menu

Mijn Updates +
Muziek / Algemeen / Platenzaken

zoeken in:
Ik zie dat HMV in UK ook op het punt van een faillissement staat. Dat is erg jammer, mooie zaak die al sinds 1921 bestaat. Verrassend genoeg zijn de dalende verkopen van Dvd's de grootste boosdoener momenteel blijkbaar.

Klopt ja. Die in Londen was al verhuisd naar een véél kleiner pand. Totaal niet interessant meer voor lp en cd kopend publiek. Opvallend dat dvd's als oorzaak worden genoemd. Wellicht dat dat van ná de verhuizing is. In eerste instantie was toch de alsmaar dalende cd verkoop de (duidelijke) oorzaak van de malaise.

Ik vind HMV een topzaak, zou balen zijn als ie echt failliet gaat. Vinyl is altijd zeer aantrekkelijk geprijsd.

Die in Londen ook vind je?

Vroeger zat ie in London op de hoek van Regent Street dat was wel een toffe zaak. Waar ie tegenwoordig zit weet ik niet. De laatste keren was ik bij HMV’s in kleinere Engelse plaatsen als Canterbury en daar vond ik de winkels wel prima. En het vinyl is dus niet duur, das ook een voordeel.

Ja dat was nog het vorige pand in Londen waar ie zat. Dat was echt een MEGA store met meerdere verdiepingen. Daarbij vergeleken is waar ze nu zitten een tuinhuisje. Die in andere Engelse steden en stadjes ken ik niet moet ik bekennen.

Ik ben in september 2016 in de HMV in Bath geweest en die had twee verdiepingen. Op de begane grond DVD's, Blu-ray's en T-Shirts en op de verdiepingen erboven vinyl en CD's. Veel keus dus en inderdaad zeer redelijke prijzen. Zou jammer zijn als dat allemaal verdwijnt. In die omgeving woont een vriend en het bezoeken van zo'n zaak vond ik een leuk extraatje.

Sir Spamalot (crew)
Even twee collega's taggen, Johnny Marr en Kronos naar aanleiding van mijn bericht bij het album Operation: Mindcrime van Queensrÿche: Queensrÿche - Operation: Mindcrime (1988). Anders gaan we te veel off-topic.

Tijdens mijn tweejarige studententijd in Gent ging ik vaak naar de volgende drie platenwinkels:
- de FNAC in de Veldstraat die nog bestaat maar mij toen iets te duur was en te beperkt qua Metal;
- de Bilbo in de Overpoort niet ver van het gelijknamige studentenrestaurant waar ik vaak plundertochten hield in de uitverkoopbakken maar die is ook al jaren verdwenen.
- en last but not least de Music Man op de hoek van de Bagattenstraat en de Sint-Pietersnieuwstraat.

Deze laatste was een waar Walhalla waar je op het gelijkvloers en - ik dacht - nog eens drie verdiepingen je gading kon vinden. Metal zat ergens op het bovenste verdiep, dat zou kunnen. Ik herinner me ook nog die draaitrap, waarlangs in de nissen ook LP's stonden uitgestald, zelfs boven de deurgaten. Ik herinner me ook nog het uitstalraam tjokvol albums en specialiteiten. Andere specialiteiten - lees bootlegs - moest je aan de toonbank vragen. Had ik toen de budgetten die ik nu heb...

Maar het is dan toch Music Mania, niet Music Man: mooi artikel opgesnord...
https://vinylfrontier.be/article/dusty-needle-de-geschiedenis-van-music-man-de-pioniersjaren-deel
https://vinylfrontier.be/article/de-geschiedenis-van-music-man-gent-professionalisering-deel-23
https://vinylfrontier.be/article/de-geschiedenis-van-music-man-gent-deel-33

Postscriptum: vroeger hadden wij in Oostende ook nog een kleine Music Mania (maar het kan ook een andere naam zijn) in de Christinastraat, om de hoek van het Onze-Lieve-Vrouwecollege waar ik mijn lagere en middelbare studies heb gedaan. Daar kon je de albums beluisteren in een afgesloten cabine, heerlijke tijden én het was de winkel waar ik in contact kwam met het tijdschrift Aardschok. Die vele jaargangen van De Nieuwe Aardschok, Aardschok, Aardschok/Metal Hammer en consoorten heb ik nog altijd liggen.

Een Bilbo in de Overpoort? Ongelofelijk Bedankt voor deze leuke info, Sir Spamalot!

Misschien zijn we elkaar daar wel eens tegengekomen, Sir.

Ik weet nog van verschillende lp's dat ik ze daar kocht: Dr. Know - This Island Earth, Cro-Mags - The Age of Quarrel, Suicidal Tendencies - Join the Army, Post Mortem - Coroner's Office. En later in de jaren negentig de remasters van Mercyful Fate op cd. Maar nog vaker kwam ik in 'Den Brabo' in Antwerpen. In Antwerpen was ook nog de Metrophone. En later ook een Bilbo. Naar Gent was heel wat verder rijden en het meeste was in Antwerpen ook wel te vinden. Soms reden we ook naar Breda. Die winkel was in een galerij, maar de naam herinner ik me niet meer.

De Overpoort-Bilbo is verdwenen in 2010 of zo? Heb er destijds ook nog veel gesnuisterd.

De Kaft in de Kortrijksepoortstraat vond ik ook een gave winkel. Die had ook veel boeken en dvd's, maar het muziekaanbod mocht er zeker zijn. Groot metalaanbod bovendien. De Kaft is nu een jaar of 5 weg denk ik.

Dat Bilbo in Antwerpen de deuren sloot is ook alweer tien jaar geleden. Brabo hield er twee jaar eerder mee op; klik en klik.

Sir Spamalot (crew)
Het geheugen werkt al eens trager, het was niet Music Mania in Oostende, maar het Pop Center. Zo eentje had je ook in Kortrijk en ik heb nog een artikel gevonden: Privacy settings - hln.be. Heimwee naar die tijden...

Music Man(ia)'s had je volgens mij in Brugge, Gent en Kortrijk. Naar Antwerpen ging ik vroeger nooit, veel te gevaarlijk voor iemand van de "parking".

geplaatst:
lennon schreef:
Ik zie dat HMV in UK ook op het punt van een faillissement staat.

Voorlopig wederom gered van de ondergang: HMV partially saved but 27 stores – including Oxford Street – are closing.

Al lijkt het mij uitstel van executie. Laatst nog eens in drie steden bezocht, York, Leeds en Sheffield, en dan schrik je van de prijzen. Alle drie de keren met lege handen naar huis gekeerd, aangezien alles waar ik ook maar enigszins interesse in heb/had online stukken goedkoper is, en tegenwoordig ook veel tweedehands, in bijna-nieuwstaat, te verkrijgen is in de vele kringloopwinkels.

De drie vestigingen die ik bezocht bestaan uit twee verdiepingen elk, met een behoorlijk CD-aanbod en een redelijk assortment vinyl, vooral gericht op klassiekers uit de jaren '60/'70/'80/'90 en veel nieuw mainstream spul, maar ook wat meer alternatief en minder bekend werk/"wereld muziek" (wat blijft dat toch een idiote term). De prijzen van het nieuw vinyl zijn echter belachelijk hoog.

Een jaar of 5 terug (voordat ze voor de eerste keer omvielen) heb ik nog diverse keren via de website van HMV nieuw vinyl tegen prima prijzen kunnen bemachtigen, werk van o.a. Scott Walker, D'Angelo en Sonic Youth was aantrekkelijker geprijsd dan nu het geval is.

Enfin, over een aantal jaar zal het echt afgelopen zijn met HMV. Het is niet anders.

geplaatst:
Müller in Goch zaterdag even bezocht, is zijn cd aanbod ook aan het slinken, wel weer genoeg voordelige (recente) album aanbiedingen, gelijk ook Saturn in Kleve meegepakt maar daar was niet veel te beleven

Gast
geplaatst: vandaag om 22:29 uur

geplaatst: vandaag om 22:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.