Muziek / Algemeen / Wel of niet downloaden? (geen tips!)
zoeken in:
0
geplaatst: 30 mei 2006, 22:29 uur
Mojo Pin schreef:
En bovendien: downloaden doet iedereen.
Ja, het beste argument dat ik sinds tijden gehoord heb

0
geplaatst: 30 mei 2006, 22:34 uur
Mojo Pin schreef:
Misschien als ik zou weten hoe dat moet, computervirtioos die ik ben.
Ik koop af en toe in de blind, een mispeer zou dus kunnen, maar dat is me nog maar weinig gebeurt. Ik ga eigenlijk af op hetgeen ik lees hier op mume. Pik ik voldoende betrouwbare tips op, is gebleken.
Waarvoor overigens mijn dank.
0
Mojo Pin
geplaatst: 30 mei 2006, 22:42 uur
Als ik een album de moeite waard vind dan koop ik 'm gewoon. Of ik nou iets beluister in de winkel of op de computer, wat maakt het uit. In mijn geval niets.
0
geplaatst: 30 mei 2006, 22:43 uur
Maar juist die eerste opmerking: daar houden maar weinigen zich aan.
Het ging mij ook meer om de argumenten die men altijd gebruikt hoor
Het ging mij ook meer om de argumenten die men altijd gebruikt hoor

0
Mojo Pin
geplaatst: 30 mei 2006, 22:51 uur
Ik begrijp ook wel wat je bedoelt 
Zelf haal ik niet echt voldoening uit het branden van CD'tjes. Ik wil gewoon het origineel in handen hebben, met het bijbehorende hoesje. Maar ja, dat geldt helaas niet voor iedereen hè...

Zelf haal ik niet echt voldoening uit het branden van CD'tjes. Ik wil gewoon het origineel in handen hebben, met het bijbehorende hoesje. Maar ja, dat geldt helaas niet voor iedereen hè...
0
geplaatst: 30 mei 2006, 22:51 uur
Je kan er van maken wat je wil, maar hét argument voor blijft toch wel je eigen muzikale ontwikkeling.
Wie niet download handicapt zichzelf enorm.
0
geplaatst: 30 mei 2006, 22:53 uur
@Mojo Pin: En daarbij is mij opgevallen dat een originele kopie toch altijd iets beter klinkt dan een kopie.
@Onderhond: Daar zit ook wel wat in. Ik heb er tenminste veel muziek door leren kennen.
@Onderhond: Daar zit ook wel wat in. Ik heb er tenminste veel muziek door leren kennen.
0
Mojo Pin
geplaatst: 30 mei 2006, 22:55 uur
Klumpie schreef:
@Mojo Pin: En daarbij is mij opgevallen dat een originele kopie toch altijd iets beter klinkt dan een kopie.
Dat is absoluut waar

0
geplaatst: 30 mei 2006, 22:57 uur
Onderhond schreef:
Mag ik het hier helemaal mee eens zijn? Komt niet veel voor OH.

0
geplaatst: 30 mei 2006, 23:00 uur
Onderhond schreef:
Je kan er van maken wat je wil, maar hét argument voor blijft toch wel je eigen muzikale ontwikkeling.
Ja en nee.
Ja, je leert meer kennen.
nee, als iedereen alleen nog maar download, dan is er op een bepaald moment geen professionele band meer over.
En een ander voorbeeld:
laatst op een site gezien: Bruce springsteen cd 19.99 euro
download 9.99euro.
Dan kies ik toch echt voor de cd

0
geplaatst: 30 mei 2006, 23:04 uur
Nee, op zo'n moment wacht ik tot de CD is afgeprijsd. En onderhond bedoelde dat je door downloaden meer muziek leert kennen en als je het goed vindt dat je het dan gaat kopen.
0
geplaatst: 30 mei 2006, 23:06 uur
Tsja, het grote probleem is gewoon dat de mogelijkheid bestaat om alle muziek die je wil te krijgen op het internet en hier ongestraft mee kunt wegkomen.
De meeste mensen (jongeren) staan er helemaal niet bij stil dat ze stelen en waarom zouden ze , de mogelijkheid is er, dus er gebruik van maken zeg ik.
Je zal je mij nooit horen verkondigen dat het downloaden een goeie zaak is, maar zolang hier niks aan gedaan (kan) worden zal iedereen blijven downloaden, en waarom zou je daar zelf geen misbruik van maken? Het komt goedkoper uit en je kunt muziek ontdekken die je anders nooit zou ontdekt hebben.
En als ik dan weer een of andere artiest met al zijn juwelen zie voorbij komen vraag ik me af: maakt het nu echt zoveel uit dat hij een miljoentje meer of minder op zijn bankrekening heeft?
De meeste mensen (jongeren) staan er helemaal niet bij stil dat ze stelen en waarom zouden ze , de mogelijkheid is er, dus er gebruik van maken zeg ik.
Je zal je mij nooit horen verkondigen dat het downloaden een goeie zaak is, maar zolang hier niks aan gedaan (kan) worden zal iedereen blijven downloaden, en waarom zou je daar zelf geen misbruik van maken? Het komt goedkoper uit en je kunt muziek ontdekken die je anders nooit zou ontdekt hebben.
En als ik dan weer een of andere artiest met al zijn juwelen zie voorbij komen vraag ik me af: maakt het nu echt zoveel uit dat hij een miljoentje meer of minder op zijn bankrekening heeft?
0
geplaatst: 30 mei 2006, 23:10 uur
mmm, zit er nog even over na te denken, maar ik doe dat heel anders. Bijvoorbeeld de luisterpaal is een handig initiatief.
En als je kijkt op websites van bands of labels, kun je meestal wel een paar nummers legaal downloaden en vaak de hele cd luisteren.
en wachten tot een cd afgeprijsd wordt is natuurlijk altijd een goed idee, want tegenwoordig worden heel veel cd`s al snel een stuk goedkoper.
En als je kijkt op websites van bands of labels, kun je meestal wel een paar nummers legaal downloaden en vaak de hele cd luisteren.
en wachten tot een cd afgeprijsd wordt is natuurlijk altijd een goed idee, want tegenwoordig worden heel veel cd`s al snel een stuk goedkoper.
0
geplaatst: 30 mei 2006, 23:57 uur
Zo doe ik het meestal ook.
En ik merk ook wel dat er een zekere onrust door ontstaat, een onrust die ik vroeger veel minder had. Ik kon toen veel langer genieten van een cd, nu is het meer meer meer willen ontdekken.
De ene nog niet beluisterd of de volgende moet al weer "ontdekt" worden.
Het lukte me vroeger ook prima, dus waarom nu opeens niet meer................tja de verleiding he
Daarom download ik eigenlijk zelden.
En ik merk ook wel dat er een zekere onrust door ontstaat, een onrust die ik vroeger veel minder had. Ik kon toen veel langer genieten van een cd, nu is het meer meer meer willen ontdekken.
De ene nog niet beluisterd of de volgende moet al weer "ontdekt" worden.
Het lukte me vroeger ook prima, dus waarom nu opeens niet meer................tja de verleiding he

Daarom download ik eigenlijk zelden.
0
geplaatst: 31 mei 2006, 00:05 uur
Vroeger lukte het mij ook goed. Heb er 6 jaar over gedaan om Hellfish te ontdekken. Tegen dat tempo was ik bij Xanopticon geraakt als ik 80 was denk ik 
Probleem met downloaden is dat je beseft wat je mist. Zolang je je er niet aan waagt besef je amper wat voor een wereld aan muziek er is.
Beetje een domme "wat niet weet, wat niet deert" houding.

Probleem met downloaden is dat je beseft wat je mist. Zolang je je er niet aan waagt besef je amper wat voor een wereld aan muziek er is.
0
geplaatst: 31 mei 2006, 00:07 uur
Als ik niet zou downloaden zouden muzikanten weinig tot zeer weinig aan mij verdienen, doordat ik download kom ik veel erg mooie dingen tegen en koop ik meer dan dat ik zonder downloaden zou kopen.
0
geplaatst: 31 mei 2006, 00:10 uur
Veel mensen willen ook graag een album wat net uit is, net als bij een boek of film. Als je je niet zou laten ''gek maken'' door het moeten hebben van het nieuwste van het nieuwste kan je werkelijk veel meer kopen. Voor mij staat nieuw namelijk voor iets wat ik nieuw koop. Ik maak ook net als bij film geen verschil in kwaliteit, van alle tijden kan iets goed zijn. Als het dan op geld neerkomt betekent net nieuw uitgebracht gewoon dat het meer kost. Zou ik nu voorzichtig mogen zeggen dat indien mensen niet zo op het meest recente gefixeerd zouden zijn, goedkoper aan cd's kunnen kopen die niet onderdoen voor iets wat net uit is in kwaliteit. Dan zou voor een gedeelte van de motivaties (teveel geld) voor downloaden wegvallen. Zomaar even een theorietje, die niet waterdicht zal zijn, maar voor mij wel enige logica in zit.
edit: Shit, zie net dat ik zoiets als dit ook al enkele malen eerder in dit topic heb besproken
edit: Shit, zie net dat ik zoiets als dit ook al enkele malen eerder in dit topic heb besproken

0
geplaatst: 31 mei 2006, 00:18 uur
The Scientist schreef:
Als ik niet zou downloaden zouden muzikanten weinig tot zeer weinig aan mij verdienen, doordat ik download kom ik veel erg mooie dingen tegen en koop ik meer dan dat ik zonder downloaden zou kopen.
Ach, dat geloof ik zeker wel. Er is wat dat betreft ook niet zoveel verandert.
Vroeger (jaren `80) was ik constant bezig om tapes te maken voor mijn vriendjes en andersom. als ik iets echt goed vond kocht ik het wel. En andersom ook.
Maar een grote groep profiteerde van mijn (onze) koopwoede op het gebied van elpees. En die vonden het wel best. (dat zijn de downloaders van nu) Mensen die echt geinteresseerd zijn in muziek, die willen het hebben. Het product en geen kopie.
Wat dat betreft is er volgens mij weinig verandert.
Behalve dan dat de informatie nu met mach 10 sneller is. Vroeger vond ik in de platenzaak iets nieuws. Tegenwoordig gaat dat via internet tig keer sneller en loopt de platenzaak achter de feiten aan. (de meeste muziek is eerder op internet dan op cd.)
0
geplaatst: 31 mei 2006, 00:19 uur
Onderhond schreef:
Beetje domme toevoeging van het woord dom.
0
geplaatst: 31 mei 2006, 00:20 uur
Onderhond schreef:
Dat zijn nogal generaliserende opmerkingen. Ik download zelf niet via share programma's e.d. maar ik geloof toch niet dat die opmerkingen voor mij op gaan.
Of je je interesse nu ontplooit door te downloaden of doormiddel van andere methoden, dat maakt volgens mij geen bal uit. Interesse brengt je verder, niet downloaden.
0
geplaatst: 31 mei 2006, 00:24 uur
Ondanks het weinige downloaden kom ik nog steeds tijd te kort om alles wat ik ontdekt heb goed te beluisteren.
Het moet ook nog een beetje leuk blijven (en ik ontdek nog steeds heel veel zonder share-programma's).
Snel langs websites van artiesten surfen voldoet dan ook prima bij mij: ik koop het dan gewoon.
Het moet ook nog een beetje leuk blijven (en ik ontdek nog steeds heel veel zonder share-programma's).
Snel langs websites van artiesten surfen voldoet dan ook prima bij mij: ik koop het dan gewoon.
0
Sietse
geplaatst: 31 mei 2006, 00:30 uur
bubbachups schreef:
Of je je interesse nu ontplooit door te downloaden of doormiddel van andere methoden, dat maakt volgens mij geen bal uit. Interesse brengt je verder, niet downloaden.
Je zegt het heel mooi, sluit ik mij helemaal bij aan...
voorbeeldje: mensen die graag meer van de verschillende soorten muziek willen weten die ik luister kunnen heel goed uit de voeten met 2 nederlandstalige bladen, nl. ruis en gonzo circus. Veel van de muziek die ik luister wordt in die bladen uitgebreid behandeld.
Met name Gonzo Circus is heel breed, gaat van rock via electronica naar folk, om dan te eindigen met improv ofzoiets....En ze gaan dan best diep...
(trouwens ook goed voor film, boeken, exposities, strips en andere vormen van cultuur)
en zo zijn er voor alle soorten muziek wel weer andere bladen of internet sites of wat dan ook...
ik download trouwens wel heel veel, al ben ik momenteel wat aan het minderen, want ik moet nog zoveel horen...
0
geplaatst: 31 mei 2006, 08:50 uur
Een paar goede alternatieve om niet (veel) te downloaden zijn de vele zaakjes waar ikj ontelbaar veel goede aankopen heb gedaan voor te lage berdragen. Een plaatboef zorgde ervoor dat ik mijn eerste Goran Bregovic had voor 3 euro, twee van mijn top 10 scores had ik daar voor 2 euro (die zowat absolluut onbekend waren, waarvan eentjes zelfs nergens maar dan ook nergens op het net opduikt). Heb zelf nog steeds veel meer ontdekt door overal en nergens uit de 1 euro bakken dingen te vissen op de gok.
Ik heb met downloaden weleens precies hetzelfde gehad als aero; zoveel om te luisteren.
Ik heb met downloaden weleens precies hetzelfde gehad als aero; zoveel om te luisteren.
0
geplaatst: 31 mei 2006, 09:57 uur
aERodynamIC schreef:
Vind ik zo'n kul-opmerking: toen ik tiener was kon je niet downloaden en ging je gewoon netjes sparen.
Je andere argument kan ik best inkomen. Maar dat is het voordeel van deze tijd zullen we maar zeggen.
Maar jongeren zijn niet zielig: ze kunnen ook geduld hebben (waardeer je het ook meer).
Vind ik zo'n kul-opmerking: toen ik tiener was kon je niet downloaden en ging je gewoon netjes sparen.
Je andere argument kan ik best inkomen. Maar dat is het voordeel van deze tijd zullen we maar zeggen.
Maar jongeren zijn niet zielig: ze kunnen ook geduld hebben (waardeer je het ook meer).
Hallo van 7,50 in de week kun je niet elk album kopen die je leuk vind
Ze zouden de CD's gewoon rond de 10 € moeten gaan verkopen, dan word er wel wat meer verkocht, er zullen dan nog mensen zijn die die blijven downloaden maar er zal wel meer verkocht worden. En sparen is natuurlijk een optie, maar ondertussen zijn er ook vrienden jarig, je wil uit, sinterklaas, kerstmis, kermis, iets kapot enz enz.. Ik ben van mening dat de CD's gewoon ook wel wat goedkoper mogen, voordat ze gaan klagen.
0
geplaatst: 31 mei 2006, 10:08 uur
voorbeeldje: mensen die graag meer van de verschillende soorten muziek willen weten die ik luister kunnen heel goed uit de voeten met 2 nederlandstalige bladen
Wat muziekbladen, sites etc etc betreft, zolang je de muziek zelf niet kent vind ik het redelijk waardeloos. Ik heb me vroeger ook wel eens laten gek maken over bepaalde genres/artiesten door er veel over te lezen, muziek is wat mij betreft te abstract en te persoonlijk om zo serieus tips op te doen Enkel met een serieuze achtergrond in het desbetreffende genre kan je zulke dingen plaatsen. Zo'n sites en magazines zijn dus best handig als je al vertrouwd bent met bepaalde zaken, maar als leek heb je er amper wat aan vind ik.
Sommige mensen zullen trouwens best in de mogelijkheid zijn om via vrienden, het zelf kopen van muziek en het afschuimen van internetsites (demos/legale mp3/previews/whatever) hun muziekkennis aardig te verruimen. Maar de tijd die je daarinsteekt noem ik amper effecient.
Beetje domme toevoeging van het woord dom.
Dus jij vindt het wel een goeie instelling, "wat niet weet, wat niet deert" ?

0
geplaatst: 31 mei 2006, 10:23 uur
Pfff wat zou het. Of je nou 500, 5000 0f 50000 albums kent. Het aanbod dat je niet kent zal altijd groter zijn dan dat wat je wel kent. Lijkt me ook niet superbelangrijk ofzo.
Ik ga op punten mee met Bubba, Sietse en Aero. Ten eerste is het de belangstelling an sich die t m doet. En dat is iets wat de actie downloaden niet voor elkaar krijgt. Het lezen van blaadjes en forums daarentegen kan natuurlijk wel die belangstelling opwekken. By Xanopticom of Band of Horses uitkomen kan natuurlijk prima omdat je iets gehoord hebt, dat leuk vindt en vervolgens in een forum leest van "indien u dit leuk vindt, probeer dan ook....". Zo werkt t bij mij in ieder geval.
Downloaden kan dan wel handig zijn om snel even wat nieuws uit te checken maar uiteindelijk leidt dat mij bij in ieder geval tot een meer oppervlakkige muziekbeleving. Gehaast ook. Oh ja...dat moet ook nog...en dat...en dat. Uiteindelijk draai je alles maar een paar keer, zelfs de prachtige albums. Even snel scannen en op naar de volgende.
Ik merk dat als ik een cd koop, er veel meer tijd in steek om het album te leren kennen. En dat levert vaak heel wat moois op. Hoe vaak ik niet een album even snel geluisterd heb, als bagger heb afgeschreven om het vervolgens voor een paar euro op een beurs toch te kopen en t na 5 luisterbeurten wel mooi te vinden, is haast niet te tellen.
En daarnaast heb ik nog zeker 30 echte cd's klaar liggen om te beluisteren
0
geplaatst: 31 mei 2006, 10:34 uur
Ik ben het wel met je eens want vaak luister je het dan even snel en denk je nee het is niks en luister je het nooit meer, terwijl het bij de tweede keer luisteren al stukken beter klinkt. En albums die meteen mooi zijn gaan soms juist snel vervelen. Als je een album koopt dan heb je er je geld in gestoken dus neem je automatisch meer de tijd om het ook echt te gaan beluisteren.
Dat je daarnaast nog zeker 30 echte cd's klaar hebt liggen om te beluisteren is dan weer zonde van je geld
Dat je daarnaast nog zeker 30 echte cd's klaar hebt liggen om te beluisteren is dan weer zonde van je geld

0
geplaatst: 31 mei 2006, 10:47 uur
jowietje schreef:
En albums die meteen mooi zijn gaan soms juist snel vervelen.
En albums die meteen mooi zijn gaan soms juist snel vervelen.
Als ze meteen mooi zijn heb ik nooit dat het al snel gaat vervelen. Enige dat ik weleens heb is dat precies zo'n album na vele jaren dan begint te doen. Maar dan is het ook meer een misschien rijkere kennis van degene die de muziek deed en meer vergelijkend materiaal.
0
geplaatst: 31 mei 2006, 10:56 uur
Nee kijk (ik heb het verkeerd uitgelegt hoe ik het bedoel
) Ik bedoel het zo, je luisterd een album en op het eerste gehoor vind je bepaalde nummers heel leuk, die nummers gaan vaak snel vervelen. Als je dan vaker het album beluisterd ontdek je dat juist nummers waar je eerst niets mee had juist erg mooi zijn. Voorbeeld: Rihanna - A girl like me. P.S vond ik eerst een verschrikkelijk nummer, nu het best van het album. En zo heb ik dat wel vaker.
) Ik bedoel het zo, je luisterd een album en op het eerste gehoor vind je bepaalde nummers heel leuk, die nummers gaan vaak snel vervelen. Als je dan vaker het album beluisterd ontdek je dat juist nummers waar je eerst niets mee had juist erg mooi zijn. Voorbeeld: Rihanna - A girl like me. P.S vond ik eerst een verschrikkelijk nummer, nu het best van het album. En zo heb ik dat wel vaker.
0
geplaatst: 31 mei 2006, 11:00 uur
Uiteindelijk zullen kleine onbekende bandjes hun voordeel doen met het internet en downloaden. Zonder downloaden zou ik nooit een cd van Pigeon John of Apsci hebben gekocht.
Mensen als Immortal Technique en Sufjan Steven vind ik sowieso al sympathieker dat ze het niet erg vinden als mensen van ze downloaden. Stimuleert mij om gewoon een album van hun te kopen, zij leven tenminste voor hun muziek en willen dat zoveel mensen het te horen krijgen.
Mensen als Immortal Technique en Sufjan Steven vind ik sowieso al sympathieker dat ze het niet erg vinden als mensen van ze downloaden. Stimuleert mij om gewoon een album van hun te kopen, zij leven tenminste voor hun muziek en willen dat zoveel mensen het te horen krijgen.
* denotes required fields.