MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Platenzaken

zoeken in:
Soledad schreef:
(quote)

Gezellig, betaalbaar en even leuk is de stad nog steeds. Ik ben alleen voor geen meter geslaagd betreft platen kopen. 22km gelopen en 11 zaken aangedaan. Resultaat: 1 plaat. Grootste tegenvaller was Space Hall: volgens internet een gigantisch vinyl paradijs voor alle stijlen. De hele zaak was niet groter dan 1 afdeling van Concerto, was donker en er stond niet eens muziek aan.

Jouw voorkeur kennende was dat - samen met Hard Wax - de laatste zaak die ik je überhaupt zou aanraden. Wat vaak wél werkt is om bij een andere zaak de vraag te stellen: waar zou jij iemand naartoe sturen die geïnteresseerd is in **** - meestal kent men de collega's elders redelijk

't voordeel van zo'n lange mars is dat jezelf wel een grote Weizen mag gunnen op het terras bij de kanovijver in de Zoologischer Garten.

Soledad
Mjuman schreef:
(quote)

Jouw voorkeur kennende was dat - samen met Hard Wax - de laatste zaak die ik je überhaupt zou aanraden. Wat vaak wél werkt is om bij een andere zaak de vraag te stellen: waar zou jij iemand naartoe sturen die geïnteresseerd is in **** - meestal kent men de collega's elders redelijk

't voordeel van zo'n lange mars is dat jezelf wel een grote Weizen mag gunnen op het terras bij de kanovijver in de Zoologischer Garten.

Ik ben bij meerdere zaken geweest die bekend zouden zijn om een breed jazz assortiment maar het was echt teleurstellend. In onze eigen hoofdstad ben ik afgelopen jaar een stuk beter geslaagd. Overigens heb ik de hele tocht afgelegd met een collega die van de progressieve rock enz. en hij eindigde met slechts 1 plaat meer. Aangezien we als docent in functie daar waren hebben we het bij 1 Weizen gehouden en niet in de Zoologischer Garten maar in een schreeuwerig en stinkend jeugdhostel

Mjuman schreef:
(quote)

Aarhus, een erg leuke stad - o.m. groot openluchtmuseum Den gamle by (De oude stad) - heeft in het zgn Latinerkvarteret meerdere fijne platenzaken: Route66/Black Light, Reverb en een platenzaak cum tea/coffeeshop waarvan ik de naam even kwijt ben, alle op ca 5 min. loopafstand van elkaar. En leuke kledingzaken voor de wederhelft, al kan je die ook met een kopje thee op het terras zetten

Thanks!

Als je in het uiterste noorden moet zijn is Aarhus nog wel een aardig ritje .

Route66/Black Light vond ik vorig jaar de fijnste, die hadden echt een flink assortiment. Helaas wel slecht gesorteerd. Als je toch in Aarhus bent is ARoS wel echt een aanrader. Bijzonder fraai museum!

Edgar18 schreef:
Als je in het uiterste noorden moet zijn is Aarhus nog wel een aardig ritje .

Na bestuderen van google maps kwam ik daar ook achter Maar goed, je maar nooit!

vielip schreef:
(quote)

Na bestuderen van google maps kwam ik daar ook achter Maar goed, je maar nooit!

Geen idee, waarheen de route leidt, je zei Frederikshavn e.o. (dus misschien vandaar wel door naar Oslo of Göteborg). Fredrikshavn is ongeveer net zo spannend als Hoek van Holland (om niet op een paar tenen te trappen) en Aalborg, bekend van de akvavit, moet je je een stad als Zwolle voorstellen (again: no offence intended). Dat deel van Denemarken leent zich goed voor fietstochten.

Als je naar het noorden onderweg bent, kom je sowieso voorbij Aalborg en - zoals gezegd - da's een boeiende stad. Heb je verder de gelegenheid (tijd/geld) kan je altijd nog denken aan een trip naar Göteborg vanuit Fredrikshavn - bij goed weer een fraaie bit trip (ca 3 uur enkele reis) en het binnenlopen in Zweden door de archipel is een beleving op zich.

Wederom; bedankt voor de tips!

Discogs heeft nu ook een lijst gemaakt met platenzaken; stel je er niet te veel van voor, tenminste tot nu toe - alleen al in Kopenhagen ken in nog drie andere zaken en ook andere fave zaken staan er niet bij de in Aarhus genoemde staan er overigens wel - Independent Record Store Directory List | Discogs

Soledad schreef:
(quote)

Gezellig, betaalbaar en even leuk is de stad nog steeds. Ik ben alleen voor geen meter geslaagd betreft platen kopen. 22km gelopen en 11 zaken aangedaan. Resultaat: 1 plaat. Grootste tegenvaller was Space Hall: volgens internet een gigantisch vinyl paradijs voor alle stijlen. De hele zaak was niet groter dan 1 afdeling van Concerto, was donker en er stond niet eens muziek aan.

Je bent niet meer de enige die op zoek is naar vinyl...

Ik schreeuw even tegen de muur: KOOP CD's !!

Nog zoiets : Whisky is krankzinnig duur geworden en de kwaliteit is stukken minder als zeg 20 jaar geleden. Als ik toen een kelder Talisker had gekocht, was ik nu miljonair geweest. Hetzelfde verhaal voor Scandinavisch meubilair, oude interieurdelen en bouwmaterialen, Hollandse fietsen, roestige Alfa's en Porsches enzovoorts.. en dus ook voor ouwe platenspelers en vinyl.
De Les: Denk jij een goede (specifieke) smaak te hebben? ken jij iets waar je zelf dol op bent en wat nog redelijk betaalbaar is? Kopen en opslaan!! Alles wat waar plezier geeft. Uniek en/of ambachtelijk is, Dat waar de tijd overheen is gegaan. Vroeg of laat wordt het "ontdekt" door de massa en wordt het onbetaalbaar of onvindbaar. Geld verdienen is uiteraard niet de belangrijkste drijfveer hierbij.

Tot zover de tip van Opa spoon.

Soledad
spoon schreef:
(quote)

Je bent niet meer de enige die op zoek is naar vinyl...

Ik schreeuw even tegen de muur: KOOP CD's !!

Nog zoiets : Whisky is krankzinnig duur geworden en de kwaliteit is stukken minder als zeg 20 jaar geleden. Als ik toen een kelder Talisker had gekocht, was ik nu miljonair geweest. Hetzelfde verhaal voor Scandinavisch meubilair, oude interieurdelen en bouwmaterialen, Hollandse fietsen, roestige Alfa's en Porsches enzovoorts.. en dus ook voor ouwe platenspelers en vinyl.
De Les: Denk jij een goede (specifieke) smaak te hebben? ken jij iets waar je zelf dol op bent en wat nog redelijk betaalbaar is? Kopen en opslaan!! Alles wat waar plezier geeft. Uniek en/of ambachtelijk is, Dat waar de tijd overheen is gegaan. Vroeg of laat wordt het "ontdekt" door de massa en wordt het onbetaalbaar of onvindbaar. Geld verdienen is uiteraard niet de belangrijkste drijfveer hierbij.

Tot zover de tip van Opa spoon.

Het waren niet zozeer de prijzen die maakten dat ik niet kon slagen, het aanbod was gewoon belabberd. Overal 3 bakjes jazz en wat daarin stond was in de meeste gevallen echt troep: verzamelalbums op vage labels, kringloopspul. Erg jammer. In Amsterdam wist ik echt stukken beter te slagen in het afgelopen najaar.

Wat betreft de cd's... ach je zei het zelf al

Ik zou zeggen: schiet maar op met het aanschaffen van die CD's. Morgen kan het al te laat zijn, dan betaal je opeens de hoofdprijs. De propagandamachine draait al op volle toeren, inclusief het onvermijdelijke pseudo-sociologische gereutel. Zelfs EénVandaag is er zojuist achter gekomen:

Na de lp is nu de cd ineens weer populair: 'Nooit begrepen waarom die als lachertje werd weggezet' - EenVandaag - eenvandaag.avrotros.nl

gaucho schreef:
Ik zou zeggen: schiet maar op met het aanschaffen van die CD's. Morgen kan het al te laat zijn, dan betaal je opeens de hoofdprijs. De propagandamachine draait al op volle toeren, inclusief het onvermijdelijke pseudo-sociologische gereutel. Zelfs EénVandaag is er zojuist achter gekomen:

Na de lp is nu de cd ineens weer populair: 'Nooit begrepen waarom die als lachertje werd weggezet' - EenVandaag - eenvandaag.avrotros.nl

Ja hoor - doe ook je oto op fossiele brandstoffen niet weg, want over 15 jaar komt er weer vraag naar en wordt er grif geld betaald voor een Yoyota Tirolla die op diesel rijdt - sterker nog, ga naar de Achterhoek (of Zeeuws-Vlaanderen) en wie weet vind je er nog een Barouche in een boerenschuur - hoef je die alleen maar op te knappen en het business model dient zich vanzelf aan.

Het staat eenieder vrij zijn pegulanten te besteden waaraan ie wil, maar als je meermaals het loopwerk van je cd-speler hebt moeten vervangen (of een nije kopen), weet je wel uit welke hoek de wind waait. En het rare van de lp is dat ie een speesjaal afspeelmechaniek vereist, een platenspeler - i.t.t. de cd - digitaal formaat - die je ook via je pc of mediaplayer/streamer kunt afspelen. En die kasten met duizenden cd's - eerlijk gezegd ben ik er een beetje klaar mee - wat is er nou mooi aan zo'n jewel case met (zo goed als) onleesbare inlay - zie bijv bijlagen/artwork van David Bowie - Brilliant Adventure [1992-2001] (2021) - MusicMeter.nl - heb je echt een vergrootglas bij nodig

Misschien als de cd ooit uit de winkel verdwenen is, dat er dan nostalgische gevoelens hier ontstaan, al twijfel ik of dat hier tot extra aankopen zal leiden. Voor hetzelfde geld verschijnen er artikelen over de wederopstanding van de cassette - een niche-product als geen ander, maar imo een stuk sympathieker, mede vanwege nostalgie-appeal

Cassettes zijn al een tijdje aan een opmars bezig. In metal/hardrockland althans. Daar betaal je op dit moment meer voor dan een cd. En er zijn bands die hun laatste album ook weer op cassette uitbrengen.

Mjuman schreef:

...als je meermaals het loopwerk van je CD-speler hebt moeten vervangen (of een nije kopen)
weet je wel uit welke hoek de wind waait.

Kan het zijn dat je gewoon pech hebt gehad met je CD-speler(s)? Mijn eerste CD-speler was een Denon, aangeschaft in 1990. In 2018 hebben we het loopwerk laten vervangen maar we hadden 'm beter meteen kunnen vervangen voor een nieuwe. Dat hebben we uiteindelijk in 2019 gedaan. Maar ik kan zeggen dat de CD-speler het 27 jaar onafgebroken perfect heeft gedaan.
Ik vraag me wel af of mijn nieuwe CD-speler, wederom een Denon, dat gaat halen.

nlkink schreef:
Mjuman schreef:

(quote)

Kan het zijn dat je gewoon pech hebt gehad met je CD-speler(s)? Mijn eerste CD-speler was een Denon, aangeschaft in 1990. In 2018 hebben we het loopwerk laten vervangen maar we hadden 'm beter meteen kunnen vervangen voor een nieuwe. Dat hebben we uiteindelijk in 2019 gedaan. Maar ik kan zeggen dat de CD-speler het 27 jaar onafgebroken perfect heeft gedaan.
Ik vraag me wel af of mijn nieuwe CD-speler, wederom een Denon, dat gaat halen.

Misschien heb ik die dingen wel intensief gebruikt? Sinds 1980 (Philips CD200) is de Audiolab 6000 CDT (alleen transport) uit 2020 de 6e of 7e speler die ik heb. Tussendoor heb ik ook Denon, Marantz (2*), MicroMega en Primare gehad en 2-3 * een loopwerk moeten vervangen een reparatie van 250,- (eenmaal onder garantie, dus gratis).

En Denon nú is niet meer de Denon van toen, en hetzelfde geldt voor Marantz. Genoeg zaken willen beide merken niet meer voeren, ogv die kwailteitsterugval. Maar ook sommige van de betere merken gebruiken relatief goedkope (generieke) loopwerken (eigenlijk voor dvd) die via firmware geschikt gemaakt worden voor cd's. Als je handig bent kun je zo'n loopwerk voor 45$ uit Taiwan laten komen, firmware downloaden en inbouwen - let wel, als je handig bent

Ik heb een transport m.n. voor klassiek én mix-cd's uit de series van Fabric, FabricLive en Balance - beide soorten betekenen heel veel fix-werk vwb metadata en bij die laatste categorie heb je ook nog eens een enorme vervuiling van de categorie "uitvoerende artiest" - een van de essentiële zoekassen bij het digitaal beluisteren van muziek.

Sinds 1980? Volgens mij waren er toen nog geen CD spelers te koop..
Speel al 35 jaar CD’s af. Heb pas m’n tweede speler nu.

Joshua68 schreef:
Sinds 1980? Volgens mij waren er toen nog geen CD spelers te koop..
Speel al 35 jaar CD’s af. Heb pas m’n tweede speler nu.

Verkeerd gekeken in het excel-sheet: moet '83 zijn - de cd200 kwam een jaar na de cd100, de allereerste cd-speler.
Philips - vintagehifi.nl
en Philips (v.a 1983) - vintagehifi.nl.

Twee jaar later heb ik die vervangen door een Marant CD62, een van de betere en betaalbare cd-spelers van Marantz. Qua degelijkheid zijn de oudere cd-spelers niet te overtreffen (bijv geen kunststof tray om de cd in te leggen), qua techniek (de DA-conversie, de omvang van de sample, en de frequentie ervan) is er in de loop der tijd enorme vooruitgang geboekt. Een cd-speler van de laatste 10 jaar is wat dat betreft niet te vergelijken met een speler van de eerste 10 jaar. Theoretisch zou je die 2 typen kunnen vergelijken, praktisch is dat niet haalbaar, omdat ook de andere spullen geen 25 jaar meegaan

vielip schreef:

Cassettes zijn al een tijdje aan een opmars bezig.

Nou, die beker laat ik heel graag aan mij voorbijgaan. Ik had een Sony cassettedeck maar die begon zoveel kuren te vertonen dat het apparaat zowat bij de reparateur woonde. Uiteindelijk hebben we afscheid van het apparaat genomen. Geen dag spijt van gehad. En niet zo lang geleden heb ik een groot aantal cassettebandjes kunnen overdoen aan een liefhebster van 'vintage'.
Het was een leuke tijd, cassettebandjes, maar ik vind CD's stukken gebruiksvriendelijker.
In mijn woonplaats liggen de cassettebandjes op de balie. Ik heb niet het gevoel dat daarmee de omzet door het dak zal gaan.

Soledad schreef:
(quote)

Het waren niet zozeer de prijzen die maakten dat ik niet kon slagen, het aanbod was gewoon belabberd. Overal 3 bakjes jazz en wat daarin stond was in de meeste gevallen echt troep: verzamelalbums op vage labels, kringloopspul. Erg jammer. In Amsterdam wist ik echt stukken beter te slagen in het afgelopen najaar.

Wat betreft de cd's... ach je zei het zelf al

Jazz is altijd al schaarser goed geweest, en nu dus helemaal. Alles is weggesnaaid.

Ik ben ook van mening dat een lp meer beleving geeft, Maar een cd collectie lijkt mij een aardig alternatief als de mogelijkheden ontbreken om een vinyl collectie aan te leggen.

Met weemoed denk ik terug aan een kelder vol interessante lp's in boekenstadje Brederode, De oude 'Record Collector' in Antwerpen en Swingmaster in Groningen.

Deze laatste bestaat zover ik weet nog en als jij die nog niet kent dan kan ik je die als jazzliefhebber aanraden. Niet alleen voor het scoren van lp's (of cd's ) , maar de gehele entourage ademt jazz.

Swing Master: The Abstract Truth of Sem van Gelder. – Jazz in Europe - jazzineurope.mfmmedia.nl

Swingmaster in Groningen bestaat nog steeds, spoon. De zaak zit tegenwoordig aan de Pelsterstraat 20 te Groningen. Vanaf het station naar het Zuiderdiep en dan gewoon de Pelsterstraat in omhoog lopen richting de Vismarkt.
Goede zaak met een fijne eigenaar.

nlkink schreef:
vielip schreef:

(quote)

Nou, die beker laat ik heel graag aan mij voorbijgaan. Ik had een Sony cassettedeck maar die begon zoveel kuren te vertonen dat het apparaat zowat bij de reparateur woonde. Uiteindelijk hebben we afscheid van het apparaat genomen. Geen dag spijt van gehad. En niet zo lang geleden heb ik een groot aantal cassettebandjes kunnen overdoen aan een liefhebster van 'vintage'.
Het was een leuke tijd, cassettebandjes, maar ik vind CD's stukken gebruiksvriendelijker.
In mijn woonplaats liggen de cassettebandjes op de balie. Ik heb niet het gevoel dat daarmee de omzet door het dak zal gaan.

Dat laatste beweer ik ook niet. En dat de cd gebruiksvriendelijker is zal ik ook zéker niet ontkennen.

Zack
Cassettebandjes....voor het opnemen heb ik die gebruikt van allerlei merken maar de laatste 20 jaar of zo nooit meer aangeraakt.

Ik heb ook maar een stuk of 5 albums op muziekcassette gekocht zo'n 40 jaar geleden....

Geweldige vrij onbekende tweedehands zaak in Almere op bedrijventerrein. Televisieweg (jawel) 201. Alleen Tweedehands. Eigenaar doet voor liefhebberij. Oude directeur van Plato in Hilversum. LP's singles en cd's.

Oké dat kan best leuk dan wel interessant zijn. Diverse genres?

Yep.
Home pagina | Round & Around - roundandaround.nl

Het zit overigens op nummer 101, zie ik nu.
Let op de openingstijden!

Misschien ook wel iets voor heartofsoul, als hij het al niet weet....

nlkink schreef:
Misschien ook wel iets voor heartofsoul, als hij het al niet weet....

Het bericht van musician had ik al aangemerkt met een "like". Deze week zal ik eens gaan kijken op een van mijn dagelijkse fietstochten.

Ik slaag in deze zaak er zelf altijd wel in interessante singles te vinden.
Zoals zaterdag https://images.45cat.com/the-duke-of-burlington-flash-pink-elephant-s.jpg

Volgende week gaat ondergetekende met moeder de vrouw een weekendje naar Keulen.
Een google zoekactie laat zien dat er qua vinyl in ieder geval genoeg te vinden is. Maar ik hoor graag of er andere MuMe gebruikers zijn die hier eerder geweest zijn en wat hun tips en ervaringen zijn?

Bardt1980 schreef:
Volgende week gaat ondergetekende met moeder de vrouw een weekendje naar Keulen.
Een google zoekactie laat zien dat er qua vinyl in ieder geval genoeg te vinden is. Maar ik hoor graag of er andere MuMe gebruikers zijn die hier eerder geweest zijn en wat hun tips en ervaringen zijn?
Black Diamond Records was wel een tof winkeltje in Keulen. Veel jazz antiquariaten en zeldzame pop/rock. Behulpzaam, vriendelijk personeel.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:18 uur

geplaatst: vandaag om 15:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.