MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Platenzaken

zoeken in:
Leiden - Leids nieuws vind je op de startpagina van Leiden - Sleutelstad.nl

LEIDEN - 30 maart 2009 - De winkels van de Free Record Shop blijven in ieder geval de komende vijf jaar nog op veertien grotere NS-stations. Dat hebben de Free Record Shop en de NS vandaag bekendgemaakt. Het station van Leiden krijgt de primeur van het nieuwe winkelconcept van de Free Record Shop die zich voortaan meer op entertainment, zoals games, dan op cd's gaat richten.

Er komen veel technische snufjes in de zaken. Ook gaat de Free Record Shop producten verkopen die niet fysiek in de winkel aanwezig zijn. Deze kunnen dan worden besteld. De traditionele geel-blauwe kleuren maken plaats voor zwart en blauw.

--

Nog meer games, nog minder muziek. Nog even en ze verkopen nog alleen nog de nieuwe U2 en verder helemaal niets meer...

Pastichio Rocker schreef:
Boudisque Utrecht kan ook van de lijst, want die is failliet.

Klopt, treurig maar waar...

dat er Free's en Music Store's weg gaan kan me geen ene reet schelen maar dit vind ik toch altijd vervelend nieuws en het komt steeds vaker voor helaas...

herman schreef:
3voor12 heeft een stukje gewijd aan de verbouwde Velvet in Leiden.

Hans Parlevliet was het zat, die uitsluitend negatieve berichten over het einde der tijden van de platenzaak. Zodoende bedacht de eigenaar van Velvet Music in Leiden een ‘heel nieuw concept’ voor zijn zaak, en wel die van ‘ontmoetingsplek’, waar muziekliefhebbers onder het genot van een kopje koffie kennis kunnen maken met nieuwe cd’s en elkaar.
(afbeelding)

Opzich leuk! Maar of deze daardoor meer cd's gaat verkopen weet ik niet. Uiteraard wel koffie maar of je daar van kan leven weet ik niet.

Doek valt nu ook voor Boudisque Utrecht en Nijmegen
Na de sluiting van Boudisque Amsterdam vorig jaar zijn nu de overige twee filialen in Utrecht en Nijmegen failliet. De achttien medewerkers zijn ontslagen. Op de website www.boudisque.nl staat dat de webshop tijdelijk gesloten is en ‘u op dit moment niet van dienst kan zijn’. Maar ook de webwinkel gaat niet meer verder. Een aangeslagen Boudisque-eigenaar Richard van der Veen meldt dat hij er nu klaar mee is. “Ik ben uitgespeeld.”

Hier staat het nog niet, maar ik las een tijdje terug ook dat ruim de helft van alle Van Leest winkels wordt omgebouwd naar een pure gamewinkel (geen CD's en geen DVD's en een andere naam). Dikke kans dat dat op den duur voor bijna alle Van Leest winkels gaat gelden.

Ze gaan toch juist een hoop FRSen ombouwen tot gamewinkels? Daarvan zijn er vaak meerdere in een stad, de FRS op het station van Den Bosch is bijvoorbeeld al weg. Volgens mij wordt dat zo'n gamewinkel.

dit verbaasd me niks - in 2005 kon je al nieuwe CDs online kopen voor ongeveer 8 pond (toen 12 euro) via Cd Wow of andere GB based bedrijven. Nu intussen is de pond ongeveer gelijk aan de Euro dus voor minder dan 10 euro heb je al een nieuwe album. Als de NL platen zaken dan blijven 16 of 17 euro vragen wat verwachten ze precies?

Helaas was dit oorspronkelijk veroorzaakt door al die mensen die hun zelf jaren hebben overtuigd dat gratis downloaden is ok ... nu de muziek industrie gaat onderuit dus minder keuze in de toekomst.
Dat de film industrie ook die richting gaat is ook geen verassing

"you only have yourselves to blame"

Boudisque Utrecht kan ook van de lijst, want die is failliet.

Maar die hadden ook echt helemaal niets meer te bieden voor wat popmuziek betreft.

BoordAppel schreef:
Ze gaan toch juist een hoop FRSen ombouwen tot gamewinkels? Daarvan zijn er vaak meerdere in een stad, de FRS op het station van Den Bosch is bijvoorbeeld al weg. Volgens mij wordt dat zo'n gamewinkel.

Nee, 30 Van leestwinkels worden gamewinkels. En uit het stukje kun je min of meer halen dat Van leest op termijn weleens ten dode opgeschreven kan zijn.

En die winkel op Den Bosch NS is gewoon definitief dicht, maar die liep al jaren voor geen meter. Ik denk dat er de komende jaren nog tientallen andere FRS-filialen gaan volgen die ook gaan sluiten. Twee vestigingen binnen loopafstand houden ze niet meer vol. En dan gaan ze een hoop huurcontracten die aflopen niet verlengen.

3VOOR12 - Free Record Shop gaat over op games - 3voor12.vpro.nl

Relax
Van Leest in Apeldoorn doet het perfect in de verkoop hoor, als ik de winkel zo goed bezocht zie worden dan kan ik er niet bij dat het tot een game winkel gaat omgebouwd worden.

TerryA schreef:
. Nu intussen is de pond ongeveer gelijk aan de Euro dus voor minder dan 10 euro heb je al een nieuwe album. Als de NL platen zaken dan blijven 16 of 17 euro vragen wat verwachten ze precies?

een ding kunnen ze verwachten als ze dezelfde prijs gaan vragen, namelijk verlies... De winkels moeten namelijk in euro's betalen aan de platenmaatschappijen in Nederland.

Volgens mij sla je daar de spijker op de kop; soms betaalt de detaillist een inkoopprijs die gelijk ligt aan de webprijs elders. Dezelfde platenmaatschappij die dus - via de groothandel - de detaillist aanlevert, levert ook aan de webwinkeliers.

Naarmate je meer afneemt, kan je als webwinkel meer korting bedingen - wat zou dat nou betekenen?

Met Boudisque, niet om sentimenteel te doen, gaat er toch een stukje muziekgeschiedenis verloren in Utrecht; op het laatste was er wereldmuziek/jazz, klassiek (mooi aanbod), DVD's, Pop (schraal) en de goedkope winkel (zeg maar de outlet). Klassiek regelmatig geweest en wat gekocht; de outlet was oorspronkelijk de winkel van Staffhorst - met op de bovenste verdieping (het rijk van Charles en Elly): underground, rock en prog/symfo - uren vertoefd.

Bij een buitenlandse webwinkel betaal je ook geen BTW (ze zijn meestal gevestigd op Jersey ofzo). Trek maar eens 19% van de huidige prijs van een CD af. Dat gaat al meteen naar de overheid. Op een CD van 15 euro is dat gewoon al drie euro.

Komt nog bij dat CD's al een veel lagere marge hebben dan bijvoorbeeld kleding en per stuk ook nog goedkoper zijn. Je moet dus als winkel veel meer CD's verkopen om de huur te kunnen betalen dan je buurman broeken.

starbright boy schreef:
Bij een buitenlandse webwinkel betaal je ook geen BTW (ze zijn meestal gevestigd op Jersey ofzo). Trek maar eens 19% van de huidige prijs van een CD af. Dat gaat al meteen naar de overheid. Op een CD van 15 euro is dat gewoon al drie euro.

Komt nog bij dat CD's al een veel lagere marge hebben dan bijvoorbeeld kleding en per stuk ook nog goedkoper zijn. Je moet dus als winkel veel meer CD's verkopen om de huur te kunnen betalen dan je buurman broeken.

Dat laatste is correct: op kleding wordt ruwweg een factor van 2,4 toegepast. Om de BTW uit een prijs "te halen" moet je de prijs delen door 1,2 (bij 20% BTW) - dus niet 20% van de prijs afhalen. Een broek van 240 euro die in de uitverkoop weggaat voor 120 euro, levert de Nederlandse staat 20 euro op en de detaillist netto de inkoopprijs van 100 euro (+ datgene wat hij heeft kunnen afboeken en dus kan compenseren).

Ik heb vorig jaar REM accelerate gekocht bij Amazon - toen de pond nog op 1,35 stond - omegerekend kostte die plaat (op vinyl) toen ca 19,50 (1,79 GBP voor verzending). De plaat kostte hier 43 euro in de winkel en de inkoopprijs net iets boven de 20 euro.

NB: bij de affilates van Amazon betaal je geen BTW - bij Amazon soms wel (direct), soms later als de PTT op Schiphol de groene waardesticker ziet - wordt BTW alsnog aan je voordeur geheven + toeslag ("behandelingskosten"), en soms niet.

Ja die pond is geweldig. Ik kocht voorheen erg veel bij Plato in Utrecht maar met de pond die bijna 1 op 1 loopt met de Euro bestel ik mij nu suf bij Amazon UK en rollen er elke week wel een paar CD's over de deurmat. De verzendkosten zijn daar (in tegenstelling tot Amazon USA) zeer redelijk en je kunt onbeperkt invoeren. Nieuwe releases zijn vaak meteen al erg goedkoop. Ook Amazon Marketplace is een ware snoepwinkel.

Ik stoorde mij al geruime tijd aan het uiterst magere aanbod in de Utrechtse winkels, ook bij Plato na de verhuizing. Van de FRS en Van Leest in mijn eigen woonplaats word je ook niet blij.

Misschien moet ik weer eens buiten Utrecht gaan kijken en weer eens naar Concerto of naar de Fame gaan. Wellicht dat ik dan weer blijer word. Voor nu leve het Internet dus en 1 of 2 keer per jaar Amoeba

Boudisque in Nijmegen is dan wel failliet, maar is geen platenzaak. Verkopen ze alleen DVD's.

Ik snap het allemaal niet zo dat er zo veel onafhankelijke platen zaken noodgedwongen dicht gaan........

Hier in Middelburg (45.0000 inwoners) zitten er nog 2 die beiden zeer de moeite waard zijn en ook lagere verkoop prijzen hebben dan de grote ketens en natuurlijk een veel dieper en breeder assortiment voeren.

Spin op het Damplein en de Muziek afdeling van de Drukkery (ook zeer uitgebreide klassieke afdeling)........

Bestaat die mooie zaak met een soort treincoupé-inrichting nog in Middelburg?

Ik heb werkelijkwaar geen idee waar je het over hebt vin13..... en woon al 33 jaar in Middelburg........

Ja, ik heb op mijn kaart van Nederland al een speld met een rode punt geprikt om Middelburg te markeren als een (vinyl) hothouse; ik herinner me ook een bier/eetcafé (De Mug) - dus wie weet wordt het tijd om weer eens wat geld in de Zeeuwse economie te stoppen - pollens!

Nu Boudisque hier het lootje heeft gelegd, zou je voor klassiek aangewezen zijn op de Bijenkorf ....

De Mug bestaat nog steeds......

Pastichio Rocker
Running On Empty schreef:
Ik stoorde mij al geruime tijd aan het uiterst magere aanbod in de Utrechtse winkels, ook bij Plato na de verhuizing.

Ja, de 'nieuwe' Plato is toch wel een teleurstelling. Sowieso onderscheid de Plato zich nauwelijks meer van wat er bij een Van Leest of FRS te krijgen is. Maar kennelijk moeten ze wel, want anders gaan ze failliet. De FRS op de Oude Gracht heeft notabene een groter aanbod electronische muziek dan Plato.

Ik had liever Plato failliet zien gaan dan Boudisque. Deze had tenminste nog een fijne metalkelder en klassiek. Plato heeft geen van beiden, en de extra ruimte in de winkel wordt nu ook niet echt benut.

(quote)

Ja, de 'nieuwe' Plato is toch wel een teleurstelling. Sowieso onderscheid de Plato zich nauwelijks meer van wat er bij een Van Leest of FRS te krijgen is. Maar kennelijk moeten ze wel, want anders gaan ze failliet. De FRS op de Oude Gracht heeft notabene een groter aanbod electronische muziek dan Plato.

Ik had liever Plato failliet zien gaan dan Boudisque. Deze had tenminste nog een fijne metalkelder en klassiek. Plato heeft geen van beiden, en de extra ruimte in de winkel wordt nu ook niet echt benut.

Dat vind ik nou overdreven. Plato Utr. richt zich in eerste instantie op de bezoekers van de grotere alternatieve events (Lowlands, Motel Mozaique) en daar zullen ze zich altijd op richten.

Historisch gezien heeft Plato weinig op met (en verstand van) metal - die kopers konden tot voor een paar jaar terecht bij White Noise. Het is voor mij onbegrijpelijk dat Plato daar niet wat actiever is ingedoken; metal-kopers is een trouwe doelgroep.

Klassiek schijnt nu nieuw te zijn in de winkel - vraag me af hoe ze dat gaan invullen; Boudisque had én kennis én een assortiment; de Bijenkorf is voor die muziek niet mijn kopje espresso.

Vinyl: wel redelijk assortiment op dit moment - maar ook vrij brave oriëntering - bijv. geen Depeche Mode, geen Dead can Dance (re-release op vinyl).
Eletronic: ja heel weinig; vind je meer bij Revenge op het Vreeburg; ook apartere dance is een ondergeschoven kind. Soms denk ik wel eens dat men te weinig buiten het eigen blikveld durft te kijken (of niet goed raad weet hoe dit te doen) - ik kan me nauwelijks voorstellen dat men in de hudige omstandigheden liever lui dan moe is. Is men wellicht bang voor een te grote investering (in voorraad), mankeert het aan ideeën, aan ondernemendheid? Ik ben er nog niet uit.

Ik ben heel blij dat mijn nieuwe werk vlakbij Plato Utrecht zit. Hoef ik namelijk niet meer naar Plato Den Haag. Die in Utrecht is 10.000x beter. Kan je nagaan

Volgende week zit ik in Berlijn.
Dit topic door gespit en slechts één platenzaak tegengekomen die relevant kan zijn. Via google kom ik ook al niet verder dan enkele zaken die zich voornamelijk op Dance richten.

Mijn vraag:
Wie weet in Berlijn platenzaken/muziekswinkels (hoe je het ook wilt noemen) interessante zaken? Liefst gericht op rock in de breedste zin van het woord.

Thomzic schreef:

Wie weet in Berlijn platenzaken/muziekswinkels (hoe je het ook wilt noemen) interessante zaken? Liefst gericht op rock in de breedste zin van het woord.

Nylvi misschien?

(quote)

Niet mee eens. Ik vond Boudisque in Utrecht pas echt volkomen ruk maar ga nu ook nog nauwelijks in Utrecht naar Plato. Het aanbod is bedroevend geworden.

Plato valt op hardrock/metal gebied tegen maar Prog en Symfo zijn redelijk goed, ook singer-songwriter is ok. Enkel leuke gevonden van Motorpsycho en Bob Dylan. Ik praat over Enschede en Deventer.
Voor de rest is het in Overijssel een beetje stil. De Metalzone in Nijverdal is helaas opgedoekt.

Deventer valt vies tegen. Toevallig laatst bij de Plato daar geweest. Het aanbod was behoorlijk marginaal en daarnaast ook nog eens verschrikkelijk onoverzichtelijk.

In Deventer zitten Bep Dylan en Koning Willem (t.o. Plato zo wat) en daar heb ik leuk vinyl kunnen scoren - geen verkeerde winkels imo.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:03 uur

geplaatst: vandaag om 04:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.