Muziek / Algemeen / Wel of niet downloaden? (geen tips!)
zoeken in:
0
geplaatst: 2 september 2011, 11:07 uur
Mooie reactie daarop: Ivar Zantinge » Blog Archive » Spotify is de redding voor betaalde muziek - ivarzantinge.com. Eentje waar ik me veel meer in kan vinden.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 2 september 2011, 11:23 uur
chevy93 schreef:
Mooie reactie daarop: Ivar Zantinge » Blog Archive » Spotify is de redding voor betaalde muziek - ivarzantinge.com. Eentje waar ik me veel meer in kan vinden.
Ook even gelezen.
Hans Hulst claimt dat de platenmaatschappijen (die de artiesten vertegenwoordigen) een onevenredig hoog deel krijgen van de inkomsten van Spotify. Is dat het probleem van Spotify of zegt dat iets over de wijze waarop platenmaatschappijen hun stal managen? Als het contract van een artiest mogelijk maakt dat er over zijn rug onevenredig veel geld naar zijn platenmaatschappij gaat, is dat ook waar het (contractuele) probleem opgelost moet worden.
Dit was ongeveer het enige stukje waar ik het echt mee eens ben. Verder beperkt het artikel muziek mijns inziens te zeer tot kille vraag- en aanbodparameters, een indruk die nog versterkt wordt uit de 1e "update":
Dat is een ander probleem: teveel niet-verkoopbare artiesten die een andere baan zouden moeten zoeken.
Maar goed, de discussie over of muziek meer is dan enkel grote vraag en lucratief aanbod of niet, is in onder meer dit topic al vaak genoeg gevoerd.
0
geplaatst: 2 september 2011, 11:28 uur
chevy93 schreef:
Edit: Ik heb er echter wel vaak over nagedacht om bv. mijn top 10 aan te schaffen op CD, maar aangezien ik er niks mee zal doen, is het voorlopig nog een overbodige financiële aanschaf. Ik denk wel dat ik een aantal albums met een mooie hoes op LP aan zal schaffen om ze dan aan mijn muur te hangen of zoiets.
Waarom wel films? Films downloaden duurt een stuk langer en dan moet je die ook nog eens branden en er gaat dus veel meer werk inzitten. Het kopen van films weegt enorm op tegen de moeite die je moet doen bij het downloaden. Daarbij komt nog dat ik brand op DVD5 waardoor de kwaliteit (iets) afneemt. Je hoeft niet in te zitten over de kwaliteit (ondanks dat een DVD5 95% van de tijd geen waarneembaar verschil heeft) en het schijfje zal het altijd blijven doen (iets waar ik met gebrande DVD's nog wel eens problemen mee heb). En zoals ik al zei vind ik CD's in verhouding tot DVD's te duur.
(quote)
Dat laatste is informatie die allemaal via internet wel te vinden is. Wie de productie doet, boeit me niet, hoe ze eruit zien kan ik wel zien via DVD's (of plaatjes via google) en de liner notes bevatten zelden informatie die ik echt interessant vind. En 99 van de 100 keer kan ik die informatie ook gewoon op Wikipedia of iets dergelijks lezen. Het tastbare van mijn favorieten doet me niks. Zoals ik al meermaals aangegeven heb, gaat het mij om de muziek, niet om de randzaken. Edit: Ik heb er echter wel vaak over nagedacht om bv. mijn top 10 aan te schaffen op CD, maar aangezien ik er niks mee zal doen, is het voorlopig nog een overbodige financiële aanschaf. Ik denk wel dat ik een aantal albums met een mooie hoes op LP aan zal schaffen om ze dan aan mijn muur te hangen of zoiets.
Waarom wel films? Films downloaden duurt een stuk langer en dan moet je die ook nog eens branden en er gaat dus veel meer werk inzitten. Het kopen van films weegt enorm op tegen de moeite die je moet doen bij het downloaden. Daarbij komt nog dat ik brand op DVD5 waardoor de kwaliteit (iets) afneemt. Je hoeft niet in te zitten over de kwaliteit (ondanks dat een DVD5 95% van de tijd geen waarneembaar verschil heeft) en het schijfje zal het altijd blijven doen (iets waar ik met gebrande DVD's nog wel eens problemen mee heb). En zoals ik al zei vind ik CD's in verhouding tot DVD's te duur.
(quote)
Ok, dat kan wel zijn, maar zou jij nu (bij wijze van spreke) 40.000 betalen voor een Ford Focus, omdat die vroeger 100.000 was? Dat vind ik een raar argument. Je had het niet beter kunnen verwoorden als dit

0
geplaatst: 2 september 2011, 11:32 uur
chevy93 schreef:
Ok, dat kan wel zijn, maar zou jij nu (bij wijze van spreke) 40.000 betalen voor een Ford Focus, omdat die vroeger 100.000 was? Dat vind ik een raar argument.
Ok, dat kan wel zijn, maar zou jij nu (bij wijze van spreke) 40.000 betalen voor een Ford Focus, omdat die vroeger 100.000 was? Dat vind ik een raar argument.
Als ik hem nodig zou hebben

Het gaat er meer om dat de cd enkel maar in prijs is gedaald. Dat probeerde ik aan te geven d.m.v. een voorbeeld. Uiteraard kan jij hem dan nog steeds te duur vinden.
0
geplaatst: 2 september 2011, 11:33 uur
laxus11 schreef:
Helemaal mee eens Chevy
(quote)
Helemaal mee eens Chevy
Wellicht zelf ook nog een inhoudelijke mening?
0
geplaatst: 2 september 2011, 11:43 uur
vigil schreef:
Ik lees hier vaak dat mensen downloaden om dingen te ontdekken om daarvan de parels te kopen, dit vooral om het begrip miskoop geen kans van slagen te laten hebben.
Dat is precies de reden waarom ik download of muziek beluister via Spotify. Ik lees hier vaak dat mensen downloaden om dingen te ontdekken om daarvan de parels te kopen, dit vooral om het begrip miskoop geen kans van slagen te laten hebben.
Als ik het écht goed vind wil ik toch het fysieke product hebben. Ik wil graag wat in handen hebben en ben dol op liner notes en fysiek artwork.
Tot slot steun ik ook de artiest (even uitgaande van het feit dat het om illegaal downloaden zou gaan).
0
geplaatst: 2 september 2011, 12:10 uur
chevy93 schreef:
[ Ok, dat kan wel zijn, maar zou jij nu (bij wijze van spreke) 40.000 betalen voor een Ford Focus, omdat die vroeger 100.000 was? Dat vind ik een raar argument.
[ Ok, dat kan wel zijn, maar zou jij nu (bij wijze van spreke) 40.000 betalen voor een Ford Focus, omdat die vroeger 100.000 was? Dat vind ik een raar argument.
Omdat die vroeger 100.000 gulden was

0
geplaatst: 2 september 2011, 13:08 uur
Ik vind de prijs van CD's ook nogal meevallen, al geef ik toe dat ik een nieuwe release alleen bij hoge uitzondering aanschaf als deze meer dan 14,99 kost. De technologie is natuurlijk helemaal uitontwikkeld, maar er zijn ook kosten die zijn toegenomen zijn, zoals productie (fabriceren) en distributie, en de tarieven van opnamestudio's. De CD zelf is wel uitontwikkeld, maar het opnameproces nog lang niet, en daar zitten een deel van de kosten in. Maar dan is er ook nog de hebberigheid van de retailer, dat scheelt nogal eens. Vergelijk FRS maar eens met een Sounds of online aanbieder.
0
geplaatst: 2 september 2011, 13:25 uur
Eigenlijk niet want Chevy beschijft het zoals ik het ook had willen opschrijven, Misschien iets minder uitgebreid maar toch

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 2 september 2011, 13:47 uur
chevy93 schreef:
Daarbij zijn CD's over het algemeen (en voor zover ik kan inschatten) belachelijk duur ivm DVD's. Zouden CD's goedkoper zijn, ben ik ook de beroerdste niet om ze aan te schaffen..
Daarbij zijn CD's over het algemeen (en voor zover ik kan inschatten) belachelijk duur ivm DVD's. Zouden CD's goedkoper zijn, ben ik ook de beroerdste niet om ze aan te schaffen..
Veel cd's die jij kan waarderen kun je makkelijk voor vier euro scoren.
0
Misterfool
geplaatst: 2 september 2011, 13:53 uur
minder; supertramp heb ik voor 0.5 euro zien liggen.
0
geplaatst: 2 september 2011, 13:56 uur
Daar heb je 2 slokjes bier voor dus dat is nog altijd teveel geld.
0
geplaatst: 2 september 2011, 14:09 uur
Stijn_Slayer schreef:
(quote)
Sowieso betaal ik voor de meeste cd's wel iets rond de vijf euro. Ik vind DVD's vaak juist te duur (maar dat zal ook wel meevallen).
0
geplaatst: 2 september 2011, 15:11 uur
Ongetwijfeld zal je ze voor goedkoop kunnen vinden en het opnoemen van voorbeelden van albums die je goedkoop tegen bent gekomen, zegt mij eerlijk gezegd vrij weinig. Voor elk album dat je noemt, kan ik minstens 10 films noemen die ik voor diezelfde prijs tegenkom. Wat overigens wel komt, doordat ik gericht zoek naar DVD's en CD's/LP's alleen maar een snelle zoektocht gun. Maar als je de financiële factor weghaalt (wat wel zal lukken zodra je echt gaat zoeken naar de koopjes), blijven mijn praktische overwegingen nog altijd staan.
0
geplaatst: 2 september 2011, 16:04 uur
chevy93 schreef:
Ongetwijfeld zal je ze voor goedkoop kunnen vinden en het opnoemen van voorbeelden van albums die je goedkoop tegen bent gekomen, zegt mij eerlijk gezegd vrij weinig. Voor elk album dat je noemt, kan ik minstens 10 films noemen die ik voor diezelfde prijs tegenkom. Wat overigens wel komt, doordat ik gericht zoek naar DVD's en CD's/LP's alleen maar een snelle zoektocht gun. Maar als je de financiële factor weghaalt (wat wel zal lukken zodra je echt gaat zoeken naar de koopjes), blijven mijn praktische overwegingen nog altijd staan.
Nou, op DVD's uit de aanbiedingenbak bij de Blokker o.i.d. heb ik het niet zo. Grote kans dat je een brakke transfer hebt, letterboxed, of pan& scan. Nee dan liever een mooie Blu-Ray die fatsoenlijk is gerestaureerd, kost net ff wat meer, al kun je de meeste tegenwoordig ook voor een leuk prijsje op de kop tikken (de meeste Kubrick's zijn 15 euro, Godfather Coppola Restauration is 30 euro en back to the Future Trilogy 25) en er zit een berg extra's bij waar je bang van wordt.
Ik heb altijd veel gedownload, maar zelfs toen ik nog studeerde kocht ik regelmatig CD's. Films juist veel minder, vaak download ik die en als ik ze echt goed vind koop ik ze alsnog. Nu heb ik Film1 en kijk ik toch nog 'legaal' een hoop nieuwe films.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 2 september 2011, 16:46 uur
chevy93 schreef:
Wat overigens wel komt, doordat ik gericht zoek naar DVD's en CD's/LP's alleen maar een snelle zoektocht gun.
Wat overigens wel komt, doordat ik gericht zoek naar DVD's en CD's/LP's alleen maar een snelle zoektocht gun.
Dat ligt dus gewoon aan jezelf en niet aan de prijzen van de cd's.
0
Sietse
geplaatst: 2 september 2011, 20:42 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Mooie reactie daarop: Ivar Zantinge » Blog Archive » Spotify is de redding voor betaalde muziek - ivarzantinge.com. Eentje waar ik me veel meer in kan vinden. Dit stuk gaat voorbij aan de onafhankelijke artiest die niet aan de grote labels is verbonden.
Spotify is voor mij als artiest bijv. helemaal niet lucratief. Het is een leuke promo-tool maar daar houdt het mee op (mijn muziek is er trouwens niet te vinden).
Ik zou persoonlijk veel liever een dienst als Bandcamp een uitbreiding willen zien. Die site betaalt wel een fair bedrag uit aan de artiesten (of labels als zij het gebruiken voor verkoop). Dit is alleen (nog) niet voor de streams.
Verder blijft het gewoon naief om te denken dat (kleine) onafhankelijke artiesten "veel" geld zouden kunnen verdienen aan live optredens. Dit is gewoon pertinent niet waar.
0
geplaatst: 2 september 2011, 22:07 uur
harm1985 schreef:
Nou, op DVD's uit de aanbiedingenbak bij de Blokker o.i.d. heb ik het niet zo. Grote kans dat je een brakke transfer hebt, letterboxed, of pan& scan. Nee dan liever een mooie Blu-Ray die fatsoenlijk is gerestaureerd, kost net ff wat meer, al kun je de meeste tegenwoordig ook voor een leuk prijsje op de kop tikken (de meeste Kubrick's zijn 15 euro, Godfather Coppola Restauration is 30 euro en back to the Future Trilogy 25) en er zit een berg extra's bij waar je bang van wordt.
Die bakken zijn niet de enige plek waar je goedkoop DVD's kan krijgen. Zelf koop ik heel veel via het forum van dvd.nl. Tevens vind ik het enige goede aan de blu-ray dat de DVD's daardoor een stuk goedkoper worden. 15 euro voor zo'n schijfje is echt veel te duur. Extra's heb ik pas 2 of 3 keer bekeken.Nou, op DVD's uit de aanbiedingenbak bij de Blokker o.i.d. heb ik het niet zo. Grote kans dat je een brakke transfer hebt, letterboxed, of pan& scan. Nee dan liever een mooie Blu-Ray die fatsoenlijk is gerestaureerd, kost net ff wat meer, al kun je de meeste tegenwoordig ook voor een leuk prijsje op de kop tikken (de meeste Kubrick's zijn 15 euro, Godfather Coppola Restauration is 30 euro en back to the Future Trilogy 25) en er zit een berg extra's bij waar je bang van wordt.
0
geplaatst: 2 september 2011, 22:34 uur
Effe in kort bestek:
Sietse heeft gelijk
Harm1985 heeft ongelijk
Harm heeft ongelijk: als er ergens productie goedkoper is geworden (afgezien van de personeelskosten per FTE) is het wel in de productie van cd's. Die industrie meent evenwel nog steeds denken van uit het oude business-model (zie ook RIP muziekindustrie, mijn div. posts daar) een historische infrastructuur overeind te moeten houden mbv historische tarieven, terwijl de meeste stappen in de keten (vinden/bedenken, ontwikkelen/opnemen, produceren/verveelvuldigen, distribueren en verkopen) goedkoper zijn geworden. Verhoudingsgewijs ook distributie. Hoe minder schakels in de keten van producent tot klant hoe goedkoper een product kan zijn.
CD's zijn al zeker 15 jr in de US veel goedkoper dan hier. Etailing gaan bedrijven vanuit de US naar Europa is dan ook helemaal niet zo gek; en een Europees filiaal openen ook niet. De meeste e-tailers doen direct zaken met de producent en kunnen dan hoge kortingen bedingen en omdat hun infrastructuur laag is, rekenen ze lage prijzen.
Sietse heeft gelijk
Harm1985 heeft ongelijk
Harm heeft ongelijk: als er ergens productie goedkoper is geworden (afgezien van de personeelskosten per FTE) is het wel in de productie van cd's. Die industrie meent evenwel nog steeds denken van uit het oude business-model (zie ook RIP muziekindustrie, mijn div. posts daar) een historische infrastructuur overeind te moeten houden mbv historische tarieven, terwijl de meeste stappen in de keten (vinden/bedenken, ontwikkelen/opnemen, produceren/verveelvuldigen, distribueren en verkopen) goedkoper zijn geworden. Verhoudingsgewijs ook distributie. Hoe minder schakels in de keten van producent tot klant hoe goedkoper een product kan zijn.
CD's zijn al zeker 15 jr in de US veel goedkoper dan hier. Etailing gaan bedrijven vanuit de US naar Europa is dan ook helemaal niet zo gek; en een Europees filiaal openen ook niet. De meeste e-tailers doen direct zaken met de producent en kunnen dan hoge kortingen bedingen en omdat hun infrastructuur laag is, rekenen ze lage prijzen.
0
geplaatst: 6 september 2011, 10:28 uur
Mensen met interesse in techniosche mogelijkheden moeten hier maar eens kijken:
http://www.digitalweed.ie/
Oorspronkelijke opzet: "a watermarking system to music owners and distributors. This technology embeds hidden data (using industry standard ISRC codes) which makes your music automatically identifiable by the decoding system used by Digital Sound Mark (DSM)."
De achtergrond: een soort DRM-toepassing - wie speelt je muziek zonder daarvoor een rechtenvergoeding te betalen, bedoeld voor artiesten, maar het zal duidelijk zal dat dit ook een bredere inzet kan hebben.
Een dergelijke toepassing - verborgen in de muziek - zal wanneer het bestand wordt afgespeeld een alert sturen naar de bron.
http://www.digitalweed.ie/
Oorspronkelijke opzet: "a watermarking system to music owners and distributors. This technology embeds hidden data (using industry standard ISRC codes) which makes your music automatically identifiable by the decoding system used by Digital Sound Mark (DSM)."
De achtergrond: een soort DRM-toepassing - wie speelt je muziek zonder daarvoor een rechtenvergoeding te betalen, bedoeld voor artiesten, maar het zal duidelijk zal dat dit ook een bredere inzet kan hebben.
Een dergelijke toepassing - verborgen in de muziek - zal wanneer het bestand wordt afgespeeld een alert sturen naar de bron.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 6 september 2011, 12:38 uur
Interessant... maar dat zal privacytechnisch nog wel wat voeten in de aarde hebben?
0
geplaatst: 6 september 2011, 12:47 uur
Indien de "alert" herleidbaar is tot persoonsgegevens, dan is het een flagrante schending van de Wet Bescherming Persoonsgegevens en de Europese richtlijn waarop die wet is gebaseerd (Richtlijn 95/46/EG).
0
geplaatst: 6 september 2011, 22:50 uur
Chameleon Day schreef:
Indien de "alert" herleidbaar is tot persoonsgegevens, dan is het een flagrante schending van de Wet Bescherming Persoonsgegevens en de Europese richtlijn waarop die wet is gebaseerd (Richtlijn 95/46/EG).
Daarover durf ik geen uitspraak te doen. Ik weet alleen hoe het werkt in de uitgeverij: rapporten die zijn voorzien van een DOI (digital object identifier) hebben daarin een .exe file, dat - en nu komt het - wordt geactiveerd als je de licentievoorwaarden schendt (bijv je mag het eenmaal kopiëren en/of tweemaal afdrukken) wordt geactiveerd, zodat de uitgever de klant een extra rekening kan sturen (dat is ook vastgelegd in de licentievoorwaarden).
Als die factuur niet wordt voldaan, dan wordt de klant gemaand etc. Met gebruik van muziekcontent zal het net zo gaan en is de rechthebbende (de artiest) in mindere mate dan voorheen afhankelijk van Buma/Stemra/Sena - dat is het idee. Ik ben bang dat die andere mogelijkheid ook zal worden benut - zeker in het geval van content die vanuit bijv een genummerde master is gelekt.
Dan nog hoeft er nog geen probleem te zijn, omdat een ISP niet zomaar de naam (abonnee) achter een ip-adres hoeft te verstrekken. Tenzijde wetgeving op dat punt zou veranderen.
0
geplaatst: 6 september 2011, 23:27 uur
Mjuman schreef:
Daarover durf ik geen uitspraak te doen. Ik weet alleen hoe het werkt in de uitgeverij: rapporten die zijn voorzien van een DOI (digital object identifier) hebben daarin een .exe file, dat - en nu komt het - wordt geactiveerd als je de licentievoorwaarden schendt (bijv je mag het eenmaal kopiëren en/of tweemaal afdrukken) wordt geactiveerd, zodat de uitgever de klant een extra rekening kan sturen (dat is ook vastgelegd in de licentievoorwaarden).
Hier zal het anders zijn denk ik. In de licentievoorwaarden zal de klant met dit systeem hebben ingestemd. Hij geeft de uitgever toestemming om zijn persoonsgegevens te bewaren en te gebruiken voor in de voorwaarden concreet omschreven doelen.
Een "alert"-systeem dat een signaal geeft als ergens iemand "illegaal" gedownloade muziekbestanden afspeelt, waarna een ISP persoonsgegeven afstaat, lijkt mij in strijd met de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Het is op grond van die wet nl. niet toegestaan om ongevraagd persoonsgegevens van natuurlijke personen te verzamelen, bewerken, bewaren en verspreiden.
0
geplaatst: 6 september 2011, 23:37 uur
Het individu is nog steeds afgeschermd: ISP hoeft geen gegevens uit te leveren -uitzonderingssituaties (terrorismeverdenking bijv) daargelaten.
Het probleem is evenwel dat zowel telco- als muziek-lobby heel veel pressie aan het uitoefenen zijn.
Het probleem is evenwel dat zowel telco- als muziek-lobby heel veel pressie aan het uitoefenen zijn.
0
geplaatst: 6 september 2011, 23:49 uur
Ha, maar dan zouden het de ISP's zijn die de wet overtreden, tenzij Europese regelgeving dat mogelijk gaat maken.
0
geplaatst: 8 september 2011, 07:58 uur
In plaats van al dat geld te steken in die DRM-rommel, zouden ze beter dat geld gebruiken om goeie artiesten een contract te geven. Als je zo een muziek met een alert binnenhaalt, is dat toch doodsimpel? Dan trek je gewoon je internet uit als het afspeelt en waar staan ze dan met hun alerts?
0
geplaatst: 8 september 2011, 10:08 uur
Het systeeem zal dan wel zo gemaakt zijn dat er alsnog een "alert" verstuurd wordt zodra je weer contact met internet maakt.
* denotes required fields.