MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Wel of niet downloaden? (geen tips!)

zoeken in:
VanDeGriend schreef:
(quote)

Ik ben overigens wel benieuwd welke artiesten uit jou top tien ( of mijn top tien, of whoevers top tien) bovenstaande als uitgansgpunt hebben. Misschien Godspeed ?

Nogmaals: ik zeg niet dat 't moet, maar dat het kan.

Het zal niet gebeuren en het hoeft van mij ook zeker niet. Ik haal het alleen aan om aan te geven dat het argument "zonder economische winst wordt er minder/geen/m/minder uitgebreide muziek" wat mij betreft een non-argument is. Zeker niet in deze tijd van internet zal de hoeveelheid en de verscheidenheid van muziek zeker niet doen zakken. Het zal er hooguit voor zorgen dat er minder platenmaatschappijen zullen zijn en een vermindering van het aantal cd's in de winkels. En of dat een slechte ontwikkeling is, is gewoon een mening.

Je kunt het ook wel bekijken: misschien is de gehele muziekindustrie wel compleet doorgeschoten en moeten ze nu een stap terugdoen. Nogmaals: het zal de muziek niet kunnen tegenhouden. De doemscenario's waarin de gehele muziekwereld in elkander stort en er nimmer meer muziek te beluisteren is zie ik dan ook niet. Het spijt me.

Ik vind het volstrekt ethisch verantwoord om muziek te downloaden. Net als bij alle andere producten vind ik dat ook bij muziek kwaliteit moet worden gegarandeerd. Dit is bij muziek natuurlijk moeilijk op papier te zetten, dus wat is een betere kwaliteitsgarantie dan de mogelijkheid om de muziek van tevoren te beluisteren? Je zult zeggen dat dat in een platenzaak ook kan, maar ik vind dat het geen probleem moet zijn (en dat zouden muzikanten imo ook moeten vinden; zij leveren immers toch een kwaliteitsproduct?) om de koopwaar iets grondiger te kunnen bestuderen. Als het namelijk goed is, dan koop ik het album toch wel. Ik vind de huidige situatie wat dat betreft ideaal. Muzikanten die bagger uitbrengen kunnen zo ontmaskerd worden en gedwongen worden om de volgende keer wel een goed album af te leveren (Muzikanten met een intelligent publiek, wel te verstaan. Naar commerciële muziek wordt toch niet kritsch gekeken door de gemiddelde klant.). Kwaliteitscontrole van de bovenste plank.
Het grote probleem is dat er mensen zijn die mp3-albums die ze goed vinden NIET kopen. Maar daar ben ik niet verantwoordelijk voor.

Over mijzelf, ik download ook muziek die ik 'wel goed' vind, maar niet koop. Maar op de lange termijn luister ik daar toch ook vrijwel niet meer naar. Na verloop van tijd zijn het toch de echte meesterwerken die je luistert, en die heb ik wel allemaal in huis. Je zou kunnen zeggen dat ik een verplichting ga voelen ten opziche van de artiest als ik het album 10-20 keer heb gehoord.

PS. Nog een groot pluspunt van downloaden: Albums die niet meer gedrukt worden!

Over het downloaden van reguliere releases heb ik inmiddels uitgebreid mijn mening gegeven. Geen voorstander.

Waar ik echter absoluut voorstander van ben, en WEL zie als een pluspunt van downloaden, is het binnenhalen van bootleg opnamen. Als Prince fanaat jarenlang bergen geld uitgegeven aan matige opnames. Dat doe ik dus niet meer. Downloaden die handel. Als er dan eens een keer iets fatsoenlijk tussen zit wat daadwerkelijk een bootleg release rechtvaardigt, koop ik m evt alsnog.

ik download regelmatig muziek maar dat is altijd muziek waar ik geen album van zou willen hebben, ook download ik vaak om nieuwe muziek te ontdekken, als het me bevalt koop ik meestal wel een album van die artiest...

Als je artiesten wilt steunen kun je het beste naar hun optredens gaan, dat is voor de meeste artiesten hun belangrijkste bron van inkomsten. Als je een album download en vervolgens een cconcertkaartje koopt maar niet de cd, steun je de artiest meer dan als je alleen de cd koopt, want daarvan krijgen de artiesten zelf over het algemeen maar een heel klein percentage.
Ik koop zelf veel minder cd's dan vroeger, maar ga vaker naar concerten (ook omdat het makkelijker is geworden nieuwe artiesten te ontdekken via internet). Ik denk dat ik nog ongeveer net zoveel geld uitgeef aan muziek als vroeger, ik besteed het nu alleen anders.

Zavo schreef:
Ik denk dat ik nog ongeveer net zoveel geld uitgeef aan muziek als vroeger, ik besteed het nu alleen anders.

Hier kan ik me wel bij aansluiten....ik heb nu 3 kaartjes van concerten thuisliggen....ik vraag me af of ik die bandjes had gekent zonder te downloaden.

Dankzij downloaden heb ik bijna alle muziek waar ik nu naar luister ontdekt. Dus zonder mp3s kende/luisterde ik niet naar de meeste van de bands. En er zijn ook bootlegs, of cds die heel erg moeilijk te vinden zijn, of gewoon niet uitgegeven worden. Deze kan je dan gelukkig nog downloaden. Daarom alleen al vind ik dat mijn downloaden gerechtvaardigd is.

In Overigen > Algemeen > Ik vraag me af...:

ik vraag me af of de albums die meestal bij "welke muziek draai je nu-topic" worden gezet vaak via downloaden uit de pc klinkt of dat die cd's echt gekocht zijn

ik vraag dit omdat er voor mij vaak zoveel onbekend materiaal tussen zit

Bij mij is het om het even. Soms draai ik tips van anderen, zoals vandaag, dat is dan inderdaad gepindakaast. Maar soms komt het gewoon allemaal van de plank.

ik bedoel niet of het perse uit de pc klinkt, maar hoe vaak het gepindakaast is t.o.v. gekocht, na tips van anderen

Geef dan even duidelijk aan dat het je om de nieuwe ontdekkingen te doen is. Zo snapt niemand dat.

Gekocht na tips van anderen heb ik hier nog nooit. Maar ja, ik vandaag ook pas mijn eerste voorzichtige 4/5 gegeven voor een tip.

dus veel albums bij "welke muziek draai je nu" heb je niet zelf, maar zijn net gedownload? (mijn eigenlijke vraag)

Veel wel ja, en ik denk dat iedereen die wat wil ontdekken in de rockmuziek geen andere keus heeft. Of je moet kapitaalkrachtig zijn en allemaal onbekende albums gaan kopen...

Wat is dat? Je bedoelt gepindakaast?!

Okee,
ik vraag het ook niet perse aan jou, maar ben gewoon benieuwd (ook van de anderen, omdat er heel veel gebruikers heel veel albums bij dit topic zetten)

ikzelf heb eigenlijk nooit muziek in mijn pc en draai dus alleen albums van mijzelf, vandaar mijn vraag

Paalhaas schreef:
(quote)

Wat is dat? Je bedoelt gepindakaast?!

ettettummu schreef:
ik vraag me af of de albums die meestal bij "welke muziek draai je nu-topic" worden gezet vaak via downloaden uit de pc klinkt of dat die cd's echt gekocht zijn

ik vraag dit omdat er voor mij vaak zoveel onbekend materiaal tussen zit

Ik koop alles nog steeds netjes, dus alles wat ik draai staat in mijn kast (ja, ik bezit een enorme cd-collectie). Ik pak wel vaak een cd uit die kast n.a.v. een discussie in het forum of een commentaar bij een album. Een leuk voordeeltje van MuMe vind ik, omdat op die manier weer eens albums tevoorschijn komen die flink stof stonden te vergaren.

Over het wel of niet kopen van cd's bestaat al een topic zoals je waarschijnlijk al weet.

aERodynamIC schreef:

Over het wel of niet kopen van cd's bestaat al een topic zoals je waarschijnlijk al weet.

dat weet ik, maar daar gaat het mij niet om
idd, na een discussie pak ik ook een album die ik anders maar laat staan, maar ik heb 'm dan ook zelf

Ik luister bijna altijd gekochte CD's, maar ik download ook bijna nooit hele albums. Meestal een paar nummers en dan beslis ik of ik het album ga kopen. Ik ben wel vaak losse nummers aan het luisteren als ik aan het computeren ben.

Zo'n 75% van de albums die ik daar post draai ik vanaf de pc, de overige 25% op cd, gok ik.

aERodynamIC schreef:

Inderdaad, even samenvoegen

teutoon
Als je geen muziek kon downloaden zouden sommigen ook geen cds van die artiest kopen. Ik denk trouwens dat de meeste mensen wel cds willen hebben van hun favoriete artiesten.

Deze niet-downloader begint van mening te veranderen na.v. de volgende berichten:

http://www.nu.nl/news/515986/54/IT-bedrijven_in_geweer_tegen_kopieerheffing_op_mp3-spelers.html

Als dit zo is, dan vind ik dat ik dus ook betaal voor het illegale downloaden van anderen. Ik als braaf-koper kan daar dus voor gaan "boeten".

Geen probleem: ik voel me opeens niet schuldig meer als ik aan het illegaal-downloaden ga: ik betaal er nu immers ook voor!!!

Laten we hopen dat deze achterlijke plannen van tafel geveegd gaan worden.

Ik blijf me er over verbazen dat er in Nederland nog steeds voornamelijk dit soort paniek reacties te zien zijn, ipv dat er werkelijk constructieve ideeën worden aangevoerd om internet als nieuw muziekmedium te promoten.

Ik dacht altijd dat we hier zo progressief waren. Bovendien, wat let iemand om z'n mp3 apparaat via internet in het buitenland (evt. buiten Europa) te kopen.

Ook mooi dat dit soort maatregelen alleen maar extra downloaden in de hand werken. Iedreen die nu braaf CD's koopt (aERo), kan nu dus net zo goed gaan downloaden, omdat hij hier ahw voor gestraft wordt. Net zoals eerder al met die Copy Controlled troep. Goh, je kan er geen mp3 meer van maken voor op je speler, dan maar downloaden.

HammerHead schreef:
Ook mooi dat dit soort maatregelen alleen maar extra downloaden in de hand werken. Iedreen die nu braaf CD's koopt (aERo), kan nu dus net zo goed gaan downloaden, omdat hij hier ahw voor gestraft wordt.

Exact: dat ze dat nu nog steeds niet doorhebben is werkelijk ongelooflijk!

neo
Wat een onzin oplossing is dit weer. Kunnen ze nu echt alleen hysterieus naar oplossingen gaan zoeken die hun doel niet bereiken.

hysterieus

Ik moet eerlijk bekennen dat ik, onder druk van een aantal waanzinnige miskopen(oplettenden weten waar ik zoal op doel), het bericht van Aero, argumenten van anderen alhier en de mogelijkheid om snel ff wat uit te checken, van mening aan het veranderen ben. Heb dingen gehoord die ik nooit gekocht zou hebben maar na een snel downloadje uiteindelijk juist wel ben gaan kopen. Want dat laatste blijft overeind. Als t wat is, dan ren ik als een speer naar de winkel.

Bovendien betrapt door Aslan

aslan (crew)

Gast
geplaatst: vandaag om 05:20 uur

geplaatst: vandaag om 05:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.