Muziek / Algemeen / Wel of niet downloaden? (geen tips!)
zoeken in:
0
Snowman
geplaatst: 31 mei 2006, 11:32 uur
Ik download veel "Rock daar koop ik pas cd 's van als me Hip-Hop & soul collectie compleet is ik downloaden vandaag "Dark side of the moon"van Pink Floyd geef het een cijfer gooi het van me mp3speler af. Als ik begin met het kopen van rock albums kijk ik in me lijst en kijk ik naar mijn cijfer is het laag koop ik het niet is het gemiddeld neem ik een Greatest Hits album. (Dat is hier het geval). Maar van Pearl Jam koop ik ooit nog eens alles.
0
Sietse
geplaatst: 31 mei 2006, 12:11 uur
Onderhond schreef:
Wat muziekbladen, sites etc etc betreft, zolang je de muziek zelf niet kent vind ik het redelijk waardeloos. Ik heb me vroeger ook wel eens laten gek maken over bepaalde genres/artiesten door er veel over te lezen, muziek is wat mij betreft te abstract en te persoonlijk om zo serieus tips op te doen Enkel met een serieuze achtergrond in het desbetreffende genre kan je zulke dingen plaatsen. Zo'n sites en magazines zijn dus best handig als je al vertrouwd bent met bepaalde zaken, maar als leek heb je er amper wat aan vind ik.
Wat muziekbladen, sites etc etc betreft, zolang je de muziek zelf niet kent vind ik het redelijk waardeloos. Ik heb me vroeger ook wel eens laten gek maken over bepaalde genres/artiesten door er veel over te lezen, muziek is wat mij betreft te abstract en te persoonlijk om zo serieus tips op te doen Enkel met een serieuze achtergrond in het desbetreffende genre kan je zulke dingen plaatsen. Zo'n sites en magazines zijn dus best handig als je al vertrouwd bent met bepaalde zaken, maar als leek heb je er amper wat aan vind ik.
Daarom zit er bij de gonzo circus ook iedere keer een cd met de soort muziek die ze ook bespreken (niet altijd de artiesten met interviews, maar wel dingen uit de recensies)
Zijn toch alweer gemiddeld 13 nieuwe artiesten waar je een nummertje van kunt luisteren....
Stom van dat ik dat was vergeten te melden, want is toch wel een vrij essentieel deel van de Gonzo.
0
geplaatst: 31 mei 2006, 12:48 uur
Zo'n CD is inderdaad al heel wat handiger, al blijf ik enkele reserveringen houden. Heb ook een paar sampler CDs liggen van labels, en vreemd genoeg wekken die vaak maar weinig interesse.
Wat mijn grootste reservering mbt forums/reviews en dergelijke betreft, ik loop net tegen een mooi voorbeeldje bij een Void Settler album:
Snares té heavy ? Ik vind Snares doorgaans veel te soft. Een probleem bij veel (electronische) muziek is dat een luisteraar schrijft vanuit z'n eigen muzikale belevingswereld. Ik heb veel reviews gelezen die mij razend benieuwd maakten en me totaal teleurgesteld achterlieten. Snerpende hihats en razende beats ... sure.
Niks beter dan muziek te horen, en liefst in albumvorm.
Absolute aantallen zijn niet echt belangrijk, wel dat je een groot genoeg aantal albums geluisterd hebt om een zekere "grip" te krijgen op een stroming, genre of subgenre. Er is weinig verschil tussen 300 en 350 IDM albums kennen, er is een groot verschil tussen 10 en 60 IDM albums kennen.
Albums samplen gaat zoveel sneller en effectiever met downloaden, dat je je veel beter kan richten op de muziek die je écht ligt.
Wat mijn grootste reservering mbt forums/reviews en dergelijke betreft, ik loop net tegen een mooi voorbeeldje bij een Void Settler album:
{ Venetian Snares heb ik wel eens gehoord, dat vond ik echt herrie zeg, poeh, te heavy voor mij en dat wil wat zeggen aangezien ik best wat gewend ben qua herrie. Nee, daar kon ik niks mee, zal die andere artiesten eens proberen, thanx voor de tip. }
Snares té heavy ? Ik vind Snares doorgaans veel te soft. Een probleem bij veel (electronische) muziek is dat een luisteraar schrijft vanuit z'n eigen muzikale belevingswereld. Ik heb veel reviews gelezen die mij razend benieuwd maakten en me totaal teleurgesteld achterlieten. Snerpende hihats en razende beats ... sure.
Niks beter dan muziek te horen, en liefst in albumvorm.
Pfff wat zou het. Of je nou 500, 5000 0f 50000 albums kent. Het aanbod dat je niet kent zal altijd groter zijn dan dat wat je wel kent. Lijkt me ook niet superbelangrijk ofzo.
Absolute aantallen zijn niet echt belangrijk, wel dat je een groot genoeg aantal albums geluisterd hebt om een zekere "grip" te krijgen op een stroming, genre of subgenre. Er is weinig verschil tussen 300 en 350 IDM albums kennen, er is een groot verschil tussen 10 en 60 IDM albums kennen.
Albums samplen gaat zoveel sneller en effectiever met downloaden, dat je je veel beter kan richten op de muziek die je écht ligt.
0
geplaatst: 31 mei 2006, 12:55 uur
Snares té heavy ? Ik vind Snares doorgaans veel te soft.
Dat is dan ook een nadeel van zo'n cd natuurlijk. Het maakt nogal een verschil of je nu Moonglow of Meta Abuse van VS hoort.
0
geplaatst: 31 mei 2006, 13:26 uur
jowietje schreef:
Hallo van 7,50 in de week kun je niet elk album kopen die je leuk vind
Ze zouden de CD's gewoon rond de 10 € moeten gaan verkopen, dan word er wel wat meer verkocht, er zullen dan nog mensen zijn die die blijven downloaden maar er zal wel meer verkocht worden. En sparen is natuurlijk een optie, maar ondertussen zijn er ook vrienden jarig, je wil uit, sinterklaas, kerstmis, kermis, iets kapot enz enz.. Ik ben van mening dat de CD's gewoon ook wel wat goedkoper mogen, voordat ze gaan klagen.
(quote)
Hallo van 7,50 in de week kun je niet elk album kopen die je leuk vind
Ze zouden de CD's gewoon rond de 10 € moeten gaan verkopen, dan word er wel wat meer verkocht, er zullen dan nog mensen zijn die die blijven downloaden maar er zal wel meer verkocht worden. En sparen is natuurlijk een optie, maar ondertussen zijn er ook vrienden jarig, je wil uit, sinterklaas, kerstmis, kermis, iets kapot enz enz.. Ik ben van mening dat de CD's gewoon ook wel wat goedkoper mogen, voordat ze gaan klagen.Ik spaarde op jouw leeftijd wel hoor: niks mis mee. Misplaatst geklaag als je het mij vraagt.
Er zijn zoveel dingen die ik te duur vind, maar dan moeten er keuzes gemaakt worden. Zo simpel werkt dat.
Onderhond schreef:
Dus jij vindt het wel een goeie instelling, "wat niet weet, wat niet deert" ?
Dus jij vindt het wel een goeie instelling, "wat niet weet, wat niet deert" ?

Zou jij echt, maar dan ook echt alles willen kennen?

Nee hoor, er zal vast een hele hoop moois zijn dat ik niet ken. Kwestie van jammer: je kunt niet alles tegelijk en er moeten keuzes gemaakt worden.
Ik heb er geen moeite mee dat ik een hoop niet ken. En dat zou voor jou ook moeten opgaan als ik je klaagzangen over rock lees.
0
geplaatst: 31 mei 2006, 15:22 uur
aERodynamIC schreef:

Nee, heeft ook bitter weinig te maken met wat ik zeg. Of je moet er vanuit gaan natuurlijk dat elk nummer dat je niet kent een potentieel meesterwerk zou zijn, wat me wel erg naief lijkt.
Ik begrijp ook niet wat mijn klaagzangen (ironie ?) mbt rock hiermee te maken hebben. Duidt er toch op dat ik weet wat ik mis, dus niet relevant hier ?
Zal mezelf dan nog maar een keertje quoten:
Er is weinig verschil tussen 300 en 350 IDM albums kennen, er is een groot verschil tussen 10 en 60 IDM albums kennen.
0
geplaatst: 31 mei 2006, 15:27 uur
Jij zegt telkens zoveel en toch zeg je het niet: knap 
Wat ik trouwens ook knap vind is dat je weet wat je mist zonder het gehoord (pardon gedownload) te hebben.
Feit blijft: dat je niet alles kunt beluisteren. En ik dus niet als en gek van alles moet en wil downloaden (zelfs binnen een bepaald genre): ik zou er stapelgek van worden.

Wat ik trouwens ook knap vind is dat je weet wat je mist zonder het gehoord (pardon gedownload) te hebben.
Feit blijft: dat je niet alles kunt beluisteren. En ik dus niet als en gek van alles moet en wil downloaden (zelfs binnen een bepaald genre): ik zou er stapelgek van worden.
0
geplaatst: 31 mei 2006, 17:06 uur
Wat non-discussie is het weer geworden zeg. Weten wat je wel en weten wat je niet mist.... Lekker boeiend weer.
0
geplaatst: 31 mei 2006, 17:40 uur
Njah, als het je niet boeit ga je maar even ergens anders vertellen wat je nu aan het luisteren bent 
Feit blijft dat je ook helemaal niet alles hoeft te beluisteren om te weten wat je mist. Ik kan dan wel de nieuwe Franz Ferdinand nog niet gehoord hebben, maar geen MuMlid dat er op durft te wedden dat ik die CD hoger dan 1* ga geven. Theoretisch gezien is elk niet-geluisterd album inderdaad een potentieel meesterwerk, maar in de praktijk werkt het toch wat anders lijkt mij.
Waar downloaden wel helpt (en dus helemaal geen non-discussie) is het samplen van verscheiden subgenres en stijlen. Iets wat anders financieel en tijdsgewijs niet bij te houden valt.

Feit blijft dat je ook helemaal niet alles hoeft te beluisteren om te weten wat je mist. Ik kan dan wel de nieuwe Franz Ferdinand nog niet gehoord hebben, maar geen MuMlid dat er op durft te wedden dat ik die CD hoger dan 1* ga geven. Theoretisch gezien is elk niet-geluisterd album inderdaad een potentieel meesterwerk, maar in de praktijk werkt het toch wat anders lijkt mij.
Waar downloaden wel helpt (en dus helemaal geen non-discussie) is het samplen van verscheiden subgenres en stijlen. Iets wat anders financieel en tijdsgewijs niet bij te houden valt.
0
Sietse
geplaatst: 31 mei 2006, 17:58 uur
Iets waar ik dus vaak last van heb: soms heb ik echt de neiging om gewoon alles op mijn pc te selecteren en dan op de delete toets te drukken...dit omdat ik niet weet wat ik er eigenlijk mee moet...kom gewoon niet toe aan het luisteren van alles en zoals ik laatst al met een vriend van me besprak: er is zoveel mooies en je wilt het allemaal horen, maar het kan niet...en soms is het dan gewoon beter om de mogelijkheid niet te hebben om alles te kunnen downloaden...
en wie weet doe ik het over een tijdje echt....gewoon de hele collectie weg sodemieteren en dan al mijn nieuw gekochte platen en cd's rippen en alleen dat nog luisteren...misschien nog wel een opluchting ook...
Soms zou ik echt alles willen geven om niet meer het idee te hebben dat ik iets mis, dat ik iets niet ken, dat ik niet bij ben met de nieuwste ontwikkelingen...
moeilijk moeilijk
maar goed...
en wie weet doe ik het over een tijdje echt....gewoon de hele collectie weg sodemieteren en dan al mijn nieuw gekochte platen en cd's rippen en alleen dat nog luisteren...misschien nog wel een opluchting ook...
Soms zou ik echt alles willen geven om niet meer het idee te hebben dat ik iets mis, dat ik iets niet ken, dat ik niet bij ben met de nieuwste ontwikkelingen...
moeilijk moeilijk
maar goed...
0
Toine Rorije
geplaatst: 31 mei 2006, 18:52 uur
Wat mij betreft zit er niet echt een verband tussen kopen en downloaden. Ik ga niet meer of minder kopen als ik meer of minder download. Het downloaden heeft eerder het radioluisteren vervangen, in de zin van het op de hoogte blijven van de laatste muziek en als continue stroom van gratis muziek. Dat is waarschijnlijk ook waarom ik me er totaal niet schuldig over kan voelen. 

0
geplaatst: 31 mei 2006, 19:11 uur
Mojo Pin schreef:
Dat is absoluut waar
(quote)
Dat is absoluut waar

Als het hier om een lossless kopie gaat(Flac,Ape bestand) gaat die vlieger niet meer op hoor !
0
geplaatst: 31 mei 2006, 19:37 uur
Sietse schreef:
Dat idee moet je denk ik juist goed tot je bewustzijn laten doordringen. Daarna kun je ontspannener in het moment gaan leven en de belangrijkste dingen die je wel kent en wilt kennen erbij pakken. Het heeft weinig zin om je druk te maken met alle mooie muziek die je nu hebt.Soms zou ik echt alles willen geven om niet meer het idee te hebben dat ik iets mis, dat ik iets niet ken, dat ik niet bij ben met de nieuwste ontwikkelingen...
In het verleden heb ik wel een paar HD crashes gehad die een best opluchtend effect op me hadden. Vergelijkbaar met het (zelf) ontplofte appartement in de film Fight Club. Ik kon me namelijk toen beter oriënteren op de dingen die echt waardevol zijn.
0
geplaatst: 31 mei 2006, 20:26 uur
aERodynamIC schreef:
Ik spaarde op jouw leeftijd wel hoor: niks mis mee. Misplaatst geklaag als je het mij vraagt.
Er zijn zoveel dingen die ik te duur vind, maar dan moeten er keuzes gemaakt worden. Zo simpel werkt dat.
(quote)
Ik spaarde op jouw leeftijd wel hoor: niks mis mee. Misplaatst geklaag als je het mij vraagt.
Maar ik heb ook nog een sociaal leven

0
geplaatst: 31 mei 2006, 20:31 uur
jowietje schreef:
(quote)

Ja, wie niet, als dat de reden moet zijn.... pffff...........
Jij koopt zeker ook geen kleding etc.? Is namelijk ook duur en je moet aan je sociale leven denken. Ook maar gewoon meenemen uit de winkel?
Sorry hoor, maar dit zijn echt argumenten van niks

Nogmaals ik kan goed meegaan in een hoop argumenten die hier genoemd zijn. Ik vind de platenindustrie ook zeker niet zielig. Maar een beetje erkennen dat downloaden hoe dan ook dubieus is kan geen kwaad.
Maar goed: ik hou er over op.
0
geplaatst: 31 mei 2006, 20:57 uur
Jowietje, op jouw leeftijd zijn er toch voldoende mogelijkheden om bij te verdienen? Krantenwijk, vakkenvullen, schoonmaken, etc. Het feit dat je moet rondkomen van 7,5 per week is een keuze die je zelf maakt.
0
geplaatst: 31 mei 2006, 20:58 uur
Kleding en andere producten meenemen, zodat het ergens weg is, is stelen. Downloaden is ongeveer hetzelfde als een film opnemen. Je stelt je eraan bloot en kijkt of iets goed is en bepaalde fans kopen de DVD of in dit geval de CD. De film of CD is echter niet op een materiële manier weg van de makers als je het opneemt of download en ernaar kijkt of luistert.
0
Sietse
geplaatst: 31 mei 2006, 21:30 uur
John Doe schreef:
In het verleden heb ik wel een paar HD crashes gehad die een best opluchtend effect op me hadden. Vergelijkbaar met het (zelf) ontplofte appartement in de film Fight Club. Ik kon me namelijk toen beter oriënteren op de dingen die echt waardevol zijn.
(quote)
Dat idee moet je denk ik juist goed tot je bewustzijn laten doordringen. Daarna kun je ontspannener in het moment gaan leven en de belangrijkste dingen die je wel kent en wilt kennen erbij pakken. Het heeft weinig zin om je druk te maken met alle mooie muziek die je nu hebt.In het verleden heb ik wel een paar HD crashes gehad die een best opluchtend effect op me hadden. Vergelijkbaar met het (zelf) ontplofte appartement in de film Fight Club. Ik kon me namelijk toen beter oriënteren op de dingen die echt waardevol zijn.
Ik heb ze ook gehad, de crashes, alles kwijt...aan de ene kant sonde, aan de andere kant eigenlijk wel zeer ok. Gewoon weer met andere dingen bezig houden...
Wat ik trouwens de laatste tijd wel heel vaak doe is de dingen die ik koop een rip van maken en dan gewoon van de pc spelen (of gewoon de cd-rom speler)
En ik luister in den ochtend voor ik weg ga ook altijd ff een cd'tje of een plaat...
0
geplaatst: 31 mei 2006, 21:46 uur
aERodynamIC schreef:
Jij koopt zeker ook geen kleding etc.? Is namelijk ook duur en je moet aan je sociale leven denken. Ook maar gewoon meenemen uit de winkel?
Nogmaals ik kan goed meegaan in een hoop argumenten die hier genoemd zijn. Ik vind de platenindustrie ook zeker niet zielig. Maar een beetje erkennen dat downloaden hoe dan ook dubieus is kan geen kwaad.
(quote)

Kun je kleding, uitgaan enz. downloaden?
0
geplaatst: 31 mei 2006, 21:47 uur
bubbachups schreef:
Jowietje, op jouw leeftijd zijn er toch voldoende mogelijkheden om bij te verdienen? Krantenwijk, vakkenvullen, schoonmaken, etc. Het feit dat je moet rondkomen van 7,5 per week is een keuze die je zelf maakt.
Ik heb een krantenwijk en ik ga vakantiewerk doen hoor
Maar om nou 20 euro voor een CD uittegeven inplaats van uitgaan
Dat is gewoon een keuze die ik maak, ze moeten gewoon de CD's rond de 10 euro gaan verkopen, ben ik van mening.
0
geplaatst: 31 mei 2006, 21:48 uur
Nee, maar wel een keer minder uitgaan en zo geld uitsparen............ ach laat maar ook: ik zou erover ophouden.
0
geplaatst: 31 mei 2006, 21:51 uur
aERodynamIC schreef:
Nee, maar wel een keer minder uitgaan en zo geld uitsparen............ ach laat maar ook: ik zou erover ophouden.
Maar ik spaar ook wel, nu voor het nieuwe album van Nelly Furtado
Goed hé

(die is ook maar 16 € scheelt toch weer)
0
geplaatst: 31 mei 2006, 21:56 uur
Ik ben ongeveer van de leeftijd van jowietje. Ik koop als ik geld heb altijd CD's, maar dat is iedereen zijn keuze natuurlijk. Ik moet ook wel zeggen dat vrijwel nooit uitga.
Ik download ook wel, maar bijna nooit een heel album en als ik het album echt goed vindt dan koop ik het album alsnog. Ik voel me daar ook echt niet schuldig over omdat ik niet minder CD's koop door het downloaden.
Bovendien ken ik veel artiesten dankzij downloaden, dus veel onbekende jonge bands zijn er veel bij gebaat.
Maar aERo, er is dus ook nog jeugd die wel voor CD's spaart.
Ik download ook wel, maar bijna nooit een heel album en als ik het album echt goed vindt dan koop ik het album alsnog. Ik voel me daar ook echt niet schuldig over omdat ik niet minder CD's koop door het downloaden.
Bovendien ken ik veel artiesten dankzij downloaden, dus veel onbekende jonge bands zijn er veel bij gebaat.
Maar aERo, er is dus ook nog jeugd die wel voor CD's spaart.

0
geplaatst: 15 augustus 2006, 23:03 uur
Bij Lily Allen - Alright Still (2006):
Ik weet niet van welke planeet je komt,
maar ik neem aan dat je met "besteld" download bedoeld?
charlezzz schreef:
Doorgaans valt de hele plaat tegen dus heb ik maar eens een remix 12" besteld. ben benieuwd.
Doorgaans valt de hele plaat tegen dus heb ik maar eens een remix 12" besteld. ben benieuwd.

0
geplaatst: 17 augustus 2006, 14:16 uur
Leesh schreef:
(quote)

Sommige mensen geven ook nog wel eens geld uit aan muziek.

0
geplaatst: 17 augustus 2006, 21:48 uur
Ben ik helemaal met je eens Herman.
Maar die mensen hebben waarschijnlijk geen PC en/of Internet.

Bij "Plato" zullen ze deze cd ongetwijfeld hebben,
en bij de "Free Record" hebben ze 'm misschien als 'ie in de Top 10 staat.
Donder op! (niet persoonlijk bedoeld hoor).
Je gaat toch niet de halve stad aflopen als je 'm kan downloaden!, scheelt toch gauw 15 eurotjes.

0
geplaatst: 17 augustus 2006, 22:39 uur
Ik heb hem ook gekocht, hoor. Zolang de prijs acceptabel is, heb ik het liefst een 'echte'. Het heeft twee voordelen: 1) een mooi doosje dat echt wat uitstraalt, en 2) het feit dat je hem over vijf jaar ook nog kunt draaien (gebrande brokkelen af).
Downloaden & branden doe ik wel, maar dan zijn het vaak dingen die ik lastig aan kan komen in de winkel. Verzamelcd's met leuke recente muziek is iets wat bijvoorbeeld moeilijk ligt. Op een paar Studio Brussel-verzamelaars na (De Maxx, Switch) is dat echt huilen met de pet op.
Maar weer ontopic. Over die cd, dus. Knock 'em out klinkt echt heerlijk, en Friday night heeft een leuke tekst.
Downloaden & branden doe ik wel, maar dan zijn het vaak dingen die ik lastig aan kan komen in de winkel. Verzamelcd's met leuke recente muziek is iets wat bijvoorbeeld moeilijk ligt. Op een paar Studio Brussel-verzamelaars na (De Maxx, Switch) is dat echt huilen met de pet op.
Maar weer ontopic. Over die cd, dus. Knock 'em out klinkt echt heerlijk, en Friday night heeft een leuke tekst.
0
geplaatst: 17 augustus 2006, 22:53 uur
Leesh schreef:
(quote)

ik kom van de planeet waar diefstal niet als iets normaals wordt gezien. m.a.w. ik heb hem idd besteld, op vinyl nog wel.
0
geplaatst: 17 augustus 2006, 23:50 uur
charlezzz schreef:
ik kom van de planeet waar diefstal niet als iets normaals wordt gezien.
ik kom van de planeet waar diefstal niet als iets normaals wordt gezien.
Wow charlezzz, welke planeet is dat dan?. (Planeet "BREIN"?)
Enuh Vinyl?, je komt wel van een hele verre planeet zeg.
Wij hebben op deze planeet al plm. 20 jaar cd's.
Je noemt Downloaden diefstal?.
Weet je wat diefstal is?, als m'n fiets gestolen wordt!!!.
En als ik 15 euro voor een cd moet betalen!
Even voor de onwetende onder ons: (let op charlezzz)
UP-loaden mag niet hoor, pas op!.
(wel blijven doen hoor).DOWN-loaden mag wel!!!.

Nou ik Download me helemaal suf!.

Geintje hoor charlezzz, ik begrijp wat je bedoeld!.
(kusje!)
0
geplaatst: 18 augustus 2006, 16:24 uur
Leesh schreef:
Je gaat toch niet de halve stad aflopen als je 'm kan downloaden!, scheelt toch gauw 15 eurotjes.

De jeugd van tegenwoordig...

Een beetje lopen is goed voor je hoor!
* denotes required fields.