Muziek / Algemeen / Platenzaken
zoeken in:
0
geplaatst: 10 oktober 2009, 15:30 uur
@ aERodynamIC: das idd goedkoop. Ik kom eigenlijk nooit op buitenlandse sites. Al was t maar omdat ik geen creditcard heb. Overigens wel leuk: de download versie is 4 euro duurder...
0
geplaatst: 10 oktober 2009, 15:57 uur
Ik kan me in de reacties van Aero en ROE ook helemaal vinden. Ik bestel tegenwoordig 90 procent van mijn CD's online, want dat heeft vrijwel uitsluitend voordelen.
De prijs in de eerste plaats, maar ook het feit dat het écht nieuwe exemplaren zijn. Ook ik heb een hekel aan smoezelige CD'tjes die al een jaar of langer in de bakken van een platenwinkel hebben staan rotten en waar iedereen al met z'n handen aan de boekjes gezeten heeft.
Ik had dit een jaar of vijf geleden niet van mezelf durven denken, want ook ik hecht waarde aan de sfeer van een goed gesorteerde platenzaak met deskundig personeel. Maar die lijken tegenwoordig op de vingers van één hand te tellen, als ze al niet uitgestorven zijn.
Ik wil dan nog wel een lans breken voor de Plato-vestiging in mijn woonplaats Zwolle. Die is tegenwoordig beter dan in Utrecht, vind ik. Een mooi ingerichte winkel, redelijk ruim & goed gesorteerd naar 2009-maatstaven en medewerkers die duidelijk verstand van zaken hebben, ook al zitten ze qua muziekbeleving niet altijd in hetzelfde muzikale straatje als ik.
Ik mag er graag geregeld langsgaan en een stapeltje CD's meepakken. Dat ze gemiddeld 1 tot 3 euro duurder zijn dan wat ik als goedkoopste alternatief op internet kan vinden, heb ik er graag voor over. Ik vind het toch wel belangrijk dat zo'n zaak overeind blijft.
Voor tweedehandsjes raad ik jullie Diskid aan, als je in de buurt van Zwolle bent. Groot assortiment in verhouding tot de afmetingen van de winkel (die staat dan ook stampvol LP's en CD's) en gerund door een liefhebber die echt overal over mee weet te praten.
Mediamarkt: tja, toen ik nog in het westen woonde, tot eind vorige eeuw, was die in Rotterdam-centrum een waar muziekwalhalla. Maar dat zal nu ook wel een stuk minder zijn, als ik afga op de teloorgang van het CD-assortiment van de vestiging in Zwolle. De meest gangbare titels vind je er wel, maar daarbuiten houdt het op. En zoals anderen al hebben opgemerkt: bestellen kunnen we tegenwoordig prima zelf.
De prijs in de eerste plaats, maar ook het feit dat het écht nieuwe exemplaren zijn. Ook ik heb een hekel aan smoezelige CD'tjes die al een jaar of langer in de bakken van een platenwinkel hebben staan rotten en waar iedereen al met z'n handen aan de boekjes gezeten heeft.
Ik had dit een jaar of vijf geleden niet van mezelf durven denken, want ook ik hecht waarde aan de sfeer van een goed gesorteerde platenzaak met deskundig personeel. Maar die lijken tegenwoordig op de vingers van één hand te tellen, als ze al niet uitgestorven zijn.
Ik wil dan nog wel een lans breken voor de Plato-vestiging in mijn woonplaats Zwolle. Die is tegenwoordig beter dan in Utrecht, vind ik. Een mooi ingerichte winkel, redelijk ruim & goed gesorteerd naar 2009-maatstaven en medewerkers die duidelijk verstand van zaken hebben, ook al zitten ze qua muziekbeleving niet altijd in hetzelfde muzikale straatje als ik.
Ik mag er graag geregeld langsgaan en een stapeltje CD's meepakken. Dat ze gemiddeld 1 tot 3 euro duurder zijn dan wat ik als goedkoopste alternatief op internet kan vinden, heb ik er graag voor over. Ik vind het toch wel belangrijk dat zo'n zaak overeind blijft.
Voor tweedehandsjes raad ik jullie Diskid aan, als je in de buurt van Zwolle bent. Groot assortiment in verhouding tot de afmetingen van de winkel (die staat dan ook stampvol LP's en CD's) en gerund door een liefhebber die echt overal over mee weet te praten.
Mediamarkt: tja, toen ik nog in het westen woonde, tot eind vorige eeuw, was die in Rotterdam-centrum een waar muziekwalhalla. Maar dat zal nu ook wel een stuk minder zijn, als ik afga op de teloorgang van het CD-assortiment van de vestiging in Zwolle. De meest gangbare titels vind je er wel, maar daarbuiten houdt het op. En zoals anderen al hebben opgemerkt: bestellen kunnen we tegenwoordig prima zelf.
0
geplaatst: 10 oktober 2009, 16:03 uur
gaucho schreef:
Klopt helemaal: toen het net open was had ik nooit verwacht dat zo'n zaak zo'n uitgebreid cd-aanbod had met ook nog eens veel cd's in mijn straatje.
Nu is daar niets meer van over en lijkt het meer een Free Record Shop of Van Leest. De nadruk ligt dan ook al lang niet meer op cd's om mensen te lokken (wat vroeger wel zo was). Ook dat zal wel door het internet komen denk ik.
0
geplaatst: 10 oktober 2009, 18:33 uur
De leukste zaken om rond te snuffelen vind ik de zaken waar ze ook (of alleen) vinyl hebben; ook in Zwolle en Deveter zijn daarvan goede voorbeelden te vinden. Plato in Utrecht komik nog wel eens, maar meer om de aanbiedingen te checken, te kijken wat voor leuk nieuw vinyl er is (onlangs nog een 10" van de Arctic Monkeys voor 6 euro) en de Platomania op te pikken. Kan niet zeggen dat ik er veel cd's koop. Maar goed dat had ik al eens met gaucho besproken: inderdaad 80-90% online; met vinyl ligt dat héél anders, alhoewel ik ook op die manier steeds meer nieuw en tweedehands via internet koop (idd prijs en verkrijgbaarheid).
0
geplaatst: 10 oktober 2009, 18:37 uur
gaucho schreef:
Laten we ook vooral de Minstrel niet vergeten, waar ze ook veel nieuwe vinyl (niet allemaal 2ehands) hebben.. daar koop ik vaker dingen dan bij de Diskid, die op het gebied van vinyl een beetje saai is (allemaal van die jaren 60-70-80 dingen en wat voorspelbare dingen van tegenwoordig, maar weinig recente platen die iets onbekender zijn)... qua cds wel erg goed, daar komt de minstrel dan weer niet aan (hoewel die ook 1 zeer interessante bak hebben
)
0
geplaatst: 10 oktober 2009, 18:38 uur
aERodynamIC schreef:
Klopt helemaal: toen het net open was had ik nooit verwacht dat zo'n zaak zo'n uitgebreid cd-aanbod had met ook nog eens veel cd's in mijn straatje.
Nu is daar niets meer van over en lijkt het meer een Free Record Shop of Van Leest. De nadruk ligt dan ook al lang niet meer op cd's om mensen te lokken (wat vroeger wel zo was). Ook dat zal wel door het internet komen denk ik.
(quote)
Ze lokken klanten met voordelige (vinden ze) Top 20 CD's en de rest van het aanbod is echt vreselijk mager tot zeg maar gewoon slecht.
0
geplaatst: 10 oktober 2009, 18:38 uur
Amber79 schreef:
@ aERodynamIC: das idd goedkoop. Ik kom eigenlijk nooit op buitenlandse sites. Al was t maar omdat ik geen creditcard heb.
@ aERodynamIC: das idd goedkoop. Ik kom eigenlijk nooit op buitenlandse sites. Al was t maar omdat ik geen creditcard heb.
Hier hetzelfde, en ik word helemaal gelukkig van binnen als ik me bedenk hoeveel geld me dat bespaard, met creditcard is kopen voor mij veel te makkelijk.
0
geplaatst: 10 oktober 2009, 18:55 uur
The Scientist schreef:
Hier hetzelfde, en ik word helemaal gelukkig van binnen als ik me bedenk hoeveel geld me dat bespaard, met creditcard is kopen voor mij veel te makkelijk.
(quote)
Dat bijgeloof verdwijnt vanzelf, als je eens langer op vakantie gaat. Nog een soortgelijke? Mijn schoonvader - over het verschijnsel GSM - 5 jaar geleden: "nee zo'n ding hoef ik niet, kan je altijd gebeld worden". Inmiddels heeft ie, al 2 jaar lang, twee van die dingen in huis, waarvan 1 pre-paid.
Credit card, ik word heel ongelukkig als ik bedenk wat voor en hoeveel valuta ik dan al die jaren had mee moeten sjouwen! In den beginne - als je vlot was met declaraties - werden hotelkosten zo'n beetje gelijktijdig afgeboekt door de card-maatschappij met de storting door je werkgever. Have plastic, will travel!
En Paypal is ook verrotte makkelijk voor internationale transsacties - je bent gedekt.
0
geplaatst: 10 oktober 2009, 20:29 uur
Mjuman schreef:
Credit card, ik word heel ongelukkig als ik bedenk wat voor en hoeveel valuta ik dan al die jaren had mee moeten sjouwen! In den beginne - als je vlot was met declaraties - werden hotelkosten zo'n beetje gelijktijdig afgeboekt door de card-maatschappij met de storting door je werkgever. Have plastic, will travel!
En Paypal is ook verrotte makkelijk voor internationale transsacties - je bent gedekt.
Ja hoor vind ik ook. Je kunt in de USA zonder zo'n ding niet eens een hotel reserveren of een auto huren, Het is gewoon bij Amazon verder vreselijk handig om CD's te bestellen met zo'n ding zonder ingewikkelde internationale overboekingen.
0
geplaatst: 8 november 2009, 17:58 uur
Plato in Utrecht vind ik persoonlijk de beste. (Ben nog nooit in de Plaatboef geweest geloof ik maar ik zal eens kijken).
Ik vind dat na de verbouwing de winkel zelf leuker is geworden bij Plato, alleen dat de locatie iets minder is.
Ik vind dat na de verbouwing de winkel zelf leuker is geworden bij Plato, alleen dat de locatie iets minder is.

0
geplaatst: 8 november 2009, 18:14 uur
Is Sounds in Venlo alleen maar groot of hebben ze ook echt veel en hanteren ze sympathieke prijzen? Ben zeer benieuwd want dan ga ik er binnenkort eens een zaterdagochtend shoppen ondanks de 135 km afstand.
0
geplaatst: 8 november 2009, 21:13 uur
De prijzen staan me niet meer zo bij (ben er zo'n 2 jaar geleden voor het laatst geweest, dacht ik), maar het assortiment is zeker groot.
0
geplaatst: 8 november 2009, 21:34 uur
Prijzen vallen er niet mee, maar als je goed zoekt, vind je genoeg voor goede prijzen.
0
geplaatst: 8 november 2009, 21:37 uur
Running On Empty schreef:
Is Sounds in Venlo alleen maar groot of hebben ze ook echt veel en hanteren ze sympathieke prijzen? Ben zeer benieuwd want dan ga ik er binnenkort eens een zaterdagochtend shoppen ondanks de 135 km afstand.
Ik wil niet lullig doen, maar als je toch je lidmaatschap van de Tuf-Tuf club gaat toepassen, rij dan gewoon die 70 extra km naar Keulen en ga dan lekker shoppen bij Saturn in het Keulse mediapark en/of bij de vele leuke vinyl-shops in het gebied rond de Ehrenstrasse (o.a. Kompakt!!).
0
geplaatst: 9 november 2009, 19:20 uur
Cygnus schreef:
Prijzen vallen er niet mee, maar als je goed zoekt, vind je genoeg voor goede prijzen.
Dat vind ik nu jammer. Moet ik dan denken aan 22 Euro voor nieuwe CD's e.d.? Wat kosten reguliere nieuwe uitgaven meestal?
0
geplaatst: 9 november 2009, 19:21 uur
Mjuman schreef:
Ik wil niet lullig doen, maar als je toch je lidmaatschap van de Tuf-Tuf club gaat toepassen, rij dan gewoon die 70 extra km naar Keulen en ga dan lekker shoppen bij Saturn in het Keulse mediapark en/of bij de vele leuke vinyl-shops in het gebied rond de Ehrenstrasse (o.a. Kompakt!!).
(quote)
Geen optie. Een uurtje karren of ietsje meer vind ik echt de limit.
0
geplaatst: 9 november 2009, 19:34 uur
Nieuwe releases kosten er rond de 20 euro, maar die moet je sowieso nooit bij platenzaken kopen. Verder ligt het zo'n beetje tussen de 10 en 18 euro en er is een bak met aanbiedingen (2 voor 15 euro). Maar ik ben er al meer dan een jaar niet meer geweest, dus het kan nu anders zijn.
En ik zou de Keulen-optie van mjuman zeker eens overwegen. De Saturn is een waar platenpakhuis en het is er goedkoop shoppen (vorig jaar zag ik er een hele rij cd's van Can voor 6,99).
En ik zou de Keulen-optie van mjuman zeker eens overwegen. De Saturn is een waar platenpakhuis en het is er goedkoop shoppen (vorig jaar zag ik er een hele rij cd's van Can voor 6,99).
0
geplaatst: 10 november 2009, 10:17 uur
Sinds wanneer worden cd's platen genoemd?
Want in de Saturn hebben ze maar een klein keldertje met vinyl.
0
geplaatst: 10 november 2009, 10:29 uur
Pooiertje schreef:
Kom je wel eens buiten je eigen dorp? De meeste Duitse (Keulen is Duitsland) Mediamarkts en Saturn (zelfs die in Kleef) hebben lp's in het assortiment.
Overigens is album het neutrale woord voor lp of cd en stamt de term platenzaak nog uit een vroegere periode; jij huurt zeker nooit dvd's bij de videotheek? Da's ook zo'n term. De 'v' in dvd staat nl niet voor 'video'.
0
wijsneus
geplaatst: 10 november 2009, 10:47 uur
Mjuman schreef:
Overigens is album het neutrale woord voor lp of cd en stamt de term platenzaak nog uit een vroegere periode
Overigens is album het neutrale woord voor lp of cd en stamt de term platenzaak nog uit een vroegere periode
Als dit topic over Platen-/CD-zaken gaat, kan de titel mss aangepast worden, toch ?
Album-winkels dan maar ?
0
geplaatst: 10 november 2009, 11:16 uur
@WN: je kan natuurlijk ook redeneren dat de aanduiding dan generiek is geworden. Als ik om de hoek brood ga kopen, doe ik dat nog steeds bij de bakkerij, alleen dat brood is al lang niet zelf meer zelfgebakken. De videotheek heeft al lang geen videobanden meer, terwijl de platenzaak steeds vaker weer lp's verkoopt.
0
wijsneus
geplaatst: 10 november 2009, 11:23 uur
Mjuman schreef:
terwijl de platenzaak steeds vaker weer lp's verkoopt.
terwijl de platenzaak steeds vaker weer lp's verkoopt.
Heb je gelijk in natuurlijk.
En platenzaken bekt wel veel lekkerder !
0
geplaatst: 10 november 2009, 11:24 uur
Mjuman schreef:
Als ik om de hoek brood ga kopen, doe ik dat nog steeds bij de bakkerij, alleen dat brood is al lang niet zelf meer zelfgebakken.
Als ik om de hoek brood ga kopen, doe ik dat nog steeds bij de bakkerij, alleen dat brood is al lang niet zelf meer zelfgebakken.
Broodverkooppunt?
0
geplaatst: 10 november 2009, 11:35 uur
GrafGantz schreef:
Broodverkooppunt?
(quote)
Broodverkooppunt?
Daar heb je een punt - alleen zullen lieden er wellicht een punt van maken als uit de nomenclatuur al zou blijken dat men het ambachtelijke (=warme) bakken niet meer zelf beoefent - zulks is min of meer nog een 'relatively well kept secret'.
0
geplaatst: 10 november 2009, 12:23 uur
Cygnus schreef:
Nieuwe releases kosten er rond de 20 euro, maar die moet je sowieso nooit bij platenzaken kopen. Verder ligt het zo'n beetje tussen de 10 en 18 euro en er is een bak met aanbiedingen (2 voor 15 euro). Maar ik ben er al meer dan een jaar niet meer geweest, dus het kan nu anders zijn.
Ja dan kan ik inderdaad beter een dagje of weekeindje naar Keulen gaan plannen. Klinkt wel zeer goed
0
geplaatst: 10 november 2009, 12:50 uur
Mjuman schreef:
Kom je wel eens buiten je eigen dorp? De meeste Duitse (Keulen is Duitsland) Mediamarkts en Saturn (zelfs die in Kleef) hebben lp's in het assortiment.
Overigens is album het neutrale woord voor lp of cd en stamt de term platenzaak nog uit een vroegere periode; jij huurt zeker nooit dvd's bij de videotheek? Da's ook zo'n term. De 'v' in dvd staat nl niet voor 'video'.
(quote)
Het zou handig zijn als je mijn bericht eens leest voordat je erop gaat reageren.
0
geplaatst: 10 november 2009, 13:12 uur
Pooiertje schreef:
Dit bericht? Dat bevat geen enkele bruikbare (geen plaatsaanduiding) info!
0
geplaatst: 18 november 2009, 21:08 uur
Vandaag weer eens na 10 maanden bij Plato Utrecht geweest. Zaak is mooi geworden sinds de verhuizing en zeker gezellig om rond te neuzen. Mooie sortering CD boxen ook. Beetje merkwaardige alfabetisering van de CD's tot en met de letter G, namelijk van rechts naar links. Ik kon er niet aan wennen.
En verder: WAT EEN PRIJZEN ???
Plato prijst zichzelf helemaal uit de markt en alles wat ik zocht was echt absurd geprijsd. De Moviebox van de Genesis concerten die ik online heb gekocht voor 55 pond moet bij Plato maar liefst 130 Euro kosten. Verder de Unforgettable Fire Box van U2 maar liefst 50 Euro en de meeste nieuwe CD's rond de 22 Euro. Hoe lang gaat dat nog goed?
En verder: WAT EEN PRIJZEN ???
Plato prijst zichzelf helemaal uit de markt en alles wat ik zocht was echt absurd geprijsd. De Moviebox van de Genesis concerten die ik online heb gekocht voor 55 pond moet bij Plato maar liefst 130 Euro kosten. Verder de Unforgettable Fire Box van U2 maar liefst 50 Euro en de meeste nieuwe CD's rond de 22 Euro. Hoe lang gaat dat nog goed?
0
geplaatst: 18 november 2009, 22:17 uur
Iemand die wat mooie zaken kent in Parijs? De FNAC en Virgin ken ik inmiddels wel, en ik heb een paar aardige, kleine specialisten ontdekt in met name het 11e, maar tips zijn meer dan welkom!
0
geplaatst: 18 november 2009, 22:41 uur
Gibert Joseph
Boulevard Saint-Michel
Enneh als je met je gezicht naar pompidou staat op het plein, dan in de straat links achter je zit een alleraardigst cd-winkeltje met behoorlijk wat jazz en ander obscuur materiaal.
Boulevard Saint-Michel
Enneh als je met je gezicht naar pompidou staat op het plein, dan in de straat links achter je zit een alleraardigst cd-winkeltje met behoorlijk wat jazz en ander obscuur materiaal.
* denotes required fields.