MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Covers waarvan het origineel in Nederland geen hit werd

zoeken in:
Hound Dog is overigens geschreven door Jerry Lieber & Mike Stoller die zowat de helft van de rock'n roll-klassiekers schreven (Elvis Presley, Little Richard, Jerry Lee Lewis, Coasters ...).

Nog een nummer van Lieber en Stoller, werd door Beach Boys gecoverd (Student Demonstration Time) maar het origineel is van The Robins (Riot in Cell Block Number 9).

starbright boy schreef:
Louie Louie is door velen opgenomen, The Kingsmen hadden er in 1963 al een hit mee, maar dit is het origineel
YouTube - Richard BERRY "Louie Louie" (1957)

.... en de "Louie Louie" van Richard Berry (overigens een zeer interessante artiest) is weer een samenraapsel van onder andere "El Loco Cha Cha" (Rene Touzet), "Havana Moon" (Chuck Berry) en "Louie Louie" (Little Bill and The Bluenotes).

Wisten jullie dat de Vogeltjesdans een cover was?

Het origineel is van de Zwitser Werner Thomas (al noemt Youtube hem Thomas Werner) en dateert uit de jaren '60:

YouTube - Thomas Werner-The Chicken Dance

Het was voor het eerst een hit in enkele Duitstalige landen in 1972. Een vroeg elektronisch plaatje, beetje ala Popcorn een paar jaar eerder (maar dan een stuk gammeler):

YouTube - Cash And Carry - Tchip Tchip

Maf genoeg heette het Brabantse orkest dat er acht jaar later een enorme hit mee had in een versie die de accordeon weer terughaalde dan weer de Electronicas. Dat leidde weer tot een heleboel incashende covers.

Over de hele wereld bekend...

YouTube - VOGERLTANZ ENTENTANZ BIRD DANCE DANSE CANARDS BAILE PAJARITOS ZAIRE

Nog eentje in de categorie "offtopic, maar heel opmerkelijk"

Op het laatste album van MIA staat het nummer It Takes A Muscle To Fall In Love

Dat is een cover van een obscuur gebleven singletje van een Nederlandse band

[embed]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=bMVX5EH4lvs#![/embed]

(al stonden ze dus wel in Nederland Muziekland)

Het begint op te vallen dat artiesten best vaak uit de liedjes van Jackie Deshannon geput hebben. Dat was sowieso een opmerkelijke zangeres, omdat ze in het begin van haar carriere (begin jaren 60) al een substantieel deel van haar liedjes zelf schreef. Erg ongebruikelijk toen. Ze had wel enig succes, maar erg beroemd is ze niet geworden. Ze had wel erg beroemde vrienden, zoals The Beatles en schijnt nog een relatie te hebben gehad met Jimmy Page en schreef later ook met hem en met Randy Newman..

Even een rijtje nummers waarvan het origineel van haar is:

In een eerder berichtje noemde ik al de grote Kim Carnes-hit Bette Davis Eyes.

Maar ook het heel veel gevoverde When You Walk In The Room is eigenlijk een Jackie Deshannon nummer. Onder andere Agneta Faltskog, The Searchers, Paul Carrack en jawel: Jamai en Dewi en Piet Veerman en Anny Schilder hadden er in verschillende periodes op verschillende plekken een hit mee:
YouTube - JACKIE DE SHANNON - When You Walk in the Room (1963)

De grote kersthit die Annie Lennox en Al Green eind jaren '80 hadden, Put a little love in your heart, is ook een Jackie-cover: Het was haar grootste hit in de VS.
YouTube - Jackie DeShannon - Put A Little Love in Your Heart

Needles and Pins schreef ze niet zelf, maar ze was wel de eerste die het opnam, bepaald niet de laatste. (Dit is wel absoluut de beste versie vind ik, verreweg)
YouTube - JACKIE DE SHANNON - Needles and Pins (1963)

Ze was ook de eerste die What The World Needs Now opnam, inmiddels een van de grote Bacharach/David klassiekers. Opgenomen door tientallen artiesten:
YouTube - Jackie DeShannon - What The World Needs Now (1965)

Ze was trouwens ook nog medecomponiste van Breakaway, beroemd gemaakt door Irma Thomas in de jaren '60 en Tracy Ullman in de jaren '80.

Ik vond er weer eens een waarvan ik het niet wist. 70's hit Living Next Door To Alice (toen nog zonder de regel waardoor het in de jaren 90 nog eens een hit werd) is een cover. In die tijd werden zowat alle Smokie-hits gemaakt door Chinn & Chapman, maar dit was een cover van een Australische band die New World heette. Een nog sentimentelere versie.

Ik kwam er laatst door een online muziekquizje achter dat Wil Je Niet Nog 1 Nacht van Glennis Grace en Edwin Evers, dat een paar jaar geleden een grote hit was, een cover van een Amerikaanse countryzanger is. Ik hoorde dus ineens het origineel langskomen in die quiz, en ik dacht: hé dit komt me bekend voor.

Dit is het origineel: Jason Aldean ft. Kelly Clarkson - Don't You Wanna Stay. Bijna een op een.

Origineel is leuk. Cover niet.

Kurt Darren - Bloubergstrand Se Sonsak

Nederlandse cover stond op #7 in de Single Top 100 is nog steeds een grote carnavals-/studentenhit.

Via Zuidafrikaanse wegen toch nog bekend geworden

Geen hit

Wel hit

panjoe (moderator)
"Valerie" van The Zutons werd bekend dankzij de cover van Amy Winehouse. Heb het origineel ook altijd een geweldig nummer gevonden.

The Air That I Breathe was in 1974 ineens een enorme hit voor de al wat in de vergetelheid rakende Hollies. Maar het was een cover van Albert Hammond:

Dan is er Wild Thing van The Troggs, ook een cover. Dit is de eerste versie:

Whatta Man van Salt n Pepa heeft dit (fijne) nummer als bron:

Hier haalden The Happy Mondays Step On vandaan

En hier hebben we de zanglijn van Praise You van Fatboy Slim

De irritante line-dance-klassieker van papa-van-Miley Billy Ray Cyrus is ook een cover.

Nog eentje waarvan jullie het vast niet wisten.

De sentimentele liefdesballade Mandy van Barry Manilow is erg bekend (hoewel het nummer opmerkelijk genoeg in Nederland flopte, de versie van Westlife haalde hier dertig jaar later wel de hitlijsten). Maar het origineel is van ene Scott English. Toen heette het nummer nog Brandy.

Scott English was zelf medeschrijver en vele jaren later schreef hij ook mee aan een van de betere Britse inzendingen voor het Eurovisie Songfestival Where Are You van Imaani. Ook van zijn hand is Hi Ho Silver Lining van Jeff Beck.

Als The Beatles Tribute Band een hit scoort met een exacte kopie van een nummer van The Beatles, dan zou dat een beetje raar zijn. Toch is zoiets wel eens gebeurd. Zelfs de artiest zelf dacht dat hij het was toen hij de cover hoorde van dit nummer:

Bekend bij menig festivalganger of iemand die in de jaren '80 of '90 weleens naar alternatieve feestjes ging is Nellie The Elephant, met grote afstand het bekendste nummer van The Toy Dolls, een pretentieloos punkbandje dat al 35 jaar bestaat. Maar ook dat is een cover, het origineel is uit 1956

Nog een rijtje omdat het zo leuk is, welke verrast het meeste?

De beroemde hit Mexico van de Zangeres zonder naam komt uit een operetta (een soort poppy, lichtvoetige operette) uit 1951. En zo klonk het toen:

Ooit gehoord van Tori Alamaze? Ik ook niet. Al deed ze achtergrondzang voor Outkast. Toch stond ze onder contract bij een grote platenmaatschappij toen ze haar debuutsingle uitbracht. Het nummer deed helemaal niets en werd op straat geknikkerd. Het nummer kwam terecht bij een nieuw meidengroepje en die scoorde er een wereldhit mee. Een paar maanden later al. Tori zit waarschijnlijk nu nog mokkend thuis.

(deze versie is trouwens duidelijk beter dan die andere)

Wind beneath my wings van Bette Midler is een sentimenteel nummer dat veel op huwelijken en begrafenissen voorbij komt en dat Midler grammy's opleverde en in heel veel landen een dikke hit was. Het werd vooral daarna door een gigantische groep artiesten opgenomen. Varierend van Nana Mouskouri tot R Kelly. Maar de eerste die het uitbracht was Roger Whitaker (bij het Youtubefilmpje staat 1989, maar deze is uit 1982)

Iemand die alles jatte wat los en vast zat was Frank Farian. Onderstaande was legaal gepikt, maar dat was niet altijd bij hem. De Boney M-versie is nog steeds een van de bestverkochte singles allertijden.

De tekst komt overigens uit een psalm.

Prince schreef Manic Monday, The Bangles hadden er een hit mee, maar zijn lingeriegroepje Apollonia 6 nam het eerder al op, maar bracht het nooit uit. Prince vond het nummer toch niet bij ze passen (en hij had niet helemaal ongelijk, Apollonia valt hier als zangeres nogal door de mand).

Even een klein rondje Nederlandse nummers waarvan je vast niet wist dat het covers waren:

Het origineel van Wasmasjien van Traffassi:

Het origineel van de top 2000-klassieker Oude Maasweg van The Amazing Stroopwafels

Het origineel van Kleine Jodeljongen van Manke Nelis

Het origineel van 'T is weer voorbij die mooie zomer van Gerard Cox

Het origineel van Waarom Fluister Ik Je Naam Nog van Benny Neijman

En als we toch bezig zijn een rondje algemeen:

Sailing Home van Piet Veerman komt uit Kroatie of all places

En had bovendien het Nederlandse taalgebied al eerder bereikt, de Vlaamse Marleen nam het in 1985 op, helaas alleen een gare liveversie: Marleen (1) : Ik Geloof - YouTube Tekst is trouwens van Pierre Kartner!

Albert Hammond had zelf maar een paar serieuze hits (overigens precies in Nederland wat meer dan elders), maar zijn nummers zijn erg vaak door anderen opgenomen. In een eerdere post had ik het al over The Air That I Breathe, maar ook deze is eigenlijk van hem:

Matthews Southern Comfort hadden de hit, Crosby Stills Nash & Young namen het ook op, maar het is eigenlijk van iemand die er helemaal niet was: Joni Mitchell

Therapy? is een van die bands waarvan de grootste hit een cover was. Misschien redelijk bekend, maar het origineel is een vroeg nummer van Husker Dü. Wie toen had gezegd dat het nummer in een andere versie nog eens de Top 40 zou halen, was voor gek verklaard.

En hier haalde Frank Farian de muziek voor Hooray Hooray It's a Holiday vandaan. Onderstaande is de oudste opname, maar het lied stamt uit de 19e eeuw. En hoorde ik daar nou een woord met een N waar je nu niet meer wegkomt, behalve als je een zwarte rapper bent?

Top-2000-klassieker Avond van Boudewijn de Groot werd onder de naam "De Avond" al opgenomen door een andere vertolker van Lenneart Nijgh-teksten: Rob De Nijs. En die deed dat al in 1973. Met name de wat al te gearticuleerde vertolking en de nogal groteske arrangementen maken deze versie wel een stuk minder dan die van Boudewijn. Het was in Robs versie overigens geen single. Dat waren op het zeer succesvolle album wel Jan Klaassen de Trompetter, Dag Zuster Ursula en Malle Babbe.

Edwynn schreef:
Geen hit

Nou ja, dat is nogal relatief: Open arms werd nummer 2 in de Billboard Hot 100 in 1981, dus de Amerikanen waren er wel vertrouwd mee. Maar in ons land niet, nee, dus voor veel Nederlanders klonk Mariah Carey's versie in de oren als een 'nieuw' nummer.

starbright boy schreef:
Even een klein rondje Nederlandse nummers waarvan je vast niet wist dat het covers waren:

Het origineel van Kleine Jodeljongen van Manke Nelis

Het origineel van 'T is weer voorbij die mooie zomer van Gerard Cox

Het origineel van Waarom Fluister Ik Je Naam Nog van Benny Neijman

Dit is echt een rondje met prachtige voorbeelden. Van sommige van die nummers had ik echt geen idee. Dat Benny Neijman zich destijds klem vrat aan het Griekse repertoire, net zoals Marco Borsato en Paul de Leeuw jaren later aan Italiaanse nummers, dat wist ik wel ('Ik weet niet hoe' is ook een Italiaanse of Griekse cover, dacht ik). Maar het origineel had ik nog nooit gehoord.

En dat nummer van Gerard Cox heb ik altijd geassocieerd met Arlo Guthrie, die er dan ook de bekendste Engelstalige versie van gemaakt heeft. Maar nooit geweten dat het van ene Steve Goodman was, die het ook zelf als eerste opgenomen had. D'r zit volgens Wiki trouwens een leuk verhaal aan vast over hoe het nummer bij Arlo Guthrie terecht kwam: City of New Orleans (song) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org.

Boeiend topic, keep them coming!

gaucho

Bedankt voor het compliment. Ik weet niet hoe van Benny Neyman komt uit Italie. En is ook van een dame trouwens.

Ik zal zeker blijven posten hier.

Nog een paar favorieten waarvan volgens mij niet echt bekend is dat het covers zijn:

De hit: The Bangles - Going Down To Liverpool - YouTube
Het origineel: Katrina and The Waves - Going Down To Liverpool - YouTube

In het origineel zit volgens mij ook een licht flanger-effect. Typisch jaren '60 effect waarvan songschrijver Kimberley Rew's vorige band Soft Boys zich ook al eens bediende. Beide versies vind ik geweldig, het is dan ook een steengoed nummer.

De hit: Céline Dion - It's All Coming Back To Me Now - YouTube
Het origineel: Pandora's Box - It's All Coming Back To Me Now - YouTube

Celine Dion scoorde er een wereldhit mee, eind jaren '90. En ook Meatloaf bracht het in 2006 nog als single uit. Maar Pandora's Box, een project van songschrijver Jim Steinman, zong het origineel al in 1989. Naar verluidt is de zangeres meerdere keren ingestort tijdens het zingen.

De hit: Lesley Gore - It's my party - YouTube
Het origineel: Helen Shapiro - It's My Party - YouTube

De stem van Helen ligt mij iets beter. Lesley klinkt hier echt als een klein kind (en was ook pas een jaar of 14/15). De versie van Lesley werd overigens geproduceerd door Quincy Jones en was een inspiratie voor Phil Spector.

De hit: Cyndi Lauper - Girls Just Want To Have Fun (Official Video) - YouTube
Het origineel: Robert Hazard - Girls Just Wanna Have Fun - YouTube

Het origineel was een demoversie in 1979, pas 4 jaar later scoorde Cyndi een hit met de cover. In het origineel is de tekst anders en wordt vanuit het perspectief van de man gezongen. Ik vind het wel grappig dat een typisch meisjesnummer oorspronkelijk van een man is.

De hit: Jay-Z - 99 Problems (Director's Cut) (Explicit) - YouTube
Het origineel: Ice T - 99 Problems!!! - YouTube

Deze verraste me wel, nooit geweten dat dit een cover was. Vind de cover wel veel beter. De hook is natuurlijk klassiek geworden.

silverlake
War van bruce Springsteen & the E Street band is een Cover.

het orgineel is een funky uitvoering van Edwin Starr uit 1970 uit de Motown Fabriek.

Springsteen haalde er een top 40 hit mee,bereikte de 5e plaats en stond in 1986 9 weken in de top 40

Overigens heeft Springsteen het nummer eerder van Frankie Goes to Hollywood dan van Edwin,maar dat mag de pret niet drukken (¬.¬)

herman Die Ice T/ Jay Z wist ik ook niet. Opmerkelijk.

silverlake schreef:
War van bruce Springsteen & the E Street band is een Cover.

het orgineel is een funky uitvoering van Edwin Starr uit 1970 uit de Motown Fabriek.

Springsteen haalde er een top 40 hit mee,bereikte de 5e plaats en stond in 1986 9 weken in de top 40

Overigens heeft Springsteen het nummer eerder van Frankie Goes to Hollywood dan van Edwin,maar dat mag de pret niet drukken (¬.¬)

Origineel van Edwin Starr is ook een hit geweest in de Nederlandse top 40.
Geweldig nummer, wist niet dat er een cover was van Bruce Springsteen.

silverlake
ik zie het. 18e positie in 1970. Toen bestond die top 40 amper 5 jaar. Niet dat dat afbreuk doet hoor

Bij War ligt het een beetje raar, de schrijver van de song heeft het ingezongen (niet Edwin Starr), maar niet officieel uitgebracht, Daarna kwam er die Edwin die het óók opnam,en wél officieel uitbracht.

Dan wordt dát als "officieel" gezien,terwijl je het eigenlijk nét niet helemaal bent

Whohoowhoowhoo what is it good for?
Absolutely Nothing.!

Wat mij verbaast is wel dat heel veel songs over geweld,oorlog (anti of gewoon niet anti) toch vrolijke meezing songs zijn,dansbaar en lekker in t gehoor liggend.

starbright boy schreef:
gaucho

Bedankt voor het compliment. Ik weet niet hoe van Benny Neyman komt uit Italie. En is ook van een dame trouwens.
(embed)

Ik zal zeker blijven posten hier.

Agapimu is toch echt Grieks (ik denk dat het betekent 'hou van mij' of 'mijn liefde') en aan de gitaartjes is ook duidelijk de Griekse oorsprong te horen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:37 uur

geplaatst: vandaag om 08:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.