MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Covers waarvan het origineel in Nederland geen hit werd

zoeken in:
silverlake schreef:
ik zie het. 18e positie in 1970. Toen bestond die top 40 amper 5 jaar. Niet dat dat afbreuk doet hoor

Bij War ligt het een beetje raar, de schrijver van de song heeft het ingezongen (niet Edwin Starr), maar niet officieel uitgebracht, Daarna kwam er die Edwin die het óók opnam,en wél officieel uitbracht.

Dan wordt dát als "officieel" gezien,terwijl je het eigenlijk nét niet helemaal bent

Whohoowhoowhoo what is it good for?
Absolutely Nothing.!

Wat mij verbaast is wel dat heel veel songs over geweld,oorlog (anti of gewoon niet anti) toch vrolijke meezing songs zijn,dansbaar en lekker in t gehoor liggend.

Nee, de Temptations hebben het origineel opgenomen. Die versie werd echter niet als single uitgebracht, omdat het werd gezien als moelijk te gevoelig bij de nogal conservatieve fans van The Temptations. Ik weet zo uit mijn hoofd niet zeker of ze het wel op een album hebben staan.

Edit: jep, staat op hun album Psychedelic Shack. Vanwege de toen groeiende tegenstand tegen de Vietnam-oorlog waren er veel aanvragen om dat nummer op single uit te brengen, maar Motown was bang om de Temptations-fans af te stoten en het imago van de groep te schaden, dus werd het opnieuw opgenomen door Edwin Starr.

Nog een erg bekende Nederlandse hit.

Haindling is een Beierse band die hier in Duitsland een paar maanden voor Van Veen in Nederland een hitje mee scoorde.

Eind jaren '80 stond Yazz & The Plastic Population op 1 in Nederland met The Only Way Is Up. Dat is echter ook weer zo'n nummer waarvan bijna niemand weet dat het een cover is. Het origineel is van Otis Clay, komt uit 1980, maar klinkt alsof het een jaar of acht ouder is. Het klinkt namelijk als een soulnummer van net voor de discorage.

Nog maar eens een paar erg verschillende:

Het origineel van Polonaise Hollandaise:

Blankenese is een wijk in Hamburg. Gottlieb Wendehals is een typetje van de Duitse schlagerzanger Werner Böhm en was schijnbaar een soort clichematige Noord-Duitser. Was in Duitsland een nummer 1-hit.

Hey Joe is natuurlijk vooral bekend van Jimi Hendrix, maar dit is de eerste versie. Punk avant la lettre. Hendrix heeft het nummer flink verbouwd.

Is vlak voor dat Jimi er meekwam door een hele zwik garagebandjes opgenomen naar het schijnt.

Een van de bekendste nummers van Led Zeppelin is ook een cover. Dazed and Confused is eigenlijk van Jake Holmes en werd al eerder door de Yardbirds gecoverd.

Holmes ging later overigens reclameliedjes schrijven voor onder meer het Amerikaanse leger (deze) en Dr. Pepper (deze)

Ook Rolling Stones deden weleens covers. Dit is bijvoorbeeld het origineel van Time Is On My Side.

De coupletteksten kwamen er pas bij de versie van Irma Franklin bij, pas daarna kwamen The Stones met hun versie.

Don't Turn Around is geschreven door Albert Hammond samen met Dianne Warren en was hier eerst een hit in de versie van Aswad en later in de versie van Ace of Base. De eerste die het opnam was echter Tina Turner, maar bij haar was het slechts een b-kantje en had het nog niets met reggae te maken.

Over Tina Turner gesproken. Haar hit The Best was al eerder opgenomen door Bonnie Tyler. Maar de carriere van Tyler had toen al betere tijden gehad en haar versie was alleen succesvol in Noorwegen en Portugal. Turner scoorde er amper een jaar later een wereldhit mee.

Op het album waar Tyler's versie van The Best staat, staat overigens ook weer haar versie van Don't Turn Around.

John Fogerty bracht in 1974 Rockin' All Over The World uit op single, zonder al te veel succes:
John Fogerty - Rockin' All Over The World

Hij zal zich wel achter de oren hebben gekrabt nadat Status Quo er 'All Over The World' een hit mee scoorden in 1977:
Status Quo - Rockin all over the world

Love Of The Common People van The Everly Brothers deed helemaal niets in 1967:
THE EVERLY BROTHERS Love of The Common People

Paul Young scoorde er in 1983 een wereldhit mee:
Paul Young - Love of the Common People

En helemaal uit 'den ouden doos'. Bessie Banks bracht in 1964 Go Now! uit. De single deed weining....
Bessie Banks - Go Now

Totdat Dennie Laine en zijn companen van The Moody Blues een in wezen exacte copie van maakten en er mee doorbraken:
Go Now! by The Moody Blues

Jeetje, inderdaad een kopie, de versie van The Moody Blues. Al gebeurde dat in die tijd wel vaker....

Klopt. Maar Dennie Laine is altijd open geweest over zijn bewondering voor de versie van Bessie Banks. Onlangs zag ik op de BBC een prachtige documentaire over coverversies waarin Lane en Bessie Banks elkaar eindelijk ontmoetten. Lane stelde zich heel bescheiden op. Als een bewonderaar. Het kwam op mij heel oprecht over.

Al volgt de versie van The Moody Blues getrouw het arrangement van het origineel, er is toch duidelijk sprake van sfeerverschil. De versie van Bessie Banks geeft mij bovendien meer een gospelgevoel met dat koortje en die blazers. Het gekwelde stemgeluid van Denny Laine, gecombineerd met het pianospel van Mike Pinder vind ik bovendien heel bijzonder, nog steeds na al die jaren.
Beide versies staan wat mij betreft recht overeind, al heb ik er natuurlijk geen bezwaar tegen als het origineel na deze berichten wat meer bekendheid zou verwerven.

nlkink Ook de versie van The Everly Brothers is niet de originele Love of the Common People. Dit was de eerste opname, een aantal maanden eerder:

Overigens hebben ook onze eigen Cats dat nummer nog in hetzelfde jaar opgenomen:

De eerste die er echt een serieuze hit van maakte was Nicky Thomas die in 1970 de Britse top 10 haalde met een reggaeversie

Het is opgenomen door een hele bonte stoet aan artiesten (en vrijwel allemaal al voor de Paul Young versie) zoals bijvoorbeeld Waylon Jennings, Elton John (die duidelijk de reggaeversies imiteert, inclusief accent), John Denver, Joe Dolan, Stiff Little Fingers, Leonard Nimoy en Wanda Jackson.

De songschrijver maakte er in 1970 deze versie van:

Ook zo'n soort geval is trouwens Torn.

De bekende versie is natuurlijk die van Natalie Imbruglia .

Maar daarvoor ging het nummer al een aantal jaar rond.

Hoewel het in het Engels geschreven is een Deense versie in 1993 de eerste opname:

De schrijvers zaten in het 90's alternatieve rockbandje Ednaswap (medeschrijver is trouwens Phil Thornalley, die ooit in een paar jaar in The Cure zat). Ze namen het zelf op in 1995 (en speelden het toen al een tijd live).

Ook een andere Deense, Trine Rein , bracht het al uit voor het een grote hit werd.

Phil Thornalley kwam er mee aanzetten bij Imbruglia toen ze samen werkten aan haar debuutalbum. En nu is het een van de wereldwijd meest gedraaide nummers op de radio van de laatste twee decennia. Het bandje Ednaswap bestaat al lang niet meer en de twee songschrijvers zijn inmiddels vooral voor anderen aan het schrijven nu.

Even aangenomen dat Ednaswap het al live speelde voordat Sørensen het op plaat zette: van wie is dan het origineel?

(Waarschijnlijk een semantische kwestie...)

Ik zou zeggen Ednaswap, ook omdat zij het schreven. Maar daar kun je over discussiëren inderdaad

Dank voor de additionele info, starbright boy. Het liedje blijft hoe dan ook overeind, al vond ik de versie van The Everly Brothers beter dan de huppelversie van Paul Young. Op Youtube vond ik van The Everly Brothers ook nog een zgn. 'composite take', een vroege sobere versie, die ik stiekem nog veel mooier vind.
Leuk topic. Ik hoop dat ik nog iets kan toevoegen in de toekomst.

Deze al langsgekomen?

Naar mijn weten niet. Mooie bijdragen! Sailing van Sutherland Brothers wist ik achteraf besef ik me nu ik 'm hoor. Leuk om die eens te horen in de originele versie.
De Chris Norman versie van Love Is A Battlefield heeft met de typische jaren tachtig productie alles tegen. Ik vond de versie van Pat Benatar eigenlijk al niks maar dat is een meesterwerk als je die van Norman er tegenover zet.

Maar eh, Love is a battlefield is toch eerst uitgebracht door (en ook geschreven voor) Pat Benatar?

Heb net gelezen dat Chris Norman er in 1982 mee kwam en dat het gecomponeerd is doir Holly Knight en Michael Chapman.

Dan is dat gewoon zo. Het maakt me in wezen ook niet zoveel uit behalve dan dat Love Is A Battlefield mogelijk niet voldoet aan het criterium van dit topic. We moeten de versie van Pat Benatar als origineel beschouwen en dat was de hit.
Vreemde move om een jaar later met zo'n brakke cover te komen.

Ik hoorde zonet We've got tonight weer eens langskomen op de radio, ditmaal in de versie van Kenny Rogers & Sheena Easton. Ook een hit geweest in de verschrikkelijke versie van Lee Towers en Anita Meyer. Maar oorspronkelijk is het een prachtig liedje (en niet eens een duet) van Bob Seger & the Silver Bullet Band, op diens album Stranger in town (1978).

Dat Chaka Khan een grote hit had met de Prince-cover I feel for you is redelijk algemeen bekend. Net zoals dat Self Control van Laura Branigan een cover was van de Italiaanse zanger Raf (die daarmee overigens nog wel de Nederlandse tipparade haalde). Maar minder bekend is deze:

Luther - Everybody rejoice 1972 The Wiz A Brand New Day - YouTube

De oorspronkelijke versie van 'A brand new day', hier nog 'Everybody rejoice' geheten. Geschreven door Luther Vandross en midden jaren zeventig opgenomen met zijn toenmalige, onbekend gebleven band Luther. Later opgepikt door Quincy Jones voor de filmmusical The Wiz en een Nederlandse nr. 1 hit geworden in de versie van Diana Ross en Michael Jackson.

Ja, die kende ik ook niet.

Een origineel die bekender is, maar meer nog door hitversies van Madcon - Beggin' - YouTube en Sandra van Nieuwland - Beggin' (Official Audio) - YouTube :

Geen hit in Nederland dus. Het valt me sowieso op dat The Four Seasons hier nauwelijks hits hadden, terwijl ze in Amerika de ene hit na de andere hadden. Bijvoorbeeld Rag Doll, nummer 1 daar, hier nauwelijks bekend. De b-kant (geschreven door een van de vier, Bob Gaudio) werd hier wel heel bekend door een cover:

Silence Is Golden ~ Frankie Valli & The Four Seasons - YouTube

Nancy Boyd heeft 1 hit gehad. Het origineel:

"1965" "Let's Hang On", Four Seasons (Classic Vinyl 45) - YouTube

Ha, grappig, ik ken Beggin' dan alleen als jaren zestig-hitje van de verder onbekend gebleven groep Timebox. Maar dat was dus ook al een (vroege) cover van dat Four seasons nummer.

Om bij The Four Seasons te blijven: het veel gecoverde Can't take my eyes off of you (o.a. Boys Town Gang, Andy Williams) was oorspronkelijk een Amerikaanse hit voor Frankie Valli.

En nu we toch bezig zijn: natuurlijk was ook Working my way back to you (grote hit voor The Spinners in 1980) in zijn oorspronkelijke versie een hit voor The Four Seasons. Tenminste, in de VS, niet hier. Wat Poek zegt: vreemd eigenlijk dat de Four Seasons in de jaren zestig immens populair waren in de States, maar dat hun Nederlandse hits in die tijd beperkt bleven tot Sherry. Pas in de jaren zeventig kwamen ze hier een beetje op stoom met Oh what a night en een paar kleinere hits.

Valt me de laatste tijd op hoeveel reggae-hits uit de jaren zeventig en tachtig eigenlijk covers waren. Soms zelfs van klassieke popnummers die in Nederland nooit een hit zijn geworden:

- Boy George - Everything I own (origineel van Bread)
- Peter Tosh & Mick Jagger - Don't look back (Temptations)
- Barry Biggs - Love come down (Evelyn 'Champagne' King)
- Barry Biggs - Side show (Blue Magic)
- Freddie McGregor - Just don't want to be lonely (Ronnie Dyson/Main Ingredient)
- Now that we found love - Third World (Harold Melvin & the Blue Notes)
- Maxi Priest - Some guys have all the luck (The Persuaders, ook een hit voor Rod Stewart)
- Maxi Priest - Wild world (Cat Stevens, ook hits voor Jimmy Cliff en Mr. Big)
- Peter Tosh - Johnny B. Goode (Chuck Berry - diens versie was hier nooit een hit. Ongelofelijk maar waar: Chuck Berry had in NL uitsluitend een (kleine) hit met No particular place to go)
- en natuurlijk al die UB40-covers, maar daar kun je zowat een apart cover-topic mee beginnen)

Daar staat natuurlijk tegenover dat sommige vroege reggae-nummers weer een dankbare prooi werden voor westerse muzikanten. Denk alleen maar aan I shot the sheriff, Rivers of Babylon en Many rivers to cross.

Over Love is a battlefield: het scheelt weinig, beide songs van eind 1983.
Cover versions of Love Is a Battlefield by Chris Norman | SecondHandSongs

Maar Benatar was dus net iets eerder. 3 maanden. Ik moet stoppen informatie van Rob Stenders klakkeloos aan te nemen. Vergeet U deze bijdrage

Als we het dan toch over Frankie Valli en zijn vier seizoenen hebben, dan is er ook nog deze:

The Sun Ain't Gonna Shine (Anymore) - Frankie Valli - YouTube - m.youtube.com

Oorspronkelijk uitgebracht als solosingle door Frankie Valli maar totaal geflopt (zelfs in de VS). Zou veel bekender worden in de versie van The Walker Brothers.

Poek schreef:
De b-kant (geschreven door een van de vier, Bob Gaudio) werd hier wel heel bekend door een cover:

Silence Is Golden ~ Frankie Valli & The Four Seasons - YouTube

Staat me bij dat het coverbandje in kwestie, de Tremeloes, de meeste van hun hits sowieso van anderen hadden. Vooral van Italiaanse hits:
Covers by The Tremeloes | WhoSampled

Het veel gecoverde Suspicious minds (o.a. Candi Staton, Fine Young Cannibals) wordt veelal toegeschreven aan Elvis Presley, die er natuurlijk ook een grote hit mee had. Maar dit is het origineel, van de man die het ook schreef:

Dat doet me meteen aan een ander origineel van een Elvis-nummer denken, waarvan ik zie dat ie ook nog niet is genoemd in dit topic, namelijk Burning Love. Dat is oorspronkelijk van Arthur Alexander:

Arthur Alexander - Burning Love (ORIGINAL VERSION) - YouTube - m.youtube.com

De beste man is trouwens ook eens gecoverd door The Beatles, Anna (Go to Him) was een vroege albumtrack van The Beatles.

En dat laatstgenomende nummer stond centraal in mijn favoriete episode van Married..with Children, maar dat terzijde

Ja, die Arthur Alexander mag best wel eens vaker voor het voetlicht gehaald worden. Ik ken 'm vooral van het fantastische You better move on, dat door tientallen artiesten op de plaat is gezet (mijn favoriete versie is die van Mink DeVille), maar dat bij mijn weten nog steeds geen hit geworden is. Ik zal al die The Voice-kandidaten maar niet op een idee brengen...

Ik lees op Wiki dan weer wel dat Arthur Alexander de enige artiest is van wie The Beatles, The Stones en Bob Dylan een nummer op een van hun studioplaten hebben opgenomen. Da's dan wel weer een mooie vorm van erkenning. Maar het enige nummer van hem dat ooit in de Nederlandse hitparade heeft gestaan, is....

Dr Hook - "Sharing The Night Together" - YouTube

Niet door hemzelf geschreven, maar door twee songwriters uit de Muscle Shoals-studio. Arthur Alexander bracht het nummer wel in 1977 op single uit, twee jaar eerder dan de Dr. Hook-versie. Wist ook niet dat dat een cover was, trouwens...

Gast
geplaatst: vandaag om 17:47 uur

geplaatst: vandaag om 17:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.