MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Platenzaken

zoeken in:
Running On Empty schreef:
Is dit een teken aan dat de Plato keten ook gaat omvallen of opereren deze winkels zelfstandig?

Dacht dat Plato een soort vrijwillig filiaalbedrijf was, met voornamelijk gemeenschappelijke inkoop/logistiek. Het beleid per vestiging (wel/geen vinyl, wel/geen plek voor dvd's, wel/geen in-stores) verschilt nogal. Die inkoopvoordelen merk je als consument door de grote hoeveelheid gunstig geprijsde albums van de laatste 0,5 - 2 jaar. Al blijft het natuurlijk een raar idee dat je op moment x een album koopt voor 18 euro en een half jaar later dat album voor de helft kunt kopen. En dat zegt ook weer iets over de inkoopprijs die de platenmaatschappijen - al dan niet direct - de retail opdringen.

Ik dacht dat, naast wat Mjuman al aanmerkt, Plato Den Haag ook nog eens een speciale plek innam in die keten. Zelfs de logo's kwamen geloof ik niet overeen met andere Plato's en ze hadden hun eigen website. De winkel is trouwens niet al te lang geleden al verhuisd naar een 3x zo klein pand, maar blijkbaar heeft dat niet mogen baten. Zonde.

wijsneus
Mjuman schreef:
Al blijft het natuurlijk een raar idee dat je op moment x een album koopt voor 18 euro en een half jaar later dat album voor de helft kunt kopen.

Dat krijg je, als je bijv. de nieuwe MA gelijk mot hebben. Die platen(?)maatschappijen zijn ook niet gek natuurlijk....... Gewoon 6 a 7 maanden wachten met de aanschaf.

wijsneus schreef:
(quote)

Dat krijg je, als je bijv. de nieuwe MA gelijk mot hebben. Die platen(?)maatschappijen zijn ook niet gek natuurlijk....... Gewoon 6 a 7 maanden wachten met de aanschaf.

Hij is nu onderweg van CD-WOW (voor 8 euro); de mp3's hebben al aardig wat rondjes gedraaid.

Het bizarre blijft dat deze manier van discriminatory pricing - de vakterm voor het hanteren van verschillende prijzen voor verschillende kanalen - in de 21e eeuw eigenlijk gewoon achterhaald is: via internet heeft eenieder die het wil toegang tot alle kanalen. En uiteindelijk is het dezelfde platenmaatschappij die - via-via - de Nederlandse retail een inkoopprijs van 12 euro oplegt en CD-WOW of BangCD in staat stelt om een consumentenprijs (incl. verzending) van 8 euro te hanteren; en die laatste twee partijen zullen er echt nog wel op verdienen.

Blijft weinâg over in 070... La La Land is nog wel ok, maar vrij gespecialiceerd. Plaatboef is ook nog wel leuk.

obsessed schreef:
Ik dacht dat, naast wat Mjuman al aanmerkt, Plato Den Haag ook nog eens een speciale plek innam in die keten. Zelfs de logo's kwamen geloof ik niet overeen met andere Plato's en ze hadden hun eigen website. De winkel is trouwens niet al te lang geleden al verhuisd naar een 3x zo klein pand, maar blijkbaar heeft dat niet mogen baten. Zonde.

hij was niet meer aangesloten bij de plato "keten". Hij heeft inderdaad een eigen site waar de rest niet mee mee wilde gaan. Dit speelde overigens al in 1998. Volgens Plato zelf gaat met de "echte Plato" winkels prima.

vigil schreef:
hij was niet meer aangesloten bij de plato "keten". Hij heeft inderdaad een eigen site waar de rest niet mee mee wilde gaan. Dit speelde overigens al in 1998. Volgens Plato zelf gaat met de "echte Plato" winkels prima.

Daar heb ik al eerder over bericht: blijkbaar was er 'ruzie in de familie'; degene die Plato Den Haag runde - en die volgens een artikel een tijdje terug inkromp naar een kleiner pand, met een enkele part-timer - had wel het recht op de domeinnaam "Plato"en daar baalden de andere Plato-winkels van, want zij moesten als domeinnaam "Platomania" hanteren, lekker handig als de winkelnaam Plato is.

kingofrock
fame is de beste platen zaak voor mij, ik kan echt lang rondneuzen daar

kingofrock schreef:
fame is de beste platen zaak voor mij, ik kan echt lang rondneuzen daar

Dan ben je duidelijk nog nooit in een FNAC (Antwerpen) geweest, laat staan in een Virgin megastore - om nog helemaal maar te zwijgen van die US-topzaak waar RunningOnEmpty het altijd over heeft.

FAME = FRS = k.m.p!

Je bedoelt natuurlijk AMOEBA !!!!!

Fame is inderdaad free recordshop maar dan wel een stuk uitgebreider. Bovendien hebben ze vaak zeer lage prijzen. Toch is het geen plezier daar rond te wandelen doe dan maar liever concerto in Amsterdam. Maar is die Fnac zoveel beter? Vond dat de laatste keer ook een beetje tegenvallen hoor. Virgin daarentegen....Maar die Amoeba, nog nooit geweest even opgezocht, lijkt wel een pretpark!

Sir Spamalot (crew)
Voor de metalheads, niet zo lang geleden ontdekt, de Metal Zone in de Sint-Sebastiaanstraat 6 te Oostende, mijn thuishaven! Dit is een zijstraat van de Grote Markt.

Dwejkk_ schreef:
Plato in Den Haag gaat sluiten . Was toch wel m'n favoriete cdwinkel in Den Haag en als ik een cd wou kopen keek ik ook altijd daar als eerst. Erg jammer dat dit moest gebeuren, vond het altijd een fijne zaak met een goede sfeer. Jammer .

Ik vond het kleinere pand toch wel een flinke achteruitgang. Werd een beetje droevig toen ik er voor del laatste keer kwam: aanbod niet heel denderend en eigenlijk ook wel duur. Maar goed, het is niet anders... Plato Leiden houdt het denk ik (en hoop ik) nog wel even vol, maar ook daar zie je het aandeel CD's steeds kleiner worden (t.o.v. DVD's).

Ik ben zelf ook steeds minder geneigd offline te kopen. Eergisteren nog even een rondje DH gedaan, maar van bv. de prijzen Plaatboef werd ik ook niet echt vrolijk: veel CD's kosten daar 2e hands nog bijna een tientje! Dan koop ik ze liever online - vaak voor minder en nog nieuw ook. Plaatboef Leiden ben ik dan wel enthousiaster over: nog geen kwart van het winkeloppervlak van die in DH, maar daar kun je nog wel verrassende dingen vinden.

Plaatboef Utrecht is qua cd's ook redelijk dramatisch aan het worden: prijzen liggen 1 - 2 euro boven die van Plato; tweedehands vanaf 6 euro, maar dan heb je meuk - en je moet die strak volstaande bakken doorploegen.

Ik zou daar gewoon geen full price nwe cd kopen - hij is al 'voorgetweedehandst' - doordat alles zo strak vol staat. Plaatboef in R'dam was de laatste keer nog wel ok qua (tweedehands) vinyl, maar Utrecht is duurder geworden en een saai aanbod.

Ja ik kom daar al tijden niet meer. Heb daar achter de balie nooit iemand op een glimlach kunnen betrappen. Vreselijk onvriendelijk en het aanbod vind ik al geruime tijd zwaar onder de maat. Maar wat is de maat tegenwoordig voor een CD winkel?

sxesven
herman schreef:
Plaatboef Leiden ben ik dan wel enthousiaster over: nog geen kwart van het winkeloppervlak van die in DH, maar daar kun je nog wel verrassende dingen vinden.

Bestaat die nog? Ik dacht dat die weg was. Misschien moet ik eens beter opletten. Vond 'm op zich wel oké altijd maar heb er maar één keer wat gekocht, eigenlijk. Wijk daar meestal uit naar de Velvet, die ik (w.b. vinyl) erg prettig vind om fysiek te winkelen.

herman schreef:
(quote)

Ik vond het kleinere pand toch wel een flinke achteruitgang. Werd een beetje droevig toen ik er voor del laatste keer kwam: aanbod niet heel denderend en eigenlijk ook wel duur. Maar goed, het is niet anders... Plato Leiden houdt het denk ik (en hoop ik) nog wel even vol, maar ook daar zie je het aandeel CD's steeds kleiner worden (t.o.v. DVD's).

Ik ben zelf ook steeds minder geneigd offline te kopen. Eergisteren nog even een rondje DH gedaan, maar van bv. de prijzen Plaatboef werd ik ook niet echt vrolijk: veel CD's kosten daar 2e hands nog bijna een tientje! Dan koop ik ze liever online - vaak voor minder en nog nieuw ook. Plaatboef Leiden ben ik dan wel enthousiaster over: nog geen kwart van het winkeloppervlak van die in DH, maar daar kun je nog wel verrassende dingen vinden.

Dan heb ik slechts nieuws voor je: Plaatboef Leiden is sindskort ook gesloten helaas Die was ook overigens niet zo lang geleden nog naar een ander pand verhuist, maar ook dat mocht blijkbaar niet baten.

Vandaag voor de tweede keer naar de vinyl outlet van de Velvet geweest hier in Leiden. Kasten vol met platen, een hoop troep, maar ook verrassend leuke dingen ertussen als je goed zoekt. Leuk om rond te neuzen.

sxesven
obsessed schreef:
Dan heb ik slechts nieuws voor je: Plaatboef Leiden is sindskort ook gesloten helaas .

Dus toch!

Merkwaardig dat veel zaken eerst naar een ander veelal kleiner pand verhuizen om vervolgens toch het bijltje er bij neer te gooien. Ben benieuwd of Plato Utrecht het dan gaat redden maar die gingen naar ...... een groter pand

itchy schreef:
Blijft weinâg over in 070... La La Land is nog wel ok, maar vrij gespecialiceerd. Plaatboef is ook nog wel leuk.

Ja inderdaad . Empire Records (tegenover Plaatboef) heeft soms ook nog wel een wat verassends liggen, ook wel fijne prijzen.

Ik probeer het kopen via internet zo veel mogelijk uit te stellen. Laatst voor het eerst gedaan, omdat ik de cd die ik zocht maar niet tegen kwam. Ik vind het echt jammer dat al die winkels sluiten, vond het altijd heerlijk om gewoon in het weekend even langs alle plaatselijke cdwinkels te gaan, denk dat dat er over een paar jaar niet meer inzit.

herman schreef:
Plato Leiden houdt het denk ik (en hoop ik) nog wel even vol, maar ook daar zie je het aandeel CD's steeds kleiner worden (t.o.v. DVD's).

Was daar laatst voor het eerst, erg leuk om rond te lopen. Ook meteen wat dingen gekocht. Zoiets mis ik toch wel in Den Haag (lage prijzen, groot aanbod).

obsessed schreef:
Dan heb ik slechts nieuws voor je: Plaatboef Leiden is sindskort ook gesloten helaas Die was ook overigens niet zo lang geleden nog naar een ander pand verhuist, maar ook dat mocht blijkbaar niet baten.

Een maandje geleden was ie nog open dacht ik. Wel jammer.

Running On Empty schreef:
Merkwaardig dat veel zaken eerst naar een ander veelal kleiner pand verhuizen om vervolgens toch het bijltje er bij neer te gooien. Ben benieuwd of Plato Utrecht het dan gaat redden maar die gingen naar ...... een groter pand

...net als Plato Zwolle. Al heb ik het idee dat die zaak aardig loopt. Elke keer als ik er binnenloop, is het er redelijk druk.

Mjuman schreef:
Daar heb ik al eerder over bericht: blijkbaar was er 'ruzie in de familie'; degene die Plato Den Haag runde - en die volgens een artikel een tijdje terug inkromp naar een kleiner pand, met een enkele part-timer - had wel het recht op de domeinnaam "Plato"en daar baalden de andere Plato-winkels van, want zij moesten als domeinnaam "Platomania" hanteren, lekker handig als de winkelnaam Plato is.

Dat heb ik dus lange tijd NIET in de gaten gehad. Járenlang heb ik me erover verbaasd dat de prijzen van de website zo afweken van de prijzen in de winkel (meestal lagen ze op de website hoger). Totdat een MuMe-lid me er op deze site op wees...

wijsneus
Thoommusic schreef:
Maar is die Fnac zoveel beter? Vond dat de laatste keer ook een beetje tegenvallen hoor.

Was ong. 3 weken geleden bij de FNAC (first time); vond het ook wel een weinig tegenvallen. Maar goed, mss dat bepaalde stroningen daar ondervertegenwoordigd zijn, of ligt mijn verwachtingsniveau te hoog ?

herman schreef:
(quote)

Een maandje geleden was ie nog open dacht ik. Wel jammer.

Ja klopt, een paar weken terug liep ik er nog langs en toen stond er "Leegverkoop" heel groot op het raam. Ik had me nog voorgenomen om daar even een kijkje te gaan nemen, en toen ik twee weken later daarvoor terugkwam waren ze weg.

Jammer.

Wat FNAC betreft: die zijn over het algemeen toch een stuk goedkoper dan Fame volgens mij. Heb Fame altijd links laten liggen in A'dam, zeker in de tijd dat je naast Concerto ook nog Get Records èn Boudisque had.

Fame is misschien wel interessant voor DVD's, maar buiten een paar uitverkoopjes heb ik daar nooit iets interessants gekocht volgens mij.

wijsneus
herman schreef:

Fame is misschien wel interessant voor DVD's, maar buiten een paar uitverkoopjes heb ik daar nooit iets interessants gekocht volgens mij.

Nou, in de vroege jaren 90 heb ik er toch een aantal zeer interessante aankopen gedaan.

Met de trein naar CS, via Dam naar Boedix lopen, dan naar Fame, en via Rembrandtplein de Utrechtsestraat in, alwaar Get Records en Concerto gevestigd waren. Ja, dat waren nog eens zinvolle zaterdagmiddagen, waar op het eind van de middag de portemonnee een stuk lichter was geworden..............

wijsneus schreef:
Met de trein naar CS, via Dam naar Boedix lopen, dan naar Fame, en via Rembrandtplein de Utrechtsestraat in, alwaar Get Records en Concerto gevestigd waren. Ja, dat waren nog eens zinvolle zaterdagmiddagen, waar op het eind van de middag de portemonnee een stuk lichter was geworden..............

Dit was hoofdstuk 2 uit het boek "Vinyl-opa's vertellen van vroeger"; Mjuman heeft ook al eens een hoofdstuk geschreven.

"Dromend van platen zie ik lange rijen van bakken gevuld met moois in mijn blikveld verschijnen".

Tegenwoordig wordt je portemonnee niet lichter, nee maximaal laat je bij winkelen een digitaal spoor achter waarmee je alibi in de zaterdagse binnenstad van 13:00 - tot 17:00 wordt vastgelegd.

wijsneus
Mjuman schreef:

Dit was hoofdstuk 2 uit het boek "Vinyl-opa's vertellen van vroeger"; Mjuman heeft ook al eens een hoofdstuk geschreven.

Nou ging het ge-quote-e stuk ook over Kompakte Schijven hoor !
Ergens in 1987 toch maar een CD-spelert aangeschaft, en daar horen CD's bij, hé !

Tja, het verschil tussen compact schrijven en schijven is niet zo groot. Mijn idee dat we als 'OW'ers - de jongere users (die zonder platenspelerd zijn opgegroeid) het licht (zie avatar) moesten tonen naar veel mooie muziek, niet in de vorm van mp3 - ik heb zelf ooit al eens stukje geschreven over het Ouderwetsche Luisteren in den cabine, en Gerard's Dream heeft dat ook gedaan, om het bij elkaar gespaarde zakcentrestant om te zetten in 'muziekdragers' - zo worden die dingen genoemd door het NVPI.

En quoten mag you "citeren" noemen van mij!

Gast
geplaatst: vandaag om 18:11 uur

geplaatst: vandaag om 18:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.