MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Platenzaken

zoeken in:
Probeer eens de kringloopwinkel en de rommelmarkt dat kan heel verassend uitpakken!
Een maat van me gaat regelmatig de kringloopwinkels in de buurt af en vist daar de ene beautie na de andere uit de bak voor 1 euro!(oa Marvin Gaye - Lets get it on, James Brown - There it is, The Cure - Faith)
Ik ga bijna elke week wel naar een rommelmarkt en kom altijd met platen thuis en soms ook echt geweldige dingen.(The Sound - From the lions mouth en Bob Marley - Birth of a legend, beide voor 5 euro waren vorig weekend de opbrengst)
Vooral de rommelmarkten in Belgie zijn meestal de moeite waard.

Harco
BoordAppel schreef:
(quote)

Voor de platen niet. Voor de DVD's wel.

Eens!

De Virgin Megastore op Times Square in New York is ook weg (ondanks dat de lichtreclame er nog wel hangt).
Sowieso zijn veel van dit soort zaken weg in de VS; waar ik een paar jaar terug nog volop heb geshopt daar zijn die winkels nu allemaal gesloten. Het gaat hard.

aERodynamIC schreef:
De Virgin Megastore op Times Square in New York is ook weg (ondanks dat de lichtreclame er nog wel hangt).
Sowieso zijn veel van dit soort zaken weg in de VS; waar ik een paar jaar terug nog volop heb geshopt daar zijn die winkels nu allemaal gesloten. Het gaat hard.

Yep, toen ik met Pinksteren in NY was had ik me voorgenomen in ieder geval even te gaan shoppen in een aantal platenzaken...viel dat even tegen, inderdaad echt bijna alles weg.

Morgen ben ik de hele dag in Amsterdam ivm het concert van U2 , nou ga ik erg vroeg en wil wat snuffelen in platenzaken , weet iemand `n zaak waar je nog bootlegs kan kopen , het reguliere spul kan ik overal kopen . bvd

@Rudiger - kijk even op www.platenzaken.com - daar vind je een overzicht per plaats. Ik zou zeker even kijken bij Distorsion in de Westerstraat - die hebben hun gehele collectie ook op het web staan; kan je eerst kijken of het de moeite waard is voor je.

Have fun!

Mjuman schreef:
@Rudiger - kijk even op www.platenzaken.com - daar vind je een overzicht per plaats. Ik zou zeker even kijken bij Distorsion in de Westerstraat - die hebben hun gehele collectie ook op het web staan; kan je eerst kijken of het de moeite waard is voor je.

Have fun!

Thanks dat doe ik .

El Ninjo schreef:
(quote)

Yep, toen ik met Pinksteren in NY was had ik me voorgenomen in ieder geval even te gaan shoppen in een aantal platenzaken...viel dat even tegen, inderdaad echt bijna alles weg.

Die amerikanen staan me ook heel raar aan te kijken als ik kenbaar maak cd's te willen kopen: dat schijnt iets uit het stenen tijdperk te zijn hier
Deze week in Philadelphia maar eens kijken of mijn favoriete kleine winkeltjes er nog wel staan; ik vrees het ergste.....

Die op Times Square is toch allang weg?
En die op Union Square nu toch ook?
In Bleecker Street (NY) zit wel een hele goede.

Hebben ze in Groningen en Leeuwarden nog leuke platenzaken?
Hoorde van een vriend dat ze daar erg veel leuke platenwinkels hebben waar je ook veel 2e hands lp's en singles kan kopen..

Weet iemand er iets van?

In Leeuwarden heb je aan de voorstreek king kong records, met veel cd's, vinyl en tweedehands. Geen gekke prijzen! Er tegenover is Poort Music, met ook redelijk keus. En twee panden verder heb je nog een zaak met cd's en dvd's voor leuke prijzen. Ben alleen de naam even kwijt. Dus in Leeuwarden genoeg om even te sneupen.

In Groningen zit Elpee een paar deuren naast de Vera. Mooie prijsjes, redelijke vinylvoorraad!

Iemand onlangs nog bij Plato in Utrecht geweest?

Ik ben er begin dit jaar een maand na de verhuizing van Steenstraat naar Voorstraat nog twee keer geweest en vond het helemaal niets meer.

Geen sfeer en zeer matige collectie. Ben benieuwd of het inmiddels is verbeterd.

Bij The Smiths - The Queen Is Dead (1986):

djarend schreef:
Is ook ronduit belachelijk dat deze plaat op dit moment gewoon niet leverbaar is

Kijk eens op cdwow.nl!

Als de kleine platenboer zich daar ook al aan over moet geven .

Omsk schreef:
Als de kleine platenboer zich daar ook al aan over moet geven .

a. zo klein is Velvet, een vrijwillige keten ook weer niet
b. soms - ik weet dat uit ervaring - ligt de inkoopprijs voor NL retailers boven de webprijs van bepaalde internetshops - die doen rechtstreeks zaken met de platenmaatschappijen en bedingen fikse kortingen.

voor mensen in de Benelux zal CdWow de goedkoopste optie zijn, maar HMV (grote Britse platen winkel) hebben ook een web shop en voor minder dan 10 euro (7 pond) kan je deze gewoon op CD krijgen, of voor 15 GBP als je de vinyl versie moet hebben

hmv.com: Music CDs, DVDs, Games & More

misschien moeten die "eigenaars" van platen winkels gewoon online bestellen om goedkoop inkoop te kunnen doen?

Wie weet of er in Enschede een goede platenzaak zich bevind? Ik kan er op internet niet uitkomen namelijk. Iemand tips?

Mjuman schreef:
(quote)

b. soms - ik weet dat uit ervaring - ligt de inkoopprijs voor NL retailers boven de webprijs van bepaalde internetshops - die doen rechtstreeks zaken met de platenmaatschappijen en bedingen fikse kortingen.

klopt, maar heeft ook met de huidige koers te maken.

vigil schreef:
(quote)

klopt, maar heeft ook met de huidige koers te maken.

Dat moet je, denk ik, even uitleggen. Je suggereert nl dat het alleen dat de particulier is die profiteert van de waarde van de euro tov dollar (0,78 euro) en pond (1,14 euro). Internationale bedrijven (platenmaatschappijen) hebben er ook mee te maken. Relatief gezien is de euro zelfs de laatste paar maanden iets teruggevallen.

Velvet is geen keten maar een samenwerkingsverband, allemaal kleine zelfstandige winkels die door samenwerking iets meer kunnen bereiken bij de platenmijen, om even iets duidelijk te maken., Om op onderwerp verder terug te komen, het kan natuurlijk zijn dat bepaalde zaken de cd nog op voorraad hebben, ik heb mijn laatste exempaar een maand geleden verkocht voor 8.99 en hij is zelfs een tijdje 6.99 geweest, maar op dit moment is deze cd niet meer te bestellen bij Warner, de platenmij die deze cd uitbrengt, vandaar mijn vermoeden dat er misschien wel eens een nieuwe versie of zo kan komen, zo ging het namelijk ook met de Joy Division cd's, waren ook ineens niet meer leverbaar, kwamen de luxe versies en inmiddels zijn de gewone goedkope versies ook weer (gelukkig) volop leverbaar.
En klopt dat bepaalde websites cd's verkopen onder onze inkoopsprijs, uiteraard omdat ze fikse kortingen krijgen maar helemaal omdat ze geen belasting betalen, zitten vaak officeel op belastingparadijzen officieel en ontduiken zo (legaal hoor) belasting wat op een cd toch 19% is...

TerryA schreef:
voor mensen in de Benelux zal CdWow de goedkoopste optie zijn, maar HMV (grote Britse platen winkel) hebben ook een web shop en voor minder dan 10 euro (7 pond) kan je deze gewoon op CD krijgen, of voor 15 GBP als je de vinyl versie moet hebben

hmv.com: Music CDs, DVDs, Games & More

misschien moeten die "eigenaars" van platen winkels gewoon online bestellen om goedkoop inkoop te kunnen doen?

nu dat deze bericht verschoven is even voor de duidelijkheid, mijn post ging over hoe je redelijk of goedkoop aan albums van The Smiths komt - de originele uitspraak dat ze niet te leveren waren in NL is nog steeds onder THE SMITHS - The Queen Is Dead album maar dat klopt dus niet.

Weet iemand een zaak waar je een gigantisch aanbod aan CD's hebt? Ik weet dat de media markt erg veel heeft. maar welke is het grootst? in Brussel was er een hele Groote is die van eindhoven even groot of zijn er nog grotere in nederland?

hpdewin schreef:
Weet iemand een zaak waar je een gigantisch aanbod aan CD's hebt? Ik weet dat de media markt erg veel heeft. maar welke is het grootst? in Brussel was er een hele Groote is die van eindhoven even groot of zijn er nog grotere in nederland?

Sla die van Utrecht maar over

hpdewin schreef:
Ik weet dat de media markt erg veel heeft.

Ik vind dat de laatste tijd vies tegenvallen. Toen de mediamarkt in opkomst was hadden ze best veel cd's (ook buiten de top 100) tegen redelijke prijzen, toen verschoof hun aandacht meer en meer richting dvd's en werd het al minder en nu zijn de games ruim vertegenwoordigd en vind ik het aanbod eigenlijk maar kariger geworden.

Ik koop sowieso niet veel meer in platenzaken waar ik voorheen zowat 'woonde'.
Nieuwe cd's zijn op internet vele malen goedkoper en oude cd's die ik dan wil zijn nauwelijks meer te vinden en moeten dan alsnog besteld worden. Dat doe ik dan liever zelf via het internet en dan zoek ik nog de goedkoopste uit ook.
Internet mist veel charme en levert soms wat ergernis op (meneer de postbode heeft bijvoorbeeld mijn laatste Rufus Wainwright-box geplet of het zijn net weer versies die je toch liever niet had). Je ontkomt er haast niet meer aan ook omdat veel goede zaken met deskundig personeel verdwijnen, en ja mede door toedoen van klanten zoals ik besef ik maar al te goed.

Heel herkenbaar verhaal, dat van Aero; meerwaarde (in de vorm van kennis en goed advies) wil ik best honoreren met 1 of 2 euro extra, maar als het eerste (advies/kennis) verdwijnt en het tweede (prijsverschil) alleen maar groter wordt, waarom zou ik dan een dief zijn van mijn eigen portemonnee?

Veertig jaar geleden gaf mijn moeder ook niet de melkboer 20 cent extra omdat ze hem zo'n geschikte peer vond, ging ze ook naar de supermarkt - in opkomst - omdat daar alles te koop was, ook melk en nog goedkoper ook.

Overdreven gesteld: waarom zou ik 8 euro meer uitgeven bij de 'betere platenzaak' om daar de nieuwe Madonna te kopen en om daar en passant door het trendgevoelige personeel op een meewarige manier aangekeken te worden zo van "o gossie hij weet niet beter, die twurp". Houdoe en bedankt, denk ik dan!

Als ik bij de gemiddelde platenzaak naar de nieuwe Genesis box zou vragen zouden ze waarschijnlijk denken dat ik het scheppingsverhaal zoek. Slechts zelden kom je in een CD zaak nog mensen tegen met een echte brede muziekkennis zoals het zou moeten. De locale FRS is hier ook een verschrikking, verder hebben we alleen de V&D nog. Is ooit veel beter geweest.

Leve Amazon UK. Last van geplette boxen heb ik niet. De boxen van Genesis en de Beatles (hoewel uiteraard wel met enige angst besteld vanwege de post) kwamen onberispelijk aan, uitmuntend verpakt in een stevige doos beschermd met extra papier en luchtkussens. Ook Bol doe dat heel netjes (die enkele keer dat ik daar iets bestel en ze niet zo vreselijk duur zijn).

Ik ben nu al 9 maanden niet meer bij Plato Utrecht geweest en weet ook niet of ik dat nog eens moet proberen. De laatste zaak waar ik met plezier CD's heb gekocht is helaas heel ver weg. Leve Internet, ik zweer er nu bij. Kies de beste prijs/leverancier en het is altijd goedkoper dan in Nederland omdat CD's hier standaard nog steeds veel te duur zijn. Jammer voor de platendetailhandel, die kunnen er ook vrij weinig aan doen maar de sterke broeders zullen het weten te redden en de rest gaat ten onder. Kwestie van marktwerking lijkt me. De kritische consument laat zich niet belazeren of afzetten.

Sja, de enige platzenzaken waar ik nog regelmatig kom zijn Plato Utrecht en de Plaatboef. Dat internet goedkoper zou zijn is trouwens niet altijd waar. Ik ben Mellow Gold van Beck nog nergens goedkoper tegen gekomen dan 7,99. Bij Plato zat ie in de actie van 2 voor 15,=. En dan heb ik er geen verzendkosten bij. En je vingers over de albums laten glijden terwijl je ogen een bepaalde titel zoeken, heeft ook zo zijn charme...

Amber79 schreef:
Ik ben Mellow Gold van Beck nog nergens goedkoper tegen gekomen dan 7,99.

Slechts 1 klik (6,49 en geen verzendkosten bij een betrouwbaar bedrijf)

Soms bestel ik wel eens tweedehands via amazon of zo: dan ben je helemaal geen geld kwijt. En vaak zien die cd's er nog beter uit dan de 'nieuwe' die ik in platenzaken zie liggen (en dan praat ik over cd's die al een flinke tijd in de winkel liggen: smoezelige doosjes zijn dat vaak geworden en dan kan ik die ook niet echt meer als 'nieuw' zien).

Amber79 schreef:
Sja, de enige platzenzaken waar ik nog regelmatig kom zijn Plato Utrecht en de Plaatboef. Dat internet goedkoper zou zijn is trouwens niet altijd waar. Ik ben Mellow Gold van Beck nog nergens goedkoper tegen gekomen dan 7,99. Bij Plato zat ie in de actie van 2 voor 15,=. En dan heb ik er geen verzendkosten bij. En je vingers over de albums laten glijden terwijl je ogen een bepaalde titel zoeken, heeft ook zo zijn charme...

Het gaat mij vooral om de geur van verse CD's

Internet is vrijwel altijd goedkoper.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:16 uur

geplaatst: vandaag om 09:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.