/- tracks van Blood Sugar Sex Magik. Thuis aangekomen heb ik heel snel gekeken, en die van the Smiths bevatte ongeveer drie officiele video clips en de rest was "top of the pops" opnames, niet eens live, maar gesynchroniseerd met de album versies die ik allemaal al lang en breed had. Dat ging er nog wel mee door, maar die Funky Monks bleek eerder een docu dan een live optreden of muziek video compilatie en als klap op de vuurpijl ook nog eens in Z/W. Nog binnen twee uur weer aan de toonbank gestaan, maar toen bleek de vriendelijke manager niet meer aanwezig en stond die lange medewerker er van wie ik niet mocht ruilen. Ik had er nog zoveel platen willen aanschaffen, de allerlaatste CD die ik er kocht was Heathen van David Bowie. Wat ik een sterk punt vond was dat je in de rekken/bakken vaak verrassingen kon vinden, onbekendere en moeilijker te verkrijgen singles e.d. Vaak heb ik de indruk dat men vindt dat ze bij FRS er minder verstand van hebben. Toch was ik een aantal malen sterk onder de indruk wat ze daar wisten, vooral van sommige jeugdige knapen, in diverse vestigingen.

Een platenzaak die ik het allermeest mis is winkel Drajis (als je Plato al passende naam vond voor een platenzaak, wat vind je dan van "DRAJIS"?) in Rotterdam-Kralingen die in de vroege jaren 90 al sloot. Daar haalden mijn ouders veel platen en ik later mijn muziek op tapes alsmede top40 programmafolders voor de vrijdagen tussen 1987-1993. Ik heb alle papieren top40 programma's nog netjes bewaard " op zolder" .

Een soort multi-media winkel als Virgin Megastores die veel later verscheen en ook weer snel verdween was die keten die Philips toen uit de grond stampte voor de verkoop van CDI en (super)VIDEO-CD formaat, daarnaast gewone compact discs verkocht. Super-club, dacht ik?? Ik vond dat eigenlijk best een fijne winkel, alleen zijn die razendsnel verdwenen. Was ook een gigantische strop voor Philips wat ze bijna een miljard gulden had gekost, met de mislukking van CDI inbegrepen.

PEN15 schreef:
Dat over Plato (de Meent) wilde ik nog even kwijt, nu ik uiteindelijk weet dat ze voorgoed weg zijn.

Dat zijn ze ondertussen al bijna 6 jaar, maar je wilde geen enkel risico lopen begrijp ik?

Het wordt tijd dat Plato standaard papieren tasjes gaat geven bij een aankoop. Nu moet je daar nog expliciet om vragen. Ik kan niets met die papieren broodzakjes waar ze een cd inmoffelen.

GrafGantz schreef:
(quote)

Dat zijn ze ondertussen al bijna 6 jaar, maar je wilde geen enkel risico lopen begrijp ik?

De eerste week van 2012 ging het slot er op, inderdaad.

Plato aan de Meent vond ik altijd wel een leuke winkel. In 2004 kocht ik daar mijn eerste CDs, daarna viel het even buiten de prioriteit en kwam ik denk ik in 2006 of 2007 pas weer terug. (In 2004 was ik 12 en logischer wijs 14/15 bij terugkomst.. wat meer een ontdekkende levensfase is).
Toen was het een en ander al flink veranderd en vond ik het aanbod al minder. Plato was toen nog wel dé zaak waar je de breedte en diepte in kon wat betreft popmuziek en de genres die daar omheen schuren.

Tussen 2010 en 2012 werd het minder en minder. Minder backstock op voorraad, geen verassende artiesten meer. Logisch misschien, maar de essentials waren er wel en de titels die je verkocht waren wel aanwezig.. maar Plato begon zijn meerwaarde te verliezen. Ik kwam er vaker omdat ik om de hoek studeerde.. maar kwam ook steeds vaker met lege handen naar buiten.

Als laatste stuiptrekkingen zijn ze nog even tweedehands CDs gaan verkopen. Klein bakkie, met de overbekende jaren 90/00 cds en dan ook nog eens dik overpriced. Daarnaast was de vinylrevival op handen, al kwam die pas tot een hoogtepunt in de periode 2014/16, en moest er plaatst worden gemaakt voor een rekje LPs.. waardoor weer een deel van het aanbod CDs het moest ontgelden.

Eigenlijk was het gewoon een te klein pand om 3 dingen te willen verkopen, terwijl je eigenlijk masr plek had om 1 echt goed te doen. Ik ben ook benieuwd hoe ze het nu zouden hebben gedaan, nu men weer meer vinyl koopt en de nieuwe CD langzaam aan op zijn gat komt te liggen. Propvol en beperkt, vermoed ik.

Daarnaast ging ik in de periode 2009-2011(?) Veel naar Watt en naarmate het einde van Watt en Plato steeds dichter bij kwam, ging Plato steeds vaker de merchandise verkopen bij concerten in Watt. Artiesten verkochten cds zelf voor 10 euro en shirts voor 15. Rein stond daar dan met zijn Plato en verkocht CDs voor 20 euro en tshirts voor 30. Toen knapte ik er wel op af en begon er een beetje van te balen. Langzaam aan vond ik de toko een beetje onsympathieker worden, alsof iedere cent begon te tellen.

De officiële reden van het verdwijnen van de Plato aan de Meent is/was dat de eigenaar gehoorbeschadiging had en niet zelf in de winkel kon staan en de hoeveelheid personeel niet rendabel was en vervolgens niemand van het personeel de winkel daar wilde doorzetten.

Ik denk dat ze te vroeg de stekker er uit hebben getrokken en dat er Rotterdam er zeker baat bij had gehad als Plato nog fier aan de Meent zat, zij het in een andere vorm als dat het was. Maar goed, in de koers van de komende jaren staan er vrees ik nog wel een paar op de lijst die aanstalte maken om geruisloos te verdwijnen....

Ik wandelde gisteravond overigens door Oveschie en zag dat de platenzaak daar, de exacte naam ben ik even kwijt, inmiddels ook weg is. De naam van de zaak staat nog wel op de etalage, maar er hangt een groot 'te huur' bord voor.

Ooit 1 LP gekocht. Stokoude man zat daar in de winkel, aan een stuk door te paffen. Verder qua idee was dit zaakje een beetje een Hitsound-mini. Geen groot gemis, toch jammer.

Ducoz schreef:
Ooit 1 LP gekocht. Stokoude man zat daar in de winkel, aan een stuk door te paffen. Verder qua idee was dit zaakje een beetje een Hitsound-mini. Geen groot gemis, toch jammer.

Meurden die platen dan niet naar rook?

Ik denk van wel, zal even aan mijn exemplaar van 'Open Mind' van John D. Loudermilk ruiken. Hij kwam uit een doos onder het karige rekje met LPs, dus misschien dat hij de optrekkende geur en neerslaande tabaksrestjes heeft kunnen missen......

CHIEP (crew)
Vermits ik niet weet of er een specifiek topic is: morgen trek ik voor het eerst naar Breda voor een kringwinkel-ronde. Ik lees dat er een tiental zijn, maar zijn die op muziekvlak ook allemaal de moeite waard? Alvast veel dank voor jullie reacties .

Gast
geplaatst: vandaag om 19:14 uur

geplaatst: vandaag om 19:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.