MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Wel of niet downloaden? (geen tips!)

zoeken in:
sxesven
herman schreef:
(quote)

De jeugd van tegenwoordig...

Een beetje lopen is goed voor je hoor!

Afgesproken, maar dan niet klagen als het een urenlange wandeling wordt.

herman schreef:
De jeugd van tegenwoordig...

Zie mijn eerdere ergernissen in dit topic herman (ik zal wel een oude lul zijn dan).

Dan ben ik een jonge oude lul, want ik wil albums altijd in het echt hebben en download zelden albums. Vandaar ook dat ik geen 600 stemmen heb geplaatst.

Ik weet het Ward: ik zie gelukkig nog genoeg jongeren hier die er zo over denken en dat doet me goed

Ward schreef:
Dan ben ik een jonge oude lul, want ik wil albums altijd in het echt hebben en download zelden albums. Vandaar ook dat ik geen 600 stemmen heb geplaatst.

Je kan ook nog altijd downloaden en wél (met al je geld) albums kopen . Mensen denken altijd dat downloaden zowiezo inhoudt dat je geen echte platen koopt.

Maar ik ken mezelf: als ik een album download koop ik 'm waarschijnlijk niet omdat ik met dat geld liever dan een album koop dat ik nog niet ken. Maar af en toe download ik ook wel een album.

Nee dat klopt. Is in de discussie hierover ook wel naar boven gekomen. Ik heb ook geen moeite met mensen die veel downloaden maar dan ook veel kopen.

Ik heb meer moeite met van die gemakzuchtige opmerkingen als "ik download want ik wil ook een sociaal leven kunnen hebben" of het feit dat er gelopen moet worden naar een platenzaak.

handsome_devil
Ik download veel, maar wat ik goed vind wil ik toch echt ook op CD of LP hebben En ik kan niet alles tegelijk kopen, daar heb ik te weinig geld en een te grote wishlist voor, maar als ik geld heb moet dat meteen op aan muziek.

aERodynamIC schreef:
Ik heb ook geen moeite met mensen die veel downloaden maar dan ook veel kopen.

aERodynamIC schreef:
Nee dat klopt. Is in de discussie hierover ook wel naar boven gekomen. Ik heb ook geen moeite met mensen die veel downloaden maar dan ook veel kopen.

Ik heb meer moeite met van die gemakzuchtige opmerkingen als "ik download want ik wil ook een sociaal leven kunnen hebben" of het feit dat er gelopen moet worden naar een platenzaak.
, Ik vraag me af of er ooit nog singles worden gekocht in de platenzaak, een album is gewoon een must-have, als je het album op de computer hebt staan zul je het nooit zo erg waarderen, je zult het nooit beter beluisteren. Album voor album, ik erger me aan sommige die bv. alle albums van 1 artiest downloaden, het dan afraffelen, en snel zeggen ja dit is de beste een 4. of dit is de slechte een 2. Ze kennen de beat, de tekst nog niet eens, bah wat haat ik dat. Ik kom ook bij de nadelen van downloaden aan, ik vind het niet heel erg veel nadelen hebben, want alleen de commerciele bands lopen veel geld mis, met singles enz. (allhoewel er volgens mij veel legaal wordt gedownload). De ''Underground'' bands, of juist de mensen die niet voor het geld gaan maar het voor de muziek doen, zullen hun geld verdienen met de optredens. En ik zie nog steeds veel albums in amerika ( http://www.billboard.com/ ) Platinum gaan. En ik zie nog steeds al die mensen zwemmen in het geld, kan 50 Cent geen gouden badslippers kopen omdat de mensen Candshop downloaden, oww wat erg. De enige hekel heb ik dus aan die mensen waar ik eerder in dit bericht over heb gesproken.

Sietse
volgens mij heb ik het ooit al eerder gezegd...

als je download MOET je ook kopen.

handsome_devil schreef:
Ik download veel, maar wat ik goed vind wil ik toch echt ook op CD of LP hebben En ik kan niet alles tegelijk kopen, daar heb ik te weinig geld en een te grote wishlist voor, maar als ik geld heb moet dat meteen op aan muziek.

Niets aan toe te voegen

handsome_devil schreef:

Dit gaat ook voor mij op. De albums die ik die op mp3 veel draai, koop ik ook wel. Het is eigenlijk gewoon een soort filter.

Ik kan ook wel in de platenzaak gaan zitten met een enorme stapel Cd's, maar dan vind ik dit toch handiger. Al was het maar omdat de platenzaken hier in Leiden geen van allen een goede collectie hebben wat betreft electronische muziek.

Sietse
herman schreef:
Al was het maar omdat de platenzaken hier in Leiden geen van allen een goede collectie hebben wat betreft electronische muziek.

De plato ook niet?

Nee, de plato ook niet. Ze hebben wel wat leuke dingen hoor, maar eigenlijk nooit wat ik zoek.

In hun bakje 'nieuwe releases' staan bij de 'dance' allerlei dingen van het laatste half jaar.

Verder is de Plato hier wel goed te doen, overigens.

handsome_devil schreef:

Hier dus ook, maar bij is het ook als ik bijvoorbeeld een album van een band heb gepindakaast en ik vind hem goed, dan koop ik een andere van hun.

C Changes schreef:
als je het album op de computer hebt staan zul je het nooit zo erg waarderen, je zult het nooit beter beluisteren. Album voor album, ik erger me aan sommige die bv. alle albums van 1 artiest downloaden, het dan afraffelen, en snel zeggen ja dit is de beste een 4. of dit is de slechte een 2. Ze kennen de beat, de tekst nog niet eens, bah wat haat ik dat

Mee eens. Downloaden zorgt voor een zeer oppervlakkige muziekbeleving. Ff uitchecken, stem plaatsen en op naar de volgende. Een gekochte cd is een kleinood dat je koestert, waar je tijd insteekt, waar je van gaat houden...of juist helemaal niet. In ieder geval is de muziekbeleving voor mij totaal anders als ik een echte cd heb tov een download.

VanDeGriend schreef:
(quote)

Mee eens. Downloaden zorgt voor een zeer oppervlakkige muziekbeleving. Ff uitschecken, stem plaatsen en op naar de volgende. Een gekochte cd is een kleinood dat je koestert, waar je tijd insteekt, waar je van gaat houden...of juist helemaal niet. In ieder geval is de muziekbeleving voor mij totaal anders als ik een echte cd heb tov een download.

Dat is misschien jouw beleving maar als ik een album download luister ik hier even aandachtig naar als naar een album dat ik op cd heb, ik luister het hele album minimum 4 keer op de pc alvorens ik mijn stem hierop uitbreng.

illuvatar schreef:
(quote)

Dat is misschien jouw beleving maar als ik een album download luister ik hier even aandachtig naar als naar een album dat ik op cd heb, ik luister het hele album minimum 4 keer op de pc alvorens ik mijn stem hierop uitbreng.

ik ook, inderdaad. En de albums waarop ik de moeite neem om te stemmen koop ik ook bijna altijd. Precies wat herman zegt: ik vind downloaden een goede filter.

illuvatar schreef:
(quote)

Ik ga niet graag voor de pc zitten van: laten we nu eens een album gaan luisteren, ik koop het en ga bij de cd speler zitten of zet het tussendoor op, ik kijk het hoesje 10 x door. Pc Albums voelen ook niet als bezit. Wat ik wel af en toe doe, is teksten bekijken en het liedje volgen (vooral bij inhoudelijkere rap). Ik heb in de krant gelezen dat mensen die veel downloaden ook meer kopen, nou daar ben ik er dan 1 van, allhoewel ik geen losse meer albums download, behalve als sommige mixtapes die gratis worden aangeboden.

Hallo,

Hier een goeie tip (voor de Platen-Maatschappij/Winkel dan).

Maak die CD's goedkoper!.

Heb de nieuwe van Bob Dylan gedownload (5 tracks zijn te pruimen).

Lees net op Internet dat 'ie te koop is voor 20,99!!!.

Ga toch weg, laat me niet lachen.

Of je moet zoveel geld hebben dat je lukraak kan kopen!.

Lang leve de Up-Loaders/Posters!!!.

C Changes schreef:
(quote)
Ik ga niet graag voor de pc zitten van: laten we nu eens een album gaan luisteren, ik koop het en ga bij de cd speler zitten of zet het tussendoor op, ik kijk het hoesje 10 x door. Pc Albums voelen ook niet als bezit. Wat ik wel af en toe doe, is teksten bekijken en het liedje volgen (vooral bij inhoudelijkere rap). Ik heb in de krant gelezen dat mensen die veel downloaden ook meer kopen, nou daar ben ik er dan 1 van, allhoewel ik geen losse meer albums download, behalve als sommige mixtapes die gratis worden aangeboden.

Nogmaals, dit is hoe jullie dit beleven, voor mij is een cd beluisteren op de computer even plezierig als op een cd, ik geniet hier dan ook evenveel van als van op een cd.
Gelukkig heb ik ook goeie boxen aangesloten op mijn laptop waardoor ik niet vastzit aan die crappie computer-boxjes.
Maarja, door middel van zo'n leuk boekje zul je mij niet overtuigen om een cd te gaan kopen, vind ik veel te duur, als ik dan toch cd's wil luisteren ga ik wel naar de bibliotheek.

Leesh schreef:
Lang leve de Up-Loaders/Posters!!!.

Leesh is dus eigenlijk Leech?

Dat gezeur over die prijs van cd's vermoeit me in hoge mate.

Toen ik 20 jaar geleden mijn eerste cd's kocht, kostten die dingen 45 gulden, zeg maar dik 20 euro. Vandaag de dag moet je echt wel heel erg je best doen om een cd te vinden die duurder is dan 20 euro. Anders gezegd, met een beetje speurwerk kun je de allernieuwste cd's binnen halen voor een euro of 13, 14 en het gros van de releases is na ongeveer een klein jaar te koop voor rond de 8 euro. Dat is, ten opzichte van 20 jaar geleden een prijsdaling van 60% ofzo. Ik ken werkelijk geen een ander produkt dat in 20 jaar tijd zoveel goedkoper is geworden. De cd lijkt me daarin vrij uniek. Het prijsargument is daarmee flauwekul, en als je iets niet kunt betalen is dat nog niet het argument om t dan maar ergens vandaan te roven. Blijven natuurlijk andere argumenten over om wel te downloaden (bijvoorbeeld als vervanging van de luisterpaal in de cd winkel) maar prijs is dat imo helemaal niet.

Hoewel...zag vanacht wel een geile niet te betalen Porsche bij ons in de straat staan. In het openbaar parkeren is eigenlijk net uploaden.....

VanDeGriend schreef:
Dat gezeur over die prijs van cd's vermoeit me in hoge mate.

Toen ik 20 jaar geleden mijn eerste cd's kocht, kostten die dingen 45 gulden, zeg maar dik 20 euro. Vandaag de dag moet je echt wel heel erg je best doen om een cd te vinden die duurder is dan 20 euro. Anders gezegd, met een beetje speurwerk kun je de allernieuwste cd's binnen halen voor een euro of 13, 14 en het gros van de releases is na ongeveer een klein jaar te koop voor rond de 8 euro. Dat is, ten opzichte van 20 jaar geleden een prijsdaling van 60% ofzo. Ik ken werkelijk geen een ander produkt dat in 20 jaar tijd zoveel goedkoper is geworden. De cd lijkt me daarin vrij uniek. Het prijsargument is daarmee flauwekul, en als je iets niet kunt betalen is dat nog niet het argument om t dan maar ergens vandaan te roven. Blijven natuurlijk andere argumenten over om wel te downloaden (bijvoorbeeld als vervanging van de luisterpaal in de cd winkel) maar prijs is dat imo helemaal niet.

Hoewel...zag vanacht wel een geile niet te betalen Porsche bij ons in de straat staan. In het openbaar parkeren is eigenlijk net uploaden.....

Nou ja, dit is natuurlijk een nogal zinloze discussie, de één ziet het als stelen de ander niet, hieruit ontstaan verschillende gedachtegangen, jij ziet het dus als stelen en vind het argument van de prijs (aangezien de gedaald is) niet opgaan, ik bekijk het eerder van deze kant, ik heb het gratis, waarom zou ik in hemelsnaam een cd gaan kopen, voor het boekje?? Dat dit tegenwoordig een goedkoop product is geworden doet daar niets aan af.

In Muziek > Nieuws > Illegaal branden van cd's kost miljoenen:

London (Reuters)
De muziek industrie heeft in 2005 165 miljoen Pond (c.a. € 200 miljoen) verloren dit melde de British Phonographic Industry (BPI) afgelopen maandag.
De platenmaatschappij zegt dat de 13 top albums in Engeland illegaal werden verkocht namelijk: James Blunt , Coldplay , Robbie Williams , Kaiser Chiefs , Gorillaz , Westlife , Now 62 , KT Tunstall , Kelly Clarkson , Eminem , Faitless , Katie Melua en Killers.
Het BPI schat dat er ongeveer 37 Miljoen illegale Cd's in Engeland zijn verkocht.
Een onderzoek onder 2000 mensen van 15 jaar en ouder heeft als uitkomst dat 45% het orgineel zou hebben gekocht als de vervalsing niet te krijgen zou zijn.
Dit komt overeen met 16½ miljoen gemiste verkopen of te wel 165 miljoen Pond (€ 200 miljoen)
In de 3 jaren voor 2005 was het verlies 1.1 miljard Pond (€ 1.5 miljard)

Naar dit topic?

Haha, € 1,5 biljoen.....! Yeah right, volgens mij heeft er iemand een vertaalfout gemaakt. Billion is in het Nederlands miljard.

Voornamelijk de platenmaatschappijen die het geld mislopen en dat zal mij aan mijn kontje roesten. Overigens koop ik cd's die ik wil hebben, daar niet van.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:21 uur

geplaatst: vandaag om 06:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.