Muziek / Algemeen / Wel of niet downloaden? (geen tips!)
zoeken in:
0
geplaatst: 1 september 2011, 16:45 uur
Zephyr schreef:
Als EBL snap ik dit niet ................. In Hollands a.u.b. !
(quote)
Als EBL snap ik dit niet ................. In Hollands a.u.b. !
Eerste burger van Leeuwarden?
Eerlijke boerse landgenoot?
Echt blonde liefhebber?
Welk deel
testimomium =getuigschrift
paupertatis =van armoe
librorum (2e naamval meerv ) = van boeken (ook wel "op het gebied van boeken")
Loud and clear?
0
Zephyr
geplaatst: 1 september 2011, 17:11 uur
Mjuman schreef:
Loud and clear?
Loud and clear?
Oh yes !
Zephyr schreef:
Als EBL snap ik dit niet .................
Als EBL snap ik dit niet .................
Eenvoudige Boeren L**

0
geplaatst: 1 september 2011, 17:54 uur
. Niets zo armzalig als zo zwart-wit denken, me dunkt. Ik luister muziek vanwege de muziek, waar die vandaan of uitkomt, maakt me niet zoveel uit. Aan de andere kant heb ik natuurlijk niet jouw gouden oren, zodat ik het verschil tussen mp3 en een CD niet of amper hoor.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 1 september 2011, 18:05 uur
Je kijkt zeker ook op Google afbeeldingen naar een Rubens?
0
geplaatst: 1 september 2011, 18:24 uur
chevy93 schreef:
. Niets zo armzalig als zo zwart-wit denken, me dunkt. Ik luister muziek vanwege de muziek, waar die vandaan of uitkomt, maakt me niet zoveel uit. Aan de andere kant heb ik natuurlijk niet jouw gouden oren, zodat ik het verschil tussen mp3 en een CD niet of amper hoor.
(quote)
. Niets zo armzalig als zo zwart-wit denken, me dunkt. Ik luister muziek vanwege de muziek, waar die vandaan of uitkomt, maakt me niet zoveel uit. Aan de andere kant heb ik natuurlijk niet jouw gouden oren, zodat ik het verschil tussen mp3 en een CD niet of amper hoor. Mannetje, mannetje gedraag je nou eens en kijk niet alleen naar de letter van de tekst, maar ook naar de geest.
Ik mag hopen dat als je opgroeit, zelf je centjes verdient, je echt wel van die grote zwarte schijven gaat kopen of van die kleine zilveren - zo had ik je wel ingeschat ondanks alles

0
geplaatst: 1 september 2011, 20:58 uur
Mjuman schreef:
of van die kleine zilveren - zo had ik je wel ingeschat ondanks alles
Die koop ik al, alleen krijg ik er dan ook beelden bij. Verder verdien ik me eigen centjes al, maar waarom zou ik uit huis gaan als ik het hier prima heb?of van die kleine zilveren - zo had ik je wel ingeschat ondanks alles
Stijn_Slayer schreef:
Je kijkt zeker ook op Google afbeeldingen naar een Rubens?
Ik hou niet van schilderijen. Maar het verschil tussen google afbeeldingen (cq. plaatjes kijken op een computer) is totaal niet vergelijkbaar met luisteren van muziek via de digitale weg. Bij het eerste zie je duidelijk verschil en bij een schilderij gaat het meer dan om het plaatje zelf. De manier van schilderen zal via de computer nooit zichtbaar zijn.Je kijkt zeker ook op Google afbeeldingen naar een Rubens?
Aan beiden: De output is nagenoeg hetzelfde (voor mij in ieder geval niet merk-/hoorbaar anders), de manier waarop verschilt. Ik vraag jullie: Wat is het probleem?
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 1 september 2011, 21:22 uur
Ik heb al enkele malen dit voorbeeld aangedragen, maar ik zou zeggen probeer het eens: draai eerst The Seldom Seen Kid van Elbow op je iPod, en daarna origineel op een goede installatie. In het laatste geval geeft de dynamiek en de productie het album echt een extra dimensie. Het was bij mij direct reden om met 0,5* te verhogen, en dat overkomt me wel vaker.
Dichter bij je bed: de SACD van Dark Side of the Moon.
Dat vlakke van MP3's weerhoudt mij er ook van om klassieke muziek op m'n iPod te draaien. Ik wil de dynamiek zo goed mogelijk horen. De bas vind ik ook vaak wat karig.
Niet bij elke plaat is het verschil zo groot, maar bij goede remasters, HDCD, SACD en zeker DVD-A ga je 't echt horen. En dan is blu-ray ook nog in opkomst.
Dichter bij je bed: de SACD van Dark Side of the Moon.
Dat vlakke van MP3's weerhoudt mij er ook van om klassieke muziek op m'n iPod te draaien. Ik wil de dynamiek zo goed mogelijk horen. De bas vind ik ook vaak wat karig.
Niet bij elke plaat is het verschil zo groot, maar bij goede remasters, HDCD, SACD en zeker DVD-A ga je 't echt horen. En dan is blu-ray ook nog in opkomst.
0
geplaatst: 1 september 2011, 21:26 uur
chevy93 schreef:
Aan beiden: De output is nagenoeg hetzelfde (voor mij in ieder geval niet merk-/hoorbaar anders), de manier waarop verschilt. Ik vraag jullie: Wat is het probleem?
(quote)
Die koop ik al, alleen krijg ik er dan ook beelden bij. Verder verdien ik me eigen centjes al, maar waarom zou ik uit huis gaan als ik het hier prima heb?(quote)
Ik hou niet van schilderijen. Maar het verschil tussen google afbeeldingen (cq. plaatjes kijken op een computer) is totaal niet vergelijkbaar met luisteren van muziek via de digitale weg. Bij het eerste zie je duidelijk verschil en bij een schilderij gaat het meer dan om het plaatje zelf. De manier van schilderen zal via de computer nooit zichtbaar zijn.Aan beiden: De output is nagenoeg hetzelfde (voor mij in ieder geval niet merk-/hoorbaar anders), de manier waarop verschilt. Ik vraag jullie: Wat is het probleem?
Als je consequent bent en je liefdesleven naar analogie vormgeeft, kan je idd gewoon samen gaan wonen bij je ouders thuis, met een opblaaspop!
Als je met een gevoelszaak a.ls muziek niet da real thing wilt, waarom in een andere gevoeldzaak als liefde wel?
0
geplaatst: 1 september 2011, 21:38 uur
Soms ben je nog best grappig, rare dingo dat je er ook rondloopt. 

0
geplaatst: 1 september 2011, 22:06 uur
Stijn_Slayer schreef:
Niet bij elke plaat is het verschil zo groot,
Hier geef je het al mee aan. Er zal ongetwijfeld verschil zijn bij een paar albums. Maar die paar keer dat dat gebeurt, is het me absoluut niet waard om er honderden euro's (die ik niet heb) aan uit te geven. Daarbij zal ik de CD's toch gelijk rippen naar mijn PC vanwege praktische redenen. Dus dan vervalt dat voordeel vrijwel gelijk.Niet bij elke plaat is het verschil zo groot,
@Mjuman; ik wacht een keer op een blinde test van jou. Eens kijken of je grote mond gerechtvaardigd is. En je vraag snap ik niet, formuleer eens normaal.
0
geplaatst: 1 september 2011, 22:27 uur
Ik zeg niet downloaden, echt tegen!
Tenzij, tenzij... je er echt niet anders aan kan komen, of de artiest het gratis aanbied op zijn of haar site
Tenzij, tenzij... je er echt niet anders aan kan komen, of de artiest het gratis aanbied op zijn of haar site
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 1 september 2011, 22:28 uur
Als je toch eens wist hoeveel die 'paar' waren. Het is voor een groot deel een kwestie van zelf de juiste uitgave kopen.
0
geplaatst: 1 september 2011, 22:50 uur
Daarbij zijn CD's over het algemeen (en voor zover ik kan inschatten) belachelijk duur ivm DVD's. Zouden CD's goedkoper zijn, ben ik ook de beroerdste niet om ze aan te schaffen. Maar de financiële en praktische redenen van downloaden wegen voor mij bij lange na niet op tegen de eventuele voordelen die het kopen kan bieden. Wat niet weet, wat niet deert.
0
Misterfool
geplaatst: 1 september 2011, 22:54 uur
Koop dan Lp's i.p.v Cd's. Het kost een investering van 100 euro en een jaarlijkse of halfjaarlijkse, ligt er aan hoe vaak je het apperaat gebruikt, verwisseling van de naald, maar dan kun je albums halen voor minimaal 1 tot 2.50 euro per stuk.
0
geplaatst: 1 september 2011, 22:56 uur
Nu zeg je iets dubbels,
Nieuwe albums op LP zijn meestal een keer zo duur als op LP.
Neem nu de remaster van Exile on Mainstreet van de Stones
Op Cd 25 euro, op plaat 85 euro (toen ie net uit was)
0
geplaatst: 1 september 2011, 22:58 uur
Misterfool schreef:
Koop dan Lp's i.p.v Cd's. Het kost een investering van 100 euro en een jaarlijkse of halfjaarlijkse, ligt er aan hoe vaak je het apperaat gebruikt, verwisseling van de naald, maar dan kun je albums halen voor minimaal 1 tot 2.50 euro per stuk.
Maar dan verdwijnen alle praktische voordelen.Koop dan Lp's i.p.v Cd's. Het kost een investering van 100 euro en een jaarlijkse of halfjaarlijkse, ligt er aan hoe vaak je het apperaat gebruikt, verwisseling van de naald, maar dan kun je albums halen voor minimaal 1 tot 2.50 euro per stuk.
0
Misterfool
geplaatst: 1 september 2011, 22:59 uur
Ducoz schreef:
Nu zeg je iets dubbels,
Nu zeg je iets dubbels,
Daarentegen zijn er voldoende tweedehands platenzaken, zoals Da Capo, waar Lp's stukken goedkoper zijn dan Cd's. Hierdoor verdien je een investering van 100 euro snel weer terug.
chevy93 schreef:
(quote)
Maar dan verdwijnen alle praktische voordelen. Dat valt eigenlijk best mee. Ik draai nu bijna een half jaar platen; ik heb weinig moeite met het af en toe omdraaien van een plaat, bovendien zien de platenhoezen er geweldig mooi uit en is de geluidskwaliteit standaard hoog.
0
geplaatst: 1 september 2011, 23:11 uur
@MF: De naald hoef je niet zo vaak te vervangen - minimum aantal speeluren is 1000. Gewoon voorzichtig zijn.
Waar je dat van die mond vandaan haalt, is mij een raadsel. Ik had graag een van mijn slavinnen naar Hilversum gestuurd om je te blinddoeken en te binden (voor alle zekerheid), maar ik zie het nut daar niet van in.
Waarop blind testen, waarmee? Vroeger ooit meegemaakt dat iemand bij hoog en laag volhield dat Phil Collins goed geproduceerd was en dat You and Your Friend - Dire Straits een ideaal testnummer was voor speakers, totdat het tegendeel bleek bij een goede hifi-zaak. Als je echt wat wilt ervaren,moet je bijv. eens gaan kijken bij Rhapsody in de Borneolaan (vlakbij het Mediapark). Daar kan je je vragen stellen, alleen spullen daar kosten wel wat. Goedkoop alternatief: RAF in de Langestraat: ook daar kan je gaan luisteren. Mij hoef je niet te geloven; vragen stellen, luisteren en vervolgens opje eigen oren afgaan.
chevy93 schreef:
[@Mjuman; ik wacht een keer op een blinde test van jou. Eens kijken of je grote mond gerechtvaardigd is. En je vraag snap ik niet, formuleer eens normaal.
[@Mjuman; ik wacht een keer op een blinde test van jou. Eens kijken of je grote mond gerechtvaardigd is. En je vraag snap ik niet, formuleer eens normaal.
Waar je dat van die mond vandaan haalt, is mij een raadsel. Ik had graag een van mijn slavinnen naar Hilversum gestuurd om je te blinddoeken en te binden (voor alle zekerheid), maar ik zie het nut daar niet van in.
Waarop blind testen, waarmee? Vroeger ooit meegemaakt dat iemand bij hoog en laag volhield dat Phil Collins goed geproduceerd was en dat You and Your Friend - Dire Straits een ideaal testnummer was voor speakers, totdat het tegendeel bleek bij een goede hifi-zaak. Als je echt wat wilt ervaren,moet je bijv. eens gaan kijken bij Rhapsody in de Borneolaan (vlakbij het Mediapark). Daar kan je je vragen stellen, alleen spullen daar kosten wel wat. Goedkoop alternatief: RAF in de Langestraat: ook daar kan je gaan luisteren. Mij hoef je niet te geloven; vragen stellen, luisteren en vervolgens opje eigen oren afgaan.
0
geplaatst: 1 september 2011, 23:21 uur
Misterfool schreef:
Dat valt eigenlijk best mee. Ik draai nu bijna een half jaar platen; ik heb weinig moeite met het af en toe omdraaien van een plaat, bovendien zien de platenhoezen er geweldig mooi uit en is de geluidskwaliteit standaard hoog.
Nou, als ik al een platencollectie zou hebben, zou deze op mijn kamer moeten staan en dan zou ik iedere keer naar boven moeten gaan om een plaat te draaien. Ik kan ook in één keer een hele rits platen meenemen, maar het is heel moeilijk te bepalen waar je over 2 uur zin in hebt. Daarnaast zou ik alleen muziek kunnen draaien die iedereen hier in huis leuk vindt. Tenzij ik een koptelefoon aansluit op de speler uiteraard, maar daar heb ik ook niet altijd zin in. Ook omdat ik dan beperkt ben in mijn vrijheid (hoewel we sinds kort een draadloze hebben). En last, but not least, ben ik iemand die heel veel eigen playlists samensteld. Dat zal met een LP onmogelijk gaan.Dat valt eigenlijk best mee. Ik draai nu bijna een half jaar platen; ik heb weinig moeite met het af en toe omdraaien van een plaat, bovendien zien de platenhoezen er geweldig mooi uit en is de geluidskwaliteit standaard hoog.
0
geplaatst: 1 september 2011, 23:25 uur
Mjuman schreef:
Waar je dat van die mond vandaan haalt, is mij een raadsel.
Uit het feit dat jij altijd maar denkt een alwetend brein te hebben. Zeker wat betreft dit geloof ik gewoon niet dat het verschil zo duidelijk is. Ik heb meerdere CD's gehoord en 9 van de 10 klinken exact hetzelfde als via een goede rip. En dat is ook op een degelijke installatie. Ik ben er dan ook heilig van overtuigd dat het 9 van de 10 keer tussen de oren zit.Waar je dat van die mond vandaan haalt, is mij een raadsel.
0
geplaatst: 1 september 2011, 23:37 uur
vigil schreef:
Wat doe je dan met die ontdekkingen (welke je al leuk vond)?
(quote)
Wat doe je dan met die ontdekkingen (welke je al leuk vond)?
Tsja als ik een leuk nummer hoor dan ga ik die cd eens opzoeken en kijken of de andere nummers ook zo leuk zijn

0
geplaatst: 1 september 2011, 23:44 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Uit het feit dat jij altijd maar denkt een alwetend brein te denken. Zeker wat betreft dit geloof ik gewoon niet dat het verschil zo duidelijk is. Ik heb meerdere CD's gehoord en 9 van de 10 klinken exact hetzelfde als via een goede rip. En dat is ook op een degelijke installatie. Ik ben er dan ook heilig van overtuigd dat het 9 van de 10 keer tussen de oren zit. Laat die opblaaspop eerst nog maar even zitten, ga maar eerst bij Schoonenberg langs. Zoals er zaken er nu voor staan, kunnen je zintuigen nog wel enige fine tuning gebruiken. En als je bij je oorspronkelijke intentie blijft (wat eenieder moge hoge hopen, gezien je taalvaardigheid:
"altijd maar denkt een alwetend brein te denken") om de techniek in te gaan, moet je toch een oor leren ontwikkelen voor technische verbetering.
0
geplaatst: 1 september 2011, 23:53 uur
Ik kan me een bericht herinneren dat je iedereen die gelooft dat een (goede) rip zelden hoorbaar verschil heeft met een originele CD, in die waan zou laten. Een loze uitspraak zo blijkt, jammer genoeg.
Nevertheless, wil ik graag zeggen dat ik iedereen die het tegenovergestelde gelooft ook gewoon in zijn/haar waan zal laten. Jullie horen het verschil (of denken het te horen) en ik niet (of ik wil het niet horen). Mij best.
P.S. Een typo wurmt zich er gemakkelijk door. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar hier is al bijna middernacht.
P.P.S. Verkeerd onthouden of een verkeerde associatie, want mijn studie heeft weinig te maken met techniek an sich. Hooguit als deelonderwerp.
Nevertheless, wil ik graag zeggen dat ik iedereen die het tegenovergestelde gelooft ook gewoon in zijn/haar waan zal laten. Jullie horen het verschil (of denken het te horen) en ik niet (of ik wil het niet horen). Mij best.
P.S. Een typo wurmt zich er gemakkelijk door. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar hier is al bijna middernacht.
P.P.S. Verkeerd onthouden of een verkeerde associatie, want mijn studie heeft weinig te maken met techniek an sich. Hooguit als deelonderwerp.
0
geplaatst: 1 september 2011, 23:59 uur
laxus11 schreef:
Tsja als ik een leuk nummer hoor dan ga ik die cd eens opzoeken en kijken of de andere nummers ook zo leuk zijn
(quote)
En als je die cd leuk vindt, waarom dan niet kopen? Dat is wat Vigil bedoelde, volgens mij.
0
geplaatst: 2 september 2011, 09:15 uur
Arrie schreef:
En als je die cd leuk vindt, waarom dan niet kopen? Dat is wat Vigil bedoelde, volgens mij.
(quote)
Ik lees hier vaak in dezelfde context als dat Lex dat schrijft dat mensen downloaden om dingen te ontdekken om daarvan de parels te kopen, dit vooral om het begrip miskoop geen kans van slagen te laten hebben. Vandaar mijn reactie.
Overigens snap ik best dat mensen wegens geldgebrek andere keuzes moeten maken (waarom wel films en geen muziek snap ik dan weer niet maar soit) maar om zelfs jouw beste plaat allertijden niet op cd te hebben daar begrijp ik dan weer niks van. Je wilt toch minimaal weten wie er dan op fantastische plaat bv. meespelen, hoe die er uit zien, productie, liner notes e.d. om over het tastbare van de beste plaat allertijden nog maar te zwijgen.
De opmerking dat cd's zo verschrikkelijk duur zouden zijn is helemaal de grootste nonsens die er bestaat. Er wordt altijd geklaagd dat het leven zoveel duurder is geworden is na de euro (benzine, de kroeg of restaurant, rijlessen, enz, enz) maar de cd was "vroeger"bij ome Hans B 42,99 gulden en nu is een nieuwe cd vaak rond de 14,99 en via internet (Amazon, cdwow u kent ze wel) vaak nog goedkoper. Ook veel backcatalog is vaak voor 5 euro te verkrijgen die in de tijd 24,99 of als je geluk had 2 voor 40 gulden was.
0
geplaatst: 2 september 2011, 10:59 uur
vigil schreef:
Overigens snap ik best dat mensen wegens geldgebrek andere keuzes moeten maken (waarom wel films en geen muziek snap ik dan weer niet maar soit) maar om zelfs jouw beste plaat allertijden niet op cd te hebben daar begrijp ik dan weer niks van. Je wilt toch minimaal weten wie er dan op fantastische plaat bv. meespelen, hoe die er uit zien, productie, liner notes e.d. om over het tastbare van de beste plaat allertijden nog maar te zwijgen.
Dat laatste is informatie die allemaal via internet wel te vinden is. Wie de productie doet, boeit me niet, hoe ze eruit zien kan ik wel zien via DVD's (of plaatjes via google) en de liner notes bevatten zelden informatie die ik echt interessant vind. En 99 van de 100 keer kan ik die informatie ook gewoon op Wikipedia of iets dergelijks lezen. Het tastbare van mijn favorieten doet me niks. Zoals ik al meermaals aangegeven heb, gaat het mij om de muziek, niet om de randzaken. Overigens snap ik best dat mensen wegens geldgebrek andere keuzes moeten maken (waarom wel films en geen muziek snap ik dan weer niet maar soit) maar om zelfs jouw beste plaat allertijden niet op cd te hebben daar begrijp ik dan weer niks van. Je wilt toch minimaal weten wie er dan op fantastische plaat bv. meespelen, hoe die er uit zien, productie, liner notes e.d. om over het tastbare van de beste plaat allertijden nog maar te zwijgen.
Edit: Ik heb er echter wel vaak over nagedacht om bv. mijn top 10 aan te schaffen op CD, maar aangezien ik er niks mee zal doen, is het voorlopig nog een overbodige financiële aanschaf. Ik denk wel dat ik een aantal albums met een mooie hoes op LP aan zal schaffen om ze dan aan mijn muur te hangen of zoiets.
Waarom wel films? Films downloaden duurt een stuk langer en dan moet je die ook nog eens branden en er gaat dus veel meer werk inzitten. Het kopen van films weegt enorm op tegen de moeite die je moet doen bij het downloaden. Daarbij komt nog dat ik brand op DVD5 waardoor de kwaliteit (iets) afneemt. Je hoeft niet in te zitten over de kwaliteit (ondanks dat een DVD5 95% van de tijd geen waarneembaar verschil heeft) en het schijfje zal het altijd blijven doen (iets waar ik met gebrande DVD's nog wel eens problemen mee heb). En zoals ik al zei vind ik CD's in verhouding tot DVD's te duur.
vigil schreef:
maar de cd was "vroeger"bij ome Hans B 42,99 gulden en nu is een nieuwe cd vaak rond de 14,99 en via internet (Amazon, cdwow u kent ze wel) vaak nog goedkoper. Ook veel backcatalog is vaak voor 5 euro te verkrijgen die in de tijd 24,99 of als je geluk had 2 voor 40 gulden was.
Ok, dat kan wel zijn, maar zou jij nu (bij wijze van spreke) 40.000 betalen voor een Ford Focus, omdat die vroeger 100.000 was? Dat vind ik een raar argument.maar de cd was "vroeger"bij ome Hans B 42,99 gulden en nu is een nieuwe cd vaak rond de 14,99 en via internet (Amazon, cdwow u kent ze wel) vaak nog goedkoper. Ook veel backcatalog is vaak voor 5 euro te verkrijgen die in de tijd 24,99 of als je geluk had 2 voor 40 gulden was.
* denotes required fields.