MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Platenzaken

zoeken in:
Ik was in de veronderstelling dat de Variaworld in Deventer weg was en ging daar toen maar naar de Plato. Wat een kille nieuwbouwbedoeling daar zeg... Uiteindelijk een mooi instore optreden meegemaakt maar ik was er wel in 20 minuten doorheen eigenlijk. In de omgeving van Zwolle heb je uiteindelijk gewoon niet zoveel leuke zaakjes lijkt het, ik scoor niet in die tweedehandsbakken maar bij de nieuw-nieuw vindt ik ook niks. Platenzaken en ik zijn helaas niet vaak een match, ondanks dat ik het superleuk vind

Monsieur' schreef:
Ik was in de veronderstelling dat de Variaworld in Deventer weg was en ging daar toen maar naar de Plato. Wat een kille nieuwbouwbedoeling daar zeg... Uiteindelijk een mooi instore optreden meegemaakt maar ik was er wel in 20 minuten doorheen eigenlijk. In de omgeving van Zwolle heb je uiteindelijk gewoon niet zoveel leuke zaakjes lijkt het, ik scoor niet in die tweedehandsbakken maar bij de nieuw-nieuw vindt ik ook niks. Platenzaken en ik zijn helaas niet vaak een match, ondanks dat ik het superleuk vind

Zwolle ben ik dit weekend geweest voor de wederom tegenvallende beurs, daarover niks te melden. Zaterdagmiddag bij Diskid in Zwolle geweest. Lekker zaakje, op de grond zitten voor de 2de handsbakken enzo. Heeft deze maand speciale uitverkoop van 2de hands dingen voor 3 euro per CD. Prijzen vallen hier uberhaupt wel te doen. Aardige mensen die er werkte en het was lekker klein... Persoonlijk houd ik daar wel van. Oh, er waren ook 2 bakken met Promo CD's (veelal in cardboard, slimcases of plastic hoesjes) voor n euro per stuk. Maar daar had ik niet het geduld voor om dat met mijn kippigheid goed te bestuderen...

2 weken geleden ben ik dan eindelijk bij 'Plaatstaal' geweest in Berlijn. Echt HEEL avant garde. Zowel ik als de dame die de boel moest afrekenen hadden geen idee wat ik kocht, maar thuisgekomen bleek er reuze interessante freakerij tussen te zitten. Afgelopen zaterdag ben ik 'Planet of Sound' in Enschede binnengewandeld met de vraag 'of er nog wat leuke lokale herrie was', en dat heb ik geweten. heb er weer 7 CD's bij.

Soledad
Oké morgen dus naar Amsterdam, want geen platen beurs…. Voor nu staan op de bezoeklijst:

- Rush Hour
- Waxwell
- Zap
- Concerto
- Amstel Antiques
- Record Friend
- City records
- Platypus

Zijn er dan nog zaken naast bovenstaande die ik als jazzliefhebber niet mag missen?

m@rcus schreef:
2 weken geleden ben ik dan eindelijk bij 'Plaatstaal' geweest in Berlijn.

Je bedoelt Staalplaat denk ik?

Hahahah. Ja. Sorry.

Casartelli (moderator)
Brunniepoo schreef:
Het bezoek aan Fame was geen succes. Natuurlijk is het allang niet meer de winkel die het in de Kalverstraat was, en ook de tijd van Magna Plaza ligt alweer jaren achter ons. Toch hadden ze de laatste keren dat ik er was (laatste keer ook alweer zo'n twee jaar geleden overigens) nog best een aardig aanbod en soms prima aanbiedingen. De reden om naar Fame te gaan waren echter altijd de (cd-)boxen.

Die heb ik nu niet meer kunnen vinden. Gewoon niet. Wat ik wel aantrof was een winkel die echt op zijn allerlaatste benen lijkt te lopen (vwb muziek dan althans, over de gamesafdeling kan ik niets zinnigs zeggen). Ik vond vooral heel veel leegte: waarschijnlijk nog niet eens de helft van het aantal items van bij mijn vorige bezoek en vooral héle brede paden. Verder geen enkele interessante vondst gedaan, dus was mijn laatste bezoek.
Ik was er vandaag door omstandigheden ook even. Had me er zelfs voor ik van huis ging nog van vergewist dat mijn Fame Klantenkaart nog in mijn portemonnee zat. Gewoontegetrouw naar de keldertrap... afgesloten: Fame was nu op de begane grond te vinden. Dat was wel even zoeken... maar uiteindelijk vond ik in een hoek van de winkel nog één dubbele rij cd's, dvd's en aanverwanten. Er gold een generiek 4-halen-3-betalen, maar ik ben er maar niet in gedoken.

Ik weet niet of Hans Breukhoven zich alsnog zou omdraaien in zijn graf of dat hij voor hij daarin stapte al genoeg teloorgang gezien had...

Casartelli schreef:
Fame was nu op de begane grond te vinden. Dat was wel even zoeken... maar uiteindelijk vond ik in een hoek van de winkel nog één dubbele rij cd's, dvd's en aanverwanten. Er gold een generiek 4-halen-3-betalen, maar ik ben er maar niet in gedoken.

Mijn hemel, dat is wel erg schraal! Klinkt als een doorsnee Mediamarkt eigenlijk (daar wordt het ook een steeds kleiner hoekje trouwens, afgezien dan van de afdeling K-pop). De laatste keer dat ik op de Oosterdokskade was, zat Fame nog wel gewoon in de kelder. Maar dat is ook alweer even geleden, als ik er zo over nadenk. Er blijft steeds minder over zo.

Soledad
Het barst inmiddels gelukkig weer van de platenzaakjes in Amsterdam. Bij Fame hoef je echt niet meer te zijn. Het is nu waarlijk alsof je op de cd afdeling van de Media Markt staat.

Ja, zo klinkt het inderdaad wel! Mocht ik weer eens een bezoekje brengen aan Amsterdam, dan zal ik Fame links laten liggen (letterlijk in feite vanaf CS) en me direct naar Concerto of Velvet spoeden.

Soledad
Choconas schreef:
Ja, zo klinkt het inderdaad wel! Mocht ik weer eens een bezoekje brengen aan Amsterdam, dan zal ik Fame links laten liggen (letterlijk in feite vanaf CS) en me direct naar Concerto of Velvet spoeden.

Ja Concerto is altijd leuk. Velvetmusic heb ik zelf nog nooit iets gevonden eigenlijk. Bij m’n laatste speurtocht heb iets van 10 zaken aangedaan. Mijn favorieten:

- Waxwell
- Rush Hour
- City Records
- Recordfriend

Vorige week was ik in Plato in Deventer. Sinds enige maanden zijn ze verhuisd, maar ik was er nog niet geweest. Dat is echt een verbetering. Het is een stuk groter (je kunt nu je kont keren). Zowel lp als cd. Met een kelder waar tweedehands ligt. 1 euro per cd. Ik ben met tien cd's teruggekomen. Drie nieuwe. Wat erg prettig was, is dat de remix van Momentary Lapse Of Reason 15 euro was. En niet 35 zoals je vaak op internet ziet.

Ook fijn was dat ik niet de enige was. Het was relatief druk. Ook prettig gesproken met de man die standaard achter de balie staat (ik weet niet of hij de eigenaar is of de vaste medewerker). Heel groot is hun assortiment niet, maar ik kon wel het een en ander vinden.

Absoluut een verbetering in vergelijking met de ruimte die ze eerder hadden.

Grammofoonwinkel op de Oude Gracht in Utrecht voorgoed gesloten heb ik begrepen.

Stijn_Slayer
Was recent bij Velvet in Amersfoort en dat beviel me heel slecht. Werkelijk ieder rek stond propvol zodat je niet eens kon 'bladeren' tussen de cd's en platen. Personeel liep rond op zoek naar ruimte om er nog meer tussen te proppen. Nog nooit zo extreem meegemaakt als daar.

Stijn_Slayer schreef:
Was recent bij Velvet in Amersfoort en dat beviel me heel slecht. Werkelijk ieder rek stond propvol zodat je niet eens kon 'bladeren' tussen de cd's en platen. Personeel liep rond op zoek naar ruimte om er nog meer tussen te proppen. Nog nooit zo extreem meegemaakt als daar.

Klopt, niet te doen dat filiaal.

Stijn_Slayer schreef:

Ja ook mijn ervaring. Vreselijk gedoe om er doorheen te kunnen diggen.

Ik ben volgende week een paar dagen in Gent (B)... Wie heeft er nog goede tips voor platenzaken (vinyl en CD's) in het centrum van Gent? Misschien heb ik even tijd om te struinen. Genres: vooral progrock en jazz.

Let me know!

Ik denk dat in Gent Music Mania nog altijd het grootste aanbod heeft.

Vynilla is er ook nog steeds denk ik (ben al even niet meer in Gent geweest), op de Sint-Kwintensberg. Maar verder is het de laatste jaren fel verminderd. Of zijn er intussen nieuwe zaken bijgekomen?

Gisteren in Bocholt geweest, daar bleek een vrij grote vinylzaak te zitten met ook een redelijke cd afdeling, vooral heavy en afgeprijsd. Vinyl was er in alle genres en ook veel afgeprijsde 12's waar ik er een paar leuke uit de bakken heb gevist.
De eigenaar praatte overigens prima Nederlands, denk ook dat hij Nederlands is.
Voor de zaak stond een jazzy bandje te spelen, wat wel wat sfeer gaf.

Ook de Saturn in de Arkaden Mall heeft een mooiere cd/vinyl afdeling dan die in Kleve, er was heel veel vinyl. Bocholt centrum als compleet plaatje straalt ook veel meer uit dan Kleve.
Voor onze oostelijke grens mumu's absoluut een aanrader.

pureshores schreef:
Gisteren in Bocholt geweest, daar bleek een vrij grote vinylzaak te zitten met ook een redelijke cd afdeling, vooral heavy en afgeprijsd. Vinyl was er in alle genres en ook veel afgeprijsde 12's waar ik er een paar leuke uit de bakken heb gevist.

Ook de Saturn in de Arkaden Mall heeft een mooiere cd/vinyl afdeling dan die in Kleve, er was heel veel vinyl. Bocholt centrum als compleet plaatje straalt ook veel meer uit dan Kleve.

Idd - Hanna Music in de Nordstrasse. Zaten eerst in een kleinere zaak bij een plein. Eigenaar heeft ook opnames van een concert van Talk Talk in Bocholt, damals ...

Soledad
Ik ga binnenkort met havo 4 en mavo 3 naar Berlijn. Nou zal ik als onverantwoord docent zeker bereid zijn deze leerlingen aan hun lot over te laten om een platenwinkel in te kunnen gaan. Ik heb er al wat op
het oog maar misschien zijn er nog mensen met tips? Waar moet ik als jazz vinyl liefhebber zeker zijn?

pureshores schreef:

Ben regelmaitgi n de Achterhoek aangezien mijn schoonfamilie daar woont. Had al begrepen dat er een leuke zaak in Boicholt zit. Na het lezen van dit berichtje binnenkort die kant maar eens op

Germ (crew)
Soledad schreef:
Ik ga binnenkort met havo 4 en mavo 3 naar Berlijn. Nou zal ik als onverantwoord docent zeker bereid zijn deze leerlingen aan hun lot over te laten om een platenwinkel in te kunnen gaan. Ik heb er al wat op
het oog maar misschien zijn er nog mensen met tips? Waar moet ik als jazz vinyl liefhebber zeker zijn?

Vorig jaar redelijk geslaagd bij Dodo Beach Records. Leuk zaakje, zowel nieuw als tweedehands. Ik geloof dat Maartenn toen ook wat oude, redelijk obscure jazz heeft weten te scoren.

Maartenn (crew)
Germ schreef:
(quote)

Vorig jaar redelijk geslaagd bij Dodo Beach Records. Leuk zaakje, zowel nieuw als tweedehands. Ik geloof dat Maartenn toen ook wat oude, redelijk obscure jazz heeft weten te scoren.
Dat kan ik zeker bevestigen. Een prima collectie tweedehands, maar wel de kanttekening dat de eigenaren weten wat hun waar waard is.

Soledad schreef:

Haha, grappig.
Jaren geleden heb in Berlijn veel mooi vinyl gevonden op rommelmarkten. Kramen vol, ook veel jazz. Kan je geen namen/straten noemen en geen idee hoe de situatie momenteel is. Ik ben bang dat Berlijn niet meer zo gezellig alternatief en betaalbaar is als 15 jaar geleden.

Afgelopen donderdag bij Entertainment Exchange in Eastleigh voor een luttel bedrag 4 cd's van Mary J.Blige, een verzamelalbum van Hard-Fi en Alien 1, 2 en 3 op Blu Ray (die ik wss nooit ga kijken ) gescoord.
En een cd maxi van Liberty X, 25 penny kon ik niet laten liggen.

Eerste week van augustus zit ik een week in het uiterste noorden van Denemarken. In de buurt van Aalborg en Frederikshaven ongeveer. Nu kan ik wel wat platenzaken vinden via o.a. Discogs maar mochten hier mensen zitten die tips hebben; altijd welkom!

vielip schreef:
Eerste week van augustus zit ik een week in het uiterste noorden van Denemarken. In de buurt van Aalborg en Frederikshaven ongeveer. Nu kan ik wel wat platenzaken vinden via o.a. Discogs maar mochten hier mensen zitten die tips hebben; altijd welkom!

Aarhus, een erg leuke stad - o.m. groot openluchtmuseum Den gamle by (De oude stad) - heeft in het zgn Latinerkvarteret meerdere fijne platenzaken: Route66/Black Light, Reverb en een platenzaak cum tea/coffeeshop waarvan ik de naam even kwijt ben, alle op ca 5 min. loopafstand van elkaar. En leuke kledingzaken voor de wederhelft, al kan je die ook met een kopje thee op het terras zetten

Soledad
spoon schreef:
(quote)

Haha, grappig.
Jaren geleden heb in Berlijn veel mooi vinyl gevonden op rommelmarkten. Kramen vol, ook veel jazz. Kan je geen namen/straten noemen en geen idee hoe de situatie momenteel is. Ik ben bang dat Berlijn niet meer zo gezellig alternatief en betaalbaar is als 15 jaar geleden.

Gezellig, betaalbaar en even leuk is de stad nog steeds. Ik ben alleen voor geen meter geslaagd betreft platen kopen. 22km gelopen en 11 zaken aangedaan. Resultaat: 1 plaat. Grootste tegenvaller was Space Hall: volgens internet een gigantisch vinyl paradijs voor alle stijlen. De hele zaak was niet groter dan 1 afdeling van Concerto, was donker en er stond niet eens muziek aan.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:15 uur

geplaatst: vandaag om 20:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.