Muziek / Algemeen / Het verband tussen intelligentie en smaak
zoeken in:
0
geplaatst: 5 maart 2009, 12:06 uur
stuart schreef:
Zijn mensen die van klassiek houden gem. bekeken slimmer? Interessant, want ik houd er niet van dus ik zou wel eens niet zo intelligent kunnen zijn
Zijn mensen die van klassiek houden gem. bekeken slimmer? Interessant, want ik houd er niet van dus ik zou wel eens niet zo intelligent kunnen zijn
Dit soort redenaties laten zien dat je inderdaad niet zo slim bent.
Er is mijn inziens wel degelijk een verband tussen muzieksmaak en intelligentie. Fans van Frans Bauer zijn dommer dan mensen die naar Radiohead luisteren. Dat lijkt me vrij makkelijk te staven als je kijkt naar het publiek wat op concerten van deze artiesten af komt. Bij Frans staan nu niet bepaald dokters en advocaten op de eerste rij.
Iedereen doet hier ook net alsof we geen onderscheid mogen maken tussen domme en slimme mensen. 'Weg met de hokjesgeest' lees je dan. In het dagelijks leven stoppen we iedereen in hokjes en daar is een reden voor. Mensen zijn kuddedieren en dus gaan ze zelf in die hokjes zitten. Ik kan wel van mezelf stoer gaan zeggen: ik ben niet in een hokje te stoppen. Nou dat ben ik wel. Ik draag bepaalde kleding, luister bepaalde muziek, gedraag me op een bepaalde manier. Dat zijn allemaal factoren die mij in een bepaald hokje stoppen. Niemand is uniek.
0
pretfrit
geplaatst: 5 maart 2009, 12:14 uur
gemaster schreef:
Dat zijn allemaal factoren die mij in een bepaald hokje stoppen.
en hoe zou je dat hokje willen noemen?Dat zijn allemaal factoren die mij in een bepaald hokje stoppen.
Niemand is uniek.
dit is een van de domste opmerkingen die ik op mume heb gelezen..
Bauer fan?
0
stuart
geplaatst: 5 maart 2009, 12:23 uur
gemaster schreef:
Er is mijn inziens wel degelijk een verband tussen muziek en smaak .
Er is mijn inziens wel degelijk een verband tussen muziek en smaak .
Het is 'mijnS inziens' ; ben jij nou zo dom of ben ik nu zo slim

Mensen die van bijv. Frans Bauer houden zijn over het algemeen wel warmere en meer gevoelige mensen
; dat kun je van jou niet zeggen
. Bovendien heb je een avatar van nota bene...Chiel Montagne.....het gezicht van het nederlandse lied.......
....da's met jouw mening niet zo slim, Gemaster 
0
geplaatst: 5 maart 2009, 12:38 uur
gemaster schreef:
Niemand is uniek.
Niemand is uniek.
Daar ben ik 100% niet mee eens! Integendeel : iedereen is uniek maar iedereen hoort in één of andere groep thuis. En - wat stuart zegt - met Chiel Montagne (het boegbeeld van de promotie van de Nederlandstalige schlager) als avatar vind ik je nog meer ongeloofwaardig.
En wanneer is iemand dom of intelligent? Iedereen is intelligent op bepaalde vlakken en dom op andere vlakken.
0
stuart
geplaatst: 5 maart 2009, 12:43 uur
Wijze woorden, LucM (ik vind jou slimmer dan Nicci denkt.
.....) 
.....) 
0
Sietse
geplaatst: 5 maart 2009, 12:59 uur
stuart schreef:
Mensen die van bijv. Frans Bauer houden zijn over het algemeen wel warmere en meer gevoelige mensen;
(quote)
Mensen die van bijv. Frans Bauer houden zijn over het algemeen wel warmere en meer gevoelige mensen;
En PVV stemmer?
Maar ff serieus, er is wel duidelijk een samenhang te zien dat mensen die naar meer ingewikkelde muziek luisteren over het algemeen ook intelligenter zijn. Daar hoef ik niet eens een wetenschappelijk onderzoek tegen aan te werpen, daarvoor hoef ik alleen maar op straat te kijken.
Echter, sluit dit niet uit dat er domme mensen zijn die naar jazz luisteren en slimme mensen zijn die naar schlager en rnb luisteren.
Op iedere regel zijn altijd wel uitzonderingen te vinden.
0
stuart
geplaatst: 5 maart 2009, 13:10 uur
Sietse jonge, wat kan jij generaliseren; PVV stemmer

Verder houd ik me er niet mee bezig; ik vond het leuk wat balletjes op te werpen en te zien wat voor reacties erop kwamen......

Verder houd ik me er niet mee bezig; ik vond het leuk wat balletjes op te werpen en te zien wat voor reacties erop kwamen......

0
Sietse
geplaatst: 5 maart 2009, 13:12 uur
Het was een vraag. Maar het gros van de PVV stemmers bevindt zich volgens mij toch echt in de volksbuurten, waar ook het gros van Bauer fans zitten.
Jij generaliseert ze als warme en gevoelige mensen, en ik zet daar mijn kanttekening bij.
0
pretfrit
geplaatst: 5 maart 2009, 13:18 uur
Sietse schreef:
Echter, sluit dit niet uit dat er domme mensen zijn die naar jazz luisteren.
Echter, sluit dit niet uit dat er domme mensen zijn die naar jazz luisteren.
of ze het weten te waarderen is dan weer een ander punt

0
Sietse
geplaatst: 5 maart 2009, 13:26 uur
Zelfs dat sluit ik niet uit.
De uitzondering bevestigt iig echt de regel

0
stuart
geplaatst: 5 maart 2009, 13:29 uur
Sietse schreef:
Het was een vraag. Maar het gros van de PVV stemmers bevindt zich volgens mij toch echt in de volksbuurten, waar ook het gros van Bauer fans zitten. Jij generaliseert ze als warme en gevoelige mensen, en ik zet daar mijn kanttekening bij.
Het was een vraag. Maar het gros van de PVV stemmers bevindt zich volgens mij toch echt in de volksbuurten, waar ook het gros van Bauer fans zitten. Jij generaliseert ze als warme en gevoelige mensen, en ik zet daar mijn kanttekening bij.
Ik bedoelde dat meer als een tegenopmerking over de stelling en was niet bedoeld om daar serieus op in te gaan (ik zet er alsnog een emoticon bij). Dat van die PVV stemmer had ik dan niet helemaal goed begrepen; we zijn toch niet zo slim als we soms denken.

0
pretfrit
geplaatst: 5 maart 2009, 13:30 uur
sinds waneer weet jij van jazz te genieten?

(Die was echt te makkelijk om te laten liggen Sietse)
0
stuart
geplaatst: 5 maart 2009, 13:34 uur
Er wordt aan de andere kant wel eens gezegd dat menige Jazz- en Klassieke muziekliefhebbers nogal een (onterechte) hoge dunk van zichzelf hebben en saaier/koeler zijn.......hoe vinden jullie die
.....kan daar wat in zitten??
.....kan daar wat in zitten??
0
pretfrit
geplaatst: 5 maart 2009, 13:38 uur
ze zeggen ook dat rockfans kleine piemeltjes hebben..
klopt dat?
klopt dat?
0
geplaatst: 5 maart 2009, 13:42 uur
Het wordt nu wel een beetje flauw... maar saai is deze discussie geenszins. 

0
geplaatst: 5 maart 2009, 13:43 uur
Gallow schreef:
Dus wat dachten jullie toen je de forum titel lazen, "hier worden vast geen voorbarige conclusies gemaakt en al zeker niet in hokjes gedacht"?

Dus wat dachten jullie toen je de forum titel lazen, "hier worden vast geen voorbarige conclusies gemaakt en al zeker niet in hokjes gedacht"?

Ik dacht eerder aan een nieuwe benadering en een daaruit voortvloeiende, interessante discussie.
Nicci schreef:
Luc, als ik je Top 10 zo bekijk haal je nog geen 100 punten voor de IQ test. Het spijt me, de waarheid is hard.
En Stuart mag al blij zijn als hij over de 80 punten haalt. Dat lijkt helemaal nergens op die Top 10. Ik heb verstandelijk gehandicapten gezien met een betere Top 10!
Luc, als ik je Top 10 zo bekijk haal je nog geen 100 punten voor de IQ test. Het spijt me, de waarheid is hard.
En Stuart mag al blij zijn als hij over de 80 punten haalt. Dat lijkt helemaal nergens op die Top 10. Ik heb verstandelijk gehandicapten gezien met een betere Top 10!

Ik, luie donder dat ik ben, moet zo helaas weer aan het werk. Ik laat m'n creativiteit wel de vrije loop om de productie op peil te houden...

0
pretfrit
geplaatst: 5 maart 2009, 13:57 uur
dat is functioneel flauw Herman.

het geeft aan hoe dom vooroordelen zijn. Het gaat om de strekking van het verhaal...niet om het woordje piemel
deze uitleg voor de eventuele Bauer fan die meeleest

0
geplaatst: 5 maart 2009, 14:02 uur
Wat mij tegen de borst stuit zijn die pseudo-intellectuelen die zich alternatiever dan alternatief opstellen en alles wat enigszins populair is en de liefhebber ervan als dom verslijten en zichzelf daar boven heffen.
Is complexe muziek per definitie beter dan eenvoudigere muziek? Sommige nummers zijn gewoon geniaal in hun eenvoud. Ik kan zowel genieten van bv. Bach of - als wij in de hedendaagse muziek gaan - Frank Zappa als sommige nummers uit de huidige hitparade als bv. Mika. En artiesten als Bob Dylan en Neil Young die slechts gewapend zijn met zang en akoestische gitaar kunnen mij oneindig meer boeien dan die zogenaamde kunstzinnige muziek met een kluwen van akkoorden waarbij je niet meer weet wat je hoort.
Iemand als Frans Bauer boeit mij niet maar ik ga de liefhebbers van Frans Bauer niet dom noemen. Techno bv. kan mij totaal niet boeien, ik vind het muziek zonder ziel waar dat ik veel belang hecht aan melodie, sfeer en/of emotie of het nu klassiek, jazz of pop is. Maar ik zal de laatste zijn om techno-fans te veroordelen.
Is complexe muziek per definitie beter dan eenvoudigere muziek? Sommige nummers zijn gewoon geniaal in hun eenvoud. Ik kan zowel genieten van bv. Bach of - als wij in de hedendaagse muziek gaan - Frank Zappa als sommige nummers uit de huidige hitparade als bv. Mika. En artiesten als Bob Dylan en Neil Young die slechts gewapend zijn met zang en akoestische gitaar kunnen mij oneindig meer boeien dan die zogenaamde kunstzinnige muziek met een kluwen van akkoorden waarbij je niet meer weet wat je hoort.
Iemand als Frans Bauer boeit mij niet maar ik ga de liefhebbers van Frans Bauer niet dom noemen. Techno bv. kan mij totaal niet boeien, ik vind het muziek zonder ziel waar dat ik veel belang hecht aan melodie, sfeer en/of emotie of het nu klassiek, jazz of pop is. Maar ik zal de laatste zijn om techno-fans te veroordelen.
0
pretfrit
geplaatst: 5 maart 2009, 14:04 uur
LucM schreef:
Wat mij tegen de borst stuit zijn die pseudo-intellectuelen die zich alternatiever dan alternatief opstellen en alles wat enigszins populair is en de liefhebber ervan als dom verslijten en zichzelf daar boven heffen.
ach..daar sta je toch boven.
maak je niet druk

0
geplaatst: 5 maart 2009, 14:15 uur
Volgens mij kun je ook best onderscheid maken tussen (ik noem maar wat) Frans Bauer-fans en (ik noem waar wat) Charles Mingus-fans, al zul je vast intelligente Bauer-fans en oerdomme Mingus-fans hebben.
Of vinden jullie ook dat een willekeurige streekroman van een gelijk niveau is als een boek van James Joyce?
Het is natuurlijk gevaarlijk om iedereen meteen op dezelfde hoop te gooien en uiteraard is er geen 1-op-1 causaal verband, maar ik zie de correlatiewolkjes al voor me.
Of vinden jullie ook dat een willekeurige streekroman van een gelijk niveau is als een boek van James Joyce?
Het is natuurlijk gevaarlijk om iedereen meteen op dezelfde hoop te gooien en uiteraard is er geen 1-op-1 causaal verband, maar ik zie de correlatiewolkjes al voor me.

0
pretfrit
geplaatst: 5 maart 2009, 14:30 uur
Het grote probleem is denk ik dat de stereotype Bauer fan niet snel in aanraking komt met Mingus..en andersom. en dat is gedeeltelijk het gevolg van wederzijdse vooroordelen.
Aan de andere kant denk ik dat iemand met een hogere intelligentie (IQ/slimheid/leergierigheid/energieniveau whatever..) ook meer behoefte heeft om zijn (muzikale) horizon te verbreden en zich dus ook uiteindelijk buiten de gangbare paden zal begeven...mits hij/zij natuurlijk een muziekinteresse heeft
Aan de andere kant denk ik dat iemand met een hogere intelligentie (IQ/slimheid/leergierigheid/energieniveau whatever..) ook meer behoefte heeft om zijn (muzikale) horizon te verbreden en zich dus ook uiteindelijk buiten de gangbare paden zal begeven...mits hij/zij natuurlijk een muziekinteresse heeft
0
Sietse
geplaatst: 5 maart 2009, 14:37 uur
herman schreef:
Volgens mij kun je ook best onderscheid maken tussen (ik noem maar wat) Frans Bauer-fans en (ik noem waar wat) Charles Mingus-fans, al zul je vast intelligente Bauer-fans en oerdomme Mingus-fans hebben.

Precies.
0
geplaatst: 5 maart 2009, 15:01 uur
LucM schreef:
Daar ben ik 100% niet mee eens! Integendeel : iedereen is uniek maar iedereen hoort in één of andere groep thuis. En - wat stuart zegt - met Chiel Montagne (het boegbeeld van de promotie van de Nederlandstalige schlager) als avatar vind ik je nog meer ongeloofwaardig.
(quote)
Dus je stopt me nu in het hokje van Chiel Montagne liefhebbers en neemt me daarom niet meer serieus? Dat kan echt niet hoor.

En wanneer is iemand dom of intelligent? Iedereen is intelligent op bepaalde vlakken en dom op andere vlakken.
Lekkere dooddoener. Heel veel mensen op deze aardkloot zijn ongelooflijk dom. En die zijn vervolgens echt niet slim op bepaalde vlakken, nee die zijn gewoon dom. En om het dan weer door te trekken naar muziek: het overgrote merendeel van die domme mensen luistert naar Frans Bauer-achtige muziek.
En zoals gezegd, natuurlijk zijn er uitzonderingen. Alleen die bevestigen de regel natuurlijk.

0
geplaatst: 5 maart 2009, 15:07 uur
Misschien luisteren intilligente mensen naar klassiek omdat de structuur van de muziek bij hun denken passen. Bepaalde aspecten als ingewikkelde composities enzo. Misschien kunnen ze niet tegen makkelijke muziek waaronder: de meeste hedendaagse tmf pop, nederlandse volksmuziek, commerciele rock en hiphop. Dat klinkt hen te simpel en willen ze uitdaging. Ik ben zelf geen meester brein dus ik maar aan het speculeren. 

0
Nicci
geplaatst: 5 maart 2009, 15:10 uur
gemaster schreef:
Heel veel mensen op deze aardkloot zijn ongelooflijk dom.
Heel veel mensen op deze aardkloot zijn ongelooflijk dom.
Stelt me voor een dilemma. Wanneer ben je slim? Met een IQ van 125 plus? De meeste mensen zwerven zo rond de 100. Die zijn niet dom, maar hebben een gemiddelde intelligentie. Natuurlijk zitten daar ook mensen onder, maar dat is een minderheid. De meeste mensen hebben een gemiddelde intelligentie. Het is niet anders.
0
geplaatst: 5 maart 2009, 15:10 uur
pretfrit schreef:
(quote)
en hoe zou je dat hokje willen noemen?Eeh ja, daar heb ik nog niet over nagedacht. Brildragende, elitaire betweters.... Zoiets.
dit is een van de domste opmerkingen die ik op mume heb gelezen..
Bauer fan?
Nee geen Bauer fan. Hoewel de man geen vlieg kwaad doet, dus ik ben ook niet anti-Bauer. Wel anti-Bauermuziek.
0
geplaatst: 5 maart 2009, 15:12 uur
Nicci schreef:
Stelt me voor een dilemma. Wanneer ben je slim? Met een IQ van 125 plus? De meeste mensen zwerven zo rond de 100. Die zijn niet dom, maar hebben een gemiddelde intelligentie. Natuurlijk zitten daar ook mensen onder, maar dat is een minderheid. De meeste mensen hebben een gemiddelde intelligentie. Het is niet anders.
Daar is het natuurlijk ook de gemiddelde intelligentie voor

Maar ik doel natuurlijk op mensen die ver onder de 100 zitten.
Daarnaast zijn er nog heel veel mensen die best een redelijk IQ hebben, maar er helemaal niets mee doen. Dat is nog veel erger.
0
Nicci
geplaatst: 5 maart 2009, 15:13 uur
Kill_illuminati schreef:
Misschien luisteren itilligente mensen naar klassiek omdat de structuur van de muziek bij hun denken passen.
Misschien luisteren itilligente mensen naar klassiek omdat de structuur van de muziek bij hun denken passen.
Ik denk dat je warm zit. En met klassieke muziek heeft dat niet zoveel van doen, maar je hebt gelijk dat er een mate van intelligentie voor nodig is om muziek sowieso te begrijpen. Een goudvis maakt het geen donder uit of je Bauer of Mozart opzet. Een mens wel. Als er een mate van intelligentie voor nodig is om muziek te begrijpen is het helemaal niet vreemd om te veronderstellen dat zeer intelligente mensen van andere muziek houden als minder intelligente mensen.
0
Nicci
geplaatst: 5 maart 2009, 15:14 uur
gemaster schreef:
Daarnaast zijn er nog heel veel mensen die best een redelijk IQ hebben, maar er helemaal niets mee doen.
Daarnaast zijn er nog heel veel mensen die best een redelijk IQ hebben, maar er helemaal niets mee doen.
Daar hoor ik bij. 130 plus, maar ik zit m'n tijd te verdoen op MuMu.
* denotes required fields.